Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

Synnytyksestä Itse synnytin esikoisen puoliistuvassa asennossa ja kuopuksen melkein istuvassa asennossa. Kuopuksen synnytys tuntui helpommalle tuon asennonkin takia. Tämän synnytän varmaan samaan malliin. En kärsi enää siinä tilanteessa alkaa asentoja ehtimään... kuhan tulee äkkiä pihalle!
Kipulääkkeitä en aio tälläkään kertaa käyttää mitään. Lämmin suihku on ainoa kivunlievittäjä mitä käytän... Tosin jokainen synnytys on erillainen ja tiedä sit millanen tää on että tarviiko jokatapauksessa kuiteskin jotain lääkitystä.
Kummaltakaan aiemmalta en tosiaan ole mitään kipulääkitystä käyttänyt ja tuo suihku on auttanut tosi hyvin!

Olen samaa mieltä kuin moni täällä, että ensisynnyttäjien ei kannata hirveästi suunnitella synnytystään etukäteen, koska se tilanne voi sit olla ihan erillainen kuin on osannut kuvitella. Hyvähän se on miettiä mitä lääkitystä voisi käyttää jne. Mutta se tilanne sen sitten kertoo parhaiten mitä oikeasti tarvii.
Ja kauhu kertomukset tosiaan kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! :)

Tutista meillä ei kumpikaan lapsista ole syönyt ikinä tutia. Ois ihan kiva jos tämä lapsi nyt sitä söis. En varmaankaan aio tutia laitokselle mukaan kuiteskaan ottaa..

Korvikkeesta ostan muutaman purkin kaappiin varmuuden vuoksi. Niin olen tehnyt molempien lasten kohdalla. Tosin niitäkään ei ole tullut ikinä käytettyä. Maitoa on tullu niin paljon, että ois voinu vaikka myyntiin asti sitä lypsää.
Esikoiselta "maitoa" alkoi tulla jo joskus rv 25 ihan nii paljon, että paita ja sänky oli aamuisin märkänä! Kuopukselta maito nousi kunnolla vasta rintoihin toisena päivänä synnytyksestä.

Hikkaa on myös täällä ollut vauvelilla jo pidemmän aikaa. Siitä onkin hyvä päätellä kuinkapäin vauva masussa on. :)

Onko teillä miehet kuunnelleet vauvan sydämen sykkeitä masun läpi? Meillä mies toissa iltana niitä kuunteli ja sanoi, että ne kuuluu ihan selvästi. :heart:

Nyt kutsuu kotihommat, ihanaa kun on vielä tänään vapaapäivä! Huomenna pitäisi taas jaksaa yövuoroihin mennä..

Murrr, aijaa ei toiminu niin en saanu uutta masukuvaa laitettua! :kieh: Täytyy kokeilla myöhemmin uudestaan..

Tiitulipiituli ja töppönen 31+1

Jeps jeps...

Neuvolakuulumisia: Verenpaineet ok, yläpaine mulle ehkä hiukan koholla mut silti vaan 130. Ei huolta siinä suhteessa. Sain tällä kertaa vihdoinkin tietää myös hb:n 131 oli, eli ei tartte rautalisiä :D Sf-mitta 29 ja sykkeet 150 paikkeilla. Kovasti vauveli liikuskelee ja ultralla kurkattiin miten päin se tuolla oikein on. Hassusti hieman "kierossa" näytti olevan, pää alaspäin hieman vasemmalla ja peppu oikealla ylhäällä. Kiva oli kurkata :) Seuraavaks sitten lääkärineuvola 21. päivä, sairaslomaa on nyt jatkettu siihen asti.

Mun tietoihin tulis sen verran päivitystä, että synnäriksi saa laittaa OAS. Terkkari kysyi että halusitkos sä sinne mennä ja antoi esitietokaavakkeen täytettäväksi. Oulaskankaallehan mä haluankin mieluummin, kun on jo ennestään tuttu paikka ja oon muuten itekin syntyny siellä :)

Kysymys teille joilla on jo lapsia tai no vähän muillekin: Mites on sisätutkimusten laita? Onko tehty? Mä rupesin eilen illalla miettimään, et mulle ei oo neuvolassa tehty yhtään. Tk-lääkäri tutki viimeks, kun epäiltiin että supparit olis vaikuttaneet. Mut jos en olis tuolla lääkärillä käynyt, niin ei varmaan olis tehty ollenkaan...

Kuten moni muukin täällä, mä kuulun kans niihin ihmisiin, jotka vois vaan synnyttää tän muksun ja nauttia sit siitä vauvasta. Raskaana oleminen ei sovi mulle ollenkaan, vaivat vaan pahenee loppua kohti. Nytkin on niin hirveät liitoskivut, ettei kävelemään meinaa päästä. Jokainen askel sattuu ihan törkeästi. Supistukset on onneks vähän helpottanu.

Nyt täytyy lähteä jatkamaan sukan tekelettä, sain eilen yhden tilauksen vauvan sukkiin joten täytyy nuo omat ensin tehdä loppuun.

