Plussanneet Viilaajat! (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jospa nyt vähän laajemmin ehtisi kuulumisia kirjoittelemaan. Tämä viikko on mennyt hautajaisjärjestelyissä, appi siis eilen haudattiin, enkä ole jaksanut/ehtinyt muuta puuhatakaan.

Eipä tänne kyllä mitään ihmeitä kuulukaan. Löydös potkuttelee aktiivisesti, potkaisi jo isiään päähänkin :D, kun hän kokeili kuulostella kuuluuko mitään masusta! Tuo Monskun Villin liikkumattomuus juttu toi kyllä ihan kylmät väreet niskaan, kun tuli mieleen ne kerrat kun tytteliä odottaessa havahduin illalla etten taaskaan ole tuntenut koko päivänä liikkeitä. Aina sitten sydän pamppaillen alkoi niitä makultaan tunnustelemaan ja kyllä ne liikkeet lopulta aina tuntuivat, kun aikansa tökki ja houkutteli. Muutenkin nyt kummittelee tuo edellinen raskaus paljon mielessä, koska siinä alkoi näillä viikoilla tulla kaiken maailman ongelmia. Alkoi tulehdus/supistelukierre ja lisäksi tulehtuivat myös nilkkanivelet ja niihin sitten piti kortisonia pistää ja olikaikinpuolin hankala olla. Nyt siis tietysti pelottaa, että entä jos taas.... Ensi viikolla on onneksi neuvola jospa sieltä saisi helpotusta huoliin.

Hankinnoista täällä on ollut ja niistä sen verran, että minulla oikeaan tarpeeseen on tulleet: rintapumppu (maidon tulo oli minulla jotain aivan älytöntä), kantoliina (kannan vieläkin joskus) ja sitteri. Plus tieysti vaunut, hoitopöytä, turvakaukalo ja pinnäsänky. Lisäksi kotiin kannattaa varata jotain rasvaa, bebanthen on hyvä sitä voi käyttää vauvan peppuun ja omiin rinnanpäihinsä, talkkia, vanupuikkoja, liivinsuojia, harsoja (ne äippäpakkuksen kuusi eivät riitä), ja paljon kuukautissuojia (jälkivuotoa varten). Ei tule nyt äkkiseltään muuta mieleen, mutta voin laitella jos jotain tulee ja yksilöllisiähän nämäkin jutut tietysti ovat.

Eipä tässä nyt muuta asiaa sitten olekaan. Paitsi Monskulle paljon onnea loman alkamisen johdosta!

Entu&Löydös rv21+3

Joanna, kannattaa ottaa tosiaan yhteys päivystykseen jos huomenna vielä verenpaineet korkealla, ihan varmuuden vuoksi, pyytävät varmaan käymään päivystyksessä. Mulla nousi alapaine 103:een kun laittoivat päivystykseen. Ei ennätä nyt enempiä kirjotella, taitaa pikkuneiti heräillä syömään taas, on nukkunukki kohta kolme tuntia edellisen syötön jälkeen ja iteki sain tunnin nukuttua. Nyt kuuluuki parkua... Lisää myöhemmin!

Aikku ja kohta viikon ikäinen käärö

Valtavasti onnea Aikulle ja koko perheelle! Aivan ihanaa, että ensimmäinen Viilaaja-vauva on nyt nähnyt päivänvalon :)

Monskulla ja Joannalla alkaa myös jo loppusuora häämöttää. Saas nähdä kumpi tupsahtaa maailmaan ensin Villi vaiko Jaska…

Tukholman reissu sujui hyvin, ilmakin sattui olemaan sopivan aurinkoinen, muttei liian kuuma. Aika paljon tuli käveltyä ja se kyllä tuntui päivän päätteeksi jaloissa. Laivalla nukuin molemmat yöt tosi huonosti ja kun eilenkin vielä tuli vieraiden kanssa grillailtua ja valvottua aika myöhään, olen edelleen aivan poikki. Onneksi ensi viikko on vielä lomaa ja huomenna saa nukkua pitkään…

Tosi huolestuneena tunnustelen minäkin Ipanan potkuja. Välillä ne tuntuivat jo todella selvästi ja usein, mutta nyt on taas ollut pari hiljaisempaa päivää. Mutta kaipa se liikkeiden tuntuminen tässä vaiheessa vielä riippuu niin hirvittävästi siitä, missä asennossa Ipana on ja mihin päin potkii.

Mutta nyt en yksinkertaisesti jaksa näpytellä enempää. Palailen jossakin vaiheessa, tosin ollaan ainakin osa ensiviikosta maalla ilman nettiyhteyttä…

Ilona & Ipana 21+1

heissan,

takana ihanan rauhoittava viikonloppu. Verenpainemittari oli kovassa käytössä mökilläkin ja keskiarvopaineet oli siinä 90 korvilla. En ottanut yhteyttä vielä päivystykseen ja kas kummaa, maanantai-aamuna paineet oli laskeneet 85 tasolle. Huomenna iltapäivällä on neuvola, joten odottelen mitä lukemia siellä tulee.

Liitoskivut tuntuu kadonneen, joten nyt elämä tuntuu taas hymyilevän. Jaskakin liikkuu mukavasti, ei tosin silloin kun isänsä yrittää bongata potkuja... Huh, Monsku, voin kuvitella miltä tuntui odotella liikkeitä, varsinkin kun Villi on muuten nimensä veroinen liikkuja. Tosiaan, meillä kun on la:t sen verran lähellä toisiaan, niin voipi olla että ollaan ponnistamassa samana päivänä. Harmi että tullaan olemaan eri sairaaloissa. No, voihan olla että vauvoilla tulee olemaan kuukausikin ikäeroa.

Nyt aamukaffelle!

Joanna & Jaska 33+2

Ihan pikainen moi!

