Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

Heippa tytöt,

Asumisesta

Asumme rivitalossa pientaloalueella. Huoneita 4kpl eli kaksi lasten huonetta. Hyvin mahdutaan ja ollaan viihdytty! Oltiin nyt hyvillämme että ostettiin neliö kolmion sijaan aikoinaan!

OmaaNapaa
Aika menee nopeasti.Lääkärissä on käyty ja kaikki hyvin. Pieni potkii mutta aika rauhallinen kaveri taitaa olla kaikenkaikkiaan kun vertaa esikkoon.

POKS POKS POKS 26+0

A 26+0
 
GCS15 kiva toi nimimerkki, on ainaki perusteltu ;) ja nyt vaa sit lepäilyä... hyvä et sait saikkua, parempi se vauvasta on huoli pitää. Ja hyvä et kaikki selkis.. tsemppiä lepopäiviin :) toisaalta on varmaan helpompaa olla kuumeisen lapsen kans kotona, mulla ainaki toinen muksuista sellanen et se vaa sillon on ja nukkuu... toinen taas saa jostain kumman syystä energiaa lisää oli kuume sit kuinka korkea tahansa :( köytä siinä sitte mukula sänkyyn :D

nimimerkit kertokaas muutkin, mistä juontaa omasi????
Mulla Flower again tulee siitä, et olin joskus ennen kukkanen joka tykkäsi olla kaunis kukka... sit se vuosien ikävien kokemuksien myötä kuihtui, mutta saikin uuden alun kaikelle, ensin alkoi lehdet vihertää, sitten näkyi jo nuppu, ja nyt se kukkii taas :)

mindi saitkin aika nopeesti kelalta päätöksen... mulla pelkkään pakkaukseen heil meni miettiessä kolme viikkoo... mut palataan jutun äärelle sun kans aamulla , tosi kiva nähdä :)
 
Täällä neuvolalääkäri takana ja siellä seuraavaa:

Rv: 26+5
Paino: + 430g/vko (yhteensä nyt 10kg :whistle: )
Turvotus: +
RR: 135/85
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 26 cm
Vauvan syke: 145
Liikkeet: ++

kohdunsuun tilanne sama kuin viimeksi, eli kiinni ja kiinteä. Vauva oli jotenkin tosi alhaalla tuota sisatutkimusta tehdessä, kun lääkäri sanoi että pystyi koskettamaan vauvaa.

Tänään varmaan käydään vihdoinkin hakemassa ne vaunut! Alunperinhän meille piti tulla emmaljungan duo edget sport-rungolla mutta taidankin vaihtaa tuon rungon siihen classiciin. On sit hieman kevyempi ja sen 10 cm kapeempi.

Asumisesta oli ollut puhetta. Me asumme 64 neliön kerrostalo kolmiossa vuokralla. Eiköhän tässä vielä pari vuotta pärjää mutta sitten täytyy alkaa katsomaan isompaa, että saa lapsille omat huoneet jne. Nyt jo tuntuu tila välillä loppuvan kun alkaa tota vauvan kampetta kertymään.

Liikkuminen alkaa käydä mulla jo aika tukalaksi. Tänään kävelin neuvolaan ja takaisin, eli yhteensä n. 2 km ja takaisin tullessa vihloi jo kivasti nivusia ja tuntui kun jalat lähtis irti. Ja varmasti koko loppupäivänkin nivuset huutaa hoosiannaa! Muutenkin ärsyttävää kun joutuu lyllertämään vaikka jalat tahtois mennä kovempaa, mut ei vaan pysty.

~ miraci ja masupoitsu rv 26+5 ~
 
Moikka taas!

Onnittelut kaikille hyvistä asioista ja tsemppiä ja voimia kovasti sitä tarvitseville!

Synnytyksistä: 4 takana, kaikki samalla kaavalla eli limatulppa irronnut ja vesi alkanut mennä ja tipalla käynnistetty. ekan(41+4) kesto tipan laitosta 23,30 h, toka(40) 5,30 h, kolmas (40) 8 h ja neljäs (39+5) 8,30 h. Raskain synnytyksistä oli viimeisin, koska paikat eivät meinannu aueta vaikka tippaa vaan nostettiin ja lopussa lääkäri jo sanan mukasesti supistusten aikana repi paikat auki.

Mutta tiedä kuinka tällä kertaa käy. Täällä sanonta ei kahta ilman kolmatta pitää tosiaan paikkansa. Huoli ja murhe ja takkuaminen pojan 815 wee) kanssa, isäntä yhä tissuttelee (onneksi ei tässä kotona) ja eilinen neuolan lääkärikäynti, voi apua.

painoa tullu ny 26 viikoille yhteensä 5,5 kg, rr oli hyvä ja hb kans, vauvan sydänäänet kuulu hyvin. Tähän asti kaikki hyvin. 5 viikkoa takaperin sf-mitta (22 ja risat viikkoja) oli vain 17 ja sanottiin, että liian vähän. Nyt 26 ja risat viikolla mitta otettiin 5 kertaa ja tulos 30. Kiireellinen lähete Vaasaan äitipolille ja nyt oottelen aikaa. Kotona mittailen sokereita, josko vika olis niissä, muttaa eilisen ja tän päivän perusteella ei ne ainakaan tunnu olevan syynä.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Tää odotus siitä, että koska aika tulee, on raastavaa ja että kun se tulee, mitä tehdään ja mitä sieltä sitten löytyy syyksi... Tähän kohtaan en oikeasti olisi halunnut enää yhtään mitään ylimääräistä vastoinkäymistä, mutta minkäs teet....

