***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

:D neuvola kuulumisia..

hemog..taas lasku suunnassa joten rautaa joka päivälle..paino tasan 108kg ei paha.. edellisiin nähden :whistle:

paineet ja muut ok .. :heart: äänet huiteli yli 140..

ja näillä näkymin viimenen äneuvola käynti oli :D ..siis kun saattaa olla ett 17.11 annetaan jo käynnistys päivä tietoon.. ja jos ei niin sitten viel kerkeen neuvolalle..

hirvee paniikki iski ja tuska hiki.. :headwall: |O ..mie en mene synnyttämään en vaikka mikä ois..

no pakkohan se on :saint: .. antaskohan noi kirjottaa sairaalalle vastuuvapaus paperin jos haluisin poikia täys nukutuksessa kaikista vaaroista huolimatta..
 
Mitähän mieltä OYSissa oltais jos kestoilisin sairaala-ajan vauvan kans? :whistle: tuli vaan äsken mieleen että vois ainaki kokeilla, ei todellakaan huvittais edes vauvan ensipäiviksi laittaa paperivaippaa pienelle :x :x paljon mieluummin pehmoinen harso ja villikset :heart: :saint:
 
miracles, hienoa että vauva oli itsekseen kääntynyt! upeaa!

Tervetuloa uudet! mukaan mahtuu aina :)

Meillä on makuupussien lisäksi myös toppahaalari ja pörröhaalari. Ja kaikki on nyt pesty, jee! jotain vaatetta haluisin vielä ostaa :)

Lepppis rv 35+2
 
POKS POKS 34 täynnä :D
EIkös se 34 ole turvalliset viikot jo syntymään, ja estelyitä kait ei enää sitten olis :whistle: Mutta edellisetkin lapseni mielummin yli ovat menneet ku aikaistaneet tuoloaan, niin en nyt odottele et ennen joulua tulis tämäkään :xmas:

PErhekerhosta just tultiin ja sovittiin, et aletaan tekeen isänpäivä korttia iskälle... saas nähä miten tuon 1,3v kanssa onnistuu maalaukset... isommille on vesivärit ja pienemmälle olis vadelma ja mustikka vesimaalia ;) Et voi vaikka syödä samalla :kieh: Hitsi vaan ku unohdin sen sellofaanin ostaa, et joutuu huomenna sitten ostaan ja paketoimaan lahjan...

Haalareista... Meillä olis pieni ehkä 50cm kokoinen fleecehaalari jossa trikoovuori, sit olis 62cm pörröhaalari jossa myös trikoovuori... Aattelin eka sitä kotiintulohaalariksi, mutta kylläpä se olikin ison kokoinen tuon fleecehaalarin rinnalla, joten taidan ottaa sen pienemmän. Muut onkin sitten kokoa 80cm, et katsellaan miten pärjätään...

Lumiräntää satelis, ei oikein jää edes maahan :ashamed:
Ärsyttävä flunssainen olo edelleen ja lapsilla myös.. tylsää, onneksi ei kuumetta ole just nyt :whistle: Kait se kohta on ku menee sanoon noin...

Jaahas, jaksaiskohan laittaa koneellisen pyykkiä ja etsiä iltaruokaa varten ruoka ohjeen.. :/ VOi elämä et väsyttää... |O

Mutta hauskaa viikonloppua kaikille :flower:

Jisse ja mimmi-jami
 
Tervetuloa uusille tonttuvatsoille! =)

Mä oon nyt ihan hämmentynyt tästä ulkovaatekeskustelusta. Siis mulla ei oo mitään muuta kuin äp-haalari ja makuupussi täs vaihees! Olisinhan ostanut vaikka mitä jos olis varaa, voi blaah... kirppariltakaan ei oo löytynyt mitään unisex-vaatetta. Mikä idea siinä on, että ekan rahan saa päivää ennen LA:ta? En ymmärrä yhtään!

Eikö toppahaalari muuten toimi turvakaukalossa?

Grace & Little 34+3 :heart:
 
No jos on kovin iso toppahaalari niin tuntuu, että kaukalo on yhtä haalaria :LOL:

Niin joo joku tais kysyä, että onko menkkamaiset kivut suppareita, niin mulla synnytyssupistukset alkoi just noilla menkkamaisilla alavatsa ja selkäsäryillä, ja siitä sitten pikkuhiljaa pahenivat. Nytkin oon muutaman kerran bongaillut menkkamaista kipua vattan puolella, joka mennyt ohitse nopeasti.

