***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Kysäisin asiasta neuvolassa, mutta epäilivät että veranpaineessa tai hempparissa ois jotain häikkää, mut eipä ollut. Molemmat oli ihan hyvissä lukemissa. Pakko varmaan ottaa lääke taas jos ei ala helpottaa, en aio vappua viettää pääkivun kanssa. :/
 
Hauskaa vappua kaikille!

nanna: ihanan iso vauvamasu sulla jo ;)

toiveikasodottaja: en kyllä omalla silmällä erottanu sun kropasta yhtään läskiä eli kyllä se vauvamasu on. Eihän noin hoikassa varressa voi olla mitään ylimäärästä. :)

memmy: Panaadolia voit ottaa huolettaa sen päiväannoksen eli 3 kertaa. Mulla ainakin jos yksi ei auta niin otan toisen melko pian, niin yleensä sit auttaa. :)

Annu: miten sulle on voitu sanoa et Ibuxinia voi ottaa?? Eikö ibuprofeiini-valmisteet ole kielletty raskausaikana. Mulla tuo auttaisikin paremmin päänsärkyyn ja nyt olen joutunu turvautuun parasetamoliin... =)

Mulla oli neuvola tänään, Jeeee, vihdoin. Kaikki oli kunnossa, verenpaine 127/74, pissa puhdas, paino noussu edellisestä kerrasta 1kg (5 viikossa), mut vielä ollaan miinuksella kilon verran lähtöpainosta, jes. Sydänäänetkin löyty melko alhaalta ja mulla istukan etupuolella olo hieman aiheutti suhinoita ääniin. Kaveri meni kyllä pois alta, et liikettä ainakin oli. Syke oli 150-160.
Seuraavana onkin rakenneultra rv20 ja neuvola rv22+. tehdään Kelan paperi kuntoon. Sit onkin jo seuraava lääkärikäynti viikolla 26.
Kyllä se aika tästä kuluu. :D

jasmara ja masuasukki 16+5
 
Moi

Mimmali supistuksista vielä et kyllä voi olla, mulla siis neljäs lapsi tulossa ja oon kärsinyt joka raskaudessa näistä...tosi kurjaa kun jää liikkuminen ym sitten...tuntuu et tulee aaltoina aina ja mietin voisko liittyä samalla kohdun kasvuun ja siksi helposti suppailee...

Memmy kävin lääkärissä noiden päänsärkyjen vuoksi ja lääkäri määräsi padanol 1 G x 3 päivässä parin päivän ajan ja ihan totta kun kunnolla hoidin tuon säryn aluksi pois niin ei ole nyt takas tullutkaan..lääkäri sanoi et huoletta vois panadolia ottaa kun nauroin et syntyykö vauva panadol purkki kourassa jos otan noin paljon :LOL: ..mullakaan ei ollu verenpaineessa tms sanomista..liittyy raskauteen jotenkin...

mut nyt odottelee grilliherkkuja :p

pw
 
Heippa,

Minullekin lääkäri sanoi, että jos parasetamoli ei auta, niin ibuprofeiinia voi ottaa aina silloin tällöin. Kuulemma raskauden viimeisellä kolmannekselle se on sitten ehdottomasti kiellettyä. Itse olen kyllä pärjännyt pelkällä Panadolille pääkipujen kanssa...

Ihana ilma ollut tänään, niin lämmintä ja leppoisaa, tullut ulkoiltua koiran kanssa oikein urakalla. Tämä onkin itselle harvinainen vappu, olen ihan omissa oloissani. Olisihan noita opiskelijabileitä riittänyt, mutta en vaan jaksanut innostua. Olen varautunut naposteltavalla ja vissyllä iltaan =)

Huomenna lähdenkin sitten Sallaan tekemään kolmen kuukauden työharjoittelun. Nettiä ei sitten vapaa-ajalla ole käytettävissä, voi tulla hiukan vieroitusoireita =) Vaikka tekee varmaan hyvääkin välillä... Siirryn kuitenkin taustailemaan tällä erää.