Täällä muutenkin ollut kaks viikkoa niin puhti pois: viisauden hampaan leikkuksesta kärsin yhä kipua leukaperissä, vaikka poisto oli jo 25.11 ja sitten siihen mukavasti päälle vielä järjetön yskä ja poskiontelontulehdus, johon piti hakea kuuri. Edellisen poskiontelotulehduksen takia hain kuurin vajaa 2 kk sitten... Montakohan vielä ennen synnytystä?

Joulumieltä ei oo yhtään, on niin hukassa, mutta ehkä se sitten tulee, kun oma mielikin piristyy vähän. Asia kerrallaan. Isommat lapset ovat joulun oman isänsä luona, joten eipä täällä ole sitten joulua viettämässä kuin minä 1 wee pojan kanssa ja ehkä isäntä saattaa olla myös...

Positiivista on kuitenkin se, että vauva liikkuu hyvin ja aktiivisesti. Se tuo lohtua itselle.

Mutta nyt vähä lepäilemään!:wave:
 
Voiko vauvan liikkeet tuntua siltä kun se tanssisi river dancea?
Aamulla meinaan tuntui siltä ja aloin miettimään että onkohan se vauva vai elohiiri. Vauva aina rauhoittuu ku baba tulee ja puhuu mulle :whistle: eikä näin ollen baba saa tuntea vielä noita potkuja ;)
Jos sama tepsii sitten synnytyksenkin jälkeen, niin mä pääsen uimaan... :D

Nimimerkki juontaa osittain mun nimestä, ja tuli mukaan euroviisujen aikaan. En tosin enää muista vuotta. Olen siis paltaillut jo wanhalla plussalla. Sillä ensimmäisellä.

Silvia ja viliAnna 26+1
 
Moi!

Kummasti elämä netissä aktivoituu kun ei saa olla töissä eikä tehdä kotonakaan mitään! Taitaa olla jo 3. kirjotus viikon sisään...:whistle:

Nimimerkki Pilleriina... Sopivan pitkä, etäisesti muistuttaa mun etunimee ja töissä pyörittelen välillä pillereitä. Nii ja kaikki muut nimimerkit mitä koetin oli jo varattu...

Asumme rintamamiestalossa kahdessa kerroksessa, neliöitä öö...130-140. Tähän on aikanaan tehty erilliseen lisäsiipeen pesutilat, niitä on remppailtu ja innolla ootan kun saadaan toinenkin vessa käyttöön. Pihaa on vähänlaisesti alle 1000 neliöö, mutta läheltä löytyy iso leikkipuisto ja iso korpimainen metsäalue, sieniä ja marjojakin löytyy vaikka lähellä asutusta onkin. Ydinkeskustaan meiltä on noin 3km ja lähin kauppa on 1km päässä. Eli asun keskellä mettää pienessä kaupungissa!

GCS 15 Muistaakseni kohdunsuu nousee alkuraskaudesta ja loppuraskaudesta lähtee laskeen synnytyksen lähestyessä. Jo aiemmin synnyttäneillä toikin muutos tulee jo aiemmin. Koita levätä, toivottavasti kohdunsuun tilanne pysyis ennallaan tai jopa palautuis aikasemmaks, vielä ois viikkoja edessä...

(.) Joo, eli elämä ennallaan: supistelee kun koettaa nostaa, kantaa, kumartaa tai vaikka tiskata. Muuten närästys on ennallaan (oon ns. syöny ruokani kahteen kertaan rv 7 lähtien), kotona paikat on rempallaan, sokereja oon seuraillu ja rasitus ois tulossa ens viikolla. Painoo on tullu kaikkiaan 3-4kg, Hb 111 ja verenpaineet on lähteny nousuun. Saikkua on toistaseks ens viikon loppuun suppareiden takia, sitten katotaan jos vaikka pääsisin töihin. Pää alkaa 4 seinän sisällä hajota joten töihin oikeesti PÄÄSISIN en joutuis. Kaikki joulukakut on leivottu, hopeet kiillotettu (hurjat lusikat ja kakkulapio :D ) ja vaatekaapeista kerätty ylimääräset vaatteet poislahjotettaviks. Laatikoiden siivoominen ei onnistunu, joko jalat kramppaa tai supistaa, eli mä haluun jotain tekemistä!!! Kohta on vauvalle vaatteita kudottuna 70cm asti ja sormenpäät alkaa haljeta... :kieh:
Mitä te muut tekemättömät teette kun ette saa tehdä mitään? Osalla tietty isommat lapset pitää puuhaa yllä, mulla ei oo kun toi mies hoivattavana enkä haluis sitäkää passata piloille.:D

