***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

huomenia.

Selkäkivuista on ollu puhetta. Mähän olen kärsinyt niistä koko raskauden ajan. Ja lisäksi vielä issiaksesta. Lämmin viljatyyny helpottaa kummasti oloa ja onhan toi miekkonen hieroskellut sitä jonkin verra. Kipeää issiashermoa ei saa hieroa, se vain pahentaa sitä. Mulla oli jo ennen raskautta ongelmia ton issiaksen ja selän kans ja olin menossa kuviin sen kans, mut nyt aika on siirretty siihen kunhan saan tytyn maailmaan, niin sitten aletaan tutukia tarkemmin mistä moinen johtuu. Mutta kipu ei tosiaankaan ole mitenkään mukavaa ja moni ei sitä voi ymmärtääkkään koska ei ole itse sitä koskaan kokenut.

Seksistä...mitä se on? :LOL: Mulla ei tee sit kyl edelleenkään yhtään mieli. On kyl ton kultsin kans asennoiduttu jo siihen et sit ku tyty tulee maailmaan ni sit sitä taas saa. Ja voin kyl kuvitella ku oon normisti aikamoinen himotar et kuukausien patoutumat taitaa sit purkautua ja sit saa ukkeli kyytiä.... :LOL: kauhee mitä mä puhun... :whistle:

Omanapaa...mieli on jotenkin maassa vaik ulkonaki on mitä ihanin ilma. :ashamed: Tytyn vointi masussa huolestuttaa kun ei ole mammaa potkuillaan kovinkaan ilahduttanut eilen ja tänään. Mietinkin tossa josko soittaisin neuvolaan.Mitä ootta mieltä????Mun neuvolatäti on lomal tän viikon mut jos soittas tonne päivystykseen ja jos pääsis johonki tarkastuttaan tilanteen. Onhan tyty toki jonkin verran liikkunu mut ei lähellekkään niin paljon ku yleensä. Ja sit ku mulla oli viel se et meinasin kaatua. Pelottaa jostain syystä. Mitä mä teen??

liinu83 ja möykky 32+2
 
heips, tyksistä kotiuduttu.

kaikki näytti olevan suht hyvin. vauva oli tosi aktiivinen liikkuja ja mikä parasta oli viikonlopun aikana kääntynyt raivotarjontaan,jee!!
alapään tilannetta ei tällä kertaa katottukaan, ehkä parempi niin ettei siellä turhaan ronkita ja aiheuteta ikävyyksiä.
vauva on pieni edelleen mutta kasvaa tasaisesti omilla käyrillään, nyt on kilon painoarvio rikottu!! arvio oli 1,1kg mutta lääkärin mielestä olisi suositeltavaa jossain välissä tehdä lapsivesipunktio
:eek:
virtaukset tsekattiin ja kaikki oli ok. tuntuu turhalta tuo punktio, eihän mun esikoinenkaan ollut näillä viikoilla kuin 1,2kg ja ihan terveenä 3 kilosena syntyi. eihän kaikkien ole tarkoitus saada 4 kilosia...no 10 päivän päästä uudellen kontrolliin.

kurpitsa rv30+3



 
liinu83, tarkistuta ihmeessä tilanne, kun se sua noin huolettaa. Mitäänhän siinä ei ainakaan menetä.
Joo, kyllä sitä nyt osaa antaa myötätuntoa ihmisille joilla selkäsäryt vaivaa. Ja vielä ilman raskauttakin. Ei käy kateeksi. Mä kaaduin viime viikolla yks päivä pihassa. Olin menossa autoon ja jalka lipes, niin lensin selälleni. Se tapahtu sillai hidastetusti, enkä tuntenu sen jälkeen kipua selässä tai supistuksia tms. Säikähdin kyllä. Nyt oon sitten miettiny, että enpä tiiä vaikka selkä olis osaksi siitäkin alkanu vihoittelemaan. Enpä tiiä. Nyt on kyllä koko talven ollut tosi liukasta ja toivotaan kovasti ettei kukaan kaadu pahasti. Se kun ei mitään ihmeitä tarvi...jalka vaan yhtäkkiä lipee alta.
Summer ja 33+6
 
weiss: No hyvä, et asiaa seurataan aktiivisesti, tuntui vaan niin hassulta, et sul lorahtelee lapsivettä ja kotiin vaan pistetään :/

