***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** syyskuussa

Mullekin kaikki tuntuu "uudelta & oudolta", kun ei noita muistakuvia kauheasti ole ja tosiaan sairaalaankin mentiin normiin yliaikakontrolliin ja sille reissulle jäätiin, kun aloin vuotamaan verta sisätutkimuksen jälkeen, siitä alkoi pikkuhiljaa supistelee, lapsivedetkin meni vasta salissa, kun kalvot puhkaistiin... ja kun ei mua koko odotusaikana ees supistellutkaan. Ois kiva päästä nyt lähteä kotoa suoraan tositoimiin.

täällä on vasta eka vauva tulossa, joten kivunlievityksistä ei oo mitään tietoa... :kieh: . Tänään ruokapöydässä oli lisäkseni tänään 3 äitiä ja kovasti meni synnyttämiseksi jutut... 2 saanut lapsensa sektiolla, yksi alateitse. Itse olen jotenkin ajatellut, että ilokaasua en rupea ottamaan... omissa kuvitelmissa on että siitä tulee vaan huono olo. No, aika näyttää mitä sitä haluaa ja mitä tarjotaan...

Tänään oli myös neuvolalääkäri ja kohdunsuu oli kiinteä ja kohdunkaula lyhentynyt 2 cm:iin. Kaikki kummiskin ok. Topikin oli tänään kovasti hiljainen ja sykkeet olivat lääkärin laskujen mukaan n. 130. No, muutamia potkuja on päivän mittaan tullut, mutta viikonlopun potkumaratonin jälkeen tuntuu kovasti hiljaiselta tuolla masussa. :eek: . Niin ja pissanäytteessä oli nyt sitten bakteereja :( - huomenna aamulla pitää viedä uusintanäyte labraan, josko on oireeton virtsatietulehdus tai jotain. Höh. Ja painoa oli tullut viime mittauksesta 890 g/vko :eek: :'( . Turvotusta ei tippaakaan, joten tää on nyt kyllä ihan ehtaa tavaraa! Onneksi kokonaisnousu on vasta 4 kg, joten neuvolatäti ei ollut pahana... kysyi vaan, että onko herkut maistuneet viime aikoina ja onhan ne... :LOL: . tarttee vissiin oikeasti vähän katsoa että mitä sitä suuhun pistää. Tähän asti kun on tuntunut ettei paino nouse millään... tuleeko viimeiset viikot nyt sitten puoli kiloa viikossa, vähintään :( . toivottavasti ei!

tämmöistä täällä
Killi12 ja topi 29+1 :heart:

Täällä valmistaudutaan vaihteeks sairaalaan lähtöön, supistukset tulee alle 10min välein, tuntuu että joku repii kohdunsuuta, paineentunne alas ja supistuksen aikaan tuntuu ku ponnistuttas. voihan keletanakuttu en paremmin sano.

Koivunkäpy :hug: . Toivottavasti ei vielä synny! Saisi vielä viihtyä mahassa muutaman viikon huoletta!

Täällä alkaa kivut hellittää. Eilisen kaupungilla palloilun seurauksena koski vielä tänäänkin ja lujaa. Iltaa kohden asukki on virkistynyt ja liikkunutkin enemmän, meinasi siitäkin jo olla huoli.

Toivottavasti ei ihan vielä ensimmäinen joulutonttu synny!! :xmas: tosin onneksi meijän kaikkien vauvat taitaa alkaa olee jo sellaisilla viikko lukemilla, että hyvät mahdollisuudet selvitä jo masun ulkopuolella. :heart:

Voi koivunkäpy, toivottavasti ei tuu joulutonttu keskelle syksyä.. Se ei olis kyl kivaa alkuunkaan. Kyllähän vauva tietty jo selviää, mut kuin kauan menis keskoskaapissa?

