***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Ja noista haalareista piti vielä kommentoida, että esikoisen aikaan meillä mentiin äp-haalarilla ja ruskovillan haalarilla. Tosin äp-haalaria ei paljon tullut käytettyä kun lasitetulla parvekkeella nukkui. mieluummin laitoin sit villapaidan sen villahaalarin päälle kun ton äp-haalarin, joka musta jotenkin hiosti. Mutta tosiaan sairaalasta kun pientä lähdettiin kotiin kuskaamaan äp-haalarissa ja kaukalossa, niin oli kyllä touhua.

Nyt sitten on se pikkuinen puku ostettu, mutta myös tuo lämpöpussi =) Jotenkin sitä halusi nyt että on oikean kokoinen haalari.

Harmittaa, kun väsyneenä alkaa esikoiselle tiuskia... Sanoi mulle tänään että "äiti on nätisti". Ei voinut kyllä kun halata pikkuista :LOL:

Enni
 
syntärit juhlittu eilen, ja kahdella vieraalla tänään liki 40 kuumetta.
Isänpäivä vietetty, ensin aamu anoppilassa ja sit kateltiin pari leffaa lasten kanssa ja systeri kävi ukkosa kans tytön synttäreillä.
Ja kertoi että isäsä tuli tänään veljensä luonta Oulusta ja heillä on possunuhaa.. nyt sitten varmaan oon vainoharhaisena kotona kun ukko näköö un isäpuolta kutakuinki päivittäin töissä eikä ole viel saanu rokotetta.. :ashamed: tuo synnytys kun alkaa olemaan aika lähellä, kotiin ei kuulemma ole asiaa jos perheessä on possunuhaa..

Dare, toivotaan että juttelu helpottaa..

Joku muu oli kanssa jolla oli mielenpäällä tuo synnytys, mulle neuvolantäti joskus sanoi että laittaa pelkopolille mut jos viellä raskaaksi tulen, mutta ei tuo oo pistäny, johtunee siitä että ei viimekerrasta jääny pelkoa sinänsä, toivon vain että ei tällä kertaa ihan samallatavalla rymise.
Tiistaina on neuvola, ihanaa, saa tietää onko alakerrassa mikä tilanne, mullahan paikat kypsyy vaikka ei supistelisi.
Paripäivää tuntunu että tenava oikeesti tippuu jos aivastan, niin kamala paine alakerrassa. |O

Jenninho, mä oon sitä mieltä että maailman väkiluku ois aikapaljon pienempi jos kaikilla olisi tällainen raskaus. mulle on muten pahaolo tullu takasin, sama oli edellisessä raskaudessa. tyttöä odottaessa ei oikeestaan ollu muuta ku alussa pientä etovaa oloa ja lopussa pieniä liitoskipuja, mut sillon pysty helposti kävelee pari kilsaa putkeen.. nyt varmaan kuolisin ensimmäisen 200m jälkeen :kieh: juu raskaus on naisen parasta aikaa..

Mä lastasin tänään turvakaukaloon Tinkan kotiintulo vaatteet ja otin pinniksen patjan oikeemaan.. pitäs varmaan pinnis tyhjentää vaikka huomenna niin saa sinne sitten patjan ja lakanat, jos pyöräyttäs peiton rummussa ni sais enimmät karvat pois, poika kun ehti pyöräyttää sen laittalla jo.. voiskin huomenna jos on pakkasta niin kantaa kaikkien peitot ja tyynyt ulos tuultumaan.
Ihanaa kun on jo 34+5!! viikot, jokainen päivä on plussaa, ja reilu viikko niin saa jo hyvillämielin syntyä.

Mä en ollu mittaillu sokereita taas aikoihin, aamupalanjälkeen narahdin kun päätin ottaa vuorokausukäyrän tänään.. ei onneks ollu ku 7.7, mutta kun olisi hyvä olla alle 7.5, päivä ruuan jälkeen oli 7.1 saa nähdä mitä se on sit iltapalan jälkeen.
Ilkeetä kun harvoin tulee supistuksia mutta ne mitkä tulee niin tuntuu että pylly halkee ja henki lamaantuu..
jaha, eiköhän siinä ollukki taas mun osuus diipadaapasta tälle päivää :LOL:
 
Täällä ei varmaan oltaisi vieläkään hereillä, jos mies ei olisi käynyt herättämässä. Kurkkua kaivaa ja nenä tukossa. Kai se on uskottava, että flunssa yrittää tulla päälle, vaikkei nosta edes lämpöä. Jospa tämä ohi menisi. Vetää olon vaan aika veteläksi.

