Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

Silvia tais olla ihan ÄP:n peitto. molemmat olleet talvilapsia joten ei oo siinä tullu liian kuumakaan. Tietysti sitte,kun kasvoivat,niin eihän se enää pysyny kii... mut sen alun meni ihan hyvin ;)
koosta luulisin,et metri kertaa metri riittää ainaki vastasyntyneelle...

Morjesta! Vielä hengissä ollaan lomien jäljiltä. Kauheeta reissuumista 3,5v-tytön ja aviopuolison kanssa. Tollanen Kajaani - Raisio väli ei ole kovin kivaa jos vähän väliä pitäs pissille päästä. Vielä kamalampaa oli käydä ostoksilla ku koko ajan pitä kyttäillä minne seuraavaksi pääsee pissimään. En muista oliko esikoisen kanssa näin kauheesti ongelmaa, tai sit en vaan kauheesti liikkunut missään. Tän toisen raskauden myötä on enemmän muutenkin uskaltanut liikkua, ku ekan kohdalla pelkäsi et tulee keskenmeno kaikesta :D

Tombatar Voit halutessas lisäillä tonne listaan et on mun toinen lapsi.. :)

SuzZ + masukki 31+0 !!

Mahtuisiko uusi vielä?

Turun kupeessa asustava äiti, jolla on satanut elämän aikana aika paljon ''paskaa'' niskan päälle, jos tiedätte tuon sanonnan, eli pahaa on tapahtunut.
Kotona on 5.vuotias tytär ja avomies, jonka lapsi ei tyttäreni ole. Raskaus oli yllätys, mutta hyvin onnellinen sellainen.
Olisi kiva päästä mukaan juttelemaan.
Laskettu-aika on 7.3

Marina8--toinen--30--TYKS

Viimeksi muokattu:
tuohon huuhteluaineeseen kommentoisin.. Itse kyllä käytän ja käytin esikoisen pyykeissäkin ihan alusta alkain. Ei ole ikinä mitään iho ongelmia ollut mutta toisaalta jos on allerginen perhe en välttämättä käyttäisi. Enkä muuten montakaan tiedä joka ei huuhtista käyttäisi myös ihan vauvan vaatteissa mutta tämähän on jokaisen oma valinta. Meillä pestään lasten pyykit muitten seassa ja samalla pesuaineella sekä huuhtiksella. Ei ole pojalla koskaan mitään näppylöitä, kuivaa ihoa tms. ollut. Toisaalta jos huomaisin ihossa ärsytystä varmaan lopettaisin käytön. Pyykithän ovat simmoisia korppuja ilman. :O Hämmentävää on myös se että todella useassa huuhteluainepullossa on ihan pienen vauvan kuva joten uskon kyllä että tätä suositusta on käytetty ennen koska ei missään ole mulle osunut nykyisin tämmöinen eteen. Ja niinkuin sanoin kunkin oma valinta..

(.) Olen huomannut muutaman päivän aikana että mua supistaa todella herkästi. Esikoisesta ei supistanut ennen kuin tuli synnärille lähtö tai no tietysti niitä pieniä mahan kovettumisia oli. Nämä on kyllä jo välillä aika napakoitakin vaikkei kuitenkaan kipeitä ole ollut kuin muutamia hassuja kertoja. Ens viikolla pitää ottaa esille neuvolassa. Mites muilla suppailee??

Nyt perjantai-illan saunaan rentoutumaan.. Huuh!:heart:

marina vielä mahdut messiin :) lämpimästi tervetuloa :heart: mäkin olen elämän kolhima, nyt myös uuden miehen kanssa odotellaan, entisestä liitosta kaksi kouluikäistä jo, ja tää mulle kolmas on erittäin toivottu lisä :) rohkeesti vaan juttuun kiinni meidän muiden sekaan :wave:

supistaa juu kyllä noita tulee, kun nousee autosta pois, kun siivoilee, kun kävelee... ja vallankin jos oon kovasti touhunnut ja sit kun istun nojatuoliin niin tulee ihan sarjana... mut eilenki kun virastoasioita hoitelin, en päässy enää askeltakaan ottamaan, niin kovin tuli.... huh huh.. neuvolassa tätäkin vaan ihmetelty. ei kertaakaan ole kommentoinu mitään, kai sit ku kolmas jo tulos ni ei niihin enää kommentoida ;)

silvia näin mä ajattelinkin et miehellä saattaa olla kokemuksen puutetta :) mutta kaikkia kun ei kiinnosta tollasia edes opetellakaan, joten on kyl hienoa että hän silti yrittää... ja mua niin nauratti oikein tuo et sä sit siirtelet astioita oikeille paikoille.... :) monesti kun lapset laittaa puhtaita astioita kaappeihin, en henno mennä siihen väliin neuvomaan,vaan vaivihkaa ite pistän ojennukseen ;) niin se on et pääasia että auttaa :)
Ehkä hän onkin jo sen ikäinen että halu auttaa tulee, jos ois joku nuori kolli niin tiedä sitten oisko motivaatiota ... ja suhde-juttuun myös tsemppiä, nää kireät tunteet kun on ihan luonnollisia raskauden aikanakin :)

kapalosta ei mullakaan virallista kapaloa ole ollu, ihan jonkin peiton sisään vaan :)

jalallinen amme tuli sit sosialisoitua meille, onpas se vaan kätsy näihin pieniin neliöihin :)
kiitos vielä mindi !!!!!!!

