**Maalismasut 2009** tammikuussa

myymä
Ultrasta kotiuduttu. Ei ole sappikiviä eikä muutakaan kummaa. Sanoi vain että munuaiset on ainakin koetuksella koska vauva painaa ne kuulemma todella taakse.. Mutta se ei siis mun kipua selitä!
Mies palkitsi mut sitten mäkkäriaterialla lääkärin päätteeksi ;) Käytiin siis yhdessä syömässä :p

AINIIN ja sisko sai hyviä ultrakuulumisia eilen, eli siis meidän vauvoille on tulossa 5kk ikäero ;) jihuuuuu! :)

Myymä ja pikkuveli 33+0
 
Zoe-F Kiitos kiitos:)

Nyt on keittiön iso kaappi siivottu ja turha roju raivattu pois. Lehdet ja roskat viety roskiin. Imuroitu pikaiseen. Just söin nam nam fetasalaattia, nami nami. Illaksi on uunissa tulossa broileria.

Ensi viikolla ajattelin pestä saunan ja pesutilat, raivat olohuoneen hyllyn (on jostain kumman syystä kertynyt turhaa roinaa siihenkin :eek: ). Makuuhuoneiden kaapit.
Lisäksi lasten huonetta pitäisi hieman järjestää uuteen uskoon ja laittaa kaappeihin hieman lisää tilaa. Niin saan sitten kuopuksenkin vaatteet puhtaina kaappiin valmiiksi. Olen ajatellut viikon päästä pestä valmiiksi vauvan vaatteita kaappiin. Puhtaita ne ovat, mutta osa on kuitenkin miltein kaksi vuotta ollut säilössä, niin saa niihin sitten raikkaan tuoksun. :heart:

Sitten pitäisi hieman leipoa pullaa yms sellaista pakkaseen valmiiksi. Kun tulee vieraita kyläilee, niin on jotain kaffen kanssa tarjottavaa. Sitten kohtapuolin pitäisi alkaa esikoisen synttäreitä järjestää. Täyttää ensi kuun alussa kaksi vuotta. :heart: Äidin mussukka:)

Mulla ei ole mitään hajua kuin päin meillä ollan. Välillä on tunne, että masuasukki on RT:ssä, kun pallean kohdalla tuntuu liikkeet voimaikkaimmin. Ja välillä potkuja / iskuja tulee kylkeen oikealle puolelle. Kova meuhkaa, vatsa hyppii kuin pieni pupu:)

Jaahas kohta alkaa meille tulee vauva. Jos katsoisi sen rauhassa ja sitten hakisi pikkuneidin tarhasta kotiin. Mennään pihalle lumeen tohottamaan.

Jaksuja kaikki. Mitä minäkö riippuvainen tietokoneesta :ashamed: . Pakko olla hieman enemmän, kun normisti päivät nakittanut töissä konetta.

Jadekettu
 
Jadekettuhan on ahkerana. Kateeksi käy, minä saan juuri ja juuri sen perussiistinnän tehtyä tässä asunnossa (astiat koneeseen ja pois, lelut sun muut rojut suunnilleen sinne missä niiden pitäisi olla, vaatteet koneeseen ja pois) ja muuta on turha kuvitellakaan tekevänsä, muuten on illat niin tuskaisia. Mutta leipoa varmaankin voisin pikkuhiljaa pakkaseen jotain. Meilläkin olisi kuopuksen synttärit tulossa ensi kuun alussa. Hän täyttää jo kuusi vuotta, joten lastenkutsutkin pitäisi organisoida, merirosvojuhlat ovat toivomuksena.

Liivinsuojat olen hankkinut kankaisina, viimeksi kokeilin niitä kertakäyttöisiäkin, mutta ne ärsyttivät ihoa. Ja nuo kankaiset menevät ihan hyvin muun pyykin joukossa.

Kuukautiset ovat olleet kummankin synnytyksen jälkeen poissa siihen asti että olen lopettanut imetyksen kokonaan, eli noin vuoden verran.

Jälkivuotoa on ollut 6-7 viikkoa ja se on ollut todella runsasta. Siteitä en ole vielä miettinyt. Ehkä alkuun kertakäyttöisiä mahdollisimman isoja ja paksuja yösiteitä (ne ohuet ovat mielestäni tuntuneet jotenkin ikävämmille kärsineessä alapäässä ) ja vuodon vähentyessä kestositeet käyttöön.

myymä hyvä ettei löytynyt mitään huolestuttavaa, toisaalta harmi ettei kipujen syykään sitten selvinnyt. Ja onhan se kiva päästä miehen kanssa ravintolaan syömään, vaikka sitten mäkkäriin :D .
 
