***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

En olekkaan aikoihin kirjoitellut tähän pinoon, mutta nyt alkaa olemaan nämä viimeiset viikot ja ois kiva vaihtaa kuulumisia muiden suht samoilla viikoilla menevien kanssa.

Täällä levottomana ja unettomana netissä pyörin,, en ollenkaan muista aikasemmista raskauksista että ois ollu näin levoton olo. Jos viikkoja ois enemmän kasassa niin voisin kuvitella synnytyksen lähenevän :D

Nyt täytyy alkaa seuraamaan juttujanne kun oon totaalisesti pudonnut kärryiltä.

Koivunkävyllä on kyllä masussa jo kokoa viikkoihin nähden.

Jos yrittäis saada unta uusiksi.. Eli HUOMENTA vaan aamun ekalle virkulle :)
rv 31+4
 
Koivunkävylle lepopakko täältäkin! :wave: Toivotaan että pieni pysyy masussa viel tovin!!!
Onneks Ennillä ei ollutkaan possunuhaa, helpotus varmaan! :)

Muhunki nyt tarttu sit tuo flunssa talon miesväestä, tylsää. :/ toivotaan ettei kuume nousis, pelkään ihan sikana nyt kuumetta raskausaikana ku yks kaveri vähän infosi mitä se saattaa teettää vauvalle raskauden eri vaiheissa. :eek: :(

Huoh, onkohan viides sisäpäivä edessä, ku poika ollu viime viikosta asti nuhainen. nyt on jo parempana mut itellä nenä vuotaa nii ollaan sisällä. ja vettäki kyllä sataa, että ei sen puoleen.

Upp3 ja masukki tasan 28!!! :heart:
 
Huomenta!
Koivunkäpy mun masun ympärys voitti sut 5cm:llä :LOL: Täällä siis on tapahtunut kasvua ööö paljon.... liikaa :ashamed: Ja miun maha on paaaaljon isompi vielä kun siun!! Et en tiedä millainen mötkö täältä tuloo :kieh: Nin ja siis mun masu on paaaljon navan alapuolella, eli suurin mitta tuloo alapuolelta..
Pyörin eilen tuolla synyttäneiden listoilla ja lueskelin sectiosta, kun mulla siis sellainen alla, ja voi kamala, et alkoi ahistaan urakalla. Mitäs jos kohtu ei kestä ja käy pahasti yms.. pyöri koko yön mielessä.. No onneksi pääsen enskuun puolesvälis pelkopolille ja synnytystapa arvioon. Tuo asia pyörii siksi, kun nuorin neiti oli vasta 7kk, kun tää uusi ilmoiti tulostaan.... Voi pelko :/
Tarttis saada sata asiaa hoidettua... auton yksi osa pitäis viedä matkahuoltoon, jotta satais auto kuntoon, hopeatussi pitäis käydä ostaa, ku vihdoin ja viimein saatiin meitin hääkuvat ja kiitoskortteihin on pakko vetää hopeella, kun on vihree tausta paperi ja hopeet reunukset, ei näkynyt muut kynät... :snotty:
Ihanaa päivää näyttäis tulevan, tuulee tosin, mutta en kyllä noiden pikku flunssapotilaideni kanssa ulkona kauaa viitsi olla...
Onko kukaan tilannut netin kautta valokuvia? Siis meitsi ei ole ja kaveri kehu niin hyväks ifoloria, en kyllä ole varma osaanko edes tilata sieltä, vai kävelenkö tohon liikkeeseen tuossa naapurikunnassa... oon blondi... :LOL:
Kivaa päivää jälleen kaikille, kaippa se on alettava etsiin passia huomiselle :heart:

Jisse ja :xmas: rv 28+4
 
Älkääs nyt vielä koivukäpy + muut synnyttäkö...onhan tässä vielä aikaa :hug:

Eipä ole muutamaan viikkoon tullut kirjoiteltua kun olen tsempannut ja jaksanut olla töissä...eihän tää mukavaa ole kun on alkanut nuo liitoskivut vaivata ihan päivittäin. Mutta jos nyt vielä hetken jaksaisi ja sitten jäisi kotiin.
Sen oon huomannut että uimassa kun käy niin se on ainut paikka jossa on hyvä olla...uiminen ei satu mihinkään vaikka ennen sitä ja sen jälkeen olis millaiset kivut tahansa.
En vaan yhtään tiedä kuinka pitkälle sitä saa harrastaa, loppuun astiko? Onko muilla tietoa...tai sitten täytyy kysellä neuvolasta seuraavan kerran.