Tää äitiyslomalainen on niin kiireinen, ettei edes koneella ehdi pyörähtää :)
To do -lista on paisunut melkoiseksi... selkä ei tahdo kestää. Täällä liitoskivut ovat taas alkaneet vaivaamaan... olihan tuossa jo taukoa. Äsken kävelin kaupoissa ja asioilla tunnin verran ja taas kyllä supistaa. Noh, päivä kerrallaan ja onneksi olen jo lomalla!

Onneksi Joanna ilmottautui! Meinasin jo huolestua ja alkaa tekstaria pistämään :) Toivottavasti paineet pysyvät hyvinä. Kiva, että sulla on neuvola pian.
Musta on muuten outoa, että entisessä neuvolassa olisin käynyt tässä vaiheessa kahden viikon välein. Nyt uudessa paikassa on kolmen viikon taukoja... samapa tuo niin kauan kuin kaikki on hyvin, mutta jotenkin olisi turvallisempaa käydä useammin. Miten usein Joanna käy nyt? Entäs Ewa siellä kaukana?

Pitää surffailla huuto.nettiin etsimään rintareppua ja sitteriä. Brion kova hoitolaukkukin olisi hakusessa. Uutena maksaa maltaita. Tein juuri listaa viimeisestä vauvantarvikehankinnoista sekä tarvittavista uusista huonekaluista, joita emme vieläkään ole saaneet hankittua ja arvio loppusummasta oli niin hillitön, että täytyy alkaa priorisoimaan... ja tää äitiyslomailu ei halpaa ole ollenkaan :) Koko ajan kaupoissa tai kahviloissa. Pitäis pysytellä himassa siivoomassa, mutta mulla se pesänrakennusvietti antaa näköjään odotuttaa itseään...

Mutta nyt on mentävä. Miehellä on tänään synttärit ja aion (lue yritän) loihtia kivan menun illaksi!

Monsku & Villi 34+6 (Jaiks!)

iltaa,

hyvin täällä voidaan, vähän tosin jänskättää mitä verenpainelukemia saan huomenna neuvolassa. Tuskin kuitenkaan sellaisia, että joutuisin Kättärille tarkkailuun. Huomenna meidän on tarkoitus vähän lyhentää to do tai paremminkin to shop -listaamme. Mennään ostamaan Jaskalle kaikkea pientä kivaa. Isot ostoksethan on jo tehty ja esim. turvaistuin lainataan kaverilta; se haetaan ensi viikolla. Jotenkin pitää varautua kaikkeen jo hyvissä ajoin, sillä jos Jaska päättäisi syntyä samoilla viikoilla kuin siskonpoika, niin h-hetki koittaisi jo ensi viikon perjantaina. Eli pahimmassa tapauksessa sanon viimeisenä työpäivänä klo 16 työkavereille, että lähdenkin tästä suoraan Kättärille. Jännä todeta, että Jaska olisi jo periaatteessa valmis syntymään; siskonpoika oli syntyessään jo ihan valmis tapaus, vaikkakin pieni kuin mikä, mutta ei tarvinnut lisähappeakaan. Nenäletkun avulla tosin sai aluksi ravintoa. Olen varmaan jo miljoona kertaa kertonutkin, että olin mukana hänen synnytyksessään ja viime aikoina ajatukset on kieltämättä olleet siinä pikatapahtumassa, 45 minuuttiahan koko ruljanssi kesti (mulle samanlainen synnytys, kiitos!)

Neuvolakäynneistä; nythän niitä pitäis olla tosiaan kahden viikon välein. Mulla on muuten tuo väli toteutunut, mutta lääkärin kiireiden takia yks käyntiväli kasvoi kolmeen viikkoon. Eikös viimeisen kuukauden aikana käyntejä ole vallan kerran viikossa!? Ewan käyntitiheys kiinnostaa täälläkin!

Mitäs hyvää ruokaa Monsku laitoit miehellesi?

Mä jatkan tästä matkaani; sohvalta koneelle, eteenpäin tästä suihkuun ja sitten sänkyyn. Kovin on rankkaa tämä elo :-) Minäkin (ja varmaan mieheni minua enemmän) odotan pesänrakennusvietin löytymistä!

Joanna & Jaska 33+2

Tervehdys,

Joko Joanna on ollut neuvolassa?
Mäkin olen käsittänyt, että kahden viikon välein pitäisi käyntejä olla... ja viimeisen kuukauden aikana viikon välein - meillä tosin jo varoiteltiin, että näin kesäaikana saattaa tulla muutaman viikon taukoja. Ensisynnyttäjät "yritetään" hoitaa. Tosi ikävää.

Eilen olin taas illalla päänsärkyinen ja tuntuu tänäänkin jo vähän jomottelevan, joten to do ja to shop -listat ei taida tänään lyhentyä. Illalla tosin ehkä ikea reissu, jos jaksetaan. Tosin kohta painelen keskustaan ja tapaan miehen lounaalla eli eiköhän sen jälkeen energiaa riitä taas vähän rahaa kuluttaa :)

Väänsin eilen meille vain feta-coucous salaattia, joka tietysti kuoharin kanssa nautittiin (minäkin mini-lasillisen). Piti tehdä kevyttä, jotta jaksettiin jälkkäriksi syödä kunnon annokset vastapaistamaani raparperipiirakkaa vaniljajäden kanssa. NAM. Ehkä mulla on jo jotain pientä pesänrakennusta ilmassa - ei ole lainkaan tyypillistä mulle leipoa ja laittaa kun kodin pieni hengetär ikään :)

Great!!! Meidän taloon tulee remontti :( Tehdään jotain pirun elementtisaumauksia, mikä sinänsä ei ole ollenkaan suuri juttu, mutta ajankohta on heinäkuusta elokuun puoleen väliin! Voi helvetti, sanon minä. Siis pitääkö just silloin kun olen viimeisilläni raskaana ja pahimmassa tapauksessa vauva on syntynyt?! Jonkinmoisia meluhaittoja ja mm. pölyhaittoja on nimittäin luvassa. Pitää vaan toivoa, että meidän seinien kohdalla homma on ohi silloin kun Villi syntyy. Nyt alan toivoa, että Villi viihtyis mahassa mahdollisimman pitkään... Kääk kun ottaa päähän.