huuhteluaineesta ja vauvan vaatteiden pesusta niin siis ekat pari kuukautta varmaan en huuhtista käytä, ja pesen vauvan pyykin erillään. sitten kun aikaa hiukan menny ni samaan muiden kans ja huhhteluainetta kehiin. en mä osaa oikein muuten ite ajatellakaan tekeväni kun näin on jo esikoisen aikana neuvottu neuvolastakin :) mutta kuten dindei totesi niin jokainen tyylillään :)

jaha tää lähtee pyykkihommiin! mukavaa lauantaita :)

Huomenta!

Huuhteluainetta taas ei meillä käytetä ollenkaan. Nestemäinen omo pikkujätti on käytössä sekä kirjo- et valkopyykissä, ja musta ne pyykit ei edes muuta tarvitse. Ihan pehmeitä on pesun jälkeen. Vauvanvaatteet pesen samassa muun pyykin kanssa tosin meillä pestään muutenkin sukat erikseen, farkut erikseen jne. Mä saan itse näppylöitä tosi monista pesuaineista eli ollaan sit jämähdetty tuohon.

Marinan kanssa saatetaankin olla sitten yhtaikaa siellä Tyksissä... Ainakin jos sulla laskettu aika pitää ja meillä tullaan taas 5 päivää etuajassa :wave: Tosin mä tähtään kyllä jo helmikuuhun... Ei jaksais enää olla raskaana kovin kauaa!!!!

Täällä oli jollakin muullakin sisustusvimma... Onko se pysynyt lastenhuoneessa vai onko mopo karannut käsistä? Mulla karkasi viimeksi ihan lapasesta ja nytkin kun vauvalla on lähes kaikki hankittu/laitettu niin alkaa tulla niitä muita juttuja mieleen... Verhoja tekis mieli vaihtaa keittiöön ja kaapissa mikään ei miellytä, mutta sitten tarttee ostaa myös kangasta semmoseen isoon tilaverhoon ja alkaa tulla jo hintaa... Liikaa! Sitten yhden lampun löysin vihdoin ja ostinkin miehen vastustelusta huolimatta... Mutta se oli niin ihana ja alessa. miehen mielestä se oli ylikallis muovihärpäke mutta se ei ymmärrä mistään desingnista mitään vaan riittää kun se lamppu valaisee :LOL::LOL::LOL: Ihan sama kun yritti selittää mulle jotain pitkää liipalääpää uudesta puhelimestaan ja mä totesin vaan et saako sillä soitettua ja saako sillä lähetettyä viestejä? Selvä se riittää mulle, muu ei kiinnosta :p

Toi jalallinen amme olis varmaan hyvä! Mä ajattelin et jos ostais ihan toisen 5e ammeen Ikeasta... Noilla on jonkin verran jo hintaa ja kauankohan sitä uskaltaa käyttää?! Tietty jos löytäis jostain alesta sen... Noilla perusammeilla on aika pitkälle käyttöä. Nytkin esikko vielä polskii siinä ja sitten ihan ammekäytön jälkeen menee vaikka pyykin liottamisessa jne. Tai en ainakaan aatellut laittaa pois kun mulla on aina ongelmana se ettei ole tarpeeksi sankoja ja paljuja jos tarttee :headwall: Joku kehui myös semmosta pyöreää sankon mallista mut sen käyttöikä on varmaan lyhempi... Onko jollain kokemusta?

POKS 31 viikkoa... Mä olin jo viikko sitten mielessäni tässä vaiheessa kunnes tajusin menneeni viikoissa sekaisin :)

Nyt olen huutokilvassa lastenhuoneen huonekaluista, mutta en usko että voitan.

Minä siis meinaan pyöreän hankkia lisäksi, mutta hollannissa lapsi pestään jo ennen saippualla ja pesuhansikkaalla (samaa materiaalia kuin harso pienille vauvoille) ja huuhdellaan sitten ammeessa. Ja sen takia just semmosella harson tapaisella kankaalla ettei frotee vahingoita vauvan ihoa.

Huuhteluaineesta, eikös jotkut ihmiset käytä etikkaa huuhteluaineen sijasta? Pyykkihän jää kovaksi kun kone ei linkoo kunnolla. (?) Mä en käytä koskaan huuhteluainetta mutta ostin neutraalia pesuainetta vauvapyykille.

Mä pyörittelen väri liuskoja käsissä, että mitä väriä mä rupeen laittaan tonne seinälle. Juuri kun olen päättänyt että minkäväristä vihreetä niin sitten muutan mieleni. Pitäis syödä nyt jotain ja lähtee värikauppaan. :D Saisi sen huoneen maalattua ennen kun löydetään jostain huonekalut.