Joku mainitsi vedenjuonnista, niin olin tosiaankin juonut litrakaupalla vettä jotta helpottais, mutta kun ei sillä tunnu olevan minkäänlaista apua edes vähäsen. Kohta nlaa/ääkäriin ja sieltä polille.
Taidan tänään ny kiukutella niille kun eivät tunnu ottavan minua tosissaan. Vois pyytää katsoo pissa ja muut.

Mömmis & potkija 32+5
 
Olipa yö.. heräsin ennen kolmea ja valvoin jonneen seittemään, kun oli hengitystiet niin tukkeessa tästä flunssasta :( onneks alkaa vähitellen jo helpottaa, eikä kuume oo enää noussu.

Tänään pitäis saada pestyä kaikki pyykit, että ehtii kuivua ja lauantaina tosiaan ois se muutto. Kiva päästä sisustamaan.. oon yrittäny suunnitella seinien värejä, tulin siihen tulokseen, että ostan vihreää maalia keittiön kaappeihin, vaatehuoneeseen ja eteiseen, sitte kaikki ovet vois vetää hiekanvärisellä ja keittiön seinät joko sillä samalla hiekalla tai ihan valkosella. Tapeteista taas ei ole vielä mitään ajatusta..
 
helou

oottepas taas saaneet aikaseks! :D

Kommentoin minkä muistan ja kerkeen.. vajaa tunti niin pitää lähtee koirakouluun..

Eternal-life: Itsekkin ihan ulalla asioista.. (liittyen synnytykseen), edelleen vaikka esikoisen olen jo pyöräyttänyt.
Silloin en etsinyt mitään tietoa mistään limatulpista tms ja hyvin kerettiin laitokselle jne.. supistuksiakaan en seurannut kuinka säännöllisiä.. tosin johtui osittain siitä että mulla kpu tuntui niin armottomasti selässä että suppareita en alussa edes kunolla tuntenut kun selkä niin tulessa koko ajan.
Ja niin kuin olen sanonut niin mulla ainakin osittain tieto lisää tuskaa...
Mut kyllä sen huomaa kun tosi toimet alkaa ;)

Mömmikselle hurjasti jaksuja :hug: tulehhan sitten kertomaan mitä sanoivat.
Luulen (mutta en TIEDÄ) että tuo pahoinvointi joskin normaalia.. tuntuu useammallakin olevan. Itse voin onneksi (vielä) aivan hyvin mutta tiedän että h-hetkellä laattaa lentää niin kuin pojankin aikaan..

Pöttis taisi kysellä vauvan asennosta.. vajaa 2vka sitten oli ainakin rt.. mutta möyrii ja sätkii niin paljon että en ihmettelis vaikka asentoa vaihtanut..

Zoe: Kyllä tuo vedenjuonti juttu on aivan totta.. eihän se nyt varmaan estä suppareita mutta helpottaa/lieventää niitä.. ainakin näin mulle eräs lääkäri selitti.

kissoista myös ollut puhetta.. Meillä taloon tuli kissa parivuotta sitten.. joten en yhtään tiedä miten suhtautuu vauvaan.. poikaa (3v) jaksaa kyllä tiettyyn pisteeseen asti.. ja sitten lähtee menemään tai muistuttaa ettähällä on kynnet jos vielä jatkat.. Mutta en usko että mitään ongelmaa tulee kun niin rauhallinen ja sopeutuvainen kissa.

Tuttipulloja meillä on varastossa.. pitäiskin varmaan kaivaa ne esiin joku pv. pari tutti osaa olen jo ostanut niihin.. ja enempää en varmaan ostakkaan ennen kuin näkee miten imetys lähtee menemään.. niitä saa äkkiä tuosta kaupasta. Jos imetys sujuu niin pulloa ois tarkoitus antaa vaan tilanteissa jossa itse en ole paikalla ja mies vauvan kanssa.. niitä hetkiä ei ole monta. katotaan tilenteen mukaan ;)
eniten taitaa olla ainun pulloja.. sitten on myös joitain muita merkkejä jokunen..

kertakäyttösiteillä ja liivinsuojilla täällä mennään... niin.. niitäkin vois alkaa jo kaappiin hamstrata..

kävin äsken kävelyllä koirien kanssa ja kesken piti pois käänty.. vauva majailee taas mahan oikealla puolella ja tekee ihan kamalan kipeää.. oikeeta nivusta painaa koko ajan ja tuntuu että happi ei kulje kun pistää juuri tuonne oikealle puolelle minne on itsensä ängennyt.. samalla sitten muksii tuonne alas.. tuntuu että oikea jalka puuduksissa koko ajan..