On kai pikkuhiljaa noustava tästä koneelta, kun selkä ei kestä enempää istumista.

Odotan kovasti Aikun vauva-kuulumisia :)

Entu; hankintoihin liittyen vielä. Nukkuiko teidän esikoinen minkälaisessa vuoteessa aluksi? Meillä Villi tulee nukkumaan äitiyspakkauksen laatikossa, mutta mietin, että pitääkö sen reunoja jotenkin pehmustaa?? Entä peitto? Äitiyspakkauksen peitto vaikuttaa valtavalta...?

Monsku & Villi 35+0

Ekaksi Monskulle vastaus, tytsy nukkui siinä laatikossa ja ostin ihan tavallisen pinnasuojan, jonka kieputin reunan ympäri. Ei se pikkuinen siellä kyllä mihinkään suuntaan tietystikään kääntyile, eikä itseään kolhi, mutta minusta tuntui kivemmalta että oli sellainen pehmoinen pesä pienellä nukkua. Peittona meillä oli ihan pussilakana, koska viime kesähän oli aivan älyttömän kuuma. Syksyllä tyttö siirtykin sitten pinnikseen.

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin, vp128/67, painoa tullut nyt kaikkiaan 2kg ja pikkuisen sykke oli 147. Hemppa mulla oli nyt 109, eli rautaa menee nyt täälläkin. Löydös kellii ihan alamahalla poikittain, liikkeitä tuntuu molemmilla sivuilla massua ja maha on tosi alhaalla. Sf-, mittakin oli vähän liiankin matala, mutta johtuu kuulemma ihan tuosta pienokaisen sijainnista ja asennosta, eli kaikki hyvin.

Nyt lähden tytsyä noutamaan, hän on mummun luona hoidossa :).

Entu&Löydös rv22

Pikaisesti ehdin jotain kirjotella, pikkunen iskän kanssa seurustelee, on ollut aikalailla valveilla viitisen tuntia putkeen jo, tosin on käynyt neljä kertaa rinnalla sinä aikana ja ottanut siinä pikku torkut... :-)

On aika vierihoitovauva, muutaman yön on nukkunut omassa sängyssään, eli äitiyspakkauslaatikossa (peittona on ohut fleecepeitto, jonka tosin potkii aikalailla pois, en tiedä onko sitten kuuma vai muuten vaan potkii kun on aikamoinen touhuilija, niin kuin oli masussakin), mutta helpointa on ollut ottaa nyytti kainaloon nukkumaan ja pistää rinta suuhun kun alkaa hamuamaan, nojatuolissa istuallaan kun alkaa nukuttamaan niin paljon että ei joka yö uskalla siinä syöttää. Välillä on sitten tällaisia tankkauspäiviä kuin tänään, koko ajan syömässä, ja välillä on kolmen tunnin taukoja.

Palautuminen leikkauksesta ottaa aikansa, kuukauteen en saa painavampaa nostaa kuin vauva, haavaan sattuu vielä ajoittain, onneksi saa ottaa Paratabsia tai Buranaa kipuiluun. Onneksi mies on lomalla yhteensä nyt 5 viikkoa putkeen, yksin olisi aika rankkaa kyllä. Vieraita on käynyt jonkun verran, ja ovat olleet sen verran fiksuja että ovat tuoneet tarjoilut mukanaan!

Nyt jotain syömään kun pikkunen on niin rauhassa iskällä, jaksamista massujen kanssa kaikille, kaikki raskausvaivat on kyllä kärsimisen arvoisia! :-)

Aikku

heissan,

Olipa ihanaa lukea Aikun kuulumisia. Uskomatonta, että itsellä on edessä sama max 8 viikon kuluttua!

Neuvolassa oli kaikki hyvin. Alapaine oli koholla odotetusti, 94, mutta vasta satasen rikkouduttua siihen puututaan tarkemmin ja lääkitystä harkitaan. Kaikki muut arvot ja lukemat olikin sitten ihan mallikelpoisia. Painoa oli tullut lisää 500g viikossa, pelkäsin paljon pahempaa nousua, sillä en liitoskipujen takia ole liikkunut yhtään ylimääräistä ja jädekin on maistunut vähintään joka toinen päivä. Nestettäkin tuntuu kertyneen kroppaan ihan kivasti. Paastosokeriarvokin oli rajojen sisällä, joten palkitsin itseni Jumbossa shoppailun lomassa lakujädellä!

Jaskalle ostettiin hoitoalusta, pinnasängyn suoja ja pussilakanasetti, kaikki samaa printtiä. Lisäksi matkaan lähti mm. tuttipullo, tutteja, vauvaöljyä ja muuta pientä sälää. Kotona postissa odotti Pampers-näytteitä. Hih, taas tuntuu, että on askeleen lähempänä ja valmiimpana Jaskan syntymää!

Neuvola-ajat tuntuu olevan kortilla varsinkin kesäaikaan. Aluksi näytti siltä, että seuraava lääkärinaika olisi 31.7, mikä on vain viikko ennen la:ta. No, onneks löytyi yks peruutusaika ens tiistai-illalle. Eli silloin sitten saan painoarviota Jaskasta ja tutkitaan tarkemmin Jaskan asento. Odotellessani vastaanotolle pääsyä tunsin ekan kerran Jaskan potkun ihan kohdun yläosassa ja näin mahani pompahtavankin, eli taitaa kaveri olla oikeassa asennossa. Pyllyn ja jalan oli terkkarikin tuntevinansa ylhäällä, mutta pää ei ollut ainakaan lasketunut alas, sillä sitä ei tuntunut "oikeassa" paikassa..

Voi kun mullekin tulisi kotiin jäätyä inspiraatiota kokkailla ja leipoa. Olis kiva palkita mies jotenkin, kun on niin ihanasti ja mukisematta pitänyt huolta kodin siivouksesta. Iltaisin en vaan jaksa/ ei huvita tehdä mitään ja viikonloput on tullut oltua pois kotoa tai muuten vaan sänky ja kirja on ollut houkuttelevampi vaihtoehto kuin imuri.