Pilleriina ja Bibi rv 25+5

Miten muuten supistusten väli lasketaan? Supistuksen alusta seuraavan alkuun vai lopusta seuraavan alkuun? Ei oo asiaa opiskelujen jälkeen tullu koulutuksissakaan vastaan...:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa lumista päivää:wave: Aamulla oli niin satumaisen näköistä kun katsoi ulos:heart:

asumisesta Me ollaan nyt 1,5v asuttu Sato Oyn vuokra-asunnossa,pienkerrostalossa 91 neliöinen neliö. Tässä on loistava pohjaratkaisu ja voisin kuvitella asuvani tässä iät ja ajat,ainut miinus ettei ole omaa saunaa mutta muuten loistoasunto. Nyt vaihdettiin tytöt omiin huoneisiin kun aiemmin olivat samassa huoneessa ja ylimääräinen huone oli ns.tietokonehuone. Meillä on niin iso olkkari että saisi tilanjakajalla tehtyä kaksi erillistäkin huonetta jos haluaisi. Omaa asuntoa mies haaveilee,minä en. Mulla on vieä edellisetkin asuntovelat niskassa kun eksän kanssa ostettiin ja erottiinkin sitten alle puolen vuoden päästä niin velkaa jäi yli 20 000e :( Kiitän luojaa että eksä on ollut niin suopea että suostui yksin lyhentämään velkaa kun silloin olin pitkään vielä kotihoidontuella. Hän ei siis maksa elatustukea ollenkaan vaan lyhentää yksin lainaamme.

peräpukamista :x Mulla on on nyt tullut taas!!!!!:x:headwall: Aikaisemminkin oli ku odotin kuopusta. Niin ällöä että:x Mulla se johtuu pitkälti varmaan ummetuksesta mutta minkäs teet kun p*ska ei tuu:x

nimimerkilläni ei ole kovin kummoista tarinaa,aikoinaan vaan olin kova nauramaan niin siitä se kai sai alkunsa,olen rekisteröitynyt tänne jo vuonna 2005 :)

Mulla olis huomenna neuvola ja yritin saada lääkäriaikaa mutta ei onnistunut, Nyt on kipeitä supistuksia päivittäin ja perjantaina tuli tunnin ajan 1,5minuutin välein: / Onneksi sitten loppuivat enkä lähtenyt laitokselle. JA lorahduksia on alkanut tulemaan housuihin,ihan kirkasta nestettä joka haisee mielestäni jotenkin kirpeelle. Tuskin on lapsivettä mutta tuon kohdunsuun tilanteen haluaisin tietää. Sain huomisaamuksi ajan terkkariin,nyt on taas supistellu koko iltapäivän ja pitäis vielä kouluun lähteä: / Sitä mä olen aina ihmetellyt että miten voi itseltään kokeilla kohdunsuuta/kaulaa kun joku täällä oli tehnyt niin???:O Siis miten kummassa?? Miltä se sitten tuntuu? :whistle: itellä ole tullu koskaan mieleenkään että vois itsekkin ronkkia ja katella :)

Nyt taidan mennä hetkeksi vielä sohvalle,supistuksia tulee kovasti :(

-Naurukohtaus ja Ylläri 26+3-
 
Mä ajattelin että sitten kun ei saa liikkua, mä majoitun päiväksi meidän sohvalle, läppärin kanssa. Sekä mies saa hakea mun siskolta ison kasan dvd elokuvia ja mä katselen niitä yötä päivää. Onneksi siskolla on niitä hyvin paljon. Siitä sohvalta onkin sitten lyhyt matka jääkaapille ja vessaan. Meillä on niin pikkuinen koti ;)

Sohva on sohvansänky ja siinä on siis hyvä joustinpatja ja vielä 90cm leveä, joten siinä voi myös nukkua päivisin.
 
Joo, en todellakaan mene tammi-helmikuuksi töihin. Tuolla harjoittelussa supistelee vähän väliä ja tänään oikeesti tuntui ettei supistelu lopu ollenkaan. Tosi ilkeeltä tuntui olla seisoma-asennossa kun maha niin kireänä. Onneks huomenna viimeinen päivä. Sanon mun ohjaajalle etten mä siirrä ainoatakaan potilasta. Ei mun näytön läpimeneminen voi siitä olla kiinni. Ja jos on niin sittenpähän on ja ei mene läpi. Tänään tukisukkien vetäminenkin potilaalle sai aikaan supistuksia. Kiitti mulle riitti, nostelut ja siirtämiset ja vetämiset on nyt tehty! Tuntui tosi pahalta mahassa jopa kantaa ruokatarjottimia.

Tsemppiä teille keillä on ongelmia raskauden kanssa, ja onnea teille joilla on hyviä neuvolakuulumisia! :)

Itse kävin ostamassa apteekista voiteita ja litkua päänahkaan taas kerran isolla rahalla. Harmittaa kun rahaa menee tommoseen mutta pakko mikä pakko. Tän ihon kans alkaa oleen jo sen verran ongelmia. Pääsis edes lääkärille että sais reseptin, mutta eihän täällä pääse. Kuntayhtymässä on nyt "sota" ja terveyskeskuksesta on irtisanoutunut kaikki lääkärit kahta lukuunottamatta ja turha kai sanoa edes ettei mulla ole yksityiselle varaa. Neuvolalääkäri on joskus tammikuussa, odotellaanpa sitten sinne asti..

flower, mukava tarina sun nimimerkillä :)

Omani tarinan olen joskus tainnutkin sanoa. Mulla oli joskus liikanimi Pieni kuolema kun kirjoitin runoja ja tarinoita ym. juttuja ja ne olivat silloisen elämäntilanteen takia melkoisen synkkiä. Tuo nimi nyt vaan ekana putkahti mieleen kun tänne rekkasin, valitsisin ehkä toisin nyt mutten viitti alkaa muuttamaan.

