**Maalismasut 2009** tammikuussa



Olipas mukava lukea teidän kaikki kirjoitukset läpi, ootte paljon kertoneet kuulumisia! :) Olin kolme päivää muualla ja nyt ehdin istahtamaan tähän kotikoneen ääreen. Kävin kotisivukurssin toisella paikkakunnalla ja oon ihan yllättynyt, että reissu meni niinkin hyvin kuin meni. Junalla matkustin ja raahasin itse kantamukset. Olo on ollut mitä mainioin. :)

Ihana kuva, Upupa!

Muutama maitotippa tippuu silloin tällöin. Kun se ekan tapahtui muutama viikko sitten, tuli ihan äitimäinen olo. :heart:

Raju suonenveto. Hemptu. Mulla oli ihan samanlainen suonenveto kerran. Tuli yöllä, en pystynyt liikkumaan, sattui aivan tajusti ja se kesti piiiiitkään. Seuraavan päivän pohje oli kipeä kävellessä. Mulla oli kyllä edelliseltä illalta takana kuntosalilla käynti, että saattoi johtua siitä. Takareisi on mennyt kipeästi juntturaan myös pari kertaa. Toinen meni jumppasalilla ja toinen, kun nousin neuvolan tutkimuspöydälle. Tällä hetkellä syön mangnesiumia ja pyrin juomaan paljon. Enempää niitä ei ole tullut.

"Mukava" kuulla, että hiiva on noinkin yleinen vaiva. Kun oon niin ihmetellyt, etten saa sitä kotikonstein millään pois... Kutina ja vuoto on ärsyttävää. Oon syönyt nyt sikaterveellisesti välttäen sokeria, valkoisia jauhoja ja kaikkea turhaa epäterveellistä, syönyt mm maitohappobakteereita. Tänään on iltapäivällä neuvola ja pyydän apua vaivaan! :)

Meillä on kohta kymmenen vanha leikkisä kissaneiti. Välillä olen pohtinut, miten menee sitten vauvan kanssa, välillä en. Uskon ja luotan siihen, että eläin tietää ja vaistoaa, että kyseessä on pieni avuton vauva, eikä satuta. Ja mä oon muuten itse asiassa vaihtanut koko raskauden ajan hiekkalaatikkoa ja pessyt kädet sen jälkeen hyvin. Meillä mies on vähän huono koskemaan siihen, jos lupaa tehdä sen, niin en kauaa katso ja odottele, että koska sen meinaa vaihtaa. Haluan, että kissalla on siisti astia ja meillä on vaihdettu vuosikaudet astia päivittäin. Hajut pysyy hyvin poissa ja kissalla mukavampi tehdä asiansa. Siellä on sanomalehti pohjalla ja hiekkaa yhden päivän tarpeisiin.

Illemmalla tosiaan neuvola ja tulen sitten kertomaan sen käynnin kuulumiset.

Rv 35+1
 
Alan tuntea nyt itseni hitsin säälittäväksi tapaukseksi ja kaikki hyssyttelee että on tää vielä normaalia ja koeta kestää. :'( Mutta näin kävi ny viimeyönä just ton edellisen postauksen jälkeen:

Oksentelin yhtäkkiä (ei pahoinvointia, ei jullimista tai muutenkaan mitään siihen viittaavaa) samalla kun supisteli. Ei meinannu henki kulkea ollenkaan, rupesin sit parkumaan vessassa. Sen jälkeen oli kyllä sellainen olo että vois oksennella pitkin aamuyötä tuosta vaan mutta sinnittelin. Nukahin joskus 3 aikoihin.
Heräsin 6.30 jälkeen puristavaan(supistuksia???? maha ainaki puolikova) ja huonoon oloon sekä samalla kutisi koko vartalo ihan kauheesti.
Tänään kyllä soitetaan neuvolaan ja kysytään mielipidettä. On niin paha olla ja enkä todellakaan halua tätä ny loppuajaksi. :| Kipuja ei edes kun pahemmin ole (jos ei lasketa häpyliitoskipuja) mutta tuo meno alkaa jo pelottaa. Olo oin edelleen oksettava, jotenki eritavalla kuin mitä normipahoinvoinnissa. Pissaamistarve alkaa olla jo tyyliin 30-40min välein.

Tulipa sekavaa tekstiä. Pitäis kai nyt rauhoittua ja eikä mennä paniikkiin.

