**Tammivauvat2008**vol2

Heips. Terkkuja vaan Viipurista.
Mentiin sinne Saimaan kanavaa pitkin, siinä oli yhteensä 8 porttia. Hiukan ylimainostettua se touhu on, ei se niin ihmeellinen ole.
Enpä ole ennen ollut mitenkään katkera maapläntin luovuttamisesta Venäjälle, mutta siellä Viipurissa ollessa nousi inho ja kiukku ylös. Eliel Saarisen suunnittelema rautatieasema, Alvar Aallon suunnittelema kirjasto, tyttökoulu, lyseo ym ym. Kaikkien annettu mädäntyä pystyyn. Siis miksi helvetissä ne halusivat korvauksena maata, kun eivät viitsi pitää rakennuksista huolta?! :kieh: :headwall: Ainoastaan pari rakennusta ja joku kirkko oli kunnostettu. Ihmiset asuivat likaisissa ja rapistuneissa slummitaloissa, mutta kirkko oli kyllä puunattu :eek: Paljoa ei ehditty siellä mitään kattelemaan, kun piti vaan kiertää kauppahallia ym kojua läpi hakemassa halpaa krääsää mitä voi sitten myydä kalliimmalla. Olis se nyt pitänyt arvata kun tommoisten pihtareiden kanssa lähtee reissuun niin tarvii saada vaan käytyä halvoilla kaupoilla :headwall: Ei todellakaan ole eka kerta! Oon niin monta kertaa luvannut itelleni etten mene reissuun porukan kanssa, jossa on äitini ja vanhin veljeni. Silti aina menen. Nyt lupasin taas etten lähde niiden kanssa enää koskaan. Saapa nähdä päteekö se taaskaan.
Meillä oli kauhea nälkä ja joku ruokapaikka piti löytää. Sitten siinä seisoskeltiin kadulla miettimässä mihin mennään syömään. Jossain haisi omituiselta, joku näytti diskolta, joku oli liian kallis.. Tommosseen paskaan sitten käytettiin aikaa. Lopulta mentiin siihen "liian kalliiseen". Äiti ja sen ukko oli pariin otteeseen tinkaamassa vanhasta peltiautosta, kun ei siitäkään voinut mitään maksaa. 200 ruplaa olis siitä voinut vaan maksaa. Sitä ne väänsi siinä ikuisuuden. Se myyjä sanoi lopulta et runkkaa itsensä kuiviin 200 ruplasta ja pisti laatikon kiinni :LOL: Ihan oikein sanoi, sai kerrankin ne joka asiasta pihtaavat nenilleen.
Kotimatkalla passit tarkastettiin kolmesti :LOL: Bussi läpävalaistiin, akkosjärjestyksessä mentiin tulliin. Bussiin sai mennä takaisin sitten vasta, kun annettiin lupa. Tarkkaa touhua, mut eipä ainakaan loikkarit pääse helpolla Suomeen..

Kirjotan toiste lisää. kun tuo poitsu vaatii vatsantäytettä.
 
Heissan. Onhan tännekin tullut eloa.

Csrla: Meillä hampaiden puhkeamista ennen oli kitinäpäiviä (missään muualla ei todellakaan viihdytty kuin sylissä ) ja levottomia öitä (tosi monta kertaa yössä herättiin ja vain tissille rauhotuttiin). Lisäksi oli yhtenä päivänä pikkuisen lämpöä.

Saaru: Kiva kuulla että sammas helpottaa ja tissit paranee.

Gothaur: Itekkin aikanaan olen käynyt Viipurissa ja samasta syystä (Venäläisten välinpitämättömyys rakennuksia ja ympäristöä kohtaan) alkoi kiukuttaa. Minun mummoni oli kotoisin siitä Viipurin kupeesta Ihantalasta ja kuolemaansa asti hän odotti ja toivoi, että "koti" (=karjala) takaisin saadaan. Eipä meillä tietenkään voi olla sellaisia tunnesidoksia tuohon maaplänttiin, kun tuolla vanhalla kansalla, jotka ovat siellä asuneet tai myös sen maa-alueen puolesta taistelleet.

