**Maalismasut 2009* lokakuussa

Heippa!

Poikauutiseen olen tässä viimeisen vuorokaudenaikana totutellut! Ostin eilen muutaman vaatteenkin pojalle. =)

Iines79 Tottakai saa ottaa mukaan. Ainakin itse olen ollut ystäväni seurana ultrassa, kun lapsen isä ei päässyt.

Eeeva Olen tässä kanssa miettinyt, onko se lapselle hyväksi nähdä äitinsä synnyttämässä.. Ensin tulisi heti mieleen sen olevan aika traumatisoivaa lapselle, mutta kai sitä on jotenkin amerikassa perusteltu hyväksi lapselle..?

Omaa napaa: Ultrassa kätilö totesi, että istukka on etuseinässä ylhääjjä, joten potkuja ei ole siksi tuntunut päivittäin. Öisin herään aina kolmen aikaan vessareissulle ja sen jälkeen on tosi vaikea saada uudelleen unta! Viime yönä vauva rupesi oikein kunnolla rummuttelemaan vessassa käynnin jälkeen. Aika ihanaa ainakin tässä vaiheessa vielä! :heart:

Mimmukka ja Furuno 21+0

myymä
Iines79 Voit ottaa tietenkin tukihenkilön mukaan ultraan ettei tarvitse yksin mennä! :)

Se ois huomenna PERJANTAIIIIII :) Sitä syvästi odotellessa....

myymä ja pikkuvelisisko TAAS 19+0 :)

Omenaruusulle :hug: :hug: . Olen pahoillani puolestanne.

Meillä oli eilen rakenneultra ja kaikki oli kohdillaan. Tämänhetkinen A painoi 296g ja hänestä ei saatu selville ainoastaan "risteävätkö sydämeen tulevat verisuonet" koska mulla on ihana uimarengas alimpana vatsassa. Ihmettelin ja sanoinkin että viime raskaudessa kaikki ultrat tehtiin alakautta juurikin tästä syystä. Tosin vaikka ne eivät risteäisi (jolloin ilmeisesti taejotaan mahdollisuutta raskaudenkeskeytykseen 24 vkon asti) mitään ei meidän tapauksessa tehdä koska Beetami oli terve ja kunnossa. Muuten kaikki siis hyvin, seuraava ultra 6.11. B-vauva painoi 270g mutta pää-perä-mittoja ei merkinnyt.
Nukkumisasennoista kysyi joku, olen jo jonkin aikaa tukenut usealla tyynyllä selkää, vatsaa ja plovia. Viime viikon neuvolassa kohdunpohjan korkeus oli 17cm eli navan takana. Paras asento mulla on vasemmalla kyljellä. Toi selällään nukkuminen liittyy siihen että loppuraskaudessa kohtu voi painaa suuria verisuonia selässä ja äidille voi tulla huono olo. Kyllä mä ainakin nukuin ihan hyvin selälläni lyhyitä aikoja loppuun asti.

Iines kyllä saa ottaa muunkin kuin isän mukaan. Mä olen ainakin halunnut että joku on aina mukana just tosta samasta syystä.
Tarpeellisista tavaroista etukäteen en ollut ehtinyt hankkia mutta maidonkerääjiä, rintakumeja, rintapumppua, liivinsuojia, rinnanlämmittimiä, erilaisia tuttipulloja, vastiketta, sitteri, itkuhälytin tulivat kaikki enemmän kuin tarpeeseen. Osan sisko kävi ostamassa ja toi sairaalaan, osaa mies metsästi kotiutumispäivänä. Etukäteen oli hankittu pinnis, kantoliina ja turvaistuin ja äitiyspakkauksen sain vissiin viikkoa ennen kun jouduin sairaalaan. Vaunut oli varattu ja noudettiin vähän kotiutumisen jälkeen.
Itku on ollut herkässä sairaalaa seuratessa ja kyllä tippa tulee linssiin kun meille tulee vauvakin pyörii. Omassa synnytyksessä ei juuri ehtinyt itkeä, pala nousi kurkkuun vasta kun soitin äidille.. Eilisessä sairaalassa isä joka oli ihan mukana oli tosi hyvä! ärrieri tämönpäiväisessä jaksossa ensihoitaja Anssi hakee lasten teholta pienen vainajan, kurkkua kuristaa jo valmiiksi. Meillä mies kylvettää poikaa aina 19-19.30 ja olen kanssa seuraillut samaa tapausta.

