Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

Te joilla on jo ennestään lapsi/lapsia,niin miten olette jaksaneet?
Täällä tuo kohta 4v täyttävä typy ja poika on 2,5v ja pakko myöntää että välillä on jaksaminen tiukassa ja edes pieni hengähdys hetki tekisi terää. Molemmat meillä vielä uhmaavat nyt samaan aikaan ja sohlaavat myös öisin.... eli jossain vaiheessa yötä änkeävät kumpikin meidän sänkyyn tai sitten pelleilevän niin kauan että niiden kanssa menee niiden huoneeseen nukkumaan. Joku vaiheko??

Mindi83
Mä oon ollut syntyessäni saman kokonen kun sun kakkonen.... tosin niin varmaan moni muukin vauva! :D Mutta kunhan nyt tuli mieleen...

(.) Möhikseen ei taaskaan oikein mitään uutta. Tänään lähdetään ikeaan ja varmaan ideaparkissa käydään sitten samalla kun ihan vierestä kuitenkin ajellaan. Eli samalla mennään anoppilaan ja huomenna tai sunnuntaina tullaan sieltä sitten jälleen kotiin. Ensi viikolla voisin vaikka masukuvaakin päivitellä kun on pari viikkoa edellisestä menty eteenpäin. :)

Hyvää, pitkää viikonloppua kaikille!!! =)

Liro ja piupau typy papu 23+5
 
Joulu Aaton aattona mennään minun vanhemmille syömään kun asuvat toisella paikkakunnalla. Aattona sitten ollaan aina oltu miehen äidin luona jonne tulee miehen sisko perheineen sekä tietysti joulupukki ja illalla minun veli tulee meille joulusaunaan ja kahville. Joulupäivänä ollaan käyty miehen isällä syömässä. Meillekkään ei juurikaan jouluruokia kotiin tule kun niitä saa joka kylässä syödä ihan tarpeeksi :xmas:. Tapaninpäivänä on esikoisen syntymäpäivä :heart:, tänä vuonna täyttää 3v :heart:

Galluppi Molemmat tytöt on syntyny 39+2, esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja kesti 8h ja ponnistus 45min. Synnytys oli tosi kivulias ja rankka, sain epiduraalin mutta siitä ei ollu mitään apua eli ilokaasulla meni synnytys, repesin tosi pahoin ja paikkaukseen meni yli tunti. Tytöllä mittaa 3360g ja 52cm.
Kuopuksen synnytys taas oli niiiin helppo, epiduraali toimi loistavasti eikä minkäänlaista pientäkään nirhaumaa tullut, synnytys kesti 7h ja ponnistus 15min, tytön mitat 3420g ja 50cm. Synnytys alkoi supituksilla.

Jaksamisesta Noilla tytöillä tuntuu olevan uhma kummallakin joten hermo on tiukalla mut kyllä tän kestää :|. Ikää neitosilla siis 1v10kk ja 2v11kk.

Nyt lähettävä pihalle tekemään vähän lumitöitä, masukuvaa yritän laittaa kunhan saan tuoreen kuvan :xmas:. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Minttis ja muru 23+2
 
Jaksamisen kanssa on ainakin täällä ollut ongelmia, vaikka lapset ovatkin jo vähän isompia. Jotenkin tuntuu, että pinna on ollut paljon kireämmällä ja semmoista yleistä melua ja hälinää ei jaksaisi niin paljoa kuunnella. Myöskin kaikki sisarusten väliset nahinat ja isompien harrastama pikkusiskon nau'utus pistää suunnattomasti ärsyttämään. Meillä onneksi yöt menevät jo nukkuessa, joten sikäli saa itsekin kunnon yöunet, jos ei lukuun oteta useita pissalla käyntejä :D

Kolme edellistä synnytystä ovat olleet pitkähköjä. Eka syntyi rv 38+1 (2830g, 48cm), synnytys kesti 28h ja päättyi hätäsektioon pojan sydänäänten laskiessa ja mun kuumeen ja tulehdusarvojen noustessa huimasti. Toka syntyi rv 40+1 (3450g, 50cm) alakautta ja synnytys kesti 12,5h. Tästä ponnistusta oli vajaa puoli tuntia. Kolmosen synnytys, rv 38+5 (3150g, 51cm), kesti 10,5h ja ponnistusta oli 5 min. Tämä synnytys oli aivan ihana kokemus. Kaikki meni tosi hienosti, eikä tikin tikkiä tullut itselle. Oli jo samana päivänä semmoinen fiiilis kuin ei olisi koskaan synnyttänytkään :D Kaikki kolme synnytystä ovat alkaneet supistuksilla ja kalvot on jouduttu joka kerta sairaalassa puhkaisemaan.

Joulu me vietetään ihan kotosalla. Ollaan tehty näin siitä asti, ku esikoinen syntyi. Mä tykkään siitä, kun saa rauhoittua perheen kanssa ja on kaikki omat traditiot joulun aikaan. Mun vanhemmat vuorottelevat sitten eri jouluina eri lastensa perheissä ollen keskimäärin joka kolmas joulu meillä. Miehen vanhemmat käyvät aina aattoiltana kyläilemässä.