Iloista vappua kaikille!

Taralee ja Pätkä 14+5

 
Jasmara - Mulla on myös epilepsia lääkitys joten mulla hiukan riskillä tää homma kulkee muutenkin,ei ne lääkkeet ole oikein sopiva raskausaikana. :(
Tuosta ibumaxista mulla ei ollut tietoa,täytyy siirtyy panadoliin sitten,hyvä kun tuli tietoon tällänenkin....
 
Miulle lääkäri kirjotti tähän migreeniin Panacodia ja toiseks vaihtoehdoks Buranaa ja totes et nykyisten tutkimusten mukaan Buranaa voi tässä suht alkuvaiheessa vielä syödä. Mie en tosin ottanu sitä Buranaa apteekista ku testaan ensin ton Panacodin tai mikähän Paramax-Cod se nyt sit apteekin vaihdosten jälkeen oli. Aika tehokkaalta tuntui eka käyttö.
 
Hauskaa vappua kaikille! ..ja uusille tervetuloa!

En olekaan aikoihin kirjoitellut, lueskellut kyllä ahkerasti muiden kuulimisia. Minulla oli pieni "masis" kausi, eikä mikään kiinnostanut. Koko raskaus tuntui epämukavalta, vaikka kovin toivottu tämä pikkuinen onkin. Nyt onneksi on mieliala jo kohonnut, vaikka vieläkin välillä olen alakuloisempi kun normaalisti ja suutun/loukkaannun helposti.. Kai tämä tästä, viimeistään kun vauva on maailmassa :)

Minulla oli viime viikolla neuvola ja sokerirasitus. Paastoarvo oli 5.3, eli raja-arvon, joten joudun nyt kotona mittailemaan verensokereita. Tylsää hommaa, mutta pakko se vain on :( Muuten kaikki oli ok. Sydänääniäkin pääsin ensimmäistä kertaa kuuntelemaan, kovasti se siellä jyskytti :) Ei meinannut alkuun löytyä ääniä ollenkaan, mutta neuvolatäti etsi liian alhaalta, ihmetteli kuinka kuului jo niin ylhäältä..

Paino on edelleen miinuksen puolella, -3kg lähtöpainosta, vaikka lähtöpainokaan ei paljon ollut. Ruoka kyllä maistuu, välillä liiankin hyvin, mutta paino ei nouse. Eipä sen niin väliä, kyllä se kerkeää loppua kohden nousemaan. Pojasta tuli 12kiloa ja kaikki lähti muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen.

Päänsärystä
minäkin kärsin. Minulla on normaalistikin usein päänsärkyä/migreeniä. En osaa sanoa onko raskauden aikana lisääntynt vai vähentynyt. Nyt ainakin tuntuu, että useana päivänä on päätä jomottanut. Pandolilla pärjään, kunhan vain otan lääkettä heti kun hiukankin särkee. Lääkärille asiasta mainitsin ja sanoi, että jos pahenee eikä panadol auta niin voi määrätä panacodia. Ibuprofeenia ei suositellut käytettäväksi raskausaikana!

Minulla on raskausaikana alkoholin suhteen nollalinja. Normaalistikaan en paljon juo, mutta nyt en sitäkään vähää. Mielestäni lasillinen viiniä ruoan kanssa ei ole pahasta silloin tällöin, mutta jokainen tekee tavallaan. Itse en edes viinistä pidä, joten houkutuksia ei siihen suuntaan tule..