Mä olen nähnyt ihan kummia unia ja muutenkin jos oon yöllä herännyt niin ajatuksenjuoksu on ollut sekavaa, pelottavaa. Toissyön olin äidillä pikkuveljen seurana ja kun yöllä heräsin niin jouduin tosissaan miettimään että missä mä olen, ja hitto vie olenko mä kännissä ja päätynyt johonkin nukkumaan. Ja viime yönä kun heräsin, mulla oli ihan tajuttoman kylmä ja ihokin ihan kylmä (olin kai potkinut peiton pois), niin ihan "vakavissaan" unihoureissa ajattelin että mä olen kuollut varmaan ja herännyt henkiin ja apua miten vauva että onko sekin kuollut. Joo, en tajua mistä tämmöset tulee. Unetkin ihan sekoja ja kai ne jatkuu vielä kun oon herännyt. Eilen illalla mun teki mieli kauheesti sitä Valio Vanilla mansikkavaahtoa, ja näin unta että sitä oli työpaikan jääkaapissa ja raivosin kun kukaan ei antanut mulle sitä. Meen kohta kauppaan ja ostan sitä :p Muutenki oon nähnyt unia että tapan jonkun ja pakenen sitten poliisia jne. Hyi.

Peräpukamia mulla kans oli taas, kun ei maha toiminut kunnolla. Nyt on muutaman päivän ollut toiminta ihan normaalia niin pukamatkin ovat kadonneet. Ärsyttäviä tosiaankin.
En ole itse paikkoja tunnustellut ja en taida viittiäkään, kun en kumminkaan tajuais jos jotain olisi hullusti.

Alkuraskaudesta tuttu jalkasärky meinasi palata eilen illalla kun makoilin jo sängyssä. Pohjetta siis alkoi vihlomaan ja kiristämään. Laitoin säärystimiä ja aamulla ei ollut enää mitään, ja laitoinkin sitten tukisukat. Mä en kestä jos se hirvittävä kipu tulee taas ja vie kävelykyvyn mennessään!

Nälkä, ja pahantuulinen olo. Miks tuolla pitää jo olla pimeääkin, ikinä ei valoisaan aikaan kerkeä minnekään, ja ei huvittas yhtään lähteä kauppaan mitään ostoksia kanniskelemaan :kieh:

LD + Pikkunen 25+2
 
Naurukohtaus: minä se omaa alapäätäni oon ronkkinu :LOL: En tiedä mistä tiesin miltä pitää tuntua tai mitä pitää löytyä. Kait siksi, kun oon opiskellu asiaa. Kuitenkin itteä on tosi vaikea tunnustella, kun käsien pituus ei meinaa riittää. Vessan pytyllä ja/tai suihkussa onnistun saamaan kohdun suun näppeihini. Tuntuu niin kuin emättimessä olisi 3 cm pitkä "makkara", jonka päässä on reikä. Ja kun mulla oli kierukka niin langat tuntui selvästi ton reijän suulla. Noh, tää nyt on vain mun kokeilua ja kun oon niin useasti tunnustellut jo ennen raskautumista, niin tiedän miltä oma "pitäis" normaalisti tuntua... :)
 
Asumisesta,Asutaan omassa kerrostalo kolmiossa 78m2 ja kun selvis tossa reilu vuos sitten että on tulossa putkiremppa niin päätettiin että turha muuttaa pois ennen sitä.Joutuupi muuten myymään alihintaan kämpän.Eli semmonen on mukavasti edessä tossa keväällä/kesällä.
Rempan ajaksi ollaan menossa mun isovanhempien rivariasuntoon joka joutui odottamaan putkiremppaa heidän kuoltua ja nyt on odottanut kuntoon laittoa + myyntiä.Joten eipä tarvi etsiä vuokrapaikkaa siks aikaa,tosin osa kamojen vienti sinne sitte aikanaan mietityttää.
Meillä edessä huoneiden vaihto vielä tässä,eli meidän makkari on paljon isompi kuin tyttöjen huone.Vaihdetaan ne päikseen,samalla suoritan hieman seinien maalausta yms.

Nimimerkki
:Ei mitään suurta taustaa,eli se vain tuli :)

Suppareista,täällä on jonkin verran harjotus suppareita.Samoin semmosia ahdistus juttuja,pakko mennä hetkeks makoilemaan sohvalle.Ja taas tää että on kuuma,tää on ollut aina..ei kiva.Normaalisti kun mulla on jopa kesällä villasukat jalassa ja nyt meinaa puskea ahdistus koko ajatuksestakin.

Mahakaverista ei ole mitään hajua että miten päin hän on.Liikkeet tuntuu usein keskellä mahaa,navan kohdalla.Aikasemmin kun liikkeet on olleet joko ylhäällä tai alhaalla.
Sillon pari viikkoa sitten kaveri oli poikittain mahassa,se selitti sitten miks mulla vihloo/pistelee usein kylkiä.


mamskeli ja kaveri 26+3
 
Niin joo, tänään vielä kaikenlisäksi aamulla just syöty aamupala lensi oksennuksena keittiön lavuaariin kun laittelin siinä aamiaisastioita pois.. Kiva kiva. Saapa nähdä tuleeko siitä ylihuomisesta sokerirasituksesta mitään.
 
pikasesti kuumeisena tänne kurkkailen..