ON: Mulla on ollut taas kipeitä supistuksia enemmän. Onneksi ens viikolla on lääkäri, niin tietää vähän, onko vaikuttanut tuonne alakertaan. Olo on muutenkin hieman tukalampi, kun maha tulee jo sen verran ylös, että esim. syödessä voi syödä vain tosi pieniä annoksia, kun tulee heti tosi ylitäysi olo. Joutuu sit vastaavasti syömään hyvin usein, mikä ei ole ollenkaan niin inhottavaa :D

Tänään tuli veronpalautukset. On suorastaan pakko lähteä kohta kaupunkiin päin ja katselemaan vähän lahjoja ja itselle uusia housuja, kun sain mammafarkuista repästyä kunnon palkeenkielen polveen. Juu ja vaunujakin pitäisi vissiin vähän vilkuilla, kun on tullut annettua jo kaikki vauvatavarat pois kuopuksen jälkeen. Meille kun ei pitänyt enää neljättä tulla ;)

On tullut vietettyä kotosalla yksin lasten kanssa monen monta päivää, kun mies oli reissussa, joten ihan tarpeeseen tulee pieni huili itsekseen miehen paimentaessa lapsia.

Lalli ja pikkuprinsessa rv 24+6
 
Huoks, niinhän minä jäin sitten kiinni sokerirasituksesta : / Paastoarvo ja 1h arvo oli rajojen sisällä, mutta 2h arvo oli koholla. Kävin jo neuvolasta mittarin ja ohjeet, nyt sitten viikon ajan mittailen tiheästi sokereita ja sitten uudestaan neuvolaan.

Gallup: miulla esikkoa (poika 4025g, 50cm, pipo37cm) käynnistettiin ensin cytotecilla rv 40+4, ei aiheuttanut muuta kuin menkkajomotusta, joka kuitenkin pikkuhiljaa avasi kohdunduuta, ei kylläkään juuri tehnyt kipeää. Seuraavana päivänä rv 40+5 laitettiin saliin ja puhkaistiin kalvot, kipeät supistukset alkoi heti ja synnytys kesti kaikkiaan 2h 37min, josta ponnistus 49min. Eppari+2.asteen repeämä tuli ja kivunlievityksenä kohdunkaulanpuudute. Tytön (3350g, 48,5cm, pipo 35,5cm) synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja kesti kaikkiaan 1h 34min. josta ponnistus 11min. 1. asteen repeämä tuli. Kivunlievityksenä kohdunkaulanpuudute, joka ei vaikuttanut ollenkaan, ja ilokaasu.

Tytön synnytyksen jälkeen tuntui saman tien etten olisi synnyttänytkään, pojan jälkeen olin kipeämpi mutta ihania kokemuksia molemmat :heart:

Nyt suunta kaupunkiin veronpalautuksia tuhlaamaan :) Toivottavasti ei kauheasti ala supistella...

Teto ja vauveli rv 25+6 :heart:
 
Kylläpäs monella on huonoja kokemuksia miehistä, mutta kaikki ovat kuitenkin löytäneet uuden ihanan miehen :) Ehkäpä minullakin on vielä joskus toivoa löytää kunnollinen mies. Pitkän tauon aion kyllä pitää miehistä!

FA: toivottavasti meillä ei ihan noin pitkälle erossa mennä, mutta pakko kai kaikkeen varautua.

Peppioliina rv 28+0 POKS!
 
Sivua päivittävälle
Laskettu-aika on 1.3.10 ja tyttöä lupailtiin.

Lastentarvikkeet
Tänän käytiin tilaamassa lastentarvike liikkeestä Emmaljunga Twin city vrossit ja ostettiin koppa.
Omat synnytykset
Esikoinen (7.v) synnytys kesti 17h, yhtä tuskaa oli. Sain vasta 7h jälkeen epiduraalin. Minua sattui kamalastai itkin ihan hirveästi ja meinasin seota, synnytyksen aikana sain paniikinomaisen tilan ja hyperventiloisin. No esikko syntyi, sain 2 asteen repeämät, esikko painoi 3897g ja oli 50cm pitkä. Seuraava oli viime, vuonna yhtä tuskaa 9h, kätilöt töykeitä, spinaalin otin kuin oli mahdollista. Ilokaasua en voi ottaa koska oksennan siitä. Kakkonen painoi 4019g ja 51cm pitkä. 1 asteen repeämät. Eli toivottavasti kolmas tulisi vähän helpommin.

Joulu
Vietetään perheen kesken, mummit ja papt tulee käymään.

Saara ja Tytsi 27+3
 
Voi itku, kirjaimellisesti! :'(

Pistin veripalveluun eilen sähköpostia että voisko ne kattoa mikä se outo juttu mun veressä on kun mun verta ei anneta naisille. No sieltä tuli vastaus, että oon K-positiivinen eli veressä on joku Kell-juttu ja se on vaan 4% väestöstä ja n. 40-70 odottavalla äidillä vuodessa. Ja verta ei anneta siks naisille jotka vielä voi synnyttää tai olla raskaana koska jos lapsella ei oo sitä K-tekijää niin se voi aiheuttaa jonkun vakavan verensiirtoreaktion. Itken täällä kun oon niin suuressa epätietoisuudessa että mikä tää juttu on ja onko tässä nyt oikeasti joku vaara ja mistään ei oikein löydy tietoa! :'( Neuvolaankaan ei enää voi soittaa ja kysyä. Mut ymmärsin että tää on vähän samaa kategoriaa kun jos vauvalla ja äidillä on eri rhesustekijät. Ja mikä se K-juttu edes on? Liittyykö se veren hyytymiseen? Laitan kyllä s-postia tuolle joka mulle tästä kertoi, rohkaisi nimittäin kysymään jos mietityttää. Ja neuvolassa tietysti asiasta puhun. Mulla on neuvola vasta kuun lopussa, voinko mä soittaa sinne tiistaina jo ja kysyä asiasta?

