**Maalismasut 2009** marraskuussa vol 1.

heippa

Täällä mummolasta kotiuduttu.. Miedän isäinpv alkoi jo klo 7 pojan toimesta |O ,mihinkä sen unet on kadonneet???
No, antoi iskälle lahjat ja kortit ja vei sitten ukillekkin kortin mikä tehtiin.
Kakut tehtiin äitin kans puoli valmiiks edellsenä iltana.. oli voileipäkakku ja sitten semmoinenvniljavaahto-tuorejuustokakku.. ja hyvää oli :p

mitäs pitikään kommentoida..??

Eeevalle :hug: Kurjaa kun tuommoinen tilanne. Toivottavasti miehesi silmät "aukeis" että miten käyttäytyy sinua kohtaan.

Mimmukka: Hyvä että kaikki kuitenkin ok masukilla! :hug:

ja jos vielä tuohon sukupuoliasiaan..
Pauko kirjoitti muistaaksnei näin:
Mä en myöskään voi ymmärtää jos petytään jompaan kumpaan sukupuoleen :| Mutta mä näen myös punaista lauseesta, "kunhan vaan on terve". Miksi se ei voi vaan olla, "toivottavasti lapsi olisi terve" :/

Juu itse en varmaksi muista (en jaksa nyt plärätä taaksepäin) miten kirkoitin mutta itse ainakin tarkoitan( ja luulen suurimman osan tarkoittavan ) että kunpa lapsi saisi olla terve... itse en tuota "kunpa vaan on terve" lausetta osaa tulkita muutoin kuin toiveena.. koska sehän ei meidän käsissämme ole jos muuten elää ns: "normaalia raskausaikaa" (siis ei käytä alkoholia jne... mikä ois lapselle pahaksi.)

ZoeF:
Onnea valmistumistesta!! :flower:

Uusia on tullut mukaan paljon =) tervetuloa kaikille!

omaan oloon ei mitään uutta. koko ajan vaan liikkeet voimistuu ja aika paljon masussa meuhkataankin.

Kaa:
Hienoa kun liikkeet viimein tuntuu =) Itse en myös meinaa aina maltaa rueta nukkumaan tms jos vauva myllää masussa. yölläkin loppuu unte kun tuntee pienen liikkuvan
:heart:

nyt pojalle iltapalan laittoon :wave:

danjuska ja toukka 20+1

Danjuska, se mun sanomiseni lapsen terveydestä ei ollut tarkotettu kenellekään täällä vaan ihan yleisesti. Ja mä varmastikin kuulen sen lauseen vähän erilailla kun moni muu johtuen esikoisen synnynnäisestä sairaudesta. Esikoista odottaessa, kun jo tiesi ettei lapsi ole terve, ei ollut kiva kuulla "kaupan kassalla puoli tutuilta" mitään tuon tapastakaan lausetta.

Tottakai kai kaikki toivoo tervettä lasta. Mutta kun sanotaan, että millään muulla ei ole väliä KUNHAN lapsi vaan on terve. Mutta kun loppuen lopuksi silläkään ei ole väliä, se oma lapsi on ihan yhtä rakas ja ihana sairaanakin :heart: Tottakai lapsen sairaus vaikuttaa koko perheen elämään erittäin paljon, mutta kun kaikille asioille ei vaan voi mitään.

En varmaan osaa kirjottaa ajatuksiani kovinkaan hyvin, mutta ehkäpä joku edes ymmärtää mitä yritän sanoa..

No, miten Eeevalla meni isänpäivä? Toivottavasti paremmin kuin mitä oli odotettavissa :hug:

Sikiön sukupuolesta: vaikka raskausaikana tuntuisi "pahalta" ettei siellä masussa ole just se mitä oli toivonu, niin voin vakuuttaa että kun vauva syntyy niin se on täydellinen olipa sitten kumpi tahansa! Tuntuu kohtuuttomalta valittaa pojasta jos toivoo tyttöä tai päinvastoin, mutta raskausaikana saattaa kokea asian epärealistisesti vaikka järjellä tajuaisikin että on kohtuutonta valittaa.

