Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

vauvan rytmistämulla kyllä molemmat aiemmat menneet ihan mun rytmin mukaan, ja yöt sain nukkua potkuilta. tämä helpotti arkea vauvan syntymän jälkeen niin ettei öisin tarvinnut taistella seurustelua vastaan vaan sillon syötiin kun oli nälkä ja sit takas koisimaan:)

Tämä odotus hiukan erilainen,kun meinaa vauva valvoskella myöhälle, yritän siks pitää päivärytmistä kiinni, syödä ja levätä samoihin aikoihin, ja tehdä kuten aiemmissa odotuksissa, ja toivoa että vauvan rytmi olisi helppo pitää samana myös syntymän jälkeen :) mutta keskellä yötä ei oo tarvinnu herätä kun tossa viime viikolla yhtenä yönä... enää kun ei vessassa tarvii öisin rampata niin ei vauvakaan heräile. käyn illalla noin kymmenen aikaan nukkumaan ja vauva kyllä saattaa potkia vieläpuolisen tuntia siitä eteenpäin,mutta aamulla herään kuuden maissa ja hiukan sen jälkeen vauvakin heräilee.tosin on ehkä tunnin hereillä ja jatkaa taas unia :) on niin suloista!!!
 
äh kirjotin tekstin ja pim se hävis kun koitin lisätä...

flower en ole kuullutkaan että noinkin voi mennä? Jokseenkin sitä on aina kuullut raskaana olevilta että massukat möyrivät yleisesti yöaikaan ja mielestäni joskus olen myös lukenutkin jostain että näin olisi useinmiten mutta näemmä onkin yksilöllistä. Tosin siihen en kyllä usko että äidin rytmillä on mitään vaikutusta siihen miten tuolla mahassa nukutaan ja valvotaan koska meillä nukutaan ja valvotaan jokikinen päivä samaan aikaan ja vauvan rytmi täysin "päinvastanen". No juu kyllähän niitä potkuja päivisinkin on mutta selkeesti yökukku niinkuin oli esikoinenkin. Sitten kun vauva syntyy ensimmäiset viikot ovat kuitenkin sitä nukkumista että uskon että viimeistään silloin tuo rytmi tasaantuu eikä meillä ainakaan ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Poitsun rytmi kääntyi pyllylleen vasta muutaman kk iässä ja siihenkin uskon olleen osuutta kun muutama yö valvottiin massukipuja. Äkkiä sen rytmin takasin käänsi ja 2,5kk iästä lähtien tuo onkin nukkunut jo yöt läpeensä :heart:
 
Heippa rallaa.

Täällä masutyypin suurimmat jumpat on aina iltaisin kun hyppää sänkyyn.l Eilenkin taas tuskailin kun tuntuu että kaveri tulee läpi mahan. Aika jytinä kävi. Muutoinkin on tosi aktiivinen liikkuja kuten oli tuo meidän kakkonenkin... esikko oli masu aikana huomattavasti rauhallisempi.

Täällä satanut lunta koko päivän ja alkaa jo pelottamaan että meidän koko tönö hautautuu kinoksen alle! :D Jospa sitä illalla menisi vaikka lumihommiin lasten kanssa.

Uutta masukuvaakin tuossa räpsin ja näyttää että alka tuo kasvu tasaantumaan jo aika lailla... Tosin kuva on aika huono kun paidan värit näyttää "uppoavan" verhoihin aika hyvin :D



Mutta eipä taas oikeen muuta... huomista poliaikaa odotellessa... :)

Liro ja papunen 24+2
 
dindei juu ehkä oon se yks sadasta jolla näin on käynyt, mut tosi se on. jo ihan vauvana esikoinen nukkui yöt niin että söi kyllä mutta takaisin omaan sänkyyn ja siinä sitä nukuttiin, mutta koska aamulla olin noussut aikaisin niin hän myös tottui siihen ja heräsikin jo kuudelta kuten ite olin heräillyt :) ja kunnon päiväunet niihin aikoihin kun mä olin päivisin torkutellut :)ja meni se kaksi-kolme tuntia yhdessä nukkuen kevyesti...
illalla meni sit kahdeksan-yhdeksän välillä unten maille..
Kakkosen kohdalla kävi vielä paremmin, oli jo syntyessään yöt mieluusti nukkuva :) ja rytmit löytyi tosi helposti. En osaa sanoa miten tää on mahdollista, mut on kuitenki :D ja tämän vauvan rytmi on kyllä kans niin selkeä, että vaikka valvookin myöhemmälle iltaisin ku nuo kaks aiempaa niin nähtäväks jää miten onnistutaan :)
 
