***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Pinkwawe - Mulla oli tuossa silmänpohja kipiä montapv,ja sain ottaa kyllä jokapv panadolin mutta meni sitten pois onneksi eikä takaisin ole tullut... toivon mukaan ei tule,ilkeää se kipu.Mäkin ostin rahkavärkit tänään TAAS hih,ihan must juttu ainakin vielä oli pakko saada ;)

Olin tosiaan mammallani ja se oli niii hyvän tuulinen,näytin ultrakuvia ja sanoikin että massu tosiaan mulla niin nätisti pyöritynyt ja iso tosiaan viikkoihin nähden.

 
FPI
Nyt sitä mustikkarahkaa on PAKKO saada!! ;)

mimmali, tsemppiä ja piristystä, ulkona on kaunis kevät ilma ja meidänkin koirat aina ajoittain syövät/hajoittavat paikkoja, mutta se on pientä sen rinnalla, kuinka paljon iloa ne tuottavat! :D

pinkwawe, mulla on särkeny kanssa silmänpohjaa, ei nyt vähään aikaan, ihan alkuraskaudessa kovasti, toivottavasti helpottaa! :flower:
 
Mimmali - Mulla kultsi poitsu täällä 11kk ja hyvinkin kova rikkomaan jos ei saa huomioo tarpeeksi ja muutenkin menossa uhmis hih,usko vaan ihania ne on,vaikka ei hajottaminen aina niin mukavaa olekkaan,kokeile jättää sille jokunen luu ja leluja esiin kun lähdet kotoa yms.
 
Heippa!

Ihanaa, kun tuntuu, että kevät on saapunut oikein urakalla. Monta päivää jo paistanut aurinko ja sitä rataa noussut myös mieliala. =) Onneksi, koska alkuviikosta tuli taas ikäviä uutisia. Ei kuitenkaan ihan perhepiiristä, parhaalla ystävälläni vain on nyt sellaista surua, että sitä ei kenellekään toivoisi. :'( Täytyy olla tukena vaan ja auttaa, minkä pystyy.

Monenlaista galluppia oli, vastaan mihin muistan. Eli itse olen 27-vuotias, mies on vuoden vanhempi. Yhdessä ollaan oltu himpun reilu 10 vuotta, josta 8 kihloissa ja kesällä tulee 4 vuotta naimisissa. Ja tosiaan, esikoinen on nyt 1v3kk tyttönen. :heart:

Monella oli asunnonvaihto- ja muuttotouhuja. Meilläkin toivottavasti ennen tämän vauvan syntymää, raksa meillä on kesken... Eli mies viettää siellä kaiken liikenevän ajan ja sen hänelle suon. Me sitten käydään siellä huoltojoukkoina. Vielä siellä ei ole oikein minulle sopivaa hommaa, mutta ehkä sitten kesällä maalausta, siivousta jne.

Miehen menemisistäkin oli puhetta. Mies ei juo ollenkaan, joten sitä myötä ei kiinnosta mitkään baarikeikatkaan. Eniten aikaa menee urheiluharrastuksiin, niitä meillä harrastetaan ihan tosissaan. Nytkin kesällä menee melkein joka viikonloppu peleissä. Lajina siis jenkkifutis ja lisäkkeinä monet muut.

Omaa napaa. Tosiaan tuntuu, että tässä tämä armoton väsymys alkaa olla historiaa. Ajoittain tulee vielä nukuttua typyn kanssa päiväunet, muttei kovin usein. Uutena vaivana on nyt ollut päänsäryt ja koska mulla on migreeniä, joudun lääkitsemään kunnolla, ettei pääse migreeniksi kääntymään. Otan siis yhden Panacodin, mieluummin niin kuin Panadolia pitkin päivää. Liikkeet ovat alkaneet tuntumaan! :heart: Muutaman päivän ajan iltaisin on tuntunut hentoja potkuja, kun rauhoittuu katsomaan telkkua. Ihanaa!

