***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

Tiistaita täältäkin :wave:

Mulla oli taas äitiyspolilla käynti, vauva kasvaa ONNEKSI hyvin :) Painoarvio "jo" 1,4 kg, tuntuu niin isolta kun esikko syntyi alle kilon painoisena!

Viime yönä iski joku ihme kohtaus, meinasin jo että pitää ambulanssi soittaa :eek: Heräsin siis siihen, kun sydän jotenkin "muljahti", sitten alkoi takomaan ihan hurjaa vauhtia! Pulssi oli varmaan tooosi kova, kun tuntui ihan kaulalla miten sykki kamalasti. Sitten alkoi huimata vaikka olin pitkällään sängyssä, kylmä hiki valui ja oksetti. Tämä kesti noin 15 min. minkä jälkeen tuntui uusi "muljahdus" ja olo muuttui normaaliksi ja pulssi palasi normaaleihin lukemiin. Kyllä säikähdin, vauvakin potki ja liikkui kovasti kohtauksen aikana. Oisko ollut joku rytmihäiriö tms.

upp3, mulla kans tuo ihan sama vaiva, hieroja totesi et skolioosi selässä. Eipä vaivannut kertaakaan ennen raskautta, enkä edes tiennyt asiasta :/ Jospa helpottaa kun vauva on syntynyt!

Raparperitaivaalle onnittelut :flower:

Ja jaksamista kipuilijoille ja supistelijoille, onneksi voidaan täällä valittaa ja kertoa tuntemuksia kun ymmärretään toisiamme ja kaikki samassa tilanteessa :)

takhisis ja masukas 29+4

Ai niin, vielä piti lisäillä, kun Sonja 74 kyseli miten jaksetaan sairaslomalla. Itse kans ollut elokuun alusta saikulla, ihan hyvin on hermot kestänyt. En pidä työpaikastani yhtään, sekin varmaan vaikuttaa asiaan :whistle:
Esikoinen aloitti eskarin, onneksi, sitten ois voinut olla hermot kireällä jos olisi kaksistaan kaikki päivät oltu kotona! On siinä iässä et kavereita kaipaa ja paljon tekemistä pitää olla, muuten menee heti kiukutteluksi.

Heip,

Voisiko ihminen elää vain täytekakulla ja pinaattiletuilla... kummastakaan tahdo saada tarpeekseni, molempia voisin syödä vuorotellen :)
Tosin tuota kakkua nyt en saa pahemmin syödä sokerien takia....mutta himo on aivan järkyttävä =)

Voimia kipuihin kaikille tasapuolisesti :hug:

Firesun ja pallero 28+3

Sonja74: Oon ollut kotona jo varmaan yli 2v. välillä viikon tai kahden jaksoissa ollut töissä ja taas saikulla. Nyt viimeisin saikku on viime vuoden huhtikuusta ja jatkuu näillä näkymin äitiysloman alkuun, eli tonne 16.11. Selän kanssa on aina ollut ongelmia ja nyt päälle pukkas masennus niin eipä tässä hurrata.

Jatkuvaa selkäkipuilua ja yks pullistuma ja toinen pullistumanalku, mutta siihen jo niin turtunut ettei tunnu enää missään, vaikeina aikoina makaan apaattisena peiton alla ja hyvinä aikoina iloitsen pienistäkin asioista kun ei satu, mutta nyt kun lääkitystä ei ole ollut raskauden takia, niin enemmän tää stressaa ja masentaa. Lasten takia on pakko joka päivä tsempata ja epätoivoon vaipuminen tapahtuu kun lapset tarhassa/koulussa.

Kyllä täs turhautuu ja on pinna kireällä, mut no arkiset askareet yms. mitä sai tehdä on auttanut jonkun verran, nyt kun ei saa niin oon enemmän kiukkuisempi.

Psykiatri piti sit olla viime viikon perjantaina mutta eipä herra ollut paikalla, ja nyt sain postista lapun et jostain syystä ette käyttäneet aikaa, no soittoaika onneks kohta niin saa selvitettyä. Mulla loppuu saikku nyt 30.9. ja seuraavan ajan oli antanut 4.11. et pitäis se saikku jatkua niin kuin luvattiin ja kuntoutustukea varten tarviin sen B-lausunnon että rahaakin tulis..