Marina lisätty listoille :wave:

pitäs ton teinilikan kans lähtee kaupungille :eek: mitähän siitäki taas tulee... toivottavasti ei oo kamalasti porukkaa liikkeellä,mulla palaa muuten heti käämit. en tykkää yhtää ruuhkas olla :kieh:

Supisteluista: Mulla ne on alkanut olemaan myös tosi napakoita ja välillä kivuliaitakin. Mutta todella huomaa että erilaisia kuin ennen, ei enää pelkkiä mahan kovettumisia vaan paineen tunne on välillä tosi kova.

Muuta tässä nyt ei tällä kertaa jouda sepustelemaan, mukavaa viikonloppua! :)

LD + Pikkunen 29+5

Tervetuloa uusille mukaan joukkoon! :flower:

Aivan älytön uupumus/väsymys vaivaa tätä äippää...päivisin olen tehnyt normaalisti kotihommia eli en nyt usko liikaa rasittaneeni itseäni...yöt nukun huonosti (kun liitoskivut ja alaselänkivut ja lonkat särkee, ja päivät nuokun sohvalla ja odotan iltaa että pääsis taas nukkumaan. Päiväunia oon vedellyt nyt 1-2h päivässä :O ja silti tuntuu ettei sekään riitä mihinkään... Onko muilla vastaavaa?? Mahtaako olla ihan normaalia vai onkohan mulla hb laskenut liian alas...neuvola vasta 18. päivä.

Supisteluista. Vaivaavat täälläkin päivittäin ja kyllä tulee useampi kuin kymmenen päivässä, välillä ihan tiheästi tunnin-kahdenkin ajan ja sitten levossa hellittävät (riippuu tietty että kuinka paljon itseään on rasittanut..). Napakoita ovat eli ei mitään vatsankovettumista enää, vaan tuntuu ihan tuolla kohdunsuulla ja alavatsalla, välillä reisissä asti. Ultrassa kävin viimeviikolla, kaikki hyvin ja lääkäri meinas että saapi supistella vaan, kun on sen verran tuota kohdunkaulaa ettei heti kyllä aukene... ja mähän en haluaisi yli lasketun ajan taas mennä niinkuin esikoisesta mentiin eli supisteluja kiitos tänne vaan... ;)

Ikäeroista. Meillä tulee pojille ikäeroa juuri kolme vuotta ja musta on ihan passeli ero heille. Esikoinen on jo hyvin omatoiminen ja apua ei tartte juurikaan missään enää. Päiväkuiva on ja yölläkään ei enää ole pissoja tullut, vaippaa toki yöaikaan on nyt vielä käyttänyt ettei sänky ihan lainehdi sitten pissasta. Saas nähdä tuleeko sitten takapakkia kun vauva tulee kotiin, mutta nyt ainakin on mennyt ihan kivasti. :) Kovin innoissaan tuntuu olevan äidin massusta ja vauvasta ja omin sanoin odottaa jo vauvasta leikkikaveria!! :D

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

dogitar ja masuasukki 29+5 :heart: (maanantaina poksuu jo täälläkin 30 :O joten äkkiä se aika menee!!)

kaupunkireissu ohi. eikä hetkeen uudestaan! ei enäää jaksa |O ei meinannu enää kävelemään päästä,niin otti häpyluuhun kipiää!
pian pitäs mennä hepsut hoitamaan ja sit pääsis VIHDOIN saunaan ja töllön ääreen
täälläki poksuu maanantaina kolmekymppiä täyteen :heart:

dogitar: Mulla on tuollaista uupumusta. En tiedä johtuuko hb:stä, mulla tosiaan laskenut 123 kun ennen raskautta oli 159 :/ Oon nyt ottanut rautaa muutaman päivän muttei ole vielä vaikuttanut

Nukkuminen on yhtäkkiä mennyt ihan mielettömän huonoksi. Vielä n. viikko sitten nukuin hyvin, mutta nyt ei puhettakaan. Katkonaisia unipätkiä, herään joka rasahdukseen ja uni ei virkistä, huh huh. Myös selkää särkee ja kyljen kääntäminenkin supistaa.

Vauvan liikkuminen on alkanut välillä sattumaan. Äsken oli hassua kun näki selvästi miten oma maha kupruili kun tässä istun, ja samalla sattuu siellä missä vauva möyrii. Ne liikkeet tuntuu melkeen aina oikealla kyljessä ja siinä tuntuukin jotain möykkyjä välillä :D Ihanaa vaikka sattuukin. Mä en vaan tajua että miten se vauva siellä möyrii tai mitä se tekee :D

Mä oon nyt ollut täällä kaverilla, ihanaa kohta pääsee saunaan :) Ja tehdään kasvohoitoja ym. :)

Potkut on alkaneet tuntua ihan kamalilta. Sattuu iha sikana ku se löytää jonkun paikan tuolta alapäästä mihin se potkii, jokin hermo vai mikä lie. Eilen valvotti 2.00 yöllä ennenku sen verran rauhottu että mä itse kykenin mennä nukkumaan.