-JennyA & pikkuinen 30+4-

Ponnistusasennoista Itse olen molemmat ponnistanut pedillä puoli-istuvassa asennossa. Kakkosen ponnistusvaiheen alettua ei olisi kerinnyt asentoa edes vaihtamaan kun kaveri vaan tuli. :D
Tuo toimi ihan hyvin mun mielestä eikä ole mitään toiveita tulevaakan synnytystä ajatellen...

Sisätutkimuksista Mulla on ollut lääkärineuvolat joskus 12vkon ja 26vkon paikkeilla joissa on sisätutkimus tehty. Mun ymmärtääkseni ihan loppuajasta olisi vielä yksi lääkärineuvola jossa tuo varmaan tehdään taas.

Välilihanleikkaus ja repeämät ekassa raskaudessa selvisin pienillä ruhjeilla joihin riitti 3 tikkiä ja kakkosesta ei tarvinnut laittaa mitään.... palautuminen mulla myös ollut molemmilla kerroilla todella nopeaa tuolla alapäässä. 'Toivottavasti vähillä vaurioilla selviäisi nyt kolmannella kerralla. =)

(.) Tänään mulla onkin labra jossa otetaan näytteen tulehduksien varalta. Myös koulu mulla alkaa tänään jälleen. Katsoin tuossa tulevia viikkoja lukkareista ja aika tiukka kevät tiedossa. Yhtään "löysempää" päivää ei ole tiedossa. Tosin aikalailla pelkkää teoriaa että ehkäpä siellä jaksaa kuitenkin istuskella kuuntelemassa.
Edelleen tarkoituksena on jatkaa koulunkäyntiä muun ryhmän mukana, työssäoppimisia lukuunottamatta. Vauvan synnyttyäkin ajattelin heti ängetä takaisin koulun penkille. Pitää vaan toivoa että kaveri suostuisi pullosta juomaan sen muutaman kerran viikossa että äiskä pystyy opiskelemaan. Joka toinen lauantai meillä onkin koulua 8-16 että silloin tarvii tulla varmaan välissä kotiin syöttelemään tai sitten ukko saa tuoda vauvaa kouluun syöttöä varten! :D Saa nähdä kuinka nämäkin suunnitelmat sitten tulee toteutumaan.

Mutta nyt tukka tötterölle, meikit naamaan ja reissun päälle!

Liro ja papunen 28+2

*Muoks* Vielä masukuvat tältä päivältä eli 28+2

Viimeksi muokattu:
Synnytyksestä: Juu siis mä ainakin tiedän että synnytys menee miten menee enkä siks olekaan mitenkään hirveästi suunnitellut. Sen vaan oon sanonut että haluaisin mahdolliset kivunlievitykset, ja toki siis tiedän sen ettei epiduraalia ole tietyssä vaiheessa enää mahdollista laittaa :) Synnytyksestä en just sen vuoksi hermoilekaan (ihme kyllä!) kun ei sitä voi suunnitella.. Noista synnytysasennoistakaan en mitään osaa sanoa kun en oo "tositoimissa" ollut :D Kai se sitten jotenkin menee, omalla painollaan. Kaveri kertoi että hänellä ei spinaalin vuoksi ollut ollut ollenkaan tuntoa ponnistusvaiheessa, mutta silti ponnistus oli jotenkin sujunut ja lapsi oli vain "pullahtanut" maailmaan ilman mitään kipua. Mutta siis joo mä tiedän että se kipu todellakin kuuluu asiaan enkä odota mitenkään että synnytys olisi kivuton kokemus.

Sisätutkimuksesta kyselinkin joku aika sitten että onko se muille sattunut.. Mulle on tehty kolmesti tän raskauden aikana. Yks kerta on ollut perusneuvolalääkäri. Ja kaks kertaa sitten ns. ylimääräisiä. Paitsi ois mulla ollut nyt tammikuun alussa lääkärineuvola mutta ei ollutkaan kun joulukuun lopulla oli supistusten vuoksi se lääkäri niin se kuitattiin sitten sillä.

Pinnasängyn varasin tänään :) Tai yks jolta ostin sitterinkin, myy myös pinnasänkyä, ei mitenkään aktiivisesti mutta sanoi mulle jo monta kuukautta sitten että hänellä on ylimääräinen. Tänään sitten varasin sen itelleni. Aluksi olin ajatellut että kattelen halvempaa, mutta ei ole löytynyt niin ostan sitten tuon. Se on kirsikan värinen ja yhdellä lapsella ollut, patja, reunasuojukset ja katos tulee mukaan. :)

Mä olen nyt jotenkin enemmän rentoutunut ja alkanut nauttimaan raskaudesta ja tosiaan uskoa siihen että vauva ihan oikeasti syntyy! Tuntuu mukavalta olla raskaana. Mutta ymmärrän teitäkin joilla on paljon kaikkia vaivoja ja haluaisitte niistä jo eroon ja vauvan maailmaan :)

Ajattelin jos perjantaina lähtis muutamaksi päiväksi Ouluun. Haluatko Kaana tavata? :) Tosiaan varmaan pe tai viimestään la lähden ja en tiedä montako päivää oon, näkee sitten.