En nyt jaksa kommentoida muuta kun painaa niin mieltä tää asia, kertokaa mitä tää tarkottaa jos tiedätte :(

LD + Pikkunen 24+4
 
LD
Soita vaan neuvolaan heti tiistaina kun voit. Jos teillä on joku soittoaika tai sitten voit kysyä sitä varmaan joltain muultakin th:lta.

Tiedän tunteen, mitä on miettiä onko omalla vauvalla kaikki hyvin.
Itse elän epätietoisuudessa synnytykseen saakka. Sitten vasta selviää onko meidän pikkuisella kromosomi poikkeavuus.

Lääkäri ottaa varmasti yhteyttä nopeasti, jos tilanne vaatii nopeaa hoitamista. Löysin pari linkkiä ja olet varmasti löytänyt ne samat itse.
 
Viimeksi muokattu:
LD minä en ole aiemmin kuullutkaan tälläisestä tapauksesta joten mielenkiinnolla tutkin googlettamalla jonkun verran asiaa. Löytyi ihan hyvin tai no minun kysymyksiini vastaukset tuosta aiheesta tosin siitä ymmärsinkö mitään ei ole takeita. Suomessa kuintenkin niin pitkälle kehittynyt sairaanhoitojärjestelmä että eiköhän kaikki hyväksi viellä käänny :hug: Ilman muuta kannattaa soittaa neuvolaan jos joku asia askarruttaa mieltä. Voimia sinne kovasti toivotaan että asiat menevät parhainpäin ja pikku polskija siellä voi hyvin :heart:


Jaah viikonloppua taas pukkaa. Tulossa sen verran kiireinen loppu että saa nähdä kerkiänkö täällä käymään juurikaan mutta jos en palailen taasen alkuviikkoon .. Oikeen lämpimät joulun hajuiset pakkasviikonloput kaikille maaliskuisille !

Dindei + pikku 27+5
 
No juu sainkin onneks lisätietoa ja paniikki alkaa hälvetä, kiitos vaan Nillalle joka täällä kuulemma taustailee! :)
Eli juttu meniskin ehkä niin, että jos mun verta annetaan jollekin naiselle, jolla ei ole tätä K-tekijää, ja tämä nainen tulisi raskaaksi niin veri aiheuttaisi hänen vauvalleen ongelmia. Mutta itselläni ja mun vauvalla ei nyt olisikaan hätää. Ja onneksi nuo veret seulotaan hyvin ettei mun verta naisille tulla antamaankaan tai varmaan kellekään niitä punasoluja.

Mutta joo huh huh, että osasinkin säikähtää. Neuvolassa kumminkin asiasta vielä kysyn.

Silvia Logo: No uskon joo että kauheaa olla epätietoisuudessa :( Se on yks kamallimmista tunteista. Jaksamista, kunnes tieto tulee! :hug:

Rytmihäiriöistä täällä oli puhuttu. Itse tunnen sykkeen silloin erityisen hyvin kaulalla kun häiriö on päällä. Tuntuu että sydän jättää lyöntejä välistä ja hakkaa välillä jotenkin kovempaa ja sen sykkeen huomaa vaikkei normaaliin sydämen sykkeeseen kiinnitäkään huomiota. Itselläni monesti menee ohi kun hengittelen syvään. Ja oon huomannut että rytmihäiriö tulee herkemmin kun rasituksen jälkeen istuu aloilleen. Joskus muulloinkin. Mullahan näitä rytmihäiriöitä on ollut vuosikaudet aina muutaman kerran viikossa, joskus joka päivä.
 
Huomenta!

Täällä on käyty eilen äippiksellä... Mietin menenkö turhaan mutta sitten ajattelin et mieluummin menen ja maksan kuin katson ja kadun! Koko päivän supisteli ja ja mulle se ei ole normaalia. Ekassa ei supistanut kuin ekan kerran alta 12 tuntia esikon syntymästä ja nytkään ei ole samanmoista tässä raskaudessa ollut. Kipeä alavatsa oli jo toissapäivänä ja tosiaan eilen jatkui kivut ja tuli noita supistuksia oudosti. Pieniä on ollut rasituksesta mutta ei tommosia. Olo ei sitten ollut ihan normi ja ajattelin mennä. No lopputulos oli et kohdussa on kaikki hyvin ja käsiään kaveri siellä tutki. Mulla sitten taas on emätintulehdus joka aiheuttaa niitä supistuksia. Sain 10pv kuurin puikkoja ja levätä kai pitäis yrittää.
Ärsyttää kun tuntuu et tässä raskaudessa tulee ihan kaikki! TOSIN vois tulla 100 kertaa enemmän ja pahempia juttuja, mutta omalta kohdalta tuntuu siltä kun vertaa esikon odotukseen!!!

LD: En ole kanssa varma tosta kellistä mutta tien et se on harvinaisempi vasta-aine veressä. Näin minäkin olisin olettanut ettei ole nyt vaaraksi sinulle ja lapselle vaan nimenomaan sitten verensaajalle, tai sitten toisessa raskaudessa. Käsittääkseni siis tuossa on se sama kuin rh:ssa jossa toisessa raskaudessa annetaan gammaglobuliinia ettei ne antigeenit tuhoa syntyvän vauvan verisoluja. Kaikki verituotteet on oletuksena k-negatiivisia eli varmaan siinä on samanmoinen riski! Eli ainakin ennen seuraavaa raskautta kannattaa selvittää mistä on kyse.

POKS 26 viikkoa :heart:
 
Huomenta kaikille!