Mömmis & potkija 32+5
 
Tuplasti Onnea BiaBIa!!! :heart: :heart:
Onpas Mömmis kurja tilanne. :( Kannattaa sinne neuvolaan soitella ja pyytää ohjeita olan helpottamiseksi. Toivottavasti osaavat suhtausua asiaan sen vaatimalla tavalla. Kaikki vähättelyt kun tuntuu niin raivostuttavalta jotenkin. Varrsinkin kun itsellä on huono olo ja epävarmuus. Paljon jaksuja sinulle. :hug:

Sairaalakassia en ole vieläkään pakannut... En millään vaan saa päähäni et lähtö voi tulla tässä jo vaikka muutamien viikkojen sisään. Vauvan vaatteitakaan en ole vielä pessyt, jospa sen homman saisi nyt tänään alulle. Oon kanssa miettiny että mitkä olis ne vauvan kotiintulovaatteet. Kyllä ne jotenkin pitää olla sellaset parhaimmat ja söpöimmät! ;)
Synnytys ei jännitä. Nyt kun tietää että istukka on siirtynyt pois kohdunsuulta, niin ei tarvitse sitten jännitellä sitä sectiota. Niin paljon mielummin synnyttäisin alakautta. Siis en tosiaanakaan mitenkään väheksy sectiota synnytystapana, vauvan parastahan on aina ajateltava. Mun hassuun mieleen vaan on iskostunut että kun MINÄ saan lapsen niin se pitää väkertää maailmaan hiellä, verellä ja kyynelillä. Ja haluan tuntea sen synnytyksen ja sen ihan(?) olon kun se pikkunen vihdoin nostetaan rinnalle. Ihan pimeetä... :ashamed:
Lenkkeilystä ja esm. koirista ollut puhetta. Meillä on tuollanen lähes 50 kilonen rötjäke jota en ole enää uskaltanut narunpäässä viedä pihalle. Kyllä varmaan heti kumossa jos se vähänkin kiskasee. Ja lenkkeily on muutenkin jäänyt tän selkä/lonkkakivun myötä. Onneks toi koiruli voi tossa pihalla juoksennella vapaana ja tietty isäntä sitä sitten lenkittääkin. Muutenkin ihan normi kaupassa käynti alkaa supistaan niin ei edes ole tehnyt mieli kokeilla, josko pystyis pientä kävelylenkkiä tekemään. Nyt se ehkä saattais onnistua kun tuntuu että toi vauva on laskeutunut ja sen myötä kipu tuolla lonkassa hellittänyt huomattavasti. Eilen varsinkin oli ihan ihmeellinen päivä kun ei tarvinnut ottaa särkylääkettä ollenkaan ja oli suhtkoht kivutonta. Yölläkin on paljon helpomi nukkua. Aika mukavaa kun tuota särkyä on ollut jo yli kuukauden. Nyt vaan sitten vauva pää painaa tuonne rakkoon aj häpyluuhun. Mutta mielummin "kärsin" jatkuvasta pissahädäntunteestä kun siitä karmeesta lonkkakivusta! :whistle: Hain myös elämää helpottamaan töistä liukulakanan. Käytän sitä autoon istuessa ja sängyssä nukkuessa. On paljon helpomaa kääntää kylkeä yöllä. Että kaipa tää tästä. Eikä sinne h-hetkeen ole enää pitkä aika kenelläkään meistä! Aika hurjaa! :eek:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :flower:

Riine ja Pallopää 33+2
 
:flower: BiaBia ja perhe: Onnittelut pikkuisista minunkin puolesta!

Sairaalavierailuista: Minä en pane pahakseni vieraita, mut tiedän toisaalta ettei niitä paljon käy koska synnytän kaukana sukulaisista ja ystävistä :/
Mies ja tytöt käy vierailulla sekä miehen veli vaimonsa kanssa. Eli ei hurjaa trafiikkia :|
Enää viis viikkoa la, alkaa jo hiukan mietityttää mitä mukaan ottaisi. Ehkäpä toi kassi olis syytä pakata, mut tuntuma on et taas menee yli eli taitaa ehtiä hyvin vaik pakkais viikolla 40 :kieh:

(.) Olo on pelottavan hyvä, mut notkea olen kuin rautakanki ja kumartelut on syytä jättää suosiolla muille.
Uni tulee vielä hyvin ja nukun kuin tukki aamuun saakka (kun hyvän asennon löydän). Herään yleensä selälläni, eikös joku sanonut et jos oma olo ok niin ei haittaa selällään nukkumisessa?!

Koiran ulkoiluttamisen olen joutunut jättämään jo miehelle, se harmittaa! Mut muutaman kk päästä toivottavasti taas mennään karvaisen kaverin kanssa =)
Nyt hemmotteluhoitoon kosmetologille, sain mieheltä ihanan lahjan kun vuosia täytin ja nyt on vielä ihanteellinen aika käyttää se pois :)

Hömäkkä ja Möhkö tasan 35
 
myymä
Mömmis Ehdottomasti soitat neuvolaan ja vaadit saada apua tai ainakin tutkimuksiin!

Mä täällä kärsin hirveestä nälästä kun mulla on se ylävatsaultra 10.40 niitten mahdollisten sappikivien tarkistamiseksi. Ei siis saa syödä 6h ennen ultraa. Ei siinä sinänsä muuten mitään mutta kävin vesijuoksemassa 6.45 joten nyt on ehkä vielä enempikin nälkä kun on tehnyt jotain heti aamusta :p

Tulen kertomaan lääkärikuulumiset kunhan pääsen sieltä :)
 
BiaBia mukava kuulla sinustakin. Voimia teille sinne ihan mahottomasti.

