**Maalismasut 2009** tammikuussa

Alkuperäinen kirjoittaja muty:
Kattooko jonkun muunkin peilistä PORSAS???????? Siis mun peilistä näkyy turvonnu porsaan naama, silmät ku sialla (pienet viirut enää).. mä haluun eroon tästä "tilasta"!!

Mulle on tullut leukapussi! Etenkin aamuisin oikein pullottaa, samoin naama on ihan tyynynkuvioita täynnä - ja hui olkoon jos erehtyy öisellä pissireissulla vilkaisempaan peiliin, iik! Muualta en sitten toistaiseksi olekaan turvonnut, ja aamupäivisin näytän ihan ''normaalilta''. Illalla alkaa taas turvottaa ja tosiaan yöllä ja aamulla olen kauheimmillani :D

Kauhiasti jos alkaa turvottaa niin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan, ompi yksi raskausmyrkytyksen oire! :attn:

Turvotus: Täällä ihan kauhia turvotus päällänsä. Jalkoja särkee niin ettei psyty kävelemään illalla alakertaan kunnolla ilman tuskanvinkumisia, sormet aivan turrat, en edes tunne niitä. (Kiva korjailla tekstiä koko ajan, kun näppäillessä tulee kaikkea muuta kuin selvää tekstiä.)
Itseasias musta tuntuu että sieltä peilistä tuijottaa ihan jonkun muun akan kasvot kuin omat.. :x

Olinkin eilen neuvolassa ja sanoi että nyt on seurattava kovin oireita, eli jos esim. päänsärkyä niin heti yhteyttä neuvolaan..
Oli verenpaine koholla ja paino noussut humisten viime aikoina...kuulemma pelkää ettei tule raskausmyrkytystä.

muty Meillä kans joku possu tuijottaa peilistä takas.. En oo nyt siks pahemmin uskaltanu peiliin kurkkia.. Oon varmaan tosi tyylikäs näky kotona kun vaatteetkin on aina niiiin tyylikkäät. Ja kiva kun jalat on niin turvoksissa illalla, et ei omiksi tunne..

Vauvalle on pakattu kotiinlähtövaatteiksi pitkähihainen body + puolipotkarit + potkupuku + ohuehko toppapuku + tumput + silkkimyssy + villamyssy + villasukat. Vastasyntyneen on hyvä olla puettu lämpimästi myös sisällä, niin voi käyttää energiaa mahdollisimman paljon kasvamiseen eikä lämmönsäätelyyn. Toki vauvat on yksilöitä ja toiset hikoilee herkemmin :)

Pesin tänään turvakaukalon kangasosat. Kävivät siis nyt eka kertaa pesussa ja tahraa oli kun tytöllä se oli n 8kk käytössä.. Huomenna pesen pehmeän lämpökopan ja ÄP:n makuupussin myös.. Taas jotain pientä valmisteltu vauvaa varten :)

Mä en oo tehny yhtään mitään vauvan vaatteille. :ashamed: Olo on semmonen, että ei pysty. Supistelee ja nyt on koko päivän supistellut. :/ Anoppi meinotteli, kun katseli mun hengitystä supistusten aikaan, että ei taija kovin kauan mennä, kun vauva syntyy.

Kotiinlähtövaatteita oon katsellut ja miettinyt. Matkaa on kuitenkin 215 kilometriä ja auto on kuitenkin sen verran uus, että takapenkillä on lämmintä. Sairaalakassiakin pitäs pakata, jos tässä lähtö tulee piankin.

Verenpaine oli noussut. 100/67. Viikko sitten se oli 83/60 eli aika matala on vielä. Mutta esikoisen odotusaikana pyöri myös noissa lukemissa ja viikko ennen synnytystä nousi noihin lukemiin, mitä oli eilen neuvolassa.

Jos ens yö menee samaan malliin kuin viime yö, niin taidan soitella aamulla päivystykseen ja kysyä, että pääsiskö käyrille. On nimittäin aika kipeitä nää supistukset.