Kellä muulla on makeanhimo? Oon yleensä hoikka tai normipainoinen. Viime raskaudessa paino pysyi hyvin kurissa ja söin terveellisesti. Paino tippui samaan ennen tätä raskautta. Nyt vietän pitkät päivät kotona esikoisen kanssa, mies työmatkoilla paljon, eikä jaksa viettää niin terveellistä elämää ruoan suhteen. Koko ajan haluaisi suklaata ja olo täys bontzo. Välillä ihan depisolo, kun tuntuu että on aivan norsu. Ei voi liikkua samalla tavalla kuin esikoista odottaessa, koska ei ole lapsenvahtia tai omaa aikaa. Vaunulenkit suunnilleen ainut liikunta. Tosin nyt oon miettiny että pitäiskö alkaa jumpata kotona kun esikko nukkuu päikkäreitä. Miten te mammat pysytte tyylikkäinä odotusaikana? Ettei tulis semmonen alemmuuskompleksi ulkonäöstä, vaatetuksesta jne.? Ois kiva näyttää hyvältä mutta monesti tuntuu että on aivan läski haahka kun ei oo ikinä omaa aikaa edes käydä kampaajalla tms. Ai niin ja :attn: esikoista odottavat, nauttikaa nyt kun on vielä omaa aikaa! =)

Pikaviesti: Rakenneultrassa kaksi viikkoa sitten kaikki hyvin - tosin kätilö oli hiukan erikoinen tapaus. Lisää myöhemmin.

Emme saaneet tietää sukupuolta, kun lapsi veti jalat söpösti ristiin h-hetkellä =) Mennään yksityiselle ultraan joka tapauksessa ja yritetään sitten uudestaan.

Iloa marraskuuhun, vaikka synkkää on säiden puolesta. Meillä meni koko viikonloppu levätessä kotona...

PS. Ja täälläkin liikkeet ovat alkaneet tuntua. Ihan kuin joku kalastelisi mahassa, kuin kala nappaisi ongenkoukun päässä killuvan madon ;) Vahvimmin liikkeet olen kokenut uudessa James Bond -leffassa. Mahtoi olla raju äänielämys lapselle...

Ulkonäöstä: Minni Menninkäinen, kyselit että mite muut mammat pysyvät tyylikkäinä odotusaikana. Itse olen miettinyt ihan samaa. Kampaajalla tulee käytyä, ja manikyyrissä silloin tällöin. Yleensä laitan kynnet kotona. Norsuolo on, mutta yritän olla jäämättä piehtaroimaan siihen. Paino oli alipainossa kun raskaus alkoi, joten olen nyt normipainoinen, parin kuukauden päästä varmaan tätä menoa ylipainoinen :whistle:

Vaatteista olen huomannut aika toimiviksi yhdistelmiksi löysät yläosat/tunikat/mekot + kireät housut ja saapikkaat/korkkarit. Ja töissä bleiseri (paitti että napit ei mene enää kiinni..) Mies yrittää rajoittaa korkokenkäilyä, pelkää että muksahdan liukkailla nurin.

Juu, ja korut ja hiuskiharrin :) Ja huulipuna. Sitä mulla on jo sunnuntaiaamunakin klo 8!

Saa nähdä miten tälläytymisen käy lapsen synnyttyä, nyt menee aamuisin 45 min, sitten varmaan 2 min. Pitänee ostaa nopeita meikkejä (meikkipuuteri, yms) ja tehostaa vaan toimintaa :) Kulmien ja ripsienkin kestovärjäystä voisi harkita, mutta lopputulos pelottaisi.

Kotijumppaa olen miettinyt minäkin, ja kävin jo kyselemässä tavaratalosta jumppavideota odottaville. Ei löytynyt, mutta voisi varmaan jumpata normaalinkin videon tahdissa. Ja ilman videotakin tietty, olisi vaan mukava kun joku telkkarissa tsemppaisi. Juu, ja onhan tuo kausikortti kuntosalille, mutta kun energiat menee nyt töihin ja kodinhoitoon :( Eli takkiin tulee joka kuukausi. Pitäisi muuten kysäistä, onko (Elixia) siellä jotain mamma-vapaata, jolloin ei tartteisi kuukausimaksua maksaa. Luultavasi ainakin 1 kk tuollaista olisi.

T. Marais ja Mökö 23+1

Huomenta ja kaikille uusille lämpimästi tervetuloa joukkoon :) !

Kylläpäs on harmaa aamu. Ihan väsynyt fiilis, kun ei ole enää pikkupakkasta ja kirkasta.