Apua ku tuli oikosulku.... joku kirjotti että tää porukka olis niinku perhe. Ihan tuli tippa linssiin. Täälä on kyllä tosi mukavaa porukkaa ja toivottavasti tää porukka pysyy kasassa vielä haikaroitten vierailujen jälkeenkin. toki osa pomppaa helmikuun ja osa huhtikuun lapsosiin..

Täälä takana ihan hirviä yö. Ei meinannu supistelut loppua ja oli jo kipeitä. Meinas iskee paniikki kun tiesin että miehelle olis turha soittaa kun ei oo kuuluvuualueella. Huoh. sit ku vihdoin ja viimein aamuyöstä supistelut loppu niin esikoinen heräs painajaiseen kuuden pintaan ja mulla oli kello soimassa puol seiskalta ,että vien pojan hoitoon. Nyt sitte sain pojan vietyä hoitoon niin pahoinvointi on jotain ihan käsittämätöntä. ei onneksi oo tarvinu käydä oksentamassa. Täytys oottaa vielä vähän niin pitää sit ottaa antibiootit ja lähtee lepäämään..

Jossu ja tilli 35+4 (meniköhän nuokaan oikein)
 
HUOMENTA

Tänään on Jadeketun ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. Aloitin siis 50 päivää ennen. Onneksi aloitin, sillä nlalääkäri olisi laittanut minut muuten alkajaisiksi kahden viikon saikulle. Masua supistaa kokoajan. Ei kipeästi, mutta menee koko ajan kovaksi, eikä masu lepää ollenkaan. Noh, onneksi nyt ei tarvitse enää istua montaa tuntia päätteen ääressä. =)

Viimeilta oli sangen villi, kun meidän neiti ei meinannut millään nukahtaa. Pyöri ensin tunnin sängyssä ja jumppasi. Sitten meni yliväsyneeksi ja rähisi itkien 40n minsaa, kunnes nukahti 21:30:(. Heräsi yöllä 6 kertaa ja aamulla ihan pirteäni sitten kello 6:15. Ja oli repimässä äitiä ylös sängystä. Onneksi saan luvalla ottaa nokoset tänään ennen kuin haen neidin tarhasta.

Tuttipullot Meillä on valmiina entuudestaan muutamia tuttipulloja. Meidän neiti joi yhdestä pikkupullosta parin ekan viikon aikana hieman korviketta. Ei tahtonut maito aluksi riittää. Mutta sen jälkeen häntä ei saatu tuttipullosta juomaan. Eli olin täysin kiinni hänessä, kunnes rupesi kahdeksankuisena juomaan Almironia nokkamukista suoraan. Tosin imetin kyllä osittain 10 kuukautiseksi. Neiti itse luopui rinnasta vähitellen. Meinaan isyyspakkaukseen ostaa yhden pienen tuttipullon, mutta ei noita pullotutteja oikeastaan tarvitse ostaa, kun ei ole käytetty.

Siteet. Käytän sairaalassa niitä megaisoja siteitä ja sairaalan sexyjä verkkoalushousuja. Esikoisen kohdalla menetin verta liki litran synnytyksessä ja jälkivuotoa oli todella runsaasti. Joten kerttarit tulee sitten kotona käyttööni. Ja yöksi ostan valmiiiksi niitä isoja yösiteitä. Eipä tarvi olla kokoajan vaihtamassa.

Seuraava synnyttäjä. Paha sanoa, voi olla kuka vaan meistä. Kenelle tahansa vauvalle saattaa tulla kiire maailmaan.

Kuukautiset Miten teillä aiemmin synnyttäneillä ovat menkat alkaneet synnytyksen jälkeen? Itselläni alkoi tasan kaksi kuukautta synnytyksestä. Jälkivuotoa kesti sen 5-6 viikkoa ja sitten ehti olemaan muutaman viikon tauko. Ja sitten taas vuodettiin. Ja alkoivat heti säännöllisinä.

Mömmis ei kun yhteys neuvolaan ja mahdollisesti lääkärille, että saadaan tilanne hallintaan. Jos noin kovin supistellut, niin ei tiedä kuinka paljon on vaikutusta alapäähän, ennen kuin ammattilainen tutkii tilanteen. Eiköhän kaikki selviä :hug:

BiaBia kiitos tilanteen ylläpitämisestä. Hyvän kokoiset kaksoset ovat syntyneet.

