***Tammivauvat2008***vol.3

Hei kaikille!
Viikonloppu meni Emman sairastellessa ja yöt huudettiin. Mutta viime yönä Emma meni nukkuun (omaan sänkyyn!) 22.00 ja ekan kerran heräs 7.00, nostin viereen tissille ja nukkui vielä 10 asti!!! :attn: :D
Hema: hyvä, että teilläkin oli vähän parempi yö! Jaksamisia! :hug: Nää vauvan sairastamiset on aika rankkoja... :/
Katja: pitäisköhän sun ihan neuvolaan soitella tosta oksentamisesta? :| Ei kuulosta kovin normaalilta! Ja olen tosiaan kuullut vauvoista, joille tulee korvikkeista allergiaa ym, mutta ei rintamaidosta... :hug: Toivottavasti jotain selviää! Ei ole kivaa kummallekaan tollainen oksennusralli!
Gorthaur: onnea asuntokaupoille! :flower:
Ja onnea kaikkille uusien taitojen oppijoille! :D On se niin jännää, kun meidän vauvat kasvaa ja kehittyy!
Joko teidän vauvat sanoo jotain sanoja?
Meidän Emma on jo viikon verran huudellut äitiä! :heart: Ja välillä sanoo izi. On niin hellyyttävää kuulla "äitiii", kun on esim. vessassa. :) :heart:
Jaahas, esikoinen haluaa makaronia ja Emma huomioo, joten :wave:
Neamma ja tytöt :heart:

Albert oksensi taas. Syötin sille kasvis-lihasosetta lantranttuna maidolla, vajaan purkillisen söi, ja sit just kun rupesin nostamaan sitä syöttötuolista, niin se oksensi mun päälle ne kaikki ruoat |O Yritin joo, soitella neuvolaan, mut eihän ne tietenkään ikinä siellä vastaa kun niille olis asiaa. Mua rupee väsyttämään tää oksennus-ralli, toissapäivänä meni petari pesuun, eilen syöttötuolin pehmusteet, kun ne hihnatkin oli yrjössä, niin ei saanu pyyhittyä niitä, sit sitteri, ja nyt mun vaatteet taas vaihteeks, huh.

Neamma: Ei meil vielä Albert mitään osaa sanoa.
Hyvä juttu, että Emma alkaa olla paranemaan päin :)

Heiii!

Meillä meni viime yö ihan mallikkaasti, 3 tassuteltiin ja 5 syötiin, sitten 7.30 ylös. Poäikkäreille ei ole poika kunnolla rauhoittunut tänään, ekat oli vaan 20 min ja nyt tunnin rauhoittelujen ja itkujen jälkeen nukahti parvekkeelle, sas nähdä kauanko kestää.. Ahmin tässä lounasta samalla, monta asiaa ois kiva keretä ku poika nukkuu, hereillä olleessaan on nyt ollut tosi vaativa, seuraa pitää pitää koko ajan oikeastaan. Onneks on langaton näppis ni voi tosta lattialtakin kirjotella :LOL:

EI meillä vielä puhuta :eek: Äänteitä tulee kylläkin aina uusia sillon tällön ja nyt rupes naksuttaan :LOL:

Ryömitään lujasti jo pieniä pätkiä mutta sitten se taas unohtuu että miten se nyt menikään ja hermostuu.. pikkuhiljaa hyvää tulee =)

Onnea tosiaan uusien taitojen oppijoille :flower: ja kovasti :hug: valvottavien ja sairastavien lapsosten mameille.

Täällä Tampereella minäkin päätysin tänään samaan vaatetukseen ulkona kuin tyttönen, tosin me vaan ei lähdetä tänään ulos :LOL: PArvekkeelle tosin kun laitoin nukkuun niin laitoinkin kolleget päälle, koska on lasit, siihen ei tuule ja opn makuupussi.

No nyt töllään noi olympialaisia :wave:

-c-

Hei!