Voi räkä, taas mä olen pystyssä keskellä yötä :headwall: Tai siis mulle tää on keskellä yötä (heräsin ennen kuutta), toisethan heräilee töihin ja kouluun tähän aikaan mutta meikäläinen nousee sängystä tavallisesti siinä 9-10 aikaan. Heräsin närästykseen ja nyt ei vaan tule uni. Pöh. Ja kauhiasti olis energiaa tehdä vaikka mitä, mutta ei viittis alkaa kauhiasti komppaamaan paikkoja että mies sais kuitenkin nukkua rauhassa. Mua varmaan jännittää miehen veljen häät. Alle kahdeksan tuntia ''tahdon''-hetkeen! Jänskää :heart:

Vauvakin jumppasi koko illan ahkerasti ja on nytkin potkassut muutaman kerran, veikkaan että kun pian menen aamupalalle niin alkaa taas maha pomppimaan :) Reagoivatko teillä vauvat helposti jos syötte jotakin? Täällä alkaa melkein poikkeuksetta melskaaminen ruokailun aikana ja etenkin sen jälkeen.

Viipi kannattaa mennä näytille!

annas00 täällä kans eräs joka ei kotona pahemmin vaatteilla koreile - viime aikoina olen hiippaillut miehen pitkissä kalsareissa, villasukissa ja jossakin yli-isossa t-paidassa. Jos on kylmä niin harteilla vielä viltti tai miehen mummon vanha hartiahuivi. Niissä vaatteissa sitä tuntee itsensä kertakaikkisen hehkeäksi :D

Nääh, jos sitä menis vaan syömään ja luovuttais tuon nukkumisen suhteen. Nokkakin yhä tukossa, ei tee mieli makuuasentoon. Vois hakee Hesarin kun sain tuon dekkarinkin luettua (dekkareista pitäville suosittelen lämpimästi Stieg Larssonin kirjaa ''Pilvilinna joka romahti''.) Tai sitten vois lukea tuon Esko Valtaojan ''Kotona maailmankaikkeudessa'', on kansantajuisesti kirjoitettu pohdiskeleva teos elämästä ihan elektronitasosta maailmankaikkeuskokonaisuuteen. Ei menis ehkä niin paljon yli hilseen kuin Hawkingin ''Maailmankaikkeus pähkinänkuoressa''.

upupa ja Multeri 34+4

Vauvan kotiintulovaatetus. Meinaan laittaa ihan bodyn, sukkiset, paidan, collarit sekä tömppöset, välikausiasun, pipot. Vauva tulee nopeasti autolla kotia. Lisäksi ei täällä Espoossa helmikuussa ole enää pahemmin pakkasia.

Sairaalavaatetus . Sairaalassa kumpikin niin äiti kuin vauvakin käyttää sairaalan vaatteita. Ovat vauvalla ihan kauniin värisiä ja ei tarvitse sitten kiikuttaa vaatteita heti. Toisekseen sairaalan kaapit ovat sen verran pienet, ettei niihin paljon ylimääräistä mahdu.

Ei mut ny pitää mennä antaa esikolle aamiaista:) :heart:

Toivottavasti saan nassikan päiväunille, niin palaan uudelleen asiaan.

Jadekettu+masuasukki 31+6. Oho huomenna 32+0 :eek:
Kyllä se aika rientää! Ei auta kuin juosta perässä:)

myymä
aiti78kerava Kipu sijoittuu yhteen kohtaan oikealla ylävatsalla ja tuntuu kuin nahkaa puristettaisiin tiukasti yhteen, eli nipistää aivan valtavasti... En sitten tiedä mikä lie on :(

Yksi yö nukuttu hyvin :) Eli kerrankin nukuin oikein sikeästi vaikkakin pakollinen vessareissu tuli tietysti tehtyä!