Kai se pitäisi lähteä jotain aamupalaa katselemaan. Katsomaan, mitä tekisi mieli syödä ja mitä sitten lopulta menee alas.

Kattiina ja Möykky 37+4
 
Nukuin piiiiiiiitkästä aikaa megahuonosti. |O |O Kuopus 3v taas veteli unta palloon klo 20-9. :saint:

Täytys lähtee puistoon könöttämään, inhottavaa vaan kun toppahousut ei mahu päälle, saa värjötellä.
Illalla onkin kauan odotettu TI-TI NALLEN KONSERTTI!!! :wave: Mitenhän tuo tyttö pysyy housuissaan iltaan asti.....
 
Heipat täältäkin. Täälläkin aivan jumalaton väsymys.. Illan supisteli säännöllisen epäsäännöllisesti (10-6 min välein monta tuntia). Just ennen nukkumaanmenoa tuli viel joku kestosupistus. Alkuyö meni aivan pyöriessä, kolmen aikaan kävin viel vessassa ja sen jälkeen nukahdin. Miehellä soi puol 8 herätyskello, häippäs taas viikoks töihin. Ja poika tietty heräs ku mies alko möykkään, eikä enää suostunu nukkuun..

Jäätiin nyt sit tosiaan kaksitaan. Mitenhän nämä päivät käyttäis järkevästi. Ulkoilla tietty pitäis kans (kun tuo ei kyllä muuten syö ruokaa) mut tuolla on aivan sairaan liukasta. Ja muutenki, ei kauheasti voimat riitä ulkoiluun. Pakkohan se kuiten on. Ku vaan sais silmät auki.. Ulkona ne tietty aukeis :D

Huomenna olis lääkäri. Synnytystapa-arvio ja kait se kohdunkaulan tilanteen kattoo samalla.. Saas nähdä minkä tuomion saan.. Joko sitä kohta tarvii suunnata kohti rovaniemeä.

Myräkkä ja keiju 35+4
 
Helou!

Meillä oli hiukka haikeat tunnelmat isänpäivänä :snotty: . Olen jo aiemminkin tainnut mainita, että oma isäni kuoli neljä vuotta sitten ja miehen isä noin puolivuotta sitten, joten itku pääsi mieheltä, kun tytöt toivat isänpäiväkortit ja lahjat. Ja samoin sitten itseltäkin, kun muutenkin hormoonien takia itku herkässä. Ja kaiken lisäksi mies oli koko viikonlopun töissä aamusta iltaan, joten nyt oli ensimmäinen isänpäivä, ettei ollut oikein yhtään isää, ketä juhlia, vain hautakynttilöitä sai toimittaa.
Muistan itsekkin, että ensimmäinen vuosi kuolemasta on tosi rankka ja kaikki juhlapyhät yhtä tuskaa :snotty: .

Ja kaikenlisäksi tämä nuorimmainen tyttö 5 v, sairastui eilen illalla johonkin rokkoon :/ . Lämpöä oli illalla 37,5 ja keholle alkoi ilmestuä näppylöitä ja nyt aamulla olivat lisääntyneet reilusti. Nyt niitä on päässä, naamassa, koko keholla ja jaloissa. Nyt tässä vähän arvotaan, että onko tuo enterorokkoa vai vesirokkoa :whistle: . Toivon todella, että olisi vesirokko, on ainut meidän perheessä, joka ei ole sitä sairastanut. Jos on enteroa, niin sehän vissiin voisi tarttua minuunkin, eikö? Ainakin joihinkin näppylöihin on alkanut tulla pieni vesirakkula, mutta niinhän taitaa olla enterossakin, tosin luin netistä, että entero rakkuloita esiintyisi enimmäkseen käsissä ja jaloissa ja suussa ja nämä tosiaan ovat ihan joka paikassa ja tosiaan hiukan jo kutisee...
Mutta siitä olen iloinen, että tää rokko tuli nyt ennen vauvan syntymää, eikä sitten siinä vaiheessa, ku pieni on jo talossa.

Tällaisia alakuloisia uutisia täältäpäin taasen, mutta eiköhän tää tästä...

Jessie + :xmas: 32+6
 
Muakin ärsyttää, kun normivaatteista enää pieni osa sopii päälle. Ja nekin vähät alkaa ahdistamaan, eikä vetskarit tietenkään mahdu kiinni... Mutta mammavaatetta en enää osta, kun en ole tähänkään asti ostanut ;)

Vauva on ihan lähtökuopissa jo, sen pään tuntee ihan itse kokeilemalla. Vähitellen alkaa jännittämään, että minkälainen pieni ihminen meidän perheeseen vielä saapuukaan.