Menen nyt vähän hypistelemään ostoksia!

Joanna & Jaska 33+3

Kivaa lukea teidän kaikkien kuulumisia!

Täälläkin alkaa tuntua, että tositoimet lähestyvät hurjaa vauhtia. Tää viikko on mennyt valitessa kaakeleita, kylpyhuonekalusteita, hanoja, keittiön tasoja, verhoja ja sohvia. Ja seuraavat viikot on niin buukattu, että menee varmaan vilauksessa: ensin on nyt juhannus (2 tuttava-pariskuntaa + appivanhemmat + naapureita tulossa juhlimaan miehen perheen mökille, sitten alkaa remontti 2 viikkoa, sitten olis yhdet häät pohjoisessa ja sitten Suomeen viikoksi ja sitten varmaan laitellaan taloa ja sisustusta synnytykseen asti. Ja kai sitä pitäis ehtiä rentoutua ja hankkia loput vauvan tarvikkeetkin jossain vaiheessa - kääk! Toivottavasti energiaa edelleen riittää...

Seuraava neuvolakeikka on ensi ke:na ja sen jälkeen neuvola on kahden viikon välein. Tähän asti kerran kuussa. Mä oon aina ollut siinä uskossa, että Joannan ja Monskun viikoilla Suomessakin käydään kahden viikon välein - kumma juttu! Ja sitten loppuviikoilla täälläkin morjestetaan barnmorskaa joka viikko.

Oltiin perhevalmennuksessa ja täkäläinen rutiini on, että jos vauvan liikkeissä tapahtuu selvä muutos hiljaisempaan kokonaisiksi 24 tunniksi, pitää heti soittaa barnmorskalle ja mennä neuvolaan. Kuuntelevat välittömästi sydänäänet ja lähettävät melkein aina sairaalaan skannattavksi tarkemmin. Yleensä ei ole mitään hätää, mutta täällä ovat tosi tarkkoja jos liikehdintä kovasti muuttuu.

Mutta onneksi Monskun Villi on taas nimensä veroinen!

Tuosta äitiyspakkauksen pehmustamisesta (saan pakkauksen tutun kauppana): käsistään kätevä äitini on ommellut pehmusteet laatikkoon. Kaavat hän sai veljeni vaimolta, joka taas löysi ne jostain netistä. Ovat tosi kivat ja laatikko näyttää ihan oikealta kehdolta. Helppo kuulemma tehdä!

Monskulle vielä: mäkin toivon ja rukoilen, että pahin remppaaminen on takana ennen H-hetkeä...

Ewa 31+0 (30+1)

Mä olen sählännyt tässä viime aikoina niin paljon kaikenlaista, etten ole tajunnut, että Juhannuskin on nyt! Meillä ei olekaan oikeastaan mitään suunnitelmia. Mökkeily ei nyt innosta... eikä oltaisikaan varmaan saatu kisulle hoitajaa. Joten kaupunkijuhannusta vietetään ja ehkä ajellaan jonnekin lähelle päiväksi jos jaksetaan. Riippuu keleistä.

Mitä suunnitelmia muilla on vai joko kaikki ovat lähteneet Juhannuksen viettoon!
Ewalle oikein hauskaa mökkeilyä! Juhlitaanko siellä suomalaiseen tapaan vai kuuluuko juhannukseen jotain erikoista?

Eilen oltiin Ikeassa tekemässä megalasku ja koti on hävityksen kauhistus. Tiedossa monta perheriita ennen kuin kamat on kasattu :) Vielä jäi muutama kalu kauppaan, kun ei mahtunut autoon enää. Vauvan huone on kuin romuvarasto ja sekös stressaa. Ensi viikon jälkeen jää mieskin lomalle, joten sitten laitetaan viimeistään paikat kuntoon. Mies raukka. Tulee vähän erilainen loma :) Kun ei musta oikein ole enää minnekään lähtijäksi enkä kauheasti jaksa edes kävellä enää... Ewalla näyttää tosiaan tulevan puuhakkaat ajat; tsemppiä, olet kyllä reipas!

Kiitokset vinkeistä Ewalle ja Entulle äp-laatikon suhteen! Äitini lupautuikin äsken ompelemaan reunasuojukset ja muitakin petivaatteita jahka löydän ohjeita jostain :)

Onko meistä kukaan muuten aikonut kestovaippailijaksi ryhtyä? Meillä mies kovasti haluaisi, mutta ei ole onnistunut puhumaan mua ympäri :)

Ihanaa oli lukea aikun kuulumisia! Kaikki näyttää sujuvan hyvin!
Yhdellä mun tuttavalla on la huomenna. Jännittää sen puolesta. Kiinnostaisi tietää minkälainen olo on, mutta en oikein kehtaa soittaa, kun ei olla niin paljon tekemisissä kuitenkaan ja toisaalta uskon, että mua varmaan ärsyttäis hirveästi, jos porukka alkais soittelemaan päivää ennen laskettua ja kyselemään, että joko joko...

Hienoa, että Jaska on oikeassa asennossa. Se mun entinen terkka ei osannut ikinä edes arvailla Villin asentoa, mutta uusi terkka osaa parilla kopelolla sanoa tasan tarkkaan, että missä mennään... niin niissä vaan on eroja. Arvatkaas muuten; vanhempani ostivat siis meidän entisen asunnon ja muuttivat sinne vähän aikaa sitten. Äiti käy nyt siis samalla terveysasemalla kuin minä ja kuka mahtaa olla hänen uusi diabeteshoitajansa :) Äiti oli ihan raivona, kun oli ekan kerran soittanut sille. Sanoi, että ihan puulla päähän lyöty tyyppi :) käskin valittaa.

Jaaha. Melkein romaania taas pukkasi. Pitää lähteä tekemään jotain... tänään on taas hengenahdistuspäivä; Villi punkee kylkiluita vasten, niin että sattuu. Kaipa se on positiivista vaan... jos niin jaksaa ajatella :)

Monsku & Villi, 35+1

P.S. Pitää muistaa päivittää listaan, että Aikkupa on saanut tytön!