Tiistaina on vika lääkärineuvola, toivoisin, että olis jo edes jotain pientä tapahtunut tuolla. Tai sit sais luvan loppua nää päivittäiset vihlonnat kohdunsuun tienoilla. Ei sais tuollaisista valittaa, kun täällä toisilla on oikeasti kipuja ja koviakin suppareita, mutta kun itsellä ollut suht oireeton raskaus, niin tuntuu nuo vihlonnat kovin ikäviltä.

Ihanaa, kun täällä vähän lunta satelee, ja maassakin on ehkä sentin kerros lunta.
 
Meritähti mä kans mietin samaa, et monilla on jos jonkulaista haalaria ja lämpöpussia sun muuta. Mulla vain se lämpöpussi, sit tietty äitiyspakkauksen haalari ja ehkä jotain pojan vaatteita, tosin taitaa olla isoja kesävauvalla.. Eli siis joku 74 pienin ku poika kasvo niin nopeasti (ja kasvaa edelleen)
En oo viittiny haalaria tulokkaalle hommata oikeastaan tuon talven takia. Kun meillä on niin jumalattoman kylmä ettei sen kans vaunuilla voi kuitenkaan. Tai no, pakkaset tulee varmaan vasta tammikuussa. Kai sitä jonkulainen haalari tulee ostettua ku näkee kummalle ostettava ;)

Tervetuloa uusille. TuuliK meillä onki samana päivänä la :)

raparperi mullakin yöllä kylkeä kääntäessä ristiselkä paukkuu. Inhan kuuloista, mut jospa se ei lukkoon kuitenkaan missään vaiheessa menis. Sit saattais tulla hätä..

Niin juu ja mekin ollaan jo päästy kotiin :) On ihanaa! Tosin poika on kiukkuinen ku ampiainen. Poron kyljykset ja kermapotut uunissa. Taidan käydä viel ripustamassa pyykit ja sit syömään..

Myräkkä ja keiju 35+1
 
Grace83 älä murehdi niistä haalareista. Kyllä sillä ä-pakkauksen haalarilla pärjää ihan hyvin vaikka onkin alkuun iso. Meillä ei esikoisella ollut muuta kuin ä-pakkauksen haalari käytössä (syntynyt marraskuussa) ja hyvin pärjättiin.

anskuuuu täällä myös vihloo ja ikävästi. Olinkin kovin pettynyt että kohdunsuulla ei ollut mulla tapahtunut mitään. Mutta toivotaan että jos vaikka sulla olis tilanne toinen (et oo sitten turhaan kärsinyt)

darelbeida Kuis käynnistellään, iso vauva?

tintukka76 ihana massu ja komiat kärryt :D

(.) Kovasti itkettää kun ei jaksais noitten muksujen tappeluja. Ja kun ne ei usko mitään |O RV37 alko tänään ja vaikka kuinka yritän ajatella että enää 5vkoa niin ei vaan tahdo jaksaa. Mut pakkohan se on.

niin eli poks rv37 :heart:
 
voi kun mullakin olisi vk37 :ashamed: lähtisin heti huomenna illasta synnyttämään, tai sit sunnuntaina (meillä kun on tuo helppoa päättää koska syntyy, käypi vällyjen välissä ja seuraavana päivänä tulee lähtö )jos näyttää ettei auta niin sit pikkasen akupainantaa ni tuloo.

Noista talvikamoista viel, meillä ei oikeesti edellisillä ole ollu ku toppapuvut, ekalla oli jopa villapukukin sen lisäks, kakkonen tarvinnu sitäkään. ja molemmat on talvivauvoja.
Tai siis oli ekalle anopin tekemä silkkivilla settikin, mutta varmaanhan semmosta raaski käyttää :ashamed: jos tällä sit vaikka siellä kaukalopussissa :LOL: tosin tokko tuomosia kaukalopusseja sillon 7v sitten edes oli kun eka synty..