Mulla on palstalle kirjottamisessa ollu piiiitkä tauko, lähinnä laiskuuden vuoks. ;) Tosin useemman kerran oon onnistunu tuhoon kokonaisen romaanin eestä tekstiä kun kone tai netti on tiltannu. Tekstejä oon käyny lukemassa miltei päivittäin, joten mulla on sellanen olo kun sillä porukan hiljasella joka tyytyväisenä vaan kuuntelee kun muut puhuu. Normaalisti oon aina äänessä joten onpa tääki tullu koettua...

:hug: kaikille parisuhteen vaikeuksia ratkoville. Toivotaan että lopputulokset on just ne lopuks parhaat mahdolliset kaikkien kannalta, sattuispa se tällä hetkellä miten paljon hyvänsä.

Jouluna aatto tullaan oleen puoliks vanhemmilla ja anoppilassa. Loppu joulunaika vietetään kaksin kotona mussuttaen evääks saatuja laatikonloppuja, kinkkua, konvehteja ja lukien lahjaks saatuja kirjoja ja pelaten pelejä. Sama järjestely on toiminu jo 10 vuotta ja tullee jatkuun jatkossakin.

(.) Joulujärjestelyt on mulla nyt kaikki jäissä. Tai kakkuja voin leipoo, piparien paistaminenkin käy kumarteluineen ja lyhyine paistoaikoine kunnon päälle. Oon nimittäin sairaslomalla supistelujen vuoks jo ... öö... kolmatta viikkoo. Heti kun itteensä vähän rasittaa, supparit muuttuu säännöllisiks ja niiden kesto alkaa venyä. Kohdunsuu on ollu vähän pehminny mutta täysmittanen ja ultralla kanavaa 38mm. Toivotaan ettei tilanne tästä ainakaan tänä vuonna muuttuis. Muuten olo on mitä parhain, hehkun ja koen oloni jopa seksikkäänä vaikkei seksiä ookkaan ollu pariin viikkoon. Miehen pieneen päähän kun ei mahdu miten tällänen seksipeto ja tuleva äiti voi tulla samassa paketissa. :D No, todellisuudessa raskaus on munkin himoja rauhottanu ja muutenkin oloo tasottanu. Mies ihan ihmettelee miten joku voi olla noin hyvällä tuulella heti kun on vaan saanu ruokaa riittävän usein. Normaalisti oon kuulemma piilo-pirttihirmu.

Pilleriina ja Bibi 25+1

Ai nii ja mulle voi päivittää 18.3. VAS ensimmäinen ja 30v.
 
äitiyspakkaus eilen sitten vihdoista viimein se tuli!! posti tuli tosi myöhään, joskus kolmen jälkeen en tajua... no siinä vaiheessa katteltiin perheen kans leffaa.. sit lähdin tytön kans lenkittää koiraa ja takas tullessa aattelin et joskos jottai tuolla lootassa olis... JA SIELLÄHÄN SE, aivan IIIIIIHHHAANIIIIIAAA:heart: olkkariin leviteltiin sitte koko perheen voimin ihan perusteellisesti läjä vaatteita!
Mies innostu jututsta niin, et alkoi välittömästi raivata tilaa makkarin kaapista ja sinne saatiin nyt vauvan jutuille omaa tilaa :) poika ei niinkään hehkutellu, katteli ennemmin telkkaria ;) mut likka hypisteli vaatteita kans...
Oi että sit mä oon koko yön nähny vauvasta unia :) tää on kyllä niiiiiin ihanaa aikaa:heart:

kisak noni rauhassa nyt sitte vaan... ei vaivat kivoja ole, mutta ohimeneviä ne on, tuskin maaliskuun jälkeen samoja juttuja enää tarvii mietiskellä ;) onneks ei ollu mitään vakavampaa...

kike mulla eksä oli sellanen et sanoi kaikkea alentavaa odotusaikoinakin... ymmärrän kiukun... ja muistan kerranki lasten jo ollessa kouluikäisiä, kun se pahkapää saunassa otti mun mahasta kiinni, jossa löysää nyt tietenkin kahdesta lapsesta on jääny, ja sanoi et juu kuule, voisit säki itelles jotai tehdä.. jos ei lapset ois ollu paikalla, oisin varmaa kuristanu sen :mad: mitä miehellä on ees oikeutta arvostella odottavaa naista????
onneks tää nykyinen mies on ihan eri maata... sanoo kyllä välillä et on taas lyhyessä ajassa maha kasvanu... mut silleen lempeellä tavalla eikä niin et kauhee ku sä oot jo iso :D
muutenkin se huomioi, ja yks päivä kun valittelin et kauhee ku tissit kutiaa, ja sit olikin jotai ihottumaa tullu, se saunassa sanos et osta isommat liivit, noihan on ihan hirveesti kasvanu :D mä olin luullu koko ajan et ei ole ei... ja tarkkasilmäinen mies sen huomas :)

LD hyvä et sait selvyyden kinkkiseen juttuun :) ei tollasia kannata murehtia etukäteen, mä esimerkiks vältän netin käyttöä siinä mitä kaikkee sielt löytyy... turhaa huolta tulee kun vastaan tupsahtaa joku oire tms niin sit oisin heti huolehtimassa et apua mikä tää on.... mikä toi on...