Mulla aamulla 9.15 lääkäriin aika. Saas nähdä mitä siellä selviää vai onko kaikki vielä suht hyvin. Supistelee päivittäin, tänään ei taas onneksi niin kivuliaita ku eilen. Eikä sit oo nipistellytkään enää pissatessa, ettei ehkä oo niinku yks kaverini veikkas pissatulehdusta. Siis kun ne protskut oli korkeella.. Pitää vaan muistaa kysyä näitä pojan hoitoja, et jos mun pitää entistä enemmän levätä, niin kukas pojan hoitaa? Eikö mun pitäs periaatteessa saada vapautus päivähoitomaksuista? Tosin kyllähän nää parin kk maksut vielä maksaa ite, mutta kun en veis noin paljon jos ei olis ihan pakko.

Synnytysjuttuja täällä ollu tänään, kivunlievitystä sun muuta.. Mä en jotenki saattanu lukee niitä :ashamed: Siis mun synnytys oli oikea mallisynnytys, aivan mahtavasti meni kaikki ja kätilötki oli ihmeissään et ensisynnyttäjäksi näin helppo synnytys.. Mut jotenki mulla on niin herkkä maha et en kestä kuulla/lukea muiden synnytyksistä, alkaa oksettaan ja huippaan..

Ite kuitenki sen verran kerron pikaisesti et vedet meni kotona ollessa aamulla klo 6.
8.30 tuli vasta ambulanssi (100 km matka ajella kirkonkylältä meille). Ja verenpaineita mittaillessa tietty meni tovi, ja kätilö mittas kohdunkaulan, joka oli sillon 2cm auki. Mitään kivunlievitystä en saanu koko matkalla, klo 12 oltiin sairaalassa. Kuivilla supistuksilla tosi pitkä matka makoilla ambulanssissa (ja kätilö kauheessa krapulassa). No perille ku päästiin niin otettiin verikokeet. Vasta neljän maissa sain epiduraalin, se olikin ainoa kivunlievitys. Mutta kun annettiin niin myöhään niin vaikutus kesti läpi ponnistusvaiheen. Ilokaasua mulle kyllä tarjottiin, mut en halunnut. Oon aina inhonnu olla sikapäissään, siis se huimaus ja pahaolo on ihan kamalaa.. Niin ku kaikki sanonu et ilokaasusta tulee olo että olis ihan päissään, niin en halua kokeilla.. Et tälläki kertaa mä varmaan haluan ton epiduraalin vain. Tai pitää nyt katsoa et missä vaiheessa sairaalan ehditään tällä kertaa..

Tulevassa synnytyksessä mua pelottaa ainoastaan istukan poisto, koska mulla ei oo mitään muistikuvaa siitä edellisestä synnytyksestä. Kaiken muistan selvästi siihen asti ku poika synty, sit on menny jotenki sumussa suurin osa.. Kai sitä oli niin sekaisin siitä pienestä ihmeestä :heart:

Pitää valmistautua lepäämään, täällä anoppilassa ku ollaan niin poika herää varmaan tosi varhain, enkä mäkään sit saa enää nukuttua.. Ilmoittelen sit huomenna mitä lääkärissä sanottiin..

Myräkkä Mulla ainakin istukka tuli ulos n.10min synnytyksen jälkeen. Kätilö hieman painasi mahaa niin huljahti ulos ja ei tosiaan tuntunut miltään. Mun kaverilla tosin kävi niin että kätilölle jäi pelkkä napanuora käteen ja istukka sisään ja joutuivat sitten nukuttamaan ja leikkurissa irrottamaan tän istukan.

Mulla kans istukka "syntyi" noin 10min kuluttua vauvan ulos tulosta, vähän paineltiin vattan päältä ja vedettiin napanuorasta, niin molskahti pihalle, ja sitten ei muuta kuin puudutuspiikkiä hanuriin ja tikkejä muutama kipale. :LOL:

Tsemppiä kaikille kipuilijoille ja Koivunkäpy, toivotaan että pikkunen malttaisi vielä vähän aikaa

