***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

mulla on veska pakkaamatta. tosin empä mä sinne tarvi ko pesuaineet, laturin jos muistas puhelimeen ottaa mukaan ni ois hyvä. kotiudun varmaan samoissa rytkyissä missä menen, niin oon ennenki tehny.. vauvalle on setti tuossa valmiina, nakkaan ne sinne lämpöpussiin jahka se tulee.
Saapi ukko sit asentaa telakan autoon.
Jos muistas joku päivä pakkailla sen sairaalakassin ni oishan se toki positiivista. eli parit pussit karkkia ja pesuaineet :LOL: ja se huulirasva ja liivinsuojat..
 
Rintapumpusta ollu puhetta, ja mä aikanaan en ennen esikon syntymää sitä hommannu ja kävihän siinä niin et kun kotia päästiin sairaalasta, niin maito nousi niin, et oli pakko laittaa ukko asialle :LOL: Hän osti sieltä sit sellasen käsikäyttöisen Ainun pumpun ja ihan hyvin on vielä toiminu.... Eli suosittelen sen hommaamista. Pikkusiskolle ostin samanmoisen parivuotta sitten kirpparilta (sen voi steriloida) jä siskoni kyllä useamman kerran muisti kiitellä et oli sen saanut, niin tärkeä se oli ekoina päivinä myös hälle.

Synnytys hiukan arveluttaa, edellinen käynnistettiin kun meni lähes kaks viikkoa yli, mut sitä edellinen syntyi niin nopeaan(kesto 1,5h), et hyvä kun sairaalaan kerettiin ja matkaa meiltä sairaalaan tulee n. 50 kilsaa...
 
Jaa-a, sairaalakassia en ole miettinytkään. Kai sitä pitäisi ruveta miettimään. Mies jokin aika sitten sanoi, että jos pakkaisin sen valmiiksi. Minä totesin, että ehtiihän tuon ja jos ei ehdi, niin osaat kyllä tuoda mitä tarttee. Ehkä voisi vauvalle vaatteet katsoa valmiiksi. Itselle en kuitenkaan voi vielä vaatteita pakata, kun en varmastikaan vanhoihin mahu ja nuo housut, jotka meinasin mukaan ottaa, on mulla käytössä, kun ovat niin mukavat jalassa ja ovat siistimmätkin (mä ostettu siis prismasta pari viikkoa sitten). Mutta katsellaan, saanko aikaiseksi :D. Miehellä on kuitenkin vain 10-15 min sairaalaan (ja tähän on laskettu auton ottamiset katoksesta lukko-oven takaa ja liikennevalot ja parkkipaikan metsästys), niin saa hyvin tuotua jos jotain koen tarvitsevani.

Mun kuivakakku ei onnistunut. Otin liian aikaisin uunista, niin ei irronnut silikonivuoasta kuin osittain. Joskus ennenkin käynyt noin. Pitää leipoa jokin toinen päivä sitten uusi kakku ja pysyä tutuissa ja turvallisissa ohjeissa :D.
 
Pakkas huomenta Tampereelta :)

Jos sitä sais taas pitkästä aikaa kirjoteltua jotain.
Päivittäin tulee suunnilleen luettua juttujanne,mutta ei vaan saan kirjotettua mitään..

Täällä on melkeen kaikki vauvan vaatteet pesty ja sairaala kassiki on osittain pakattu.
Pitäis kaivaa vielä turvaistuin ja vanha äitiyspakkauslaatikko jossa vauva tulee nukkumaan ainakin jonkin aikaa,edelliset reuna pehmusteet on vielä tallella ja pestynä,että ei tarvii kuin esiin nostaa.

Vointi täällä on nyt ollu muuten hyvä,mutta sairas väsymys vaan vaivaa..
Tyttä alottaa maanantaina tarhan ja on siellä 3pv/vko toivottavasti se helpottais hiukka.
Meillä kun ei ole täällä ketään sukulaisia apuna,sitä on tullu hoidettua 7pv/vko reilu kaks vuotta niin välillä tuntuu,että on tosiaan ihan loppu.
Niin tai oonhan mä ollu juhlimassa koko tänä aikana varmaankin sen yhden käden verran,että siinä on mun vapaat.