kipeille paranemista!! täällä kans yskä ottanut otteen ja tooosi kiva köhiä keuhkoja pihalle..

mut nyt liikenteeseen..

danjuska ja vilma 31+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Ultrasta kotiuduttu. Ei ole sappikiviä eikä muutakaan kummaa. Sanoi vain että munuaiset on ainakin koetuksella koska vauva painaa ne kuulemma todella taakse.. Mutta se ei siis mun kipua selitä!
Mies palkitsi mut sitten mäkkäriaterialla lääkärin päätteeksi ;) Käytiin siis yhdessä syömässä :p

AINIIN ja sisko sai hyviä ultrakuulumisia eilen, eli siis meidän vauvoille on tulossa 5kk ikäero ;) jihuuuuu! :)

Myymä ja pikkuveli 33+0
Nyt en jaksa lueskella aiempia... joten kysyn suoraan, millaisia kipuja sinulla on ollut?

Itselläni lokakuusta asti kamalia kylki/selkäsärkyjä. Marraskuussa todettiin oikean munuaisaltaan laajentuneen, mutta sille ei yleensä tehdä raskausaikana mitään. Kohtu painaa noita virtsajohtimia lyttyyn ja tukkii ne jolloin tuo allas laajentuu. Tammikuussa kuitenkin tilanteeni oli pahentunut niin paljon, että joutuivat asentamaan katetrin suoraan tuosta kyljen läpi munuaiseen. Supistelut lisääntyivät hurjasti tuon munuaisjutskan takia ja tekivät muutoksia kohdunsuulla. Nyt kivut helpottaneet operaation jälkeen. Neuvolassa ja kättärillä lääkärit vain sanoivat että kohdun kasvukipuja tms.... peijaksessa sit onneks urologi löysi syyn...

Nyt tosin viikkoja 31+4 ja totaalivuodelevossa ollaan... Kättärillä tekivät ennenaikaisuuden riski testin joka oli positiivinen ja tuon katetrioperaation aikana tuli niin pahoja supistuksia, että lyhens kohdunkaulaa 2,4cm ja aukesin reilulle sormelle. Kaks ja puol viikkoa jouduin sairaalassa jo makoilemaan, antoivat adalattia supistuksiin ja kortisoonilla kypsytettiin vauvan keuhkoja. Viime pe.pääsin kotiin ja huomenna olis kontrollikäynti... vähän pelottaa joudunko taas sisälle kättärille. Nyt parina päivänä ollut ikäviä menkkamaisia kipuja ja penska poraa päällään.

Ei aina niin kivaa tää odotus... varsinkin kun mitään ei saa tehdä... kahvipannun verran nostaa painoa ja vessassa käydä. Pikkasen pitkäks käy aika. :ashamed:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Keravanaiti :hug:

Milta nuo sun supistukset tuntuvat? Olen alkanut miettia, jos mun mahakrampit onkin supistuksia. Mulla ekan kanssa supistukset tuntui hirveena selkasarkyna...
Pienet supparit vain kovettavat mahan. Isommissa maha kovettuu, repii alavatsalta... välil tuntuu siltä että masuasukki punkee päätään tonne värkkiin... ulos siis. Kunnon suppareissa sattuu niin et saa puuskuttaa niinkuin synnytykses :D
 
Halfcafnonfatlatte: Apua! Ostaako noita joku? :LOL:

aiti78kerava inhaa kun täytyy vaan maata, mutta toivottavasti lepo auttaisi ja pikkuinen pysyisi mahassa vielä jonkin aikaa.

Arvatkaas minkä parissa meikä puuhaili viimeisen tunnin? Huomenna on ne miehen veljen häät, ja ajattelimme antaa heille lahjaksi 100e. Seteli kirjekuoressa-tyyli on aika tylsä, joten päätettiin antaa lahja euron kolikoina. Mä tuossa paketoin kolikoita 5 euron nipuissa ''karkeiksi'' ja käydään ostamassa vielä iso lasipurkki johon nuo ''karkit'' laitetaan oikein etiketin kera. Tuli hieno lahja, vaikka itse sanonkin. Ja paljon hauskempi kuin pelkkä seteli kirjekuoressa :)

Kävin kaupungillakin tänään, ostin pikkuiselle sukat ja Brion paketin jossa pingviinipehmo ja kaksi pingviinin mallista vaunua Brio-junarataan (joka aiotaan ostaa ekaksi joululahjaksi.) Taitaa kuitenkin vasta yli vuoden ikäiselle sopia se junarata, mutta pingupehmo pääsee unikaveriksi kunhan pikkuinen on kasvaa pehmoaan isommaksi :D

