***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Eikö tää flunssa vois jo helpottaa??? :kieh:
Kuumetta ei ole ollut juuri nimeksikään kahtena päivänä alle 38 ja räkää valuu vaan... yskittää ja kuuppaa särkee :(
Pistin pienimmänkin mummulle hoitoon, ku isommat kaksi on isällään vielä tämän päivän, et jos vaikka sais lepäiltyä, tai tarkoitus oli kyllä tehdä kaikkee pientä kivaa, mutta taitaa jäädä tekemättä :|

En oikein ees tiedä pitäisikö ostaa vielä jotain vaaville vai ei... EN ole mitään lsitoja lukenut ja ihan sillain päässäni vaan mietin mitä tarvita taas... no onneksi kaupasta kyllä saa sitten jos huomaa jotain akuuttia puuttuvan :headwall:

Kävin lukemassa niitä akupainanta-juttuja ja ihmettelin, miksi niissä lukee, ettei saa raskausaikana käyttää???? Siis eihän sellaista tietoa kait saa levittää jos siitä on oikeesti jotain haittaa??? Mä olen meinan useastikin painanut tuota kädenpistettä päänsäryn helpottamiseksi ja nyt siellä luki ettei saisi?!?! Kun en ole tiennyt ettei sais :/

Hei uusille tervetulotoivotukset :flower: On mennyt taas ihan unohduksiin minulta...

Jahas, jos kuitenkin reipastuisi ja muutaman kirppiksen kävisi kävelemässä.... pari juttua olisi tarve saada :kieh:

Jisse ja mimmi-jami

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Paitsi että sf-mitta oli nyt pompannut yläkäyrälle ja oli 33 ja viikkoja nyt 33+5. Vauvan pylly on tosi ylhäällä heti kylkiluussa kiinni ja terkkari osaili että siitä johtuu tuo iso sf mitta mutta laitto kuitenkin ens viikolle ylimääräisen ultran ja lääkärinneuvolan että tarkistaa vauvan koon. Itse en kyllä usko että täältä mitenkään erityisen iso vauva tulis kun ei esikoinenkaan ollut 40+1 syntyessään kuin 3,3kg ja sokereissa ei mitään häikkää ja itellekin on nyt painoa tullut koko raskaudessa vaivaiset 3kg, joten tuskin sieltä mitään jättiläistä tulee, mut pääseepähän tarkistamaan ja ylimääräiseen ultraan vauvaa katsomaan kerta terkkari niin halus. On se kyllä ihanaa että täällä pääsee heti tarkistamaan vaikkei ite sitä niin tarpeelliseksi kokisikaan, mut eipähän tuu yllätyksiä. Luulin että joulukuun ultra ja vika lääkärinneuvola jäis sitten pois mutta terkkari sanoi että pidetään se niin päästään vielä lähempänä tarkistamaan kohdunkaulan tilanteet ja muut ja vauvan koko tietty uudelleen.

JIsse Osa noista akupainanta pisteistä on semmosia että ne saattaa käynnistää supistukset. Mut nekin on minun mielestä vain tietyt pisteet ja sijaitsee jossain kaulalla. Mun yks tuttu on kätilö ja se on omat synnytyksensä "käynnistänyt" noita akupisteitä hieromalla.

Sanle ja Veturi 33+5

Jisse, juu siis saatta laukasta supistukset kun väärää pistettä hieroo..

Harmittaa kun ukko heitti mun ompelukoneen ja saumurin kaapinpäälle enkä saa niitä sieltä ite alas ja nyt ois aika ommella |O jos sitten huomenna.. pitää noita liivinsuojia vääntää viel lisää, arvelin tehdä oikein luksusmalleja, eli coolmax-hamppu-bambu ja pul yhdistelmällä :whistle: ja jos innostus noita rättejäki väsäämään kun niitäkään ei mahda olal tarpeeksi, kun tuota kuukuppia tullu käytettyä parivuotta..

Jaa, se ois neuvolapäivä, saapi nähdä pistääkö viel ultraan..