Huip kaikille!!
Olipa tullut paljo kaikkea tekstiä!!!
Raparperitaivaalle onnitteluni :flower:
Meemeelle jaksamista :hug: sekä muille jotka kamppailee, vaikka millaisten vaivojen kanssa. Kyllä tää ihmiskeho on vaan kummallinen näin raskausaikana, kun kaikkee vammoja, vaivoja ja vikoja keksii :eek:
Vaika itsekin ajoittain supisteluista kärsin, niin ne taitaa olla ihan lieviä teidän suppareihin, välillä selkää, tai varmaankin iskiasta ottaa, et ei meinaa ylös päästä, jä öisin tuo toien suonikohjujalkani on pirun kipee.... ei meinää seisoon tai käveleen päästä, mutta päivällä sukkien kanssa vaiva on tosi pieni :whistle: Onneksi.
EIlen juuri katsoin vaavin vaatekaappii, tulevaan sellaiseen, niin siellä oli kaksi bodya, potkarit ja haalari....öööö pitäsköhän mun harkita talvivaaville villavaatteiden ostamista.. :) Kun on niin isoja noi mitä löytyy... Tahtoisin esim. ruskovillan 60cm haalarin...

Ja sokerirasituksen tuloksen sain, en niitä lukuja muista, mutta kaikki kuulemma huomattavasti alle sen mitä saisi olla, joten onnellinen saapi olla :D Eipä muuta kun herkuteleen. Ja olin kyllä herkutellut tarkoituksella ennen sitä koetta, siis et jos olis ollut heilahtaakseen niin olis varmaan näkynyt.
Mutta jotenkin on ollut kummallinen närästys ja huono olo tämän päivän, täällä kyllä pari räkänokkaa, olisko joku räkätauti itsellekin iskemässä....

Palaamisiin Jisse ja :xmas: (viikoista ei hajuakaan)

Neuvolassa käyty..
Painonmuutos +884g/vk (lähtöpainoon tullu jo 12 kiloa ja tässä mä vaan mässään karkkia)
RR 115/60 hb 107
Pissassa proteiinit plussalla, muuten puhdas (sokereita oon ressannu ettei vaan alkais ne nousta)
sf mitta 23,5cm

Verenapaine ei sais nousta enää juuri yhtään. Kun paineet ollu lähes koko raskauden 90/50 ja nyt yhtäkkiä nousseet ja vielä protskutki plussalla niin nyt pitäs levätä kovasti ja välttää suolaa.. Ettei tulis r.myrkytystä. Ensi viikolla otetaan uus pissatesti ja lääkäriin aika. Voi sitten lääkäri noita proteiineja miettejä jos näkee tarpeelliseksi, samalla katsoo kohdunkaulan tilanteen.
Mutta mitenkäs lepäät ku mies muualla töissä. Mies jo kyseli että saisko hän sairaslomaa et vois olla avuksi kotona. Kuulostaahan tuo vähän hassulta, kun en mä niin sairaaksi itseäni tunne.. Mut mitä muita vaihtoehtoja on?

Sitten, nyt kävi ilmi että norjan kela on vetänyt 36% veroja saikkurahasta, ja minun kun pitää verot maksaa suomeen.. Norjan verotoimisto ei ollut yhtään auttavainen asiasta vaan oli vahvasti sitä mieltä että minun tulee maksaa verot norjaan ja sillä siisti. Vaikka näin asia ei todellakaan ole. Että mulla ärsyttää.. Kauhee päänsärkyki iski tän kans taistella..

Taidan kattella viel hetken töllöä ennen ku meen poikaa hakemaan.. Palataanpa asiaan :)

Sonja 74 Kyllähän tässä hermoja koitellaa. Toisaalta taas olen ollut hyvin tyytyväinen, että olen nyt saanut levättyä, kun tuntuu että en ole lomaa saanut tarpeeksi pitää. kesälomakaan ei oikein palauttanut. Minulla päivät menee kotona puuhastellessa kotitöitä sen minkä jaksan, ensimmäiset viikot neuloin, nyt olen sitten alkanut pestä pyykkiä ja tarkoitus olisi ruveta huomenna ompelemaan. Tietysti kun tuo mies on aika paljon kotona, niin ei pääse aika pitkäksi, kun yhdessä sitten touhuillaan, katsellaan telkkaria.
Minullahan ei täällä paikkakunnalla juuri ystäviä ja tuttavia ole ja pään kanssa on ollut tekemistä, kun tuntuu, että kaikki sosiaaliset kontaktit hävisi. Mutta päivä kerrallaan ja kun tietää, ettei töihin enää mene.

Sonja, mä oon siinä onnellisessa asemassa että en vielä ole vuodelevossa, eli päivät menee ommellen, koneella istuen, pyykiä pesten jne, kevyitä juttuja tehden..