Kävin prismassa ja päätin etten enää ikinä mene sinne yksin mahan kanssa, saanu alahyllyltä noukittua tavaraa, kassit ei meinannu siirtyä paikasta toiseen, onneks entinen luokkakaveri tuli parkkihallissa auttamaan kun jo melkein itkua väänsin kun en saanu kassia pois kärristä.. kehu viel samalla että näytän hehkeältä, kehtaskin valehdella, tämmönen valas, kävelee ko ois keilapallo jalkojenvälissä, tukka pystyssä ja erittäin tuskasennäkönen kun tuntu että teen kuolemaa, 2h mulla meni kun kävelin ruokapuolen läpi, erittäin notkee ja nopee siis. :kieh:
Mutta ompahan tutit, sit jotai halvatun pullotutteja missä on erinopeuksisia virtauksia riippuen tutin asennosta, tuttiketju, maidonkerääjä, perspyyhkeitä niihin hetkiin kun ollaan kaulaa myöten paskassa ja sähköt on poikki.. sitten seisoo tökötin varmaan 5min korvikehylllyllä, meillä kun ei kumpikaan ole ikinä moista käyttänyt ja viimeksi kun olen moisia edes katsonut purkit oli erinäkösiä, varmaan satakertaa halvempia jne.. nyt löyty jos vaikka mimmosta mömmöö, oli vierotuskorviketta yms :eek: koita siinä viidakossa sitten mietiä mikä purkki on se mitä pitää ostaa kaksi, ihan oman mielenterveyden takia, vaikka ihmettelen jos tällä kertaa ei maitoa nouse.. Mulla kun nuo onnettomat rupelot tuottaa miatoa sen verran että niillä ruokkis kaksoset. :|

Pitäs viel kyetä ruokkoamaan paikkoja ja tekemään kakun, päätin tehdä vimpanpäälle äitykän, karhunvattuhilloa ja suklaamoussea väliin :p

Sunnuntaina syödään lammasta ja juuressosetta, eli perunaa, porkkanaa ja bataattia.. vaihtoehtoisesti uunijuureksia..

Nyt supistaa kyllä niin että perä repee |O

Ja noista menkkajomotuksista, ne on niitä pahimpia, osaavat salakavalasti avata paikkoja paljonkin.
 
Voi kuin ihana masu sulla Tintukka Ja voin kuin komeet kärryt tosiaan!!!!! Kyllä kattesi käyy, kun ei ole nyt asiaa ostaa uusia... :(

Hei Koivunkäpy, mites suostutko kertoon noita akupainanta pisteitä???? Tai siis miten sellainen oikeesti toimii??? Mä olisin ihan valmis jo tän mahan kanssa jos vaikka suostuis noilla pisteillä kääntymäänkin.... kun tais tosiaan kääntyä takas "väärään" asentoon... :kieh: Ja kun tiedossa on oikeesti taas iso mukelo, niin jos jollain keinoilla sais kotikonstein aikaiseksi jotain.. Kun tavis käynnistystä eivät suostu, ku sectio alla....

Mä en taida ostella mitään noita muita juttuja valmiiksi.... Siis pikkusia vaippoja on, vaatteita, sänky tietysti... ja yksi tuttikin on pullojakin on, mutta niissä vanhat tutit, tarttiskohan ees pari uutta ostaa.... ja tuota korviketta???? Miten mä en muista yhtään mitä viimeksi oon ostellut??? :/

Täällä tullut ykskas lunta ainakin viis senttiä... lapset hyppi riemusta tuolla ulkona, vaikka kylläkin aikas räkänenäsinä ja yskäisinä, mutta ainakin tuolle astma lapselleni tekee hyvää olla ulkona, mun mielestä se yskii enempi kun on sisällä juoksemassa...

Juu mutta jos tuon kalan menis ottaan pois uunista ja vääntäis pernamuusit porukalle, niin olis taas masutkin täytetty :p
 
Moi!

Kyllä mä oon helpottunut, että vauva on nyt rt:ssa. Paitsi että nyt mulla on koko ajan pelko persiissä, että on kääntynyt/kääntyy uudestaan väärinpäin. :snotty:
Toimiskohan mulla tuo vällyjen välissä käynti? :whistle: Epäilen vahvasti... Kannan massua varmaan vielä joulukuun puolessa välissäkin.. (la.29.11)

Saan viimesen palkan ensi viikolla, en kyllä ollut lokakuussa kuin pari päivää töissä.. Mutta kun mun työsopimus loppui, niin kai mulle maksetaan lomat pois nyt??? Siinä uskossa olen kyllä... Eikös ne maaliskuusta asti ole kertyneet?

Kävin ostamassa vauvalle tonttulakin! :xmas: Pienin mahdollinen, uppoaa varmaan kyllä silmille asti..

Täällä sataa lunta, taidetaan lähteä ulos kuopuksen kanssa vielä! :wave: Mies on "NIIN" kipee..... :kieh: Makaa sängyn pohjalla..

Miracles ja Tyyne 36+5 :heart:
 
jisse, http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html tuolta löytyy akupisteistä enemmän.. kääntöpisteitä en muista, mutta jos kiinnostaa niin voin kaverilta kysyä joka on perehtynyt asiaan enempi ku lakisallii (eli käynyt kouluja)ja siis tuo SP6 on sellainen millä voi hiukka käynnistellä synnytystä jos jo supistelee valmiiksi.
Samoin tuo vatunlehtitee voi auttaa käynnistymiseen, ite arvelin sitä alkaa juomaan kunahn alkaa vk36, helpottaa kuulemma synnytystä, siitä palautumista ja nopeuttaa maidonnousua..
 
