**Maalismasut 2009* lokakuussa

Huomenta,

Jadekettu: :wave: Täällä myös taloushallinnon parissa työskentelevä. Tosin mulla hiukan vaihtelee, välillä joudun pakosta mukaan myös henkilöstöhallinnon asioihin mut pääasiallisesti siis taloushallinnon töitä. En ihan ole koulutusta vastaavassa työssä, mä olen tradenomi, valmistunut liikkeenjohdon koulutusohjelmasta ja suuntautunut tuotantotalouteen. Mut mä tykkään olla virkanainen, joten tämä sopii mulle ;) .

Sokerirasituksesta: Mä olin jo rv 15 ekassa rasituksessa ja nyt pitäis mennä toiseen kuukauden sisällä. Olin noin aikaisin siksi, kun ekassa raskaudessa oli jo paasto 0,1 rajan yli, eli 5,2. Tällä kerralla paasto olikin 5,9 :eek: . Muut arvot mulla on ollut aina hyvät. Terkkari ei millään tavoin reagoi tuohon paastoon ja äitiyspolilla oltiin ällistyneitä miksi terkkari ei ole laittanut lähetettä kontrolliin jo aikaisemmin. Muistan ekasta raskaudesta, että kontrolli oli jo kuukauden päästä, vaikka arvo oli melkein rajalla. Mitään kotimittaria en varmasti tule saamaan, ellen jollain kumman keinolla pääse kiertämään terkkaria ja pääsen asioimaan äitiyspolin kanssa :/ .

Rakenneultra: Mä menenkin jo tänään rakenneultraan. Menemme yksityiselle, sillä haluan ehdottomasti miehen mukaan. Mies on ensi viikolla kolme päivää työmatkalla, alkaen juuri siitä ultra-päivästä. JOS kuulisin huonoja uutisia, niin olisi todella hirveää olla yksin sen asian kanssa. Päädyimme menemään Pulssiin ultraan. Tämä ei ole 4d-ultra, sillä niihin on pitkät jonot emmekä olisi saaneet aikaa ennen miehen työreissua. Nyt mietinkin onko mitään järkeä mennä ensi viikolla. Riippuu kai tuloksesta. Jos kaikki hyvin, niin peruutan ajan ja sanon, että kävin yksityisellä kaikki ok, jos ei ole kaikki hyvin, niin menen toiseen ultraan, jotta sairaalaan jää tiedot tuloksista.

Pitänee aloittaa työtkin. Täällä on hiljaista, kun osa on työreissussa. Pöydällä olisi hommia, joista pitäis vaan arpoa mitä alkaa tekemään :) .

Iines ja Sintti 21+4

Kaa: Mä osallistun Aktiivinen Synnytys ry:n synnytysvalmennukseen, koska ilmeisesti täällä ei muuten ole mitään sellaista tarjolla. Kurkkaapa niiden kotisivuja, siellä oli ihan hyviä artikkeleitakin http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/

Ammatti: Terveydenhuoltoalalla minäkin määräaikaisessa työsuhteessa ja siitä jään sitten äippälomallekin...

Sokerirasituksesta: jep, minäkin sinne olen menossa kun on tätä ylipainoa kertynyt... :ashamed:

Hemoglobiinin mittasin eilen ja se on nyt 120, eli laskusuunnassa. Saattaa käydä kuten viime raskaudessakin, että rautakuurille vielä joudun..

Kauhee himo jo ostella vauvalle vaatteita ja muuta sälää mutta kun en viitsi ennen ultraa :p Alkaa todella jännittää se ultra jo (se on 3.11).

