***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Nonni, piti tilata itselle ruskovillan rinnanlämmittimet, kun eilen ulos mennessä kipeyty rinnat älyttömästi. Sanoin miehelle, etten aio tästä kärsiä yhtään enempää. Mietin lämpöpussin tilaamistakin kaukaloon, mutta otin sitten järjen päähän, kun meillä ei juuri tulla autolla kuitenkaan liikkumaan. Ne matkat mitä liikutaan, niin voin ehkä vauvan pukea tuohon 56 cm haalariin. Leikkimattoa mietin kanssa jo valmiiksi, mutta annoin vielä olla. Kävin tädin puolesta hänen tytölle ostamassa, niin olen hinkunut nyt samanlaista :D.

MInkä kokoisia ulkovaatteita olette hankkineet vauvoille? Itse ajattelin ostaa vaunuihin sen lämpöpussin ja sitten pitkän pähkäilyn jälkeen ostin eilen 62-senttisen ulkoilupuvun, kun se 56-senttinen jäisi kuitenkin jo varmaan tammikuussa pieneksi.

Täälläkin alkaa tuntua että joku tunkee kohta housuista läpi. Masukki on siis laskeutunut. Muut ennen synnyttäneet, muistatteko miten pitkään teillä on kestänyt laskeutumisesta synnytykseen? Muistelen itsellä että eka laskeutui rv 36 ja oli masussa sen jälkeen vielä kuukauden.

Töitä ois jäljellä vielä 1,5 viikkoa, sen yritän jaksaa.

Bellona 33+3

Meillä on kaksi sellaista Lindexin pörröpukua 56 ja 62cm, ja sitten on kaksi ihan kunnon toppahaalaria, jotka molemmat 62cm, jospa niillä pärjäisi tämän talven tai ainakin jonnekin helmi-maaliskuulle, se toinen 62cm on meinaa tosi reilun kokoinen.

Mulla päivittäin välillä aika kovaakin vihlontaa tuolla alakerrassa ja paineentuntua. Esikko oli muistaakseni useamman viikon alhaalla lähtöasemissa, mutta syntyi sitten vasta rv 41+0. Mutta en muista, että ois tässä vaiheessa näin paljoa vihlonnut alakertaa. Ja välillä oon supistuksiakin bongaillut, esikosta kun ei niitäkään ollut yhtään ennenkuin kunnon synnytyssupistukset alkoi.

Meillä ei ole hoitopöytää ollenkaan, vaan kylppärissä pyykkikoneen päällä hoitoalusta tai se hoitopehmuste mikä onkaan. Esikon aikana oli kanssa kylppärissä tuo hoitopiste, siellähän ne kakkapyllytkin pestään, niin oli jotenkin helpompaa, kun oli sitten tuo "hoitoasema" siinä samassa.

ansku 34+6

eka laskeutu 2vk ennen synnytystä, kakkonen oli lähtökuopissa jo vk25 eikä sieltä enää saanu nostettua käsin vaikka lääkärit kui yritti. tää laskeutu tuossa viimeviikolla, saas nähdä koska poksahtaa sit. tulppaa tulee :$ ja muutenki taas ihan outo olo. :kieh:

Esikko kiinnitty muistaakseni 2 viikkoa ennen synnytystä. Siis sf-mitasta päättelin..

Voiko sen jotenki tuntua kun vauva kiinnittyy? Kun välillä tuntunu tosi oudolta, ihan ku olis kuoppiinsa menossa. Mut sen jälkeen neukka käsikopelolla tuntenu et ei vielä ihan kuopissaan..

Miestä piti kopteri tulla 9ltä hakemaan työmaalta, että pääsevät vknloppuvapaalle.. Vaan ei ollu kopteri päässy. Saas nähdä pääsekö tänään tulemaankaan.. :(

Aamulla oli sokerirasitus ja meni yllättävän kevyesti eikä onneksi tullut siitä litkusta edes paha olo.

Yöllä taas supisti, nyt kolmas yö peräkkäin. Veikkaan että ohituskaistalle mennään ja vauva syntyy jo viikolla 37+. Harmittaa vaan kun perätilassa ollaan ja sektioon menen niin jos ehtii käynnistyä itsekseen.

Tule miracles sitten kertomaan miten kääntöyritys onnistui. Itse päätin eilen, että taidan kieltäytyä siitä.