Kirpeää tiistai päivää kaikille :)

Firesun ja pallero 29+3
 
Enni1980: Onneksi ei ollut possunuhaa. :flower:

Eilen kävin päivystyksessä näiden alavatsakipujen vuoksi, joku tulehdus siellä jyllää, verta oli virtsassa ja tänään saan lopulliset tulokset niin nähdään oisko munuaisiin levinnyt. Hiivatulehdus on niiden antibioottien takia tullut ja siihen sit apteekista täytyy tänään käydä hakemassa lääke.

Pikkupoitsu oli aika riehakas eilen, sydänkäyrään meinannu millään saada kunnolla mitään kun liikkui ja potki laitetta, lieviä ja vähän isompia supistuksia oli sen 45min. levon aikana kokoajan. Kokoa on 1306g (28+1), normaalikokoinen viikkoihin nähden.

Paikat pysyneet nyt levolla samanlaisina, raivotarjonnassa mut kääntyilee varmasti vielä. Lapsivettä normaalisti ja napanuoranvirtauksetkin hyvät.

Klamydiatesti oli puhdas, sen nyt tiesin, mies loukkaantui kun kerroin et arvauskeskuslääkäri halusi sen tehdä, nyt sillä on sellainen olo et epäillään sen loikkineen vieraissa.
Nivustyrä oli ihan pebasta revitty juttu ja endometrioosi, no tarviiko epäillä kun kolmas tulossa ja tässä samalla kun oon laukannut tuolla päivystyksessä on munasarjat yms. ultrattu ja katsottu ettei ole siellä mitään..

Että pistää vihaksi nää arvailut mun vatsakipujen suhteen, kiva käydä vihdoin lekurilla joka ei arvaile vaan etsii sen syyn aiheuttajan, taitaa olla viimeinen kerta kun arvauskeskuslekurin kanssa haluan olla tekemisissä..
Onneks mun viimeinen lääkärikäynti on kättärin diabeteslääkärillä.

meemee ja stella di natale 28+2
 
Jisse, mä oon tilannu netin kautta kuvia :wave: se on aika yksinkertainen homma, ku ladataan sellanen kuvien tilaus ohjelma koneeseen ja sit koneelta haetaan ne kuvat siihen ja tilataan :D hankala selittää, ja saa varmaan tosi hankalan kuvan mun selityksen perusteella mutta oikeasti se on helppoa!! :) oon tilannu s-foton kautta..
 
Mä eilen menin tyhmyyksissäni roudaamaan semmosta sikapainavaa lehtilaatikkoa ja sain aikaseksi pari mojovaa supistusta jotka alko jo ihan kunnolla tuntumaan tuolla selänkin puolella. Meinasin hyytyä välille asunto-roskalaatikot. Ja parin viikon päästä ois muutto, mitenköhän sitä malttaa ite olal kantelematta noi kaikki kamat autoon. Pakko kai se on joku kaveri olla vailla noita mööpeleitä kantelemaan jos näyttää ettei ite pysty. Tähän asti on ollu ihan kivuttomia suppareita vaan ja esikoisestakin ekat kivuliaat tuli vasta sitten ku synnytys alkoi.

Sanle ja tonttu 27+5
 
sanle, et tosiaankaan ite ala mitään sohvia kantamaan!!!! |O hitto vie, jos en mä saa kantaa ni ei saa muutkaan.
Luonnollisesti tekis mieli leipoa, mutta kun taikinan vaivaaminen ei onnistu pelkästään kuppia katsomalla, enkä osaa koneella tehdä sitä :ashamed: no jos vaikka pannaria tai jotai tekis iltapalale.
Talvitulee, oletteko valmiit??? forecan mukaan täällä pitäs tulla lunta loppuviikosta :p
JA aamulla ehtiny ees sängystä ylös kun alko supistelee, potkin sit ukon ylös. :whistle:

Jisse, mä tiedän että mulla navanympärys rääkäsee varsin 120cm loppuajasta heleposti, molemmista on ollu yli 125cm loppuajasta ni kait ny tästäki :xmas:
 
Pojalla viimein kuume laskenu.. Mut heräs yöllä 4 kertaa, kait se valvotti ku kuume laski. Piti niin monta päivää korkealla sitä..
Aamulla poika oli onnesta soikeana; LUNTA!! Täällä siis maa ihan valkoisena, kyllä tätä on jo odotettu :) Eihän tämä varmaan kauaa kestä, mutta pientä esimakua tulevasta.. Tuo joulunki jotenki lähemmäs ku maa valkoinen ;)

Eilen taas supisteli, tänään ei oo ehtiny vielä. Onneksi huomenna on lääkäri, mut jotenki se jännittää kovasti.. Ei muuten, mutta ne proteiinit.. Ja kohdunkaulan tilanne.. Ja ja.. ;)

Eipä tänne taas muuta tällä kertaa.. Lähdetään parin tunnin päästä sinne anoppilaan, poika varmasti onnessaan ku sinne pääsee.. Kun vain muistais ottaa vähän iisimmin..

