***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** elokuussa

Margaret: Mie kävin esikoisesta ja tosiaan se on kuin hapotonta kokista mitä pitää juoda ja sithän se on lähinnä odottelua. Ei siinä muuten mitään erikoista ollut mutta nälkä oli hirveä ennenkuin kotiin pääsin ja aika tuli pitkäksi yksin istuskella huonoilla tuoleilla. Että sikäli mulle nyt on ihan sama menenkö vaiko enkö sinne rasitukseen, ajatus ei ahdista. Kunhan vaan rupesin miettimään kun ei siitä ole nyt enää ollut mitään puhetta että millon sinne pitäis mennä.
 
Hei vaan pitkästä aikaa!!

Lukemassa olen aina käyny viestejänne, mutta en ole koppeutunu kirjottelemaan itte.

Raparperitaivas Minulle terkka käski käydä viimeviikolla rasitustestissä.Sano et mahdollisimman pian, ettei mee liian myöhäseksi. Kaveri 27 viikolla kävi lekurissa ja sillä oli terkka unohtannu sanoo, et millä viikoilla pitäis mennä. Lääkäri oli ollu vihanen kun ei ollu vielä käyny, Eli vissiin se pitäis siin 22-26viikoil käydä.

ON: Nyt mä tiedän mitä on liitoskivut. Tänään ekaa päivää nivusissa tuntunu aika ikävälle. Saas nähdä mihin suuntaan menee. Flunssaa sairastannu viime torstaista ja saikku ei kun jatkuu. Vaavi on erottäin vilkasta sorttia. En muista esikkon aikaan että olis riehunnu tällä tavalla. Yöt onneksi nukkuu, mut päivällä tuntuu et kyljistä läpi porautuu. Massu heiluu kyllä mahtavasti. On se jotenki edelleenki uskomaton tunne kun veijari alkaa sätkimään ja potkimaan.

:heart: :heart: Mä en tahdo oikein vieläkään uskoa et todellakin olen raskaana ja pieni ihmisen alku myllertää mun mahassani. Äippäloma alkaa 3.11. joten ei sinne ennää ole kovin pitkä aika.

annmarii 23+6
 
Raparperitaivas ohjeistus on minusta 26-28 viikoilla. Tai ainakin silloin se on yleensä. Minun tädillä unohtivat koko asian, niin hän kävi joskus 30+ viikoilla taisi olla jo 32+, että eipähän siinä.

Minulta olisi vissiin tällä viikolla pitänyt ottaa verikoe, mutta kaipa tuon ehtii ensi viikollakin. KUn minulta puuttuu rhesus-tekijät, niin seuraavat. Mutta terkka sanoi silloin, että noin viikolla 26, että eipä tuo kai viikon päälle ole. Yritin viime kerralla toiselle terkalle selittää asiaa, mutta ei hän ymmärtänyt. Minun terkka kun ei minulta näytteitä ota, kun on suonet niin piilossa, vaan laittaa labraan (näin teki ekojenkin verikokeiden kanssa, sain ajan ja putket mukaan), mutta eipä tämä ymmärtänyt ollenkaan. Olisin halunnut putken ja ajan, niin ei tarvitsisi nyt sitten mennä ilman ajanvarausta :kieh: . No, saa nähdä, mitä oma terkkari tuumaa. Jo se tänään puhelimessa kyseli, että milloinkas olen tulossa :D.
 
Merkkaus täältäkin. Lukemassa minäkin käyn päivittäin, mutta oon niin turkasen huono kirjottamaan :ashamed:

Reilu tunti ja POKS jälleen kerran :D
Se ois muuten enää viikko ja alkaa raskauden viimeinen kolmannes... Kyllä nämä viikot vaan menee eteenpäin. :heart:

Delfis ja Vili 25+0
=)
 
Mulla sokerirasitus on ensi maanantaina ja silloin siis 25. viikko menossa. Täällä käsittääkseni kaikki joutuu siinä käymään. Mut samapa tuo, kokikselta se litku maistuu, ja taidan ottaa kirjan mukaan niin menee se aika vähän ripeemmin. Esikko syntyi rv 41+0 ja oli 4050g. Meijän suvussa kaikki vauvat olleet aina nelikiloisia, taisipa yksi serkkuni olla 5kg.