Masuasukin rytmistä niin meillä esikko biletti kaiket yö ja syntymän jälkeen nukkui yöt läpeensä yhdellä ruokinnalla ja sekin loppui musta joskus 6-8kk ikäisenä. Herää edelleen joka aamus lähes poikkeuksetta kuuden aikaan ja minä taisin nukkua suurimman osan raskausajasta aina seiskaan kasiin saakka. Eipä siis mene ainakaan samojen rytmien mukaan meillä :whistle: Tämä kakkonen on antanut mun aika hyvin nukkua lukuunottamatta näitä joitakin poikkeuksia. Alkuraskauden unettomuus kun ei vielä johtunut niinkään hänen toiminnastaan. Toivon kuitenkin et alkaisi vaikka joka yö bilettämään jos vauva-arki sitten olisi yhtä helppoa kuin esikon kanssa!!! Suurimmat bileet kuitenkin yleensä on illalla tai oikeastaan juuri silloin kun itse nostan koivet ylös ja olen vaan =)
 
haha tönö :D hauskasti sanottu ,mut minkäs teet, nytkin oon pari tuntia kattonu dvd:ltä yhtä sarjaa, ja vauva nukkunu koko ajan :) äsken nousin laittamaan ruokaa niin johan alko potkiminen ;D sitä sit ikän tiä mitä tää mukula on ku syntyy ;) mut toisaalta mietin sitäkin et mitä jos mä nukun vaan niin sikeästi etten herää potkuihin, et saattaahan vauva liikkuakin yöllä??? mä vaan nukun nykyää niin tosi hyvin, nyt taas kun miehen funssakin alkaa mennä ohi eikä se kuorsaa enää ;) niin että en kyl ainakaa potkuihin oo heränny... ja kyllä potkii mun touhutessa, ja iltaisin se on säännöllisesti 19:30 - 22:30välinen aika, kun tasainen töminä käy :)
 
Mä en ole ainakaan vielä yöllä herännyt vauvan liikkeisiin. Kyllä se siinä möyryää kun menen nukkumaan muttei se ole ainakaan vielä vaikuttanut mun unen saantiin. Ja aamulla kun herään niin alkaa liikkeet tuntumaan. Tai sitten ne on tuntuneet koko yön mutten vaan tiedä sitä :D Päivälläkin liikkeitä tuntuu säännöllisesti. Tunnen niitä tosiaan hyvin työn lomassakin :) Illasta on sitten rauhallisempaa ja kun menen nukkumaan niin alkaa jytinä, mutta tosiaan nukahdan sitten itse enkä tiedä muusta.

Olipas tosi raskas ja kiireinen työpäivä! Huh huh. Selkä taas melkoisen koetuksella. Mun pitäis tällä viikolla mennä sinne sokerirasitukseen mutta mulla on joka päivä aamuvuoro ja mä en kertakaikkiaan voi tehdä töitä jos joutuu olemaan syömättä ja juomatta. No perjantaina mulla on vapaata niin meen sillon.. Neuvolatäti kyllä sanoi että pitäs käydä 2 viikkoa ennen seuraavaa aikaa joka on siis 20.12. mutta ei voi mitään. Ja en voi muuttaa työvuoroja kun mulla on näyttöviikko ja en vaan voi olla poissa. Labra on kyllä ihan siinä osaston alakerrassa, mut ei musta ole tekemään töitä niiden mittausten välillä. Senhän nyt tietää.. Joku päivä tässä kehuskelinkin kun aamupahoinvointi on hellittänyt. No mitä paskaa, eilen aamulla taas tuli oksennukset kurkkuun ja eipä ollut kaukana tänäkään aamuna. Siis miten ihmeessä voin olla oksentamatta sen rasituksen aikana? Jos siellä oksentaa niin pitääkö se litku juoda sitten uudelleen? Voi hemmetti :( Jos mä edellisenä iltana söisin tosi raskaasti ja paljon, jos se helpottais.. Mut toisaalta tulee huono olo kun syö liikaa.