Tuli sitten romaani.

BiaBia 19+5 ja kekkoset

rakenneultrassa kävin viime perjantaina, kaikki oli vauvalla hyvin, ei suostunu näyttämään kumpiko hän on, painoa oli 360g. En saanut kuvaa itelleni kun en älynny pyytää, kyllä ärsyttää kun mies ei päässy mukaan niin en sitten edes sitä kuvaa saanu mukaani! :kieh: Viikolla 28 on sitten seuraava käynti Kysillä, kasvun seuranta ultra siis silloin. Mä joudun juoksemaan siellä vähän normaalia useammin kun edellisessä raskaudessa oli raskausmyrkytys.

Eipä sen kummempia, kovasti vauveli mellastaa mahassa ja oma olokin on ihan hyvä.

Häpyluu onko muilla kipeä? Mulla ihan älyttömän kipee aamusin ja jos istuu pitkään, vihloo niin pirusti. Johtuu kuulemma hormooneista kun se luu alkaa antamaan periks.

Myhkäri+mahamölliäinen 20+5

Zoe-F
Torstaita!

Neuvolakuulumiset:
Painoa tullut +97grammaa/vko (1kk)
Verenpaine 119/67 ja syke 88
Hemoglobiini 125
Kohdun pohjan korkeus 17cm
Pikkuisen syke 140

Meinasin saada slaagin kun eka ei saatu sydänääniä kuulumaan, mutta onneksi ne löytyivät, pikkuinen vain siirtynyt niin alas ja liikkui niin oli hankala saada kuuluviin.

Zoe ja Öttiäinen 18+6 :heart:

Myhkäri : Etsin pari päivää sitte kohtalotoveria mainitsemassasi vaivassa (häpyluukivut). Viikon verran oli kyllä tosi kipee ja viime sunnuntaina keilailun jälkeen erityisen paha - hyvä että vielä pysty kunnolla käveleen. Nyt tilanne parempi, mutta öisin ja aamulla erityisesti tuntuu. neukkatäti mua kans rauhotteli eilen, että kuuluupi asiaan.

Kaatjuska + Kunto (19+4)

Ps. Mun vuoro kilahtaa miehelle... Olin jo pari tuntia odotellu kaupungilla, soitin ja sano et menee 15-20 min - meniki 45 ja mulla meni hermo... Mies painu just kalaan sanomatta sanaakaan, minä lähden omiin harrastuksiin! Tällasta...

Synnytyksen näkeminen ei omasta mielestäni ole lapsen silmille sopivaa.. Itse muistan edelleenkin elävästi, kun katsoin vahingossa telkusta jonkun naisen synnytystä lapsena, kun telkkari oli auki eikä äiti hoksannut mitä sieltä tulee. Sitä sitten toljotin ja voin tosi huonosti näkemäni jälkeen, mulla oli tosi paha olo ja paha mieli sen jälkeen. :( Olin varmaan alle ala-aste ikäinen.

Tänään kävi meidänporukat kylässä, mamma toi mulle pinnasängyn, patjan ym roipetta ja sitten vauvvanvaatteita, uusia ja käytettyjä. Niitä tuskin enää tarvitsee hankkia lisää meille. Eilen löysin aivan ihanan 56cm toppahaalarin vauvvalle kirpparilta, aivan uuden veroinen ja tosi edullinenkin laatuunsa nähden (8e). Nyt alkais olee turvakaukaloa lukuunottamatta kaikki isoimmat hankinnat hommattuna, ihanaa! :) Turvakaukaloksi ostetaan näillänäkymin Brion primo isofix-kiinnityksellä.

Mulla painoa tullut tasaisesti edelleen, ite kotona punnitsin, niin nyt taitaa olla 62kg mittarissa (lähtöpaino n.56-57kg), eli siis 5-6kg tullut lisää kiloja jo. :/ Onkohan kellään muulla noussut noin paljoa paino?