Onpas täällä ollut vaihtelevaa isänpäivä-fiilistä. Meillä meni ihan ok, omaa isääni juhlistettiin jo viime viikonloppuna ja tänä viikonloppuna oltiin sitten miehen vanhempien kotona. Sinne kerääntyikin enemmän sukua ja kahviteltiin useampi tunti yhdessä. Ihmettelin vaan, kun ei kukaan kysynyt raskaudesta mitään. Ei maininneet sanallakaan :eek: . No, suku oli anopin puoleisia eikä anoppikaan raskautta noteeraa, joten aika odotettu tulos.

Meillä oli jännä ilta, nimittäin esikoinen siirtyi nukkumaan lastensänkyyn. Sänky oli pari päivää jo hänen huoneessaan, että sai totutella uuteen huonekaluun ja eilen illalla siirtyi nukkumaan. Poika oli oikein ylpeä että pääsi isompaan petiin ja nukahtaminen meni kuin oppikirjoista :eek: :D . Aamulla kun kävin herättelemässä niin oli kieppunut tapansa mukaan niin paljon, että nukkui täysin väärinpäin sängyssään. Voih, mun vauva on jo iso poika :heart: .

Raskaus sujuu ihan ok, vauva potkii vaihtelevasti. Välillä on hiljaisempia päiviä mutta yleensä silloin tulee illalla pari järkyttävän kovaa potkua, niin kovia että mahanahka venyy ja paukkuu. Vilkkaina päivinä Sintti vaan mesoo koko päivän tasaiseen tahtiin mut ei kovin voimakkaasti.

Mulla myös flunssa jatkaa kiusaamistaan mut ei älyä siirtyä muualle. Olo on aika surkea kun nyt myös vasemmanpuoleista poskea ja otsaa särkee. Pitänee harkita uutta lääkärikeikkaa, jos siellä vaikka keksittäis toinen antibiootti.

Iines ja Sintti 23+2

Huomenta kaikille!!

En oo pitkään aikaan kirjotellut, oon ollut aikas väsy nyt kun vihdoin pääsin palaamaan töihin (keskiviikkona). Tosi hyvin on mennyt, päänsäryt on vähentynyt ja jos särkeekin niin nykyään Panadol auttaa. Vkonlopunkin olin töissä. Isänpäivää sitten vietettiin eilen työpäivän jälkeen, käytiin mun porukoilla syömässä ja kakkukahveella. Ja miehellekin annoin lahjan: tuttipullo, tutti ja ruokalappu, joissa lukee Papa is the Best.. :) Tänään oonkin sit vapaalla, huomenna taas töihin..

Eilen illalla toukka alotti oikein kunnon potkusession, tuntu masun päällekin. Onneks mieskin ehti kokeileen ja tunsi yhden kunnon muksasun. Sit rupesinkin lukemaan sitä neuvolan kirjaa kun muistin että tässähän vaihtu taas viikkokin. Mieskin sit otti myöhemmin kirjan käteensä ja lueskeli pitkän aikaa, ja kommentoikin jotain. Eipä oo tainnut ennemmin lukee.... Tuntu kyllä kivalta, ehkä sekin rupee nyt ultran ja muitten jälkeen pikku hiljaa tajuamaan mitä tässä tapahtuu..

Tänään onkin sitten neuvolakäynti, kivakiva! Viime kerralla (yli 1 kk sitten) mulla ei oikeestaan ollut yhtään mahaa, mut nyt näkee ihan selkeesti että oon raskaana.. On tainnut painokin nousta ihan huolella.. :D Tuun sit kertomaan neuvolakuulumisia myöhemmin tänään.

Niin juu.. Vielä piti sellasta kertoo, että joku aika sitten meillä oli keskustelu työvuorolistojen tekijän kanssa mun töissä jaksamisesta (kolmivuorotyö, tosin yövuoroja en nyt enää tee). Sanoin et varmaan jaksan tehä aamuvuoroja paremmin kun iltasin oon niin kauheen väsynyt. No perjantaina sit saatiin uus lista niin mulla on siinä 10 iltavuoroo ja 4 aamuvuoroo!! Ja sit oli vielä kiva työputki: 6 päivää töitä, yks vapaa, 6 päivää töitä.. Eipä tolla ainakaan tueta töissä jaksamista.. :kieh:

rv 22+1

Huomenta!

Isänpäivä oli ja meni ja meilläkin sitä juhlittiin ravintolaruokailulla, lahjoilla, kakulla , kortilla jne. :) Mites meni eeevalla isänpäivä, muakin kinnostaa kuulla päivitys tilanteesta?