Täälläkin on syöty ensimmäiset tortut ja ne oli tosi nam :p

Eilen sain paino arvion ultrassa ja nyt siis RV34 ja paino 2650g.
Sanoi,että jos menee ihan laskettuun aikaan niin syntymäpaino on n.3900g.
Mua niin jotenkin jännittää koko synnytys..
Justiin se että kuinka nopee tää toinen kerta oikein tapahtuu,kun kaikki ketkä nyt ovat toisen saaneet,kaikki on tapahtu tosi nopeesti ja vain yksi on kerenny saamaan puudutuksen.
Mulla oli viimeks ihan järkyt selkäpoltot ponnistusvaiheessa,että ponnistamisesta ei meinannu tulla yhtään mitään ja meinattiinkin joutua hätäsektioon.
Puudutuksena mulla oli kohdunkaulanpuudutus ja tunne oli että se ei puuduttanu mitään :)

Onko täällä miten kokemusta spinaalista?
Missä se puudutus tuntuu?ja mitkä kaikki kivut se vie?
Nyt oon miettiny,että ottaisin sen,mikäli vaan kerkee,onko siitä tietoa miten myöhäsessä vaiheessa sen vielä saa?



 
Kahvintuoksuiset terkut täältä Rovaniemeltä,ihanaa torttuja oletta jo tehneet =) nam!pittääkö minunkin heh..Tuli mieleen et puhuitte kaukaloista,vauvalle,itsellä ihan peruskaukalo =) ja emma yhdistelmä rattaat =) pehmeällä kantokopalla ..sairaala kassia en vielä ala laitella jos vielä pikkusen ootan,kaikki alkaa oleen vauvalle,patja tulee ensi viikolla sänkyyn ja punkka pitää ostaa myös vielä =)
mun äippäloma alkaa 23.11 :heart: apuva,äkkii menee aika hui..

eilen hain rokotuksen,nöf nöf tautia vastaan,meinaa olla käsi kipee,nyt :/ ei pysty nostaan kättä yhtään ylös..nooh jos se tästä ..hierojalle meno olis tänään,ihanaa! mihin nää viikot menee ?? taas viikonloppu ,mun mussukat,tulee suomeen espanjasta 1.11 :heart: ihaaaa!!!
kuinkahan ne on ruskeita...ja paljon on kerrottavaa varmaan =)
nyt jatkan aamupalaa,ja sit valmistautuun asioille ...jaksuja mammat :hug:

mamma vm 75 rv 31+2 :heart:
pojat vm 99 ja vm 03
 
Pii-a, ite sain spinaalin esikon synnytyksessä, olin n.8-9cm auki kun puudute annettiin. vei kaikki kivut, selkäpoltot ja mahapoltot ja kaikki! ponnistusvaiheessa vauvan pinni vaan painoi ikävästi emättimessä, sen tunsin turhanki hyvin ja siitä sain pieniä nihraumia sisäpuolelleni joita sit paikkailtiin.. spinaalissa jalat on ihan tunnottomat, ja ihoa kutittaa joka puolelta. |O mutta oli niin taivaallinen että kokeilen sitä tälläkin kertaa jos niikseen tulee ;) pelottaa vaan että mennään sektioon jos tää pikkuinen ei ala kohta pysymään raivotarjonnassa. just eilen illalla juteltii miehenki kans ettei kyllä alakautta edes yritetä perätilasynnytystä. vaikka onkin pieni vauva tulossa, niin en siltikään uskalla riskeerata.

neukkutäti soitti illalla että pitää siirtää neuvola aikaa.. 9.11. maanantaille siirty.

saapa nähä päästäänkö tänään muuttamaan kun näyttää hiukka epävarmalta avaimien saanti asuntotoimistosta :kieh: :kieh: :kieh: ärsyttävää, varsinki kun täällä on kämppä täynnä laatikoita ja jätesäkkejä niin haluttais tästä sekasorrosta jo pois!!