En ole enää aikoihin pystynyt nukkumaan mahallaan, kyljellään nukun pääasiassa. Välillä herään yöllä jos olen kääntynyt selälle ja sekin tuntuu epämukavalta asennolta. Jos nyt on jo nukkuminen tietyissa asennoissa näin hankalaa, niin mitä se mahtaa olla loppuaikana ison mahan kanssa.. Poikaa odottaessa nukuin kauhean kasan tyynyjen kanssa ja niitä asettelin mahan ja selän tueksi :)

Häitä meillä ei ainakaan näillä näkymin kesällä ole. Edellisinä vuosina on ollut senkin edestä. Pari vuotta sitten olin kaasona kaverini häissä kun odotin poikaa. Löysin Haloselta kivan mekon, ostin muutaman koon normaalia isomman, jotta maha mahtui hyvin kyytiin :) Eikä maksanut kun muistaakseni 40?.

Äitiyspakkausta minäkin kävin ihastelemassa kelan sivuilla. Minusta vaikutti ihan kivalle, ainakin oli kivempi kun mikä pojasta oli 2006. Kuitenkin taidan ottaa tällä kertaa rahana, kun vaatteita on muutenkin jo kauheasti omasta takaa..

Toivottavasti tuli suurimpaan osaan kommentoitua :) Kerkeän hetkeksi vielä sohvalle pötköttelemään, ennen kuin poika herää..

gibbon ja mytty 15+0
 
Sgäige - Ei mulla ole pahoinvointia ainakaan toistaseksi takasin tullut ja toivon mukaan ei tulekkaan.Päänsäryn yhteydessä kyllä helposti tekee etovan olon.

Mä olen kotihommia painannut menee ja maalannutkin tänään,tytsyt on ollut pihalla melkeinpä kokopäivän... nyt voisin itse mennä suihkuun ja nauttia olostani ;)

Annu & touhustiina 13+4
 
Heipähei :wave:
Mä olen käyttänyt ratiopharmin paracetamolia päänsärkyyn ja ottanu yleensä 2 kerralla ku muuten ei auta :snotty:

Pahoinvointi on lieventynyt tooodella paljon mutta vieläkään ei ole hehkeästä keskiraskaudesta tietookaan :kieh: Supistaa,oksettaa,hengästyttää :kieh: Viimeistään lokakuussa sitten :D

Me oltiin eilen Lintsillä :D Tyttö oli ku olis puulla päähän lyöty ku oli niin ihmeissään.Ei olis antanu kenenkään kattoo rannekettaan ku oli niin innoissaan jo siitä.Mä kateellisena kattelin ku mies kävi kaikki hurjat koneet :snotty: Ens kesänä on sitten mun vuoro.Sinne oli kyllä sitten viime käynnin tullut niin paljon uusia laitteita että mullakin oli pää ihan pyörällä ja liekö olisin edes kaikkiin uskaltanut :ashamed: Vekkulassa olisin voinut kai käydä mutta en sitten kerennyt niin jäin suosiolla laukkujen vahtijaks.

Rautatableteista tuntus ainakin mulle tulevan tosi paha olo :x eilisen olin ilman ja ei ollu yhtään huono olo.Vatsan ne on saanu löysälle mikä on kyllä hyvä asia mutta toi oksetus taas ei :x Emmä kyllä niitä voi lopettaakkaan vielä :/

Pikkunen potkii jo ihanasti :heart: Mutta aina kun laitan käden masulle että potkis käteen niin loppuu samantein ja muutenkin liikkeet ovat vielä kovin hentoisia.Siitä se vahvistuu :heart: Reilu viikon päästä on rakenneultra :eek:

Tänään lähetään mökille :wave:
-Laura ja MiniMatkustaja 18+1 :eek: -
 
Meidän masuvauva taitaa sitten olla yövalvoja. Päivällä harvemmin liikuskelee, mutta olen pistänyt merkille, että kun yöllä heräilen, niin masussa on mieletön vilske ja vilinä :D

Tuo dobleri on kyllä ihana :D En ole malttanut olla joka päivä kuuntelematta pikkuisen sydämensykettä :whistle:

Kävin tuota masukuva pinoa selailemassa ja aika jännä oli nähdä miten eri ihmisillä oli niin eri kokoisia ja mallisia vauvavatsoja suht samoilla viikoilla.
Oma on jo niin iso, ettei sitä paljoa enää voi peitellä, eikä erehtyä mistä on kyse :D