Miehen pojat olivat siis meillä viikonloppiua ja lähtivät kotiinsa iltapäivällä. Olipa mukavaa, kun he meillä pitkästä aikaa olivat. Pienet neiditkin olivat aivan innoissaan, kun pojat jaksavat niitten kanssa pelmuta. Nyt pojat onkin ollut tosi harvoin meillä, kun täällä väliaikaisasunnossa on melkos ahdasta ihan omallakin porukalla. Onneks päästään kohta muuttamaan omaan uuteen kotiin!

Kävästiin tänään Ideaparkissa. Tulipahan tehtyä taas heräteostoksia :ashamed: . Ekat joululahjatkin tuli ostettua :xmas: . Kuulutaan niihin ihmisiin, jotka "valmistautuvat" jouluun pitkin vuotta, eli lahjoja ostetaan, kun jotain sopivaa jollekkin sattuu kohdalle. Eräänä vuonna ostettiin ekat joululahjat joulun jälkeisistä aleista, eli tuskin oltiin edellisestä joulusta selvitty. Hulluja on kaikenlaisia :) .
 
Shakki. Niinpä. Ymmärtäähän sen, että sieltä pakkomuuttaneet haluaisivat takaisin kotiinsa. Ei se kuitenkaan enää ole sama mitä se oli silloin, kun he ovat sieltä pois muuttaneet. Vaikken olekaan elänyt siihen aikaan, kun Suomella on vielä Viipuri ollut niin silti se jotenkin kouraisi syvältä "tämä on meidän ja nuo perkeleet täällä sikailee vaan"
Nyt kun näki oikein tuon paikan niin en kyllä sitä haluaisi takaisin. Se olisi pohjaton kaivo, jotkut rakennukset oli niin saastaisia, että olisi syytä pistää pommilla alas. Pelkkä tönäisy varmaan riittäisi niin törkeässä kunnossa on.
Liitän ne pari hassua kuvaa sitten facebookiin huomenna :)

Hampaista. Meillä on pari kolme päivää herkkää kiukustumista ja on muutenkin äreä. Kun hammas puhjennut niin kiukku katoaa.

Mä aloitan joululahjojen hankkimisen yleensä siinä syys-lokakuussa. En jaksa säilöä tavaraa kauaa nurkissa. Oon ollut melkoinen hamstraaja ja säästäjä. Rojua on ollut nurkat piukassa. Mistään ei oo voinut luopua. Nykyään oon niin kyllästynyt, kun kaikki paikat on täynnä vain säilytyksessä olevaa tavaraa. Siivous on vaikeaa, kun ei esillä olevat kamat mahdu mihinkään.
Kirppikselle on lähtenyt paljon kamaa. Paljon oon antanut muille. En enää vain jaksa sitä roinamäärää mitä on ollut pakko ostaa "kun on halvalla saanut". Esimerkiksi mulla on kolme muovikassillista lankoja kaapissa :snotty: Enää ostan vain silloin, kun on tarve jollekin. Rahaa säästyy vaikka ostaakin sitä normihintaista, mutta vain kun sitä tarvitsee.
 
Täällähän on ollu hiljainen viikonloppu!
Mekin oltiin sukuloimassa la-su.