Eipä muuta, lähden typyn ja koiran kanssa vielä toiseen kertaan ulos. Vointeja kaikille!
MiHLa ja Mökö, rv 14+2
 
Moi

FPI ja Annu mistäköhän noi meidän silmänpohjasäryt johtuu? Ois kiva tietää mutta lohdullista et muillakin on ollut vaikkei kiva vaiva olekaan mut tulee mieleen kun teilläkin on ollu et liittyiskö tähän raskauteen..otin yhden Panadolin ja sain säryn pois ,ihanaa...

Mimmali sulle jaksamisia ja toivottavasti mieliala kohenee kun kevätaurinko paistaa...

pw
 
pinkwawe - Jotenkin aloin mäkin miettiin että jos liittyy raskauteen kun kuitenkin yhteensä 3 raskaana olevalla sama vaiva,hyvä että sait pois säryn se on kyllä todella pirullinen.
Mä kyllä toivon ettei iske uudestaan niin ilkeeltä se tuntui.
 
Iltaa!

pinkwawe, Annu ja FPI: tuo silmänpohjan särky johtuu mitä todennäkösemmin juuri raskaudesta ja sen laukasemasta migreenistä. Migreeni voi nimittäin tuntua myös silmässä ja kun oireet voi olla hyvinkin erilaisia niin ei aina ehkä osaa epäillä tuota syyksi. Migreeniähän voi olla raskuasaikana, vaikka sitä ei muutoin olisi ollukaan. Mahdollisimman aikasin otettu lääke myös tehoo särkyyn nopeesti. ;)

MiHLa: mä sain myös edellisessä raskaudessa tuota Panacodia migreeniin ja huomasin, et on paljon Panadolia tehokkaampi. Vielä ei ole migreeni pahasti vaivannu, mut ehkä seuraavalla lääkärikäynnillä pitää ottaa puheeks.

mimmali: ei varmaan lohduta, ku sanon, et mielialan vaihtelut on hirmu yleisiä raskausaikana. Jos tuntuu liian pahalta, niin puhu ihmeessä jonkun kanssa asioista jotka masentaa ettei pääse pahaksi. :hug:

jasmara ja masuasukki 15+6
 
Pakko tulla kans kommentoimaan tota silmänpohjan särkyä. Mulla on ollut migreeni vuosi kaudet ja siihen on yleensä lähes poikkeuksetta liittynyt tää kyseinen vaiva. Nytkin jos mulla tulee ihan pienikin särky niin alkaa tuntumaan jommassa kummassa silmässä. Uskon sen liittyvän Jasmaran tavoin jonkinlaiseen raskauden aiheuttamaan migreeniin.

Onko täällä monta jotka on kärsinyt migreenistä (ennen raskautta)? Miten teidän mielestä raskaus on vaikuttanut siihen?
Mulla on ollut ihmeen vähän migreeniä ja toisinaan on jopa panadol auttanut. Normaalissa tilassa mulla auttaisi vaan ja ainostaan omat resepti-lääkkeet. Migreeni tuntuu nykyään sellaiselta "syvemmällä" olevalta jomotukselta johon kuuluu toi silmä vaiva. Taidan seuraavalla neuvola käynnillä kysyä josko saisi vahvempaa lääkettä, kun tuntuu että nyt se alkaa vaivaamaan vähän useammin.

Minäkin olen muuttopuuhissa ja koko viikko onkin mennyt pakatessa. Viikonloppuna pitäisi päästä muuttamaan jos edelliset omistajat kerkeävät saamaan tavaransa pois kun heillä on ollut kuumetta ja oksennustautia :x
Tänään kävimme tilaamassa uuden tv-tason, 40" taulu tv:n, sohvan ja pakastimen ja vielä tarvittaisiin vaikka mitä mattoja, verhoja, senkkejä, tuoleja, hyllyjä, pöytiä.. IHANAN KALLISTA!!! |O

Meela 13+5
 
Heipsunkeipsun!