Sisely rv 36+2
 
Tervehdys täältäkin!

Alkoipas viikko ikävästi.. Vein tytön aamulla eskariin, niin sanottiin et useampi lapsi on pois, sikaflunssa sitten iskenyt tytönkin päiväkotiin :/ Ja lisäksi parilla lapsella enterorokkoa! Tässäpä saa kauhulla odotella milloin tarttuu. Reilu viikko kun rokotuksen sain, jospa vasta-aineita alkaisi olla jo ettei minuun tartu. Mutta tuo enterorokko mietityttää.. Kun vaan pääsisi terveenä synnyttämään!

Mielialat vaihtelee laidasta laitaan.. Varsinkin illalla ja yöllä kun ei uni tule niin tulee mietittyä ja murehdittua kaikenlaista. Huolettaa vauva-ajan jaksaminen, esikoisen suhtautuminen vauvan syntymään, itse synnytys ja vauvan terveys ym. Pienetkin asiat tuntuu yöllä miettiessä paisuvan niin suuriin mittoihin :(

Pitäisköhän mennä hetkeksi nukkumaan, yö meni närästyksen kans tuskaillessa.

takhisis + masukki 36+3
 
Täällä supistaa ja on menkkakipuja. Jotain limatulpan tapaistakin on tullut taas tänä aamuna. Hitsi kun tekisi mieli olla ajattelematta sýnnytystä, mutta se on niin vaikeaa kun supistaa säännöllisesti. Ja tässä pitäisi vielä hiukan yli kolme viikkoa odottaa LA:han. Mielelläni kyllä synnyttäisin jo rv 38, mutta mun tuurilla tässä supistellaan ainakin viikoille 41.

Täällä onkin jo monella synnytyksen merkkejä ilmassa! Kukakohan ehtii ekana. osalla onkin jo hyvät viikot menossa eli eiköhän ekat joulukuiset pian kuoriudu. :)

takhisis saisitko pidettyä tytön kotona kunnes tuo pahin tartunta-aika enterossa ja sikiksessä on ohi?

katrinainen ja potkija 36+5
 
Tänne onkin taas tulut paljon kirjoitusta, ja monella aika alakuloisetkin tunnelmat. Tämä talviaka taitaa olla siinä mielessä ikävää loppuraskaudelle, että kaiken maailman taudit oikein jyllää. Meillä on edelleen miehen kanssa tämä flunssa, jota ei itse olla siaksi määritelty, koska kuumetta ei ole noussut, ja nenä vuotaa hullun lailla. Tiedä sitten niistä muunnelmista toisaalta. Harmittaa, kun mieskin saisi nyt sen sikapiikin, mutta on niin kiireinen viikko, ettei taida ehtiä käydä hakemassa, ja yliopistollekin menossa, sieltähän sen taudin tietnkin saa. Mulla onneksi jo viikko rokotuksesta, että ehkä on jo jonkinlaista immuniteettiä muodostunut. Muuten ei ole kyllä kipeänä mukava synnyttää.