Leppis ja tonttutyttö rv35+1

huoh mikä aamu.. pojalla rankka lääkärireissu takana, ei kertaakaan aiemmin oo tarvinu (onneks!!!) käyttää, nyt oli niin itkunen ja haroi korvaa, että käytettiin. no, kumpiki korva tulehtunu. :'( itki raukka niin sydäntäsärkevästi koko lääkärireissun ja lääkkeenhakureissun että ite täällä kyynelehdin pienen puolesta nyt kun sain hänet vihdoin nukahtamaan omaan sänkyynsä.. :'( ai nyt se sit heräs ->

upp, jos teillä on yliopistonapteekkia lähellä niin sieltä saa puuduttavia korvatippoja, onhan niitten laitto hiukka haastavaa, mut saapi ens yönä nukuttua.. -kertoo kahden korvakierteisen äiti-

mä en ihan oikeesti enää tiedä koskeeko mulla ala vai yläpäähän enemmän, vai kenties siihen väliin.. |O

No nyt on mies tulossa, tunnin päästä täällä :heart:
Mutta kiukkunen ku mikä. Ärsyttää nuo ihme reaktiot asioihin, vaikkei mitään oo ees tapahtunu. Nyt SE keksiny että mä olen keksiny jotain.. Tiedä sit mitä. Taidan kysyä siltä kotimatkalla että mitähän se luulee mun keksineen. Kiva saada tuollanen äkäpussi kotia :headwall:

Koivunkäpy, kiitos vinkistä! Täytyy miettiä käviskö ostamassa vai sinnitteliskö vaan särkylääkkeellä..viime yökin kun meni mallikkaasti kertaakaan heräämättä, niin tiiä sitte.. muistatko mikä noiden tippojen nimi on?

tais olla professorin puuduttavat tipat jos en väärin muista. ja sipulia/valkosipulia pilkottuna sängynviereen. ja jos on nenu tukossa niin sekin kannattaa hoitaa pois ennen nukkumaan menoa koska se lisää kipua korvissa.

Tehokasta, sain pöydän tyhjäksi, astianpesukoneen hoideltua, kaukalopussin kiinni kaukaloon ja koneellisen pyykkiä laitoin :saint:

Ok, kiitos vinkeistä! nenää me ei tahdota saada tuolta mitenkään tyhjäksi :( :ashamed: niistäjällä ei puhettakaan että antais nenään koskea... nytkin poika nukkuu tyynyihin tuettuna aika pystyasennossa että henki kulkis ja ei ois hirvee paine korvissa.. jospa se sais nukuttua nyt, heräilee kylläkin vähänväliä. :/ taitaa lämpöäkin olla nyt kun tuntui niin kuumalta (vain ylävartalo, varpaat ihan kylmät..)

anteeksi purkautuminen "pelkästä" korvatulehduksesta, muilla pahempiakin sairauksia.... :'( :hug: mutta silti se aina oman lapsen (pienikin) sairastelu painaa mieltä ja huolettaa.

upp3 toivottavasti teidän pikkuinen paranee pian. yksi tapa saada lapsi nukkumaan yläviistoon, on laittaa lapsen sängyn tyynynpäädyn jalkojen alle jotain esim kirjoja. Entäs oletko kokeillut höyryhengitystä?

Vauvan ulkovaatteista minä olen vielä vähän jäljessä hankinnoissa. Toppapuku on vain se äitiyspakkauksen puku, olen ajatellut, että jos tarvii tosi paksun, niin laitan sen ja alle sitten jotain. Kaverilta saan varmaankin toppapussin, kun hänen vauvansa kasvaa näillä viikoilla siitä ulos. Tänään tilasin ellokselta sellaisen teddypuvun kokoa 62 en viitsinyt ihan 50 cm tilata, kun pelkään, että jää heti pieneksi. Jonkun lämpimän puvun saatan vielä ostaa kokoa 56. Katsotaan sitten kun vauva syntyy, jos on tarvetta.

Nyt ihmetyttää, kun on ollut supistuksia epäsäännöllisen säännöllisesti n 4 kertaa tunnissa, eivät edelleenkään ole kipeitä, mutta tuntuvat kyllä. Illalla pitäisi ielä lähteä yhteen palaveriin, ja koska autoissa ei ole talvirenkaita, ja hirveä lumimyrsky on yllättänyt, niin julkisilla on lähdettävä. saa nähdä selviänkö reissusta synnyttämättä. Sairaalaan lähtökin pelottaa, koska matkaa olis 100 km kun sinne tammisaareen ollaa täältä espoosta menossa, eikä viitsis lähteä turhaan liukastelemaan kesärenkailla. Pitääkö sitä sitten jorviin mennä, jos hätä tulee. muutenkaan en tiedä tuosta kohdunsuun tilanteesta yhtään, että onko vauva tulossa nyt vai viikon päästä, kukaan kun sitä ei ole 4 viikkoon tarkistanut, ja lääkäri olis vasta viikonpäästä.. no tässä jännitetään nyt sitten.