Myräkkä jaksamista kipuihin, mä oon päättäny että sikäli kun mittariin läpsähtää 37+0 niin tää alkaa häätää tonttua yksiöstään, tiedän siihen muutaman hyvinkin oivan kikan. mulla ei nimittäin pää kestä enää jumankeuta jos menee vaikka yliajalle, nyt jo on ihan aikuisten oikeesti nuo liitokset kipeet.
Kaverin kanssa käytin parilla kirpparilla tänään (virhe, 2h suppaillu nyt 5-6 supistusta tuntiin) ostelin pennuille housuja ja Tinkalle vaatteita, ompahan nyt edes jotain rytkyjä hankittuna, lisää tietty tulee jahka kaveria ehdin näkemään.
Oli siis ihan uutta vaatetta kirpparilla 1-2e bodit ja potkarit, pitihä ne ottaa mukaan sieltä.

Ja kotona oloon, mä töissä ehdin kuunnella 7VIIKKOA joka päivä vittilua raskaudestani, se riitti. veikkaan että jahka on aika palata töihin niin etsin toisen työpaikan.. :ashamed:

Kattiinalta piti kysyä että missä asut, mulla on vähän samaa ongelmaa ettei kamalasti noita kavereita ole...

Koivunkäpy Mikkelissä asun.
Muutin tänne kesken opintojen miehen luo asumaan, kun hermostuin Jyväskylässä asumiseen. Ja tiedossa oli, että koulua on kuukausi enää jäljellä ja silloinkin vain muutama päivä kerrallaan.. Olin jo siinä vaiheessa Mikkelissä kaikki viikonloput ja tein vielä töitäkin täällä.

Aamulla väsytti hirveästi kun nousin ylös, mutta nyt on riittänyt energiaa vaikka mihin. Miehelle just sanoin, että käydään ostamassa sotkasta pieni lipasto vielä tuohon hoitopöydän viereen, kun ei mahdu kaikki vaatteet, vaipat yms. muuten. Ja kun ei montaa kymppiä maksa. Tänään olen pessyt vauvalle pyykkiä ja huomenna sitten ompelua tiedossa.

Pannukakku alkaa tuoksua, saa nauttia sitä kahvin ja omppusoseen kera. NAM. :p

Muoks. Arvatkaapa onnistuinko polttamaan pannarin. Jep. Onneksi taitaa silti tulla syötyä.

raparperitaivas Kiitos kutsusta! Nyt pitää hahmottaa, että minne ajaa tuollaisen ajan :D .

Tein vaateinventaariota ja tosiaan pitää lipasto käydä ostamassa, kun ei nuo mahdu minnekään. Bodeja en varmaan ehdi edes kaikki lapsella pitää. Hahmottui nyt, että mitä tarvitsee vielä. Josko tässä ensi palkkapäivänä suuntaisi kirpparille. Saa vaan odottaa ensi kuun puoliväliin :D.

Töissä hurahtanut kaks viikkoa ja aika haipakkaa on ollut. Ammatiltani olen eräopas, mutta esikon syntymän jälkeen olen tehnyt kerroshoitajan töitä. Ruskamummot liikenteessä ja viime viikolla sai petiä petata tiettävästi yli 500kpl. Ihana on ollut töissä, kesä oltiin pojan kanssa kotona ja molemmat nauttineet taas ikäisestään seurasta :) Minä olen niitä onnellisia odottajia joilla ei mitään, ei pienintäkään vaivaa. Töissä olen äitiysloman alkuun saakka eli 29.10 on eka äippälomapvä :) Äitiyspakkausta odottelen, sais alkaa pikku hiljaa kattelen kamppeita pesuun. Päiväraha päätös lasketaan vasta kun tämä työ rupeama loppuu.
Eipä kummempia, torstaina poksuu taas.

Kuurakeiju + :xmas: 29+5

Täällä oli tänään neuvolalääkäri ja kaikki hyvin. =) Vauvelin painoarvio nyt n.1kg ja vastaa viikkoja. Sf-mitta oli 25, verenpaineet 110/80, pissa puhdas ja painoa nyt tullu 1,8kg lähtöpainoon. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä ja kohdunkaulaa 3cm jäljellä. Lääkäri meinas että toi viikonlopun huonovointisuus ja makuullakin tuleva huono-olo johtuu matalasta verenpaineesta. Ja kehotti vaan juomaan enemmän. Mulla tulee kyllä juotua tosi vähän. Monena päivänä saattaa mennä vaan se aamukahvi ja sit ruualla lasi tai pari maitoa. Siinäpä saattaa monen päivän juomasaldo ollakin. Kun ei jano tule niin eihän sitä muista juoda. Ja noi vatsakipuilut johtuu vatsalihasten venymisestä. se kipukohta on kuulema just tuossa pitkien ja vinojen vatsalihasten yhtymäkohdassa ja se ponnistaessa repii. Sukupuolikin sai varmistusta. ei ollut sitten rakenneultran jälkeen jalkovälinäkymät muuttuneet niin nyt uskaltaa olla jo aika sata varma että kumpi sieltä tulee.