Työpaikkaohjaaja jo uskalsi melkein luvata että mun näyttö menee läpi, kun kysyin asiasta että uskallanko lähettää kutsukortit jo valmistujaisjuhlaan :D jee.

Olin muuten mielissään, kun töissä yks potilas kysyi että koska mulla on LA. Näkyy kuulemma mahasta jo. Ja yks laitoshuoltaja sanoi että aijaa sä saat vauvan, hän oli kuullut mieheltään joka on mun äidin työkaveri :D Ja sunnuntaina yhden potilaan tytär sanoi että hän on kuullut että mä saan vauvan, koska hänen tyttärensä on mun lapsuuden kaveri :p Pienet on täällä piirit.

Ei kai tänne kummempaa.. Jaksaiskohan sitä lähteä jouluostoksille..

LD + Pikkunen 25+1
 
Heippa kaikille!
Tänne on tullut vkonlopun aikan niin paljon tekstiä, että en varmaan muista puoliakaan, mitä ajatelin kommentoida.

Juli: Kiva, kun kerrot Pikku-Aleksin kuulumisia! Täällä ollaan hengessä mukana ja seurataan teidän matkaanne kohti keväällä häämöttävää kotiutumista - jaksamista pitkiin päiviin :hug:

Kike79: Jaksamista sinulle miehen kanssa - onpa hänen suunnaltaan todella ikävää käytöstä!

Flower Again: Hurjan paljon kosinnasta :flower:

Asumisesta on ollut kans täällä puhetta. Me asustellaan rintamamiestalossa, jossa remontti alkaisi pikkuhiljaa olla voiton puolella. Neliöitä tässä on noin 120 ja tonttia 2000 neliön verran. Talo on kolmessa kerroksessa. Ylhäällä 2 makuuhuonetta ja aula, keskellä keittiö, oh, mh, eteinen ja wc. Ihan alhaalla sit khh, kh ja sauna + lämmin varasto ja puuliiteri. Eli ihan hyvin mahdutaan tässä jatkossakin. Tokikaan kaikille lapsille ei saada omaa huonetta, mutta eiköhän nuo pärjäile muutenkin. Meillä on pojilla yhteinen huone ja nyt kun tulokas on tyttö, niin tulee sit tytöille yhteinen huone, kunhan vauva nyt ensin kasvaa =)

Tulokkaan rytmi on meillä semmoinen, että heräilee yleensä joskus puolen päivän maissa mylläämään ihan urakalla. sit on rauhallisempaa aina iltaan asti, kunnes joskus kahdeksan aikaan alkaa uusi jytistys, jota jatkuukin sit melkein puolille öin. Yöllä joko nukkuu tai sit en vain herää liikkeisiin. Aikaisempien kohdalla en ole kiinnittänyt huomiota, miten on rytmi jatkunut masun ulkopuolella. Mutta vilkkaita ovat kaikki mahassa olleet ja niin ovat olleet mahan ulkopuolellakin :D

Millaisia mielitekoja teillä on muuten ollut raskaana ollessa? Onko ollu joka raskaudessa erilaisia? Mulla on vaihdellut mansikoista ja appelsiineistä (esikoisen aikana) laskiaispulliin ja jäätelöön (keskimmäinen). Kuopusta odottaessa taas söin aprikoosibonaa purkki kaupalla ja sekoitin siihen vielä mustikoita joukkoon ja tässä neljännessä maitopohjaiset puurot. Nytkin on riisipuuro hautumassa hellalla :D Joka raskaudessa siis erilaisia, mutta yhteistä kaikissa on se, että ne ovat todellakin HIMOJA eli niitä on pakko saada koko ajan...

Mutta nyt sitä riisipuuroa hämmentämään :D

Lalli ja pikkuprinsessa rv 25+3
 
LD: Tarkistappa vielä että et saisi käydä siellä työaikana. Ainakin sitten kun olet työsuhteessa niin saat. Ainakin meillä saa.
Rasituksen aikana ei kauheasti saisi liikkua, joten ainakaan töihin et voi mennä välillä. Ja jos oksentaa sen sokeriveden, niin pitää mennä uudestaan joku toinen päivä.
Mä en oksentanut sitä silloin kun kävin raskauden alussa ja olin tosi pahoinvoiva. Ei se niin hyvää ole, mutta ei se pahaakaan.
 
littledeath voi tiäkkö, sä et saa liikkua mihinkään sen litkun juomisen jälkeen....
mulle ainakin sanottiin että sen takia ei päästetä edes kahvioon, tai tv aulaan, ettei tule yhtään liikuttua verinäytteiden ottojen välillä, kun käveleminen vaikuttaa sokerituloksiin..
et varaudupa siihen et juot litkun ja istut tai makaat siitä seuraavat pari tuntia............
 