Tsemppiä kaikille viimemetreille.

Haltia, joo ollaankin nostettu kirjoilla sängyn päätyä flunssien aikaan, mutta poju on aika liikkuvaista sorttia eikä todellakaan nuku aina pää samassa sängyn päädyssä nii siinä mielessä haasteellinen kohottaa sängyn päätyä :D höyryhengittelyä ei olla testattu toistaiseksi, pitää kokeilla jos oikein tukkoiseksi menee.. ja koivunkäpy, kiitti vikki muistutuksesta! :) sitä onki tuolla kaapissa kun itekin joskus sitä flunssaisena käytän ;)

TAYS:ssa käytäntö on se, että vieriosastolle saa tulla vain isät ja sisarukset, ja ymmärrän sen kyllä oikein hyvin. Onhan osasto täynnä vastasyntyneitä, joilla vastustuskykyä ei ole juuri nimeksikään ja mahdollisesti myös raskaanaolevia. Synnytykseen isät saa tulla ihan normaalisti kyllä.

Hei mammat!

Olihan se Bulgarian jogurtti, joka auttaa hiivaan? Mulla ollut pari päivää outo olo, rupee kyllästyttää se suihkussa asuminenkin (vaikka kivaa yleensä onkin!)

Rupes taas arvostamaan kunnolla omaa kotia ja elämää muutenkin, kun meidän viereisessä opiskelija-asuntolassa paloi yöllä! Oli ainakin 100 evakuoitu, paha tilanne. Väsyttää niin kovasti nyt kun tuli valvottua ja aamulla piti mennä jo lekurille...

Koittakaa jaksella pimeydessä! Kynttilät on hyvä apu =)

Grace & Little 34+2 :heart:

Moikka!
Mahtuuko mukaan?
Laskettu aika 10.12, toista odotellaan, synnytyssairaala SEKS ja poika on tuloillaan.
Tänään 35+0..
Asumme etelä-pohjanmaalla ja esikoinen on myöskin poika. aika kloppi jo alkaa olla :heart:

TuuliK tervetuloa mukaan jännäilemään vielä näin viime metreillä!

Täällä on tänään ollut kyllä niin outo olo. Vähän kipuilee ja vatsa menee tosi kovaksi vähän väliä ja väsyttää yms. En tiedä johtuuko siitä että synnytys lähenee vai onko ton rokotteen vaikutusta ja ihan vaan yleistä huonoa oloa. Mies on vielä lähdössä viikonlopuksi työmatkalle, joten paras ettei synny vielä viikonlopun aikana!

TuuliK:lle tervetuloheilutus täältäkin, toki mukaan mahtuu kun vielä kerkeääkin :) Meillä onkin lasketut ajat lähekkäisinä päivinä :)

Mulla ei edelleenkään mitään tuntemuksia viitaten synnytykseen, mutta välillä pieni puskee itseään niin tuonne suoraan alaspäin, että tuntu viimeksi eilen Citymarketissa että kyllä kai tuo kohta synnyttää itse itsensä tonne housuihin :D

Tetasha :heart: Milli 35+2

upp: mäki vannon ehottomasti sipulin nimiin.. (ja meil isäntä ei voi sietää sipulia, mut flunssa aikana siltä ei kysellä), toinen hyvä nenän aukasia on raitisilma niin ja se höyry.. ja jos sul on ni anna Buranaa ja Panadolia kumpaaki yhtäaikaa (mä annan korvalapselle kumpaaki maximi annokset), mut sain "kinuttua" viime korvareissulla tuolla bronaxenin mut sit voi antaa Panadolia tarvittaessa (pitäähän se sh:n lapsella olla lääkitys kohillaan), ei ku toden mukaan meil käytetään särkylääkkeitä aika harvon, mut annan sit reilusti ku tarttee, ali annoksista ku on ennemmin haittaa mitä hyötyä.
tuuliK: tervetuloa lopputaipaleelle mukaan-
Grace83 tietty kannattaa raskaana ollessa ensin varmistaa et on hiivaa, mut bulgarian jogurtti tai yleensäkki maustamaton jogurtti, piimä ja rahka on oivia hiiva lääkkeitä ja helpottaa oireita.