Niinu & itiö 21+0

moikka

hienoa että tämän päivän rakenneultralaiset toivat hyviä uutisia =)

Itseä tänään säikäytti...
koko eilisen päivänhän masu oli jotenkin oudon kireen ja pinkeen oloinen.. koko päivänä en tuntenut liikkeitä, enkä myöskään illasta enkä tänään aamsuta..
tänään kun olin viimestä peltiä pullia voitelemassa ja laittamassa uuniin niin iski kauhea polttava kipu mahaan ja alaselkään ja vei jalat alta. onneks poika päätti kuitenkin tänään nukkua päikkärit vaikkei moneen päivään ole nukkunutkan ja mies oli jo tulossa kotia töistä. soitin ihan paniikissa päivystykseen ja käskivät heti tulla.
Paikat onneksi edelleen kiinni mutta äippäpolin lääkäri sanoi että lepoa jos lisää moisia supistus/kipu tuntemuksia ja sitten neuvolassa tutkia vielä jos eivät lopu.
vauvalla kuitenkin kaikki hyvin ja liikkeet kaiketi eivät ole nyt tuntuneet siksi kun on vaihtanut asentoa siten että potkii istukkaa. Mullahan potkut tähän asti tuntuneet enemmän oikealla puolen massua. Painon mukaan ja koon mukaan vastasi viikkoja 18+3.. ja tänään pitäis kaiketi olla 17+5 ..mut en vaan muista sanooko lääkäri vauvan painoksi 230 vai 320g.. niin helpottunut olin että se meni ohi.. lääkäri vielä sanoi että sikiössä ja liikkeissä ei moittimista =)
sitten vielä jotenkin veikeästi kysyi että onko teillä rakenneultra tulossa... mietin että joko sukupuoli olis voinut näkyä kun noin jännästi sanoi. en hoksannut tosin kysyä..
kuitenkin onneksi säikähdyksellä selvittiin..
mies vei pojan uimahalliin, itse en uskaltanut lähetä kun masua vihloo hieman koko ajan. Tämän illan otan ihan iisisti. huomenna siivoan pojan kans jos olo antaa periksi. jos ei niin sitten siivotan kun mies tulee töistä.
Olisi vaan niin kiva että koti olis puhdas ja voitas rentoutua viikonloppua viettämään kun mies tulee töistä, mutta vauvan hyvin vointi nyt etusijalla.

Niinu: Täällä kans painoa tullut ihan reippaasti :/ se 4kg suunnilleen.. eilen vaaka jopa näytti että ois 5kg tullut mutta tänään taas näytti tuota +4kg..
samaa tahtia näyttää nousevan kun esikoista odottaessakin.. tosin en ymmärrä kun silloin söin paljon makeaa ja nyt en paljon mitään.. ja muutenkin mielestäni syön ihan normaalisti ja liikun.

Myymä:
Mulla kans tähän asti vauva aloittanut liikehdinnän yöllisten vessa reissujen yhteydessä. ja uni ei tosiaankaan tule heti kun alkaa potkuja seurailemaan ;)

Maanantaina ois sitten neuvola. jos onnistuu niin mies ja poika lähtevät mukaan sydänäänet kuuntelemaan.

nyt taisivat miehuukset kotiutua joten menenpä kuuntelemaan sitä pilpatusta mikä pojasta lähtee :D

danjuska ja toukka 17+5

Keskiviikkona oli ultra, kaikki oli hyvin ja lupailivat poikaa pippeli näkyi kuulemma aivan selvästi. Mähän joudun sitten hankkimaan alusta alkaen kaikki vaatteet, kun meillä on niin tyttömäistä tuo tavara. Toivottavasti edes jotain unisexiä löytyisi kaapista.
Iines mulla oli myös harjoittelija, ultraus kesti kaikkineen tunnin ja 15 min. Ensin ultrasi harjoittelija yksinään, sitten paikalle tuli se kätilö, joka normaalisti ultraa ja ne katsoivat sitten yhdessä varsinkin sydäntä, josta tuo harjoittelija ei oikein saanut selvää. Lopuksi kätilö tarkasti vielä kaiken. Molemmat kyllä kertoivat koko ajan mitä näkyy ja kaikki siis ok. Uskoisin että sullakin kaikki on ihan hyvin, eivät ne niin korostetusti meillekään sitä sanoneet ettei vauvassa ole mitään vikaa, ohimennen vain sanoivat että kaikki on hyvin ja vauva kasvaa reippaasti. Se toiminta voi vaan olla noilla harjoittelijoilla niin hidasta ettei kaikkea ehditä katsoa.