Mä en tiedä onko vauvalla ollut hikkaa vielä!? Ei kai sitten, kai mä tietäisin jos olis.

Isäpuoli ja pikkuveli tulee kokoamaan tuota mun lipastoa tänään, ite vähän vilkaisin sitä ja olin heti että just joo, ei ole mun hommia tollanen :D Kiva päästä sitten järkkäilemään sinne vauvan vaatteita ja tavaroita. Onneks mulla on jotain miehiä kumminkin lähipiirissä jotka auttaa tämmösissä.. Vaikka kai mä hätätilanteessa itekin osaisin koota :xmas: No joo.. yks päivä lähdin tuosta pihasta autolla ja sitten se sammuikin keskelle pihaa, hitto vie, olin ihan raivona. Siinäkin joutui sitten soittaan isäpuolelle että tuu nyt auttaan. Ei siinä muuta ollut kuin että autosta oli bensa loppunut, hyvä minä. Siinä ei katsokaas toimi se bensamittari ja jotenkin olin ajatellut että ei mittarissa ole kuin vasta tuon verran ajettu, en ollut tajunnut ajatella että talvella ja näillä pakkasilla se syö enemmän bensaa. Mut hyvä ettei johonkin liikennevaloihin sammunut.

flower: Mäkin kysyn sitä että oliko sun exällä kenties jotain mt-ongelmia? Kuulostaa nimittäin välillä mun exältä ja sillä oli psyykkisiä ongelmia. En siis tarkoita masennusta tai sellasta, vaan ihan oikeasti persoonallisuudessa häikkää. Huh huh..

Mä näin kamalia painajaisia viime yönä ja muutenkin oon nukkunut tosi huonosti, ääh.

LD + Pikkunen 29+1

Huomenet kaikille..

Lohduttavaa kuulla että niinkin monella on samankaltaisia kokemuksia tuosta seksin vähenemisestä ja siihen liittyvistä tunteista. Olisi niin hienoa itsekkin olla sinut itsensä kanssa myös raskausaikana mutta kun en vain osaa.. Painoa tullut jo sellanen +16kg että ei tässä mikään rinsessa olo ole. Ja ei se paino niinkään vaan tämä turvotus mikä mulla on päässä :headwall: No onneksi vedellään jo viimeisiä viikkoja tai no kuukausista pitää viellä tässä vaiheessa puhua..

Sisätutkimuksesta niin senhän tekee neuvolakäynneillä vaan lääkäri mitkä on muistaakseni just tossa rv12, 25, 36 titetämillä. Tosin kun esikoista odotin niin silloin oli vaan 2 lääkäri käyntiä koko raskausaikana että nämäkin lisääntyneet.

(.) Hirveesti väsyttäs mutta meillä kun poika harvemmin nukkuu päikkyjä niin ei auta. Onneksi torstai on pyhä ja mies kotosalla joten ke-to välisenä yönä saa ehkä mahdollisesti ottaa pidemmät unet tai jos mies on väsynyt niin ainakin to päikyt.

Dindei + pikku 32+2

flowerille piti viellä sanoa että hyvä että olet päässyt tuonlaisesta exästä. Negatiiviset kokemukset seksin suhteen voi viedä koko ilon asiasta. Tiedän nimittäin olen aikoinani seurustellut miehen kanssa jonka kanssa seksi tuntui pelkästään pakolta. Kyseessä ei ollut mitään muuta kuin hänen miellyttämistä ja tyydyttämistä.Tällöin koin asian vain velvollisuutenani. Uskon edelleen että tällä miehellä oli jonkinlainen seksiaddiktio. Seksinhän kuuluisi olla kahden ihmisen välistä intohimoa eikä suinkaan vain yhden. Kesti aikansa ennen kuin opin itse ymmärtämään koko asian tarkoituksen. Onneksi nykyinen mieheni on ihan eri maata :heart:

Ihan vaan tulin äkkiä kertomaan, että kävin tänään kättärillä kontrollikäynnillä lääkärin luona ja kaikki hienosti! :) Painoarvio 1046g :heart:, eli alakäyrän ja keskikäyrän välissä menee nyt. Virtaukset hyvät, liikkeet hyvät ja pää alaspäin näytti olevan ( tosin eilen oli ihan selvästi poikittain). Seuraava kasvukontrolli 25.2 ja pelkopolille pääsen sitten kun olen tuon käynnin jälkeen ensin jutellut kätilön kanssa edellisen synnytyksen läpi. Mutta tämä lekuri siis veikkasi että max 3 kg jos syntyy laskettuna aikana, kasvaa normisti ja vertaa edellisiin, eli mulle just sopivan kokoinen. ja heti pitää lähteä tarkastettavaksi jos liikeet hiljenee tms oma vointi huononee. Mutta positiivisin mielin!
Kysyin vielä sitä sukurasitejuttua siitä aivoinfarktista, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa raskauteen eikä synnytykseen mitenkään, koska paineet kokoajan hyvät, en polta ja muutenkin olen hoikka. Tätikin jo paremmassa kunnossa ja lääkäri oli hänelle antanut hyvät edellytykset toipua!! Kiitos teille tuesta ja siitä että sain purettua asiaa.
Nyt tämä lähtee juokseen töihin!!!