Meillä on menny syöminen tosi vaikeeksi tuon hampaan puhkeamisen myötä. Perjantaina siis tuli ensimmäinen hammas, en sit tiiä että onko viereen tulossa toinen vai se perjantaina tullut hammasko vielä kutisee, mut joku poikaa kovasti nyt kiukuttaa.
Syömisestä on tullu tosi vaikeeta tuon hampaan puhkeamisen myötä. Ei meinaa ruoka maistua sitten millään. Monta päivää on nyt menty vähällä syömisellä. Varsinkin illat on semmoisa että iltapuuroa syö vaan pari lusikallista, ja sit alkaa semmoinen huuto kun päätä leikattais. Eikä uppoa enempää ruokaa. Sotkua tulee taas syömisestä samaan malliin kuin joskus 4kk ikäisenä. Poika puree lusikkaa joka suupalalla, ja sit vetää lusikan omaan käteen, ja järsii sitä. Ärsyttävää syöttää sitä |O

Mulla taitaa olla menkat taas tuloillaan kun itteenikin niin kiukuttaa :snotty:

Katja ja Aape 6,5kk
 
Meilläkin eka hammas puhkes perjantaina. Toinenkin on jo tulossa viereen, melkein on jo läpi. Ja syömisen kans on vaikeaa. Puuroa sain aamusella pari lusikallista menemään, lounaan söi onneksi vähän paremmin. Maito kelvannyt nyt jonkin verran paremmin kuin yleensä.

Kyllä meillä ei viihdytä juuri yhtään lattialla. Ei vaikka esikko pyöris siinä vierellä. Johtuu varmaan osittain noista hampaista. En tiedä koska oppii ryömimään, kun ei mitään yritystä vielä edes ole. Eipä tässä nyt toisaalta vielä kauheaa kiirettä ole. Puoli vuotta tulee täyteen vasta ens lauantaina.

Nyt päiväkahvin keitolle :wave: .
 
Hei mäkin olen vielä hengissä :wave:

Yritin lukea rästiin jääneet, mutta vielä jäi vähän vajaaksi. Lomailtu ollaan niin ahkerasti, että plastailu on jäänyt ihan kokonaan, mutta mä palaan vielä =)

Hyvää kesän jatkoa :wave:

Kide
 
me palattiin tänään mökiltä ja hyvin meni reissu,automatkayt ym.
Ainut murhe oli että Elli oli 3 yötä TOSI levoton ja itkeskeli unissaan monta tuntia ja vasta aamuyöstä nukkui kunnolla.Mammaa vähän väsytti kun piti sit raukkaa imettää että pysyy hiljaa et muut sai nukuttua.Samassa huoneessa kun nukuttiin koko porukka.
Viime yö meni normaalisti.Taisi raukalla olla korva ja hammasvaivaa.

Mä en sen kummemmin lukenut tekstejä kun sitä oli tullu niin paljon.Nyt mun täytyy mennä taas laittamaan tavaroita paikoilleen ja pesemään pyykkiä.

HeMa ja Elli 6kk
 
Päätä särkee, alaselkää juiliin ja ressaa ja väsyttää! :kieh: (eikö oo ihana aloitus)
Saas nähä alkaako nyt ne menkat, moinen ketutus on ja kaamee toi alaselkä särky. Sitte tässä hoksasin et parin kk päästä mammaloma loppuu ja pitänee töihin palata.. Kesälomia ois kyllä 6vko jemmassa, mut tässä mietinkin et jos onnistuu niiin menisin heti töihin ja oisin joulukuun sitten lomalla..
Missä mun vauva on???Siis ihan liian nopeeta menee tää aika!!
Tämä mun ihanainen vauvakin on uikuttanu koko päivän, taas semmoinen nihkeän hikinen, pukkaisko niitä hampaita.
Viime yö meni hyvin. Klo 22 mentiin lopulta kokonaan nukkumaan, ja seuraavan kerran syötiin 4 aikaa. Väliin muutaman kerran tuttia ja ylös noustiin sitten puol8.

Tänään piti sitten tehä jo lisää lihoja pakastimeen. Possua ja kanaa, nautaa siellä vielä pikkasen oiskin. Nyt tein possun ja huomenna sit kanan vuoro, ei muuten jääpalaliuskat riitä.