Upp3 ja masukki 32+3
 
Ihanaa, kun aurinko paistaa. Pakkastakin näyttää olevan, mutta lunta ei ole ollenkaan. Nyt kai on herkkulakkoon ruvettava, kun vaaka näytti aika huimaa nousua tiistaista. Mutta eiköhän tuo laske, kun katsoo vähän, mitä suuhunsa pistää. Toivottavasti ainakin, en jaksaisi tiistaina kuunnella taas painon noususta.

Pitäisi ruveta siivoamaan. Väsyttäis vaan niin hirmuisesti, vaikka olen nyt nukkunut kolmena yönä tosi hyvin. Vessaan on tarvinnut nousta vain kerran ja kyljen kääntämisiin herään harvemmin, kun ei puudu paikat niin herkästi. (ja nyt kun sanon tämän ääneen, niin varmasti alkaa levottomat yöt :LOL: ).

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!
 
Täällä kolmas päivä rokotteen jälkeen ja samalla kolmas huonosti nukuttu yö, nyt oli nenä niin tukossa että heräsin varmaan tunnin välein.

Sairaalakassia en edellisestä kerrasta viisastuneena aio pakata. Ei silloin tullut käytettyä sieltä kassista oikein mitään, ja kun mies kuitenkin varmaan on pääosin kotona esikoisen kanssa ja käyvät mua sitten katsomassa niin tuovat tullessa mitä tarvitaan.

Pitäis lähteä töihin, 2 vkoa ja 2 päivää jäljellä.

Bellona 32+4
 
Huomenia mammat myös täältä!

Pakkasta 7 astetta aamusesta jo, et ihan hyvä, et ne renkaat kävin eilen vaihdattaan!!! :whistle:

Poika oli aamulla jo innoissaan odottelemaan tarhaan pääsyä, kun on halloween-juhlat ja mummu teki pojalle haamupuvun :heart: Oli ihan innoissaan kerrankin tarhaanpääsystä ;)

Minä en ole pessyt vaaville vaatteita, ne on siis edelleen tuolla vintillä, enkä mä ees sinne pääse... en kyllä sairaala-kassiakaan ole ajatellut, kaippa ne kerkiää laittaa sitten taas ku lähtö tuloo... Vaikka tuota matkaa okin 50km ja menee se 30-35min matkaan, niin en mö oikeastaan pelkää etten sinne ehtis.. Onhan ambulanssit keksitty.. Mulla onkin eka käynnistynyt iltapäivällä vesien menolla, toinen suppareila jotka säännöllistyi iltaa kohden ja kolmannesta meni myös vedet..... Ja aina on mennyt tunteja ennenkuin maailmaan on tullut..
Epiduraalin olen saanut kaikista, ja jos nyt menis toisenlailla niin spinaalia tai kohdunkaulan puudutetta haluisin kokeila. Olikohan jotenkin niin, et ne vaikutaa sen puoltoistatuntia, ja sen aikana olis lapsen hyvä syntyä?! =)

Jaas mitäs muuta.... Juu mun selkä alkaa oleen aikas jumissa ja täytyy varmaan tosiaan kysyä neuvolasta ensviikolla tuota tukea selkään, ku eihän tässä nyt enää ole kun...ööö pari kuukautta kait?!? :eek:

Onhan meillä kehto valmiina ja kaukalo on kyllä tuossa myös, kun saatiin se, niin ei jaksettu roudata sitä ylös...

Mä haluisin niin uudet vaunut, mut pitäis kuulemma eka myydä vanhat pois... Ei kukaan haluis ostaa??? Brion duot... 2007 malli?

Perhekahvilaan tarttis tästä lähtöö ja lupasin itselleni tai lähinnä lapsille, etten pyöri tänään netissä ku tullaan.... Olenkohan liikaa täällä...

Jisse ja mimmi-jami rv33 tasan??? Oliskohan
 
Hei,

En huomannutkaan tuota ekan sivun listaa. Hienoa, että siellä jo sellainen oli. Saa nähdä jos ens viikolla sais pakattua ton kassin.