Kovin on taas sateinenilma täällä, joten sisällä taidetaan tänään olla. Ulkona Lauralla on ollut sukkahousujen ja bodyn lisäksi viileämmällä ilmalla veluuri housut ja huppari. Me ei vielä olla välikausihaalaria edes hankittu, kun ei "sopivaa" ole tullut vastaan. Keväällä käytössä ollut kevyttoppis saattaa vielä mahtua, joten jos oikeen kylmää tulee, niin pitää sitten se pukea enshätään.

Mites teillä kellä vaunuissa nukkuu päikkäreitä, onko teillä erikseen joku rattaisiin tarkotettu makuupussi? Mä kun en uskalla vaunuihin nukkumaan jättää, jollen vieressä ite vahdi, ettei vaan pääse herättyään putoamaan.

Nyt vihdoin kahvia, jos piristäis, ulkonakin ku on niin pimeetä! Laura kävi just päiväunille, eli nyt saa rauhassa istuskella.

Katja:vaikuttaa kyllä ainakin minusta siltä että korvike ei sovi kun tuollai oksentaa.toivottavasti saat jonkun neuvolasta kiinni tai sit viet lääkäriin ihan.
mä laitoin vauvajogurtin meillä tauolle ja koitan loppuuko mahavaivat sillä...

meillä on noita mammammaa ja ta-ta-ta ääntelyitä mut ei sanoja =) sit maiskutellaan suuta ja tänään alkoi päristellä syödessä niin että ruoat lensi pitkin poikin.kiva :LOL:

Maijaihan tuo äitiyspakkauksen makuupussi on vaunuissa käytössä ja ei ainakaan Elli sieltä pääse mihinkään.Sun pitää varmaan laittaa Laura valjailla kiinni jos pelkäät että vaunuista tipahtaa.tosin mä nukutin aikoinaan Hennaa rattaissa 1.6 vuotiaaksi ja ei se sieltä mihkään tullut.Valjaat oli lantion ympärillä kiinni sit isompana, suunnilleen 1 vuotiaasta.

Sain neuvolantätin kiinni, mut sil oli asiakas, soitan yhden aikaan uudestaan. Nyt sanon kyllä ihan suoraan, että voi vittu jos tällä penskalla on joku allergiakin vielä ettei käy mitkään maitotuotteet. Minä en nyt jaksais mitään ylimääräistä säätämistä enää. :headwall: :headwall: :headwall:

Moi!

Lueskelin Katja tuolla vastaanoton puolella artikkeleita ja osui tällainen silmään:

Suolioireisen lehmänmaitoallergian ainut oire voi olla oksentelu, joka alkaa minuuteista jopa muutamaan tuntiin aterian nauttimisen jälkeen. Tyypillisesti tilaan liittyy myös ripuli, mikäli korviketta annetaan toistuvasti. Et tuonut esiin, vaikuttavatko nauttimasi maitotuotteet lapsen oireisiin. Osalla äideistä rintamaitoon kulkeutuu lehmänmaidon valkuaisia siinä määrin, että ne aiheuttavat välillisesti oireita lapsella. Suosittelisin pikaista hakeutumista lasten allergioihin perehtyneen lääkärin vastaanotolle, jossa asia selvitetään maitoaltistuksella sekä allergiatestauksilla.

Katja: älä pelästy allergiaa ennen kun homma selviää. Just oli jotain keskustelua tosta oksentamisesta imetystukilistalla, ja ymmärsin, ettei se aina oo maitoallergiaa. Lääkärillä varmaan viimeistään selviää. :hug:

Voi että, toivottavasti selviäis mikä Albertilla tuon oksentamisen saa aikaa. Voimia sulle!

Onnee Gorthaur asunnon kanssa, pidetään peukkuja että teitä onnistais.

Mun mielestä jo lapsi viihtyy ja istuu hyvin niin mikä ettei vois pyöräillä. Minäki mietin et oisin Lucan ottanu pyörän kyytiin kun on noita eskarikuletuksia yms. Mut ne sattuu kyl niin Lucan nukkuma-aikaa et parree mennä kävellen. Onneksi son kyö tossa niin lähellä ettei haittaa vaikka kävellen mentäiskin.