Anopillakin kyläiltiin tänään ja se kyseli jo isompia sinne yöksi :D Ihanaa ku mummit ja mummot ottaa noita yökyliin, saa itekkin hiukan huokasta.

Plääh, nyt pää lyö tyhjää. Pitääpä kokeilla jospa sais vaikka hetken levähettyä...Palaillaan taas sitten.

Keräskö muuten joku noita semperin etikettejä? Mulla niitä jonku verran kertyy, mut keräys ei kiinnosta..Jos joku haluaa, niin täältä sais :saint:
 
No niin nyt sain kaikki juttunne luettua, aika homma!!!, ja voisin siis vähän kommentoida ja kertoilla meiltäkin päin kuulumisia.

Meillä siis poika saavutti puolen vuoden iän viime viikolla, ryömii ja nousee konttausasentoon, mutta ei vielä kyllä istu oikein millään muotoa kunnolla. Siis syöttötuolissa nyt kyllä ihan hyvin, mutta muuten ei. Vaunuissa olen nostanut kyllä selkänojaa ylös, mutta usein asento lysähtää suht nopeasti ja olenkin edelleen käyttänyt sitä, mahtoko olla Saarun taktiikkaa, eli laitan jalkojen alle pyyherullan niin se tukee asentoa tosi hyvin ja tekee siitä vähän "kuppimaisemman".
Hampaita meillä ei ole vielä näkynyt, mutta välillä on ollut kyllä niin hulina öitä, että mahtaisko olla tulossa. Ja hampaista kakka-asioihin :) Meidän pienellä miehellä on ollut jo pitkään aikasta laiska suoli, yleensä toimii kerran päivässä ja kakka on tosi kiinteetä. Nyt olenkin ajatellut, että vois juottaa vähän enemmän vettä ruuilla, josko löystyttäis kakkaa.

Joo ja pinnasängyn pohja on vielä ylhäällä ja saa varmaan hetken aikaa vielä olla. Vaikka poika onkin aikasta vikkelä kaveri niin sängyssä se ei ole, vielä, tajunnut alkaa ponkiin ylöspäin.


Tässä välissä voimia kaikille imetyksen kanssa painiville ja lopetustuskista kärsiville
:hug: Mä pidän sulle Saaru peukkuja, että sammas olis pikaisesti voitettu kanta ja tajuais kans pysyä pois |O

Mä, tai siis me, ollaan alettu noudattaa tosi tarkkaa päivärytmiä pojan kanssa ja mahtaako olla sen seurausta, että nyt hän on alkanut nukkuun edes vähän pidempiä päiväunia. Ennen kun sitä mentiin koko päivä puolentunnin pätkissä. Paljon virkeämpi poika tuntuu nyt olevan noilla väleillä. En nyt vielä ala tuulettaa, kun vasta niin vähän saatu noita tuloksia aikaan, mutta tyytyväinen olen silti. Siis suht tasaista rytmiä olen kyllä pojan kanssa pyrkinytkin noiudattaa, mutta nyt olen vielä viilannut sitä tarkemmaksi. Tuntuu, että meidän poika kaipaa sitä.

Carlalle onnittelut hyvistä lääkärin uutisista, joku idiootti tainnut taas olla paikalla neuvolassa :eek:

Hei muuten te, jotka vielä imetätte niin, ootteko huomanneet, että tuoreet mansikat nostattais teillä maitoa? Mä olen nyt usemapana päivänä huomannut, että kun olen syönyt vähän enemmän mansikoita niin rinnat lähes valuu maitoa.

Nyt mua huhuillaan.....
 
Mulla kans tuli menkat justiinsa mutta aikas niukat on että kiva että näin vähällä selviän, minipilsujen ansiosta.mut sen nuo minipilsut tekee että kun estrogeenia on vähän niin pinna on kireenä koko ajan :kieh: no jos nyt näkyis valoa kun menkat alkoi että jotain tuolla tapahtuu :D

mä söin mansikoita mut en mä maidontulossa mitään huomannut ;)

Mä keräilen semperin merkkejä mutta niitänäyttää tulevan hyvää tahtia kun likka syö hedelmäsoseita aika hyvin ja sit jonkin verran saa lihasoseita.

