PLUSSANNEET VIILAAJAT 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prinressa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa on Aava kaikki mitä siinä neuvolan lapussa oli. Lisäksi tuli muutama esite ultrista ja erilaisia kyselylomakkeita omista ruokailutottumuksista ja elämäntavoista ym.

Kiitos tuhannesti Pikkumyy! :) Caktus, vadelmista voi saada noroviruksen (ilmeisesti kuitenkin koskee vain ulkomaisia pakastevadelmia). Minulla oli keväällä lyhyt mutta raju vatsatauti, joka tuntui alkavan täysin tyhjästä ilman varoitusta. Olin syönyt edellisenä iltana vadelmarahkaa.

Eli ei pakastemarjoja ilman kypsentämistä. Kollegan ohje oli syödä kaikki kypsennettynä, joten sittenhän tuo menee samaan kategoriaan. Vai kuoleeko norovirus lämpökäsittelyyn... on taas aika googlettaa :)

Kansanterveyslaitoksen sivuilta kopioitu: "Norovirukset ovat varsin kestäviä. Noroviruksen tuhoamiseksi elintarvikkeiden käsittelyyn suositellaan 90 asteen lämpötilaa vähintään 2 minuutin ajan, vaikka kokeellinen näyttö tästä puuttuu. Norovirus voi säilyä infektoimiskykyisenä huoneenlämmössä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa matossa jopa 12 vuorokautta."

Eli ei ehkä sittenkään... mites sitten muut ulkolaiset pakastemarjat?

Moikka pitkästä aikaa, ei ole jaksanut kirjoitella kun on vähän rankkaa aikaa; mun isä nukkui pois ja hautajaiset on ensi la... Oli odotettavissa että näin tulee piakkoin käymään, on ollut pari vuotta kovasti sairas ja viimeisen puoli vuotta tk-sairaalassa, mutta tuli kuitenkin yllättäen, ja lopullinen luopuminen on niin rankkaa... Nyt on alkanut olemaan lähinnä hyviä muistoja mielessä, mutta pelolla odotan lauantaita, kuinka rankka päivä siitä tuleekaan. Onneksi on tuo pieni ilopilleri, antaa hirveesti voimia jaksaa, ja on aivan ihana hymysuu silloin kun mua itkettää, yrittää oikein piristää... Ehtivät ukin kanssa onneksi nähdä toisensa ja heistä tulikin hyvät kaverit.

Monsku: aika vähän lopunperin on pidetty tyttöä rintarepussa, ja tähän asti vain kasvot kantajaan päin kun yleensä on nukkunut repussa, nyt kun lähdetään tuonne reissuun taas niin otetaan rintareppu mukaan ja ajateltiin pistää niin että naama on menosuuntaan. Tyttö siis viihtyy nykyisin vaunuissa, jopa hereillä pitkään, kun vain näkee vähän maisemia, mutta yleensä ulkona nukkuu, heti kun mennään sisälle esim. kauppaan niin herää kyllä jostain syystä.

5kk neuvola oli viime to, tytön paino n.5,5 kg ja pituus 61cm, pikkunen mutta reipas kaveri on, kovasti yrittää itteesä konttausasentoon vängätä ja pääsee napansa ympäri kääntyilemään ja pakittaa myös massullaan. Lihaakin on alettu jo maistelemaan.

Nyt taitaa olla välipalan aika pikkusella...

Aikku ja Kiira 5kk

Jokohan ne neuvolantädit lakkoilee, kun oli vaan nauhoite vastaamassa kun yritin soittaa soittoaikaan tänään...pitäis saada sairaslomalappu töihin,kun en nyt siellä pysty olemaan. Ja sen eilisen kokemuksen jälkeen kävisin mieluummin tuolla äitiysneuvolassa, kuin sillä karmeella omalääkärillä...

Pikkumyy: kuvittelisin että ilman ajanvarausta pääsee vain päivystykseen, ja siellä nyt on se joka sattuu päivystysvuorossa olemaan, ei siis välttämättä oma lääkärisi. Ja sehän olis hyvä:)

Aikulle osanotot!

(.) maha kasvaa, ympärys nyt 98cm.. tuo mittailu on ollut ihan hyvä tapa vahtia painoakin, vaaka antaa niin tarkkoja lukuja että siitä vaan stressaa. Siis painon suhteen tietysti lähinnä peffan mittailu.

Liikuntaongelmaisille: menkää vesijuoksemaan! Vyö pitää vaan kiristää tosi hyvin lantiolle tai sitten vaan rintakehälle mahan yläpuolelle. Helppo säädellä vauhtia tuntemusten mukaan kun ei kuljeta "jonossa" kuten uidessa. Altaasta noustessa vaan varovasti, meinasin eilen pyörtyä kun on tuo matala verenpaine. Nyt on tosiaan niin liukasta että vähän hirvittää.

Niin ja levottomiin jalkoihin auttaa venyttely hyvin, vaikka pikkumyy varmaan tunnetkin jo kaikki konstit. Mulla vain joskus, mutta suvussa tosi pahoja levottomia jalkapareja.