Kike79 & pikkupieni 27+5

Meillä Hollannissa talot ei ole hyvin eristetty, vaikka me lämmitetään enemmän päivällä niin yöllä meillä on lämpö poissa (tai siis niin että ei laske alle 16c). JA siis ensimmäisinä viikkoina on tarvittu ainakin esikon kanssa kuumavesipulloa sängyssä jotta yöllä pysyy tarpeeksi lämpimänä. Tosin tää talo missä asutaan nyt on eristetyt ikkunat ettei vetoa ole ihan niin paljon kun normaalissa Hollantilaisessa talossa.

Me huudettiin huuto.netin kautta kylpyamme jaloilla. Mies halusi jonkun high-tec kylpyammeen ja sattui tossa lähellä olemaan 17 euroa. Mulla oli vaan vaatimus väriä kohtaan. Tossa ammeessa siis sisäänrakennettu lämpömittari ja saippuapumppu jonka saa täyttää ja tulee mukana jalat. Meillä kun entisessä asunnossa oli vanhusten suihkutuoli seinässä kiinni ja siinä päällä aina pidettiin kylpyammetta päällä. Ja kylpysangon varmaan saa myös lainaan miehen veljen tytöltä. Kun täällä kylvetään ihan pienempiä sangossa. Syy siihen on että vauvat ilmeisesti tuntis olevan turvassa.

http://jort.kolker.nl/wp-content/uploads/2008/11/jort-in-tummy-tub.jpg

En viittis uutta ostaan kun tolla sangolla on kuitenkin hintaa, jos sais lainaan. edellisen kun unohdin pihalle ja siihen sitten kerättiin kaikki lasinsirut kun jotakin hajos.

Joka päivä tarkistan jokos olis tullut jotain kivaa vauvanhuonekaluja myyntiin ja kivalla hinnalla.

Eilen kävin kätilön juttusilla ja kaikki ok. Seuraava tapaaminen 3 viikon päästä. Ja pitää tuoda pissanäyte joka kerta. (30viikosta eteenpäin) Kiloja oli vähemmän 7 kiloa kun kakkosesta näillä vaiheilla ja silti ei mahdu samat raskauspaidat päälle. Jotenkin tää kaikki paino tulee tällä kertaa mahaan. Ihan kiva kun kahdesta ekasta olen näyttään maatiejyrältä ja nyt näytän ihan oikeesti raskaana olevalta. Voin pitää tiukkoja paitoja joissa maha tulee kivasti esiin. Ja ei ollut vauva ainakaan viel pää alaspäin, tosin aikaa tässä viel on. En tosin luullutkaan että olis pää alaspäin, koska potkut on tuntunut melkein koko ajan tosi alhaalla.

Peppioliina Oulussa olisi yhdellä tutulla myytävänä Brio Kombi yhdistelmät pehmeällä kopalla vm 2005. Toki muutkin kiinnostuneet saa kysellä =) Tämän enempää en osaa sanoa, mutta kiinnostuneille voin antaa yhteystietoja.

LD Ilman muuta voidaan tavata! Mulle sopii nähdä la tai su, mutta pe en ehdi missään välissä, ellei sitten yömyöhään :D Kerro kun tiedät aikataulujasi paremmin.

Vauvan hikottelu Ihanaa :heart: Mistä minä ensikertalainen voisin tietää mikä on hikottelua? Toki kaikki liikkeet ei tunnu samalta, mutta en kyllä osaa ollenkaan arvella miten päin tuolla mahassa myllätään saati nyt sitten hikottelua...

Sisätutkimus Mulle ainakin on tehty neuvolalääkärin käynneillä joka kerta. Pari "ylimääräistäkin" kertaa on ollut. Taidetaan siis normaalisti tehdä joka kerta.

Apua jotain muutakin piti kommentoida... Luin monessa erässä niin paljon, etten nyt muista kai enää mitään... On hieman tuskaista tää työnteko. Tässä vaiheessa päivää sattuu jo oikeastaan vähän joka paikkaan, ei kiva. Jos nyt pari viikkoa jaksaisin niin sitten voisin jäädä kotiin.

Kaana 29+2

EX4
Kiitokset pinosta!