Mulla sitten lauantaina supisteli ihan säännöllisesti koko päivän. Tihenivät supparit parhaimmillaan väli oli vain 6 min. pisimmillään 20 min välein, kipeitä eivät olleet, mutta sellaisia, että tunui, ninkuin joku puskisi tosissaan alas. Soitin jo sairaalaan ja sanoivat, että mielellään mut tarkastukseen ottavat, mutta jäin vielä yöksi kotiin, koska illalla supparit helpotti, ja olo oli ihan ok, maha kyllä näytti jotenkin tippuneen. Eilen sitten sen jälkeen, kun olin keittänyt isännälle kahvit ja leiponut croisantit ja antanut isyyspakkauksen, jonka toinen avasi tippa linssissä lähdettiin isäinpäiväajelulle sairaalaan. Vauva pyöri ihan hirveästi ympyrää, kun sydänkäyrää otettiin, ja käyrä olikin hurja sykkeet välillä 144 - 177, mutta ihan ok, verenpaineet mulla oli 138/85 pissa puhdas, kohdunsuu oli pehmeä, mutta jäljellä 2 cm ja se osittain kiinni, vauva oli laskeutunut, mutta mahtuu kuulemma vielä laskeutumaan lisää. Vauvalla kaikki oli hyvin. Painoarvio ultran mukaan oli tällä hetkellä 2,9kg, eli ei mikään pieni poika taida meillekään olla tulossa, ei tarvisi ainakaan ihan yliajalle mennä, vaikka tuskin meneekään, kun nyt jo supistelee niin paljon. napanuoran virtaukset oli hyvät, lapsiveden määrä normali, vauva teki hengitysharjoituksia ja istukka ihan hyvin siirtynyt ylös kohdunsuulta, että vauva pääsee syntymään ala kautta. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva saa tulla kun on tulakseen, mutta tuskin tuo ihan heti sieltä kuitenkaan on puskemassa. Tuli kyllä helpottunut olo, ja oli ihana isäinpäivälahja miehelle, kun näki poikansa ultralla, oli niin kaunis ja selvä kuva :heart: Torstaina olis sitten neuvola ja lääkäri ja se synnytystapa-arvio, ihan kiva kuulla mihin suuntaan tuo alakerran tilanne on siihen mennessä muuttunut. Sekin oli muuten jännää, että sairaalassa, kun odottelimme lääkäriä köllötellen synnytyshuoneessa, tuli jotenkin kauhean turvallinen ja hyä olo. Oikein alkaoi tuntumaan, että voisi pieni jo tulla maailmaan. Niin ja ke olis sairaalaan tutustuminen.

Minkälaiset ne rinnanlämmittimet on? kun ajattelin itse sellaiset tehdä, mutta jotenkin en käsitä miten ne pysyy sitten rinnoilla? laitetaanko ne liivejen sisään? ja jos laitetaan, eikö ne kutita todella ikävästi?

Nyt pyörii koneessa kestovaipat ja harsoliinat. Alkaa tässä kaikki olla rintapumppua vaille hankittuna.

Leppoisaa alkanutta viikkoa kaikille

Haltia ja Peikkopoika 36 + 1
 
Haltia. Mukava kuulla sinusta ja että kaikki on hyvin, minä jo mietin kun ei sinusta kuulunut.
Nuo ruskovillan tissislämmittimet ei kyllä kutita ja ne oon laittanut liivien sisään niin pysyvät paikallaan.

Takhisis: Minäkin mietin, voitko lasta pitää kotona. Se enterorokkohan mulla oli jo toista kertaa ja tällä kertaa se nosti sen korkeen kuumeen, kun mulla sitten epäiltiin sitä sikaa sillon. Ja sillon jos oisin synnyttämään joutunut, niin apua.

Itse tuossa juuri kanssa pohdin, että missä välissä tässä muka lepäilee, kun tuon esikoisen kanssa pitää puuhailla ja tosiaan ulkoillakin :/ Nyt onneksi aletaan meneen päiväunille, niin saa itsekin hetken huilia. Onneksi pari yötä on taas mennyt tosi hyvin, että ei ole tarvinnut pojan takia heräillä ja pissahätääkin olen yrittänyt pinnistää aamuun...

Enni ja pikkuinen 36+2
 
katrinainen, mietin kyllä et pitäisin tytön kotona jonkin aikaa, mutta toisaalta vähän hankalaa.. Tuntuu et jääkö eskarijutuissa kovasti jälkeen. Ja neiti kun on niin energinen ja jatkuvasti pitäisi olla tekemistä, niin tuntuu itsellä näin loppuraskaudesta väsyneenä ja kipeänä, et millä ihmeellä saan sen ajan kulumaan neljän seinän sisällä kun ei kavereitakaan täällä sitten ole :eek:
Mutta toisaalta jos siten välttyisi noilta taudeilta, en tiiä..

Kyllä hankalaan aikaan vuodesta ajoittuu tämä loppuraskaus, tautien kannalta siis :/
 
enterosta: oon kuullu et aika moni, kuka on sairastanu possuflunssan on saanu enterorokon päälle, et taitavat kumpiki tauti nyt jyllätä ja sit ku possuflunssan takia vastustuskyky alhaalla, ni saa päälle tuon enteron. Äippäliinit ketkä ootta huolissaan, ni suurin osa aikuisista on enteron sairastanu lapsena (oireisena tai oireettomana) ja tässä vaiheessa raskautta siitä ei enään äidille/lapselle ole isompaa vaaraa, koska lapselle on jo kehyneet tärkeimmät elimet ja ovat lähinnä masussa enään vain kasvamassa! Kun soittaa tk:n ni voivat tehä lähetteen labraan, ni saa tiedon onko vasta-aineita veressä.