Myräkkä ja keiju 29+5
 
Minä kehtaa edes sanoa, paljonko täällä on vatsan ympärys :LOL:. Viime sunnuntaina mittasin tuosta navan kohdalta, niin oli kunnioitettavat 121 cm ja paljonkohan vielä kasvaa :LOL: . Musta tulee norsu! Meni nimittäin jo miehen rintakehän ohitse, kun ei ole mitenkään pieni mies yläkropasta. Puntti nousee ja tuloksia on hälle tullut jo huimasti.

Täällä on jalat kipeet, kädet kipeet, vatsa kipee, pää pökkerössä ja ja ja ja.... Voimat pois. Sen siitä saa, kun on kaupungilla, loppu sellaiset hommat justiinsa. Pitäs ommella parin lakanan reunat ja miehen housuista sauma, mutta en tänään.. Kunhan ennen perjantaita.
 
Voihan kakka, kirjotin ties mitä ummet ja lammet, mutta tekstihän katos jonnekin... :/

En ole aikoihin ehtinyt koneelle kirjottelemaan, ja nytkin vain lyhyen läntää... Mutta ihan ekaks haluan toivottaa kaikille oikein hyvää vointia!! :flower:

Jisse78: laitoin sulle myös yv:ä... Mua kans mietityttää seuraava synnytys, koska takana on sektio.. Mulla on knaftit lantiomitat, ja lääkärit on kyllä sanoneet, että rt:ssa oleva 'normaalikokoinen' vauva kyllä mahtuu.. Mutta pysyykö oma pää kasassa siinä vaiheessa kun pukertaa vauvaa ulos ja sattuu? Pelkään että itellä loppuu usko siihen touhuun liian aikasin... :ashamed:

Mä oon kyllä kans tilannu kuvia netistä, sekä Ifolorista että Extrafilmistä, ja ihan ok ovat toimineet.

Aika kuluu niin nopiaan, että melkein hirvittää |O Se on ny 30+6. Ja kankiaa on ja ahistaa!! Liikkeet on niin voimakkaita, että pitää välillä istuessa koittaa muuttaa omaa asentoa, kun kipiästi tuntuu jossain päin. Tää vauva ainakin on miten päin milloinkin, vinhaa vauhtia pyörii...
 
tetasha, mulle on annettu vain kohdunkaulan puudute, ekalla kerralla toimi kuin unelma, vaikutti parisen tuntia ja oli päällä viel ponnistusvaiheesa.
Tokan kohdalla saman sain ja vaikuttihan, melkein 15min :kieh:
Mulle ei siis voi laittaa epiduraalia/spinaalia ja ilokaasua en oo tajunnu pyytää, aquarakkuloita mietin viimeiks mutta se sit jäi. nyt ajattelin kysyy onko tällä käytössä tens-laitetta ja akupunktiota jos on kätilö paikalla joka sitä osaa antaa.
Tosin kaveri ehkä käy täällä ennen synnytystä niin voi näyttää kivunlievityspisteet niin saapi ukko niitä hieroa. ja liikuminen sekä kuuma suihku/kylpy on ihan hyviä, ainakin avautumisen alussa.

Kävin hetken olemassa ulkona (ehkä 10-15min) ja hitto siel oli kylmä! tosin tälle viikkoo nuo on lunta jo luvannu, joten pitää ettiä villasukat esiin :saint:
 