Meillä Lucalla on sukkikset, body, velour housut ja takki sekä lakki ja vaunuissa on lakana peittona. Hyvin vielä tarkenee. Täälläki on kuiten vielä päälle 10 astetta lämmintä varjossakin.

Lucallakin tulee äätä, mammammaa yms mut tuota äätä ei kyl vielä miellä et tarkotuksen mukaisesti tarkoittais äiti, vaikka mulle sitä yleensä sanookin.

Eilen Luca jokelteli ja porisi ja kovasti taputti käsiä ja toinen uus taito on et kädellä suuhun taputtaa ja jokeltaa samalla. Ihanaa ku tuota taitoa esitellään just silloin kun on ruokaa suu täynnä.

Mä oon nyt kovasti koittanu jumppailla tun maijan laittaman linkin mukaan. Kovin ei Luca oikee aina viihdy punttina, mut jumppaa aina sen mitä jaksetaan ja seuraavalla kerralla aletaan lopusta päin suorittaan jumppaa. Ja on kyl tehokas, vatsalihaksissa ja pohkeissa tuntuu.. Lisäksi sitten saatan soveltaa joitain omia liitteitä missä Luca ei sitte ole mukana.

Mitähä sitä vielä olikaa ... oliha sitä tässäki jo alkuu tekstiä :D

Saaru ja reipas eskari+ pienemmät poijjaat

Joo hei mäkään en todellakaan halua nyt tuolla artikkelilla sanoa, että Allulla on maitoallergia tai pelotella sillä. En todellakaan:eek: Ja toivon, että et sitä sillai Katja ajattele!!!!

Tyttösen kysymykseen voisin kans vastailla... eli siis ens viikon alkupuolella vois käydä esim. tiistaina. Nää meidän aikataulut selviää tuossa varmaan loppupuolella viikkoa paremmin, kun voi olla, että lähden pojan kans mummuloimaan ens viikolla tai sit ei. Mutta siis ehdota ihmeessä, jos sulla on joku päivä mielessä niin katsellaan.

Mä olen pukenut pojalle vaunuihin veluuripuvun, välillä fleecetakin ja puuvillasukat tumppuina. Toi poika on suht tarkenenvaa sorttia, mutta tosiaan täällä on aikasta kylmä, joten sukkikset alle vois ainakin liisätä. Meillä on vaunuissa lämmin jalkapussi käytössä, joten tuo kyllä lämmittää ja peittoa olen kanssa päällä siellä pitänyt. Vois tietty miettiä tuota makuupussiakin, mutta ei taida mahtu enää tuonne vaunuihin, tai siis kyllä makuupussi mahtuu, mutta poika ei ehkäs en kanssa :kieh:

Saarulle onnittelut :flower: Ekaa päivää eskarilaisen äitinä!!!!

:wave:

Juu, soitin sinne neuvolaan, ja soitin sit sen jälkeen omalääkärin vastaanotolle, saatiin huomiseksi aika klo. 10.40. Kide: Juu, en mie tosta sun artikkelista säikähtäny :D
Mut se on kyllä ihan totta, että tuota maitoallergiaa mie pelkään :/ Kyllä se oksentelu jokatapauksessa johtuu siitä maidosta, kun se on lisääntynyt niin paljon sen jälkeen kun lopetin imettämisen.. Neuvolan tätikin sanoi, että varmaan sen takia ei oikein sitä maitoa huoli, jos siitä tulee sille paha olo tms.
Noh, huomenna lekuriin, saa nähdä mitä siellä sanovat... Mitenhän ne tätä alkaa tutkia, jos saadaan sairaalaan lähete, kun ei tuo suostu juomaan maitoa, ja ei se ruoankaan jälkeen joka kerta oksenna..