Ensinnäkin mimmali mulla oli ihan alkuviikkojen aikana aika masis olo. Tai no sanotaanko että kaikenlaisia tunteita myllersi läpi ja masennus oli yksi aika vahva niistä(en ole muuten masentunut ollut). Kun viikko 14 koitti niin kaikki tuo poistui. Ja sen jälkeen on ollut vaan hyvä olla. Tottakai kovin yksilöllistä. Mulla ainakin helpotti sitten se, että kotona jauhoin vaan
varmaan samaa mantraa miehelleni ja hän kuunteli ja yritti kovasti lohduttaa ( ei varmaan ymmärtäny yhtään mistä kyse =) mutta puhuminen on päivän sana tunne puolen ongelmiin ! Pura asioita vaikka täällä tai sitten hyvälle ystävälle tai ammattihenkilölle. Pääasia ettei ne pahat tunteet pääse hautumaan ja kypsymään liiaksi!

Sitten erikoisempi kysymys, onko kuka käynyt raskaana ollessa huvipuistossa? Itse olen menossa lintsille kaveriporukan kanssa ja mietiin saankohan mennä mihinkään laitteisiin? Siis tottakai kaikki rajuimmat kannattaa välttää, mutta onko kellä kokemuksia?

Aurinkoista huomenta arvon leidit! :heart:

maisis&kupu OHO JO rv 16
 
Huomenia :wave: Mulla ei tuota silmäsärkyä ole nyt raskausaikana ollut,muuten kyllä.Ja mulla se tuntuu siltä ku oli silmäluomet täys räkää :snotty: Tai siis siltä miltä poskissa tuntuu kun ne on täys räkää.Nyt raskaana ollessa on ollut erittäin voimakkaita päänsärkyjä ja toisinaan olen Paracetamolia ottanut,se joko auttaa tai ei.

Mä luulen että mulla on tulossa peräpukama :x :snotty: |O ei ainakaan vielä mitään näy mutta tuntuu kyllä :headwall: Voi hevonkuusi mä sanon :headwall: Niin ja eilen tuli ekat kivuttomat kunnon supparit.Kas kummaa,tasan samalla viikolla kun esikoisesta alkoi |O

Flunssassa ollaan tässä oltu koko perhe.Onneks ollaan silti ulos päästy.Ja tuo ihana aurinko piristää kyllä kummasti =)

maisakaisa Mä olen miettinyt samaa tuon huvipuiston kanssa.Me ollaan kans kesällä menossa ainakin lintsille niin mietin että mitenköhän siellä mihinkään pääsee.Ei kai ainakaan sellasiin missä se turvapuomi tulee pään yläpuolelta tohon eteen,eihän se edes mahu kiinni :LOL: Pööh,jää kaikki kivat laitteet käymättä :snotty: Ehkä me sit vaan possujunassa :LOL:

-Laura ja MiniMatkustaja 17+2 :eek: -
 
Tove-81
Huomenta minunkin puolesta!
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :flower:
Välillä ihan "unohtaa" että on raskaana, kun ei ole minkäänlaisia oireita. Joinain päivinä taas kuvotus ja rintojen arkuus / vihlonnat muistuttavat kyllä kasvavasta kaverista.

Nyt on ollut noita oireettomia päiviä. Kai pitäisi olla onnellinen. :)

Näin unta synnytyksestä! Olin 14 viikolla niinkuin nytkin ja kolme "hoitajaa" halusivat että synnyttäisin jo nyt koska se olisi paljon helpompaa kun lapsi on vielä niin pieni. Sain epiduraalia ja muuta puuduttavaa ja olin jo alkamassa ponnistelemaan, niin sanoin, että en vielä kyllä haluaisi synnyttää kun oon vasta näin alussa. No nekin sitten tajusi sen ja sain lähteä kotiin...