Selkäsäryistä: Lindako se kyseli selkäsärky kokemuksia? Ettei sulla olis sama vaiva ku mulla eli iskias. Mulla se säteilee häntäluusta toiseen pakaraan päin ja pahaksi äityessään koko takareisi on kipeä. J aloppuviimein kipu tuntuu jo varpaissa asti. Toivottavasti sitä ei tule nyt...

Raskausajan ongelmista:
Kurjaa kuulla noista teidän ennen aikaisista supisteluista. Itse odotan pelolla uusiutuuko viime kertainen ongelma taas eli kolestaasi....sappi- ja maksa-arvot mulla kontrolloidaan n. kuukauden päästä.

Lapsen sukupuolesta: Juu, eihän se saisi olla pääasia mitä synnytysvalmennuksessa käsitellään :/ Minusta kuitenkin on ihanaa tietää kumpi on tulossa niin saan sisustaa huonetta ja shoppailla vauvanvaatteita vielä kun kuntoa siihen riittää.

Hauskaa viikon alkua kaikille ja tervetuloa uudet minunkin puolestani!

ärrieri 21+1

Heipsan! Isänpäivä meni hyvin meillä.. Oli mukavaa kun mieheni illalla nukkumaan mennessä sanoi että kiitos tästä päivästä. :heart: Kakkua on vielä puolet jäljellä, tuli meinaan aika iso!

Mulla tuli eilen maitoa tisseistä ensimmäisen kerran! :eek: Mites muut, jotka oottaa esikoista, tuleeko vielä maitoa? Uudelleen synnyttäjillähän varmaan tulee muutenkin nopeammin kuin ensi kertalaisilla?

Niinu & itiö 23+4

maidosta: Mä oon tuota oikeesti ihmetellyt, kun vielä loppukesästä sain maitoa tulemaan, vaikka imetyksen lopettamisesta oli jo melkein vuosi. Nyt kun tiristää niin ei mitään. Ennakoikohan tämä nyt sit huonoa maidontuloa, vaikka esikoisen aikaan kärsin ihan hirveästä liikatuotannosta :/ ?

Rinnat on muutenkin kipeähköt, varsinkin nännit on ihan kosketusarat ja liivien poisottaminen on yhtä tuskaa. Turvonneetkin ovat jälleen yhtä kokoa isommaksi. Jippii, muutenkin toi kuppikoko on jo ollut E niin nyt se on jo F |O ! Toi kipeytyminen tapahtui kovin myöhään tässä raskaudessa. Ekassa rinnat tuli kipeeksi heti alussa mut nyt vasta puolenvälin jälkeen. Omituista.

Maidontulosta kommentoin senverran että sekä esikoistani että toista lastani odottaessani minulla alkoi tihkua maitoa heti alkuviikoista lähtien. Imetin pitkään ja maitoa riitti jopa niin hyvin että jouduin pumpata ylimäär.pois kun kävi rintoihin niin kipeää.
Kun lopetin pojan imettämisen niin maitoa tuli vielä piiiitkään senjälkeen rinnoista, siis tihkumalla kun puristi.
Nyt tässä raskaudessa ei ole tullut vielä pisaraakaan ja oon ihan ymmälläni. Liekö vauvan sukupuolella yhteyttä asiaan ;)

Alkavaa viikkoa!

Sairaslomalla edelleen. Rasituksessa saan supistuksia jotka eivät tahdo mennä ohi. Nyt olen sitten kotona pari viikkoa ja siirryn sitten kevyempiin hommiin. Ihan ok minun puolestani, toivottavasti loppuajan pystyy sitten olemaan normaalisti töissä. Vuodelepoon en ole joutunut, ihan tavallista elämää saa viettää. Meillä onkin nyt sitten nuorempi tyttö pois päiväkodista, on jotain seuraa aamupäivisinkin ja koululainen tulee muutenkin kotiin aina puolen päivän jälkeen. Tänään alkaa pikkuneidin uimakoulu.

Maidontulosta ajattelin mainita ettei minulla ainakaan ole tullut kummassakaan aiemmassa raskaudessa maitoa kuin ihan vähän loppuraskaudesta, mutta heti synnytyksen jälkeen sitä on kyllä riittänyt aivan ylenmäärin. Samalla kaavalla näyttää menevän nytkin.

Nyt täytyy ryhtyä ruoanlaittoon ja lähteä sitten kirjastoreissulle.