Päivärytmistä:kyllä täällä kans yritetään pitää kiinni rytmistä mutta vielä se vaihtelee.selkiytyy kun alkaa nukkumaan kahdet unet.
mutta taas pitää palata askareiden pariin, huhu huh
 
Saaru: Oisko sulla minkäverran niitä etikettejä? Ja onko ne hedelmä/kasvissoseiden vaiko lihasoseiden etikettejä? :)

Aape muutes taitaa olla tomaatille allerginen. Annoin tomaatin palasia tänään sille, niin meni sen jälkeen suunympärys ihan punaiseksi.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Saaru: Oisko sulla minkäverran niitä etikettejä? Ja onko ne hedelmä/kasvissoseiden vaiko lihasoseiden etikettejä? :)
Nyt ois 12 hedelmäsose ja 2 noita 5kk etikettejä ja niitä tulee sitten jatkossa enemmän, ku nyt ostin juguja aika paljon. Lähinnä noita semperin soseita oon ostanu, ja päivässä menee ehkä se 1prk. Ite vaa en jaksa kiinnostua tuosta keräämisestä.
 
Saaru: Jos sie viitsit kuitenkin irrotella niitä etikettejä purkeista ja laittaa jemmaan, nii mie voisin haluta ne. Mut pitäiskö tehdä niin, että lähetät vasta sit kunhan on vähä enempi niitä. Jos palataan asiaan vaik kuukauden kuluttua? Mie tietty maksan postikulut :)
 
Saaru: Ok, tehdään niin. :D Eikö ne semperin palkinnot kiinnosta, vai miks et niitä samalla vaivalla lähetä sinne semperille asti? :D
Mut kiva tietty mulle, jos ne lähetät tänne päin sit :)

Meillä poika sai nyt illalla ensimmäistä kertaa uutta lääkettä pissatulehduksen estolääkitykseksi. Entinen lääke oli jotain saksalaista mitä käytetään aika vähän suomen markkinoilla. Pakko oli käyttää sitä, kun kefexiniä sai aluksi, mut ne oksensi aina niin piti sit vaihtaa se lääke siihen saksalaiseen kun ei ollu alle 3kk ikäiselle muita vaihtoehtoja. Nyt kun on jo isompi, niin on enemmän vaihtoehtoja, niin lääkäri määräsi uutta lääketta, kun tottakai ennempään suositaan suomalaisia vaihtoehtoja. Toivottavasti tuo lääke sopii. Syksyllä mennään sit taas kontrolliin..

Poitsu ei oo tänään syöny paljoo mitään, iltapalaa sit söi tosi hyvin, semmoisen 2dl puurotetrallisen kokonaan. Aattelin jo että jes, meneehän sitä jotain ruokaakin alas, niin oltiin sit menossa naaman pesulle vessaan, niin rupesin bodya riisumaan niin alkoi röyhtäilemään siihen malliin, että oksennus tulee. Kerkesin onneksi lavuaarin päälle laittaa sen niin yrjösi sitten nekin kaikki puurot sinne lavuaariin, ja oksennuksen väristä päätellen tuli myöskin ulos kaikki päivällä syödyt ruoat. Nyt se onkin hyvä sit mennä tyhjällä mahalla nukkumaan niin jaksaa sit yöllä herätä monta kertaa tissille :kieh: :kieh: :kieh:

Perkele että osaa tuommonenkin ärsyttää kun toinen ei syö ja sit kun syö niin oksentaa |O
Mie taidan olla yhtä kiukkuinen kuin Saaru :D Sori :hug:
 
Joo, ei mua ne palkinnotkaan kiinnosta. Kahtelin niitä ja ei siellä ollu mitää mitä tarvisin/haluisin, niin kiva antaa ne jollekin sitten joka niitä haluaa. Mullakin niin vähän noita loppujen lopuksi kertyy, koska en anna kui hedelmän/jugun noista. Lihasoseet teenkin ite. Reissuunja kyläilyyn oon varalle ostanu pari lihasosetta.