SIIS huh huh minkälaisia unia :LOL:

Huomenna on luvassa erilainen lauantai, lähdemme miehen sukulaisissa käymään ja sitten illalla yhdessä ravintolaan syömään! Ihanaa :)

Tove + Muuminen 13+2
 
Huomenta :)

Naurukohtaus mulla on myös inhottavia suppareita,myös kivuliaita |O Kivuliaat pysyy poissa niin kauan kuin maltan olla aloillani eli se tarkoittaa sitä etten voi köpötellä meidän lähi alepaa pidemmälle kun alkaa jo polttaa |O

Menkääs katsomaan kelan sivuilta uusi äitiyspakkaus :D Oikein kiva mun mielestä kun vertaa vuoden 2004 pakkukseen minkä olen viimeksi saanut..Aion kyllä ottaa tuon =)

Täälläkin on synnytetty jo pariin otteeseen :D Ja eroottisia unia tulee lähes joka yö :p

Ihanaa enää viikko niin miehellä alkaa kesäloma :D

ktl ja rakas 16+jtn :heart:
 
Huomenta
En tiedä oletteko vielä huomanneet mutta uusi äitiyspakkaus on ilmestynyt kelan sivuille
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?openDocument
Itse aion ottaa kyllä rahan ja nyt kun tuon pakkauksen näin niin päätös vahvistui. Liian väritön minun makuun siis makuupussi ja toppapuku.

Tänne ei mitään erikoista kuulu kaikki yhtä oireetonta edelleen.

pumppernikkeli ja niilo 17+2 kai?
 
FPI
Huomenta :flower:

Joo, kivalta näytti mun mielestä toi äitiyspakkaus!

Lintsihän aukee tänään, että kävi tuo huvipuistojuttu munkin mielessä, tosiaan ei kauheen moneen laitteeseen kyllä saa mennä, kun ton listan kurkkas...saa nähdä tuleeko mentyä?

Migreenistä, niin munkin mielestä toi silmänpohjan särky on ihan yleinen oire migreenissä ja raskaus saattaa laukaista migreenin, vaikka sitä ei aiemmin olisi ollut, näin kävi ainakin äidilläni ja meidän syntymän jälkeen hän onkin kyseisestä vaivasta kärsinyt tähän päivään asti, että lieko mulla sitten sama kohtalo??

Naurukohtaus, tuo peräpukamavaiva on kyllä inha, toivottavasti ei pahene!!

Mun pitäs mennä tänää Lauri Tähkän keikalle ja mietin, et oisko viisasta pitää korvatulppia? Et jos toi masuasukki jo kerran kuulee niin liekö möykkä pahaksi??

Aurinkoista perjantaita! :heart:

FPI+pepe rv 17+4
 
Huomenia

Mäkin kävin vilasemassa mammapaketin ja osa on ihan jees mutta en ole koskaan tykännyt valkoisista bodeista ja potkupuvuista,että en tiedä sitten oikein,harmillista hiukan mutta mä taas tykkäsin siitä talvipuvusta ja sitten lämpöpussista.Mulla kun on 2002 pakkaus ja 2004 pakkaus niin täytyy myöntää että väritön tuo niihin verrattuna on.

Aamupalat syöty,täytyy alkaa kotihommia tekeen reippaana mammana,saas nähä jos menisi kyläilemään tänään,en tiedä riippuu ihan jaksamisesta sitten kun saa hommat kotona tehtyy.

No toivon että tämä raskausajan migreeni pysyy mulla kiltisti poissa.

Annu & touhustiina 12+5
:heart:
 
Huomenia!
Tulin itsekki kertomaan että äitiyspakkaus on nyt tuolla sivuilla, mutta näytti että en ollu ensimmäinen :D . Pidin enemmän siitä viime vuotisesta pakkauksesta kun se oli vähän värikkäämpi, mutta kyllä me tuo pakkaus silti otetaan myös.