eksä meinaa taas manipuloida lapsia, ja muutaman kouluun liittyvän jutun jätti ite hoitamatta ja sysäsi lapsille... mulla meinas eilen aamulla sitten hermo palaa totaalisesti... alkuun sain hillittyä itteni, mut sit menin kolauttamaan keittiön kaapin oveen pääni ja sit repesin kiukkuumaan ... sille ovelle, ja mutisin itekseni...
mies siinä sitten tuli lähistölle et nooo ei kai sua sattunu, tuli kattomaan päänkin ettei tullu vekkiä, silitteli ja rauhotteli :) ja mää tuhisen itekseni ... sit se sano et taitaa nyt olla kyse jostain muusta, kun pelkästä kaapin ovesta... sain sanotuksi et tää eräs ihminen ja sen toimintatapa vaan raivostutta NIIIN paljon... Sitä hän sanos et no kuule, kun et sä sille voi mitään, kerta kerran jälkeen näitä juttuja on tullut ja ei enää yllätä mikään... joten jospa koittaisi sivuuttaa koko ihmisen ja keskittyä itseen... että turhaa stressata sellasesta mihin ei KERTA KAIKKIAAN auta omat ponnistelut?? TOTTA!!!
Siitä rauhoittuneena jatkoin keittiön siivousta, ja totesin et kyl mulla sit onki nykysi loistava murunen:kiss:

ekat joulukoristeet ne saapui sitten meidänkin kotiin, toisin sanoen, mies siivosi makkarin kaappia niin vastaan tulivat sieltä, ja pisti niitä sitten sinne tänne, joitakin valosarjoja löytyi kans, ja täytyy kyl sanoa et jos täällä suomen pimeässä talvessa tarttis vaan normaalien sisävalojen kanssa pärjätä ni aika ankeeta ois.. naapurustoon on viritelleen mikä minkäkin näköisiä ja värisiä valosarjoja, ja nättiä on kun lenkilläki iltasella käy... ei ole niin synkeetä :) mutta siis luulenpa että näihin muutamaan koristeeseen tämän talon joulu-hösellykset jääkin, jo senkin takia että joulun aikaan ollaankin pari vuorokautta kylpylässä :) mitä sitä kotiin kauheesti ees ruokaa hamstraamaan kun kuitenkin anoppilassa syöpötellän, ja sitten ei ite olla ees kotonakaan...
odotan niin kovasti, että pääsee itekin rentoutumaan.....

nyt aamupalaa laittelemaan ja sitten onkin taas touhua ja tohinaa lasten kanssa :)

Flower again ja rakkauspakkaus 26+3
 
Huomenta!

Täällä vihdoin saatu mies heräämään todellisuuteen ja ottamaan vastuun teoistaan. Ilmoitin eilen muuttavani pois niin johan alkoi tapahtua. Aikoi myydä yrityksenkin pois jos vaan saa vielä yhden mahdollisuuden. En vain tiedä onko nyt jo myöhäistä, aiemmin olisin saattanut suostuakkin. Toisaalta elämä 2,5 vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa ei tule olemaan helppoa. Kovin hyvää tukiverkostoakaan ei sillä paikkakunnalla ole. Ainakin annan miehen kitua vielä jonkin aikaa, sen jälkeen kovat pelisäännöt kehiin! Muuten on kyllä hyvä aviomies ja isä ollut, vaikkakin ihan liikaa töissä yrittäjä kun on. Enkä ymmärrä miksi rakastankin vielä niin paljon.

LD: minäkään en ole kuullut tuommoisesta! Onneksi asia selvisi ja sait mielenrauhan.

Tsemppiä supistuksista kärsiville! Kohta alkaa olla hyvät viikot, vaikka lapsi syntyisikin. Itse en usko tämän vauvan loppuun asti mahassa pysyvän. Sen verran stressaavaa aikaa ollut ja tulee varmaan olemaan loppuun asti.

Peppioliina rv 28+1
 
Kike: meillä kanssa mies joskus sanoo, että jopas on maha kasvanut, mutta en osaa itse ottaa sitä loukkauksena, kun ONHAN SE KASVANUT :D

Liro: Heh, joo on varmaan aika keskikokoisia noi meitin vauvat olleet, tuskin kauheen harvinainen paino =) Aika jännä, kun aina lääkärit sanoneet, että pieni/siro vauva tulossa, mutta kyllä noi mun mielestä jo ihan hyvänpainosia on. Omasta mielestä pieni vauva on joku alle kolme kilonen. Itse oon ollut yli neljä kilonen syntyessäni...

LD: Hyvä kun asiat selvisi. On noista "taustahiippareista" hyötyäkin sitten :D Tuli vaan mieleen, kun itse tosiaan rh- tuo veriryhmä, niin tähänhän vaikuttaa myös vauvan veriryhmä, jos se on myös rh-, mitään ongelmia ei ole, samoin jos mies on myös rh- niin lapsetkin on. Ja niin kun kisak sanoi, niin tässähän ei esikoisen kohdalla pitäis olla ongelmaa, kun niitä vasta-aineita ei ole muodostunut, vasta sitten muiden raskauksien kohdalla. Mullakin kun lapset on olleet rh+, niin olen saanut synnytyksien jälkeen anti-d piikin ja samoin noitten keskenmenojen kohdalla. Mutta siis ilmeisesti tää kellkin aiheuttaa vakavissa tapauksissa anemiaa (vai ? ) vauvalle... (Tuli mieleen tästä kaikesta sepustuksesta tuo kaanan tilanne, että mistäs se sitten johtuu kun esikoinen kuitenkin kyseessä... on niitä kaikennäköisiä juttuja olemassa, jotka voi ongelmia aiheuttaa, joista mullakaan ei olisi mitään tietoa jos ei lapsia olisi )

kisak: parempi juu tosiaan käydä näytillä, kuin katua myöhemmin...

gothaur eipä siitä pelkopolille menosta ainakaan haittaa ole, ja jos tosiaan tuonne Poriin menet niin ainakin kuopusta odottaessa siellä oli oikeen sydämellistä henkilökuntaa, että rohkeesti neuvolassa pyydät vaan lähetettä sinne :hug:

peppioliinalle tsempit vielä vaikeiden päätösten tekoon!