:kieh: mulla käy tuohon alaselkää, ihan kauhia jomotus! Alkas nyt ne menkat jos meinaa alkaa, loppuis tää juiliminenkin siihen. Kauhiaa hormoonimyrskyä muutenni, ku imetys loppunu ja menkkoja odotellessa, väliin kuumottaa ja väliin kylmää, ahinaa ja nahinaa :headwall:

Tänään muuten rekkasin itteni kokeeksi tuonne www.kalorilaskuri.fi. 2vko nyt tutustellaan sinne ja laitellaan syömisiä ylös. Jos on hyvä ja onnistunee, sitten otetaan lisää aikaa. Mutta nyt sitten pehmeellä laskulla laihari käyntiin. Muutamia juhlia tässä on tulollaan joissa en aijo syöminkejä mittailla ja tarkkailla. Mutta muuten koita kirjata tuonne kaikki ylös sekä pysyä päivän kalorirajoissa. Sellainen pikku vaaka pistä käydä vielä ostaan niin helpottaa tuota mittaamista. Sieltä on kiva ku sieltä löytää valmiina niin paljon valmiita ruoka-aineita yms. Ja ei ole kallis! Jospa alkas täälläki läski karista, pikku hiljaa.
Muutenkin normimpaa rytmii palaillaa, ku mies menee töihin.

 
Saaru: Meneekö teillä Luca perhepäivähoitajalle, päiväkotiin vaiko minne hoitoon kun palalilet töihin? Tuleeko miten pitkiä hoitopäiviä Lucalle?

Mie oon miettiny tuota töihinmeno juttua, siis ei mul oo ees työpaikkaa mihin palata, mut ihan noin yleensä ottaen, että missä vaiheessa alkais etsiä töitä jne.. mut tuntuu jotenkin hirvittävältä, että poitsulle saattais tulla jotain 9h hoitopäiviä kun menee kuitenkin työmatkoihin itellä paljon aikaa kun tuskin niin hyvää tuuria ois että löytyis läheltä työpaikka, ja miehellä kans on tosi hölmösti 1h palkaton ruokatunti keskellä päivää, niin turhaa vaan venyy työpäivä..
Mites muut, missä vaiheessa meinasitte työelämään palailla?
 
Katja87: Siis mä ymmärrän sua niin hyvin. Meillä oli esikon kans sama juttu. Kyllä oli niin rasittavaa, kun oli niitä kausia, että söi huonosti esim. jos oli flunssa ja sitten kun vihdoin sai jotain alas, niin ei tarvinnu kuin vähä ruveta yskittämään tai itkettämään, niin jo lensi kaarena nekin vähät mitä oli saanu syötettyä. Se oli niin hermoja raastavaa :kieh: . Me opittiin jo tunnistamaan siitä yskimisestä, että koska oksentelua tiedos, niin tiesi juosta jo valmiiksi lavuaarille, jonne sai oksentaa rauhas. Eipä tarvinnu niitä oksennuksia sitten lattioilta siivoilla. Mutta aikansa kutakin. Ei se enää nyt nelivuotiaana oksentele, eli kyllä se teilläkin joissain vaiheessa loppuu :hug: .
 
mulla ei ole työpaikkaa mihin palata ja etsinnän aloitan ensi keväänä ja sit harkinnan mukaan kesän lopussa töihin.mut voi olla että olen siihen asti kun tyttö täyttää 2 vuotta.kahden lapsen hoitomaksutkin aikamoiset eli sikäli ei kiire töihin jos vaan miehen palkalla pärjätään ja mun satunnaisilla keikkatienesteillä.ja tietty sekin vaikuttaa miten itse viihdyn kotona!
 