Moii!

Iski tänään aivan huomaamatta shoppailupakko:O Siis kaupungilla oltii nuorimman kanssa, ja sit vaa menin ostaa puodit tyhjiksi lastenvaatteita:/
Me asutaan ok-talossa, oisko 100m2? Hyvin mahdutaan:).
Vauvan rytmi ei tule olemaan erinomainen, viikossa yövuoroja yleensä 1 aina, mutta joskus 3, niin on edellisten kohdallakin ja huomaa että on yöeläjiä :D
Kaamottavista omista synnytyksistä olenkin kertonut:(
Nyt pitäis syyä:)

Katsu ja Mussu 27+3
 
Okei, selvä! Hyvä tietää. Menen sinne sitten perjantaina. Ja juu tosiaan jos olisin oikeasti töissä tuolla niin voisi käydä työaikana :) Mutta kun tosiaan nyt on viimeiset kaks työvuoroa vielä niin en mitenkään voi olla aamulla pois kun mun pitää näyttää mun osaamista ja just aamulla on eniten töitä. Toivottavasti en ala oksentamaan siellä.. Ajattelin jos menen heti kun labra aukeaa.

Siitä mun Kell-positiivisuudesta.. Nyt mulle oli oikein SPR:n lääkäri laittanut sähköpostia. Ja raskauden kannalta tässä ei siis ole mitään hälyyttävää :) Huh, todella hyvä tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Lirolla onkin kiva masu jo! Kattelin noita mun sf-mittoja niin isoimmillaan on molemmissa ollut 34 toi mitta, ekan kerran mitattuna toisessa rv 25 ja toisessa rv 27, mitat olleet 22 ja 23. Mun vatsa tuntuu kasvavan aika tasasesti, voipi olla tekemistä sen kanssa ettei oo noita raskausarpia tullut kun ei tuu semmosta yht´äkkistä kasvupyrähdystä...

Vakuutushakemus on nyt lähtenyt etiäpäin ja kuulemma parin viikon sisään tulee päätös. Tädillä toimistossa ei ollut tietoa tuosta vaikuttaako tuo b-streptokokki sen saamiseen. Ei se nyt ainakaan mikään harvinainen juttu ole, joten onhan tässä toivoa, että se saadaan. Mutta tietäen nuo vakuutusyhtiöt niin ovat kyllä aika tarkkoja kaikesta, ja onhan tuossa se mahdollisuus (vaikkakin pieni ) että synnytyksen jälkeen vauvalle voi jotain komplikaatioita tulla...

rytmi: en yhtään muista millainen vauva tää esikoinen oli vatsassa, syntymän jälkeen hällä oli kyllä rytmi ihan hakusessa. Muistan kun heiluttelin sitteriä kuin lentokonetta ja välillä taisi kaukalokin olla lentomodessa vierasilla kun oltiin :D Ja sisällä tuli joskus vaunuihin nukutettua, ei ollut mikään kauheen helppo vauva alkuaikoina, mutta noin 6kk iässä alkoi helpottaa, siis nukkui yöt täysin, eikä mitään ongelmia ole sen jälkeen nukkumisessa ollut, nukkuu yönsä edelleen todella hyvin. Kuopus oli vatsassa aika villi tapaus, mutta syntymän jälkeen tuntui pitkään ettei hän mitään muuta tehnytkään kuin nukkui, ja ihan aina kun imetin hän nukahti siihen paikkaan, sain myös itse hyvin nukuttua siinä samalla joten ei ole kyllä jäänyt univelkaa hänen vauvaiästään, nykyään nukkuu ihan hyvin koko yön, mutta tosiaan meitin kanssa samassa sängyssä usein, joten siinä ois nytten työnsarkaa saamaan hänet jäämään omaan sänkyyn. Jostain muistan lukeneeni, että sikiö rauhoittuu äidin liikkuessa, joten selittäisi kyllä tuota yöllä potkutreenien vetämistä :D