Onnea ultrattaville, kuulumisia heti tänne:)

Elviira 25+0 JO!

Osanottoni Aikku. :(

Pikkumyy, en tiedä neuvolahommista mitään. En löydä edes netistä neuvoloiden numeroita (soitin päivällä ihan terveyskeskuksen ajanvaraukseen). Täällä on sellainen yleinen neuvontanumero johon ajattelin töiden jälkeen soittaa, olisiko teilläkin sellainen? Entäs työterveyslääkäri, vai oliko se juuri se ikävä tapaus?

Caktus, en tiedä ulkomaisista marjoista. Minulla on nyt täysi työ tyhjentää pakastin ennen muuttoa vanhempien keräämistä kotimaisista marjoista. Tosi "ikävä" velvollisuus... :P

Täälläkin on yleinen terveyspalvelujen varausnumero,mutta siitä ei voinu varata aikaa neuvolaan, ne anto vaan neuvolan puhelinnumeron ja soittoajat. Se ikävä tyyppi on mun omalääkäri,sain siltä kesälläkin vaan semmosta kommenttia tyyliin että elämä on...Onneks sen sijainen oli sit fiksumpi ja ohjas jatkotutkimuksiin erikoisplikinikalle,kun ei ne labra-arvot sillon kesällä olleet ihan kunnossa... Terveyskeskukseenhan voi mennä hoitajalle ilman ajanvarausta, joten taidan käydä huomenaamuna ekaks neuvolassa ja jos sinne ei pääse niin sit menen hoitajalle. Meidän asuinalueen tk ja äitiysneuvola kun on onneks vierekkäin...

Mäkin voisin tulla teidän kanssa marjapiirakalle :) Me on kans koetettu muuton takia tyhjentää pakastinta marjoista ym. tuntuu että mansikoita ja lakkoja tursuu kohta korvistakin :) Tosin piirakkaa en oo tehnyt kun en oo mikään leipuri minäkään ;)

Aikulle osanottoni - on varmasti rankkaa jättää isälle hyvästit. Mutta hieno asia, että ehti Kiiran kanssa kaveerata: teillä on varmaan valokuvia Kiirasta ja ukista yhdessä?!

Ewa ja Typykkä (liki 3kk)

Aikulle semmoinen juttu vielä, että kerrothan kuinka Kiira viihtyi rintarepussa menosuuntaan päin. Meidän Typy on tietty matkaillut vain toisinpäin, mutta alkaa olla tarpeeksi vanha toiseenkin suuntaan.

Onnittelut kaikille plussanneille ja tsemppiä! Aika mene loppujen lopuksi tosi nopeasti ja olette synnärillä ennenkuin ehditte huomatakkaan...

Terveiset myös kaikille vauvan saaneille! Täällä kaikki hienosti: neiti on jo pitkään jokellellut (suomeksi & ruotsiksi ???), hymyilee kovasti, kiekuu, hihkuu ja hihittelee. On jo vähän TV-addikti ja tykkää ilmassa "lennättämisestä". Välillä kiinnostavat esineet ja niihin tarttuminen/räplääminen ja välillä seurustelu on mukavampaa. Kaikin puolin tyytyväinen ja "helppo" vauva. On muuttanut nyt kokonaan perhepetiin vaikka alkuun vannoin ettei meidän viereen...

Ewa & Typykkä (n. 3kk)

Aava, pitää sit varmaan ostaa se piirakkataikina pakastealtaasta samalla kauppareissulla :) Oikeesti, ne Sunnuntain murotaikinat on ihan jees, joten kun muut ideat loppuu, niin eikun sellainen ostoskoriin ja piirakkaa väsäämään niistä marjoista.

Nyt on käyty ultrassa. Kaikki näytti olevan hyvin vaikka tosi pikakäynti tällä kertaa oli kun viimeksi meni tunti. Potkii kovasti eli on liikkuvaa sorttia. Sukupuolta ei edes kysytty kun ei tuo mies halua tietää. Nyt oon varma että oon tuntenut liikkeet jo jonkin aikaa kun näki kuinka se oikein molemmilla jaloilla potkas.

Inkun kuulumisia odottelen?

Pikkumyy: mulle sanottiin neuvolassa etteivät kirjoita sairaslomatodistusta että pitää mennä terveyskeskukseen tai yksityiselle. Näin ainakin meillä täällä Vantaalla.

Prinressa ja nöpö rv 19+2

@ikulle osanottoni!

...ja prinressalle onnittelut, kun ultrassa ei mitään hälyyttävää ollut. Mulla höyläsivät aika perusteellisesti tänään, kaikki oli kunnossa ja meille on tulossa POIKA! Isäntä oli kyllä kohtuu täpinöissään... :D Eli viilaajien seuraava polvi taitaa ottaa tyttöporukkaa kiinni. :) Kävin tänään jo shoppailemassa yhtä sun toista, taidan pistää kohta vaunutkin tilaukseen saksasta...

-Inkku, rv 20+4

Ihan ensimmäiseksi, Osanottoni Aikun perheelle, läheisen menettäminen sattuu aina, rutistus lauantain hautajaisiin.