Metsälauha + Pyry 22+5

Heips!

Niinu86 mulla tuli maitoa ensimmäisen kerran jo melkein kuukausi sitten! Mulla on muutenkin ehkä suurin raskauden aiheuttama muutos tapahtunut rinnoissa; ennen oli A-kuppi ja pienet nännit, nyt on raskausarvin varustellut C-lollot isoin, tummunein nännein ja tuntuu että paisuvat yhä. Lainasin kirjastosta imetysoppaan, olen selaillut sitä hieman ja paljon tuntuu olevan kaikkea uutta tietoa, suosittelen varsinkin esikoisiaan odottaville!

Mulla alkaa taas pian koeviikko, ja sitä ennen täytyy palauttaa kaikki tutkielmat ynnä muut. Mulla on työn alla kaksi laajempaa tutkielmaa, toisen pitäisi olla valmiina jo keskiviikkona ja ensimmäinen koekin on jo huomenna :whistle: Tämän koeviikon jälkeen onkin jäljellä enää yksi jakso ja kolme kurssia ja sitten olisi lukio kirjoituksia vaille pulkassa. Epäilen suuresti, että pystyisin lakin saamaan ensi kevääksi, kun kirjoitukset alkavat helmikuun alussa ja 18.3. pitäisi kirjoittaa terveystieto. Menen sitten ensi syksynä jos (ja kun) keväällä ei masun tai vauvan vuoksi pysty kirjoittamaan.

upupa ja Multeri 23+0

Noo tein sitte aamulla vähä leppyneenä kakun valmiiksi ku minunki isä tuli käymään.. Pappa leikki sitte esikoisen kans ja saatiin olla hetki rauhassa.. Tänään käytiin jopa soppailemassa ja kahtelemassa lastentarvikeliikkeessä tuplarattaita ja oli jopa mies niistä kiinnostunu.. :whistle: Että tämmöstä tänne. Siis vähän parempaa.

Iines79: Mulla on ihan sama juttu tuon maidon kans! Ennen ku testi näytti plussaa niin tiristämällä tuli maitoa (imetyksen lopetuksesta oli 7kk) ja nyt ei sitte yhtään vaikka mitä tekee.

upupaepops: Mulla on kans nänneistä tullu ihan tummat :D

Paino: on edelleen -5kg eli on tullut 8kg tippumisen jälkeen 3kg takas mikä on kyllä hyvä, mutta ois sitä saanu jo tulla enempiki ku kuitenki syön ja herkuttelen jo normaalisti :)

Eeeva ja pikkulikka 23+4

myymä
Noniin, josko sitä sitten kirjoittaisi hieman enemmän nyt kun töiltä ehtii :)

Olo on edelleen hyvä. Myönnän sortuneeni normaalia enemmän suklaansyöntiin ja pelkään sillä olevan katalat seuraukset!! Nyt on tullut 5-6kg lähtöpainosta (riippuu mihin vuorokauden aikaan mittaa :D ) enkä TODELLA halua mitään älyttömyyksiä riesakseni...

MAidontulosta Mulla alkoi esikoisesta loppumetreillä tulla kirkasta nestettä silloin tällöin mutta ihan tippa kerrallaan.. Mutta tästä raskaudesta ei ainakaan vielä ole mitään havaittavissa :)

Huomenna olisi neuvola mikä on kyllä hyvä, koska eilen sain jonkun ihme kohtauksen. Yhtäkkiä tuli pää tosi kipeäksi jonka jälkeen silmissä sumeni ja oikea jalka puutui. Ihan yhtäkkiä.
Noh, se meni sitten päikkäreillä ohi. Kyllä siinä hieman säikähti mutta itelle tulee parempi olo kun huomenna pääsee mittaa verenpaineen ja kattoo pissan.

Huomenna tuun sitten kertoos neuvolakuulumiset!

Kaikille oikein mukavaa Maanantaita! (niin mukavaa kuin se nyt vain voi olla....