Jännä juttu ku lueskelin näitä keskusteluja yms, niin selvisi et joissakin paikkakunnissa käynnistetään synnytys kun on tämä raskaudenajan diabetes. Mulle ei ole neuvolassa kukaan maininnut kyllä yhtään mitään vaikka oon jo kuukauden "sairastanut" sitä.
Tosin ei sillä ole sinänsä merkitystä käynnistetäänkö se vai käynnistyykö se itsestään. Kai nuo sit kertovat siitä lähemmin tarkemmin.

SuzZ & masukki 31+1

EveliinaQ Ihanan yllätyksen oli miehesi tehnyt! :) Anteeksi jos kysyn, (olet mahdollisesti siitä jo täällä kertonutkin), mutta mihin esikoisenne kuoli?
Aivan ihana juttu, että teille on nyt tulossa vauva noin pitkän lapsettomuuden jälkeen. :hug:

Kapalointi kuopuksella käytin sitä paljonkin ja se rauhoitti kuopusta. Esikoisella en sitä niin käyttänyt, mutta hän olikin paljon "rauhallisempi ja tyynempi" vauva kuin kuopus joka itki ensimmäiset kuukaudet melkolailla... Kuopuksella todettiinkin sitten lehmänmaitoallergia ja kananmunaallergia.
Kapalointia aion käyttää tämän tulevankin kohdalla jos sille tuntuu. Se on hyvä konsti saada vauva rauhalliseksi.
Minä kapaloin millon mihinkin, joskus ihan pyyhkeeseenkin.

Huuhteluainetta en aio minäkään käyttää. Emme käytä sitä muutenkaan.

Ikäeroa tulee kuopukselle ja vauvalle 4 vuotta. Esikoiselle ja vauvalle tuleekin sitten vähän enempi. :) Esikoinen kun on jo koulussakin ollut useamman vuoden.
Jos vielä tämän jälkeen me lapsia lisää saadaan niin haluaisin neljännen suht pian, niin että ikäeroa tulisi max 2 vuotta.

(.) Meillä on koko perhe ollut mahataudin ja kuumeen kourissa. Itse sain mahataudin ensimmäisen yövuoron aikana. Niinpä toinen yövuoro jäi tekemättä.
Yövuoro oli muutenkin ihan kamala tehdä. Aamuhommien aikaan tuli supistus joka ei meinannut mennä ohi millään. Puuskutellen sitten jaoin aamupaloja ja lääkkeitä. Huimasi ja olo oli muutenkin kamala. Pelkäsin pyörtyväni ja hieman hirvitti tilanne kun olin yksin vuorossa. Kesken aamurapsan jouduinkin juoksemaan vessaan oksentamaan ja siitä sitten alkoi mahatauti ja illala nousi kuume.
Mulla ois vielä listassa muutamia yövuoroja, mutta nyt jätän ne ehdottomasti väliin. Hullua riskeerata tuolla tavoin itseään tai vauvaa!

Flower Joo mä oon kyllä niin viimetipan ihminen ku olla ja voi... :whistle: Ärsyttävää, ku ei osaa ottaa stressiä oikein mistään. Mies on kans tommonen viimetipan ihminen ja voin kertoo, että välillä tulee joidenkin asioiden kanssa hieman kiire! :D
Niinkun nyt joulukuun viiminen päivä... Otettiin S-bonus kortit joitakin kuukausia sitten ja saatiin se 20 e etuseteli. Siinä ja tilin avaamisessa oli aikaa joulukuun viimiseen päivään. Niin mehän sit oltiin viiminen päivä vajaa tuntia ennen kaupan sulkeutumista sitä 20e etuseteliä käyttämässä ja tiliä avaamassa. Mutta niin vaan ennätettiin! :D

Hikka on meidän vauvalla useamman kerran päivässä. Hikka on ollut ilonamme jo joulukuun alusta asti. Se ei musta kyllä kovin kivalle tunnu, mutta kun tietää että se on "hyväks" vauvalle niin siihen sitten suhtautuu eritavalla. :)

Jos menis kuumeisen miehen kainaloon, söis appelsiinia (hullu himo iskeny taas niihin :p ) ja katsos telkkua :wave:

Tiitulipiituli ja töppönen 31+5:heart:

Heissan taas.

Eilen ei sitten uni tullut ennen 4, potkut sattuivat todella paljon ja kylkiluut särki, vessassa myös 4 kertaa, EI KIVA!