Joannalle; katselin tuossa tytön odotusajan neuvolakorttia ja huomasin, että jostain 33 rv:sta lähtien mulla keikkui tuo alapaine jatkuvasti lähempänä 90:ntä ja meni välillä ylikin sen. En kuitenkaan muista että siitä olisi missään vaiheessa erityisesti huolestuttu, koska kaikki muut arvot kuitenkin tosi hyvät.

Kiva kuulla Aikun vauvakuulumisia :). Kuuulostaa kovin tutulle, helposti se pikkuinen tosiaan aina viekkuun jäi, vaikka kuinka oli nätti peti laitettu :).

Toivotaan kaikki peukut pystyssä, että Monskun asuintalon remppa olisi ohi vaavin tuloon mennessä. Käy varmasti muuten meteli sietokyvyn päälle tuoreessa vauva-arjessa, kun itsekin on vielä ihan väsy synnytyksen jäljiltä ja hormoonit heittää :/.

Ewa, on kyllä tosi kiva kuulla ja vertailla miten siellä naapurimaassa hoidetaan "mammoja". Aika samanlaiset kuviot taitaa suurelta osin olla, mutta jotkin asiat kuulostaa sille, että on ruoho taas siellä vihreämpää.

Hyvää juhannusta kaikille toivottavat Entu&Löydös rv22+1 ja touhutytteli :)

pikaviesti töistä ennen kotiin lähtöä:

oikein hyvää juhannusta kaikille. Mä lähden huomenaamulla vanhempien mökille sukulaisten kanssa, mies on töissä koko juhannuksen. Ajomatkaa on Kättärille vain yksi tunti, jos vaikka tulisi sinne asiaa...

Joanna & Jaska 33+4

Kiitokset Entulle paineinfosta, tosiaan alle satasen lukemista ei kait huolestuta. Katsotaan miten mun lukemat tästä vielä kehittyy...

Heippa,

Kiitokset Prinressalle nostosta! Joko täällä ollaan toivuttu Juhannuksesta?
Meillä meni NIIN rauhallisesti... oltiin siis stadissa ja ajeltiin eri paikkoihin uimaan ja iltaisin käytiin kahvilla ja syömässä terasseilla :)

Taas on tullut nukuttua melko huonosti. Nyt alkaa jalat olla tosi kipeät ja pohkeet kramppaa suonenvedoista öisin. Ei auta enää magnesium tai veden litkiminen. Muutenkin kropassa tuntee nyt selvästi, että kuukauden sisällä tapahtuu jotain suurta. Nivusiin vihloo... jokohan vaavi olis matkalla vähän alaspäin. Joanna, onko sun maha vielä ihan ylhäällä?

Tästä täytyy taas lähteä kaupungille shoppailemaan. Kyllä alkaa vauvan huonekin näyttää jo nätiltä :) Illalla haetaan turvakaukalo ja lauantaina vaunut ja sitten pitäisi muutamaa apteekkitarviketta lukuunottamatta olla ihan kaikki! Rahanmeno on kyllä ihan järkyttävää.

Päänsärkyä pukkaa taas, mutta yritän silti mennä ottamaan vähän aurinkoa shoppailun jälkeen. Pakkohan tästä lomasta ja kesästä on yrittää nauttia. Ja varmaan maistuu jädekin taas vaihteeksi... huomenna siis neuvolalääkäri ja synnärille tutustuminen. On niitä odotettukin!

Tuli mieleen kysäistä, että Entulla on ilmeisesti mennyt ilman supistuksia tämä toinen raskaus tähän mennessä? Eikös viimeksi aika alkaisin alkanut ne ongelmat?

Kaikille tsemppiä ja tulkaahan kuulumisia kertomaan!

Monsku & Villi 35+5

P.S. Ensimmäinen vauva heinäkuisissa on syntynyt ja toinen tekee kaiketi juuri nyt tuloaan... Että kyllä se Villikin sieltä pian :)

heissan,

ja vika viikko töissä menossa! Oli kyllä vaikea saada noustua aamulla töihin ja olinkin täällä vasta puol kymmenen jälkeen...

Juhannus meni katsellessa muitten tissuttelua. Sain tosin siskostani selvää seuraa iloisen yllätyksen kera; hän on 7. viikolla raskaana! Eli jos kaikki menee hyvin, serkuksille tulee ikäeroa n. 6 kk. Meillä olikin oikein vauvapitoinen juhannus, sillä kummitätini poika sai tyttären viime torstaina ja tuore isäkin tuli käymään mökillämme juhlistamaan tuoretta isyyttään. Pääsinkin hänen kyydissään kotiin lauantai-iltana ja olin odottelemassa miestäni kotona 17 tunnin työurakan jälkeen. Eilen käytiin nauttimassa meri-ilmasta terassilla Kaivarissa ja syömässä itsemme ähkyiksi buffassa.

Monsku, mulla tuntuu maha vielä ylhäällä seistessä ja istuessa, mutta maatessa se tuntuu olevan enemmän alhaalla. Käsikopelolta tuntuu, että Jaskan peffa on jossain mun navan korkeudella, joten eipä taida kaveri olla ihan oikein päin, potkutkin tuntuu navan alle. No, huomenna on lääkärintarkastus. Onkos sulla Monsku jo ollut vika lääkärintarkastus? Missä vaihessa ja missä paikassa muuten on synnytystapa-arviointi; sairaalassa vai neuvolassa?? Veikkaisin sairaalaa, mutta enpä ole aiheesta kuullut vielä mitään neuvolasta.

Mulla on liitoskivut kaikonneet, mutta nyt päällimmäisenä vaivana pahoinvointi. Nyt on tullut ykättyä joka päivä, yleensä aamulla, mutta joskus myös iltasella pahan närästyksen tuloksena.