Pitipä kysyä, te jotka meinaatte vauvaa tuttiin totuttaa, niin otatteko jo synnärille sen mukaan? Kun mulle viimeksi sanottiin, että voi häiritä tuota imettämiseen totuttelua, joten ei siellä ollut käytössä, eikä tosiaan kuopus sitä enää sitten huolinut ja meinasin tällä kertaa että kuitenkin se tutti olisi hyvä, jottei minua käyttäisi huvituttina..

Mieliteot: tässä raskaudessa virvoitusjuomat, ja vichy, en siis tiedä mitään parempaa kuin vichy tällä hetkellä. Samoin aika paljon kaikki salaatit miellyttää ja feta. Eli suolasta tekee mieli. Kuopuksesta muistaisin, että ruisleipää vetäsin juuston, suolakurkun ja sinaapin kera useamman kerran... Musta tuntuu kyllä, että jotenkin oon tässä raskaudessa ollut paljon nälkäisempi kuin näissä edellisissä, ja oikeastaan oon hesessäkin käynyt varmaan nyt enemmän kuin ikinä ennen :ashamed:

Hiiva probleema näyttäisi mulla olevan häviämässä, jippii :) Ja voin kyllä ihan suoraan sanoa, että menetelmänä varmaan tuo greippimehu ja luonnonjogurtti viimeistelemässä sai sen nyt vihdoin ja viimein rauhoittumaan... koputetaan puuta nyt kumminkin varmuuden vuoksi :D

Mindi83 24+2
 
Ei herkkänahkaisille lukijoille!!!
Kysymys: Kun te laitatte sormenne emättimeen, niin tunnetteko kohdun suuta, tai kaulakanavaa?
Mä olen nimittäin aina ja iankaikkisesti tuntenut sen. Ennen raskautta ja nyt myös raskauden aikana. Se on ollut aina saman lainen. Nyt kun kokeilin, niin oman tunnusteluni perusteella kaulakanava kadonnut aika hyvin ja sormen saisin kohdun suulle paremmin kuin hyvin. Mua jäi niin kovaa vaivaamaan, kun ei tunnusteltu tilannetta silloin lauantaina kun kotiuduin. Perjantai-illalla se katsottiin ja kaikki oli silloin ok. Nyt kuitenkin mulla on tullut la, su, ma ja tää päivä jatkuvasti tosi tujuja supistuksia ja menkkamaista jomotusta ollut alamahalla ja alaselässä välillä. Huolestuttaa tosi kovasti... :| Eihän se selviä kun lääkärin tutkimuksella ja mulla neukkulääkäri ens tiistaina. Sitä ennen pitäis olla 3 päivää töissä ja silleen. Olin tän työpäivän jälkeen ihan hajalla. Vuodepotilaita ja raskaita 2 avustettavia, meinasin pariin otteeseen pyörtyä ja koko ajan alamaha ja selkä jomotteli ja supistuksia tuntui pitkin päivää...
Anteeks tää visin vali-vali-teksti, mutten tiedä mihin muualle purkaisin tän. Pakko vain nöyrtyä ja mennä huomenna lääkäriin, että saa tarkistettua tilanteen ja saa oman mielenrauhan. Inhottaa, kun musta tuntuu, että muut ajattelee mun olevan joku hysteerinen odottaja, jolle raskaus on lähestulkoon sairaus.. :'( Paska fiilis

GCS15 & Masukki rv 27
 
Heipsun keipsun taasen!