Älkää nyt mammat vielä hätäilkö synnytyksen kanssa. Koettakaa jaksaa lähemmäs laskettua aikaa, niin vauvakin on sitten valmiimpi syntymään. Vaikka ymmärrän kyllä että ei jaksais jos on kipeä ja tukala olo, mutta lapsen parhaaksi :saint:

Mun käsityksen mukaan Zhiyin BL-67 (tai Zhuyin) on se kääntämisen akupiste. Löytyy pikkuvarpaan kynnen ulkosyrjästä. Aika hyvin löytyy materiaalia kun googlettaa tuon pisteen ja sitten breech eli perätila. Enemmän kyllä puhutaan moksautuksesta, kuin pelkästä akupisteen painelusta, mutta toivotaan että tuokin tehoaisi :saint:

Tänään painoin pistettä ihan omalla kynnen syrjällä jonkin aikaa ja sitten kun tonttu oli aktiivisella tuulella latasin tyynyjä lantion alle ja makoilin siinä. Jumatsukki kun tuli oikealta alamasulta kipeäksi :kieh: Säikähdin jo että mitäs nyt tapahtui.
Tuskin ainakaan kääntyi, vaikka näistä liikkeistä on kyllä hankala paikallistaa miten päin siellä köllötellään. Kaupassa kävin niin alakertaan tuntuu ikävästi ja nyt taas painaa tuohon oikealle rinnan alle. Epäilen että pää vielä painaa tuohon ylös ja varpaat kaiveli tuolla alakerrassa :kieh:

Sitten kumarruin pyykkejä laittamaan niin masusta kuului "pulputusta" :D Saman tyylinen ääni kuului keskimmäisen aikaan niihin aikoihin kun hän kääntyi. Täytyy toivoa että tämäkin siellä hiljalleen kääntäisi itseään... Jospa se pulputus on sitä kun vauva nostaa tulpan (eli pyllyn) pois kohdunsuun läheltä niin lapsivesi pääsee sinne kiertämään :LOL:
 
Kiitoksia tervetulotoivotuksista :heart: Ja Tuuli ja anskuuu :wave: (montakohan uuta siinä oikein olikaan?)

Tänään kävin viemässä duunipaikalle firman omaisuutta, jota oli mulle jääny kotiin sairasloman alettua. Eipä autolla ajaminen ole enää kovinkaan herkkua. Ja viimeset farkut läks heti kotona kaapin perukoille, puristi aivan mielettömästi :kieh:

Nyytti myllää kovasti masussa, punkee ja punkee. Yöt menee sen vuoksi valvoessa. Vaikka, onhan se kyl ihanaakin :heart:

Mulla on aivan järkyttävä synnytyspelko, jonka vuoksi oon siirtäny kaiken synnytyspohdinnan sivummalle. Eilen mies ehdotti josko käytäis tutustumassa sie synnärillä, koska ajatteli et se vois helpottaa. No sain kyl luettua virtuaalivalmennusmateriaalin ja lähettiinkin reippaasti sairaalalle. Sairaalan pihalla mulle iski ihan hirvee paniikki. Joo... palattiin sitten kotiin. Mut nyt nähtiin sairaalan pääovet :LOL: Mies on ottanut tän mun "hupsun" pelkoasian tosi ihanasti. Se oli mm. tilannut mulle rentoutus cd:n, kun oli netistä selvitelly apukeinoja pelkoon, ja tätä oli suositeltu. Sit J oli hakenut synnytyspeloista kärsivien "selviytymistarinoita" ja kovasti miettii miten vois auttaa. :heart:
 
Me meinataan pärjätä äippäpakkauksen haalarilla sekä 56cm kokoisella Lindexin nallepuvulla - sillä pörröisellä, jossa on puuvillavuori ja kädet ja jalat saa piiloon kääntöhihoilla ja -lahkeilla. Kokemuksesta tiedän, että tämä riittää meille. Lisänä vaunuissa on pehmeä kantokoppa, lämpöpussi sekä tänään ostettu lampaantalja. Ei ainakaan kylmä tule, vaikka pakkasta tulisikin.