ärrieri 19+3

Hiq
ammatti tuotantotalouden puolella assarina, tradenomi minäkin olen tosin liikeenjohdon ja markkinoinnin puolelta.

rahat molemmilla omat tilit ja sitten yhteinen säästötili josta lyhennetään lainaa ja muita suurempia menoja. Päivittäisistä raha-asioita ei kyllä kinaa ole syntynyt, välillä on tiukemmalla pussin nyörit kun toisinaan (Kuten kun mies maksoi mun veronPALAUTUKSET mun vanhalle suljetulle tilille!). Kaikki raha joka tulee löytää kyllä käyttökohteen :/

närästys ai kauhea, ja varsinkin iltaisin- makuulla ollessa mieskin sanoo että oikein kuulee sen... Maito on paha, tuntuu että jää pyörimään tuohon rintalastan kohdalle moneksi tunniksi.

tarvikkeet tilasin saksasta meidän valitsemiin vaunuihin liitettävän kaukalon, joka olikin Autoliiton testissä menestynyt hienosti. Värikin on ihanan violetti :heart:

liikkeet voimistuvat päivittäin mutta kakaran ja meidän päivärytmi on niin eri ettei esim mies ole niitä vielä vatsanpäältä saanut kiinni.

raskausviikot Olen nyt totaalisen sekasin noissa viikoissa, nythän meidän la:ta siirrettiin ultrassa.. mutta olisikohan niinkus rv22 UÄn mukaan ja 21 neuvolan mukaan tms :headwall:

eipä kai tässä muuta- ruokatunti alkaa..

-Hiq ja Oskari (rv22+3 ?)

Zoe-F
Nyt alkaa jo meneen hermo, tänäänkin tuli verta nenästä kun isosta tunturipurosta. Töihin täyty silti lähee ja työpaikan pihalla hetki räkii verta.
Vähän huono olo, tais lorahtaa aika runsaast tonne mahalaukkuunkin. Toivottavast tää ei oo loppuu asti tällasta.

Neuvolassa käyty ja:

rv. . . . paino +/-. . . RR. . . . B-Hb. . Sf. . Syke. Liikkeet. . .Kohd.suu
10+0. . .-4,2kg. . 100/68 . .123. . .-. . . . -. . . . -. . . . .kiinni,kiint,3cm
11+5. . .-1,6kg. . .99/68. . . . . . . . . . . . . .+
17+4. . .+100g. . 117/73. . .123. . . . . . . +. . . . .+
19+0. . .-200g. . .123/75. . .132. . . . . . . . . . . . .+. . . . . . - "-
21+6. . .+1,3kg. .108/69. . .113. . . . . . .145. . ++. .

Vasta-aine tiitteri 4 eli ei hätää (35 on paha).

Huomenna mennään ostamaan turvakaukalo kun löydettiin käytettynä ihan uudenveroinen gracon kaukalo alustalla. 80euroa joten ei minusta paha :)

Mulla on nenässä kuivat limakalvot ja nenä on kipeä välillä ja sinne tulee ihme rupea :(

Koulutukselta oon merkonomi ja oon ollu cittarissa töissä ja osastonsihteerinä sairaalassa. Tällä hetkellä hoidan esikoista kotona.

Eeeva ja äppö 21+6

myymä
Nyt on pakko hehkuttaa!!!

Pakko tulla tännekkin nyt oikein ihanasti avautumaan hyvästä fiiliksestä!

Venla siis jää mun kanssa kotiin helmikuusta lähtien ja olenkin pääni puhki miettinyt että miten ihmeessä saan järjestettyä sille tarpeeksi aktiviteetteja varsinkin kun hänelle ystävät on niin tärkeitä nyt. (Kelle leikkikaverit ei olisi...)
Noh, ratkaisu löytyi tänään!
Meidän seurakunnassa toimii päiväkerho 3x viikossa 3 tuntia kerrallaan. Venla pääsee mukaan helmikuusta alkaen ja siellä on sitten puuhaa kerrakseen! Eli Jumppaa, askartelua, laulua, leikkiä, ja kaikkea mistä lapsi nauttii :)

Mulla on NIIn helpottunut olo, ettei tarvitse sitten joka päivälle järjestää sitten jotain suurempaa tekemistä :) Ei nuo puistotkaan aina lapsia tulvi...

Jeee :)

Ammatti: matkailupalveluiden tuottaja!