Sain muuten juhannuksena lisätietoa omasta syntymästäni; vasta neljäs käynnistys yli kaksi viikkoa yliaikaisena tepsi ja 18 tuntia urakka kesti. Toivottavasti pääsen itse edes vähän helpommalla. Niin, ja sekin selvisi, että olen saanut alkuni kortsun rikkouduttua. Vahinko tiesin toki olleeni, vanhemmat olivat parikymppisiä mut saadessaan. Kysyinkin mutsilta muistaako mikä merkki oli kyseessä, jotta voisin lähettää kiitoskirjeen ;-)

Jos nyt vaikka vähän töitä yrittäis tehdä...

Joanna & Jaska 34+1

Heips,

Juu, juhannus on täälläkin takanapäin ja kivaa oli. Tämä taisi olla 10. juhannus miehen perheen huvilalla saaressa. Saari on iso ja siellä n. 100 mökkiä/huvilaa. Jussi alkaa sillilounaalla lukuisten snapsien, oluen ja snapsiviisujen kera. Sitten kävellään yleiselle tanssipaikalle katsomaan juhannussalon nostoa, lastentansseja, tietokilpailua, arvontaa ja lasten ongintaa. Sitten on sauna ja illallinen (lisää snapseja, grilliruokaa ja viiniä). Sitten tanssimaan omien juomien kera: tanssilavalla aloitetaan nuorten discolla ja jatketaan aikuisten kesähiteillä (Sommartide jne.) ja tanssit päättyy n. klo 01.00 viimeisiin hitaisiin (vika biisi on AINA "hem till dig eller hem till mig :-) Ruotsalaisetkin on aika kaasussa juhannuksena, mutta se ilmenee lähinnä tauottomana monologina ja/tai raivokkaana tanssimisena... Seuraavana päivänä yleensä jatkavat juhlintaa, mutta hillitymmin. Hauskaa on ollut joka vuosi - myös tänä vuonna, vaikka olin tietty selvinpäin. Tanssia jaksoin kuitenkin vanhaan malliin!

Monsku kun tiedusteli ruotsalaisia jussinviettotapoja :-)

Ai kun kiva, että Joannan Jaska saa melkein samanikäisen serkun! Meillä on sama tilanne: veljeni (ja veljen vaimokin:-) saa toisen lapsensa 2 kuukautta meidän jälkeen - on varmaan hyötyä myös suomenkielen oppimisesta meidän naperolle, kun on saman ikäinen serkku!

Täytyy palata asiaan myöhemmin - mies on väsännyt voileipiä ja teetä. Ke:na olisi seuraava neuvola ja tapaan uuden barnmorskan ekaa kertaa. Pitäkää peukkuja, että on täysjärkinen tapaus...

Ewa 31+5 (30+6)

Terve,

Hih :) Aikas komedialliselta kuulosti tuo Ewan ruottalainen juhannus.

Onnea tosiaan Joannan siskolle ja Joannallekin! Mahtaa tosiaan olla kiva saada about samanikäiset serkukset. Vähän harmittaa kun olen yksin tässä vaavia tehtailemassa, kun ei sukulaisissa tai edes kaveripiirissä ole muita odottajia/yrittäjiä. Onneksi on tämä palsta kuitenkin, niin saa rauhassa jauhaa näitä juttuja :) tämä on tosiaan mulle ollut iso ilo!

Tänään oli siis se viimeinen lääkäri (kai se on viimeinen...?). Verenpaine taas tosi hyvä, hemo ok, paino jees ja vatsa vaihteeksi ihan yläkäyrillä... Kohdunkaula oli jo todella pehmeä ja vauvan pää hyvin alhaalla (tosin ei siltä kyllä tunnu) eli vatsakin voisi tipahtaa ihan lähiaikoina, jos hyvin käy. Käskivät varmuuden vuoksi laittaa viikon sisällä kaiken valmiiksi vauvaa varten! Jestas! Mutta kai se nyt sitten tarkoitti, että ihan VARMUUDEN VUOKSI vain...

Joanna, olen käsittänyt, ettei pk-seudulla tehdä synnytystapa-arviota kuin vaan jos tilanne vaatii. Silloin kai lääkäri laittaa lähetteen synnytyssairaalaan. Mulla lääkäri jo hieman mietti, että pitäisikö laittaa lähete, kun vauva hänestä vaikutti hyvin isolta. Ja meillä tosiaan suvussa on tuota "ylikasvua" esiintynyt... eipä sitten kuitenkaan laittanut, kun on niin ruuhkaista sairaaloissa nyt. Kiva. Että nyt sitten odottelen neljä viikkoa jännityksessä, että pystynkö punkemaan jättiläis-villin alakautta vai en. Jaiks.

Joannalla vain päivät hupenee :) Hyvä. Alkaako miehelläsi myös loma ja onko teillä jotain suunnitelmia?
Ei muuten kivalta kuulosta tuo ykääminen :( höh. Mullekin terkkari varoitteli, että kun vauva kasvaa ja vatsa ei laskeudu, niin saattaa alkaa närästyksestä johtuva pahoinvointi vaivaamaan. Onneksi olen välttynyt siltä.
Juu ja aikamoinen synnytys ollut Joannan äidillä. Toivottavasti Jaskan kanssa menisi vähän eri tavalla!

Me ollaan tänään menossa sinne NKL:lle tutustumaan. Eli pitää alkaa safkaamaan, että ehtii. Eilen haettiin muuten se turvakaukalo. Se on kanssa sellainen esine, joka toi vauvan odotukseen taas tosi paljon enemmän konkretiaa. Tuntui ihan hassulta kantaa sellaista kapinetta autoon :) Mitenkähän niiden vaunujen kanssa käy :)

Virtahepo-Monsku & Jättiläisvauva-Villi 35+6

Vitsit, mua jännittää teidän puolesta! Kohta alkaa olla monella h-hetki käsillä! Olen tässä taas käyttänyt tuntikaupalla tehokasta työaikaa lukemalla vanhoja Viilaaja-viestejä haaveilupuolelta. Piti fiilistellä teidän plussanneiden raskauksien alkumetrejä, kun uudet ilouutiset antavat (toistaiseksi) odottaa itseään. Joo, tehokasta on tämä kesätyöskentely... Lomalle olisi syytä päästä ja vähän äkkiä.:D Hyviä vointeja!