Vauva tuntuu olevan jo hyvin alhaalla. Kovaa kävellessä vihloo. Viimeistä neuvolalääkäriähän mulla ei sitten ole, vaan käyn suoraan äitipolilla sopimassa käynnistysajan. Kahden viikon päästä siis.

Ja possupiikkikin on haettu toissapäivänä. Käsi vähän kipeytyi, muuta oiretta ei tullut.

Jaksamista kaikille :heart:

Sisely rv 35+6, huomenna poksuu =)
 
Nyt mulla taitaa olla pikkasen hölmö kysymys, mutta voiko kohtu tulehtua raskausaikana?

Eilen ku arkkupakastinta pengoin aika tovin (kun se niin täynnä etten saanu tavaraa järjesteltyä samallalailla ku oli, niin joudun kauan niitä järkkäileen et sain luukun kii) niin tunsin kun maha kylmettyi. Ja nyt on sitten aivan mielettömän kipeä. Vihloo. Vai kuvittelenkohan vain..?
Eikö se nosta kuumeen jos kohtu tulehtuu?
 
Täällä odotellaan vieraita, pitäs tuossa 2 jälkeena lkaa valumaan tännepäin..
Jos vaikka ruuan laittas, huominen ruoka onkin tuolla marinoitumassa, lampaanpaistia.. :p

Jumalaton hedari ja turvotus taas vaihteeks, sormiin koskee..
 
huh, meille on kans tulos tänään vieraita juhlimaan mun syntäreitä ja viimeviikonloppuisia häitä, samalla olisi tarkoitus juhlia myös heidän häitään koska menivät samaan aikaan matkalla salaa naimisiin, kuin me suomessa. hirvittää jo valmiiksi. Mulla on ihan kamala olo: oksennan, kakattaa samaan aikaan, nuha flunssa, vatsa ihan hirveän kipeä, välilä supistaa.. En nyt ensikertalaisena tiedä onko synnytys käynnistymässä, vai onko tää van jotain muuta sairastelua jne. Mulla on tänään syntärit ja sain mieheltä kylpyammeen syntrilahjaksi, kun aamulla kylvin kylpyvesi oli ihan oudon väristä, vihertävän keltaista. En tiedä miksi, koska kylvin kynttilän valossa, ja huomasin asian vasta kun mies tuli paikalle ja sytytti valot. Alkoi vaan epäilyttää, että olisko lapsivesi voinut mennä kylvyssä ilman, että mä huomaan sitä. kipuja ei siinä vaiheessa ollut. Nyt vaan ihmetyttää, että mistä mä tiedän jos tässä täytyy synnyttämään lähteä. täytyy kai seurata oloa, että mihin suuntaan menee.

hyviä viikonloppuja kaikille.

Haltia ja peikkopoika 35 + 6
 
Täällä on ruoka valmistumasta kanssa. Lohta ja lohkoperunoita ja kermaviilikastiketta. Jälkiruokasi raparperipaistosta (raparperia ja piirakkataikina päällä) vaniljakastikkeella. Illalla on naposteltavaa, kun tulee meillekin vieraita. Tiedossa illan istumista! Ja piparkakkutaikina ajattelin vääntää, niin pääsee huomenna pipareita leipomaan. En taida jaksaa nyt vääntää kahta erilaista, jos sitten viikon päästä tekisi toisia. On tuo mies niin kultainen, kun auttaa. Pelkään vaan, että ens pe kun teen taikinan valmiiksi, niin tulee yöllä lähtö ja mies saa leipoa pipareita yksinään. Kun ison annoksen teen noista vaaleista, niin voi sitten vieraille tarjota ja jos jää niin ristiäisissäkin.

Mä niin odotan joulua! Joulukirjaa luin ja mietin, että pitäisi ensi viikolla tehdä porkkanalaatikkoa pakkaseen ja syötäväksikin. Toivon, että saadaan työmaalta kinkkulahjakortti (sillä saa cittarista kinkkua/kalkkunaa/juustoa), kuten viime vuonnakin. Ostan reilusti kalkkunarullia ja juustoa :D.

Mukavaa lauantaipäivää kaikille!

Kattiina ja Möykky 37+2
 
Apua,meillä neitillä yskä,nuha,säryt ja kuume.Soittelin tk:hin.Epäilivät et kyl se sikaa on.Kokeita ei enää oteta.Aloittavat sit lääkityksen mulla ku oireet ilmaantuu ku oon "riskiryhmässä 4 vaivalla"...Toki ihme voi sattua ja torstaina otettu rokote tehoaakin.Tosin oon itte jo alistunut taudin tulemiseen...Itku, menis nyt edes kohtalaisen iisisti lävitse....
 

Yhteistyössä