Eipä muuta tällä kertaa, täytyy vielä siivoilla keittiö ennen iltapuuhia.

Metsälauha & Pyry 20+1

Ultra oli tänään. Mullakin oli Turun ultraääniyksikössä harjoittelija ja varsinainen kätilö. Vauveli oli selkäranka mun vatsaanpäin ja näkyvyys ei ihan paras mahdollinen. Kaikki luvut ja tulokset saatiin kuitenkin otettua.Kooltaan vastasi nyt muutamaa päivää isompaa kuin edellisessä ultrassa, joten hyvin se kasvaa masussa. Kovasti ötökkä uiskenteli siellä =) ja ei se mun tyttöolo merkannut yhtään mitään, poikahan siellä värkkeineen on. Nyt pääsee maalaamaan lastenhuonetta vaaleansiniseksi.

Painoa on nyt tullut ihan liikaa. Alkutilanne oli 67 kg ja nyt paino on päälle 73 kiloa. Eli yli kuusi kiloa on tullut. Mun tavoite oli pitää paino alle 80 kilon raskauden aikana, mutta vähän huonolta näyttää. Mä yksinkertaisesti herkuttelen liikaa.

Tänään ostelin taas pari tarviketta: hoitoalustan pesukoneen päälle vaipanvaihtoa varten. Oli 10 euroa ja pestävää mallia. Kiva löytö. Lisäksi ostin pin nasängyn päälle sellaisen verhosysteemin. Mies kyseli, että mitäs poikavauva sellaisella tekee :LOL: Saa sitä pojallakin jotain herttaista olla...

Nimikin on meillä nyt pojalle valmiina. Tytön nimi saa odottaa seuraavaa varten, kun pidän siitä niin paljon.

Melita ja ötökkä 20+1

Zoe-F
Suunnistaja Tytöstä tulee Emilia ja jos vielä jotenkin nätisti keksisi niin Josefiina mukaan. Ehkä jotakin tyyliin Anna Emilia Josefiina
Poikaa ei ole tullut mietittyä, mutta varmaan tulisi joku vastaava kuin Ville Eemeli :LOL:

Sanonpa vaan nyt että HEP, kirjoitin jo pitkän viestin ja just kun olin painamassa enteriä, kone yhtäkkiä sammui |O

Meillä ei vieläkään nettiä ja tämänpäiväinen ultrakin siirtyi sairaslomien vuoksi tiistaille. Blaah.

upupa ja Multeri 20+3

rakenneultra itselläkin nyt takana... kaikki oli onneksi hyvin :) n.27cm vaavi sielä köllötteli :heart: ei vaan saatu tietää sukupuolta, kun lääkäri ei osannut sanoa :( noh. eiköhän sen vielä saa tietää.

tiinahuu ja vaavi 21+4

Tervehdys kaikille. Tää viikko on mennyt koko perheen voimin sairastellen. Vain esikko on selvinnyt kouluuun tällä viikolla. Me muut olemme olleet räkäisiä ja yskäisiä. Katsotaan missä vaiheessa tauti ohi menee. Huomenna nla, sitten tuoreempia uutisia.
Muija + kevätmyrsky

Alkuperäinen kirjoittaja Suunnistaja:
Haluaako kukaan kertoa mitä nimiä on vauvalle aatellu? Mulla on tällä hetkellä suosikkinimi pojalle Samuel ja tytölle Ilona. =)
Heh, meidän pojasta on tulossa Samuel. Kaunis nimi ja sopii tulevaan sukunimeen, joka on Suomessa erittäin harvinainen sukunimenä, mutta maailmalla yleinen miehen etunimenä. Tytöstä olisi tullut Lumi (tai onhan se vieläkin mahdollista, että maailmaan putkahtaakin tyttö. Silloin sillä oli vain alapäässä kovin isoa turvotusta tänään ultrassa.:LOL: )

Mulla oli nimien kanssa tavoitteena keksiä kiva nimi, joka sopii sekä vauvalle että aikuiselle ja joka ei ole superharvinainen, muttei joka toisellakaan.