mymmelis:supistuksista, harjotussupparit tuntuu mulla sellaselta tukalalta kiristykseltä, joka alkaa pienestä kohtaa ja etenee koko kohdun alueelle, välillä joutuu puuskuutelemaan ja pysähtymään kun tuntuu niin inhottavalta... synnytyssupistukset onkin sitten aivan omaa luokkaansa, esikosta kun h-hetki koitti, niin en kyllä hetkeäkään miettinyt mitä tämä on, supistukset tuntui aivan erilaisilta ja snoin kuvaamattoman voimakkailta kuin harj.supparit... näin siis omalla kohdallani, jokainenhan meistä kokee kivun erilailla eikä täten voi tässäkään asiassa mitään yleistää!! *tsemppiä muuttoon* kokemusta on muutosta raskauden loppuvaiheessa, muutettiin 3vkoa ennen esikon syntymään omaan kolmioon, joka rempattiin ennen sitä. Joten voimiavoimiavoimia!!!!!!!!

kurpitsa: lapsivesipunktio :/ huh, mitä asioita tohtori tahtoo selvittää sen avulla? Lohduttavaa ja kannustavaa, että esikkosikin on mennyt samoilla mitoilla ja aivan terveenä syntynyt ja kun masuvauvakin kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, ilman notkahduksia. Toiv kaikki siis hyvin :heart:

katrinainen: Mulla on vaivana usein jännetupintulehduksia ja raskaana ollessa tuo tila useimmilla pahenee, eli kyseessä lienee sullakin rannekanavaoireyhtymä, joka helpottaa sitten viimeistään synnytyksen jälkeen :whistle: Siihen liittyy turvotusta ranteen hermojen ympärillä ja on mun käsittääkseni aika yleinenkin meillä pallomahoilla ;)

omanapa: Taidan laittaa tuon miehen huuto.net:iin kaupattavaksi ;) tai voinkin tehdä sen heti eli kiinnostaako ketään toukomammaa tuommonen 30 -kymppinen raskaushermoja raastava ukonköriläs :kieh: kaveriksi vaikkapa omalle miehelle ;)
 
summer81 joo kyllä sitä kummasti osaa antaa myötätuntoa ihmisille selkäkivuista kun niistä itse on alkanut kärsimään. Mäkin olen (pakko myöntää :ashamed: ) aina ajatellut, että selkäkivuista johtuvat sairaslomat ovat vähän semmoisia kyseenalaisia sairaslomia. Toki vaan hiljaa mielessäni. Ja nyt kyllä hävettää tuommoiset ajatukset. Sitä vaan kun on normaalisti tosi terve ja hyväkuntoinen niin ei ajattele asioita sen syvemmin. Toivottavasti selkäsi paranee.

liinu soita ihmeessä neuvolaan. Pääset sitten ikävistä ajatuksistakin. ihan varmasti vauvalla on vaan pieni lepotauko riehunnasta.

Meillä sitten paikallinen KELA on sotkenut kaikki mun paperit ja hävittänyt niistä osan. Saa nähdä milloin alkaa mitään rahaa tulemaan tilille. Saattaa meinaan mennä kauankin. harmittaa kauheasti. Olisi muuten tullut sairaslomarahat nyt perjantaina, mutta luultavasti pitää elelllä kuukausi lisää vähillä rahoilla. Ikävää. :( ja ottaa kyllä' päähänkin :kieh: .
 
Ai niin gallub:n poikanen: eli missä asennoissa teillä vauvat tällähetkellä köllii???

Itsellä tuo jököttää poikkitilassa, välillä viistosti ja välillä täysin poikittain ja tosi ärsyttävää lukea vauvakirjoista yms. että näillä raskausviikoilla lapsesi on jo kääntynyt raivotarjontaan :headwall: esikko mölli aina raivotarjonnassa, joten nyt kyllä alkaa jännittämään miten tämän tulokkaan kanssa käy, sectiota en haluaisi :/
 
Ollaan pojan kanssa kotona, kun löi eilen liukumäessä päänsä. Nyt on silmä musta ja yö piti herätellä 2h välein, kun niin myöhään illalla satutti. Käytiin sitten kaupoissa ja sain hankittua itelleni isommat jumppatrikoot salille, suurimmat, jotka Prismasta löytyi, hädin tuskin mahtuvat nyt vielä päälle kiristämättä. Pakko kuitenkin löytää jotkut tai ei pääse salille enää ollenkaan. Samalla mukaan tarttui vaaville sairaalastahakupuku. Siellä oli tosi halvalla semmoinen valkoinen plyyshipuku, joka just kelpaa sen yhden pitokerran (56cm).