Kissat ja vauva Meillä oli tytön syntyessä miltein seitsemän vuoden ikäinen tyttökisu. Kisu ei ollut kauheasti moksiskaan vauvasta. Oli utelias ja kaukaa tutki ja haisteli. Sitten kun vauva nukkui, niin kisu tuli varovaisesti viereen haistelemaan. Mutta meillä kävi valitettavasti niin ikävästi, että meidän neiti on todella todella allerginen kissalle. Kolmen viikonikäisenä iho rupesi hajoamaan ja vuotamaan visvaa. Saatiin rasvailla ja käyttää kortisonia yms. Jotta iho saatiin edes hetken pysymään kunnossa. Sitten 4 kuukauden ikäisenä saatiin lääkärien lasusunto, että maito ja kissa-allergia. Mietimme kaikki mahdolliset vaihtoehdot, että miten saisimme kisun pidettyä. Mutta ei niitä ollut. Emme voineet antaa kummallekaan vanhemmallemme kissaa. Koska tyttö ei voisi mennä kylään. Ei kestä olla edes tuntia samassa tilassa, kun iho alkaa hajota ja vuotaa visvaa. Kenellekään tutuistamme emme saaneet kisua. Ja kenellekään tuntemattomalle emme haluneet antaa rakasta perheenjäsentämme. Joten jouduimme valitettavasti päästämään kisumme kissojen taivaaseen. :'( . :'( Se oli todella raskas päätös, mutta paras kaikkien kannalta. Tyttäremme iho saatiin kuntoon ja kukaan ei pääse rääkkäämään pikkupullukkaamme. Yleensä kun alle kaksivuotiaalle ei pitäisi tulla eläinallergiaa. Jos tulee, niin on lekurien mukaan voimakas ja se ei tule lähtemään.

Kyllä aikas monella on paljon viikkoja kasassa, mutta me maaliskuun loppupää tullaan sitten resinalla perässä.

Jaa. Pitäisiköhän vähän popittaa musaa ja ruveta siivoamaan keittiän kaapppeja uuteen uskoon, kun ovat kaaoksessa :LOL:. Hyvä, kun kaappeja uskaltaa avata, kun on niin sekaisin ja täynnä tavaraa.

Jadekettu ja masuasukki 31+5. Resinalla tullaan perässä hitaasti, mutta varmasti.
 
Jossu ja kaikki muut. Eikö voisi sopia, että vaikka osalla meidän suuresta perheestä saavat vauvansa eri kuukausina.Niin emmekö voisi jatkossakin olla samaa suurta perhettä. Alun perin lasketut ajat kuitenkin kaikilla maaliskuussa.
 
Moikka pitkästä aikaa!!!
täällä on ihan äölyttömästi uusia nimiä ja vauvautuneitakin näyttä olevan. Onnea ihmeidentekijöille!!! 7vk oon ollu poissa listoislta ja nyt pitäis taas tulla takaisin. viikoista oon ihan sekaisin.

25+ kävin viimeksi neuvolassa ja 2 pv päästä oli lähtö USA:an ja neuvolalääkäri sitten tuumas et kohdunsuu on sormelle auki ja pehmennut et pitäis seurata, heh. mua ihan nauratti koko juttu kun olin ihan varma et jotain se keksii. Kävin sit äippäpolilla samantien tarkistuttamassa tilanteen ja kaikki ok joten taas turha hälyytys ja turha käynti. Nyt on sit 5vk USA matka takana. Ihana loma. paino tosin tippui kun oli kuuma ja vauva painoi alkumatkasta aika ylös ja ruoka ei mahtunut. No nyt toista viikkoa suomessa ja alkaa kilot taas kertyä. Neuvolaan varaan vasta sit ajan ku äippäloma alkaa.
Liikuna: mä yritän liikkua vielä ihan normaalisti. toissapäpivänä puskin suojalunta pihalta hiki päässä 1,5h. Ja tulpas hyvä olo. Välillä supistelee ja harvasepäivä on kopujakin, mut liikunta auttaa. Suosittelen kaikille. Pari kertaa reissussa otin konjakkia kun supisteli enemmän ja maha oli kipeenä. Se auttaa.

Jaksamisia mahojen kanssa ja äippälomathan ne pian alkaa.

Rv kolkyt ja jotain :saint:
 
Huomenta!

Liivinsuojista- Esikoisen aikaan kaytin kertakayttoisia, mutta nyt olen ajatellut niita pesunkestavia katella myos... =) Ajattelin, jos ne tulis vahan halvemmaksi, kun ne hyvat kertakayttoiset on niin kalliita!

Aventin rintapumppu mulla on jemmassa esikoiselta ja se oli musta tosi hyva. Mulla oli silloin todella hyva maidontuotanto... siksi noita liivinsuojiakin meni hirveita maaria. Esikoinen oli myos rinnalla parin tunnin valein...

Aventin tuttipulloja myos kaytettiin, ne oli hyvia! (ja kavi myos tohon pumppuun!)

Limatulppa- Mulla tuli ekalla kerralla enemman ja sit loppu valu ulos sit vahemmissa maarin, mutta kylla sen tajus ekakertalainenkin, se oli niin venyvaa, kirkasta ym! Vauva syntyi siita parin paivan sisalla! :heart:

Ihanaa, kun jaksat vahan kirjoitella BiaBia! :) Tosin hyvin jaksavat pienet, pian varmasti paasevat tavalliselle osastolle! Tuo leikkaushaava kuulostaa tosi kivuliaalta :hug: Toivottavasti kipulaakkeet auttaa.

Mommis- :hug: Tosi inhottavaa! Kylla meilla kaikilla on se raja, minka yli menevat jutut on liikaa! Toivottavasti saat apua neuvolasta.