Synnytys
Kaikki 4 on olleet varsin erilaisia, esikoinen syntyi 20h kivun jälkeen, alku meni hyvin kuumalla suihkulla ja ammeessa, olin kauan epiduraalia vastaan silloisin piikkikammon takia:/ Lopulta otin sen kun kipu oli sietämätöntö. Kakkonen syntyi 15h jälkeen:D, silloin en ottanut kivunlievityksiä, ammeessa lojusin ja auttoi, päätin silloin kestää kivun, joka on muuten aika hirveää.. Kolmas syntyi 8h päästä, spinaalipuudutuksella mentiin ja neljäs 5h, ilman kivunlievityksiä. Tämä viides on varmasti myös helpompi, saahan nähdä kuinka nopeasti tulee, kivunlievityksiä tuskin otan.

Repeämät
Ekassa tuli vain 1 asteen eli ei pahat.

Tarvikkeet
Vaatteita on 4 lapsen jäljiltä paljon, osan laitan ''vauvalaatikkoon'' ja talteen vaatehuoneeseen, muutamia olen myynyt kirppareilla, tai lahjottanut:) Turvakaukalo mennään ostamaan ensi viikolla varmaankin graco tai maxi-cosi:) Vaunut tarvitaan myös ehkä briot, emmaljungat tai abc:t. Pinnasänky on, myin 07 syntyneen lapsemme tavarat kun päätettiin ettei niitä lapsia enää tulisi, mutta viides halusi mukaan:), eli sitte sitteri ja muuta täytyy ostaa. Shoppailen eniten noita vaatteita. No katsotaan.

Lapset tuli koulusta, joten täytynee alkaa valmistamaan ruokaa.

E ja E

Tuo vissiin vähän riippuu että tarvitseeko itselle sinne synnärille aktiviteettiä vai ei, minulla oli viimeksi mp3, kirjoja, lehti jne.. mutta kertaakaan en niihin koskenut, ja 4vrk olin. :) Käytin pääosin sen ajan nukkumiseen mitä vauvakin nukkui, tai sitten tuli tekstiviestitse ilmoiteltua kuulumisia siskolle. Kotiinlähtöpäivänä kävin pikaisesti osaston koneella pyörähtämässä..

Sisätutkimuksesta: Minulle on tässä raskaudessa tehty kerran nt-ultran yhteydessä, rakenneultrassa katsottiin kohdunsuun tilanne ultralla.

Vihdoin sain tänään naputeltua huuto.nettiin ilmoituksen noista myytävistä rattaista, ja bongasin meidän tarpeeseen kaapin ja jatkettavan sängyn jospa ehdittäisiin ne viimeistään vkonloppuna pakulla hakea. Myöskin kaukalo+telakka löytyi joita jäin harkitsemaan, mutta myyjän palautteissa luki moneen kertaan että oli jotain jättänyt kohteen kuvauksessa mainitsematta, joten jäin pohtimaan että uskallanko huutaa, toisaalta noudanhan mä ne kuitenkin vaikka matkaa tuleekin 35km suuntansa...

Sitteri ja ne tuplat puuttuu edelleen...

Ja tuoreimpia vatsakuvia:

Saatiin eilen vihdoin täytettyä siihen esitietolomakkeeseen nimiehdotukset, tytön nimestä ei kummallakaan ollut epäilystäkään, mutta pojan nimi oli hankala kuin mikä, lopulta netti läpi kahlattua (sekä minä että mies) päädyttiin nimeen jonka ensimmäinen nimi on ihan vaan hyvältä kuulostava, toiset nimet taas tulevat suvusta, mutta jotenkin se ei silti omalta kuulosta joten vaihtuu varmasti moneen kertaan vielä jos poika sattuu putkahtamaan. Ultrassa ei saatu vinkkiä kumpaa sukupuolta tulokas olisi.

maalla on mukavaa ja "pikkuli" 30+2

Täällä oltiin pari päivää osastolla lepäilemässä. Lauantaina oli koko päivän maha vähän kipeä ja supisteli vähän väliä (taisin siitä tännekin kirjoitella). No illalla sit alko paineetkin nousta ja oli sellasta 155/110 luokkaa, soittelin NKL:lle ja käskivät tulla näytille. Oltiin siellä n. 23.30 ja pääsin heti ktg-seurantaan reiluksi tunniksi. Sit otettiin labroja, tehtiin sisätutkimus, ultrattiin yms. Vauvalla onneksi oli kaikki kunnossa ja painoakin oli jo huimat 1690g :sydän2: Mullakin kakki muilta osin ok, mutta ne paineet : / ne oli noussut entisestään ja alapaine huiteli jo 120. Mies lähti kotiin kolmen jälkeen ja mut kirjattiin osastolle sisään. Lääkitys tuplattiin heti sunnuntai aamuna ja sillä samalla mennään edelleen, kaikki ok niin kauan kun alapaine on alle 100. Tänään pääsin kotiin ja perjantaina pitää mennä takasin ainakin käymään, oetaan taas käyrää, tsekataan pissa jne.

Eli eiköhän se raskausmyrkytystä taas kehittele meikälaiselle. Onneksi tilannetta seurataan ja viikkoja on jo yli 30! Nyt mennään vaan päivä kerrallaan eteenpäin.

Nyt takaisin lepäilemään...