Mulla on joku syömisneuroosi, tekisi mieli mättää jotain koko ajan suuhunsa ja jos vähänkin syö, seuraa hirveä närästys ja aamulla kahdesta ruisleivästä sain puoleksi tuntia ihan hirveitä kramppeja.
Mullakin tuli jo kk sitten tuo rannekanava oireyhtymä, tosin mulla se viimeksi paheni imettäessä. Oikeasti alkaa jaksaminen olla kortilla, ajatuskin, että 12 vko vielä olla räjähtämispisteessä ja mitään ei sais ees suuhunsa laittaa lohdutukseksi, riipii. Toisaalta tuota ärtymystä on täälläkin liikkeessä, olen jopa alkanut jupisee ja tiuskii, mikä ei oo mulle mitenkään tavanomaista.

Lähden kohta viemään koiria, kun tyttö ei oo vielä lähtenyt töihinsä, niin ehkä noi pahimmat puhinat jää sinne metsään.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

kriisi + typsy 30+3
 
Aivan ihana vauva Jennillä! Onnea kovasti ja pikaista kasvamista!! :heart: :flower: Tuli ihan meidän pienen alkutaival mieleen vaikka olikin muutaman satagrammasen verran isompi.
Tervetuloa Meiju! :flower:
Tännekin on on nyt sitten iskeneet liitoskivut ja kävely on välillä yhtä tuskaa. Pää painaa tuonne alas ja tuntuu että puskee sieltä ulos ihan just. Maha on tukala ja kivulias ja tuntuu hurjalta ajatukselta että tuo vielä pari kiloa lisäisi painoaan.
Hikka tuntuu kyllä hassulta nakutukselta tuolla jalkojenvälissä.
Sectiosta on ollut puhetta, mulla oli hätäsectio ja voisin oitis mennä uudestaan jos katsotaan että sille on tarvetta. En tuntenut kivuliaita jälkisupistuksia (tai en huomannut niitä kun söin muutenkin kipulääkkeitä ) eikä mulle tullut mitään kiinnikkeitä. Haava parani hyvin, tosin tikit (hakaset ) aiheutti kipua kun iho alkoi paranemaan ja hylkimään niitä. Mahakipu oli pahinta, leikkauksessa mahaan oli päässyt ilmaa ja ennenkun se sieltä poistui niin kivut olivat aikamoiset kun multa jäi ottamatta pari kipulääkettä välistä kun kello ei ollut yöllä herättämässä. Voishan se kuitenkin olla hurjaa kun tavallinen sectio tehdään hereillä ollessa ja ronkitaan maha auki.. :x :kieh:
Nyt pitää rientää, pieni mies heräilee....
Mahankasvatuksia!
Lumikko71 rv 33+3 :heart:
 
gallub: Raivotarjonnassa tuo on jo tosi kauan ollut. Mulla tulee se sectio, että sinänsä ei huolta vaikka miten kääntyis. Alkanu hurjasti jännittää sectio :| Vaikka kokemus yhdestä kiireellisestä löytyykin.
 
Moikkelis!

Pääsisäisestä on sit selvitty täälläkin, hyvä niin :) Tervetuloa uusille ja vanhoille palstalaisille!

Se on sit varmaan weiss seuraava, joka meistä ponnistaa :) Yritä vielä kuitenkin hetki malttaa, niin vauveli saa lihaa luitten ympärille. Toivottavasti supistelut pysyvät aisoissa.

Ärtymys on lievästi sanottuna pinnassa täälläkin. Mies nukkui viime yön sohvalla, kun sain suututettua senkin :( Hermo on aikas pinnassa noiden asuntoasioiden kanssa. Sitä kun haluaisi, että olisi selvät suunnitelmat edes vauvan syntymään asti, mutta ei! Tämän viikon jälkeen selviää ollaanko tässä vanhassa niin kauan kun remppa taloyhtiössä alkaa heinäkuussa. Mymmelis: Tänne on myös tulossa kylppäriin remppa, siinä tosin vedetään putket auki, joten silloin viimeistään on muutettava veks. Vettä ei tule pariin viikkoon, joten pienen kanssa oleilu ei toimi silloin huonostikaan. Olisi vaan mukava päästä pesemään vauvan vaatteita ja laittelemaan tavaroita johonkin (eivät edes mahdu mihinkään tänne vanhaan p***aan, kun joka paikka on jo täysi).