Tänne onkin tullut paljon juttua. :)

En enää muista mihin kaikkeen piti kommentoida, muuta kun tuohon synnytys- ja asumis galluppiin ja ainakin. :D

Eli esikoinen syntyi sektiolla raskausmyrkytyksen ja perätilan vuoksi rv 35+1. Painoa hällä oli 2670g ja 47cm. Voi ihan hyvin. :) Kakkonen syntyi sitten alateitse rv 39+2. Aamulla kuudelta meni vedet kotona, supparit alkoi vartin sisään tosi kipeinä ja tiheinä. Ponnistus kesti 10min. Vauva syntyi klo 11.21. Elikkäs synnytyksen kokonaiskesto oli 5h 21min. Epiduraalin sain, samoin kohdunkaulan (vai -suun?) puudutteen, pari pientä nirhaumaa tuli joihin pari tikkiä yhteensä, toinen oli virtsaputken suulla ja kirveli kyllä ikävästi. Eli aika helpolla pääsin. :) Toivottavasti tämänkin kanssa. ;)

Meiän poppoo asustaa rivitalossa, 90m 4h+k+s. Yläkerrassa makkarit ja sauna ja alhaalla olkkari, keittiö ja vessa. Ei oo kovin toimiva pohjaratkasu tässä, mutta omaa ettiessä. ;)

Tultiin eilen helsingistä mun äidin luota ja ai että mikä keli oli ajaa. :O Ensin tahkottiin varmaan puolitoista tuntia autoa irti hangesta, että päästiin edes liikkeelle. Oltiinkin sitten niin myöhään vasta kotona, että sai tuo meitin ekaluokkalainen jäähä kotia huilimaan täksi päiväksi.

(.) Täällä sujunut hyvin. Vauva liikkuu ja liitoskivut on vähän helpottaneet. Supistelee aika ajoin, mutta mun mielestä kumminkin vähän verrattuna edellisiin. Perjantaina sitten sokerirasitukseen :x , ensi tiistaina neuvolaan ja sitten joulun välipäivinä neuvolalääkärille. Ja siinä kaiken välissä ihana joulu. :heart:
Vitsi kun ketutaa mennä sinne sokerirasitukseen, varsinkin kun ei saa tuota 2v uhmatuhmaa mihinkään hoitoon siksi aikaa, niin otettava se mukaan riehumaan. Hää kun aina tuolla liikenteessä on niin meno päällä, juoksee ku mielipuolinen eikä vahingossakaan tottele mitä sanoo. Ja kun siellä pitää olla se 2 tuntia, niin voi pojat... No, ehkä se yllättää ja on nätisti. :p

Ammuska ja Touhu 24 *poks poks*
 
GC15
paree ko meet het aamusta näyttämään lääkärille!!! noi supparikivut ei kuuluis vielä noille sun viikoille... saat ainaki sairaslomaa,jos muuten kaikki on kunnossa!!!
mä oon kans hysteerinen,mut pyörittelen asioita vaan omassa päässä :|
nii ja tohon sun kysymykseen... en oo plussan jälkeen kokeillu kohdunsuun tilannetta. en oo uskonu tarvitsevani... sillon yrityksen aikana seurasin ovista ja tuli tarkkailtua sieltäki :stick: kaikki keinot käytettävissä ;)

Mindi kyseli tuttiin opettamisesta...mun lapsukaiset ei oo ikinä syöny tuttia. ei edes laitoksella vaik tyrkytinki sitä ;)

asutaan reilun 100 neliön omakotitalossa mettän ympäröimänä ja kaikille lapsille on oma huone...tälle pienimmälle saatiin just viikonloppuna valmiiksi.

neuvola huomenna. saas nähä onko paino noussu. tähän mennes ei viel yhtää...

sokerirasitus ens maanantaina!!! AAARRRGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mut ny maate ja maha syliin =)
 
Hei kaikki!

En ole tänne juurikaan kirjoitellut kiireiden vuoksi, mutta ajattelin nyt kysäistä kun on alkanut ilmestymään kummia kipuja että onko kellään ollut vastaavaa tai tiedättekö mistä voisi johtua, nimittäin pistävää kipua peräsuolessa? Kuumotukseen vasemmassa nivusessa olen jo tottunut ja alkanut uskomaan että kysymys on liitoskivuista, mutta ensimmäistä odottaessa kun huolestuu kaikesta aikalailla!

hyvää joulunodotusta kaikille,
rv25+4
 
5.12 illalla kun oltiin käymässä nukkumaan, puoliso nosti käteni hänen vatsansa päälle ja mitä tunsinkaan, ensimmäiset potkut :heart: Tuntui todella hyvältä tuntea ne, eikä ollut vain yksi tai kaksi, vaan ihan kymmenkunta. Muutenkin tuntuu nyt taas omalta kantiltani sujuvan raskaus paremmin, toivottavasti jatkuukin tälläisenä kun odottavan äidin, puolison kanssa on miellyttävä olla ja kun hänen luonaan ei ole, on seuraava näkemiskerta jo mielessä :heart:

Nyt jatkamaan unia, koirat herättivät kesken sikeimmän unen :mad:
 
mindi kiva että hiivailulle näyttäis olevan loppu :) ja kiva että noi parinteiset keinotkin auttaneet, mä ainakin uskon niin et lääkkeiden ja luonnontuotteiden yhteisvaikutus on ollu yhdessä se tehokkain :)

GCS15 ihan mielenkiinnosta aluks: mikä tää sun nimimerkin tausta on, ja mistä se siis tulee :)
Ja sinuna soittaisin neuvolaan jo heti, ja pyytäisin pääsyä tarkistukseen lääkärille, eihän tässä varmaan ite murehtiminen auta... mä en ainakaan osaa sanoa muuta :(
Ja saikulle rohkeesti vaa, ei kukaan ole NIIN korvaamaton työssään ettei raskausaikana vois olla töistä pois :)

tutistano mulla on kyllä molemmilla aiemmilla kerroilla synnärillä vauvalle annettu oma tutti :) onks Porissa sitten niin ettei siellä anneta :D jospa siis otan varalta mukaan.... esikoiselle kelpasi tutti oikein hyvin, kakkoselle ei millään, siks olikin enemmän huutoa ;) ja kyllä tutti on jotenkin niin söpön näköinen pienen vauvan naamassa, se ottaa nenäänki aluks hiukan kiinni :heart:

raiisa no enpä tiedä tuostakaan vaivasta mitään... kysypä sinäkin neuvolasta.... siellä ne viisaammat taitaa kuitenkin olla..

tuleva isä onnea potkujen tuntemisesta:flower: eikös olekin suloista.... hienoa että tekin saatte yhdessä niitä kokea :) onnea jatkoonkin!!!

poksuti-poksis joo-ooo eli tänään 27+0 tai 29+0 :D huh huh, alkaa kohta olla kolmekymppinen lähellä rikki menoa, se tietää sitä että aamut kääntyy vähenemään päin..... jipppiii ja hui kauhistus... pitkä taival on tultu jo, ja se loppurutistus enää tästä tarinasta edessä :) loppuviikosta aion mennä katselemaan lisää tarvittavia juttuja, sitteriä tuskin ostetaan mutta turvakaukalo tonne autoon tarttis kohtapuoliin varmaan käydä valkkaamassa, ois sitten valmiiks katsottu edes...

mukavaa keskiviikkoa kaikille:heart:
 
Tutista Meillä esikko sai tutin vasta kun oli jo kuukauden ikäinen eikä sitä pikku vauva aikaan oikein kaivannut. Kakkonen oli taas aika levoton vauva ja hälle haettiin tutti heti samalla reissulla kun laitokselta lähdettiin. Nyt meinaan pakata tutit jo heti mukaan vaikka täällä tunnutaankin aika nihkeesti tutteihin suhtautuvan... meinaavat kai juuri tuota ettei sitten löydy välttämättä kunnon otetta imetyksessä...

GCS15 Uudelleen synnyttäjillä kohdunkaula ainakin pehmenee ja voi olla parikin senttiä auki jo tosi aikaisessa vaiheessa... muuta en osaa sanoa. Kannattaa tosiaan käydä näytillä niin saa sen asian kanssa mielenrauhan! =)

Raiisa Mites peräpukamat mahtaa oireilla? Ne kai tosi yleisiäkin raskausaikana ja itselle tuli heti mieleen jos kyse ois jostain sellasesta? Neuvolasta mäkin kyllä suosittelisin kysymään... =)

(.) Mulla yhden maissa aika sinne opolille lääkärille ultraan ja sellasta... kovasti jänskättää vaikka ei pitäis mitään ihmeempiä olla. Mitta silti!! :D On se aina vaan niin jännää ja huisia nähdä se oma vauveli.... vaikka tyypin tuntee paremmin kuin hyvin niin se näkeminen on silti ihan eri juttu...