~ miraci ja pikku-ukko rv 30+4 ~

sisätutkimuksesta mulle tehtiin ed. lääkärineuvolas,ku satuin mainitsemaan,ettei sitä oo tehty sen alkuraskauden ultran jälkeen (7+5). eipä tuol ollu mitää muutoksia :p

repeämät ei oo tullu. ekan aikaan leikkasivat välilihan johon 3 tikkiä. tokasta ei nii mitää. samantien hyppäsin pesulle,ku oli istukka tullu ja pesivät vauvaa. eivät ensin meinanneet päästää ollenkaa,mut kovapäisenä päätin,et MINÄHÄN MENEN!! ja osastollekki kävelin omin jaloin :LOL:
kolmannesta sit ei kannatakkaa kehua. teholla makasin päivän kovan verenhukan takia...

miraci :hug:
mitähän sitä on taas syöny ku närästää niin h**tisti :kieh:

Viimeksi muokattu:
kiitos kaikille ketkä noin valmiita tukemaan ja ootte niin myötätuntoisia eksäni suhteen mitä oon joutunut kokemaan... itken.... :'( elämä oli yhtä helvettiä ja todellakin haluaisin kaiken unohtaa... ehkä siis jonain päivänä... ite oon sitä mieltä et mies ON narsisti, tai sitten hänellä on joku häiriö... koskaan ei suostunut mihinkään ei yhtään mihinkään terapiaan saati lääkäriin että ois diagnoosi saatu... eihän hullu halua hullun papereita...
Mutta valtavan raskas taakka se mun sisällä vieläkin on, vaikka nykyinen elämä ja kumppani ovatkin loistavassa jamassa ja mies todellakin normaali tällä kertaa ;)
Liikutuin vallan kun luin kommentteja, ja oon todella kiitollinen saadusta tuesta... halit kaikille :hug:

Moikka.

Tosiaan sectio on takana. Sectio siirtyi 1.1, minua ennen tuli hätätapaus. Vauva voisi hyvin, oma olo oli vain kaamottava, lopuksi kuulin että tämä hätätapauksen vauva ei selvinnyt ja kohtu jouduttiin poistamaan:(
No sectio oli ohi nopeasti, monta ihmistä oli leikkausalissa ottamassa pientä tulijaa vastaan. Viikkoja oli tasan 31, pieni poikamme '' Eetu'' painoi 1700g ja pituutta oli 40 cm.
Sectio haava on kipeä ja lähinnä olen vuodepotilas, yritän parhaani mukaan kävellä, esikoinen ja kakkonen pääsi mummilaan hoitoon, mies on täällä, vietetään paljon aikaa keskolassa.
Siinä pikaiset kuulumiset

Katsu ja ''Eetu'' 3vrk

KatsuAmsku Hurjasti onnea pienestä pojasta!! :heart: Ihana kuulla teistä ja hienoa että kaikki meni hyvin!

FA Hurjalta kuulostaa toi exäsi :(. Toivon että joskus pääset kipeistä muistoista yli :hug: vaikkakin aikaa se varmasti vaatii paljon. Onneks sulla on nyt ihana mies :heart:

Viimeksi muokattu:
Seksiasiaan jäi viimeksi kommentoimatta kokonaan. Meillä on petipuuhat nyt ihan viimesen kuukauden aikana vähentyny, ei ole vaan haluja kauheasti ollut. Tai miesrukalla kyllä, mutta itellä ei. Ehkä sitä alkaa niin keskittyä masukkiin ja ajatukset alkaa kääntyä loppua kohti, että haluaa "rauhoittaa" oman kroppansa ja keskittyä kuulostelemaan itteään ja vauvaa. Mutta kyllä silti yritys olisi kerta viikkoon, huomaa senkin että jos väli venyy pitkäksi niin molemmilla alkaa pinna kiristyä, hassu kyllä vaikkei itellä haluja kauhean usein olekaan :D

Sisätutkimus on tehty täällä lääkärineuvolassa, uskoisin olevan aika vakikäytäntö muuallakin. Ihan loppuviikoilla jotkut neukkutädit kokeilee kohdunsuuta jos pyytää, lähinnä huomannu että ne joilla on kätilön koulutus.

Miracille lepoa ja rentoutumista, toivottavasti ei olisi kovalla rytinällä tulossa toksemia päälle. Saisi pikkuinen vielä vähän kasvaa. Mutta onneksi olet hyvässä seurannassa että ajoissa voidaan puuttua! :hug:

Vauvalla on monena iltana ollut hikka, aikas hassun tuntuista. Ensimmäisiä kertoja ihmettelin että mikä ylimääräinen syke tuntuu kyljessä kun sängyssä makoilin, hikka tuntui niin hyvin ja säännöllisenä :D Mutta siitä keksin kun oli nopeampi kuin oma syke ja tasainen nykinä kuitenkin, että ei toinen voinut potkiakaan niin säännöllisesti.