Huomenna meille ois tulossa vieraita, joten tää päivä menee varmaan siivotessa. Jokos on liian aikaista laittaa kuusi? (meillähän on siis muovikuusi, josta en liiemmin pidä, ei oo ollut siis mun idea sellasta ostaa... :D mut kun toi nyt tossa on ja ei neulasiakaan tiputa, niin oisko paha jo laittaa ) :LOL:

Mindi83 23+6
 
Juu en mä loukkauksena ota mahankasvukommentteja, sehän on selvää että se on todella kasvanut, mutta se asenne ja äänensävy ärsyttää: "onpa se jo iso": no joo, siellä kasvaa vauva joka on jo n 30cm ja mytyssä, sen lisäksi siellä on vettä ja istukka, joten ei se prkleen maha voi olla lautakunnossa millään!!!! Pitääkö siitä erikseen mainita???? Kyllä minä sen ihan itse tiedän että se maha on kasvanut ja se on iso verrattuna normi tilaan! Eipä kai noi miehet pahalla tarkoita noita juttuja, ne vaan tulee niin töksäytystyylillä.. No, miestenlogiikalle ei voi vain mitään... :kieh:

kike79 & pikkupieni 23+2
 
onneks joulu on vaan kerran vuodessa...
kaks päivää viettäny Vaasas kauhees tungokses ettien edes JOTAIN lahjoja, no ne on ny ostettu!!!

tosta mahakeskustelusta vaan sen verran,et mun mies ei oo kommentoinu mitenkää... silittelee ja pussailee vaan masua :LOL:

ny tää ottaa pienet unoset :wave:
 
Heh, mun mies ei muutenkaan ole mikään "lepertelijä", jolla runosuoni sykkisi päivittäin (ja en kyllä sellaista kaipaakaan ). Ehkä toi on vaan sen tapa, ottaa osaa vauvan kasvuun, todeta siis että masu onneksi kasvaa... Mut ehkä voisi sitä ulosantia vähän harjotella :LOL:
 
:kiss: hyvää lauantai ehtoota.

Joulu Ei vielä suunnitelmia muuta kuin miehen siskolle mennään tapanina. Itse ajatellut et anopilla tämä joulu, kun äitini haluu ensi joulun, kun ensimmäinen joulu kun on lapsenlapsia ja ilmoitti myös varaavansa joulun kun lapsi 2 v ja ymmärtää pukin.

Hankinnat Tänään sitten ostettiin hartanin topline x mustaa tekonahkaa olevat vaunut ( miehen valinta) plussana, et mahtuvat tuonne auton laatikko peräkonttiin, kun pelkäsin et sinne ei mikään vaunu mahdu.
Julia lastensänky ( en antanut periksi) ja sitten turvakaukalo. Tosi iloinen kun saatiin vyömalliin telakka, luulin ettei mahdollista. Äitini osti sitterin jo aikaisemmin, eli nyt kaikki isommat hankinnat tehty.
Ensiviikolla sitten metsästään pinnasuojaa ja ammetta

Nyt pitää ruvata raivaan maakuuhuonetta et saa kaikki vauvan tavarat mahtuun, kun ainakin 3 kuukautta syntymän jälkeen menee tässä asunnossa väkisinkin.

Eilen oli kamala maha kipu. Otin rennietä ja panadolia, ei apua. Otin ulostuslääkettäkin, ei apua. Lopulta oli pakko mennä lääkäriin, kun ajattelin et on sittenkin jotain vakavampaa, no ei onneksi ollut. Vauvalla kaikki hyvin. Mun olemattomat mahalihakset vaan venyneet ja kipu lihasperästä. KAikki liikkuminen sattuu. Sanoi et voi kipu jopa pahentua raskauden edetessä. Nyt on sitten tukivyö mahalla ja vatsalihas jumppaa edesä.

Saunan lämmitys hommiin ja iltaa viettämään kullan kainaloon


sane & Toivo 26+1
 
LD Hyvä, että juttu selvisi jo nyt ettei tarvinut tiistaihin odottaa. :hug:

Parvorokkoa on nyt liikenteessä siinä päiväkodissa missä nuorimmainen on. Siekltä tuli tekstiviesti jossa siitä varoitettiin. Se kun saattaa olla vaarallinen raskaana oleville, varsinkin jos ei ole vielä rv 24 täynnä.
Ajattelin soittaa tiistaina neuvolaan josko pääsisi vasta-aineet labraan tarkistuttamaan.

Kohta laitan kuopuksen nukkumaan ja sytyttelen kynttilöitä. Esikoinen on kavereitten kanssa vielä hetken ja mies on bänditreeneissä. Pieni hetki omaa aikaa siis tiedossa. :) Tosin mies tulee sitten kavereidensa kanssa meille saunomaan, kun treenit loppuu... Tulevat onneksi pitserian kautta, joten pääsen herkuttelemaan Iskenderillä. :p
Pitäis kyllä vähentää herkkujen syömistä, kun kolesterolit oli vähän koholla, kun työterveystarkastuksessa kävin... :ashamed: Kyllä mä kohta taas palaan ruotuun, enkä syö ihan kaikkea mikä sattuu maistumaan ja kuntoilukin jatkuu sit heti kun vauva syntyy. Mulla on paikalliseen kuntoilukeskukseen vielä vuoden jäsenyys, niin pakko alkaa käyttämään sitä heti kun on mahdollisuus. Nyt olen ottanut iisisti kuntoilun suhteen noitten rytmihäiriöiden takia.