Eli myöhemmin jutuille uudelleen ja toivottavasti silloin ois jotain kerrottavaakin! :D

Liro ja papunen 24+3
 
Tulevalle isälle onnittelut ekojen potkujen tuntemisesta, luultavasti kumppanisi oli yhtä onnellinen, kun sai jakaa ensimmäistä kertaa odotuksen "konkreettisen" puolen sun kanssa :)

Flower Again mun nimimerkki tulee Glasgow'n Coma Scalesta (tajunnantason määritysasteikosta :D ), josta siis täydet pisteet ovat 15 ja ne merkataan GCS15. Jos kiinnostaa mistä pisteet tulevat niin : Glasgow'n kooma-asteikko – Wikipedia Sitä käytetään sairaanhoidossa.. :LOL: niin mun tyylinen nic.

Raiisa kuulostaa sisäisiltä peräpukamilta näin äkkiseltään. Kannattaa kokeilla apteekista saatavia Sheriproctin tuotteita (voiteet ulkoisille ja supot sisäisille pukamille). Voit tietty neuvolalääkärille mainita asiasta tai soittaa aikaa tk:hin, jos kovasti vaivaavat tai kipeytyvät. Lääkäri kurkistaa sellaisella spekulan tyyppisellä persustaan ja sitten tunnustelee peräsuolesta onko niitä pukamia ja minkälaisia ne on (tuntuu hieman epämukavalta :eek: )

(.)
Olin sitten heti 8 mais tk:ssa vinkumassa näistä suppareista ja mun tilanteesta. Sain heti mennä lääkärille ja se kirjoitti aluksi viikon saikkulia. Ens viikon tiistaina neuvolalääkärissä se kirjoittaa lisää ja sanoi, että työnteko ennen äippäloman alkua on nyt sitten ohi. Levätä ja rentoutua pitäis, ei sais edes pikkukotitöitä tehdä. Rv 30 jälkeen voi sitten alata testaamaan itseään ja omaa vointia hieman. Tästä eteenpäin siis pakkolevossa. Kohdun suun tilanne oli kuin olikin muuttunut. Pehmenynyt, lyhentynyt ja jotenkin "tullut alas" (mitä ikinä se tarkoittaakaan). Sanoi, että parempi nyt oikeasti levätä, kun sitten joutua sairaalaan pakkolepoon. Näinhän se tokikin on. Tulin sitten heti kesken työpäivän pois. Poika oli hoidossa ja ajattelinkin nyt levätä, kunnes hoidosta soitettiin miltei välittömästi kun pääsin lähteen töistä, että tenavalla lämpöä (37,5). Se yskii muutenkin ihan hirveää sellaista laryngiittimaista haukkuvaa yskää. Kurkkuakin valittelee. Se sitten siitä rauhallisesta levosta... Noh, pakko vain koittaa olla..


GCS 15 + Masukki rv 27+1
 
Joo, tuli Porissa viimeksi vähän sellanen olo, ettei tosiaan tuohon tuttiin nyt ainakaan hirveesti kannusteta. Esikoinenhan sai tutin jo sairaalassa, mutta oli teholla joten mulla ei ollut osaa eikä arpaa siihen. Nyt meinasin, että vaikka saisinkin kieroja katseita osakseni, niin vien tutin mukanani jo osastolle :D

GCS15 samaa mieltä, saikkua vaan pyytämään... turhaa sitä rasittaa itseään ihan loppuun, varsinkin jos kipeitä supistuksiakin jo tulee! Mä oon ihan hölmö varmaan, mut en kyllä itse tunnista tuolla alakerrassa yhtikäs mitään...

Hiivasta vielä: ainakin mulla varsinkin nuo lääkevoiteet sai tuon tilanteen kymmenen kertaa pahemmaksi. Nyt on tosi hyvä olla, kun voi jo ihan housut jalassa istuakin kun mikään ei tunnu hankaavan :LOL:

Käväsin kelan sivuilla katselemassa, niin ainakin äitiysavustus on nyt myönnetty ja maksupäivänä näytti olevan huominen päivä. Ihan hyvä, kun maanantaina lähdetään kattelemaan niitä tarvikkeita, niin tulee sekin raha hyötykäyttöön. Aika äkkiä se päätös sitten tehtiin, alle kahdessa viikossa.

Mun täytyy tästä lähteä asioille, pitäis ostaa esikon eskaritädeille jotain, mutta ei aavistustakaan mitä...

Mindi83 24+3
 

Yhteistyössä