Meillä kun on nyt se muutto edessä 3kk sisällä (saattaa siis olla jo reilun kk päästäkin) joten oon aivan varma että vauva syntyy JUST muuttopäivänä. Ei siinä muuten mitään mutta esikoinen sattui syntymään JUST muuttopäivänä ja kaikki tavarat oli tietenkin hujan hajan kun tultiin kotiin :( Toivottavasti saatais muutto hoidettua joko ennen tai sitten vaikka jälkeen...

Ainiin, eilen supisteli 15-30 min välein koko päivän ja illalla alkoi ihan törky kovat vihlasut kohdunsuulla. Sellasia "viiltomaisia" kipuja aina sillon tällöin. Yöllä ei ollut mitään eikä nyt aamulla oo supistellut mitenkään erityisen usein...

myymä ja pikkuveli 33+1 :)

myymä Noita vihlovia kipuja täälläkin ollut heti aamusta, ei tosissaan kivoja :x

Tänään kontrollikäynti kättärillä. Kovasti pelottaa joutuuko taas jäämään sisään... viimeeksi kun olin kotilomalla hurjat 2pv. jouduin takaisin sisälle. Nyt jo viikon saanut olla kotona, ihanaa kun on nähnyt lapset edes illalla, vaikken mitään pysty tekemäänkään. :ashamed:

rv 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Naperolle pakattu kaukaloon:
-Ohut kauluripipo ja pipo
-"Välikausi"ulkopuku ja tumput
-pitkähihainen body ja hihaton potkupuku
-tutti
-vaippa
Meinaan kanssa laittaa nämä samat kaukaloon/kassiin valmiiksi, haalarin kanssa pitää mun katsoo vielä mitä tuolla on. Vois vielä sukatkin ottaa mukaan ja joku potkupuku varmuuden vuoksi jos sattuu olee viimainen talvisää.

Huomenta kaikille,
täälläkin kanssa hyvin nukuttu yö mutta ärrr, nukuttiin molemmat pommiin sitten. Piti olla kahdeksalta aika päälekurille ja herättiin just just siihen aikaan. Onneksi kerittiin soittaa sinne ja sanoa ettei sit päästäkään tulemaan. :ashamed:
Ah, tänään, shoppailemaan ja illalla saunaan!

Mömmis & potkija 32+6 :heart:

huomenia! pitkästä aikaa tosi hyvin nukuttu yö takana.. :) onneksi sain vingunttua itelleni vielä yhen ultran ennen la:ta, että pääse näkeen kulpsi vauvelin vielä ennen.. tänään tuli poks tasan 35rv!! eli tasan 5 malttamatonta viikkoa vielä jäljellä.. :) jaksuja kaikille!! :hug:
tästä tulee vielä hyvä päivä, tuntuu siltä.. :heart:

Neuvolaa:

Paineet 124/76 (nousee pikku hiljaa, lähtötaso oli 110/70)
Hb 106 (sahaa koko ajan 91-109 välillä )
Lähtöpainoon +8,7 kg (nyt 700g/vk)
Vauvan syke 140
Pissa puhdas
Sf 31

Ruokailu. Kyllä musta tuntuu, että vauva herää aterioimaan mun kanssa samaan aikaan! :) Aikamoista myllerrystä on navan seutuvilla, kun suuhuni jotain laitan.

Mulla ei katso vielä peilistä porsas... :D Pientä turvotusta on kyllä ilmassa ja huomaan sen lähinnä jalkaterissä. On erinäköiset kuin ennen, ehkä vähän raskaammat, mutta ei kuitenkaan kipeät. Laitan niihin virkistävää geeliä päivittäin, auttaako todella vai ei, sitä en tiedä, mutta viilentää kivasti. Oma äitini on ollut koko ajan huolissaan ja kyselee, että kuinka paljon paino nousee, ettei vain nouse liikaa... Kun taas ystäväni ihmettelee, että eikö enempää nouse, mitä ne siitä oikein neuvolassakin sanovat, hän kysyi. :D Mutta tosiaan olen lähtöjäni pyöreä ja painoindeksi 29, joten mun mielestä mun alle kymmenen kilon painon nousu on just sopiva. Ihan mahdoton on ollut yrittääkään pitää sitä nollissa ja eihän sekään olisi ollut hyvä syödä kahden edestä 20-30 kiloa lisää. Sitä kyllä pelkäsin ennen raskautta, että sata kiloa menee rikki! Ei mennyt. :)

Onpa mukava lukea teidän sairaalakassien sisältöjä. :) En ole vielä itse pakannut, mutta kohta kai pitäisi.