Myymä ja pikkuvelisisko 21+4

viikon alkua!

pikaisesti koitan... poika lepäilemässä mutta ei vramaankaan nukahda kun nukuttiin niin pitkän aamusta :whistle:

Pauko: Jep ymmärsin että et kenenkään sanomisia henkilökohtaisesti tarkoittanut ;)
Sanoin vaan oman näkökantani ja samaa mieltä olen että vaikka lapsi olisi sairaskin niin varmasti yhtä rakas on vanhemmilleen. Itse en vaan osaa eroa tuossa kirjoitustavassa nähdä, koska oletan että tottakai jokainen toivoo tervettä lasta kirjoitettiin se missä tahansa muodossa. ja juuri tuokaan lause että "kunhan lapsi olisi vaan terve", niin en nää siinä punaista koska sehän ei meidän käsissä ole vaan sitä toivotaan.
Luulen kyllä ymmärtäväni sinunkin näkökantasi muta kai en sitten ymmärrä.

Iineskelle paranemista! jOspa joku lääke löytyis joka auttais.

maidontulosta: mulla sama homma kuin Iineksellä.. nyt ei tule maitoa tipan tippaa ja normisti (siis ennen plussausta) tuli puristamalla..
ja imetyksen lopettamisesta on kuitenkin reilusti yli 2v.. (poikaa imetin siis vaan 4kk:tta..) mutta kun tulin raskaaksi niin maidontulo loppui.

Upupaepops: Tsemppiä koeviikkoon!

MinniMenninkäinen kyseli ulkonäöstä...
Vaatetus mulla on kotona ollessa mahdollisimman rento.. verkkarit, t-paita jne..
jos jonnekkin mennään niin farkut ja joku päälle mahtuva neule.. ja nyt ostin muutaman kivan äitiyspaidan =) mutta en kauheasti jaksa stressata.. kuka minua kotona kattelee miehen lisäks :LOL: ;)
siis tottakai siistit vaatteet jne mutta voin käydä kaupassa tuulipuvussakin kun pojan kans ulkoilemassa ollaan ja samalla ruokaostokset hoidetaan.
Korkokenkiä en muutenkaan kovin pidä.. jos on jotkut juhlat tai lähdetään muuten yöelämään niin silloin. lenkkarit ja kävelykengät riittää.
Hiukset laitan (ainakin yritän) joka aamu.. siis että ne ei nyt eivan pystyssä yön jäljiltä ole.. jos ei muuta niin sitten ponnari.. kauheasti kotioloissa kehtaa hiuksiinkaan panostaa kun näillä ilmoilla pojan kans ulkoillessa on pipo oltava ettei hiekkalaatikon reunalle jäädy.
Meikkiä en käytä arkena jos ei ole jotain ns. "parempaa" menoa.. no toki huomenna kun on töihin meno niin pitää kattoo vähän pidempään peiliin ;) mutta en siis kotioloissa.

Metsälauhalta hus, pois supparit! :hug:

jahas.. poika nukahtikin, mikä on ihme.. pikku hiljaa miettimään ruokaa ja ajattelin perunarieskaa tehdä kun uppos sekä isommalle että pienemmällekkin herralle niin hyvin viime kerralla.. jos makkarakeiton laittais tulille..

upupa: Mulla kanssa rinnat kasvanut aikalailla siitä mitä olivat ennen raskautta. Nyt menossa C-kuppi ja uhkaavasti näyttää että saan ostaa pian D-kuppia.. B-kuppeihin tottuneina aika huima muutos!
Nännit myös muuttuneet tummemmiksi, ennen kun olivat pienet ja vaaleat niin nyt ovat ainakin 3kertaa isommat ja ihan eriväriset.. :/

Ulkonäöstä en jaksa ottaa paniikkia, ryömin kumminkin edelleen talleilla ja ulkoilen koiran kanssa. Mutta kauppaan yms koetan aina laittaa siistimmät vaatteet päälle. Meikkiä ei kyllä jaksa joka päivä tuhrata ja tukkakin on usein ihan vain ponnarilla. Mammavaatteet olen kuitenkin (nuo muutamat paidat) ostanut siisteinä ja kivannäköisinä, että on jotain mitä laittaa päälle jos haluaa näyttää siistimmälle.. :D