Meillä esikoinen syntyi noin 21 tunnin supistelujen jälkeen, joita ennen ei ollut minkäänlaisia kivuliaita supistuksia koko raskausaikana. Yksi yö meni nukkumatta ja aamulla mentiin sairaalaan ja sain jäädä itseasiassa suoraan synnytyssaliin/huoneeseen, vaikka syntyikin sitten lopulta vasta vähän ennen puolta viittä iltapäivällä. Ja koko päivän olin vaan sängyssä, kun ensin odoteltiin epiduraalin laittoa ja sitten ei enää saanutkaan liikkua. Supistukset tunsin kyllä aika samanlaisina ennen tai jälkeen epiduraalin eli ei tullut siinäkään nukkumisesta mitään. Istukka tuli sitten vähän pojan jälkeen ulos. Eppari jouduttiin tekemään, kun vauva autettiin pihdeillä maailmaan ja mua sitten tikkailtiinkin jonkun aikaa, mutta sitä en onneksi tuntenut. Ponnistusvaihe tais kestää noin 10minuuttia. En tiedä / muista laittoivatko vielä erikseen jonkun puudutteen sen tikkauksen ajaksi, kun siihen meni aika kauan aikaa kuitenkin. Mitään varsinaisia traumoja ei jäänyt synnytyksestä, kun missään vaiheessa ei ollut ihan ylivoimaisia kipuja. Saa nähdä nyt miten toisen kanssa menee, kun on tullut jo ihan kunnon supistuksiakin etukäteen. Pahemmat traumat jäi synnytystä seuranneista päivistä kun ei vessassa käynnistä tullut oikein mitään ja tikit teki kipeää jonkin aikaa.

Täällä kaikki ok. Phil & Tedsit (loppujen lopuksi mallina Dash, kun myyjällä ei ollut sporteja pitäis tulla tällä viikolla ja jollain konstilla täytyy päästä vanhoista rattaista ja matkiksista eroon pika puoliin. Autoa ollaan etsitty, mutta vielä ei ole löytynyt sitä oikeaa. Täällä on jotenkin niin hankala päästä autokaupoille ilman autoa ja sitten koeajoa varten suurinosa liikkeistä vaatii ajanvarauksen. Mikä tietenkään ei käy meille kun viikonloppuisin ja sitä varten taas pitää jättää kiinnostavasta autosta varaushekki ettei sitä myydä ennen kun pääsee kokeilemaan...

Nyt valmistautumaan verikokeisiin ja ensiviikon tiistaina tarkastuskäynti ja illalla lennetään mummolaan. Isi tulee perässä lauantaina ja siitä viikko eteenpäin tullaan takaisin :) Tarviiko sinne päin varautua jo ihan talvivaatteilla vai minkälaista asustetta teillä on käytössä? Keskisuomeen ollaan tulossa.

- Saini ja Tintti 29/30

Koivunkäpy, toivottavasti pikkunen ei ihan vielä tulisi, tsemppiä ihan hirmuisesti sinne!

Synnytyksestä, en osaa sitä mitenkään jännittää, lähinnä odotan kovasti. Epiduraalin haluaisin, ilokaasua voin kokeilla mutta luulen että siitä tulee minulle huono olo, kun muutenkin tulen herkästi pahoinvoivaksi.

Täällä ollaan vieläkin pipinä, sais jo helpottaa!

Massussa ollaan oltu kovasti hiljaisia muutaman päivän, mutta kaippa jumppaili taas pian lisääntyy. Neuvolan terkka meinasi että koska pikkuinen on perätilassa, en ehkä tunne läheskään kaikkia liikkeitä. Täytyy varmaan liikelaskentaa iltasella tehdä jos ei päivän mittaan vilkastu.

Pööpötti ja Masukki 30+3 :heart:

Täällä käyty lääkärissä.. Ennen lekuria huomasin et poika oli hieronu korvantaukset ihan punaiseksi, niin sain lääkärin tarkastamaan pojan korvat ennen ku kävi mun kimppuun.. Oli sit molemmissa korvissa tulehdus, toisessa vähän enemmän punoitusta ku toisessa.. Siinä joko syy tai seuraus pojan kuumeeseen..