Mä oon edistyny: sain eilen laitettua pienimmät vauvan vaatteet yhteen korriin. Ajattelin et en pese kuin käyttämättömän (pakkauksen vaatteet), ku ovat ollee sisällä et enintään ovat vähän pölyyntyneet.
Eilen sain ikkunatki ulkoakäsin vihdoin pestyä ja alotettua sen vauvapyykin pesu.
Päivällä kävin kangaskaupassa, ni siel täti ihmetteli et oot aatellu jo jouluun valmistautua (sanoinki et joo aattelin jo sen jouluressin alottaa). Kävin hakeen tilkkuja et saan neitille tehtyä pukinkonttiin nukenvaippoja ja kummipojilla froteeta lannepyyhkeitä varten. niin ja punasta kangasta tonttulakkeja varten (aattelin taas tehä sellasia neliötonttulakkeja ja laittaa sit "korviin" tiu-ut tän tyylinen http://kimperi.com/product_info.php?cPath=29_14_57&products_id=28 )
sukkis 35+4

:)

Tuolla toisella palstalla oon enimmäkseen kirjootellu, mutta alko niin rassaamaan, kun sen pätkii ja pätkii ja vielä kerran pätkii.

Esikoinen synty 38+2, nyt siis enää reilu 3viikkoa niille viikoille :eek:
Ja nyt alkaa olla aika tuskainen olo aina toisinaan. Puukkoja tökitään jatkuvasti jonnekin häpyluun/kohdunsuun tietämille. Saapi nähdä malttaako pysyä yhtä kauan kuin isoveljensä masussa.
Toivon kyllä, että pysyy. Jos yhtä pienenä kasvaa (niinku veikattu on), Topi oli syntyessään 2840g. Pienenpieni poika siis..
Alan kyllä olla aika tympääntyny tähän etureppuun :D

Voih, ette usko!!!

Tyyne oli kuuliaisena tyttönä päättänyt kääntyä yön aikana ihan oikeinpäin! :D :attn: :D
Eilen siis neuvolassa oli vielä perätilassa.
Kätilö sanoi jo ennen ultraa kun kokeili, että hänen mielestään pää tuntui alhaalla, mutta ei uskalla luvata. Sitten kun laittoi käyrälle, niin sydänäänet kuului ihan alhaalta, eilen ne kuului tissin alapuolelta. :D

Ultrassa sitten varmistui, että siellä ollaan pää alaspäin. Lääkäri oli vaan IHAN sekaisin.
Kun menin siihen lavitsalle, niin sanoi, että katsotaan nyt sitten, otetaan Sinut varmaan pitemmäksi aikaa tarkkailuun osastolle.. Olin ihan :eek: ja sydän rupes hakkaamaan hulluna. Sitten katsoi ultralla mahaan ja oli ihan ihmeissään.. Kysyi, että kuka minä oikein olenkaan ja hoitajalta että eikö tämä ollutkaan se edellinen perätilapotilas.. Tsiisus mitä säätöä!!! |O Säikähdin aivan hemmetisti, kun alkoi epäröimään sen ultraamisen jälkeen, että mitä siellä oikein näkyi. :x
Mutta, loppu hyvin, kaikki hyvin! :heart: Painoarvioksi sai 2,9kg ja kaikki oli ok masukilla.

Nyt täytyy vaan toivoa, että pysyy kans rt:ssa loppuun asti!

Vauvan ulkovaatteet Meillä on 56cm ja 62cm fleecehaalarit, 50cm ja 62cm H&M:n pörröpuvut ja 56cm toppapuku (on kyllä reilu). Vaunuihin on Eisbärchen lämpöpussi ja kaukaloon semmonen fleecepussi. Eiköhän noilla pärjää. :saint:

Miracles, hienoa että on kääntyny ite! ny vaan paljon kyykistelyä :D

Ja täällä kävi pienimuotoine näksidentti, poika sotkeentu jalkoihinsa ja onnistu kaatumaan töpselin päälle, silmäkulmassa pieni vekki ja jumalaton paukama/mustelma.. piti jo miettiä tarviiko lähtä lääkäriin että saiko aivotäräyksen, mut nyt on jo ihan ok, mitä ny valitttaa ettei pysty hymyilee ku koskee silmäkulmaan..

täällä jatkuu alakertatuntemukset, jospa se nyt ei kumminkaa vielä ois tulossa pois..

Yhteistyössä