Aijoo, alotin eilen juomaan vatunlehti teetä, saapi nähdä onko sillä mitään vaikutusta..

POKS-terkut täältä 35 ja samalla äitiysloman aloitus! :D Kyllä tätä pitäis jotenkin juhlia... no perjantaina on kahden ystävän yhteissynttärit, joten josko siellä sitten! Jännittää vaan se matka, kun mä joudun sinne ja takas ajamaan, ja suorastaan vihaan pimeällä ajoa varsinkin nyt! Plus jos on vielä liukasta, hui kamalaa |O

Minäkin otin sikarokotteen viime keskiviikkona! Nyt jo käsi normaali onneksi, kyllä oli ikävän kipeä. Mutta olen onnellinen, ettei nähtävästi muuta siitä tullut.

Kävin eilen neuvolassa, ja mun paino on noussut tasaisen varmasti koko raskauden ajan, mutta nyt jopa kilon viikossa!? Huh, terkka kysyi vähän ruokavaliosta, mutta juuri viime aikoina en pahemmin ole edes syönyt ylimääräisiä... no ehkä kaikelle on selitys. Muut arvot oli tosi hyvät, jopa hb oli vielä 120, vaikka pelkäsin joutuvani rautakuurille.

Voi kunpa sataisi lunta =)

Grace & Little 35+0 :heart:

Tervehdys teille pitkästä aikaa.

Oon ihan täysin laiskistunu kaksplussan palstailija, :ashamed:

Kukaan ei ole ainakaan vielä jakaantunu, jännittävät ajat ovat nyt käsillä. Aika monta marraskuistakin laskettua aikaa kuitenki mukaamme mahtuu :)

Omaan napaan ei ihmeempiä, lääkärineuvolassa tuli käytyä jokin aika sitte ja olihan turhaakin turhempi visiitti. Mutta jospa 38 viikolle suunniteltu lääkärikäynti olis ees jota kuinki sellanen mitä vois kutsua ammatitaitoiseksi. :/ Mahan kasvu on hurjan alkurytinän jälkeen täällä rauhoittunut, sama sf ollut nyt jo 3 edellistä neuvolakäyntiä, toivon mukaan nyt ois ees sentti kasvua etten ala hysterisoimaan tuota :kieh: Sikapiikillä tuli käytyä ja eihän se ihan kivuton ollu mutta mieluummin ne kivut ku influenssa. Jospa sitä tässä sais aikaiseksi ees seurata tilannetta nyt tarkemmin kun alkaa ekat vauvat pinoomme tulemaan, jaksamista ja vointeja kaikille :wave:

Heippa pitkästä aikaa!! :wave:

En ole päässyt koneelle kun olin täydessä vuodelevossa kun reilu viikko sitten selvisi että kohdunkaula hävinnyt ja paikat lähteneet aukeamaan. No nyt loppui liikkumiskielto, saa syntyä, ja mitä pikemmin sen parempi koska perätilasynnytys tulee. Magneettikuvaus tehtiin lanteista eilen ja hyvin pitäisi mahtua peppu edellä tulemaan.

Kestoflunssa jatkuu yhä, kohta 7 viikkoa kestänyt, taitaa parantua vasta synnytyksen jälkeen kun vastustuskyky taas kohoaa. Possupiikki ja kausi-influenssapiikki tuli otettua reilu viikko sitten, eipä tullut kuin käsi vähän kipeäksi.

Odottavalla mielellä ollaan! Pitää alkaa kokeilemaan käynnistystä kotikonstein. ;)

Pööpötti ja Masukki 36+2 :heart:

Sikarokotteesta vielä, itekin oon ottanut, tasan viikko sitten. Käsi oli hieman hellänä, muttei estänyt nukkumista vasemmalla kyljellä, päin vastoin ; särki vähemmän kun nukkui sen piikitetyn käden päällä! 1vrk ja 2vrk rokotteen oton jälkeen illalla särki päätä, johon otin parasetamolia, ja nythän siitä on uutisoitu että heikentäis rokotteen tehoa :ashamed: koskeekohan tuo pelkästään niitä "imeväisikäisiä" (minkä ikäiset lasketaan imeväisikäisiksi????) vai kaikkia rokotettuja?? Lisäksi iski flunssan päälle rokotuksen jälkeen, en ole kyllä varma tarttuiko esikosta vai johtuiko rokotteesta.