Asumisesta oli puhetta.. Me asumme 80m2 rivitalossa jossa siis sauna 3h+k ja meillä on oma aidattu takapiha metsään päin ja kadulle päin parveke. Ollaan kyllä tässä tykätty asua ja riittää kyllä tilakin sittenkin kun tuo toinenkin syntyy. Jahka palaan työelämään ajateltiin ostaa oma asunto mutta luultavemmin pikkasen syrjemmästä kuin missä tällä hetkellä asutaan. No aika näyttää mitstä sitä itsensä löytää kun pääsee tosiaan asuntokauppoihin asti..

Nimimerkki Dindei syntyi sillon kun aloin esikoista kuumeilemaan ja olo oli niin onnellinen että mielessä oli "trallalaa dimpeli dompeli.." siitä jostain ilmeisesti muodostui dindei päähän.. hahhaa. Ei varsinaista merkityseä mutta onnesta se kertoi ainakin minulle :LOL:

ON: Nyt takaisin sairastamaan. Tänään hain antibiottikuurin poskiontelontulehdus / kuume huoh olo on ihan vetämätön.

Dindei + pikku 28+3 :heart:
 
Minä laiskamato taas vain teidän juttuja lueskellut, enkä ole saanu aikaiseksi ite mitään kirjoitella :ashamed:

Asumisesta ootte jutelleet.. Me asutaan omakotitalossa, joka saatiin valmiiksi toukokuussa :) 127neliötä: 4mh+keittiö+rt+olkkari+wc+khh+ph+sauna. Tilaa täällä kyllä on, kunhan saatais vaan maksettua joskus pois :D Mutta eipä siinä.. vähemmälläkin pärjää. Mies vaan oli sitä mieltä, että ku kerran rakennetaan niin tehään heti semmonen ettei tartte koskaan laajentaa.

Nimimerkin takana on tarina, joka liittyy aikaan ku mun pikkusisko oli vauva.. En muista miksi, mutta kaikkia tätejä puhuteltiin pahkuratäteinä :D Muistaakseni liittyi siihen ku sen napatynkä ei irronnutkaan vaan siihen alkoi kasvaa pahkura. Ja lopulta napa "tehtiin" leikkauksessa.. Hmm. Siitä se tulee.. Pahkuratäti.

(.)
Supistelee edelleen useasti päivän aikana. Ja vaikea sanoa onko kipeitä vai ei - epämukavia ainakin. Iltaisin ku menee sänkyyn niin 5min on ainaki masu ihan kivikova.
Koulutehtävät on edelleen tekemättä ja joululahjat ostamatta. :headwall: Miten ihmeessä musta onki näin laiska tullu? :confused:
Äitiysavustus oli Kelan sivujen mukaan myönnetty eilen.. saa nähä millon pakkaus tulee :D Ihan malttamattomana odottelen!!

Häkkisängyn ostin viimeviikolla.. 129€ makso ja luulin joutuvani pulittamaan paljon enemmän. Nyt ois hakusalla joku edullinen "vaatelipasto/senkki" vauvanvaatteita varten. Mahottoman kalliita vaan tuntuvat olevan..

Hiphei! Kaveri tulee kohta parturoimaan mun päätä. Jospa se vähä piristäis ku saa tämän laonneen liuhun vähä parempaan ojennukseen!

-Pahkuratäti ja Santeri 24+4-
 
Heipsis!

Supistuksista Mulla supistuksia tulee useimmiten yöllä, tai illalla kun oon menossa nukkumaan. Jotenki kummallista että niitä levossa tulee. Toki töissäki niitä tulee, mut selkeesti enemmän ilta/yö aikaan.

Asumisesta täällä on puhuttu aiemminkin muistaakseni, mut siis asutaan n.100m2 paritalossa. Muutettiin tossa reilu vuosi sitten ja tehtiin tänne ihan täys remppa. Lattiasta kattoon kaikki siis. :)

Nimimerkistä Ei sen kummempaa kun et se on mun etunimistä väännetty.=)

Mä taidan olla jotenki tyhmä, ku en oikeen tiedä et miten päin tää vauvveli täällä masussa on. Kun potkut tuntuu välillä ihan alhaalla ja välillä taas tosi ylhäällä. Nyrkit siellä varmaan myös heiluu, mut en mä ainakaan erota et kummat on potkuja ja kummat lyöntejä. Sillon viime viikollahan hän oli pää aivan alhaalla, mut kai se vielä mahtuu niin paljon möyrimään, et tilanteet vaihtelee. =)

Huh, olipa jotenki niin rankaa työpäivä. Jalat on aivan loppu.. |O
Ahdistavaa tajuta et ei jaksakkaan tehdä töitä samanlailla kun ennen. Ennen sentään tein useestikkin 12h työpäiviä, kun teen kahta työtä. Nyt tekee tiukkaa puoletki tosta. Huh huh...

Mulla taas vähän sellanen olo et flunssaa pukkaa.. :kieh: alan olla niin loppu tätä koko aikasta sairastelua!!!!! Oon ollu tän raskauden aikana kipeenä yhtä paljon ku tähän asti koko elämässäni..

Kysymys Onko kenelläkään tullu raskausarpia vielä??
Mulla ei, ONNEKS! Niitä yritän välttää viimeseen saakka. oon rasvannu kyl niin hulluna, mut eipä siihen vissiin mikään auta, jos ne on tullakseen. Ja vissiin aika viimesillä viikoilla ne normaalisti tuleeki.

Nyt jalat kohti kattoa..