Mimmali: Meidän nov.scot noutaja pureskeli ja tuhos tavaraa aluksi kun jäi yksin myös, mutta se jäi melkein itsetään pois kun vähän ikää tuli. Tais olla jotain 13-14kk kun hoksattiin ettei ole eteisessä enää tavaraa vastassa kun tullaan kotiin. Kai se oli jotain kapinaa sillä.

Jostain luin, että Panacod olis nykyään kielletty raskausaikana? Tietääkö kukaan pitääkö paikkaansa?

Nyt on alkanut jo tosissaan nuo liitoskivut(?) vaivaamaan, inhottavia vihlasuja tuntuu, mutta kyllä kai tämän kaiken kestää kun ajattelee lopputulosta.

Nanna +Pippunen rv 17+2
 
FPI
Panacodia lääkäri voi määrätä raskausaikana esim juuri migreeniin. Tässä Lääkelaitoksen sivuilta otettua tekstiä:

"4.6 Raskaus ja imetys

Raskaus

Parasetamoli: Ei tunneta riskejä käytettäessä raskauden aikana.

Kodeiini: Neonataalisten vieroitusoireiden riski tulee ottaa huomioon pitkäaikaisen käytön yhteydessä raskauden aikana.

4.8 Haittavaikutukset


Yleisluontoiset häiriöt:

Väsymys, allergiset reaktiot

Ruoansulatuskanavanhäiriöt:

Pahoinvointi, ummetus

Erittäin harvoin ilmenee pankreatiittia.

Maksa- ja sappihäiriöt:

Sappitiehytdyskinesia, maksavaurio

Ihon ja ihonalaiskerrosten häiriöt:

Eksanteema

Munuais- ja virtsatiehäiriöt:

Pitkäaikaiskäytön yhteydessä munuaisvaurion mahdollisuutta ei voida kokonaan sulkea pois.


Haittavaikutukset ovat riippuvaisia annosmäärästä. Morfiiniin verrattuna kodeiinin aiheuttama riippuvuusriski on pieni, mutta huomioitava."

 
mimmali, kiva kuulla, että on jo parempi päivä tänään. Positiivsta kevätmieltä sinulle!

Tove-81 kirjoitti siitä, kun melkein unohtaa välillä olevansa raskaana. Mullakin on ollut sellasia hetkiä, kun huomaan, ettei ole vähään aikaan tullut mietittyä niin paljoa ainakaan raskaana olemista kuin alkuun. Ja ultran jälkeen mietin, että on se vaan ihmeellistä, että tuolla mun sisällä on sellainen pikkuihminen, kun sitä ei oikein mitenkään huomaa! Kai se on ihan tavallista, kun alkuraskauden vaivat on voitettu, ja olo alkaa normalisoitua. Kyllä niitä vaivoja sitten varmasti taas ilmaantuu, kun maha kunnolla kasvaa. Että nautitaan vaan hyvästä olosta!

Päänsärkyä on mullakin ollut selvästi useammin nyt raskausaikana. Se on onneksi useimmiten ollut ihan siedettävissä ilman särkylääkettäkin. Kerran oli pahempi ja otin Panadolia, mutta se ei oikein auttanut, ihan hetkeksi ehkä helpotti oloa. Migreeniä mulla ei ole koskaan diagnosoitu, mutta ainakin sen tyyppisestä päänsärystä olen kärsinyt ennen raskauttakin. Ja samanlaista se on ollut nytkin välillä, välillä taas jotain muuta.