Nyt lähti eka koneellinen vauvan vaatteita pesuun. Ihmettelen suuresti, että miksi kaikissa vauvan vaatteissa on kielto että ei kuivausrumpuun!! Pitääkö ne oikeasti ripustaa kuivumaan? Miten ootte toimineet?

En oikeasti tiedä mitä teen ton rokotteen kanssa. |O |O

Leppis ja tonttutyttö rv34+2
 
Jisse, jos oikein muistan niin mulle laitettiin spinaali illalla puol kymmenen jälkeen, ja vauva oli maailmassa 23.26. :) jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen puudutteen teho alkoi väistyä, oisko viel tunnin ehkä pojan syntymän jälkeen ollu paikat puutuneina ( ? ). kohdunkaulanpuudute mulla autto vain vähän, ja senki vähän vain tunteroisen ajan, ennen spinaalin saantia.
 
leppäkerttu Minä kuivasin vaatteet kuivausrummussa, eikä menneet miksikään. Tai voihan olla, että ovat hiukan kutistuneet, mutten ainakaan kyllä itse huomannut. Ja ajattelin, että jos jokin isompi vaate nyt kutistuu, niin otanpahan sen käyttöön aiemmin, kun noihin koko merkintöihinkään kun ei ole aina luottaminen.
 
Leppäkerttu: Mä laitoin makuupussin ja peiton rumpuun kuivumaan. Ei menneet miksikään. Vaatteet laitoin narulle. Nauratti oikein, kun on miettinyt tuota, että koska noi vaatteet pesis.. Siis eihän niitä ole kun pari koneellista pestäväksi, kun ovat niiiiin pieniä... =)
Jos jaksais niin silittäis ne laatikkoon. Esikoisen aikaankin taisi olla ainut kerta kun hällä silitetyt vaatteet päällä. Siis kun ekaa kerta laitto vaatteen. Sen jälkeen ei enää aika ja jaksaminen riittänyt silittämiseen, riitti että puhasta oli pikkuiselle päälle laittaa.

Esikoinen meni viimestä päivää hoitoon. Taitaa hänkin vaistota muutosten ajan, kun on nyt tämän viikon itkenyt kun jättänyt sinne. Ei siis ennen ole ollut mitään äiti-ikävää... :/
No eiköhän me tässä vielä ehditä kaksin olemaan piiitkästi.

Puudutteista
: Mä sain esikoista epiduraalin ja oli siihen kyllä todella tyytyväinen. Saa nähdä mitä tällä kertaa laitetaan. Mulla kun olil ainakin ne supistelut niitä pahimpia kipuja, ei niinkään se synnyttäminen sitten... Odotan kyllä jo kovasti synnytystä, kun nyt on jotenkin valmiimpi tapaamaan pikkuisenkin. Esikoisen kohdalla se oli vaan valtavaa ihmetystä, että nyt olen äiti ja tämä on meidän lapsi

Tämän päivän ajattelin käyttää sitten lepäämiseen. Eli ei muuta kun kirjan ja enkelisuklaiden kanssa sohvalle :wave:

Enni ja Pikkuruinen rv 34+6
 
Täällä poksutaan, 35+0 =) :heart:
Eihän tässä ole kuin viisi viikkoa h-hetkeen!!
Mut ne voi olla pitkät viikot, on jo välillä melko tukala olo tämän mahan kans ja kaikki muut vaivat päälle, kuten KAMALA närästys :x huh huh..

Kävin just ottamassa possuflunssa rokotteen, vielä ei mitään oireita ole tullut.
 