Jos nyt jotku paska sukulaiset käy tätä lukemassa niin vähä ärsyttää (jotku kun tietää että täällä kirjottelen niin käyvät kyyläämässä mitä oon kirjottanu |O |O |O ). Mutta siis asiaan. Me ollaan mietitty että tytölle tulis pitkä ehkä kaksiosainen nimi kuten mulla itellä. Ei siis toisia nimiä ollenkaan (sukunimi on pitkä joten turhaan kovin pitkää laittaakaan). Pojalle tulis sitte mahdollisesti kolmiosainen nimi kuten esikoispojallaki on. Pojalle haluaisin isänsä mukaan toiseksi nimeksi Markus. Etunimistä ei oo vielä tietoa.. Tytölle vaihtoehtoja on n. 1000 :D Kivoja ois mm. Annastiina, Katariina, Adalmiina, Rebekka, Riina...., Rianna, Eevaleena..Ym ym ym..

Mulla on itellä kans harvinainen sukunimi, meitä on Suomessa 5. Avomiehen sukua on jotain 50-70kpl Suomessa eli ei sitäkää paljoa :)

heippa hei!!

Iines: Mulla on jo alkanu mennä hermot tähän mun pillittämiseen. Älä huoli kai tää joskus loppuu :) (kaupassa näin tänään niin suloisen vauvan et tuli kyyneleet silmiin..) :ashamed:
Zoe: mä tein eilen teeleipiä oli hyviä.. nyt mussutan kinkkumakaronisalaattia. HYVÄÄ!! :) (kun on nälkä)
Paino: Mulla on vielä 0.5 kiloa lähtöpainoon matkaa.. On alkanu jo huolestuttaan et kasvaako tuo lapsi ollenkaan tai onko mulla lapsivettä yhtään ku ei paino nouse. Nyt en oo oksentanukaan koko viikolla B) Mutta tää meijän lapsen alku on kyllä niin mahoton tapaus et kai se kehittyy sit normaalisti. KOKO päivän se yrittäny tulla ulos milloin kyljestä milloin navasta ja millon mistäkin. Tuntuu et oikeen työntää jotain osaa. mahakin on siitä kohtaaa ihan koholla.näyttää et joku työntää pientä tennispalloa mahasta ulos millon mistäkin suunnasta. Sit ku vauva möyrii niin sen jälkeen alkaa supistelemaan ja sit pitääkin istua hetki et se menee ohi. tietääkö joku mikä on normaalia supistelua tässä vaiheessa? (vko 20) yritin googlettaa mut en oikein löytäny mitään. Supistukset ei satu mut tuntuu tosi inhalta. kiristää!
onkos täällä issiasvaivaisia (en tiiä kirjotetaanko se noin)? olin eilen kaupassa ja yhtäkkiä ei oikee jalka enää toiminu. onneks mulla oli kärryt. parkkeerasin teehyllyn eteen muka valitsemaan laatuja, vaikka oikeesti yritin saada koipea toimimaa. SIt lenkillä ollessa se yhtälkkiä vaan lakkas toimimasta. että sellasta.
Nimiä meillä ei oo vielä ees ehdotuksena. kai sitä jotain pitäis yrittää mut mut mut.. en haluis mitään erikoista, mut en mitään tavallista et tosi helppo homma.
paranemisia mökin muijalle ja perheelle. nyt jyllää vissiin joku kunnon räkätauti joka ei mee ohi viikossa.....
nyt saunaan ja unten maille!!

Moikka!

Hattivatti; jos mä oisin sä, menisin ehdottomasti niihin molempiin ultriin. Aina se on ihana nähdä vauva ruudulla ja varsinkin jos meihes ei pääsis toisella kertaa mukaan.

Joku kyseli tuosta häpyluun kipeytymisestä; mun ei tarvi istua kun vajaa tunti niin johan häpyluuta särkee. Ja joudun töissä välillä istuun sellasella satulatuolilla, jossa vasta paikat kipeeks tuleekin.

Nukkumisesta, mä nukun edelleen mahallaan. Nukun aina sillain, joten sit kun maha tulee tielle eikä pysty enää masultaan oleen, rupeen nukkuun kyljeltään.