Nunnika+Tytsy 28+2
 
terveiset neuvolasta:
viikot siis 25+2
paino: +284g/viikko
RR: 138/83 (kotona mitattuna paremmat)
pissa: puhdas
Hb: 154
sf-mitta 24 (yläkäyrällä menee)
syke: 145
liikkeet:++
eli siis kaikki hyvin lukuunottamatta painon nousua! tai siis MUN mielestä se ei oo hyvä homma. neuvolatätin mielestä taas ihan ok...

nimimerkistä sananmuunnos miehen nimestä ku kaik muut oi jo varattu mitä yritin :stick:

LD mulla kans herkästi yököttää,mut oon sen hoksannu,et yritän välttää sellasii ruokia/juomia mistä jää kurkkuun sellanen "kalvo" ei oo ny tarvinnu oksentaakkaa...

masuasukki on onneks ny kääntyny pää alaspäin. ei ollu kivaa ku tykitti kusirakkoo ;) nyt se vaan kutittelee tuol alhaalla :heart:

nyt tuoreiden joulutorttujen kimppuun :LOL:
 
Kela: joo ihmettelin itsekin pikaista päätöstä, mutta ehkä tuo rahaversio sitten on helpompi pistää liikkeelle kuin tuo paketti, mistäs sitä tietää...

Nimimerkki on turhautumisen merkki, kun kaikki oli varattu ja katselinpa samalla sivusilmällä jotain ohjelmaa, jonka lopputekseissä oli joku Mindi niminen tyyppi. Siitä sitten epätoivoissani nappasin nimimerkin ja heitin vielä syntymävuoden perään, jotta varmaan menisi läpi :D Mullahan oli aiemmin eri nimimerkki, mutta sillä en päässyt kirjautumaan enää tän uudistuksen jälkeen, en tiedä miksi, ei tunnistanut edes sähköpostia enää.. se nimimerkki oli mun esikoisen nimestä väännös... flowerilla oli tosiaan hyvä ajatus tossa takana, mulla ei riitä mielikuvitus enää ilmeisesti :LOL:

Raskausarvet: ei oo koskaan tullut, mutta se voipi olla ihan hyvä asia, sillä jos mulle tulee arpi (esim. joskus kun pyörällä pienempänä kaatunut ) se ei kyllä oikeen vaalene ollenkaan, muutamat mojovat arvet on polvissa. Eikös se jostain kudostyypistä ole vähän kiinni se raskausarpien ilmestyminen?

Mindi83 24+3
 
Mulla ei ole raskauden takia tullut arpia, mutta murrosiässä niitä tuli lantiolle ja hieman rintoihin. Mulla on myös sellainen iho, että arvet ovat ja pysyvät selvinä. Todella hyvin näkyy toistakymmentä vuotta sitten tulleiden haavojen arvet ja mulla onkin arpia paljon kehossa. Teiniaikaiset raskausarvetkin näkyvät kyllä. Toivon ettei mahaan niitä tule. Rasvannut olen mutta sen joudun tekemään muutenkin, en pelkästään arpia ehkäistäkseni. Mulla myös tosi herkästi tulee sellasia haavoja joista jää arpi, esimerkiksi sellaisiakin on kun on hyttynen pistänyt ja sitä olen raapinut "verille" asti niin näkyy jälki kyllä pari vuotta. Ei kiva. Hevonen näykkäisi 11 vuotta sitten ja siihen tuli nuppineulanpään kokoinen jälki, vieläkin näkee hyvin kämmenessä :p Samoin kun peukalossa pienehkön viiltohaavan arpi, joka tuli ollessani ala-asteella.. Pari esimerkkiä :D

Mä menen nukkumaan vaikka kello on näin vähän, en jaksa enää valvoa.
 
Heippistä rallaa!

polilla tuli käytyä, eikä siellä kummempia ollut. Vauveli veteli makoisia unia masussa. 800g on pikkuisella painoa nyt ja ihan sen kokoinen on kuin pitääkin. Maaliskuun alussa, 32 viikolla (tuonne asti tuntuukin olevan vielä ikuisuus) uusi käynti ellei sitten sokerit ennen sitä ihan kattoon hyppää! kaikki siis oikein hyvin! :heart:

Otin tänään uuden puhelimen käyttöön ja huh hei mutta onkin ollut yhtä opettelua. Mä niin tykkäisin vanhasta ja hyvästä mutta piru vie kun meni rikki eikä toista samanmoista enää saa. Vaihtui vielä merkkikin joten on nyt ihan uutta ja outoa!

Raskausarvista Uusia ei (onneksi ja ainakaan vielä) ole tullut mutta vanhat, kakkosen odotuksen aikana tulleet on alkanut "punoittamaan" täytyy nyt toivoa ettei ainakaan lisääntyisi. Vaikka uskon että nämä ajan kanssa taas haalenee kuten aiemminkin. Ja elämää se vaan on.

nimimerkki Tätä samaa nimimerkkiä olen käyttänyt plussalla aikojen alusta ja muillakin palstoilla ollut sama käyttäjätunnus käytössä. Tulee niinkin omaperäisestä kuin meidän koirien nimistä! :D

Ajan kulusta Viikot ne vaan vierii vauhdilla eteenpäin mutta silti tuntuu että aika menee ihan matelemalla eteenpäin... miksi sitä onkaan näin kamalan malttamaton??? Vauvamasu on yli ihana ja odotus aika ihanaa vaikka mulla onkin kremppaa jos jonkinlaista mutta silti sitä vaan odottaa että sais vauvan jo syliinsä. Ja sitten myöhemmin sitä taas kaihoisasti ajattelee että kumpa voisi olla taas raskaana, tunte potkut yms. En taida ikinä olla tyytyväinen! :D

Tosin mun kaksi serkkua on nyt saaneet vauvat ihan tässä viimeviikkojen aikana joten varmaan se lisää hinkua saada se oma vauvelikin syliin.