Perustietoa meikäläisestä Tosiaan 30.v nainen turun kupeesta, 5.vuotias tytär ja uusi avopuolison kanssa asustellaan maalla, lähes maalla, jonka ostin v, 2006 yksinäni okt lisäksi kuului iso piha, muutama pelto ja 180 neliöinen talo. Siellä asustaa nyt 3 henkinen perhe, 2 hevosta, 3 koiraa, 2 kissaa ja 2 kania. Eli siis olen kouluttautunut eläitenhoitajaksi, nyt kuitenkin olen lähihoitaja:D Eläintenhoitajan huonnon työllistymisen vuoksi.
Eli siis tyttäreni isä ei ole nykyinen mieheni, tapailtiin tyttäreni miehen kanssa 3kk kunnes tyttö sai alun, kuitenkin jouduin väkivallan kohteeksi tytön ollessa 3kk, erosin miehestä, hän seurasi kuitenkin minua sinne missä olin. Joten haastoin miehen oikeuteen, korvaukset ja lähestymiskieltoo, se oli kovaa aikaa ja arvet siitä vieläkin on.
Ennen väkivaltaista miestä ja lasta, jouduin raiskauksen uhriksi, olin koulusta ja töistä pois 7kk, olin aivan shokissa ja ikää oli 18. Ja sitten äitini lopetti yhteydenpidon 19, äitini sairastui 2suuntaiseen mielialahäiriöön. Nyt kyllä puhutaan jo, joskus käyn siellä.
No asuin tytön kanssa kerrostalossa ja aloin toteuttamaan unelmia, laitoin rahaa jo nuorena säästöön, ostin v. 06 maalta okt, sinne sitte muutettiin tytön kanssa, asuttiin 4.vuotta kahdestaa hankittiin liuta eläimiä ja sitten tapaisin nykyisen avopuolisoni sattumalta lenkkeilessäni polulla, olipas romanttinen taoahtuman. Tavattiin Tammikuussa 20.pv, eli pian vuosi täyteen, raskaaksi tulin 2kk päästä raskaus kesti vko:lle 21 asti, masennuin kuukaudeksi, se oli kovaa aikaa, luuliin olevani kaikkeen syy pää, sitten taas palasin työelämään kuitenkin onni kohtasi että tulin raskaaksi kesäkuussa, raskaus pelotti että menee kesken, mutta nyt ollaan näinkin pitkällä:)
Tuollainen tarina minulla, kolhuja ja arpia.

Nyt nauttimaan ruuasta ja seurasta.

Marina ja Poika 31+5

Viimeksi muokattu:
Moi!

Supistelua ja väsymystä on siis täälläkin! Välillä on päivä jolloin ei supistele kun illalla, eikä sillonkaan kipeesti mutta pitkään. Yleensä liian kova vauhti saa kipeet supistukset aikaan ja jos sillon en hiljennä, muuttuu ne heti säännöllisiks. Pissanäyte, SAGA-koe ja muut on ollu ok, mulla on kuulemma vaan supistusherkkä kohtu. :O Lisäks väsymys on alkanu pahentua. Nukun vähintään 10tuntia öisin välillä hereillä pyörien, päivisin on ihan pakko saada 2tunnin päikkärit. Alkuraskaudessa ei väsyttäny ollenkaa, tää on kai kosto kohtalolta ;) Opukset väittää loppuraskauden väsymyksen olevan normaalia, no musta tää ei tunnu normaalilta olla ihan rätti jo pesukoneen täyttämisestä!

Huuhteluainetta en oo ikinä käyttäny, saan niistä kutkan. Sen sijaan mies hommas kuivausrumpupallot jotka meillä pyörii pyykin joukossa. Pyykki linkoutuu paremmin ja on selvästi pehmeempää.

Tuttia en halua käyttöön. En kuitenkaa raaskis siitä vierottaa riittävän pian ja mua inhottaa tuttisuiset taaperot...:kieh:

Kapaloa aion varmasti käyttää. En vielä oo sellaseen vaaviin törmänny joka ei kapalossa ois rauhottunut. Pyyhettä oon yleensä käyttäny, fleeceviltit on kans hyviä kun ne joustaa, on pehmeitä ja lämpösiä. Niitä oon siis lastenhoitajana tottunu väsäileen muitten muksuille.

(.) No nii, nyt se on iskeny, meinaan pesänrakennusvietti! Olin aamulla ihan turhautu kun ei ollu enää pyykkiä pestäväks! Eilen järjestin kodinhoitohuoneen laatikot, niin että saadaan vaavin vaipanvaihtopiste pyykkikoneen päälle. Tänään ostin napit vauvan villahaalariin ja langat uusia villavaippahousuja varten. Huomenna ostetaan pinnasänky ja patja, niin saan ommella pinniksen suojan valmiiks. Päällystän siis vanhan suojan fleecellä, samaten vanhan äp:n makuupussin. Lisäks oon valinnu pikkuvessan laatat ja hirvee hinku ois päästä kattopaneeleja kosteussuojaan. Keittiöremontti on suunnitteilla, kodinkoneet ois jo valmiina... :rolleyes: Joo, tarvii varmaan rauhottua vähän vaikka rahat remppoja varten onkin varattuna. Itteni tuntien alotan kaikki hommat kerralla enkä saa mitään loppuun ennen ku vaavi näkee päivänvalon. :D

Nyt nukkuun että huomenna jaksaa shoppailla!
Pilleriina ja Bibi rv 30+1

Ai niin, tervetuloa uusille! Mukava saada uusia mielipiteitä ja tarinoita kehiin.