Raha: meillä yhteinen tili, lainat ja kaikki menot maksetaan siis yhteiseltä tililtä!meillä erinomaisesti toiminut! :)

Myymä: tuo on kyllä hyvä kun noin paljon kerho hommaa teillä päin!meillä on perhekerho joka maanantai 3h ja isommalla pojalla perjantaisin 2,5h omaa kerhoa!ihan mukvia minun mielestä nuo kerho hommat!oppii lapset olemaan toisten lasten kans paljon paremmin ja tottuu isoihin ryhmiin pienestä pitäen!

vitamiineista:mitä vitamiineja te syötte?minä oon syöny ladyvitaa sitä joka on raskaana oleville hyvä, mutta siinä niin monta tabettia päivässä niin osaisko joku sanoa mikä olis hyvä 1 tabletin annos päivässä :)

huomenna neuvola..varmaan tullut jo 6kg painoo..APUA!!!!! :ashamed: siis oikeesti, oon yrittänyt ettei tuota painoa nyt tulis niin paljon vaan samaan tahtiin ku ennenkin!pitää marraskuu olla herkkulakossa ihan kunolla ja joulukuussa taas saa syödä :D

liikkeistä: mulla ollut nyt vähän hiljaisempaa eloa..liekkö vauva väärin päin ku alapäähän potkut tuntuu niin siksei varmaan niin selvästi mahan päälle näy???

SaBiNe ja pikkuinen 21+6

Eipä ole hetkeen tullut kirjoiteltua. Tuntuu vaan että on kauheesti töitä koko ajan.

Työaloista on ollut juttua. Olen töissä sosiaalialalla.

ärrieri: sotken tohon sun ja Iineksen keskusteluun sen verran, että kyllä munkin pitää virkavapaata hakea vaikken valtion hommissa olekaan, mutta kun on virka. Työnantaja ei voi aloittaa sijaisen etsintää ennen kuin olen virkavapaata anonut.

Zoe-F: Mulla oli yhdessä vaiheessa kanssa tota nenäveren vuotoa ja tuntu ettei millään lopu. Ainut keino sen tyrehdyttämiseksi oli laittaa kylmää niskaan. usein sitä oli monena peräkkäisenä aamuna. lopetin allergialääkkeiden syönnin ja sen jälkeen ei ole vertavuotanut nenästä.

Myymä: Mun työhuoneen vieressä on päiväkerhotilat. Toivottavasti sun lapsella tulee olemaan yhtä kivaa mitä noilla lapsilla täällä on. Välillä kuuluu kauheeta kikatusta kun on niin hauskaa. Aivan ihanaa kun lapset aina vilkuttelee kun menevät mun ikkunan ohi. Oon jonkun verran ollut itse opiskeluaikoina kerhoissa sijaisena ja tullut siihen tulokseen että on todella hyvä vaihtoehto lapselle sen sijaan että on 24/7 kotona. Oppii monenlaisia taitoja ym..

Täällä syödään Multitabs raskaus -vitskuja ja se on kamala tabletti :x ! Yökkäilen joka aamu kun sen otan. Nyt muka pitäis ottaa kaksi tablettia, jotta D-vitamiinin määrä nousee viidestä kymmeneen. Ajattelin ostaa D-vitamiini lisän erikseen, ettei tarttis noita kamalia pillereitä ottaa kun se yksi pakollinen/pvä :whistle: .

Zoe-F
Sabine Me keskusteltiin lääkärin kanssa mitä mun kannatta ja mitä ei kannata syödä ja tulos oli tää. Yks multitabs (normaali) yks rautatabletti, mini sun:it ens kuusta lähtien (D-vita) ja kaupan päälle helokkiöljykapselit atooppiseen ihoon.
Inkaliina83 Mä en edes uskalla ajatella, kuinka paljon veri lentäis ja iho olis ruvel jos en helokkiöljykapseleita nappailis, on kuitenkin ihan luonnontuote, ja nenäverenvuotohan on normaalia raskauden aikana.
Iines79 Eikö teille neuvolassa puhuttu noista vitskuista? Mulle sanottiin että esim minisun d-vitamiinit vitamiinitabletin lisäks.