Ihanaa kun tulee viikonloppu ja sääkin on aurinkoinen!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Novelle 15+5
 
Katsoinpa minäkin tuon äitiyspakkauksen kuvat..Ihan jees,minun makuuni ehkä liikaa tuota harmaan ja beigen sävyä varsinkin noissa paksummissa kuteissa.Mutta eiköhän ne hyvin mene..Mitäs tuosta kun vauva kuitenkin varmasti on ihana. :heart: :D
Jos siis meidän ulkonäön perii.. :LOL:

Mimmali ja pikkuruinen rv 14+0 (UÄ 13+3)
 
Kävin itsekkin vilkaisemassa uuden äitiyspakkauksen. Pidin näkemästäni. Toivoinkin jotain aika neutraalia linjaa. Ja onneksi väri pilkkukin löytyi, ne raitaiset body ja housut. :D Se vanupuku/kevytpuku oli tyhmän värinen. Se oli oikeastaan ainoa miinus. Muuten näytti ainakin kuvissa hyviltä minusta.

Voi kiesus kun ei kykene edes nukkumaan pitkään ja kunnolla vaikka kuinka olisi siihen mahdollisuus. Tänäkin aamuna heräsin lopulta painajaisten jälkeen klo 7 ylös vaikka töihin vasta kahteen pitäisi mennä. Yöllä heräsin siihen kun alavatsaan sattui ihan kamalasti. Säikähdin heti että mikä nyt, mutta kun menin vessaan asioille niin totesin että kipu johtui vain kovin täydestä virtsarakosta. :D

Vielä oisi puolitoista viikkoa seuraavaan neuvolaan. Kovasti odotan että pääsen kuulemaan sydämen lyönnit. On niin kova huoli ollut pienestä että onko kaikki hyvin. Johtuen osittain painajaisista mitä on tullut nähtyä. Pientä kuplintaa olin tuntevinani aamulla jälleen kun makoilin rauhassa selälläni. Liekkö toive ajattelua vai mitä mutta kuitenkin. :p

Nyt valmistautumaan iltavuoroon. Onneksi enää kaksi tämän jälkeen ja sitten on ohi.

Kirppu rv 15+4
 
meela: kuten taisin jo aikasemmin kertoo mulla on migreenit vähentyny raskausaikana. Mulla on tosin ollut sen verran lievää, et oon pärjänny käsikauppalääkkeillä, mut nekin on pitäny ottaa heti kun tuntuu vähänkin kipua. :)

nanna81: kuten FPI jo kirjotti Panacodia voi nimenomaan saada migreeniin raskausaikana.

Tove-81: meillä on myös erilainen lauantai edessä. Viedään lapset mummin luo Helsinkiin ja palataan ite kotiin. Käydään myös syömässä illalla miehen kanssa pitkästä aikaa kahestaan. :)

Äitiyspakkauksesta: kävin kattomassa kuvat ja olen positiivisesti yllättyny. Tämä näyttää paremmalta ku viime vuotinen. Mun mielestä se aikasempi oli liian "poikamainen" väreiltään, tässä oli paljon neutraalimmat värit. Muistuttaa hieman 2001 pakkausta jossa oli myös beige/valkoinen/keltainen värejä. =)

pumppernikkeli: ootko ajatellu, et ottasit äitiyspakkauksen ja myisit sen eteenpäin?? Siitä maksetaan melko hyvin ja varmasti enemmän ku se Kelan rahallinen korvaus. ;) Moni ulkomailla asuva haluaa pakkauksen, kannattaa harkita. :)

Kävin tänään leikkauttamassa hiukseni, on taas mukavampi olo kun saa sen laitettuakin jotenkin. Piristää kummasti.

jasmara ja masuasukki 16+0 (uus viikko alkoi)
 
Mä meinaan kyllä laittaa ne vaatteet eteenpäin mitä en käytä kun kuitenkin otan tuon äitiyspakkauksen.Perusvalkoista en voi sietää ainoastaan esin potkupuku vitivalkoinen,aarrgghh... :D

Mä tuossa olin shoppailemassa ja kaupassa oli sitten mies joka alkoi flirttailemaan,vaikka näki masun ja oli ennestään kaksi lasta mukana ja mieskin,vähän olin hoomoilasena mutta ei sen puoleen niin oli sillä miehellä sormuskin ... että tällästä meininkiä

Annu & touhustiina 12+5
 

Yhteistyössä