Viimeksi muokattu:
Marina8 melekonen tarina sulla takanas. Se on hyvä että oot toteuttanut unelmia vaikka mitä potkuja on elämässä tullut. Ja eiköhän tätä hyvääkin riitä ku on pahaa jo ollut. Mullakin on ollut noita unensaanti ongelmia potkujen takia, tänään toivon että pääsisin aijemmin nukkumaan. :)

Marina8 :hug: Hui, Sua on kyllä elämä koetellut. Toivotaan että kurjat ajat olisi elämässäsi jo takanapäin ja paljon ihanaa edessä :heart: Niin ja tervetuloa mukaan höpisemään.

Tuttiset taaperot Meidän poika on sitten varmaan tosi "inhottava" kun 1v3kk vetelee tutti suussa. Ei kyllä enään mitenkään niin jämptillisesti kun pienempänä ja ollaankin alettu antamaan tuttia vaan yöksi. Toisaalta minusta se on hurjasti parempi kuin se että imeskelis peukaloita tai muita sormia mitä taas moni "tutiton" lapsi tekee. Mulle tämä on maailman rakkain tuttisuu oli se sitten jonkun mielestä inhottavaa tai ei :LOL:

Täällä oli muuten joku jolla oli merkattuna kotisynnytys. Onko aiemmat lapset syntynyeet kotona ja miten käytännössä kaikki tapahtuu? Itse en usko että koskaan uskaltaisin kotosalla synnyttää mutta olen aina ollut kiinnostunut kuulemaan sen kokeneen kokemuksia? Nämä ovat kyllä nykypäivänä varmaan todella harvassa.

(.) Häpyluu :kieh: Ai vimpula siis mitkä kivut. Ja väsymys suunnaton. niinkuin oli usealla täällä. Onneksi huomenna saa nukkua myöhään ai että :heart:

Galluppia laittaisin että kuinka monta kertaa käyt yön aikana pissalla?? Minä nimittäin käyn 4-5KRT!! Esikoisen masuaikana viimisillä viikolla tilasto kärjistyi 6+ kertaa YÖSSÄ Huuh onneksi on vessa makuuhuoneen vieressä :rolleyes:

Dindei + pikku 32+6

Minä synnytän kotona jos ei ilmene riskiraskautta, eli kolmas lapsi kyseessä. Molemmat aikasemmat raskaudet oli tarkoitus synnyttää kotona, mutta esikko osottautui riskiraskaudeksi loppuviikolla (raskausmyrkytys) Ja synnytys siirrettiin sairaalaa synnytykseksi. Toka sitten syntyi kotona.

Eli kun tuntuu että rupee oleen lähellä niin soitto kätilölle joka tulee tarkastamaan tilanteen. Soitin ekan kerran kätilölle kun supparit oli säännölliset ja kätilö tuli tarkastamaan tilanteen. Ei kuitenkaan ollut auki tarpeeksi niin kätilö lähti takaisin kotiin nukkumaan. Ohjeistuksen sain että heti kun tuntuu siltä että haluan kätilön takaisin niin pitää soittaa. Kuitenkaan tarvetta ei ollut makailin miehen kans meidän parisängyllä transsin omaisessa tilassa. Ja heiluttelin puolelta toiselle ja mies makas mun selän takana pitäen kiinni.

Aika meni äkkiä ja kuului napsahdus ja vedet puhkes. Ja sen jälkeen supistukset rupes oleen voimakkaampia ja soitettiin kätilölle joka tuli tarkastaan tilan. Tilan tarkastettua soittaa hoitajalle, mikä on tilanne. Hoitaja tulee avustamaan laittamaan kaikki valmiiksi. (tosin meidän hoitsu tulikin vähän myöhään ja kätilö joutu laittaan kaikki ite valmiiksi ja pukemaan vauvan kanssa) Kätilö pisti muovilakanat meidän sänkyyn, jotka tulivat vakuutusyhtiön paketissa, kuten muutkin tarvikkeet.

Vauva syntyi ja kätilö tarkasti vauvan ja puki ja sitten hoitaja tais heti sen jälkeen tulla paikalle. Riippuen kuinka monta lasta on aikasemmin, imettääkö ja kuinka muuten menee niin saa sitten pitää hoitajan pitää apuna vakuutusyhtiön tuella. Hoitaja auttaa vauvan hoidossa ja muiden lasten hoidossa ja kodinhoidossa. Pyykinpesussa ja vie ja hakee muut lapset koulusta. Pitää huolta äidin hyvinvoinnista.

Hollannissa Isyysloma on kaksi päivää. Ensimmäinen päivä on synnyttämiseen ja toinen sitten vauvan rekisteröintiin kunnantalolla. Ja siinä se vapaat onkin.

Ei kelvannut meidän tarjous vaan halusivat tuplahinnan siitä vauvahuoneesta, pitäkööt, sillä saa jo sitten ihan ok mallisen kaapista kun laittaa satasen lisää. Tarjosin juuri 10 euroa hyvännököisestä sitteristä. Meidän Esikoisen ja kakkosen sitteri on miehen veljellä lainassa mutta se onkin räikeen pinkki. Ei kuitenkaan viitsi pojalle.