Luin muuten vauvakirjasta, että näillä viikoilla mies saattaa kuulla vauvan sydänäänet vatsan läpi. Meillä mies innostu kuuntelemaan heti, mutta sydänäänten sijaan hän sai vauvalta mojovan potkun naamaansa. :heart: :D

Tiitulipiituli ja töppönen 26+5
 
Iltoja naiset

Ihanaa kun raskaus on edennyt näin pitkälle, poikamme joka kuoli synnytyksen jälkeen rv 32, yleensä sen iköäiset säilyy, mutta Laurimme olikin pieni, jota ei ultrassa huomattu:( Laurilla oli hengitysteidenahtauma, joka varjosti kuolemaa. Ikävä on Lauria kova:'(
Joten varjostaa tuo tässäkin raskaukdessa, 2003 vuonna sain terveen tyttären, joka tuo iloaelämään, sen jälkeen oli tervettulut toinenkin(kolmas), raskaudet ei vain alkaneet ja hain lapsettomuushoitoihin, tuloksena muutama raskaus jotka meni kesken, mutta suurin osa ei alkanut. Joten pelko on edelleen. No tulipahan vuodatus. Nyt raskauttani seurataan yhtä tarkasti kun tyttären kohdalla:)
Hankinnat
Käytiin tänään varaamassa/tilaamassa Emmaljunga Mondial Duo Combit, niihin UniQ 310 Alu runko, eli noudetaan vasta Tammikuun lopulla niin saadaa tuo runko, lisävarusteeksi ostettiin Delux patja ja petietti. Ostettiin ''varaturvakaukalo'' Britax Baby Safe Plus ja Isofix(miehen autoon), tällä kertaa ostettiin meikäläisen autoon Maxi Cosin CabrioFix ja Isofix, sekä ostettiin pinnasänky Brio. Mies katso loppu summaa ja sano :'' Jaahas, vaimo shoppaili'' :D, mies kyllä valitsi tarkasti turvakaukaloa ja vaati myyjältäki tarkasti vaan parasta=) Vielä mennään uudestaan kyllä ostaa sitterit ja muuta:)
Synnytys
Eli Lauri syntyi alakautta 10v sitten(joka kuoli 10min päästä), synnytys kesti 19h, epiduraali apuna, epäilyksistäni huolimatta. Tytär syntyi 03, sektiolla, eli oltiin varauduttu sektioon kun tyttären aika on tulla, koska saa paniikiomaisen kohtauksen lähes sydän pysähtyy ollessani sairaalansängyssä,trauma jäi Laurista, koska syytin itseäni ensin monta vuotta Laurin kuolemasta. Joten tämäkin tulee sektiolla, jotkut sanoo synnytykseksi jotkut ei.
Joulu
Vietetään oman äidin ja isän luona, joulupäivänä mennään miehen vanhemmille, sisko perheineen pitäisi tulla myös äidin luokse.
Tänään
Kun tultiin kaupasta, tehtiin tyttären kanssajoulupipareita, mies laitto jouluvalot ja siivoiltiin yhdessä:)

No siinä taas teksitä.
Ihanaa pakkaskeliä ja viikonloppuja kaikille

Eveliina ja Elppi 27+3?
 
Helou tytöt, pitkästä aikaa! Oletteko jo unohtaneet kokonaan meikäläisen?
Oon ollu äärimmäisen laiska viime aikoina, fb:ssä kyllä käyn päivittäin mut tää palsta tuntuu olevan niin vilkas etten millään jaksa pysyä mukana. Lokakuussa viimeksi jotain kirjotellut.. Niinpä mä en nyt kovin paljon tiedä mistä olette puhuneet viime aikoina, pläräsin kyllä tämän joulukuun pinon läpi että sillai vähän edes tietäisin missä mennään.

Omanapaisesti sit vaan kerronki omia kuulumisiani.. Sokerirasituksessa olin n. kk takaperin ja sieltä ei onneksi löytynyt mitään moitittavaa (paasto 5, 1h 6.6, 2h 6.1). Marraskuun alussa olin myöski neuvolassa, hemppa oli vähän laskenut ja oon obsidania syöny siitä lähtien. Väsymykseen se ei ainakaan ole vaikuttanu.. Neuvolalääkäri oli mulla nyt viime keskiviikkona tasan rv 28 ja sielläkin kaikki oli kunnossa. Painoarvio oli jo huima 1,2-1,3kg mukava ajatella et jos nyt syntyis niin selviäminen olis jo todennäköistä. Ultran mukaan vauva majailee poikkitilassa, tai neuvolakorttiin lekurisetä oli kirjottanu "viisto, vettä ok, syke ok". Oonki jo jonki aikaa tunnustellu et tämän asukkaan liikeet on ihan erilaisia kuin tytöllä aikanaan. Tyttö olikin 27+5 asti rt:ssä ainakin aina neuvolan aikaan. Nyt olo onki ihan semmonen et joku on ikäänkuin väärässä asennossa mahassa, joskus tekee oikee pahaa kun potkii mihin sattuu ja erityisesti kun rakkoon sohii niin et oikee meinaa kirvellä.
Painoa mulle on tullu n.5kg koko aikana. Tää joulunaika nyt vaan vähä ahdistaa.. torttuja ja suklaata.. Ja sit nyt viimesimpänä mulle on tullu ihan käsittämätön himo vihreisiin kreikkalaisiin oliivieihin. Mietinki tossa siskon kanssa et jos en juo tarpeeks ja sen takia tekee mieli niitä suolapaukkuja. Turvotusta on ollu silloin tällöin vähä. Huomaan sen lähinnä et sormukset välillä puristaa.
Mahakin on nyt ihan viime viikkoina kasvanut silmissä. Ehkä mäkin voisin kohta ottaa kuvaa jo siitä. Ateriakoot on muuten pienentyny, jotenki tulee helposti syötyä ihan liian suuri satsi ja sit on ällöttävä olla. Oonki yirttäny nyt syödä vähemmän kerrallaan mut ehkä vähä usemmin. MAha toimii edellen aika hitaasti, kerran päivässä jos sitäkään..