Tetasha, mä sain kivunlievitykseksi ihan ekana kuumia kauratyynyjä tms, helpotti mukavasti kun laittoi alaselkää vasten ja kiikkustuolissa keinutteli menemään :LOL: Sit kun menin maate sänkyyn nii sain ilokaasua joka auttoi hyvin kunhan otti vaan oikeen ja lopetti supistus"huipun" mennessä ni ei tullu paha olokaan. pökkyrä olo kylläkin :D sit kun olin n. 7cm auki nii laitettii kohdunkaulan puudute, joka ei hirveenä auttanut, vähän helpotti kipua alle tunniksi.. en ois tuota ees välttämättä halunnu mut kätilö taivutteli ja taivutteli nii suostuin sit lopulta. sit kipujen taas käydessä sietämättömiksi laitettiin spinaali.. oli aika hirveetä. :( tärisin kuin horkassa koko laiton ajan ja pelkäsin että liikun kun kätilö kokoajan (ei mitenkää pahansuopaisesti kylläkään, oli ihana kätilö! ) sanoi että nyt et saa liikkua ihan yhtään tai menee väärään paikkaan!!! piti sit eka iho puuduttaa etten aina säpsähtäny kivusta ku anestesialääkäri alko spinaalineulaa puskemaan selkäytimeen... mutta puudute auttoi kyllä niin taivaallisen ihanasti että en voi muuta kuin suositella! :wave: :whistle: se kutina vaan on hirveä jonka se puudute aiheuttaa |O
 
Kivunlievityksestä Mä sain esikoisen aikaan ekaks Tramal piikin kankkuun ja kuuluin sitten siihen onnelliseen pieneen joukkoon jolla tuo lääke saa vaan lisää vauhtia supistuksiin, eli kivunlievityksen sijaan se sai vaan lisävauhtia synnytykseen. Sen jälkeen sain aika pian epiduraalin joka toimi kuin unelma. Samantien loppui supistus kun lääkäri sai aineen tuikattua selkään. Ja seuraavat 4h makoilin täysin kivutta sängyssä ja olo oli tosi hyvä. En tuntenut lainkaan supistuksia. Vaikka sitä puudute ainetta en sitten enää ponnistusvaiheessa saanutkaan niin ponnistussupistukset eivät tuntuneet muuten kuin ponnistamisen tarpeena. Tuosta kohdunkaulan puudutteesta en oo ihan varma sainko sitä jossain vaiheessa mutta sain siis ponnistaessa toisen asteen repeämän mutta en tuntenut sitä ollenkaan. Ilokaasua hengittelin vasta siinä vaiheessa kun minua pari tuntia kursittiin kasaan eikä silloin meinanneet puudutteet enää toimia ja minun piti yrittää rentona olla. Tuota ilokaasua haluan kyllä nyt kokeilla jo aikasemmassa vaiheessa, viimeks hieman pelkäsin että siitä tulee vain pahaolo, kun tuon tramalin ja epiduralin jälkiseurauksena jo oksensin pari kertaa. Mutta siis nytkin haluan tuon selkäydin puudutteen, joko epiduraalin/spinaalin/intradekaalin. Jospa ne toimis nyt yhtä hyvin. Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa eikä sen laitto tuntunut yhtään. Vaikka olen kyllä huonompiakin kokemuksia siitä kuullut mutta itselläni se toimi siis täysin ongelmitta, eikä oksitosiinitippaakaan tarvinnut laittaa kun ilmeisesti tuo Tramal vaihditti niitä supistuksia niin paljon ettei epiduraali kyennyt niitä latistamaan.
 
Mulla oli ilokaasu ja epiduraali käytössä. Ilokaasua en halua enää ikinä, menin saliin klo 14.30, sain heti ilokaasua, alkoi oksettamaan ja niin komiasti lähti ajantaju ja osittain muistikin, etten paljoa mitään muista ajalta klo 15-20, jossain välissä käytiin laittamassa epiduraali ja sen verran muistan, että kivut hävisi lähes kokonaan, ponnistusvaihe alkoi klo 20, josta eteenpäin kyllä muistan erittäin hyvin :LOL: mutta ei sekään kipu mitenkään kovin paha ollut, vaikka tikkausta vaati jälkeenpäin.

Nyt toivoisin pystyväni olemaan mahdollisimman pitkään liikkeellä/jumppapallolla. Ja epiduraalin mielellään otan, tosin se saattaa sitten kaataa tuon liikkeellä olon. Ponnistusasentoa olen myös välillä miettinyt, esikoisesta olin tosiaan koko salissa oloajan sängyssä makuuasennossa, ja selältään ponnistinkin. Nyt kiinnostais polvillaan olo silleensä, että sängyn yläpääty ylhäällä ja sitä vasten nojaisin, näin jossain synnytysohjelmassa parikin sellaista synnytystä. Mutta nähtäväksi jää...
 