Mihin koivunkäpy toi vatunlehti tee auttoikaan ja mistä sitä saa?

Viime yönä tuli outoa mahakipua (menkkamaista) varmaan noin seitsemän kertaa ja joka kerta siihen kipuun heräsin. Mites noi supistukset oikein tuntuu? Alkaako kipu kovenemaan vai onko ne heti samanlaisia? toi kipu oli sellasta samanlaista kun menkoissa eli vielä ihan siedettävää mutta kyllä siihen heräsi. Nyt aamulla ei enää tullut, mutta jos noi nyt on niitä itsejään, niin saa nähdä kauanko pysytään kasassa. Toivoisin niin, että pääsisin vielä sinne viikon päähän eli että 37+ tulis täyteen.

Joka kerta kun avaa palstan niin jännittää että onko joku jo lähtenyt synnyttää :)

Näin muuten viime yönä unta että sain kutoset. Synnytys kävi että plup vaan, mutta nimiä oli vaikea keksiä kuudelle :LOL:

leppis rv35+6

Heips!

Ultrassa käyty tänään :) Vauvalla painoa 2530g, eli saman verran minkä kokoinen meidän poika oli syntyessään :D Vauva on ihan hyvän kokoinen ja viikon verran heittää minun viikoistani.

Viime viikolla minulta löytyi pissasta srteptokokki agalactiae :( Sain antibioottikuurin mutta ä-polin lääkäri oli sitä mieltä että ei kannata sitä kuuria syödä koska siitä ei ole mitään hyötyä, synnytyksessä sitten hoidetaan antibioottitipalla. Toivottavasti ei tartu vauvaan!

Supistuksia tullut silloin tällöin ja kohdunsuu oli 1cm auki, kohdunkaulaa 2cm jäljellä.

Verenpaineet oli 99/50 :D Närästys on vaivana taas :/

nedee ja vauveli rv36+5

mäki sit vihdoin aamulla hain sikarokotteen,viel ei tunnu mitn kipua kädes,mut saa nähä mikä illalla vointi..tänään supistellu aikas paljon,en tiiä onxs vauva päättäny vaihtaa takas pää edelle vai onxs viel perätilas,kun tuntuu iskuja kaikkialle taas..

mymmeli+poitsu 34rv

Leppikselle supistuksista. Mulla ne on alkaessaan aina tarkoittaneet synnytyksen käynnistymistä, mutta olleet sitten heti ensimmäisestä supistuksesta niin kivuliaita ja kovia, ettei epäilystäkään. Ja hyvin nopeasti kipu on mennyt niin kovaksi, että on alkanut haittaamaan kaikkea keskittymistä ja hengittämistäkin. Siksi siis tämän viimeisen kohdalla on suunniteltu synnytyksen käynnistämistä viikolla 39, jotta vauva ei syntyisi kotiin tai matkalle. Kohdallani synnytykset etenevät siis erittäin nopeasti (ja kivuliaasti...).

Erikoisia tuntemuksia on ollut eilen ja tänään, vauva painaa alas voimalla. Viimeisiä viikkoja viedään :heart:

Sisely rv 36+3

Supistuksista, mulla ne on alkanu kahdella edellisellä kerralla napakasti, mutta siedettävästi, kipua.. no eipä kummemmin, vielä sillon.. ekasta alko koskemaan kun iskivät oksitosiinitipan, ja tokasta sen 10min ennen ku alko ponnistusvaihe.
Tässäpä sitten arvotaan koska pitää mennä, paikat liki 2cm auki, kanavaa jäljellä kumminkin, osa supistuksista on semmosia että pistää ihan huokailemaan..