No siinähän sitä. Anteeksi tosiaan omanapaisuuteni, yritän pysyä edes vähä paremmin kärryillä jatkossa.

Teppana ja masuvauva 28+3
 
Mun oma mielipide on että syntyy vauva sitten normaalisti alakautta tai sektiolla, niin molemmissa se vauva syntyy.

Toinen mistä ainakin tuolla mitäs nytissä riidellään on imetys. Kyllä ne vauvat kasvaa tuttelillakin. Pääasia on että vauva voi hyvin.
Toivon että oma vauvani saa äidinmaitoa ja minulla on jo valmiiksi siihen tukihenkilö. Mutta maailmani ei toki kaadu jos siitä ei mitään tulekkaan.

Kovasti pikkuinen on masussa myörinyt. Potkii myös virtsarakon suuntaan ja välillä ihan selvästi sinne päin tömähtää isku. Tekee meinaan kipeää silloin. On näitä potkuja jo odotettukkin.
Nyt on iskiaksen lisäksi jo selkäkin kipeä. Vielä kun selviäisi töissä 2 viikkoa, niin sitten voin suosiolla jäädä saikulle. Tiistaina on neuvolalääkäri ja pitää jutella hänen kanssaan noista supistuksista.

enää 14 viikkoa laskettuun aikaan. Aika on mennyt todella nopeasti.
Mä olen alkanut nukkumaan koiranunta. Herään joka rapahdukseen ja miehen liikkeeseen. Kohta toi ukko pohtii että kyttään sitä öisin :saint:
Silvia ja viliAnna 25+5
 
EveliinaQ: Oi ei, uskonkin että traumat jäänyt! :( Ja tollanen muutenkin ihan hirveää kun vauva kuolee synnytykseen tai sen jälkeen. :hug: Mun mielestä sektio on yhtä lailla synnytys.

Imetys. Uskaltaakohan myöntää että mua jotenkin ahdistaa imetys. Tai kun siitä puhutaan niin hirveästi, niin mitä jos mulla ei onnistukaan.. ja sitten haukutaan joka paikassa. Mä en ala imetyksen kanssa tappelemaan jos se ei vaan onnistu. Minutkin on korvikkeella syötetty ja ei siitä ole mitään ongelmaa ollut, samoin veli. Äidillä ei vaan maitoa ole tarpeeksi tullut, eikä hänen äidilläkään. Eli sitä kautta en varmaan paheksuntaa saa jos imetys ei onnistu. Itse toki haluaisin että voisi imettää, koska se on helpompaa kun maitojen lämmitys. Mutta jos se menee yhdeksi tappelemiseksi ja aiheuttaa vaan turhaa stressiä niin jätän homman suosiolla.

Voi kauhea että eilen väsytti ja oli huono olo. Varmaan johtui siitä kun kuuden päivän työputki stresseineen kaikkineen päättyi niin väsymys jotenkin iski kunnolla. Kaupassa kävin niin tuntui etten jaksa edes kävellä, ja pitkistä yöunista huolimatta jouduin nukkumaan illansuussa vielä 2 tuntia ja silti illalla väsytti ja uni tuli helposti. Teki myös jotenkin pahaa ja henkeä ahdisti koko päivän. Harmitti kun en jaksanut siivota enkä tehdä edes loppuja kouluhommia. Mutta kai se on tämän raskauden edessä kuunneltava kehoaan ja antaa siivousten ja joululahjaostoksilla ravaamisen jäädä sellaiseen ajankohtaan kun jaksaa. Nyt olo tuntuu ihan hyvältä ja taas on iltavuoroon meno, huomenna onneksi vapaata.

Halaukset ja tsempit supistusten ja parisuhdekiemuroiden kanssa kamppaileville! :hug:

Syömisestä, mäkään en voi enää syödä isoja tai edes normaalikokoisia annoksia kerralla. Tulee heti sellainen ahdistus mahaan ja rintakehään ja tuntuu että maha räjähtää!

Onko närästys sellaista aaltomaista poltetta tai semmosta jossain tuossa, rintalastan takana? Jos on niin mulla pari tiettyä juttua aiheuttaa sitä, tomaatit ja suklaa, höh :(

Jipii, mulla on aamuinen kuvotus vähentynyt selkeesti. Ei ees tarvi ihan heti rynnätä jääkaapilla herättyä enää. Kyllä mua vähän etoo ja varsinkin jos yskittää niin yökkäyttää, mutta ei tää oo enää paha :)

Huomenna menenkin äidille yöksi pikkuveljen seuraksi, kun äiti ja isäpuoli ovat lähteneet Tampereelle katsomaan isäpuolen uutta lapsenlasta, joka syntyi pari viikkoa sitten :) Äiti kumminkin sieltä tulee ihan mielissään, että tämmöinen "meillekin" tulee sitten keväällä :D

Ei kai tässä muuta kun kahvia keittelemään, päätä särkee siihen malliin että nyt on kofeiininpuute. Mukavaa sunnuntaita ja huomista itsenäisyyspäivää! :)

LD + Pikkunen 24+6
 

Yhteistyössä