Jossu - voimia supistuksien kanssa. Mita laakarit ovat sanoneet niista? Kipulaakkeita ja lepoa? Koska saa syntya? Onneksi sulla alkaa noita viikkoja olla jo tosi hyvin kasassa! :hug:


( . ) Oma olo on vasynyt ja pahoinvoiva. Oksentelu on taas alkanut. Kramppeja riittaa... Valivali siis! =) Noh, kylpyyn ja uuteen paivaan!


Latte 32+ vkoa :wave:
 
Mukava kuulla teidän kuulumisia, BiaBia! Jos uskallat tänne nettiin laittaa, niin olisi mukava nähdä ihan kuvakin ''Sylvistä'' ja ''Urhosta''. :)

Mömmis soittaa sinne neuvolaan tai vaikka suoraan äippäpolille, kyllähän raskaus on normaalistikin aika vaivaista aikaa mutta sullakin vielä useampi viikko odotusta jäljellä niin ei tuollaisia tuskia kannata jäädä kotiin kärsimään. Tsemppiä!:hug:


Alkuperäinen kirjoittaja Jadekettu:
Jossu ja kaikki muut. Eikö voisi sopia, että vaikka osalla meidän suuresta perheestä saavat vauvansa eri kuukausina.Niin emmekö voisi jatkossakin olla samaa suurta perhettä. Alun perin lasketut ajat kuitenkin kaikilla maaliskuussa.
Minä komppaan! Tai minä ainakin tulen perskärpäsenä maaliskuisten vauvojen ketjuihin vaikka tämä murunen plopsahtaisi ulos helmikuun puolella. On ollut niin mukavaa jakaa ilot ja surut ja vaivat sun muut teidän kanssanne, että haluaisin pitää mahd. saman poppoon kasassa tulevaisuudessakin. Voitais järjestää vaikka joku tapaaminenkin syksyllä, vaikka puolivuotiskekkereiden tienoilla?

( . ) Multeri oli ihan yliaktiivinen koko eilispäivän, pelkäsin jo että reppana pullauttaa itsensä navan kautta ulos kun oikein ojenteli taas itseään :D Mun vanhemmat soittivat eilen illalla että tulevat pikaisesti poikkeamaan. Olivat käyneet ostamassa pikkuiselle 50cm ja 56cm vaatteita, meillä kun pääasiassa on noita 62 senttisiä ja siitä isompia. Oli oikein ihania, pari Lindexin uusretrobodya, ihanat sisätossut ja velourasu. Nyt on pikkuisella muutama asu johon hän ei ihan heti huku :heart:

Minä menen nyt aamupalalle ja pienelle kävelylle, eilen ja tänään ei ole ollut lämpöä niin uskaltaa mennä pienelle happihyppelylle. Pelkkä sisällä istuminen saa mut ihan mökkihöperöksi.

upupa ja Multeri 34+3
 
Hei noista liivinsuojista piti kysymäni, että oletteko ommelleet niitä itse? Mulla olis nätistä kuosista vanha flanellipaita odottamassa uusiokäyttöä, eikös flanelli vois tuntua mukavalta ihoa vasten? Mitä flanellipalasten väliin? (Mulla olis täällä ikivanhoja puuvillafroteepyyhkeitä, 100v. vanhaa pellavaa, ja kangaskauppaankin pitäis mennä...)

upupa
 
Torstaita!

Kissoista ja niiden suhtautumisesta vauvaan on aika vaikea sanoa mitään kovin yleispätevää. Paitsi etten minkään normaalin kissan usko vauvaa tahallaan vahingoittavan. Meillä oli esikoisen syntyessä kaksi nuorehkoa kissaa. Toinen oli varovaisen kiinnostunut tulokkaasta ja meni tosiaankin aluksi lähelle vain vauvan nukkuessa. Toinen muutti kaappiin kolmeksi vuorokaudeksi kun vauva tuotiin taloon, niin pelottava otus se oli. Yöllä tämä onneton sitten hiippaili ruokakupille ja pisulaatikolle, jotka oli sijoitettu sen kaapin lähelle. Nämä samat kissaherrat (nyt jo 14v. ja 13v.) asuvat meillä edelleen, eikä kuopuksen tulo aikoinaan hetkauttanut sitten enää mitenkään kumpaakaan. Kumpikaan näistä kissoista ei erityisesti ole innostunut lapsista, poistuvat rauhalliseen huoneeseen kun tulee lapsivieraita, eivätkä hae kummankaan omankaan lapsen seuraa koskaan. Aikuisten vieressä nukkuvat ja hakevat huomiota näiltä. Ihan viime aikoina on isomman tytön (10v.) seura alkanut kelvata toiselle näistä, on kai jo tarpeeksi rauhallinen käytökseltään. Tyttö harjaileekin kissoja mielellään. Esikoisen ollessa parin viikon ikäinen meille tuli huonoista oloista "väliaikaisesti" hoitoon (asuu meillä edelleen) silloin 7v. kissarouva. Tämä kaveri sähisee ja murisee aikuisille, mutta suhtautuu lapsiin kuin enkeli ja on hakeutunut alusta asti lasten seuraan. Nukkuu yönsä esikoisen sängyssä. Tykkää vauvoistakin. Nyt meillä on näiden vanhusten lisäksi vilkas 1,5v. kissaneiti. Viihtyy lasten kanssa aivan erilailla kuin vanhat poikakissat. Tämä sietää meteliä paremmin kuin vanhat kissat, luultavasti siksi että on tottunut siihen alusta asti. Mutta lapsia meillä ei saisi tämän kissan mielestä komentaa :). Jos niille vähänkin tiukemmalla äänensävyllä sanoo jotain, niin pikkukissa juoksee paikalle naukumaan.