Mulla on melko samat kokemukset kuin Sanlella, epiduraalin sain ja sen jälkeen ei tuntunut mitään, edes epparin leikkaamista ei huomannut. Mulla oli tosi rauhallinen synnytys, epiduraalin jälkeen nukuin 3 tuntia ja sit kätilö tuli herätteleen että nyt se syntyy. 12 minuuttia ponnistusta (piti olla vielä ihan rauhallista harjoittelua) ja tyttö oli sylissä. Pitää vaan toivoa että toinen menisi yhtä hyvin, epiduraalin haluan nytkin.
 
Tuosta synnytyksestä vielä: Mä en pystynyt yhtään olemaan siinä jumppapallon päällä. Siis ainakaan istuallaan. Ilmeisesti poika oli jo niin alhaalla sillon että tosi kipeetä teki alapäähän jos siinä yritti istua supistuksen aikana. Ekaks olin kuumassa suihkussa ja se kyllä helpotti supistusta aika paljon ja kätilö yritti myöhemminkin ehdottaa jos altaaseen menisin mutta siinä vaiheessa mulla kaatu hiki päältä joten en voinut ajatellakaan mitään lämmintä kylpyä. Parhaiten supistukset kestin joko seisaallaan johonkin nojaten tai sitten kyljellään sängyssä. Esikoisen ponnistin selältään maailmaan ja oli kyllä ihan hyvä asento kun aina ponnistaessa roikuin sukanvarsissa kiinni. Nyt ehkä hieman istuvampaa asentoa kokeilen ettei ihan täysin selältään menis mutta luultavasti kuitenkin ihan sängyllä nytkin mennään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bellona:
Mulla on melko samat kokemukset kuin Sanlella, epiduraalin sain ja sen jälkeen ei tuntunut mitään, edes epparin leikkaamista ei huomannut. Mulla oli tosi rauhallinen synnytys, epiduraalin jälkeen nukuin 3 tuntia ja sit kätilö tuli herätteleen että nyt se syntyy. 12 minuuttia ponnistusta (piti olla vielä ihan rauhallista harjoittelua) ja tyttö oli sylissä. Pitää vaan toivoa että toinen menisi yhtä hyvin, epiduraalin haluan nytkin.
heh! Mulla meni just samallalailla. Torkuin sen 4h ja sitten 12min ponnistusta ja poika maailmassa :)
 
Anskuu, mä tuon kakkosen ponnistin polvillaan sängyssä niin että nojasin sängynpäätyyn, oli huomattavasti helpompi ku selällään/puoli-istuvassa, jota en tosin voi edes harkita tuon selän takia.. eli pystyssä tämäkin synnytettäään jos alakautta tuloo.
 
:wave: täällä kanss yks jolla hätäsektio takana, ja nyt tämä uusi lekuri sanoi että hänen mielestä mun lantio on jotenki ahdas, joten joudun lantio röntgeniin synnytystapa arvion aikoihin, siinä rv36.
Kivunlievityksenä kerkesin saada ilokaasua ja epiduraalin, mutta jääpalat olivat mun pelastus 13h supistuksiin, mutta helvetti kun ne jääpalat sit loppui niin heti tuntui ettei ilokaasukaan auta!!..

Tämän hetken himo on, valk.sip.patonki jonka päällä juustoa ja maustekurkkua :p ...sairaan hyvää!!!

Seksihalut on niiiin kadonnu peräpukamien ja hiivan kera jonnekki kauas pois..... :kieh:

Mutta muuten mulla ja tontulla kaikki hyvin, odotan innoissani 22.10, kun mulla äippäpolilla verenpaine tsekkaus, ja silloin aina ultraavat...niinpä saan nähdä tonttumme :xmas:

 
Jännä lukea noita teidän muitten kivunlievitysjuttuja kun mulla se ainut kivunlievitys (jota en varsinaisesti kipujen takia olisi tarvinnut kun ei yhtään supistanut missään vaiheessa) oli spinaali ja sekin laitettiin siksi kun leikattiin melkein suunnitellusti :LOL: Jännittää vähän jo etukäteen että miten tämän toisen kanssa menee, että leikataanko tämäkin vai pääsenkö "oikeasti" synnyttämään. Eli siis vaikka olen ns. toissynnyttäjä, ei minulla ole aavistustakaan siitä miten synnytetään tai miltä tuntuu kun supistaa :saint: Että näillä mennään. Pari viikkoa niin on jotain pientä viitettä Mötkön koosta ja tarjonnasta janiinedelleen.

Se olis nyt sit 28+6, huomenna poksuu
 

Yhteistyössä