Haaveilija-Aava

Juhannuksesta selvitty täälläkin :). Savusaunaa lämmitettiin ja muurinpohjalettuja paistettiin. Mies kävi vähän viihteelläkin jonka johdosta piti sit vähän möksähtääkin, mutta "korvasi" reissunsa hoivaamalla neitiä extrapaljon viikonloppuna. Minä vaan nukuin päikkäreitä ja lojuin ammeessa.

Hihhei jos Villi päättääkin sieltä jo kohta putkahtaa :D! Lupaavan kuuloista tuo kohdunkaulan pehmeneminen. Monskuhan se taisi kysellä niistä mun suppareista, tai niiden puutteesta. Ja kyllä ilokseni voin vastata, että ei ole ollut supistuksia nyt ollenkaan (koputtaa puuta). Viimeksi olin näillä viikoilla jo saikulla ja lepokäskyn alaisena.

Joanna, minullakin vaivana tuota närästystä :/. Ihan hirvittää miten pahaksi yltyy mahan tässä vielä aika reippaasti kasvaessa. Nyt on jo muutaman kerran ollut oksennus aika lähellä ja illalla pitää olla tosi varovainen syömistensä kanssa, jos aikoo yöllä nukkua. No eipä pääse paino karkaamaan, kun ei närästystä pelätessä uskalla syödä.

Ewan juhannus kuulosti juuri sellaiselle kuin mitä telkussa ruotsalaissarjoissa tai leffoissa näkee :D.

Mites Ilonan juhannus meni? Ilmottauduhan tänne meille!

Entu&Löydös rv22+6

Täällä sitä ollaan taas yritetty sopeutua arkeen ja työntekoon loman jälkeen. No, onneksi on loppukesästä viikon loma tiedossa. Viimeinen kesälomaviikko olisi tarkoitus säästää syksyyn niin, että pääsen sit viikkoa aikaisemmin äitiyslomailemaan.

Juhannus meni oikein mukavasti. Oltiin anoppilassa, miehen sukulaisten mökillä sekä kyläiltiin ystäväpariskunnan mökillä. Siinä samalla päästiin taas ihailemaan heidän kolmen kuukauden ikäistä vauvaansa, joka on kyllä aivan uskomattoman suloinen. Yhä edelleen mulle vaan tulee sellainen epäuskoinen olo, kun ajattelen, että meillekin on sellainen pieni ihme tulossa…

Ipana potkiskelee yleensä useaan otteeseen päivän aikana ja joka ilta, kun menen nukkumaan, potkitaan ”pakolliset” iltapotkut. :) Viikko sitten tunsi mieskin eka kertaa Ipanan möyrivän. (Itse tunsin mahan päältäkin liikkeitä jo aiemmin, mutta kun mies tuli tunnustelemaan lopetti Ipana heti liikkumisen.) Supistuksia tulee silloin tällöin, mutta ilmeisesti niistä ei vielä tarvitse huolestua. Näin ainakin rakenneultran tehnyt lääkäri mulle vakuutteli.

Huh, täällläkin alkaa jo ihan jännittää Monskun ja Joannan puolesta :) Olette jo niin kovin lähellä loppukoitosta! Toivottavasti remontti ei tule häiritsemään Monskua juuri pahimpaan aikaan. Meillä on kans juuri tehty vuosikorjauksia yms. ja olen kyllä tosi tyytyväinen, että niiden pitäisi olla ohi syksyyn mennessä…

Huomenna on sitten muuten tasan neljä kuukautta Ipanan laskettuun aikaan. Jokohan sitä vähitellen pitäisi jotain valmisteluja/hankintoja alkaa tehdä…? Yhtään en vaan tiedä, mistä aloittaisin…

Ilona & Ipana 22+3

moi,

olipa kiva lukea kaikkien tuoreita kuulumisia.

Ensin omaa napaa: lääkärikäynnillä kaikki hyvin. Paineet säädylliset ja virtsa normaalia, joten raskausmyrkytysuhka vaan leijuu pään päällä, mutta mitään hälyyttävää ei onneks ole. Jaska on normaalin kokoinen (syntymäpainoarvio 3500-3800g). Jaskan asennosta ei saatu varmaa selvyyttä, todennäköisesti raivotarjonnassa, mutta ei vielä laskeutunut alas. Kohdunsuu oli kiinni, eikä pehmeä (sori, termit on vielä vähän hakusessa...) Neuvolassa oli kaksi ihanaa pientä vauvaa, ei enää malttais odottaa että saa oman käärön mahanahan ulkopuolelle.

Ewan jussi kuulosti kivalta. Ja onpa kiva että teidänkin baby saa samanikäisen serkun. Itse aina toivoin sellaista, mutta vanhin serkkuni on vasta 19v (itse olen 33), joten serkkukontaktit ovat lähinnä olleet sellaisia, että olen toiminut heidän hoitotyttönään. Pitääkin kertoa ikääni liittyvä mieltäni ylentänyt kommentti, jonka kummitätini pojan 21v tyttöystävä sanoi mulle juhannuksena: luuli mua vain 27-vuotiaaksi. Olinpa tosi otettu! Heh, tosin 36v kaveriltani kysyttiin viime kuussa papereita kun oli ostamassa siideriä golfklubilla, ihan samoihin lukemiin en siis itse pystynyt...

Wau kun Entu ja Ilonakin on jo reilusti yli puolenvälin! Toivottavasti Entun vaivat Löydöksen kanssa pysyvät vähäisinä, etkä saa lepokäskyä. Närästys on inhoittavaa, mutta jos se jää pahimmaksi oireeksi, niin ei paha yhtään.