Tänään käytiin ostamassa maalia ja päästiin jopa maalikaupasta kotiin maalin kanssa, vaikka meillä oli hieman erimielisyyksiä. Olisin itse halunnut oikeen limen värisen mutta mies ei pitänyt sitä miehekkäänä ollenkaan. Ja sitten menin möläyttään jotakin melkein vei mun vihreen varikolle kokonaan :D Menin sanomaan että koska mä päätin tyttöjen huoneen värin niin se saa valita pojan. Sitten se halus jonkun oranssihtavan keltaisen ja mulle iski paniikki. Nyt se on aika vihree se väri joka sinne tulee seinälle. Kun en suostunut siihen oranssihtavaan keltaiseen.

Mucho

Mä muotoilen tän mun kysymyksen palautumisesta uudestaan. ;)

Elikkä missä ajassa suunnilleen kohtu palautuu pieneksi?
Mä aloin taas vesijuoksemaan, joten tiedän että sillä ja tällä ruokavaliolla paino alkaa tippumaan alas. En mä ole nälkäkuurilla, mutta kun on tosi iso, niin kuluttaa paljon kaloreita. Syön kyllä terveellisesti. Juostessa ei supistanut yhtään ja 30min pystyin sitä harrastamaan. Sitten nännit tuumasivat että nyt lämpöiseen.

tutista Mun mielestä ei ole enää kivan näköistä kun n.2v --> kulkee tutti suussa. Vuoden vanha on vielä pieni. Ja usein kun 2v. tulee hoitoon, niin jossain vaiheessa se tutti unohtuu ottaa nukkariin... ja sitten se alkaa jäämään kotonakin pois.

pissahätä Nyt en ole yöllä herännyt pissahätään, mutta jos satun valvomaan yöllä paljon, niin sitten on pakko käydä pissalla. Kai sitä kohta taas saa siellä ravata :|

Silvia ja viliANNA 30+5

Viimeksi muokattu:
Huomenta. Täällä Espoossa näyttäs tihkuttavan vettä!!!!:O Meinasin että oltas luistelemaan lähetty mutta jää taitaa olla aikamoista huttua :(

ikäerosta meillä tuli esikoisen ja kuopuksen välille 2,5v joka oli mielestäni oikein hyvä ikäero. esikoinen oli täysin päivä ja yökuiva ja tietenkin söi itse ja puki kun kuopyus syntyi. Myös tutti oli historiaa jo siinä vaiheessa joten oikein omatoiminen isosisko oli :) Nyt kuopuksen ja tulevan välille tulee sama ikäero mutta kuopus ei ole vielä edes päiväkuiva:ashamed: Onneksi on edistynyt tosi paljon ja käy pöntöllä päivittäin ja pidämmekin häntä suuren osan päivästä ilman vaippaa mutta hiljaa hyvä tulee. Muuten tyttö on omatoiminen,syö itse ja nyt ollaan alotettu riisumispukemis harjotukset kun on tainnut tytöllä nousta vähän hattuun että on nuorin kun ei suostu oikein mitään tekemään ite:kieh: Eilenkin oli ulkovaattett päällä yli tunnin kun ei suostunut riisumaan:headwall: Mutta perikse ei todellakaan anneta,mä olen onneksi ´kovempi´luonne eli lapsen ´turhat´itkut ei tunnu miltään kun taas toiset ei kestä itkua ollenkaan,oli se sitten tavis kitinää tai ei.

(.) Eilen käytiin sitten lastentarvikkeita ja autoa kattomassa. Lastentarvikkeessa olikin ihanasti alessa Quinnyn ja Gracon kolmipyöräset joggerit. Molemmat siis 299,ilman kantokoppaa. Pääsin sitten kotiin niin ryntäsin tietysti Huutikseen ja siellä sattui just olemaan noi Gracot myynnissä yli puoleen hintaan.Ne olisi tosi kätevät kun niistä saa kaukalolla travel systemin ja me just ollaan ostamassa tota gracon kaukaloa. Kyselin myyjältä että voiko rattaita käyttää vastasyntyneellä kun Lastentarvikkeen sivuilla ei sanota erikseen vaunukopasta mutta ikäsuositus on kuitenkin 0-3v. saapi nähdä.

Mua rupee tosissaan kyrsimään nämä helvetinmoiset kivut!!!!!!!!!!|O:mad: En voi kuvitella miten jaksan muka vielä yli kuukauden jos nämä liitoskivut ei ala hellittämään|O Eilen ei kävelystä meinannut tulla kuin itkun kanssa enää mitään ja mua raivostuttaa niin paljon jos vaan makaan|O Olkoon raskaus elämän onnellisinta aikaa joillekkin mutta mä voisin nyt suosiolla läimästä hanskat tiskiin ja pullauttaa tän pojan ulos!!!! Kiitos ja näkemiin:kieh:
väsymys vaivaa myös täällä ja ihmettelen mistä moinen. Hb on yhä suht matala(118) mutta sillon kun se oli alle 100 niin ei mua näin paljon väsyttänyt. Ja tää ei ole mielestäni sellasta perusväsymystä vaan ikäänkuin todella voimakasta fyysistä uupumusta,välillä tuntuu ettei jaksa kättä nostaa ja silmät lupsuu :( Ei oikein tiedä mitä tekis että piristyis.

pissagalluppia oli dindei kysellyt. Mä en kyllä vieläkään käy kun kerran korkeintaan :) Enkä usein sitäkään. Aamulla sitten tietysti hetimmiten ja sitä sitten tuleeki ´litrakaupalla´mutta yöllä ei onneksi tarvitse nousta. Se tästä nyt vielä puuttuski kun kyljen kääntäminenkin on yhtä tuskaa.