Mutta nyt iltapalan laittoon ja petiin. Huomenna illalla mulla onkin tämän vuoden viiminen koulupäivä ja nekin vaan pelkät opo tunnit. :)

Liro ja papunen 24+3
 
Nimimerkki pöllitty Hornan (suomalainen black metal-bändi) jäseneltä, joka on sen sitten taas pöllinyt sen Taru sormusten herrasta. Sauron=Gorthaur.

Raskausarvet Ei ole tullut uusia. Ekassa raskaudessa repesi heti perse ja tissit. Huvittavinta oli se, ettei tissit kasvaneet yhtään kuten ei tässäkään raskaudessa! Ekassa raskaudessa rasvailin innokkaasti mahaa, kun luulin sen jotain mukamas auttavan. Mulla on samallainen ihotyyppi kuin äidillänikin on ja äidillä on semmonen revennyt nahkareppu tossa edessä.. Mulla alkoi repeemään alhaalta alkaen siinä viikolla 34 ja koko pötsi oli revennyt rv 38. Jiihaa. Vauva oli silloin koko ajan oikeella puolella ja maha repesi ensin vain oikeelta puolelta, mut levisi ne arvet sinne toisellekin puolelle.. Törkeen näkösethän ne oli, mut vaaleni hyvin. Nyt oon kuullut muilta, et lisää ei pitäisi enää tulla (no eipä olisi enää tossa mahassa tilaakaan uusille :LOL: :kieh: ) vaan vanhat yleensä tummuu ja/tai levenee. En jaksa enää itkeä niiden takia, plastiikkakirurgit on sitä varten jos rupee liikaa jurppimaan.

Liikkeistä Esikoinen oli siitä hauska masukki, et se potki aina samoihin kellonaikoihin. Klo 9, 14, 18 ja 22. Yöt oli hiljaa. Täsmällinen kaveri, tiesin aina mitä kello on, kun jätkä aina potki samalla kellonajalla :LOL: Esikoinen oli äärettömän helppo vauva. Nukkui hyvin, itki vain nälkäänsä. Ei haitannut kakkavaippa, hampaat, kuume tms.. Vain ensimmäisen kuukauden aikana herätteli öisin 1-2 kertaa yössä. Sitten alkoikin nukkua 6 asti aamulla ja siitä ne unet vain piteni :)
Tämä toinen taas potkuttelee miten sattuu, myös öisin. Vähän jänskättää minkälainen tapaus sieltä tulee. En usko, et toistamiseen saisin esikoisen kaltaisen "helpon nakin"..

Peräpukamat Oli ekassa raskaudessa. Kovaa oli myös ummetus. Tsiisus, mitä tuskaa ne viimeiset kuukudet oli! Hölmöyksissäni uskoin silloin neuvolatätiä, ettei saa ottaa mitään lääkkeitä ja ihan järkkyä kärsimystä oli. Nyt mulla on Duphalacia. En sitä oo nyt pariin viikkoon käyttänytkään, kun alkoi ruho toimia itekseen. Onneksi viime kerrasta on tullut viisastuttua monessa asiassa :)

Gorthaur ja Hemmo 24+4
 
Mun nimimerkki jota aina käytän käyttäjätunnuksena yms. olikin täällä varattu?! Kaana on sitten mun ja miehen nimistä sanamuunnoksen myötä tuleva nimi eli jos olisi vaikka esim. Jenni ja Antti = Anni ja Jentti tai Jonna ja Ville = Vinna ja Jolle heh sellaisesta :)

Joku kertoi närästyksen myötä syöneensä ruokansa kahteen kertaan rv 7 yööök mitä se tarkoittaakaan, mutta itselläni on nyt muutaman päivän ajan ollut outoa tunnetta kurkussa, luulen sen olevan närästystä ja sen lisäksi tulee tosi helposti täys olo ja muutaman kerran on ikäänkuin ruoka tai paremminkin oksennuksen maku tullut kurkkuun. Hirrrvee tunne :x Onko tää nyt sitä närästystä vai alkaako sisukalut litistyä ja annoskokoja pitää selkeesti alkaa pienentään vai mitä? Tosin tää tunne saattaa tulla vaikka söisin mandariinin ja lasillisen vettä. Jotenkin nyt tuntuu, etten saa happeakaan kunnolla. Ihme fiilis...

Liikkeet tuntuu nyt paljon selvemmin ku jokin aika sitten. En osaa sanoa onko niitä paljon tms. kun ei ole mihin verrata. Töissä päivällä tuntuu sekä iltaisin etenkin kun käyn nukkumaan. Eniten tuntuu vasemmalla sivussa, mutta ei mitään käsitystä miten päin vauva on milloinkin.

Kelan hakemukset täytin netissä 25.11. ja päätös äitiysavustuksesta oli tullut eilen ja maksu 16.12. eli kokonaisuudessaan 3 viikkoa hakemuksesta rahat on tilillä. Tosi hyvä systeemi on se verkkoasiointi siellä!

