Heippa PIIIIIIIIITTTKKÄÄÄÄÄSTÄ aikaa :wave:
En edes muista, koska olisin viimeksi kirjoittanut tänne :ashamed: mutta lukenut olen teidän kirjoituksia sitäkin ahkerammin. Kaikenlaista on täällä tapahtunut, siitä lisää myöhemmin
Synnytysgalluppia on ollut liikenteessä. Mulla esikko syntyi 2006 maaliskuulla alakautta tuskaisten 2 vuorokauden sairaalassaolon jälkeen. Elikkä epäsäännölliset kivuliaat supistukset alkoi jo 8.3 aamupäivällä ja poitsu syntyi 10.3 illalla. Yöt nukuttiin sairaalassa tosi huonosti, olin kipeä ja väsynyt. Kuin ihmeen kaupalla sain kuitenkin ton kaverin punnattua pihalle. Eli rv 41+6 syntyi, I vaiheen kesto jotain 12h, II vaihe 4 min ja jälkeiset tulivatkin sitten vasta istukan käsinirroituksessa leikkurissa. Kaiken kaikkiaan jäi tosi hyvä fiilis kuitenkin synnytyksestä ja odotan tätä tulevaa innolla, pahin pelko on, että menee sektioon tai repeän pahoin. En haluaisi olla "huonossa kunnossa" tai kipeä koko urakan jälkeen.
Tarvikkeita ja hankintoja on tehty oikeastaan aika vähän. Muutamia vaatteita oon ostanut. Saan äidiltä lipaston, johon pistän vauvan vaatteet ja hoitotarvikkeet (vaipat vaihdan hoitoalustalla joko sängyssä tai lattialla). Pinnis on mun oma vanha hyväkuntoinen sänky. Vaunut pitänee ostaa tammikuussa ehkäpä ja turvaistuin on esikon aikainen. Ajattelin, että ostetaan toinenkin turvaistuin, kun kerran on kaks autoa, mutta sitä pitää nyt tuumata. Vaatteita saan aika paljon muutenkin ja sitten asikon kaikki vaatteet on tosi hyvässä kunnossa. Se on sitten eri asia jos tulee tyttö, en malta pukea pientä prinsessaa esikon vanhoihin sinisiin vaatteisiin
Kelan paperit vein tällä viikolla. Nehän pitää olla toimitettuna 2 kk ennen laskettua aikaa. Ei vielä ollut kiire, mutta ajattelin hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Kivaa kun tulee äippäpakkaus
Mahakommentteja on todellakin tullut!! Kaksosraskaudeksi on luultu myöskin, eli kait tämä kumpu onkin jo iso. Sf-mittaa ei olla vielä mitattu, harmi vain. Oon ollu kuitenkin rv 18 ja 22 neuvolassa... : / Ite en oo kommenteista moksiskaan, nautin siitä että kerrankin on jotain millä mällätä eikä tarvi vetää masua sisään koko ajan ja pelätä läskipullistumia
Sokerirasitukseen on aika ens viikolla, mutta joudun perumaan sen kun sain siksi päiväksi töitä ja tällä hetkellä raha on mulle tärkeämpää.. Oon meinaan tosi tosi tosi tosi peeaa. Siirrän ajan sitten eteenpäin, oon kyllä varma että nalli napsahtaa mulle ja joudun ruveta kotimittailemaan ja kattoon ruokavaliota (mikä kyllä olis ihan suotavaa).
Rytmihäiriötuntemuksiahanmulla oli silloin rv 12-16 välimaastossa ja otettiin kans EKG (joka ok, huolimatta RBBB:ä). Sit olin tutkimuksissa hengenahdistuksesta, mutta mitään ei löytyny. Otettiin kans TSH ja T4V, mutta nekin ok. No, nyt kohtu alkaa nousta keuhkoja kohti, joten en enää jaksa mussuttaa siitä, kun olo on puuskuttava ja tuntuu kuin norsu istuisi kehukojen päällä. Mutta ei se ollut raskaudesta johtuvaa silloin kun tosissaan asiaa tutkittii.. Sitä mieltä mä oon.. Katsotaan sit ku tää papu on tullut pihalle, jos oireilu jatkuu..
Joulu jee!!! Fiilis on jo katossa ja odotan aattoa. Ihanaa kun vaan saa olla ja on lämmin perhetunnelma
Siivoja olen jo vähinsä tehnyt ja jouluvalot on olleet viikon ikkunoissa. Rahatilanne tosin on todella heikko n.20 euroa, jolla pitäis saada lahja pojalle, miehelle, kummipojalle ja siskon lapsille...
En oikein tiedä mitä teen...
EveliinaQ halaus Laurin poismenon johdosta, oot kokenut rankkoja asioita :heart:
Imetyksestä ollut puhetta. Joillekkin arka asia ja tiedän, että koko touhu on saanut aika syyttävän leiman. Sen perusteella jotkut pistää äitejä ja äitiyttä paremmuusjärjestykseen, jotkut tuomitsevat tosi rankasti toisia. Se on vieläpä niin herkkä asia, josta pahoitetaan mieli todella helposti. Itse oon sitä mieltä, että "hyvä äitiys" ei ole riippuvainen imetyksestä tai sen kestosta. Jokainen tehköön itse valinnan, imettääkö vai ei. Jos joku ei oman tai lapsen fyysisistä syistä onnistu (nännien muoto, lapsen kireä kielijänne tms.), niin siitä ei ole syytä ottaa stressiä tai syyllisyyden tunteita. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa, tuli ruoka sitten pullosta tai tissistä. Äiti-lapsisuhteen voi rakentaa myös muulla tavalla, kuin varhaisimetyksellä. Tsemppiä täällä kaikille imetystä pohtiville. :hug: Itellä ei onnistunut ekalla kerralla, nyt toivon, että voisin imettää hieman pidempään.