Heips kanssasisaret.

Mikä keräys Semperillä sit on? Tuskin ite osallistun, meillä tota Semperiä syödään ehkä joku 3 prk viikossa. Mut voin miekii Katjalle lähettää jos niistä on pula :D Ellei siellä ole niin äärimmäisen hienot palkinnot, joita on itse pakko saada :whistle:

Päivärytmistä. Koitan pitää rytmistä kiinni, muuten sälli kiukkuaa. Jos rytmi on mennyt pahasti solmuun niin kiukkuaminen kestää 1-3 päivää. Huutaa ja päikkäreille ei halua mennä :kieh:
Anoppi oli pitänyt sitten rytmistä kiinni, kirjoitin sille Sampon käyttöohjeet ;) mukaan. Ruokarytmiä ei oltu noudatettu eikä kestoja oltu vaivauduttu käyttämään, mutta muuten oli pysytty rutiinissa. Ei ole äksyillyt nyt kotona niin ihan hyvin siellä oli ohjeen mukaan menty. Onneksi.

Töihinmenosta. No mulla ei ole myöskään paikkaa mihin mennä. Edellisessä paikassa oli juttua, että se ottaisi mut vakituiseksi äippäloman jälkeen, mut siitä ei ole ollut juttua enää aikoihin. Tuskin se sitten toteutuukaan. Johonkin tarttis siis päästä. Osa-aikainen työ olisi unelma. Mulla ei ole niin väliä mimmoista työtä se on, paitsi lehtimyyntiä ei enää ikinä :x Tehdastyötä, kaupankassalle.. samapa tuo. Kummoista palkkaakaan en tartte, mulla ei rahaa oikein kulu muutenkaan mihinkään "ylimääräiseen". Kaiken tarvitsemani saan kyllä. Muut jaksaa mäkättää siitä, kun mulle kelpaa lähes mikä vaan ja oon hyvin tyytyväinen 8 euronkin palkkaan. Koulutustani vastavaa tarttis muka hakea vaan ja alle 10 euron tuntipalkalla ei mennä mihinkään. :headwall:

Mun äiti sanoi, et nyt jo voisi alkaa totuttamaan pottaan. Edes laittaa sen jo valmiiksi vessaan esille. Viimeistään tammikuussa alottaisi jo kunnolla opettamaan. Tutin käyttöä rajoitetaan jo, ainoastaan käytetään nukkumaan mentäessä. Sillä Nukin nokkamukilla totutellaan meilläkin. En viittis tapella tuttipullosta sitten myöhemmin. Yksi kaverini tappelee yli 3-vuotiaan lapsensa kanssa tuttipullosta. Keväällä pääsi eroon vaipoista ja tutista. En halua samaa rumbaa itselle. Mites muut, koska aloitatte potalle opettamisen? Onko muilla kokemusta aikaisesta opettelusta, miten on sujunut? Tuon nukkumisen kanssa onnistuin olemalla "jo ennakkoon viisas". Mahtaisko onnistua näiden muiden kanssa?
 
Hei!

Tänne olikin taas tullut vaikka kuinka juttua, kaikkea ei ees ehdi kerralla kommentoimaan!

Me palattiin reissusta sunnuntaina, mukavaa oli taas tulla kotiin, vaikkakin oli tosi kiva lairiviikko. Laura viihtyi leirin ihmisvilinässä hyvin. Yötkin sujuivat kohtalaisesti, aamuyöstä kun kitisi niin otin viereen nukkumaan, niin sai muutkin samassa mökissä nukkuneet nukuttua. Päivisin mies hoiti tyttöä ja sain treenailla koiran kanssa. Hyvin pärjäsivät, kun olin pakastanut päivämaidot etukäteen.