Uskon että kaikki menee hyvin vauvan ja kissojen kanssa. Aluksi suosittelen kyllä estämään jollain kissojen pääsyn vauvan nukkumapaikkaan. Joistakin kissoista kun vauva olisi ihanan lämmin unikaveri ja ihan vastasyntynyt ei osaa edes kääntyä pois jos kissa tulee liian lähelle naamaa.

Minäkin tyhjentelen meillä kissojen astiat, mies ei tee sitä kyllin laadukkaasti ;).

Tulipa kissaromaani.

Metsälauha 34+1
 
Huomenta!

Äippälomalla vihdoinkin:) Eilen oli eka päivä, ja se oli kyllä raskaampi kuin yksikään työpäivä kun tuli rehkittyä liikaa siivomisen ja leipomisen merkeissä kun illalla tuli vieraita. Olin ihan raato ku vieraat lähti ja menin aikasin nukkumaan, selkävaivojakaan ei ole juuri ollut, mutta illalla särki alaselkä. No tänään aion ottaa rauhallisesti ja tehdä vaan sitä mitä itse haluan (kunnes lapset tulee koulusta...).

Huonosti nukkujat liityn teihin tai olen siis kuulunut jo kauan. Lonkat särkee ja asentoa ei löydy, onneksi närästys on vähentynyt. Unia nään paljon, esim. pari yötä sitten sellaista, että Salkkareiden Ismo Laitela oli neuvolassa terkkarina kun menin käynnille! Mistä ihmeestä näitä unia tulee...Mitään synnytys unia en kuitenkaan ole nähnyt toistaiseksi.

Ensi viikolla olis taas varattuna 4D-ultra. Onko joku käynyt loppuraskauden 4D:ssä? Sieltä saa nyt varmistuksen miten päin vauva vatsassa lilluu kun on lähinnä poikkitilassa ollut ja välillä on kyllä jotain kovaa ylävatsassa, mutta ei neuvolan terkkakaan osannut sanoa kummasta päästä on kyse, ja asento tuntuu vielä vaihtuvan monta kertaa päivässä.

Onko teidän vauva jo asettuneet pää alaspäin?

Liivisuojista kertakäyttöisiä olen aiemmin käyttänyt, mutta kai niitä vois kokeilla näitä pestäviäkin. Tarttiskin niitä jo hommata varastoon.

Muuten on kaikki hankinnat suoritettu, mutta nuo edellä mainitut liivinsuojat puuttuu ja tuttipullot tutteineen, rintakumit täytyy varoiksi hommata edellisistä kerroista viisastuneina ja varmaan rintapumppukin jonkinlainen.

Pöttis rv 35+1
 
Heipähei pitkästä aikaa!

Kirjoittelin tuossa syksyllä tähän maaliskuisten pinoon, mutta kirjoittelut jäivät, kun työ ja perhe vei kaikki voimat.. Silloin tällöin olen kyllä käynyt lueskelemassa juttujanne :)
Nyt siis olisin paluuta tekemässä, jos teille vain käy?

Onnentoivotukset ensimmäisistä vauvoista BiaBialle ja perheelle!

Tämän viikon alusta on oltu kakkosen kanssa mammalomalla, esikoinen käy eskaria.. Ihanalta tuntuu tämä kotielämä, kun saa kaikessa rauhassa tehdä kotitöitä ja laittaa paikkoja kuntoon pikkuiselle :heart:
Päätin, että jätän kaiken hössötyksen hankintoineen äitiyslomalle ja nyt on jo suurin osa hommista tehty. Vaatteita en ole vielä pessyt, mutta katsottu on kaikki valmiiksi. Sairaalakassin pakkaamista en ole vielä edes miettinyt... Luulen, että tässä ehtii vielä käydä aika pitkäksi. Isommat lapset ovat syntyneet muutaman päivän yli lasketun ajan, enkä osaa edes ajatella että tämä kolmonen täältä putkahtaisi aiemmin. Eihän sitä toki koskaan tiedä ;)

Jaksamisia kaikille vaivojensa/kipujensa kanssa painiville :hug:

Sohvi ja masumyllääjä 35+3 (LA 2.3. kolmas lapsi, ikä 28)
 
Vauvan Kotiintulovaatteet- Unohtu viela niista kommentoida. Viimeksi ostin/ valitsin mielestani kivat siihen tarkoitukseen, mutta en mitaan tosi spesiaalia valinnut... sopot vaatteet vaan! :heart: Mulle 'tarkeemmat' oli ne vaatteet, mitka vauvalle puettiin heti syntyman jalkeen, ne on saastossa ja sydamessa tallessa. :heart:

 
Liivinsuojista Minä kans ihan ajattelin kustannussyistäkin käyttää noita kankaisia :) Mulla meni 2pkt/vko kun kokoajan vuoti maito.. Ompelin itse noita niin, että 2-3krs pehmeää imevää kangasta ihon puolelle ja uloimmaksi 1krs fleeceä tai pul kangasta. Parhaat imukankaat on suht ohuita ja pehmeitä (flanelli, vohveli, pellava, college, bambu jne.. ) . Frotee saattaa olla aika koppuraista. Nuo kankaiset on siitäkin kivoja, et niistä saa tehtyä isompia kun kaupan suojista. Huristelin vaan saumurilla reunat. Ei sen kummempaa. Toki onnistuu ompelukoneellakin. Noita saa myös huuto.netistä ja kestovaippakaupoista ostettua..
 
Joo, tosiaan mielellaan nahtais kuvat BiaBian sopoista, jos nettiin haluat niita laittaa! =)

Mina en viitsi ruveta mitaan itse ompelemaan, kun ei mulla ole konetta... Ja konetta ei ole, kun en osaa enka ompele! :D

Loppuraskauden 4D- me kaytiin keskiraskaudessa ja se oli ihanaa, enaa ei minulla ole sinne tarvetta paasta, vaikka se varmasti onkin ihana! DVD ja kuvat jai muistoksi! :heart: Esikoinen varsinkin tykkaa niita katsella...

Mulla on niin vahan viela viikkoja, etta vauva pyorii miten sattuu mahassa... viimeksi oli kylla neuvolassa raivotarjonnassa!

 
Moi!

Liivinsuojat ja terveyssiteet: Kertakäyttöisillä mennään nin kuin vauvan vaipoissakin. Tosin voisin harkita kankaisia liivinsuojuksiakin ihan siksi, että ovat varmaan ihanan pehmeitä..mutta let´s see ;)

Mömmis: Toi ei oo kyllä normaalia, nyt heti neuvolaan ja kerro sitten mitä siellä kertoivat. Sullahan voi olla joku tulehdus päällä...

Limatulpasta: Ihmeellistä kyllä mutta esikoisen aikaan en huomannut yhtään missä vaiheessa mun tulppani on tullut pois. Ikinä en ole sitä siis nähnyt :/

Sairaalastakotiutumisvaatteet: En tiedä onko se pelkästään amerikkalaisten tapa, olen kyllä kuullut että monet täällä Suomessakin tekevät niin...eli kyllä meillä on semmoinen tapa, että vauvalle ostetaan uusi vaatekerta, jossa hän kotiutuu sairaalasta. Nämä vaatteet eivät siis saa olla käytettyjä. Ja sitten ne säilytetään eikä niitä koskaan myydä/anneta eteenpäin. Esikoisenkin vaatteet ovat tallella ja se on aivan ihana muisto. Tälle vauvalle ostin siis Hello Kitty- velourasun H&M:ltä, asuun sopivat sukat sekä alle bodyn ja sukkahousut. Varmuuden vuoksi olen ostanut Oz Babysta yhden Unisex-velourpotkupuvun jos sattuukin tulemaan poikavauva (eihän se voi kotiutua vaaleanpunaisessa Hello Kitty -asussa ;) )

kutiseva ärrieri 32+4
 
Heipsan!

Siteistä, kokemusta ei oo jälkivuodosta, jotenka ajattelin ostaa yösiteitä ja semmosia long plus siteitä valmiiksi kaappiin. Tais olla anttilassa joku tarjous nyt siteistä niin jospa sitä kävisi sitten sieltä hampsteroimassa.

Rintapumpun saan ystävältäni lainaan, hänellä ei tullut oikeastaan ollenkaan sitä käytettyä mutta sen mitä oli kokeillut niin oli ollut hyvä pumppu. Kyseessä siis Tommee Tippeen pumppu. Siihen ostan itse pari pulloa ja vaihtopäät valmiiksi sitten. Noita kyseisiä pulloja on kovasti kehuttu ja tais olla vuoden parhaaksikin valittu, joten uskallan luottavaisin mielin törsätä rahaa niihin vaikka budjetti onkin nyt aika tiukka.

Täällä on jo muuttohommat käynnissä, tälle meidän osakkeelle on nyt välittäjän mukaan löytynyt ostaja. Me mennään katsomaan kaupungin vuokra-asuntoja maanantaina, pari kappaletta hyvänkokoisia perusrempattuja kolmioita olisi tiedossa kerrostalon pohjakerroksessa. Päästään heti ensi viikolla sitten muuttamaan jos hyväksytään jompi kumpi asunto. Johan tuo olisikin aika saada laittaa pikku neidille paikat kuntoon, on sitten parempi mieli odotella h-hetkeä. :)

Liivisuojuksia ostin pari pakkausta valmiiksi, jotain helmi merkkisiä kun olivat tarjouksessa. Saavat nyt luvan välttää minulle..