Jokohan minä kerroin että meillä on Britaxin BabySafe plussa kaukalona ja vaunut jotka anoppilassa oottaa on Oran Taigat. Pinnasänky on koottu mutta se on täynnä tavaraa sen vessarempan takia. Onneksi lähinnä vauvan tavaraa, ei remppakamaa sentään. Laittelin just äsken koneellisen vauvanpyykkiä kuivumaan, meillä ei kuivausrumpua edes ole eikä sitä ole tarvittu. Samalla pesin kaukalopussukan. Nyt vaan mietin että mihin hittoon laitan ne kuivat vaatteet sitten kun äitiyspakkaus on jo ihan täysi...hmmm.... Pitäis miehellä nostattaa esikoisen äp-laatikko alas tuolta hyllyltä että pääsis vähän kattomaan mitä se sisältää, eipähän jää vauva-parka ainakaan vaatteitta musta vähän tuntuu :D

Puudutteista sen verran että esikoinen leikattiin perätilan vuoksi spinaalissa ja sen laittaminen oli niin tuskaa että aika kovasti saa koskea että mulle kukaan tulee yhtään neulaa työntämään ikinä koskaan enää selkään |O Mulla on yliliikkuva lanneranka (ja lonkat mm.) joka on pahasti notkollaan, se on notkolla niin pahasti että kun kumarrun tai yritän pyöristää tuota alaselkää, niin selkäranka ainoastaan suoristuu, ei pyöristy ulospäin yhtään. Tästä syystä minkään neulan työntäminen nikamaväleihin on työn ja tuskan takana. Muistan siinä leikkauspöydällä maatessani kun se ulkolainen nukutuslääkäri hoki että "pyöristä pyöristä", lääkintävahtimestari piti mua niskasta ja polvitaipeista kiinni ja joku hoitsu hoki korvaan että "ajattele kivoja asioita"... ja mitä minä tein? Huusin ja itkin ja kiroilin kun mua tökittiin sillä helkutin neulalla suunnilleen kaikkiin hermoihin mitä sieltä selästä suinkin löytyy, koskaan ei ole niin kovasti koskenut mihinkään :x Sit kun se lopulta saatiin laitettua niin verenpaine oli jo laskenut niin alas että alkoi oksettaa. Ja lopulta se puudutteen poistuminen elimistöstä kesti 5 tuntia. Että helpommalla olisi varmaan selvitty kun olisivat nukuttaneet kerralla. Että tässäpä kivaa luettavaa niille jotka on sektioon menossa. En tiedä miten itse aion selvitä jos tämäkin ipana joudutaan leikkaamaan :eek:

Täälläpäin on pikkupakkanen ja oikein kaunis ilma. Apiaani on lähdössä parin tunnin päästä anoppilaan yökylään joten ihanan rauhallinen iltakin on tulossa :xmas: :whistle: :p

Raparperi ja Mötkylä 33+2
 
enni: meil on kans neiti tänään viimestä päivää hoidossa.. vein sinne hoitotädille + kahdelle hoitokaverille pienet paketit. Oli tosin tarkotus viedä jotain herkkujaki, mut tuli aamulla niin kiirus etten kerenny kaupan kautta kiertää!

puvuista: elloksella on kohtuu hintaisia pukuja, mä ostin esikolle 08 sieltä puvun ja on hyvin ajanu asiansa (ollu eskolla + sen serkulla) http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35467&productId=251896&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=%2fListPage%2fSearch.aspx%3fSearchText%3dvauva+haalari%26ConceptStoreCategoryId%3d%26B%3d1 ja http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35467&productId=231689&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=%2fListPage%2fSearch.aspx%3fSearchText%3dvauva+haalari%26ConceptStoreCategoryId%3d%26B%3d1

neuvolassa kävin aamulla: ja sain määräyksen ottaa 2vk vähän lunkimmin.. pari päivää ollu ala maha kippeenä ja supistellu kippeempää. Vauva laskeutunu tosi alas, mut ei kuitenkaan viel täysin kiinnittynyt. Pissassa prot +/-, joten vein labraan näytteen. Terkkari ihmetteli et aika näppärästi liikusekelen.. on tuo mahu sen verran mukavasti pulahtanu ulos et mul on itseasiassa aika helppo olla tän kans.. huomattavasti helpompi mitä esikon kans, sillon oli pieni maha ja neiti viihty tuol kylkiluitten alla.