Tervetuloa Marina!!:flower: Kyllä tänne tekstiä mahtuu,hyvää tai pahaa :D Riippuu usein päivästä:LOL:

Nyt könyän ylös tästä tuolilta ja siirryn sohvalle valittamaan:headwall:

-Naurukohtaus ja Poikani 30+6-

Marina rankka menneisyys :hug:

dindein gallup en käy kertaakaan. koko odotuksen aikana ehkä viis kertaa joutunu yöllä käymään ;)

häpyluu joo siis kamalat kivut välillä. het huomaa jos enemmän liikkuu. sen jälkeen pahemmat! kävelen välillä ku vaappuva ankka!!! mut sen tos huomasin,et jos istuu lattial tms hajareisin ja venyttelee,helpottaa vähä kipua...

hikka on kans meijän asukilla ollu muutaman kerran. ja kova möyrimään. potkuja ei niin paljoo enää tuu mut sit kääntyilee senki eestä :)

hepsut tältä aamulta hoidettu ja ny vois vaikka jotain TAAS syödä
onneks paino on kuitenki pysyny lähes samas ku ekäs neuvolas...

tombatar ja mylläävä juniori 29+6

Viimeksi muokattu:
Naurukohtaus: Jos kyseessä on Gracon Trekkot niin voit käyttää heti! Se pussukkakin kun on mukana niin on just vastasyntyneen kokoa. Menee makuuasentoon ja on siis ihan toimivat matkarattaat eli voin suositella! Tietty onhan ne muoviset eli talvella ei ehkä parhaat metelinsä puolesta jne. ja kuomu ei ole kovin suojaava. Mutta jos ostat kuitenkin varsinaiset vaunutkin niin kakkos/matkarattaina menee hyvin. Sen huomasin taas mummolassa niissä, että just kun oli pakkasta -15-20 astetta niin kuomu oli aika jäätyvää ja jäätävää tavaraa eli ei pahemmin viitsinyt väännellä.
*lisäys* Huomasin myös ettei tuo alta 2-v enää kunnon toppavaatteissa kunnolla mahtunut kyytiin ja lämpöpussia sinne ei olisi enää saanut mahtumaan. Mutta kesävaatteissa kyllä uskon et tuo esikkokin mahtuu niissä vielä istumaan.

Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille tuli sitten mukavat yöunet otettua IHANAA :flower:

Siis tosiaanko jotkut ette joudu öisin ravaamaan pissalla? Kyllä veti kateudesta vihreäksi :LOL: Mulla oli jo ennen plussatestiä kerran käytävä yöllä vessassa josta tiesin että raskaana taidetaan olla. Sama esikoisesta. Muistaakseni ennätys oli kun kävin yhtenä yönä 9kertaa pissalla siis edellisessä raskaudessa :stick:

Tosiaan täälläkin alkaa olla julmettuja kipuja. Ensiviikolla neuvola ja aijon ensimmäistä kertaa oikeasti valittaa kaikesta :kieh: Jotenkin aina kun on kysytty että "miten on mennyt" aina vastaa että "hyvinhän tässä" vaikka kuinka olisi kärvistellyt. En kylläkään tiedä miksi en ole avannut kiukuttelu arkkuani mutta nyt se on jo raolllaan. Tapoihini vaan ei kuulu yleisesti valittaa PAITSI TIETENKIN TÄÄLLÄ ja kotona tietenkin mies on joutunut kuulemaan mistä / milloin kolottaa. Onhan nää kivut mennyt jo ihan älyttömiksi kun pitäisi tässä samalla koti pystyä hoitamaan. Niin siis iskias kivuista puhun pääasiassa. Selkäkin on jo sanonut sopimuksen irti totaalisesti... Huoh! Anteeksi rutiseminen :ashamed:

Tutista sen verran että kyllä minunkin mielestä siihen tuttiin on "ikärajoite" eli kyllä jo parivuotiaalta tutin voisi pois ottaa mutta taaperoikä on 1v+ jollon mun mielestä sitä tuttia voi viellä imeskellä kun muuten tuppaa menemään kädet suuhun (sormet yleensä). Jokainenhan tekee itse päätökset omaa lasta koskien mutta meillä tutti on kyllä todettu hyväksi eikä vierottamisestakaan ole ollut mitään vaivaa. Oikeestaan jos haluttaisiin voitaisiin jättää kokonaan jo antamatta mutta en näe siihen mitään syytä viellä.. 1v6kk iässä ajateltiin viedä tutit pupu vauvoille :cool:

Dindei+ pikku POKKSSS 33+0 :kiss:

Yhteistyössä