Katja:kovasti voimia ja kyllä se homma selviää :hug:

Niin mä itte ajattelen tuosta pyöräilystä sillai että miten se rytinä rasittaa pienen niskoja kun siinä aikalailla välillä tärähtelee..Mutta olen varmaan sit turhan tarkka :D enpä mä itse muuta estettä sille näekään.ja onhan istuimissakin eroja.

Katja:meillä esikoisen kanssa ottivat verikokeen joka antaa osviittaa allergiaan.Hennalla sit masuvaivat helpottivat ja ei selvitelty lisää.Henna ei silloin saanut korviketta mutta se oli altistunut korvikkeelle parin viikon ajan syntymän jälkeen kun jouduin antamaan lisämaitoa, siksi otti kokeen koska allergia oli mahdollinen.
Sit kun tehään maitoaltistus niin laittavat maitoa eka iholle ja sit siitä lisäävät määrää sen mukaan tuleeko oireita.sen enmpää en tiedä.

HeMa: Juu, toivotaan että selviää tähän syy.. Tuosta muutes tulikin mieleen, kun sanoit että maitoa laitetaan iholle, niin Albertilla on muuten käsivarsiin tullu ihottumaa nyt viikon sisään. Ajattelin että se johtuis uudesta pyykkipulverista, mut sehän voikin tietty johtua tuosta korvikkeesta :eek:

Joo totta, ettei se pyöräily varmasti hyvää tee vauvan niskoille ja selällekään, jos esim. hiekka- tai soratietä pitkin pyöräilee. Lyhyt matka tasaisella asfaltilla luulis olevan ok. Tekis hirveesti mieli lähteä jo vauvan kans pyöräilemään, mutta ehkäpä vähäsen joutuu vielä odotella.

Katjalle tsemppiä ja jaksamista! Onneksi pääsette huomenna vastaanotolle. Meilläkin oli tosiaan esikolla välillä sitä oksentelua, mutta luulen, että meillä se johtui vain siitä, että olin syöttänyt lapsiparan liian täyteen.

Mä oon pukenut Anskulle vaunuihin sisävaateiden päälle ohuen fleecetakin ja -housut sekä ohuen neulemyssyn. Sitten ohut fleecehuopa peitoksi ja jalkapeitto tietty myös.

Nii tietenki aina et ei pienen kaa kovin pitkii matkoja yms pysty pyöräileen ku kypäränkin ku laittaa niin son aika painava pienen kannatella sitten päätä sen kanssa. On tainu meilläki pojat olla lähempänä 1v ku ollaan enemmän ainaki pyöräilty. Ja se vielä sitten et ku noi pienet tuppaa nukahtaankin vielä niin helposti.

Katja, toivottavasti lääkäri osaa auttaa. Ja toi selittäiskin et Albert ei haluakaan maitoa kun tulee huono olo. Meillä keskimmäisellä on kananmuna allergia ja kerran sitten sai sellaisen suklaapatukan jossa on kananmunan valkuaista, niin eipä poika syöny patukkaa. Haukkas kerran ja heitti lattialle et on pahaa. Me oltiin ihan äimänä ku toi poika syö karkkia kuin karkkia yleensä, kurkkupastilleista lähtien. Sitten hoksin lukee paperin, niin olihan allergiaa aiheuttavaa.. Toinen on ollu et alusta alkaen keskimmäinen on inhonnu banaania, eikä sitä syönyt missää muodossa ja myöhemmin selvis että on allerginen sille. Mut voimia paljon ja toivon mukaan se selviää pian. Verikokeestahan voi sen maitoallergia testata.

Voi Katja voimia teille, toivotaan että Allulla syy oksenteluun löytyis, varmaan stressaavaa kun ei muutenkaan oikeen saa maitoa menemään alas ja sit nekin mitä saa niin toinen raukka oksentaa sit ylös :hug: Jospa se ei kuiten ois sitä allergiaa ja syy löytyis muualta.