Sanle ja tonttu 26+5

Huomenia täältä ylhäältä :wave:

Tosi hyvin nukuttu yö takana :) Olin sängyssä jo 22.30 ja samantien taisin nukahtaa.. Noustiin poitsun kans vasta ennen ysiä :) Tais olla pikkusellaki univelkaa..

Kuules koivunkäpy sinul on saapuneet kansio täynnä, olin meinannu yytä laittaa :)

Myräkkä, nyt mahtuu :saint:

perseestä tää valvominen, mut ei voi mitään.
Lähdettävä viemään poika hoitoon, sit hakee huutiskamat ja painuu poijan hoitopaikkaan kehityskeskusteluun.. mieluiten veisin pojan hoitoon ja tulisin kotiin nukkumaan, ei kait ne mua siel keskustelussa tarvi, osaa se hoitaja puhuu niille?? :LOL:

Täälläkin nukuttiin yö hyvin, kunhan ensin nukkumatti löysi perille. Mies nukkuin alkuyöstä puolen tunnin pätkiä ja heräsi aina virkeänä. Itsellä ei meinannut uni tulla ollenkaan. Mutta lopulta nukuin kuin tukki.

Nyt jos ottas ompelukoneen esille ja alkaisi ommella. Saisi vallata keittiön rauhassa ennen kuin mies tulee kotiin. Sitten voi lakanapyykillä koneen täyttää :D. Eihän tuo kone ole nyt juuri pyörinytkään :D.

Neuvolalääkärissä käyty. Supparit oli pehmittäneet kohdunsuun mutta oli vielä kiinni, joten sen puolesta kaikki ok. Saikkua tarjosi, mutta en nyt vielä aikonut ruveta lomailemaan, kun vasta pari kuukautta olen ehtinyt olla töissä. Kotona ehtii istua tarpeeksi sitten marraskuun jälkeenkin.

Bellona 27+1

Reipas kerholainen ja reipas tarhalainen noudettu kotio, äiskä istui nuorimman kanssa äitiparkissa kahvilla sillävälillä :D Oli ihan kiva huomata, et siitä pienestäkin ryhmästä, 7äitiä, kolme meistä raskaana ja peräkkäisinä kuukausina lasketut, loka-, marras- ja joukukuu, ja minähän sinne viimeiseen pääsin =) Ei siinä mitää, mutta miks mulla oli kaikkein isoin masu? :LOL: Siis kahdella muulla äidillä niin pikkuiset kiinteät pallot tuossa edessä, et voi ihanuus :heart: Mun masu on niin iso, et moni kysyy, et joko pian syntyy :eek: No tää on ollut joka raskaudessa, vaivana :headwall:
Tänään on taas muten tosi hyvä päivä masun kanssa ja mutenkin, mut koko ajan sellainen täysinäinen olo, siis tekis mieli vaan syödä ja syödä, mut maha ratkee liitoksistaan, ku on niin täys.... :whistle:
Toivottavasti rakas mieheni tulisi hiven aiemmin töistä tänään ku eilen, puoli kasi, just sen jälkeen kun iltarumba oli ohi... :kieh:
Jaa, mutta jaksaiskohan sitä oikeesti tehdä jotain, ei huvittais, ei jaksais, ei kiinnostais...
Jisse ja :xmas:

Myräkkä, juu sain ja äsken vastasin, läksin kotoo sikäli ko olin laittanu tänne viestiä. :whistle:

Olipas maailman turhin palaveri, eipä voi muuta sanoa. supisaa taas. illalla kauppaan, alan tekee ruokia pakkaseen.
Kävin taas kirpparilla, löyty kolme äippäpakkauksen sisävaippaa ja kolmet kuoret, á 50c/kpl sisävaipat oli uusia. niin ja kaks kuivaliinaa oli siinä kans. :eek: Pari plyyssipukua tulokkaalle ja isommillekki löyty jotain pientä. ja kaksi kirjaa mitä olen metsästänyt 5 VUOTTA! siitä hyvästä annoin ylimäärästäkin, oli semmonen työttömien kirppis :saint: päivän hyvä työ tehty siis.