Flowerin puolesta olen kovasti onnellinen, on niin ihana aina kuulla kuinka hyvin asiat sulla nytten on, kun kuuntelee kuinka kurjia kokemuksia sulla on takana. Ja hyvä että saat apua niiden läpikäymiseen, varmasti ajan kanssa tulee jonkin verran helpottamaan.

tupunen ja rymy 30+1

KatsuAmskukirjoittelikin näköjään samaan aikaan. Ihana kuulla teidän kuulumisia, onnea pienestä pojasta! Pikaista toipumista sinulle ja kovasti voimia pikkumiehelle!

Viimeksi muokattu:
FA: kyllä tuo sun ex kuullostaa minustakin narsistiselta. Onneksi olet päässyt hänestä eroon ja vielä kun saat mielesi eroon hänestä. Yhteisten lasten kanssa se ei varmaan ole kovin helppoa.
Minullakin oli 1 ex narsistinen. Olen erittäin tyytyväinen että en mennyt hänen kanssaan naimisiin, vaikka hän niin olisi kovasti tahtonut. Nyt minullakin on ihan erilainen mies, hellä ja huomaavainen.

KatsuAmsku: Onneksi olkoon pienestä pojasta. Onneksi painoa oli jo noin paljon.
Nyt meidän joukosta on jo 2 saanut vauvan. Onneksi suomessa on hyvää keskoshoitoa :heart:
Ja onneksi on tahoja jotka auttavat sairaaloita, että saavat keskoskaappeja...

Mä kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli muuten hyvin, mutta pissassa +
Paino on 1kg tullut ja verenpaineet oli laskenut. Huomaa että olen saanut levätä kotona, eikä tarvii töissä viipottaa paikasta toiseen. Hemppa oli 115 ja sain määräyksen ottaa rautaa joka toinen päivä.
Vauva vissiin nukkui ku th alkoi tökkimään mun mahaa. 140 oli syke ja pari kertaa potkas doppleriin.
Minä olen kokoa valas ja th sanoi että oletpa notkea vielä. Mulla siis painoindeksi huiteli aika korkealla ku tulin raskaaksi.

Saatiin tänään vihdoin ja viimein pyykinpesukone toimimaan. Ihanaa kun ei tarvii kaikkea pyykkiä enää raahata pesutupaan. Nyt kun pesen joku päivä vauvan kaikki vaatteet. Pesen ne pesutuvassa ja edelleen lakanat, pyyhkeet ja peitot... pesen varmaan pesutuvassa. Siellä kun on hyvä kuivaushuone ja iso kuivausrumpu.
Ostin myös pesukoneen päälle hoitoalustan.
Löysin myös kivan hatun vauvalle kesäksi, 2.5€ ku sain alennusta. Alkaa vaan kaikki ostokset olemaan niin tyttömäisiä, että vauvan on nyt pakko olla tyttö :heart:
Ei siis 22.12 näkynyt kiveksiä... joten voikohan ne vielä sinne ilmestyä?

Hikka yhden kerran olen tuntenut selvästi, että vauvalla on hikka. Sais tulla useammin vaan. Mutta taas se siellä potkii.
Pää oli muuten alaspäin ja nyt on aika usein tuntunut pyöreä möykky tossa navan yläpuolella, joten peffaa siellä mun mahaan tunkee.

Silvia ja viliANNA 30+0 :heart:

Viimeksi muokattu:
Onnea KatsuAmsku pikkuruisesta pojasta!! :flower:

Tänään oli neuvolalääkärikäynti, mut eipä vaan vieläkään sisätutkimusta. Ultrattiin taas. Vielä on yhden kerran lääkärillä käynti josko silloin sitten :confused: 5min kesti sekin käynti, vähän tommonen liukuhihnalääkäri on.. Painoarvio oli 1100g. Yllätykseksi vauva onkin raivotilassa. Oon luullut, et olis pt, kun lähes kaikki liikkeet tuntuu alhaalla.
Pikkujätkällä oli 3v-neuvola kans tänään. Muuten on ikätasoista motorista kehitystä ja suoriutui 4-vuotiaan tasoisista tehtävistä. Muuten kulkee jälkijunassa pukemis, syömis yms jutut. Toi poitsu on kuin 1v ison pojan kropassa, ei mitään oma-aloitteisuutta.

Hikkaa ei ole ollut vielä.

KatsuAmsku: Ihana kuulla kuulumisia ja että kaikki on mennyt hyvin! :) Hieno syntymäpäivämäärä pojallanne muuten :D Jaksamista edelleen sinne ja tosiaankin lepää nyt tarpeeksi :) Onnea!

Miraci: Sinne myös tsempit! :)

Mun oli nyt heti pakko tulla kertomaan kun tapasin lapsen isän! Ilmoitteli tuossa päivällä että on tulossa tänne. Sanoin että musta olis mukavampi jos tavattais kahvilassa ja niin me sitten siellä tavattiin. Ja kyllä on nyt huojentunut olo. Hän aikoo isyyden tunnustaa ja lapsen isänä olla. Melkeen tekis mieli itkeä kun oon niin hyvilläni, tää asiahan mua on vaivannut että tuleeko lapsella isää olemaan. Hänenkin lähipiirinsä jo asiasta tietää. DNA-testin hän haluaa mutta sehän on ihan ymmärrettävää. Mut ihanaa että tähän asiaan tuli selvyyttä :)

KatsuAmsku Paljon onnea pienestä pojasta! :heart:
Olipa mukava kuulla teijän kuulumisia.