Maanantaita mamit:)
Ulkonäöstä: mun on pakko olla töissä suht huoliteltu ja asiallisesti puettu kun tapaan asiakkaita päivittäin, joten pakko uhrata vähän ajatuksia ulkonäköön ja kattoo mitä laittaa päälle. Löysin onneksi pari viikkoa sitten kirppikseltä pöydän, josta löysin pilkkahintaan useammankin H&M:n mamma-malliston paidan ja olivat ihan ku uusia. Kolmet housut olen ostanut (äitiys) ja niillä aion pärjätä loppuun asti, eihän sitä aikaa enää nyt niin kauheasti ole jäljelläkään. Kynsiäni en ole hoitanut mitenkään koskaan, pidän vaan lyhyenä joten niistä ei tarvii stressata. Kampaajalla käyn n. kolmen kk välein, mut pitkän tukan saa onneks kiinni tarpeen tullen ku on ihan peikko-olo. Mut kyl mä miellläni vähän meikkaan tyyliin ripsari, eye-liner ja puuteri, muuten tunnen olevani suunnilleen sairaan näkönen. Onneksi mies muistaa kehua vähän väliä, joten tunnen kyllä oloni naiselliseksi ja nätiksi tulleista kiloista (n.7 kg) huolimatta. Ja ihanaa kun kerrankin on rinnat :) A-kuppi on vaihtunut B/C kuppeihin ja se on loistavaa!

Maitoa ei ole vielä tullut, mutta edellisistä raskauksista muistan kyllä, että loppuajasta oli aina aamulla yöpaita edestä märkä kun nousi lämpimästä peiton alta.

Zoe-F Onnea valtavasti valmistumisen johdosta! Mä olen kans valmistumassa lisäopinnoista vielä joulukuun aikana (jos ruotsi meni läpi....) ja olen kyl ylpee saavutuksestani työn ja perheen ohella.

Moi!

ulkonäkö: on mitä on, ei kovin hemaisevaa. Vanhat värit päässä, vanhat kuteet niskassa. Kotona oloasu, muuten tuulipukua lenkillä koirien kaa. Töissä on onneksi erikseen työasu.

Nyt mulla olis ihan uusia aiheita mielessä:

liinailu: meinaako joku liinailla vauvan kanssa? Minkälaisia kokemuksia teillä on liinailusta? Millaisen liinan meinaat hankkia ja miksi? Suositteluja!

tukiliivi: mä en oikeesti jaksa enää tätä selkäkipua, joten aion hankkia mamma-tukiliivin, onko kokemuksia?

ärrieri 21+1

p.s menen tänään leffaan katsomaan uuden James Bond-leffan :wave:

Heissan kaikille!

Meillä on takana ihan kauhean risainen yö. Ihan töhö olo on vieläkin :) Likka nukkui super huonosti kun kutina kiusas. Oltiin lauantaina kavereiden luona käymässä, mies miesten kans remottihommissa pihalla ja me likan kans sisällä muiden äitien + lasten kans. He remontoivat vanhaan taloon uutta tuulikaappia/kylmä eteistä. Niillä oli levinny joka paikkaan sisälle puhallusvillaa (?) ja kun likka konttas lattialla sukkahousut jalassa, niin nyt sillä se villa kutitti oiken urakalla jalkoja yöllä. Ou jee, ei taideta käydä siellä uudestaan ennen ku remontti valmistuu..

Onneksi toisten 2h päikkäriden jälkeen neiti on jo lähes entisellään. Oli aika ampiainen aamulla..

Makeanhimosta joku kyseli. Täällä yksi karkkihirmu ilmoittautuu :wave: Oon yrittäny kaikkeni et karkkihimo pysyis kurissa, mut mikään ei auta! Säännölliset ruoka-ajat on, hedelmät ja marjat yms hyvintäytetytleivätaromisuolalla auttaa vartiksi (ehkä) |O Mietin et oliskohan mulla verenpaineet laskenu kun tekee niin suolaista karkkia mieli. Ja vaikuttaisko kun ollaan kotona totuteltu koko porukka tosi vähäsuolaiseen ruokaan lapsen siirryttyä samoihin eväisin. Pitää kokeilla lisätä omaan ruokaan vähän lisää suolaa.

Huomenna on neuvola, niin näkee nuo verenpaineet. Saa nähdä miten paino on lähteny kehittymään. Turvotus tuntuu jo ihan kunnolla, ei onneksi vielä näy kunnolla.

Vanhempaan joulu keskusteluun on pakko tunnustaa, et kuuntelen välillä jo joululauluja ja joka kauppareissulla mietin, et ostaisko glögiä :ashamed: Vielä en oo ostanu.. Joulun odotusaika on parasta, on ne tietyt fiilistely musiikit ja kynttilät yms yms.. En oikeastaan tykkää mistään tip tap tonttulauluista vaan enemmän sellaisista "rauhoittavasta" ja klassisesta musiikista.