Torstaina äippäpolille kun narahdin taas sokereista, reilu tunti syönistä oli 7.9.. eli toinen arvo mikä kilahti. Eipä siinä, en vaan enää keksi mistä pihisin syömisessä.
Ja jännä että vaikka mittarilla oli sokerit noin korkeet ni pissa oli puhdas.

Vattuteestä, auttaa maidonnousuun ja synnytyksestä palautumiseen, samoin vauhdittaa synnytystä, eipä tuo haittais jos parilla tnnilla lyhenis aika, edellistä tehtiin 10,5h. mulla on molemmissa ollu kamalan hidas alkuavautuminen.

Tontulle esitettiin toive että viellä viikko, sillä sain tuon äippäpoli ajan jo nyt kun veikkailivat etten ole enää ensiviikon loppupuolella menossa mihkää painoarvioihin, neuvola-ajan kumminki sentäs anto viel :LOL:

35+0!

Voi kerpele sentään, pitkästi kirjotin äsken ja kaikki katos kuin tuhka tuuleen!
No ei auta, laitetaanpa uudelleen mitä muistan.

Elikkäs äitipolilla kävin tänään synnytystapa-arvioinnissa ja arvatkaapa vaan, siellähän sitä perätilassa on meidän pienokainen. Voi itkut! Mie olin jo innoissaan kun viimeksi neukkutäti oli tuntevinaan että ois kääntynyt raivotarjontaan, niin höps sieltä se pää löytyi vasemman rinnan alta komeasti ultratessa.

Tiistaiksi sitten varattiin uusi aika, yritetään kääntää pieni. Jännittää kun en oikein tiedä mitä odottaa ja miten kaikki menee jne jne :ashamed: :|

Pissa oli puhdas, paineet korkealla niinku aina lääkärissä (kotona mitattaessa normit joten ei huolta sen suhteen), lapsivettä hyvin, pienen paino pikkasen yli 2kg elikkä mennään keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Kohdunsuu kiinni mutta pehmentynyt, 2cm kaulaa jäljellä.

Mitäs niitä kotikutoisia jekkuja oli, joilla vois koittaa saada pienen kääntymään itseksiin?
Kelläs muilla täällä oli pienokainen perätilassa ja mitä meinaatte; perätila alatiesynnytys vai sektio jos pientä ei saada kääntymään (ja annatteko yrittää kääntämistä?) ?

Kyllä taas lisäänty itsellä huoli pienestä kun kuulin että perätilassa siellä ollaankin, pääkin on vähän kipeänä tästä huolehtimisesta jo :(

Tetasha :heart: Milli 36+0 POKS!

tetasha, ainakin joku sanoi että pikkuvarpaankynnen vieressä on akupiste jolla voi kokeilla vauvan kääntöä. sitten on se perinteinen mamma peräpystyssä kun vauva liikkuu, taskulampulla valoa niin jotkut lähtee seuraamaan valoa..

Nyt on pakko kysyä tyhmänä, mutta jos niistä akupisteistä painaa vääränä ajankohtana, eli jos haluis synnytyksen käynnistyvän aikaisemmin, niin onkohan niistä sitten haittaa??? Siis vaaraa?? Voi video et kyselen hölmöjä....

Täällä on muksu edelleen siis ei perätilassa vaan oikittain pää kuitenkin alasuuntaan... Ei voida yrittää käännöstä kun istukka etseinässä.... Ja jooo en taida yrittää pyllysynytystä.. Kun ei voida kuulemma käynnistääkään, kun sektiosta niin vähän aikaa.... Hohhoijaa...

Nyt kun on ollut kipeenä viikon, niin alkaa tää raskauskin jo ahdistaan olan takaa..

Minä kanssa usein käyn kurkkaan sivuilla, olisko joku jo jakautunut!!! :heart: Mutta tosi hyvä että ollaan jokainen päästy näin pitkälle jo!!!

Millä mä saan tän flunssan pois???? Kerpsukka!!!