Te ketkä ootte menossa 4d-ultraan, niin millä viikoilla meinasitte mennä ja ootteko jo aikaa varannut? Itse ajattelin varata ajan Femedaan jossain vaiheessa. Ei nyt vielä mikään kiire, kun rakenneultrakin on parin viikon päästä :)

rv 18+2
 
4D-ultra.. :wave:
Mä en ymmärrä sitä.Pääseekö siihen vaan yksityisellä?Ja jos siihen mennään niin onko siihen joku syy mennä,näkeekö siinä jotkut sairaudet hyvin vai mitä kun ei kyllä neuvolassa olla semmottesta mitään puhuttu eikä neuvolan oppaassa..

Eilen oli KAI suppareita,tosi kivuliaita ja se kipu alko alamahasta ja "tuli pois" alapään kautta.Mut rauhottu kun itekin rauhotuin.Huh.

Mimmali ja pikkuruinen rv 15+0 (UÄ 14+3)
 
Vappu meni rattoisasti hyvässä seurassa grillipippaloita viettäen.. kylläpä olikin herkullista! -- Painosta, mulla on tullut nyt 6kg lähtöpainosta lisää. Esikoisesta oli tullut tässä vaiheessa 1,5kg ja kokonaissaldo oli 10kg. Kiloja lähti sitten pois 19kg. Eli varmaan tuo alempi lähtöpaino on kerryttänyt kiloja nyt, syömällä ne eivät varmasti ole tulleet kun oli kuukausia paha olo ja silti paino nousi. Mun periaate on, että kunnon ruoka ei lihota eli syön kyllä niin paljon kuin on nälkä ja grilliruokaakin (söin esikoisestakin, kun oli kesävauva), eihän itse grilliliha lihota vaan ne mahdolliset lisukkeet.. Olen kyllä tarkka linjoistani, mutta raskausajan painosta en tosiaan stressiä ota kun tiedän, ettei ylimääräistä rasvaa sen suuremmin kerry, kun en turhia mässäile.

Alkoholi ja tupakka - nollalinja, enkä ymmärrä sellaista mukamas harmitonta nappailua eli että ajatellaan, että voihan sitä lasillisen viiniä tai yhden tupakan polttaa.. edellinen neuvolatätinikin ihmetteli, että miten nykyään on äideillä niin löysä asenne sen suhteen, kun ajatellaan sillä tavalla.

Ensi viikolla onkin neuvola, kiva mennä käväisemään :)

Mimmali 4D ultra taitaa tosiaan olla tarkin ultra mitä on, ainakin Helsingin Femedassa kun esikoisesta tuli käytyä, sai mukaan värillistä kuvaa ja dvdn jossa näkee vauvan liikkuvan. Kuva on myös oikeasti paljon tarkempi, mä en saa mitään selvää niistä tavallisista ultrakuvista joissa on epämääräinen hahmo. Esikoisesta tuli käytyä rv25 4Dssä ihan vaan siksi, että haluttiin nähdä vauva kun jätettiin kunnan ultrat väliin ja tuohonkin mentiin vasta lopullisen aborttirajan ylityttyä. Pituutta en nyt muista mutta vauvan paino oli jotain 700g tienoilla. Sukupuolta ei haluttu ottaa kuitenkaan selville, senhän tuolla saa halutessaan tietää mutta lääkäri ei sitä sitten kertonut. Tästä tulokkaasta ei tule mentyä ultraan, kun koen sen jotenkin turhana, esikoisesta vaan piti innoissaan päästä näkemään.

Mulla on myös jatkuvia menkkakipuja ja välillä kivistää alaselkää kovastikin, sama juttu oli esikoisesta. Supistuksiako sitten lie ovat, ainakin vastaavanlaisia kuin synnyttäessä mutta lievempinä.

rv18
 

Yhteistyössä