Eilen olikin sitten 6kk neuvola, ja edelleen tasaista oli kasvu. Nyt sitten aloitellaan kiinteät. Ohjeeksi saatiin, että tälläviikolla hedelmät, ensiviikolla vihannekset ja kahdenviikonpäästä liha ja sitten johonki väliin viljat. Kuulema aika reippaaseen tahtiin voi/tulee edetä. Hiukan ihmetytti tuo kehoitus, että hedelmillä aloitetaan, mutta kai tuo terkka asiansa osaa...

Tänään ois sitten tarkoitus päärynä soseella aloittaa. Eilen ei ehditty vielä aloittaa, kun aika kului Lauran passikuvassa ja passinhakureissulla. Viikonpäästä olis Lauran passi sit valmis ja ensiviikolla voitais Tallinnassa pistäytyä. Miehen loma jatkuu nyt vielä ensiviikon, sitten käy jokusen viikon töissä ja pitää vielä viimeisen kesälomaviikon ja yhden isyyslomaviikon.

Ei vaan, nyt on kohta lähdettävä kaupassa käymään, jotta ehditään illaksi valokuvaan. Mun isä lupas ottaa tytöstä 6 kk kuvat, sillä kun on käytössä ihan oikee valokuvausstudio. Palaillaan taas!

Maija ja Laura, tasan 6 kk tänään :heart:
 
MaijaM: Lauralle onnittelut! :)
Gorthaur: Tuolla semperin sivuilla on siitä keräilypankista juttua, ne palkinnot kyllä vaihtuu aina välillä, tai siis tilalle tulee uusia kun entiset palkinnot loppuu. Niihin tarvii tosi paljon niitä etiketteja, pari palkintoa oon jo keränny, mut meil syödäänkin pelkkää semperiä.
Miekin oon ollu lehtimyyjänä :kieh: Ei kiitos enää. Lopetin kun tulin raskaaksi, ei oikein onnistunu enää kun piti käydä yrjöämässä välillä kesken puhelun :x Huh, ei oo ikävä sitä hommaa, eikä sitä pahoinvointiakaan. Mie oon lähihoitaja koulutukseltani, niitäkin hommia oon tehny, mut ei todellakaan nyt ainakaan mikään 3-vuorotyö kiinnosta. Semmoinen 6h/pvä ja tässä ihan lähellä olis aika unelmaduuni :) Vaan mistäpäs semmoinen löytyis, ei mistään. No ehkä joku kouluavustajana toimiminen tms. vois olla ihan jees.

Pitäis muuten varmaan tosiaan jo ruveta pottatreeneille. Mie oon ite aikoinaan ollu 1v3kk ikäisenä päiväkuiva. Ite osannu potalle mennä, mut mie oonkin jo 4kk ikäisestä asti istunu potalla.
 
mä aloitin esikoiselle pottatreenit 10kk iässä ja 1.6 ikään mennessä isot hädät tuli pottaan aina ja päiväkuiva oli 2 v.musta se oli kivaa puuhaa ja saman aion tehdä Ellin kanssa jos hän on yhtä suostuvainen kun esikoinen aikoinaan.Ihan lapsen ehdoilla mennään.

Meillä tuo nukuttaminen on aikalailla mennyt nyt tissin kanssa mutta ei voi mitään kun toinen siihen nukahtaa, onneksi kumminkin yleensä havahtuu kun sänkyyn siirrän...vaikka kuinka yrittää olla kaukaa viisas niin kyllä nuo nukuttamisasiat on meillä näköjään vaikeita kun kumpikin lapsista on sellaisia että alkavat kovasti kiukkumaan ja karjumaan jos vähän kin väärään aikaan laitat itsekseen nukahtamaan.Jos touhuisivat vaan niin ei siinä mitään mutta kun ei rauhoitu niin ei.Kaipa siinä on tempperamentillakin osuutensa
:whistle:
 

Yhteistyössä