Mä jäin tänään sairaslomalle ainaki viikoks tän väsymyksen takia. Tää alkaa olemaan jotain ihan kauheeta. Koko päivän oon vaan nukkunu tai parkunu, ku on niin voimaton ja väsyny olo.. :(

Seksistä Joo, hiljasta on täälläki. Ollu melkeen koko raskauden ajan. Nyt viime aikoina vieläki hiljasempaa. Mua ei vaan kiinnosta ja se sattuuki nyt jotenki niin kovin et ei vaan tee mieli. Onneks toi mies sen ymmärtää.

Hikka Mäki tässä pari päivää sitte ensimmäistä kertaa luulen et tunsin sen hikan. Hassun tuntusta ku samasta kohtaa nyki ihan tasaseen tahtiin.. :heart:

LD Mukava että se mies lupasi olla lapselle isä. Ei sun tarttesitäkään enää murehtia. :)

Flower Oot kyllä hurjia kokenut. :O Toivottavasti joskus pääset yli menneisyydestä. :hug:

Synnytys En mäkään sitä sen kummemmin suunnittele, mutta luultavasti otan kyllä kaikki kivun lievitykset mitä saa.

Nunnika+Prinsessarv 32+1

katsu-amsku onnitteluja hurjasti :heart: ja pikaista toipumista.... kaikille ei käykään aina hyvin, mutta onneksi teidän poika selvisi elossa.. nyt vaan kovasti voimia jatkoon!!!!

LD ihan tosi!!! hei, hienoo että se mies on noin järkevä!!! onnittelut sullekin paikallaan, ei tosiaan mikään itsestään selvä juttu. HuH!!! varmasti yksi huolen aihe nyt jatkossa vähemmän, ja mikä onkaan tärkeintä, niin lapsella ON isä, ja varmasti haluaa sen myös näyttääkin, ONNEA !!!!

vauvan hikan tunnistaa: kun pieni tasainen hytkähdys tuntuu monta kertaa peräkkäin, samassa kohtaa. ei yhtä kova kuin potku, vaan vähän niinku sydämen syke vois olla...

närästys no mistä ihmeestä tämmönen yhtäkkiä tulikaan "!!! koko päivän närästänyt niin et melkeen oksensin... ja en oo oikeen uskaltanu mitää syödäkään... :( mur.... renniee ja renniee lisää... iltapalaks vedän jugurtin ja muutaman porkkanan :)

eksästä tunteet nousee pintaan toisinaan... ehkä osasyynä juuri tämä raskaus mikä herkistää ja muistoja palaa... taistelen kovasti ja aion selvitä tästä kyllä.. onneks on tällanen anonyymi palsta, mistä voi kuitenkin saada ihan valtavasti tukea... ja Mindi tietysti porukasta ainoa joka ihan "livenäkin" mua nähnyt, mutta nää asiat mitä täälläkin oon kertoillut on sellasia, ettei niitä tiedä kun pari mun luottoystävääni... ja jo niistä nää kuulostaa liian kamalilta ollakseen totta.. onko lie ihmekään et itsemurha kävi kahdesti mielessä ennen eroa...?
Mutta kaikesta huolimatta elämä hymyilee :)

illan touhuilut me innostuttiin kasaamaan pinnasänky :heart: lisäksi siivottiin turhat rojut nurkista makkarista, mä silitin liinavaatteet ja mies petasi sänkyä... yhdessä sitten aseteltiin pehmoleluja sängyn päälle, ja mä vielä laitoin sen mun neuloman peiton päälle niinku päiväpeitoksi, ettei puhtaat lakanat ihan pölyynny ;)
Sitten istuttiin yhdessä oman sängyn päätyyn ja vierekkäin ihasteltiin tuota suloista paikkaa, minkä sisältöä jo niin kovasti toivottaisiin kotiin...
Siinä lopuksi imuroin , mies järjesteli vielä joitain kamoja, ja pyyhki pölyhuiskulla pölytkin olkkarista samaan syssyyn :heart:

Näitä onnen hetkiä ei voi sanoin kuvailla... pieniä ne ehkä muiden silmissä on, mulle mun koko maailma... että oikeasti miestä voi vauvan tulo näin paljon kiinnostaa että viittii ja haluaa laitella mun kanssa, ja vielä siivoaa siinä samalla :)

Nyt mä oonki sitte jo ihan väsyny, iltapalaa naamariin ja sitten jos laittais jonki hyvän leffan pyörimään..... olette kaikki mun ajatuksissa, toivottavasti ikäviltä uutisilta vältyttäis loppuaika :wave:

Yhteistyössä