Jisse, väärään aikaan käytetyt akupisteet voivat aiheuttaa ennenaikasen synnytyksen, mutta voivat myös voimistaa suppareita niin että tulee syöksyllä, ja toki jos onnistuu aiheuttamaan liiankovat supparit niin istukan irtoamisen vaara on suuri.
Kokeile kiehauttaa kuppi tavan kokista ja tl tuoretta raastettua inkivääriä. tuolla meillä häädetään lentsut.

Heissan :wave:
Kylläpä lähestyy monella synnytys, rupee jänsköttämään itteensäkin!!
Miulla viikon päästä ultrataan kaverin kokoa ja tilaa. Oon ollu ihan varma et on kääntyny, mut Tetashanterveiset pani kyll miettimään et en tosiaankaan oo varma enää mitenpäin tää nasu tääl nyt sit onkaan.
Pitää vaan malttaa oottaa, no torstaina neuvolan lääkäri, katotaan mitä mieltä se on.

upp3, älä huoli painostas oot ollu tosi hentonen ennen raskautta. Miulla oli ekan kans sama. Painoo tuli 18kg, jota vähän neuvolas huokailtiin, mut jälkitarkastuksessa painoin enää 53 kg ja kun esikoinen oli 10kk ja toinen ilmoitti tulostaan painoin enää 49kg.
Toista se on nyt, sekä ikä et paino toisilla kymmenillä :LOL:
Ja nää kilot tuskin häviää, mut nyt on jo toinen mielikin, saaliit säkissä vai miten se menikään :LOL:

Pääasia et lapsi ois terve, meidän perheen parometrillä ja että hän suvaisisi saapua parin viikon sisällä, KIITOS!!

Oon noita tein masu kuvia kattonu ihaillen, meikäläisen maha huhhuh...
yläkäyrillä vkol 34 sf 35 ja roikkuu polvissa!

Tuubi+isotsiskot 7-v ja 6-v ja fasulye 36+4

Tetasha täällä oltu perätilassa jo monta viikkoa. Oon joka ilta oleskellut peppu pystyssä, mutta ei mitään vaikutusta. En halua kääntöä ja en suostu synnyttymään alateitse, liikaa riskejä joten jos ei itse halua kääntyä niin sitten suunniteltuun sektioon mennään. Tosin uskon, että synnytys käynnistyy itellään tässä viikon sisällä ja sitten vaan nopsaa leikkauspöydälle.

tällaset fiilikset ainakin nyt. torstaina ultra ja saan lähetteen äitipolille

Leppis 35+6

Koivunkäpy: Kiitos vinkeistä! On näitä täällä aiemminkin jo juteltu, mut en viitsisi millään alkaa lukemaan sivuja taaksepäin joten kiitos kun jaksoit toistaa :)

Jisse78: Mullakin istukka etuseinässä, mutta kuulemma kääntämisyritys on mun kohdalla ihan mahdollinen. Saa nähdä sitten kuin sen kanssa käy.

Leppäkerttu3: Ai sielläkö kans yks pyllystelijä tuloillaan. Voi että näitä meidän rakkaita vekaroita. Saako kysyä miksi et halua kääntöyritystä kokeillakaan, jos sillä olisi mahdollisuus päästä ihan normi alatiesynnytykseen?

Tetasha: En suostu ulkokäännökseen, ja lääkäri oli kyllä samaa mieltä että heikot mahdollisuudet että kääntyisi, sillä lapsivettä ei enää kovin paljoa ja vauva jo hyvin laskeutunut. Ja istukka myös etuseinässä.
Koska lantion mitat olivat hyvät lähden kokeilemaan perätilasynnytystä. Tietysti huolettaa riskit, mutta kun on iso yliopistosairaala jossa synnytän olen kohtalaisen luottavaisella mielellä. Sektiota pitkään harkitsin, mutta riskinsä siinäkin, ja mieluusti kuitenkin synnyttäisin alateitse jos se on vaan mahdollista.

Heips!