Raskausarpien pelossa olen rasvannut normaalia runsaammin ja ostin The Body Shopin kaakao vartalovoin tähän tarkoitukseen. Ihana tuote, mutta kylpytakki ja koko sänky haisee voiteelle :LOL:

Menenkin suihkuun nyt hemmotteleen itseäni ihanilla uusilla hiustotteitta ja aamulla neuvolaan.

Kaana 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Millasia supistuksia niistä kärsivillä on ollu? Mulla iltaisin vetää koko maha ihan kovaksi ja tulee kuin joku kestosuppari. Ei satu varsinaisesti mut tekee olon tukalaksi ja tietty pistää ajattelemaan et mitäköhän tekee tonne kohdunsuulle.. Ens viikolla kontrolli sairaalassa äitiyspolilla, joten selviää taas missä mennään. Muuten oon yrittäny ottaa tosi iisisti mut kieltämättä välillä kaipaan jo omaa vartaloani ihan yksityisesti omaan käyttöön :D
Poika saisi toki vielä pysytellä sisällä viikkoja mutta alkaa korpeamaan kun koko ajan saa olla sydän kurkussa ja kuulostella et onko kaikki nyt hyvin. Jos oliski ollu ns. normaali raskaus ni olis varmaan ihan eri fiilis.
Eilen jo sanoin miehelle et haluan sit synnytyksen yhteydessä sterilisaation. Ikää tulee ens vuonna 37. Tää on meille eka yhteinen lapsi, mulle toinen, miehelle kolmas ja yhteensä neljäs (aika hyvin et onnistuu olemaan samanaikaisesti 1.-4. =)) ja musta alkaa tuntua etten jaksais enää uutta tällaista jännitysnäytelmää. Varsinkin jos olis väsynyt taaperon äiti ja sit tulis viel vaikea raskaus. Eli tehkää te nuoremmat vaa lisää vauvoja, mä jään eläkkeelle tän jälkeen ;)
Mulla on myös kohdunpoiston riski olemassa, koska esikoisen synnytyksessä jäi istukka niin pahasti jumiin, että mua lohdutettiin jälkikäteen et onneksi saatiin pois nukutuksessa eikä tarvinnu poistaa kohtua... Nyt etinen istukka voi johtua juurikin siitä, et kohtuun jäi arpi ja tämäkin istukka voi olla siis myös kasvanu kohdun seinään kiinni ja taas saavat ihmetellä et miten irtoaa vai otetaanko koko kohtu pois. Ja jos istukka vaan sitkeästi kohdunsuulla niin edessä joka tapauksessa leikkaus. Kohdunpoistoa en siis toivo sen takia, et taitaa olla melko suuri leikkaus ja toipuminen sen jälkeen hidasta ja vielä suuret riskit koko operaatiossa. No, ei voi tietää etukäteen miten käy ja parempi olis olla pohtimatta liikaa kun se ei mitään auta.
nimimerkki tulee tulevan vauvelin nimiehdotuksista. Poikaa siis odotetaan ja on jo toinen nimi kaverille keksitty, ei tuu Kekkosen kaimaa :D
Urholiina 25+0 (viel ois 15 viikkoa matkaa mut en millään jaksa uskoa et tää kaveri olis viel siin vaiheessa masussa)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia! Mä täällä jo pöllöilen kun menossa kymmeneltä lääkäriin kattomaan sitä kohdunsuuta,ihmettelen suuresti jos nää kivut ei ole saaneet mitään aikaiseks :(

supistuksista Mulla ne tuntuu just sellasena kestopaineena vatsassa ja kipeet sellaselta aaltomaiselta menkkakivulta. Synnytyksessähän ne on sitten potenssiin tuhat,mulla on nyt tullut sellasia että joutuu jo irvistää :( Onneks yön sain nukutuksi,nyt aamulla selkä on tajuttoman kipee :(

raskausarvet ekasta ei tullut mitään,tokasta repesi napa:whistle: Siis silleen että navan kohdalla on sellanen pieni nahkakasa tai että napa uppoaa enemmän mahaan,kehtasin kyllä käyttää ihan bikineitä viime kesänä ja jos mulla olis ollu esim.napakoru niin kukaan ei olis huomannut mitään. Pari ihan pientä nirhaumaa tuli navan yläpuolelle kuopuksen odotuksen lopussa mutta nekin oli värittömiä. Nyt ne aikaisemmat on jotenkin tummunut mutta uusia ei ole tullut. Toivottavasti ei tulekkaan :( Napahan mulla on pongahtanut esiin jos joskus rv 12 jälkeen,heti kun maha alkoi edes vähän nä'kyä. Rasvaillu en ole mutta olen toivonut mieheltä joululahjaksi sitä Vichyn raskausarpigeeliä' mitä kaikki kehuu :)

Jaaha nyt supistaa taas!!:mad: Mun pitäis lähteä äidin kanssa joululahjaostoksille viroon lauantaina ja mä olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa. Olen ollut viimeksi laivalla melkein 10v sitten joten olisi ihana päästä. Saapi nähdä mitä lääkäri tänään sanoo :( Toivottavasti olis vaan tulehdus tms:(

Kivaa päivää kaikille:wave:

-Naurukohtaus ja Ylläri 26+4-
 

Yhteistyössä