Onnea Gothaurille asuntoasioihin, toivottavasti ette joudu kovaan taisteluun asunnosta ja se oiskin löytänyt toisen kodin..vitsi nuo aina jänniä paikkoja nuo asunnon hankinnat, kun sitä johonkin ihastuu niin se on melkein pakko saada :D

Miltäs se Saaru tuntui kun vanhin lähti eskariin :D ?

Hyvä että Neammalla ja HeMalla on mennyt yöt hieman paremmin :hug:

Meillä mennään samaa rataa, aamuyöllä tissi kelpaa ja jopa sain eilen päivälläkin pojan kerran huiputettua rinnalle, kun toisella oli päikkäreitten jälkeen hieman paha mieli, niin tissikin yllättäen kelpas. Mut tänään en oo sit edes kokeillut, tuntuu nyt helpommalta ottaa tuo pullo, kun ei haluais enää niitä taisteluita..
Meillon ollu tänään pyykkipäivä, käytiin varaamassa taloyhtiön pyykkivuoro ja pyöritettiin 6 koneellista pyykkiä =) miehen kanssa. Tuossa taloyhtiön tuvassa on 3 isoa konetta ja 2 kuivausrumpua sekä kuivaus kaappi ja mankeli. Ihana kun säästää kun käy siellä pyörittämässä pyykit ja saa vielä kuivana kaappiin :D
Meillä ein vielä ole paljon sanoja havainnut, mut just tuossa eilen kysyin mieheltä että sanoiko Jasu et äiti, meinas et ei , mut mie olin kuulevinani =) mut ehkä se oli harhaa..kovasti tulee mamamama, vaavaavaavaa, taataatata. Sit on nyt alkanut nouseen varpailleen ja silleen et on kontallaan ja toiselle puolen kallistuu varpaiden varaan. Ja nyt on muutenkin viihtynyt taas hetken paremmin yksikseen lattialla.

Vaatetuksesta oli puhetta, mie oon välillä varmaan pukenut vähän liikaa kun välillä näyttää tosi kylmältä ( ja täällä Oulussahan aina tuulee) ja sit kun ollaan päästy ulos niin on saanut alkaa vähentään vaatetta kun onkin aurinko alkanut paistamaan :ashamed: no mut ainahan voi vähentää...

No nyt kaffetta juomaan, kun poitsu vielä päikyillä :wave:

Piku ja Jasu tänään 7kk HUI :heart: nykyään iso pieni poika :D

Huh mikä määrä tekstiä. Piti siis yhtäkkiä tulla vaan käymään |O Läheltä on uusi koppi hakusessa, meseläiset jo tiedättekin mistäpäin. Tänne en viitsi sanoa, kun on sen verran pieni kitukylä kyseessä. Tilava ja täysin remontoitu rinnetölli on kiikarissa. Ukko soittaa tänään pankkiin ja kysyy lainaa varuilta. Pistetään sitten tarjous jos ukkokin tykästyy siihen. Ukolla tosin on vielä vajaat 2kk koeaikaa jäljellä. Mut uskon, et saadaan laina ukon osakkeiden ansiosta. Jotain iloa niistäkin vaihteeksi, muutoin niistä on ollut pelkkää haittaa :LOL:

Katja. Juu, kaverini näki mut autosta, moikattiinkiin vielä...

Mä laitan tämmösillä keleillä pitkähihasen bodyn, housut ja hatun päähän. Jos on koleampaa niin sitten vielä gollegetakki tai vastaava.

Oon ostamassa (siis vieläkin! ) pyörään istuinta. Saan halvalla tuttavan firman kautta. Ostan semmosen, jossa on 5 kallistusmahdollisuutta. Kait se sitten suht pitkiäkin matkoja jaksaa siellä takana olla.

No jäipä nyt sitten vaikka mitä kommentoimatta, pakko poistua palstan ihmeellisestä maailmasta :wave:

Viikonlopun reissusta on palailtu ja huh kuinka paljon on tullut tekstiä :wave: . Menee vielä hetki niitä lukiessa.