Nyt pitää kyllä mennä, mies yrittää viihdyttää likkaa ja kuoria perunoita. Minä koneella :D

myymä
ärrieri Kyselit liinailusta.. Esikoisen kanssa vähän harjoitteiln ja tilasin pikkuruun kantoliinan. Oli tosi hyvä ja tällä kertaa opettelen muitakin sidontoja kuin sen perus kietasuristix2 ;) Eli siis meillä aiotaan liinailla! Tosin aion ostaa myös manducan joka tulee siis varmaan enemmän käyttöön!

Joulu polttelee PAHASTI näpeissä. Joululauluista jo haaveilen ja joulukoristeet odottavat jo pääsevänsä ikkunaan ;) Olen aivan jouluhullu...

Heips taas!

Neuvolakuulumisia: Painoo tullut kook raskauden aikana 5,3 kg. Ihan sopivasti siis. Verenpaine oli ok, hemppa 112. Joten rautakuuria jatketaan. Viimeksi hb oli 111 ja siitä lähtien olen reilun kuukauden verran syönyt joka päivä rautaa... Toivottavasti nyt edes pysyisi tuolla tasolla. Sf-mitta oli 16,5cm, mikä on ihan alakäyrällä. Toukan sydänäänet kuulu hyvin ja muutenkin kaikki kunnossa. Nyt pitäis noita Kelan hakemuksi täytellä.

Kävin tänään vielä shoppailemassakin. Ostin Weledan raskausajan hoitoöljyä, voin sillä sit rasvailla masua.. Sit ostin vielä kahdet rintsikat kun entiset on ruvennut puristaan rintojen alta, varsinainen kuppikoko ei oo siis suurentunut. Ja kävin vielä ostamassa sellasen tukivyön lantiolle, joku tais siitä jotain kyselläkin. Mulle lääkäri suositteli sellasta kun on niin yliliikkuvat nivelet ja noita nikamia on mennyt tässä muutenkin pois paikoiltaan. Ei sit lantio levähdä suotta ennen aikojaan. Oli kyllä tosi kallis (79?), mut ei voi mitään..

Ärrier kyseli kantoliinoista. Mä meinaan saumuroida itelleni sellasen pitkän trikooliinan interlockneuloksesta. Kangaskin jo löytyy kotoa. Ja mäkin luultavasti sen Manducan ostan. :)

Niin juu, neuvolan tätönen kyseli että onko meillä jo mielessä toukalle joku nimi minkä voi sit tarvittaessa hätäkasteessa antaa.. Kun täällä pitää lähettää etukäteen sairaalaan joku esitietolomake äidistä ja siinä kysytään myös tota nimiasiaa.. Sanoin et katotaan sitä uusiks kuukauden kuluttua, jos siihen mennessä keksittäis jotain. Mitenkäs muuten muilla, meinataanko vauva kastaa? Kun meillä mies ei kuulu kirkkoon, mutta mä kuulun. Tosin oon kyllä itekin miettiny että eroaisinko, ja että kastetaanko meiän toukkaa. En oo vielä saanut päätettyä.

rv 22+1

heps kaikille!
isäinpäivä on sitten juhlittu ja isukki tykkäsi tytön tekemästä lahjasta =)
itseä vähän harmittaa kun en uskaltanut paljoa herkkuja tai muutakaan syödä :kieh:
lauantaina alkoi taas supistuksen oloiset krampit vatsassa.
eilen käväsin taas lääkärillä mutta edelleenkään ei mitään hätää toukalla.
ei ole ulos tulossa mutta ei löytynyt viikko sitten otetuista kokeista mitään häikkää.
kyllä pikkaisen ihmetyttää mistä kivut johtuu kun ei ole supistuksiakaan vaikka siltä ne tuntuvat.
nyt koitetaan lisätä lääkitystä tuohon suolistosairauteen jos vaikka siitä johtuisi eli olisi lähtenyt leviämään. toivotaan ettei. jos ei loppuviikosta helpota niin tähystykseen :headwall: |O |O |O
tuosta maidontulosta. mulla tuli loppuaikana esikoita odottaessa niin yön aikana ja joskus saunassa. tytöstä ei ole tullut eikä ole nyttenkään.
kantoliinasta. olen harkinnut ostoa kun näyttää todella kätevältä. tytöllä oli rintareppu mutta ei se siinä viihtynyt.

cadillac ja toukka 23+6

Yhteistyössä