Inkulle ja Prinsessalle onnittelut ultrakuulumisista, Inkulle poika uutisia wautsi wau...

Nyt niitä vastauksia kun oli kysymyksiä ilmestynyt....

Prinsessa, päädyin Herquleksen razor 6 spin, kaveilla on vastaavat mutta kolme pyöräisenä ja saan heiltä kovan kopan lainaksi, joten säästän vähän. Mutta pitää näitä vielä käydä kaupassa hiplaamassa, kun lähinnä oon nyt nettiä selannut sen lauantain reissun jälkeen ja siellä kokeiliin britaxin vastaavia rattaita ja oli kyllä näppärää kun etupyöörät pyöri. Britaxit oli ehkä enemmän täysin kaupunki ajoon ja näkisin itseni lykkimässä vaunuja tuolla pururadalla joten jykevyyttä kaipasin. Olipas sekavaa...

Aavalla... Oon siis urheilua jatkanut ihan normaalisti noin. 5krt/viikko. Mä vaan aikaisemmin olen polkenut hirmuiset määrät spinningiä, niin olen sitä jatkanut. Kävin alkuun kanssa pumppitunnilla, mutta nyt vaan ei ole iskenyt vaikka varmaan olisi vieläkin ihan ok. Muutamia kertoa on käynyt sillä uudella les mills body wive tunnilla ja sen ollut ihan ok, mutta aika iisi biisi tunti, joten unohtui siksi. Nyt sitten oon lähinnä spinnannu, uinut ja vesijuossut sekä sauvakävellyt. Juoksemisen jouduin lopettamaan samantien kun mun tissit oli niin jummetun kipeet et spinnuunkin oli pakko laittaa kaksi urheilutoppia päällekäin kun ois muuten sattunut. Niin ja steppi tunnilla kävin vielä viikolla 12, mutta se oli kyllä aika hytkymistä, joten ei tuntunut järin kivalta. Kaipa sitä pystyy tekemään mitä vaan jos vaan tuntuu hyvältä. Mun tuttu joka suurin piirtein samoilla viikoilla käy edelleen pelaamassa salibandyä ja mulla taas ei onnistuis koko homma, eli aika yksilöllistäkin on. Mä suosittelen kyllä Uintia, sen ainoa laji missä ei mahaa edes huomaa... Kuten huomaatte voisin aiheesta vaikka kirjoittaa romaanin.

Nyt mä lähden tekemään joulukortteja... Ja kasvattamaan mun mahaa... Saadaankohan me kavereita tuolta haaveilijoista kun siellä on taas niin jännää....

Joppuli 19+4

Moi!

Mulla on iskenyt hurja joulufiilis! luulin et tää herkistely olis jo vähän helpottanut mut nää joulukoristeet ja jouluhössötykset saa mut aivan sekaisin.. Mua alkaa jo jännittää kun 10.12. on vasta rakenneultra.. torstaina neuvola käynti. Toivotaan et tehy saa nyt sovun niin ei olis mitään ongelmia tässä raskausaikana noissa aikavarauksissa. Nyt terveelliselle iltapalalle..mitä se nyt sitten onkaan.. ehkä suklaan kera... ;)

haikkis 17+0

Lämmin osanotto Aikulle. Se lopullinen hyvästijättö tulee aina liian äkkiä :(.

Meilläkin vähän rankkaa nyt, kun sairastaa tuo meidän pienimmäinen. Oltiin muutama yö sairaalassa, missä imivät pienestä limaa ja antoivat jotain adrenaliini-pitoista lääkeettä spiiralla. Sunnuntaina illalla kotiuduttiin ja eilen käytin vielä lääkärissä, että katsoivat korvat ja kuuntelivat keuhkot, kun alkoi jotenkin hirvittää täällä kotona olla röhisevän ja itkuisen vaavin kanssa. Kaikki oli onneksi hyvin ja lääkärikin oli ihana. Sanoi että käytät vaikka joka päivä näytillä, jos sille tuntuu, että hyvä on pelata varman päälle näiden pienimmäisten kanssa. Tämä yliväsy äiti pillahti melkein itkuun moisen ystävällisyyden edessä :). Se lääkäri ei siis ollut sitä patologi-osastoa johon joku oli täällä törmännyt. Pikaisesti selasin vaan viestit läpi sen verta että noin yleisesti otaen taitaa asiat olla ihan hyvin kaikilla??

Entu ja "Lyyti" huomenna jo 4vko

Entulle jaksamista! On varmasti raskasta kun pieni sairastaa...

(.) Meiän sakemannilla on hirvee hätä musta aina kun oksennan.Tulee selän taakse vahtimaan mua ja vinkumaan :)

Entulle jaksamisia...

(.) Neuvolassa käyty, seuraava käynti onkin 4viikon päästä, silloin saan äippäloma paperit. Niitä odotellessa.. Sydänäänetkin taas pääsin kuuntelemaan olivat 155 luokkaa ja mitattii kohdunkorkeuttakin.

Eipä mulla tällä kertaa muuta.

Prinressa ja nöpö rv 19+3