Kalenteria kun äsken kattelin niin härreguud sentäs, se on pian jo helmikuu! :eek: Tiedän, että toistan itseäni, mutta MIHIN SE AIKA OIKEIN MENEE?

upupa ja päiväjumppaava Multeri 34+3
 
BiaBialle sylin täydeltä tuplaonnea! Jaksamista vauvoille ja itsellekin, tiedän kokemuksesta että n todella turhauttavaa kun ei saa pitää vauvoja sylissä tai muutenkaan hoitaa normaalisti. :hug: :flower: :heart:

Mistäs täällä on ollu puhetta....
Vauvan pyykit on nyt pesty, tänään pyöri viimeset.
Sairaalakassia en oo vielä pakannu, oottelen ens viikkoon kun yrittävät kääntää vauvaa jos ei suostu kääntymään niin jos ne antais jo suunnitellun sektion ajan... Ens suostu alakautta yrittämään jos vauva pysyttelee loppuun asti perätilassa.
Koiran lenkitys onneks asutaan maalla ja oikeesti korvessa, koira saa olla koko ajan irti ja hoitaa kyllä itse lenkkinsä, päivällä käy sisällä syömässä ja yön nukkuu sisällä, muuten koko ajan ulkona hiiri/myyrä/orava/jänis tai supimettällä. Ja ei lähe kylille, sen takia on annettukin olla jatkuvasti irti.
Huomenna ois taas neuvola, nyt saa jo joka viikko juosta siellä. Jänskittää ens tiistai kun sillon tosiaan yrittävät kääntää vauvelia, ei oo mitään hajua miten se homma menee...
Jos jollain kokemusta vauvan kääntämisestä niin haluaisin kuulla!!!

Myhkäri+mahamölliäinen 34+5
 
Kotona!

Mistäs nyt alottaisin. Meinaan että on nyt nolo olo. En enää tunne itteäni. :ashamed:
Selitin itku kurkussa omalle neuvolalääkärille ongelmasta ja se ultras kohdunsuun ja mahan päältä. Vauva potki anturia vasten, niikuin aina. :p Raivotarjonnassa edelleen. Nämä tiesinkin kyllä jo etukäteen ettei mtn vikaa.
Sitten siihen mun mahdottomaan oloon. Sanoi että hankala tilanne kyllä ja tohon ei oikein mikään auta kuin alkaa sietää niitä. Sitten keksi kokeilla tiputusta kun sanoin ettei ruoka pysy mahassa kunnolla(=ne yrjöilyt).
Laitettiin sit meikäläinen tiputukseen. Tyhjeni pussi sitä ravintonestettä ja kas, olo oli tuhat kertaa parempi. Tuli siihen lääkäri sit kattoo tilannetta ja totesi että olen ollut niin huonosti saanut syötyä ja pyysi tulemaan tiputukseen uudestaan jos taas alkaa se olo.

Miten en voinut tajuta tommosta. Ei edes tuntunut siltä että oisin nuutunut ja liian vähäisessä ravinnossa ollut nämä viimepäivät.

Ihanaa kun on taas niin normaali olo ja mielikin hyvä. :) :heart: Ja mikä parasta, mies tuo herkkuja kohta kotiin (tosin siksi kun olin urhea kun suostuin tunkemaan putken nahan alle :D ) Jipii!
 
ja melkein meni nuo tummennukset niin kuin piti.... :whistle:
Mullakin tuntuu että vauva työntää itteensä tonne alas että meinaa pissa lirahtaa housuun ja juilii mahaan mutta en oo ees älyny ajatella että ne vois olla supistuksia!? :eek: Edellisellä kerralla mulla tuntu supparit vaan selässä.
 
Muija kuittaa. Juuh, toivottavasti en oo seuraava joka on synnärillä. Tekis mieli olla vielä se 6 päivää töissä.... :D . Justhan mie oon vauhtiin päässyt. Sairaalakassi, mikä se on? Tarvitaaks sitä..... Ei vais, tiedän mikä se on mutta en oo vielä jaksanut laittaa ajatustakaan synnytyksen lähenemiseen. Koha nyt tuo äippäloma alkais.