Mulla oli edelleenki proteiinia pissassa, viljelyyn laitto näytteen. RR oli 122/68 eli aika korkealla jo mulle.. Mutta lääkäri meinas et protskut johtuu vaan valkovuodosta, vaikka pesin kyl mielestäni tosi hyvin ennen ku lorautin.. Kohdunkaula oli pehmenny ja kanavaa 2cm jäljellä; supistukset siis tehneet tehtävänsä.. Vauva on masussa ihan poikittain ja istukka kohdunkaulan edessä. Niitä siis pitää myös seurailla. Molemmat noista este alatiesynnytykselle.. Saas nyt nähdä miten tässä loppupeleissä käy.. En kyllä haluais sectioon..

Myräkkä ja keiju 29+6

Heippa!

Myräkkä: Oon nyt koittanu joka päivä yhden tabletin juoda noin 5viikon ajan ja huomenna selviää onko noussu vai pitääkö ottaa toinenki per päivä.. Maltoferia joisin muuten mutta on niiiiin kallista etten malta ostaa.

Supistusten ja liian vauhdikkaasti etenevän raskauden kanssa taisteleville :hug: ja toivottavasti nyt vielä tää porukka pysyis yhtenä sinne marraskuun lopulle edes!!

Kivunlievityksistä ekassa synnytyksessä oli käytös kylpy, ilokaasu, epiduraali ja joku puudute ennen epparin leikkaamista. Toisella kertaa oli ilokaasu ja spinaali, samoin kolmannella kerralla nuo kaksi. Ja joka synnytyksessä on laitettu oksitosiinitippa, ainakin toisella ja kolmannella kerralla siinä toivossa että vauva laskeutuis itekseen mutta eipä se sitä oo tehny ja sitte onki pitäny ponnistaa aina eka vauva lähtökuoppiin =)
Täytyy sanoa että en kyllä pystyisi ilman mitään lievitystä synnyttään, ellei sitte homma ois tosi nopea. Hatun nosto heille jotka ilman ilokaasuakin täysin luomuna siihen pystyy!! Ja varsinki jos synnytys kestää kauemmin ku pari tuntia. Kolmosta synnyttäessä spinaali ei vaikuttanu kauaa, eikä oikeastaan edes poistanu kipuja yhtä tehokkaasti ku kakkosen aikaan. Puolisen tuntia oli sellaista hengenvetoaikaa ja sitte taas oltiin kipujen kans siitä loppuun asti mutta ehkä se pieni huili auttoi.

Nyt pakko hetki huilia ennen ku kolmonen tuolta heräilee uniltaan..
vointeja kaikille :wave:

Olin alunperin mukana pinossa, mutta sitten en ikinä ehtinyt kirjoitella, joten poistatutin itseni. Käyn kuitenkin lueskelemaan säännöllisesti ja huomasin että puheenaiheena oli ollut kivunlievitykset. Edellisestä synnytyksestä on tosiaan alle 1,5 vuotta ja tuoreessa muistissa. Musta on ainakin ihana mennä synnyttämään, kun tällä kertaa vähän tietää enemmän mitä odottaa ja tosi paljon varmempi olo. Ilokaasusta oli jotkut pelänneet, että tulee huono olo niin täytyy todeta, että niin minäkin plekäsin kun esikoista menin synnyttämään enkä meinannut edes kokeilla sitä, mutta luojan kiitos kätilö sai ylipuhuttua. Mulla toimi ihan mielettömän hyvin, joten sillä mennään seuraavalla kerralla niin pitkälle kun vaan jotenkin kestän. Epiduraali meinaan teki viimeksi sen, että synnytys tyssäsi siihen moneksi tunniksi ja jäin 8 cm auki, tylsyyden huippu! Ensi kertalaisille vinkiksi että jos ette saa pissaa tulemaan epiduraalin takia niin muistakaa vaatia katetroimista. Minä en vaatinut eikä kätilö muistanut, joten rakko venähti pahasti. Kun syynytyksen jälkeen katetroitiin niin virtsaa tuli 2 litraa..

Onkohan Koivunkäpy joutunut jäämään osastolle?! Toivottavasti ei ainakaan vielä ole synnyttämässä :wave:

Myräkkä Ei sullakaan mitkään 'parhaat' lääkärikuulumiset ollut. Koitahan jaksaa levätä,ettei verenpaineet enää nouse eikä supparit lisääntyisi :hug:

Meemee Ärhäkkä tulehdus sulla sitten. Harmi :/ . Mullakin oli viime viikolla punasoluja pissassa, mutta ei kuitenkaan tulehdusta. Huomenna täytyy viedä taas vaihteeksi uusi näyte.