Täällä vielä yksi joulukuinen ilmoittautuu joukon jatkoksi! :wave: Ketjua tullut seurattua koko raskausaika, niin alkoi tuntua kohtuulliselta esittäytyä itsekin... Elikkäs 30vee esikoisen odottaja, tontun la 27.12. Sairaslomalla ollaan jo toista vkoa ja jatketaan ensi vkolla koittavaan virallisen mammaloman alkuun, koska paikat pehmenneet ja sormelle auki. Supisteluja tulee ja menee levosta huolimatta +muita epämääräisiä tuntemuksia, joten katsotaan kuinka pitkälle yhtenä kappaleena ollaan. Toivottavasti vielä pari vkoa ainakin ja vointi muuten mitä mainioin!
Täällä käyty tänään neuvolassa, missä kaikki ok. Pää alaspäin ollaan ja laskeuduttu alemmas lantioon...Ja juurikin kehuin neuvolatädille vilkasta kaveriani, niin eiköhän tänään olla sitten mieltä hermostuttavan hiljaisella tuulella masussa! :| No, ehkäpä täällä vielä illan mittaan vilkastutaan!

Taidan mennä tekemään leipomisjutut loppuun, jos huomenna veis työkavereille suut makiaksi, kun avaimia palauttelen! Ja samalla toki maistelen itsekin... :D

Diiselikissa & :xmas: 33+2

Tervetuloa uusille :flower:

Possupiikin kävin ottamassa tänään poitsun kanssa, käsi kipeä ja päätä särkee, muuten ihan normaali olo. Poika taas kiukkuinen ja ei uskalla laastaria ottaa pois kun se sattuu, toista pistetty niin paljon nyt lähiaikoina että jäänyt jonkunnäköinen trauma ja aina rokotusten ja pistosten jälkeen kiukkuaa.

Turvotukset jatkuu käsissä, näillä pyöryköillä tehdä enää mitään, hyvä että haarukka pysyy kädessä, nivelet on niin kipeät ja jäykät että oikein odotan tän odotuksen päättymistä. Pitäis vielä 2vkoa kärvistellä kättärille käynnistyksen sopimiseen..

Mulla neuvola ollut viimeks 28.10. ja seuraava aika lääkärille vasta 23.11. ihmettelin kun luulin että 2vkon välein käydään vko 32 jälkeen, mutta ilmeisesti ei..

Nyt iltapalalle ja tutumaan kohta.

meemee ja stella di natale 34+2

Tänne on tullutkin taas uusia - tervetuloa vaan :wave:

Aamupäivällä olin hammaskiven poistossa ja voi p***le, että nyt on suu kipeä! Toimenpide on aina inhottava, mutta ikinä ei oo tullut suu noin kipeäksi kiven poiston jälkeen |O . Eikä sitä hammaskiveä kuulemma edes ollut paljon. Verta tuli ja leuat on hellänä - auts.

Täällä on touhuttu koko päivä enempi tai vähempi ja nyt on menkkamaista juilimista ja aika väsynyt olo. Voiko muuten vauvan kiinnittymisen tuntea?? kysyy tyhmä ensikertalainen :ashamed: Tai siis, tuntuu että viime tunteina paine on ollut valtava ihan alhaalla ja kaikki Topin liikkeet tuntuvat porautuvan alakerrasta läpi... ihan kuin hartioilla kaivettaisi tietä alaspäin :| Eilisellä neuvolakäynnillä pää oli terkan mukaan jo tosi alhaalla, mutta heilui vielä vähän.. olisko nyt sitten kiinnittymässä? Ja mistä nuo menkkakivut kertoo? osaako joku sanoa?

Killi, ne menkkajomot on oikeestaan pahimpia, koska ne voi aukasta paikkoja ihan hissukseen.. näin mulla kävi edellisessä raskaudessa.
ja mun supistukset on oikeestaan semmosia aaltomaisia menkkakipuja.

Täällä on uusia tuntemuksia jumalatonta vihlontaa välillä tuonne alas, semmosia repäseviä.. liekkö Tinka jo tulossa siitä parin sentin reijästä ulos.. eka koitti tulla pihalle kun paikat oli auki 3cm..

Yhteistyössä