Rv 35+2

täällä kans on ruvennu olemaan nuita viiltäviä kipuja alapäässä,aivan kun puukolla viiltäs :( tänään sit ois tasan 34 rv :) pitäs kait ruveta kohtapuoliin listaamaan tavaroita että mitä sitä ottas mukaan laitokselle..vauvanvaatteet(kaikki) on vielä anoppilassa,en tiedä millon ne saisin tänne kotiin..jos eivät ens viikolla tuu meillä käymään nii kait se ois itse koitettava ajella sit sinne..ja taas unohdin että mitä piti kirjottaa :headwall:
jaksamisia kaikille :hug:
Angelia ja vaavi 34+0

Vauvan vaatteita olen pessyt eilen ja tänään. Kai niitä voisi pikkuhiljaa alkaa katsella sillä silmällä että mitä ottaa sairaalaan mukaan. Kypärämyssy meiltä taitaa puuttua, sellainen olisi hyvä olla, muuten näillä kyllä pääsee alkuun.

Sairaalassa aion käyttää sairaalan vaatteita, sekä itsellä että vauvalla, ei tarvitse sitten raahata turhaa tavaraa kumpaankaan suuntaan. En muista että sairaalassa olisi kukaan äiti kummallakaan kerralla siellä synnyttämässä käydessäni käyttänyt omia vaatteita. Toisaalta, sitä on niin omissa maailmoissaan synnytyksen jälkeen, että huomiokyky ei kovin loistava ole.

Mihin Iines79 muuten hävisi? Hänhän kirjoitteli melkein päivittäin aiemmin.

Viikonloppuja kaikille!

Metsälauha & Pyrypoika 34+2

Huomenta!

Turvotusta
ei ole (ainakaan viela). Mut onhan tassa viela aikaa!

Vauvan kassiin tulee just vaatteita ja muuta, meilla pitaa kayttaa kokoajan omia vaatteita, vaippoja ja muuta, mutta niita voi mies tuoda tietysti lisaa, jos ollaan sairaalassa muutama paiva. =) En ole viela pakannut, ens kuussa sitten!

Upu- taallakin vauva aina innostuu just syomisesta! Eilen just vauvakirjasta kuin, etta vauvan makuaisti on nyt kehittynyt ja ma olin eilen vahan hmm... ja kavin makkarissa syomassa... Siina siis vauvalle vahan makuelamyksia! :LOL:

Kiitti listasta Zoe-F!

Voiskohan sellasen laittaa tonne etusivulle ens kuun pinoon?
:attn: :attn:

Latte melkein 33 vkoa :wave:

moi

täällä väsynyt äiti.. viime yö meni rykiessä omalta osin ja aamuyöllä tuli poika viereen pyörimään |O joten eipä tullut kovin plajon taas unta.. ärsyttää tämä rykiminen :headwall: pojallakin edelleen lämpöä.

peilistä täällä katsoo kohtalaisen kalpea, tummat silmän aluset omaava tyyppi :whistle:
turvotusta ei onneksi ole muualla kun jaloissa..