LD älä ollenkaan murehdi siitä, se menee omalla painollaan, ota vain kaikki tuki synnäriltä irti ja kysy/pyydä apua, milkäli tuntuu ettei onnista. Alku on hankalaa esikon kanssa, mutta kyllä se siitä. Imetys vaatii kärsivällisyyttä
(.)
Huoh! Eli siis aloitetaan hyvistä uutisista: koulu läpi ja ohi! JEE!! meikänainen on valmis sairaanhoitaja jahka posti kolauttaa valviran paperit :attn: Aivan mahtava fiilis sen puolesta!!!
Nyt oon siis äippäloman alkuun asti (1.2) kotona, mutta pyrin tekemään sijaisuuksia eri paikkoihin, että saisin jostakin vähän rahaa. Työttömäksi työnhakijaksi pitänee vissiin hakeutua...
Muttan on ollut ihanaa olla tää viikko kotosalla. Oon saanut tehdä pikkukotihommia ja tuntuu että mieli lepää enkä kiukuttele tai kärttyile juuri ollenkaan :saint:
Noh, masussa möyritään tosi paljon ja 1½viikon kuluttua on lääkärineuvola.
Perjantaina sitten pamahti... Päivä oli ollut ihan normaali, kaikki ok ja menin makoilemaan ja kattomaan Madventuresia. Vauva potki tosi kovasti, oikein melskasi. Olin hetkosen levännyt siinä ja katsonut ohjelmaa, kunnes tuli TODELLA kipeä ja kova supistus. Se kesti ja kesti, en voinut liikkua. Koko maha ihan tajuttoman kipeä. Puuskutin, itkin ja huusin. Päätäkään en voinut kääntää. Kipu ei helpottanut ollenkaan, vaan jatkui ja jatkui. Erillisä suppareita en enää tuntenut, sillä kipu oli niin kovaa ja jatkuvaa, etten tuntenut muuta. Aina kun kuitenkin kokeilin mahaa, niin se oli kova (eli luultavasti koko ajan supisteli). Ukkohan oli ihan hätää kärsimässä. Soitettiin synnärille, itkin puhelimessa ja olin oksentaa kivusta. He neuvoivat tulemaa heti sinne ja ambulanssilla, koska en voinut kääntyäkkään sängyssä.
Lanssi tuli (kesäiset työkaverit), laittoivat tipan ja mittasivat paineet & saturaation (ne ok). Siirryin paareille avustettuna ja tuskaisena. Vuotoa ei ollut tullut ollenkaan (onneksi!). Olin siinä vaiheessa ihan varma, että meidän vauva näkee päivänvalon jo ennen joulua. Itkin ja pelkäsin. Lähdettiin viivana synnärille (n. 30min matka) valot vilkkuen. Sain lanssissa Litalgin ampullan i.v:sti mutta se ei helpannut. Perillä synnärillä oli vastassa lääkäri ja 2 kätilöä. Sain jonkun kipupiikin kankkuun vielä. Otettiin pissanäyte, joka stiksaten puhdas. Sitten otettiin PVK ja CRP (jotka ok myöskin). Olo alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Sisätutkimuksessa en ollut ollenkaan auki, kohdunkaulakanava ok:n mittainen ja kiinteäkin vissiin. Vauva ultrattiin ja se voi hyvin. Eivät siis keksineet syytä miksi sain niin järkyttävän kohtauksen. Noh, tietysti jäin yöksi tarkkailuun.
Lauantaiaamuna huonosti nukutun yön jälkeen olo oli ok, paitsi olin vain todella väsynyt. Supisteli, mutta ne ei ollut enää kipeitä. Lääkäri kävi kierrolla ja sovittiin, että seurataan tilannetta pari tuntia ja jos ok, niin pääsen kotiin. Olin käyrilläkin 20 min. joka onnistui yllättävän hyvin vaikka vauveli liikkui ihan älyttömästi. Yks suppari tuli käyrillä ollessa (kivuton). Sitten kätilö tuli ja sanoi, että ovat kuitenki nyt sitä mieltä, että mun pitäis olla seurannassa vielä yksi yö. Itkuhan siinä tuli. En olisi millään halunnut jäädä, kun oma olokin tuntui jo hyvältä (ja ennen kaikkea koska paikat kiinni ja vauva voi hyvin). Kätilö oli ihana ja sanoi, että käy nyt kuitenkin vielä juttelemassa lääkärin kanssa, jos pääsisinkin kotiin. Lääkäri antoi luvan sillä ehdolla, että palataan heti takaisin jos supistelee tiheästi tai tulee kipuja (NO TIETENKIN TULLAAN!). Eli pääsin kotiin ja seuraan ite omaa vointia. Toistaiseksi olo ok. Kivuttomia suppareita tulee pitkin päivää, mutta niitä nyt on tullut aiemminkin...
Että sellaista viikonloppua täällä
GCS15 & Masukki rv 26+5