vaatteista: aattelin ens viikolla alkaa pikkuhiljaa katteleen vaatteita esille.. ovat kaikki koot tuol yhessä kaapissa ja osa on viel siskolla lainassa (lupas tuoda isäinpäiväksi mummulaan). Sairaala kassia en ole sen enempi ajatellu.. jos sinne imetys liivit + mutuamat suojat sujauttais ja vauvan vaatteet vois laittaa kaukaloon valmiiksi.
Oottako aatelleet käyttää keso vai kertaimetyssuojia? Mul on muutaman kestosuojat ja olen ollu todella tyytyväinen, lisäks mul on tuol parit isommat villaset suoja et ku lähtee ulos, ni saa sujauttaa liivinsisään (ei tartte mitään kaulaliina viritelmiä.
34+4
 
Liivinsuojista: Mulla kestoliivinsuojat oli aluksi mahdottomia, koska nännit niin kipeät ja arat, että jäi sitten aina sitä nukkaa jotenkin kiinni rintoihin. TIetty kun piti joka imetyksen jälkeen tunkea rasvaakin ym. Sitten ne päästi myös läpi parhaina maidontuottoaikoina. No loppuimetyksestä otin ne taas käyttöön, sitä ennen käytin kertakäyttösiä sitten.
Mulla on tohon lämpimänäpito puoleen ruskovillan "tissinlämmittimet", en tiiä mikä niitten oikea nimi on, mutta siskolta sain, kun olin saanut rintatulehduksen. Ja ne on kyllä helmet. Lämmittää kovin, mutta ovat siis ihan vaan tollaset villaset kankaanpalaset =)
Tarkotitkohan Raparperitaivaskin tollasia?

Mä en saa mitään aikaseksi.... :headwall:

Jospa lähtis haahuilemaan tähän sotkuseen kämppään ja yritäs ees ton keittiön saada raivattua...

Enni
 
Saatiin uuden kodin avaimet, just meni anoppi sinne siivoamaan niin päästään tänään viemään tavaroitakin! :)

Ihanaa, kootaan vauvallekin jo pinnasänky valmiiksi, ja alan pesemään vaatteita ja vaippoja valmiiksi kunhan taloksi ollaan asetuttu. :) pestävänä myös kaukalon kankaat ja kaukalopussi ja ulkovaatteet yms.. Pikkuhiljaa pitää pestä kun jokatoinen päivä on esikon vaippapyykkipäivä jolloin menee kaikki kuivatustila niille :D tuntuu hurjalta kun tuo 1v2,5kk saa oman huoneen jo... :heart:

Mullakin on kestoimetysliivinsuojia, en suostu paperisia käyttämään kun oli niin järkyn tuskaa se yks pari esikon aikaan käyttää, jäi loppu paketti käyttämättä |O Mulla oiski noita kestosuojia jollekin useempi pari jos joku haluaa testiin vaikkapa :wave: :D ei mitään priimakuntoisia, ja itekki ne käytettynä ostin, on siis hyvässä imussa :) Kun tulin ommelleeksi uusia kun sain niin ihania tilkkuja joista oli "pakko" ommella niin ei tuu varmaan noita vanhoja käytettyä ees. ;)
 
jos jotain kiinnostaa ni tääl on nuita kerstoimetyssuojia:
http://www.babyidea.fi/imetys/silkkivilla.html
http://www.babyidea.fi/imetys/mamsuojat.html
http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/breastpad.html

mä tykkäsin näistä yöliiveinä.. ei painaneet http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/comfort.html

mul on kans yhet nuita ruskovillan lämmittimiä ja ne on todella lämpimät ja käytännölliset..
 
ja yks mikä oli minusta kätevä yöimetyksesseä oli imetystoppi (jos oli liivit samassa) ainakin lindexiltä saa http://www.babyidea.fi/imetys/glamourmom/bratank.html

tästä tykkäsin kans, ku imetti ni ei ollu maha paljaana eikä tissit näkyny koko kansalle vaik julkisella paikalla imettiki http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/cwjenna.html
 

Yhteistyössä