Täällä kans vauveli innostuu syömisestä.. tuntuu jo että kun haistankin ruuan tuoksun niin alkaa bileet masussa :LOL:

hetkeks huilimaan kun tais poikakin nukahtaa..

danjuksa ja vilma 31+6

Täälläkin mahan asukas innostuu ruokailusta. Nytkin on kova touhu päällä lounaan jälkeen. Danjuska mainitsi että mahassa alkaa vauhdikas meno jo ruoan tuoksusta. Sehän ei sinänsä haittaa, mutta muistan että vauvan synnyttyä oli aika ärsyttävää kun pikkuinen selvästi haistoi koska ruokaa valmistetaan, ja aina kun ruoan pöytään saaminen alkoi olla lähellä niin eikös vauvallekin iskenyt nälkä. Niin sitä sitten imetettiin aina kun muut söivät, ja ainoa ruoka jonka itse sai syödä lämpimänä oli jäätelö. Sitä odotellessa täytyy nauttia suhteellisen rauhallisista ruokahetkistä.

Neuvolakuulumisia pikaisesti:

Vauva vieläkin perätilassa, Sf-mitta 33 cm, pissassa taas proteiinia. Ja kutisee vähän tuo kroppa. Muuten kaikki ok mutta em. asioiden vuoksi viikon päästä uusi neuvolareissu. Vauva voi kuulemma kääntyäkin vielä itsekseen eli nou panic....

Hyvää viikonloppua kaikille!

ärrieri 32+5

Päivää!

Kirjoittelin äsken ja teksti hävis johonkin. Ärsyttävää.

Kiva kuulla BiaBian kuulumisia. Mut sai hymyilemään tuo Urho ja Sylvi. :) Kekkoset tosiaan. =) Ja hyvä kun vauvat voivat hyvin.

Limatulpasta olitte puhuneet. Mä en esikoisen synnytyksessä huomannut limatulppan irtoamista ollenkaan. Samoin lapsivedet meni niin etten huomannut sitä. Kalvot oli ehjät kun menin synnytyssaliin, mutta parin tunnin kylvyn jälkeen lapsivedet oli menny. Ilmesesti siis kylvyn aikana. Joten nekin voi mennä huomaamatta.

Mulla on nyt ekaa kertaa ollut eilen ja tänään niin kipeä olo, et oon ollu ihan varma et vauva syntyy ihan kohta. Liityn siis valittajien joukkoon. :LOL: Kävely tekee ihan pirun kipeetä ja häpyluuta painaa niin ettei tosi oo. Yöllä en pystynyt nukkumaan kunnolla, kun joka paikkaa särki ja vauva myllersi. Mies käski mun jo hakea saikkua et pääsen lepään mutta täällä mä töissä nyt konetta naputtelen. Katon viikonlopun yli mikä on olo, ja maanantaina mulla on neuvolakin joten odottelen ainakin sinne asti.

Mäkin oon huomannut että vauva alkaa liikkua enemmän kun syö jotain. varsinkin jos se on jatain makeaa. :D

marza ja minimuru 32+5

Kättärikuulumisia.

Ihanaa pääsin kotiin... kovasti pelkäsin että ottavat taas sisään. Menkkamaisesta juilimisesta ja vauvan pään poraamisesta ei onneks ollut tullut pahemmin muutoksia. Kohdun kaula oli pikkasen lyhentynyt, mutta lääkäri ei edes sanonut paljon mitta on nyt :| Edelleen ulkosuu reilulle sormelle auki.

Oli myös katetripussin ja lappujen vaihto ja ylläri ylläri... ihmettelinkin viime kerran jälkeen kun toi kylki on niin kipee tosta kohti mistä tuo katetri menee ihon läpi. Oli sitten ruvennut märkimään ja vähän tulehtunut. Nyt sit sain antibiottikuurin :headwall:

Masuasukin painoarvio 1800g, onko muille tehty painoarviota näillä viikoilla? Jos on niin mikä painoarvio?

rv.31+5 :heart:

Onko muilla vastaavaa? Pöntöllä istuessa jos vähänkin koittaa pakertaa tavaraa ulos niin pistää iskias hermoon aivan järjettömän kipeästi.. Siihen pistää myös kun vauva punnertaa päätään alaspäin... Vaikuttaako semmonen ponnistaminen vauvaanki? Onneksi noita viikkoja jo on ihan kivasti ja vauva kiinnittyny..

Eeeva ja Äppä 35+1

Yhteistyössä