Kaa
Neuvolassa keskustelin noista vitamiineista ja tultiin siihen lopputulokseen, että mun ei tartte mitään monivitamiinia syödä. Perusruokavalio on kunnossa. Ainoat lisäravinteet, joita syön, on kalaöljytabletti ja multikalkki. Multikalkki sisältää (kalkin lisäksi) myös magnesiumia, C-vitamiinia ja D-vitamiinia. Rautalisään ei ole vielä tarvetta. Näillä mennään eteenpäin. :)

sokerirasituksesta oon menossa vissiin viikolla 26, nyt on tullu uudet ohjeet neuvoloihin ainakin Kysin alueella että KAIKKI raskaana olevat käyvät marraskuun alusta lähtien sokerirasituksessa.

vitamiineista syön multi tabsin raskausmonivitamiineja yhen päivässä ja lisäks yhen kalkkitabletin. En oo keltään saanu neuvolassa vastausta että mitä vitamiineja kannattas ottaa niinpä oon ite ottanu tommosen rytmin.

Eeeva mä käyn kans tällä viikolla hakemassa gracon käytetyn kaukalon jalustalla, pari vuotta vanha mutta tosi hyväkuntonen, 60 siitä oon luvannu maksaa.

Myhkäri+mahamölliäinen 21+4

Vitamiineista : Yksi tabu Multi Tabs Raskaus + yksi minisun (5 mikrogrammaa). Noista tulee yhteensä se tarvittava D-vvitamiinilisä/ vrk (yht. 10 mikrogrammaa). Tän "kuurin alotin vasta lokakuun alusta neukkatädin D-vitamiiniohjeistuksen saatuani, aikasemmin ei mitään.

Kaatjuska + Kunto (meidän prinsessa... 20+3)

Täällä syödään kans Multitabs raskaus monivitamiinia. Nyt oon syöny vaan yhden per päivä, mut täytyy varmaan huomenna kysyä neuvolassa, et pitäiskö annostus nostaa kahteen tablettiin. Mulla menee tabletit ihan hyvin alas, enkä oo ollenkaan huomannu et ne olis pahanmakuisia. Lisäks syön jättihelokkiöljykapseleita neljä per päivä.

Lisäsin muuten tän hetkisen masukuvan profiiliin. :)

Hendu ja ötökkä 20+3

Zoe-F
Hendu79 Muistan jonkun keskustelun missä jotkut sanallisesti melkein hyökkäs kimppuun kun sanoin syöväni jättihelokkia, luonnontuotehan se on, ja parempi vaihtoehto kuin lääkkeet. (Mulla siis atooppinen iho ja ihottumaa)
Syötkös sä kuivan ihon takia tms?

Eeeva, moi kollega! Mä kanssa olen ensimmäiseltä koulutukselta merkonomi, lisäksi olen opiskellut lähihoitajaksi (kaksi eri suuntaavaa). olen kanssa ollut töissä K-kaupassa, en siis sittarissa ja sairaalassa osastonsihteerinä.

Zoe-F Mä aloitin helokkiöljykapseleiden syönnin n. kuukausi sitten. Mun iho on aina ollu vähän pintakuiva ja sit nyt on ollu ihottumaa toisessa kädessä. Lisäks hormoonien takia on tullu kamalia näppylöitä leukaan ja kaulaan ja nenän limakalvot on aika kuivat. Toivon, että kapseleista olis näihin vaivoihin apua. Vielä en osaa oikein sanoa, et onko tullu muutosta, kun vasta siis kuukauden verran oon niitä syöny.

myymä
Huomenta typyt!

tulin heti aamusta hehkuttamaan raskauden puoliväliä :) Siis mä en voi uskoa tätä, että tänään on jo rv 20+0!!! Onnea myös muille puolivälin saavuttaneille :heart:

Vitamiineista Itse syön myös raskaus monivitamiineja 2kpl/päivä . Ostin niitä vuosi sitten ollessani vielä apteekissa töissä mutta syöminen loppui silloin keskenmenoon joten niitä oli vielä varastossa. Myös parhaalta kaverilta sain niitä kun häneltä jäi raskausaikana yli :) eli vielä ei onneks oo tarttenut ostaa kun eivät ihan ilmaisia ole :)

Sukupuoliasiaa: Päiväkodissa kysyivät tiedettiinkö että tyttö tulossa kun Venla niin kovasti tytöstä puhuu. No eihän me tosiaan tiedetä. Kysyin sitten illalla Venlalta, että "mitäs jos tuleekin poika" niin hän sanoi vakuuttavasti "ei tule, tyttö sieltä tulee" :) ETtä katsotaanhan meneekö isosiskon veikkaukset oikeeseen :D

Myymä ja TASAVIIKOT 20+0 :) Huisia...

Huomenta maalismasut!

Zoe-F: Terkkari käski tarkistaa vitamiinipurkista, että kuinka paljon D-vitskua yhdessä tabletissa on. Sen mukaan pitää nostaa annosta. Itse kyllä päätin ottaa yhden Multitabsin ja ostan erikseen D-vitamiinilisän.

Rakenteet tutkittu vauvalta. Ja voi miten ihana kokemus. Lääkäri oli rauhallinen, näytti mitä missäkin on ja selitti kivasti. Kaikki ok, vauva on ilmeisesti vajaan viikon nuorempi, kun mitä LA kertoo. Keskiarvoksi tuli eilen 20+5, kun laskennalliset viikot oli 21+4. Arvasin kyllä tuon, sillä terkkari halusi laskea LA:n kuukautiskierron 28 päivän mukaan, vaikka mulla on ollut 30-32 päivää :/ . Tämähän tarkoittaa sitä, että TAAS mä kärvistelen sinne rv 42 saakka ennen kun pääsen synnärille :headwall: .

tyttö/poika -lupaus: No, poikaahan tuo veikkasi, kun jalkoväli pullisteli siihen malliin. Itse vehjettä ei nähty mut melkoinen pullistumahan siellä oli :LOL: . Jokuhan täällä mainitsi, että tytöllä näkyisi kolme ns. riisinjyvää ja vaikka kuinka tihrustin, niin ei niitä siellä ollut. Joten toista poikaa ilmeisesti odotellaan ja mä jään meidän perheessä täysin jyrän alle :D .

Lisää omaa napaa: Meillä on esikoinen ollut jossain virustaudissa jo kohta viikon ja nyt se sit iski muhunkin. Olo on karmea mutta oli tultava ainakin aamupäiväksi töihin, kun on sovittu tapaaminen. Panadol Hotia saa onneksi ottaa, joten sitä tässä litkin aamukahvin korvikkeena.

Iines ja Sintti 21+5 (20+6?)

Ai niin, myymälle onnittelut puolivälin saavuttamisesta! :)

Huomenta!

Vitamiineista: Syön ainoastaan Mini-Sunia. Perusterve sekaruokaa syövä ei tarvitse mitään muita vitamiinilisiä, joidenkin (etenkin rasvaliukoisten) vitaamiinien "yliannostus" on jopa haitallista. Poikkeuksena tietenkin rautalisä tarvittaessa sekä suositeltu foolihappolisä raskauden ekan kolmen kuukauden ajan (ja jo ennen raskauden alkua). Ja tätä D-vitamiiniahan saisi syödä kaikki suomalaiset loka-maaliskuun ajan...Mutta lääkefirmat ne nettoavat kyllä hyvin näillä (samoin kuin yskänlääkkeillä ) :kieh: (joten ei ihme, että lääkärikin "suosittelee" kun firmat vähän voitelee...).

Onnea myymälle puolivälin saavuttamisesta, itselle se tulee täyteen sunnuntaina ;)

sukupuoliasiaa: tämä poikaolo on tosi vahva...ja tämä jännitys alkaa olla lähes sietämätöntä kun tietää, että kohta se rakenneultra vihdoin on :hug:

ärrieri 19+4

Yhteistyössä