Sinä päivänä kun sitä limaa tuli, nippaili alavatsalta, varmaan kohdun suulta mutta onneksi ei mitään sen pahempaa. Ja se limatulppa voi kasvaa sinne vielä uudelleen. Aiemmilta tenavilta on tullut limakökkösiä ihan säännöllisin väliajoin, kuitenkin ovat onneksi syntyneet ihan viikoilla 38 - 40. Niin, ja tää on meillä neljäs, lapsilla reilut 2,5 v. väliä, kaikilla.

Kunhan mammaloma alkaa, niin sitten aletaan siirtää vaatteita paikasta A paikkaan B ja tehdään lasten sänkyjärjestelyissä muutoksia. Ja kaivetaan vauvanvaatteet esille. Nyt ei jaksa vielä. ;)

Lähden laittaan pyykkikoneen päälle....

Muija + kevätmyrsky, viikkoja en nyt muista.
:eek:

Jaksamisia mahan kanssa kaikille.
 
Kaa
Sohviia, tervetuloa takaisin. Lisään sinut listaan viikonlopun aikana, kun jaksan olla koneella. Täällä on päällä niin kauhea fyysinen ja psyykkinen väsymys, ettei jaksa millään nyt... palaan siis asiaan kohtapuolin.
 
Moikka kaikille! Koko päivän olen ommellut verhoja ja tilkkutäkkiä. En malttais lopettaa, vaikka maha ja selkä on rasittuneita ja joka paikkaa särkee. Nyt on jo mielikin niin väsy, että teen koko ajan tyhmiä virheitä ja joudun purkamaan ompeleita. Ensi viikolla ompelen äitiyspakkaukseen reunuksen.

En ole pakannut vieläkään sairaalakassia. Mitä te otatte mukaan vauvalle? Muuta kuin kotiintulovaatteet? Pidetäänkö yleensä vauvoilla sairaalakuteita päällä siihen asti kuin lähdetään kotiin, vai kuinka yleistä on pitää omia? Ja paljonko niitä sittenj pitäisi ottaa mukaan?

Äiti78Kerava ja myymä Mulla kanssa todettiin munuaisaltaan laajennus lokakuun lopussa, kun menin kauhean kylkikivun takia lääkäriin. Oon nyt ravannut useaan otteeseen ultrassa ja urologilla ja lopulta he päättivät, että tila johtuu raskaudesta. On kuulemma yleistä ja oloa voi helpottaa olemalla nelinkontin tai maata vasemmalla kyljellä. Yleensä oikean puolen munuainen joutuu kovemmalle.. Mulla on välillä ihan kauheita kipuja tuossa pallean ja kyljen kohdalla, mutta ne on onneksi ohimeneviä, enkä ole kivun takia uudestaan hakeutunut lääkäriin. Pitää vaan olla tosi tarkkana, että hoitaa mahdolliset tulehdukset.

Zoe-F Oon ajatellut jotain tuollaista vaatekertaa, paitsi lisäksi tuohon villakerrasto väliin. En tiedä, onko se jo liikaa, kun autolla hurautetaan, mutta voihan sitä vaatetusta keventääkin..

Nyt pitää raahautua lepuuttamaan selkää ja mahaa sohvalle! Tänään alkoi muuten virallisesti mulla äitiysloma!

Mimmu ja Furuno 35+0
 
ilta taas..

Mimmukka ja Zoe miettineet vauvan kassia.. Itse en pakkaa sitä varmaan vielä viiteen viikkoon laiskana ihmisenä :whistle:
Mutta itse laitan sinne (sitten kun pakkaan) niin bodyn, potkarit, välikausihaalarin, villapuvun, kypärämyssyn, pipon, tumput, tuttinarun.
Vauva on sairaalan vaatteissa siihen asti kun kotiin lähdetään.. siitä en tiedä onko jossain tapana pitää omia.. itse en ainakaan lähde kuljettamaan mukana.
Ja tuo villapuku mukaan varulti.. voihan sen jättää pois jos ilmat semmoiset.. ja meillä kun kaukalon mukana tuli lämpöpussi missä voi kiinnittäää kaukaloon niin ei välttämättä villaa edes väliin tartte jos kovin leuto sää. Ja auto lämmin.

Keravanäidille jaksuja lepäilyyn, :hug:

Mömmis: hienoa että vointi jo parempi!! Muistat vaan juoda tarpeeksi.. ja syödä mitä mieli tekee.. jos tuntuu että raskaampi ruoka ei pysy sisällä niin syö jotain kevyitä keittoja ja juo mehukeittoja.. tulee edes vähän energiaa. Ja panadolia jos koskee niin olo ei käy ylivoimasen tukalaksi. :hug:

Latte hyvän linkin löytänyt :LOL:

 

Yhteistyössä