Ilona, kannattaa jo vähitellen alkaa hankkia tarvikkeita ja tavaroita; jos ei muuta, niin niitä on kiva hypistellä. Me hankittiin vaunut ja pinnasänky jo monta kuukautta sitten, tänään mennään hakemaan lainaksi tuleva turvaistuin kaverilta. Katsotaan, jos sieltä lähtee mukaan vielä muutakin mukavaa. Teidän Ipana taitaa olla samanlainen kuin Jaska, joka parhaansa mukaan edelleen välttää potkimasta isänsä tunnustellessa liikkeitä. Eilen illalla alettiin nukkumaan ihan vierekkäin kylkiasennoissa, jolloin miehen käsi lojui mahani päällä ja hän onnistuikin bongaamaan kivasti Jaskan potkuja! Sitkeyttä ja tsemppiä vaan Ilonan miehelle!

Monskulle; mieheni pitää loman vasta syyskuussa kun Jaska on jo varmasti putkahtanut maailmaan. Pitää isyyslomankin heti Jaskan synnyttyä, mahdollisesti kaikki 3 viikkoa, joten ihmetellään tulokasta yhdessä kotona ekat 7 viikkoa! Mites meni käynti Naikkarilla?

Nyt vähän hommien pariin. Voisinkin jo tehdä kamman, jossa on jäljellä olevat työtunnit. Niitä ei ole enää kuin alle 20! Jippii!

Joanna & Jaska 34+3

Heippa,

Tänä aamuna närästys on saapunut tännekin vieraaksi vaikka en edes aamukahvia juonut. On tosi oksettava olokin. Ja eilen illalla taas hillitön päänsärky, josta selvisin kylläkin ilman lääkkeitä tällä kertaa... ei jaksais taas mitään. Harmaa keli houkuttelisi takas sänkyyn, mutta ei kehtais.

Joannalla yks aamu enää :) eiks niin? Jo on aikakin! Onnea! Milloin sulla on seuraava neuvola? Viikon päästä? Mulla menee taas melkein kaks... Eiköhän se Jaska siellä oikein päin ole. Ne navanalustuntemukset voi hyvinkin olla käsien töytäisyjä.

Oltiin siellä Naikkarilla käymässä ja me (ja kaikki muutkin parit) oltiin käsitetty väärin - tämä siis oli todellakin VAIN perheosaston valmennus/tutustuminen ja erikseen olisi pitänyt varata se synnytyspuolelle tutustuminen. No aikoja oli jo todella tiukassa ja päästään vasta 12.7 sinne. Alkoi muutenkin vähän jännittämään tuleva :) Mies heti perheosastolle (joka siis on tosi kodinomainen eikä ollenkaan sairaalamainen) rupesi voivottelemaan sairaalan hajua ja heikotusta ja huonoa oloa. Great!!! Miten ihmeessä se kestää siellä synnytyssalissa?!
Mutta oli tosi kiva paikka ja toivon tosissaan, että päästään perhehuoneeseen. Ihan älytöntä ruuhkaa on kylläkin luvattu... Näytille tuotiin nelikiloinen vauveli, joka oli NIIN pieni! Ei yhtään haittaa jos Villi on "iso" kunhan saan sen alakautta syntymään. Pysyypähän ainakin jotenkuten hyppysissä.

Hyvä kuulla, että Entulla ei tällä kertaa supistele! Entulle olikin taas vaihteeksi kyssäri; ostin eilen yhdet imetysliivit ja toiset olis vielä hakusessa. Normaali kuppikoko on B eikä rinnat ole hirveästi vielä kasvaneet. Ostin kuitenkin C-kuppia. Kun maito nousee, niin tuleeko niistä tisseistä kanssa isommat? Näin meikäläisen logiikalla :)

Muutenkin ostelin eilen vähän alusvaatteita ja muuta pientä. Lähdetään ensi viikon alussa vielä parin päivän kylpylälomalle ja olisi kiva tuntea itsensä edes vähän vähemmän virtahevoksi, sillä tarkoitus olisi nyt yrittää olla silleen romanttisesti ennen Villin syntymää... Ja jotkut bikinit pitäisi varmaan kanssa hankkia - kokeilin eilen myös vanhoja bikineitä ja ymmärsin, että en tosiaan ole enää kokoa 36 :) Pakko uskoa. Ei ihme, että vanhat alusvaatteet näyttää päälläni vähän kummallisilta...
Mutta siis, jos ostan bikinit, niin kehtaanko mahani kanssa käyttää niitä kylpylässä vain onkohan se jotenkin irvokkaan näköistä? Rannalla ne menis, mutta on kyllä pientä kompleksia sielläkin... Reidetkin on paisuneet ainakin kymmenen senttiä...
Mitä te käyttäisitte / olette käyttäneet? Ei kyllä tosiaan huvittais mitään mamma-uikkaria ostaa!

Ja Ilonan kannattaa alkaa shoppailemaan Ipanaa varten. Se on hauskaa puuhaa :) Ainakin ostoksia voi alkaa suunnittelemaan, jos ei vielä muuta halua/uskalla. Ja mun mielestä oli kivempi jakaa kustannuksia vähän pidemmälle aikavälille, ettei kaikki tule sitten kerralla. Rahaa saa nimittäin palamaan just niin paljon kuin tahtoo...

Haaveilija-Aavalle kiitokset vierailusta :) Tarvittaisiin tänne uutta verta pian. OIkein hedelmällistä heinäkuuta haaveilevien viilaajien puolelle.

Ah. Onnistuihan hetkeksi keskittymään muuhunkin kuin huimaukseen ja huonoon oloon. Terkkuja kaikille.

Monsku & Villi 36+1

Monsku (ja tietysti kaikki muutkin), musta on ihanaa lukea teidän romaaneja! Hengessä mukana siis. :) Täydennystä on toivottavasti luvassa piakkoin, elviiraa jännätään oikein tosissaan!

Tsempit huonon olon kanssa, varmaan ihan kiva, että ilmat viileni. Ja vaikka mahasta ei omakohtaista kokemusta olekaan, niin itse menisin kylpylään biksuissa. Mutta mä olenkin vauvamahafani. :D