Oltiin Haikon kartanossa viettämässä 5-vuotis hääpäivää. Reissu meni mukavasti, hyvää ruokaa syötiin ja paluumatkalla poikettiin miehen veljen luona kylässä jossa olikin sitten monta tuttua käymässä (olivat viettäneen edellisenä päivänä tupareita). Roosa oli mukana, kun ei me sitten saatu hankittua ketään hoitajaksi, ja kun vielä toinen on tissimaidolla niin senkään takia ei sitten haluttu jättää pientä muiden armoille.

Viime viikolla tyttö on oppinut menemään puoli-istuvaan asentoon ja nyt välillä pääsee jo ihan kunnon istuma-asentoon. Eilen illalla mies yritti opettaa konttaamista Roosalle, ja pääsi sitten ainakin yli metrin konttaamalla :) . Katotaan nyt kuinka alkaa itse sen muistamaan, mun puolesta vois edelleen olla konttaamatta kun muutenkin pyörii ihan tarpeeksi lattialla.

Jasulle onnittelut :flower:

Maitoallergiasta ?: toivottavasti selviää tuo Albertin oksentelu. Parempi saada selvää asiasta mahdollisimman nopeasti kuin pitkittää asiaa. Mun kaverin lapsella (kohta 6kk) on ollut koko ikänsä erilaisia vaivoja, ihottumaa, itkuisuutta ym. ja vieläkään vanhemmat eivät ole kunnolla ottaneet asioista selvää. Tai siis ovat käyneet ihotautilääkärillä, joka totesi että lapsella atooppinen iho. No, oireet eivät ole helpottaneet oikeastaan ollenkaan vaan tyttöä rasvataan kortisonilla tosi paljon. Asiasta ei sen enempää, kuin että ottakaa selvää :wave:

Mies tuli kotiin, joten jatkan myöhemmin.

Afu ja R

Villivattu :attn: :attn: :attn: Mites teillä meni viime yö?

Mua nyt kyllä harmittaa se kun lopetin imettämisen :( Jos olisin tienny, että poitsulla saattaa olla maitoallergia ja rintamaitohan sopi kuitenkin hälle, niin olisin hyvin voinu imettää vaikka 2-vuotiaaksi.. :/ Kyl mulla tulis vieläkin vähän maitoa, mut kokeilin tänään pari kertaa, niin ei tuo poika enää rupea ees imemään tissiä :( Nyt on tissit jo ihan parantunu, ja kärsis imettääkin, jännä miten maito tänäänkin nousi tisseihin vielä ihan kunnolla, vaik 10pv oon jo ollu imettämättä...Miepä taidan huvikseen kokeilla, että irtoisko lypsämällä, ja tekisin tissimaitoon iltapuurot, jos jotain irtoo. Meen kokeilee, tuun sit kertoo :wave:

Katja:Jos sua huvittaa niin voithan yrittää houkutella rinnalle takas.Helpommin sanottu kun tehty :/ Mut jos yhtään kannustaa niin mulla ei pumppuun tullu koskaan noin paljon ja silti maitoa oli rinnoissa, ei vaan pumpulle herunut.Eli hyvinkin saattais elpyä maidontulo sulla.

Iltaa!

Etköhän sä Katja aika helpolla saa maidontulon taas nousemaan, jos viitsit pumppailla. Raskasta se voi olla (mikäli et esim. unisena saa takas tissille houkuteltua), mutta vielä raskaampaa voi olla allergiatestit ja sopivan korvikkeen etsiminen. Voimia!

Tänne tulikin nyt illaksi tosi kiva ilma, käytiin Lauran kummitädin kanssa reilu tunnin reippaalla kävelylenkillä. Laura ei lenkillä malttanut nukkua, joten saa nähä kauan tossa vielä jaksaa leikkiä ennen ku väsähtää. Onnistui äsken ekaa kertaa nousemaan seisomaan sohvapöytää vasten, mä ku luulin että se ois vielä liian korkea...

Ei vaan nyt pitää mennä antaa tytölle iltapalaa, jotta itekki pääsen viel syömään..

Yhteistyössä