Jisselle yv:tä...

Moi!

Kiitos kaikille lepäämis-juttuun vastanneille =) . Tuli tosi hyvä mieli ja kyllä mäkin nyt jaksan levätä kun tekin jaksatte! Kiitos vielä! Ei tämä kotona olo niinkään rasita enkä kaipaa töihin, mutta se ärsyttää kun ei voi kunnolla edes kotitöitä tehdä. Mutta päivä kerrallaan mennään ja onneksi on tämä lista!

Erityiseti pööpötti 2 viikkoa on tosiaan lyhyt aika, kun teikä on on ollut saikulla jo rv 14 alkaen!

Takhisis Hienoa, että teidän pieni jo noin iso! Sullakin varmaan aika lailla edellinen raskaus ja sen 'rajapyykit' mielessä.

Ja taas kyssäri! Siis teettekö tekin, joilla jo toinen tai useampi lapsi tulossa niin isyyspakkauksen? Kun mulla ei ole tullut mieleenkään... Esikoisesta tuleva isi kyllä pakettinsa sai.

Sonja, mäkin kannan korteni kekoon ja vastailen sun kysymyksiin aikani kuluksi :)

Eli mäki oon ollu saikulla rv 10 tienoilta asti. Kotona on kivaa, mut kyllä tämä on kaukana sairastamisesta. 2 päivää viikossa tuo 3v esikko on päivähoidossa, niin silloin saan levätä. Mutta yleensä käytän niistäki kahdesta päivästä toisen siivoamiseen.. Kun eihän tuon kanssa voi luututa tms. Eilen sitten neukka meinas et pitäis vielä entisestään levätä ja ottaa todellakin rauhallisesti.. Viikon päästä olis lääkäri niin meinaan kysyä miten minun levot käytännössä mahdollisia.. Kun tuo mieskin reissutöissä, vain vknloput kotona ja silloinkin autotallia rakentelee.. Meinaako ne laittaa ukonki saikulle, vai palkkaako ne mulle jotain apua tänne.. Katsotaan mitä ovat mieltä :D

Ja tuosta isyyspakkauksesta. Esikon aikaan ei mikään isyyspakkaus käyny edes mielen vieressäkään.. Ostin paidan jonka annoin miehelle sitten kun synnäriltä tultiin. Paidassa lukee jotain että "joka ei meidän iskästä tykkää ei tiedä hyvästä mitään". Mies vain kysyi onko paita vähän niinku piruiluna (siis meidän historian tuntien..)

Täällä jumalattomat supistukset. Tuntuu et taju lähtee ku käy niin kipeetä.. Ja nyt taitaa tulla ripuli vielä kaiken päälle :headwall: Anteeksi nyt kun kaiken kerron, alkaa vaan ottaan päästä tämä touhu.. Kauheet supistelut, kipeät sattuu sekä mahaan että selkään.. Oliski äitipoli tässä naapurissa niin viittis useemmin käydä, mutta ku lähimpään lääkäriinki 100km niin en kyllä viitti soitella.. Kärsittävä se on..

Myräkkä ja keiju 28+6

Kiitos Myräkkä sullekin vastauksestasi :) . Se sai kyllä mun vaivat tuntumaan pieniltä ja sitä kautta oma olo tavallaan parani, mutta... Kauheita noi sun supistukset ja sitten sulla oli sen verenpainekin noussut! Sun olisi kyllä pakko levätä ihan oikeasti! Voisko sun esikoinen olla joka päivä päiväkodissa ja voiskohan se ukkosi mitenkään lykätä sitä autotalliremppaa? Ripulihan voi olla merkki myös käynnistyvästä synnytyksestä. Soita jooko kummiskin varmuuden vuoksi sinne äitiyspolille! Mäkin kun sain omaa aikaan aikaistettua ja mun oireet kumminkin paljon lievempiä...

Nyt on tehtailtu 4 pussilakanaa ja kaksi lakanaa. Langat loppu kesken, niin vielä kahteen lakanaan on kankaat. Ensi viikolla sitten, pitää samalla vaatteista saumoja ommella, kun on ratkenneet.

Nyt on ihan pöhkö olo, kun on koko päivän sisällä istunut. Josko lähtis kahville kaupungille, niin näkis muutakin maailmaa kuin tämän kodin. Jos saisi tuon miehen houkuteltua mukaan...

Yhteistyössä