haltia: mul on nämä ruskovillan rinnanlämmittimet; http://www.ruskovilla.fi/tuotteet.cfm?action=vauvat5 eivätkä ole kutittaneet. Laitan ne tosiaan liivien sisään (ensin liivisuojat ja sit lämmittimet), jos ite teet, ni voit kutoa myös sellansen "villavyön" jonka voit latitaa sit paidan tai liivien päälle (saman asian ajaa myös villahuivi). Ite käytin nuita lämmittimiä esikon aikaan lähinnä ulkoillessa, mut jos on herkkä saamaan tissitulehuksen, ni voi joutua käyttään jo esim. silloin ku käy jääkaapilla tai pakastimella
 
haltia, ei kutita kun tekee esim merinovillasta tai angorasta. voi toki tehdä ihan fleecestä, helpoin ainakin tehdä siitä, ei tarvia ku sakset :LOL:

Täällä jomottelee mahaa ihan törkeesti, kun supistaa ja sitten kun supistus menee ohi niin jomotus jää.. :kieh:
 
Noin, nyt on ulkoiltu. Ihan hyvää tais tehdä mullekin, kun kuukauteen en oo kunnolla ulkona ollutkaan. Tosin ei oltu ku 45min, mut seki on tosi hyvin mulle. Näiden supistusten kans ei uskalla kerralla alkaa urheileen liikaa.. Käydään sit vaikka myöhemmin illasta toinen samanmoinen. Tai sitten lähetän äitini pojan kanssa ulos :D

Käristys muhinu jo pari tuntia ja potutki kohta muussaamista vaille valmis :p Ja eilistä kakkua tietty jälkkäriks, ai että :)
 
kiitos vinkeistä tissinlämmittimien suhteen. Yhden kerran mulla tässä jo raskausaikana tuli jonkun näköinen tukos toiseen rintaan, ja oli kyllä niin kipeä, ettei se rintatulehdus todellakaan houkuta, voipi olla, että enshätiin kudonkin sitten sellaisen tuubin, jonka voin laittaa paidan päälle, mulla kun on kertynyt tuota huovutusvillalankaa aika tavalla. Mietin, että olisin niitä vaippahousujakin kutonut, mutta ei oo oikein sellaista ohjetta löytynyt, jonka aloittelijana olisin ymmärtänyt. Ja tuo fleece olikin hyvä idea, olis ainakin helppo tehdä :LOL:
 
heeei, kuka oli hän joka kävi lapsivesipunktiossa tarkistuksesa onko vauvan keuhkot jo kypsyny?? mikä heillä on tilanne?
Kn tämä mun nimi muisti on ihan sukee ja tekstiä on 10 sivua niin tiedän etten löydä tietoa mistään.. :ashamed:
 
Täällä todella alkaa jo ekat merkit näkyä ekoista jouluvauvoista. Itelläkin supistellut, mutta oon yrittänyt ottaa tosi rauhassa kun tytöstä ei kovin isoa ole veikattu niin en haluisi että tulis ennen rv37. Väsy on valtava! Tänäänkään en taida jaksaa tehdä muuta kuin tuijottaa telkkaa :)

vieläkin sairaalakassi pakkaamatta, hyi mua!

sokerirasitustestissä ei ollut mitään hylyyttävää kun arvasinkin, mutta tulipahan tehtyä... vaikka oli se kyllä näin piikkikammoselle hirveetä kärsimystä.

Torstaina neuvolalääkäri ja saan varmaan sitten lähetteen sinne äitipolille käännösyritykseen perätilan takia. On kyllä päiväpäivältä enemmän sellanen olo etten haluisi antaa yrittää kääntää. Oon nyt lukenut siitä niin paljon huonoa... ja synnytyksen suhteen sama että en rupee yrittää synnyttää alakautta, liikaa riskejä!

Yritetään jaksaa pitää mieli korkealla vaikka se vaikeelta tuntuukin :hug:

Leppis ja tyttö rv 35+5
 
Mieki eilen bongasin ensimmäiset menkkakipumaiset supistukset (aiemmin supistukset olleet vaan kivuttomia harjotussupistuksia), että kyllä taitaa synnytys alkaa pikkuhiljaa lähestymään :)

Tulevalle mummolle tekstailin noista supistuksista, niin sieltä tuli vastaus että "Jeeeeeeeee, ne on just niitä synnytykseen valmistelevia supistuksia!" Hihi, meidän perheet on "hieman" innoissaan tulevasta vaavista :) :heart:

Tetasha :heart: Milli 35+6
 

Yhteistyössä