Carmen
: hyvä idea tuo toukokuisten säilyttäminen synnytyksen jälkeen. Tutulla porukalla on kiva jatkaa synnytystren jälkeenkin :)

En muista mitähän muuta piti vielä kirjuutella... Palailen sitten kunhan tulee mieleen :)
 
gallup: täällä vauva on viihtynyt poikittain jo pari kuukautta. Pyöriskelee kyllä muissakin asennoissa ja on parina päivänä pungannut välillä päätään tai peppuaan kylkiluihin. Toivottavasti älyäisi kääntyä aikanaan raivotarjontaan, en haluaisi synnyttää sektiolla.
 
kaupungilta kotiuduttu...Piti esikolle käydä vaatekaupassa...ja muutama kodin juttu piti ostaa leikkuulautaa yms..ja nyt kiristää kylkiä mahottomasti..

taidan lähteä pyykkihommiin mutta kaikille sitä tarvitseville :hug:

Varmasti Liinunkin pikkuisella kaikki on hyvin josku noita hiljasia hetkiä vaan taitaa olla...meillä ainakin..
 
LIINUlle tsemppi :hug: ja pidän täällä varpaat pystys että kaikki olis hyvin.

sHv: esikoisenkin aikaan vilauteltiin tota lapsivesinäytteen ottoa mutta jostain syystä sitä ei sit tehty. tuosta näytteestä nähtäis vauvan vointi, kärsiikö hapen puutteesta, istukan toimintaa, kromosomeis häikkää yms. onko kellään täällä kokemusta tosta punktiosta??? kuulostaa niin hurjalta että vatta lävistettäis jollain piikillä, vatta on nyt jo niin arka noista klexaneista..mut vauvan parhaaksi se tietty on...
 
(.) Mulla olis sellanen varovainen toive, että vaavi syntyis ens kuun aikana. Ultrassa lupailivat vapuksi, joten viimeistään silloin kiitos. Enkä laittais pahakseni vaikka painoarvion jälkeen käynnistelisivät, jos kokoa on sitten se about 3 kg :) Alkaa olo olla kuin norsulla pikkuhiljaa :whistle:

gallup: täällä pitäisi olla RT:ssä.
 
Liinulle tsempitystä.. vaikka eihän se vaarallista ole vaikka vauva ei koko ajan kiepukkaan kuin karusellissä.....

sHv: viistosti köllöttelee masun asukki myös täällä, pää alaspäin kuitenkin... kohta saisi tosiaan alkaa jo kääntymään loppuun asti :/ ... sectioon en myöskään ole menossa... aiemmissa raskauksissa tytöt kääntyneet jo 31. ja 32. viikolla...
 
Neuvolakuulumiset:

Painoa: 800g / viikko (neljässä viikossa) :kieh:
Turvotus: +
RR: 113/66
B-Ho: 125 (vaikka lopetin raudan syönnin :D )
SF: 26.5
Tarjonta: rt
Sydän äänet: 145-155
Pissa: puhdas

Laittoi sitten huomiseks ylimääräsen lääkäri käynnin kun epäili vauvan olevan jo todella alhaalla kun painaa päällään niin pirusti tonne alas ettei vaan vielä kiinnittyis, sekä alamahassa on ollut vähän niinkuin menkkakipuja, paljon kipeämpiä vain :| täälläkin on ilmestynyt pikkuhousuihin märkiä länttejä + joskus todella limaista vuotoa ja niiden lisäks ihan normaalia valkovuotoa.
Vähän kyllä laittoi huolestuttamaan mutta toivottavasti huomenna selviää tilanne ja toivottavasti ei alkaisi vielä kiinnittymään vaan pysyisi masussa vielä muutaman viikon vähintään!! :)
 
Gallup: ei mitään käsitystä missä asennossa mokoma on.

Liinulle
Tsemppii.

Mä aloin tässä kanssa miettii, et likka on todella rauhallinen ja kaikilla muilla vaikuttaa olevan vilkas muksu siellä sisällä. Mitä tarkoitatte tolla vilkkaudella? Koko ajan häärii? vai muutaman kerran tuntiin tuntuu jotain? Voikohan sillä olla vaikutusta, et olen vielä duunissa joten siis liikun aika paljon etten tuntis koko aikaa? onko vauvoilla jo oma persoonallinen tapansa jo tuolla kohdussa niin voimakas, et toiset on vaan niin paljon rauhallisempia....
Äääk, nyt mä alan taas hysterisoituu... vieläkään en ole täysin terve ja huonosti nukuttu yö takana.... blaah....
 

Yhteistyössä