Sairaalakasseja ei ole vielä täälläkään pakattu. Ajattelin tehdä listan valmiiksi ja sitten kun lähtö tulee niin mies vaikka saa pakata mulle tarvittavat roippeet mukaan. En kehtaa ostaa erikseen esim. shampoota ja hoitoainetta sairaalalle.

Mömmis, mene ihmeessä käymään neuvolassa tai lääkärillä, kuulostaa aika hurjalta! :hug:

Niinu & itiö 35+0
 
nyt kyllä ketuttaa tosi paljon. piti olla tänään pitkästä aikaa neuvola ja aamulla sieltä soitettiin että siellä ollaan kipeenä ja aika peruttu :headwall: siirtys ens viikon maanantaille.
harmittaa tosissaan kun viimeksi olen ollut ennen joulua eli tulee 7 viikkoa väliä.
olisi vaan kiva tietää esim. vieläkö on pää alaspäin kun katsoin neuvolakortista että ollut jo marraskuun alusta.
noh toivottavasti ei maanantaita peruta.
kuukautisista minulla alkoi synnytyksen jälkeen kuukautiset samantein kun imetys loppui eli noin 7kk päästä synnytyksestä.
limatulppa minä en ole kummastakaan raskaudesta huomannut mitään tulppaa irtoavan. onkohan tullut synnytyksen aikana ;)
mömmis toivottavasti saat jotain apua neuvolasta :hug:
myymä tuosta sappikivi ultrasta. aika hassua että joudut olemaan syömättä. minä olin viime keväänä ja eipä mulle annettu mitään erityisiä ohjeita. eipä siinä kauaa kerenny makaamaan kun setä löysi kiven ja soraa. yksityisellä ei muutenkaan mikään tutkimus kauaa kestä.
jadekettu minä olen kanssa ihan samaa mieltä että vaikka synnytettäisiin jo aikasemmin tai myöhemmin niin pysyttäisiin maaliskuiden ketjussa. täällä kun kaikki ovat jo tulleet tutuiksi =)

cadillac ja toukka 35+2
 
kuukautisista: jälkivuotoa kesti noin 5-6viikkoa. en muista ihan tarkalleen, mut enää jälkitarkastuksessa niitä ei ollut. kuukautiset alko ku esikoinen oli lähemmäs seitsemän kuukautta. voi että se oli luksus aikaa sen suhteen. :)

liivinsuojista: aattelin ostaa sellasia pestäviä. just tässä yks päivä kattelin ja laskeskelin, että tulee todella paljon halvemmaksi noi ostaa.. mulla on esikoisen ajalta jääny muutama suoja niin ne otan sit sairaalaan matkaan. lähinnä sitä kotiutumista ajatellen.

Halcafnonfatlatte: viimeksi ku kävin neuvolassa niin oli sijainen ja ei tuntunu tietävän taas mistään mitään. kohdun suuta on välillä tarkastettu ja viimeksi joskus joulun aikaan ja kaikki ollu ok. mulla on ens keskiviikkona synnytystapa ultraus niin siellä sit katsovat tilanteen. Toivottavasti tää vauveli malttais vielä pari viikkoa masussa pysyä.

Laskeskelin just että reilun kuuden viikon päästä meillä olis jo pikku sinappikone kotona viimeistään. :LOL: :LOL:

pakko mennä taas lepäilemään

 
Mömmis, otahan yhteyttä neuvolaan tai äitiyspolille jos neuvolassa eivät ota sua vakavasti :hug:

Zoe-F, veden juonti tosiaan auttaa vähentämään supistelua, samoten Panadol saattaa auttaa. Mutta tässä vaiheessa raskautta supistelu on jo ihan normaalia joten ei se niitä enää välttämättä lopeta. Kohtuhan on lihas, ja lihakset tarvitsevat nestettä. Itsellä on lääkärin kehoituksena juoda 3l vettä vuorokaudessa =)

Sairaalakassi on pakkaamatta, mutta hyvinpä tuolla pärjää kunhan on vain neuvolakortti mukana. Pillimehuja tosin pitäs käydä ostamassa, jos joutuu taas oksentamaan koko synnytyksen ajan niin on juotavaa mukana.

Vauvalle on kotiutumisvaatteet valmiina, paitsi ulkohaalari. Mies haluaa ehdottomasti käydä ostamassa haalarin kun olen synnärillä vauvan kanssa. Näin teki esikoisenkin kohdalla :heart: Kotiutumisvaatteiksi on muuten jo ostettuna uudet söpöt vaatteet ja ne laitetaan sitten talteen. Esikoisenkin vaatteet on tallessa, niitä ei myydä eikä käytetä tällä kuopuksella =)

Limatulppa tuli viimeksi osina. Kuten muutkin on sanoneet, kyllä sen sitten erottaa ja vaikka ei erottaisi niin se ei mitään haittaa. Limatulppahan voi tulla useampi viikko ennen synnytystä tai vaikka vasta synnytyksessä..

Tais tyttö vihdoin nukahtaa. Jos siirtyis sohvalle laiskottelemaan :wave:

Niin ja BiaBian ja vauvojen kuulumisia oli kiva kuulla :hug:

-Pauko ja Peppi 34+3
 

Yhteistyössä