Omenaruusuulle :hug: :hug:

Itkemisestä, ei mulla itku oon tullu yhtään sen helpommin kun ennenkään, mut tuntuu et nään vaan raskaana olevia naisia ja pikku vauvoja...

Aika monilla taitaa olla joku toka ultra takana ja monet ovat kysyneet sukupuolenkin. Me ei aiota ottaa sukupuolta selville, säilyy yllätys loppuun asti. Meillä rakenneultra 2.11, eli pari viikkoa vielä.

Nimistä oli myös puhetta; (toivottavasti täällä ei oo ketään tuttuja, ettei meidän nimi-ideat paljastu...) meillä on tytölle nimivaihtoehtoina mm. Aava, Aamu, Lumi, Neela ja Iisa. Pojalle taas Eeli, Eeti, Eemi, Onni ja Niila. Ei siis mitään ihan tavallisia nimiä, muttei musta kauheen erikoisiakaan. Esikoisellakin on nimi jota ei kovin monella oo ja jota ei löydy kalenterista.

Marza ja masuvauva 19+3 (18+4)

Iltaa kaikille!

Nimistä Jos olisi tullut tyttö, olisin antanut nimen Sofia Maija joku. Tykkään Mimosa-nimestä, mutta mies ei oikein lämmennyt.. Tytöillä nättejä nimiä on myös Iira ja Iisa, Nelli, Elli, Matilda ja Mona tai Oona. Pojalle ollaan mietitty jotain nimiä, en uskalla paljastaa, jos joku tuttu lukee tätä.. Onni on varmaan yksi nimi, joka annetaan, mutta ei etunimi. Meidän perheen sukunimi on vierasmaalainen, eikä saman sukunimen omaavia ole täällä enempää. Otin kuitenkin mieheni nimen mennessämme naimisiin, joka on yleinen nimi Suomessa. Vauva saa siis perinteisen suomalaisen sukunimen. Olisi kuitenkin kiva, jos lapsen etunimi sopisi kaikkien sukulaisten suuhun, ei vain suomalaisten sukulaisten.

Hyviä öitä kaikille vauvoille ja mammoille!

:wave: Öisiä rummutteluhetkiä kaikille! :heart:

Heipparallaa

On hurjan kiva lukea miten muillakin on ultrassa kaikki hyvin. :hug: :heart: Tulin vähän valittaa ja hehkuttamaan. :D

Valivali: Selkäkipu pahenee päivä päivältä enemmän ja mahdotonta kohta nojata. Sattuuu niiiiiiin!!!!! Onko nyt ihan pakko vetää panadoleja miljoona sata että kestää tämän vai menenkö lääkäriin ja pyydän sitä tekee tälle jotain?

Hehkutus: Vauva potki eilen tosi ahkerasti. :heart:

Mömmis 18+6

myymä
Huomenta ja IHANAA perjantaita kaikille :)

Vauva aloitti heti aamusta rumban massussa ja en sitten enää saanut unta ja tulin aiemmin töihin :) Ei yleensä mun tapaista herätä aiemmin kuin on tarvis ;)
Eilen vauva oli lähes koko päivän ihan hissukseen ja aiheutti tietysti _jälleen_ turhaa huolta. Illalla alkoi sitten kunnon potkushow äidin mieliksi ;) Joten eipä tarvitse enää olla huolissaan!
Innolla vain odotan sitä ultraa joka on tiistaina...

HEI KAA! Vaihdatko mulle tyttöolon :D Mä en tiedä mikä mun pään käänsi mut nyt on vahva tyttöolo..

Myymä ja pikkuvelisisko 19+1

Omenaruusulle paljon jaksamista ja osanottoni!

Muty: Mullakin on ollut välillä ihan reilusti supisteluja. Selvästi liika stressaaminen tai touhuaminen saa noita supisteluja aikaan. Nyt olenkin hetken aikaa sairaslomalla, että supistelut pysyis kurissa. Neuvolan mukaan näillä viikoilla supistelujen ei pitäisi aiheuttaa kohdunsuun avautumista. Muutenkaan niistä ei tarvi kuulemma huolestua jos menevät lepäämällä ohi eivätkä ole kivuliaita. Kyllähän nuo silti huolettavat ja yritänkin nyt levätä oikein aktiivisesti :)

Cattitude 20+2

Yhteistyössä