Flunssaisille lapsille ja äideille paranemisia!

Huomenna on äitipolilla kontrollikäynti suppareiden takia. Pelottaa... Toivottavasti ei ole tapahtunut mitään kohdunsuulla, kun viikkoja huomenna vasta 27.

Moikka!!

Antakaas mulle vinkkiä mitä pitäis tehdä kun kohdunkaula oli pehmenny ja vähä avautunut;ei supistele.Sokerit vielä alle piikityksen sekä verenpaineet levossa alentuneet :nyt ok.Lepoa ja seksiä maks 1 krt/vko oli äippäpolin neuvo. Tottakai murehdin pysyykö sisällä...

Mielelläni kuulisin miten muut samassa tilanteessa toimivat ovat pärjäilleet loppuun asti.

Rv 28+1 :snotty:

Jouluksi vauva Onko tämä esikoinen? Joillakinhan voi alkaa jotain tapahtua kohdunsuulla jo hyvin varhaiseen. Varsinkin jos supisteluja ei ole niin eipä siinä hirveästi itse voi tehdä, jos kohdunsuulla tapahtuu ilman supistuksiakin. Ottaa vain mahdollisimman rauhallisesti, ei nostele mitään painavia tai rehki muutenkaan kovin ja tosiaan sitä seksiäkin varmaan kannattaa välttää. Mutta tosiaan oon kuullut moneltakin että kohdunkaula on auennut jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa ja silti vauva ongelmitta pysynyt täysaikaseksi asti mahassa.

täällä poksutaan

32+0 POKS

Tänään olisi ohjelmaakin tiedossa kotosalla, pitäisi ompelukone ottaa esiin ja pakata. Huomenna suunnataan aamusta kohti P-Savoa ja lauantaina ristiäisiin ja sunnuntaina katsomaan miehen siskon poikaa :)

Täälläkin poksutaan :) 30+0

Aamulla laitoin tulet leivinuuniin.. Alkaa olla talossa jo vilponen ku kivitalo eikä aurinko enää lämmitä päivällä. Ei kyl oo ku nollan kieppeillä mut tosiaan ku aurinko ei lämmitä niin jäätyhän se pikkuhiljaa.. Kun järvikin jo jäässä :heart:

Olo on oikeastaan aikas hyvä :) Yön nukuin tosi hyvin, poika heräs 7ltä niin ihan virkku olin itseki :) Kyllä sen heti huomaa ku saa nukkua koko yön ilman että tarvii kertaakaan nousta.. Poika valvottanu nyt niin monta viikkoa joka yö et aivan mahtavaa oli herätä täysien yöunien jälkeen :)

Eilen tuli postissa uudet äippähousut, kävin ne nyt aamusta hakeen ku vein pojan hoitoon. Aivan ihanat! Elämäni ekat äitiyshousut jotka on oikeesti hyvän näköset jalassa :p Keksis vielä missä niitä käyttää :LOL:

Huomenia :wave:

Tulin vaan luvatta huikkaamaan että Koivunkäpy on pötkötellyt tuolla Tikkamäellä ja toiveita olis päästä kotiakin tänään. Veikkaan että tulee vaikka kaltereiden läpi, nälässä raukkaa tuolla pitäneet ja koittaneet tappaa tylsyyteen... :D

Toivotaan parasta!

VN toukokuisista :wave:

Kiva Varanikki, kun ilmoittelit koivunkävyn kuulumiset! Muistan siut tuolta kuumeilijoista, oltiin samassa pinossa ja ihanaa kuulla, että teillekkin on toukuussa tulossa oma pieni nyytti :hug: ...

Jessie & :xmas: 27+2

ilmoitelkaas tähän pinoon kunhan uus lokakuun pino on perustettu etten huomaamattani roiku väärässä paikassa taas kuten kuukausi sitten kun ihmettelin päivän hiljaisuutta joulukuisten keskuudessa :whistle: :LOL:

Yhteistyössä