3 päivää ja alkaa 7. kuukausi, kauheeta kun se tuntuu jo paljolta! Ja aattelee, että 3,5kk kuluttua tää ois jo täysiaikainen syntymään.

ansku 23+3
 
Aamun neuvolareissu jälleen käytynä ja kaikki kunnossa niin äipällä kuin vaavilla :)

Verenpaine ok, hb 133 eli ei lisäraudan tarvetta, paino edelleen alle aloituspainon (onneksi, koska toivon painon nousevan mahd.vähän, on entisiäkin liikaa ja ennen raskautta sain niin kivasti jo pois painoa etten takasin haluais), sf-mitassa mennään edelleen keskikäyrällä eli nyt oli 21cm.

Sydän jumpsutti hienosti tahdissa, 140 ( ja vähän päälle välillä ) oli sykkeet pienokaisella :heart:

Kelan paperit saatu ( jihuuu! ), nyt alankin niitä täyttelemään ja kiikuttamaan Kelaan jotta äippäpakkausta alkais tähänkin suuntaan piakkoin pukata, can't wait! :)

Tetasha :heart: Milli 24+0 POKSUUUU!!
 
jaha, täälä sairastetaan. yö meni valvoissa kun paleli ja kurkkuun koskee niin ettei niellä kärsi. kuumetta nostaa ja olo on kamala.
Onneks pojan sai kipata hoitoon, en nimittäin yksinkertasesti ois jaksanu sen kanssa päivää leikkiä.. :ashamed:
Katoin kelan sivuja niin ovat jo tehny äippärahapäätöksen sekä äitiysavustuksesta päätöksen, tosin raha tulee vasta loppu kuusta, jännä sinänsä. vai liekkö niillä tietyt ajopäivät siinä..

Lisäyksenä että nyt taitaa olla 23+0 :eek:
 
Huomenta.
Kamala ku te puhutte raskauden viimeisestä kolmanneksesta ja 7. kuukaudesta, niin tulee aivan uskomaton olo. Siis että eihän se vielä voi niin pitkällä olla, ihan pianhan meillä on jo nyytit sylissä :heart:
Sokerirasitus mulla on 2.9. eli sillon mulla on viikkoja melkein 26. Muistaakseni katoin neukan papereista et ainaki lks antanu ohjeistuksen et se pitää tehdä viikoilla 24-28. Jos oikein muistan..
Närästys on kyllä alkanut vaivaamaan. Siis kun ennen ei ole ollut koskaan (paitsi alkuraskaudessa oli joskus), nyt ollu jo 2 kertaa viikon sisällä. Eilen illalla söin 2 porkkanaa niin alkoi närästämään. Yhdestä ei olis vielä alkanu, eli täytynee jatkossa tyytyä vain yhteen porkkanaan..
Kahvia en pysty enää juomaan. Esikon aikana en juonut kahvia koko raskausaikana. Tässä raskaudessa alkuraskaudessa en pystynyt juomaan, mutta pakotin itseni juomaan sitä, pysyäkseni hereillä. Nyt ollu taas viikon ajan et pelkkä hajuki tekee pahaa.. Niin eipä sitten juoda sitä. Sen sijaan tekee mieli kolaa silloin kun olisi kahviaika. Kai se kroppa ottaa siitä sen tarvitsemansa kofeiinin :ashamed: Ja jogurttia menee nyt paljon. Ei aamupalaa ilman jogurttia. Enkä todellakaan ole mikään jogurtin ystävä :D Hassu miten raskaus voi saada tällaista aikaiseksi..

Talvi tekee tuloaan.. Aamulla 8lta kun noustiin niin oli vain 2 astetta lämmintä; yöllä on varmaan ollut pakkasta. Ihanaa :heart: Ja talven tulohan merkitsee joulun tuloa, ja sehän merkitsee :heart:

Odottelen edelleen sairaspäivärahoja. Toukokuulta asti edelleen kaikki saamatta :headwall: En ymmärrä mikä siinä enää maksaa, yli 2 viikkoa sitte sain toimitettua kaikki loputki paperit sinne (ne jotka pomo oli unohtanu toimittaa). No toivotaan nyt että tämän viikon aikana tulevat. Viimeistään ensi viikon maanantaina niillä on taas maksupäivä.

Myräkkä ja keiju 23+5
 
Täälläkin neuvolassa käyty. Kaikki hyvin, paino on nyt lähtölukemissa ja muuten kaikki ok. Vauvan syke oli n.140 ja kohdunpohjan korkeus n.20. Minäkin sain noi Kelan laput, mut sitä raskaustodistusta en saanu vielä kun 22vk tulee vasta torstaina täyteen niin aiko postissa laittaa. Sokerirasituksesta ei puhunut mitään, mutta seuraava neuvola-aika on 8.9 ja sillon on oma terkka taas paikalla niin viikkojen puolesta kerkee passittaa mut vielä sittenkin sinne. Lääkärineuvola-ajankin sain. Se ois syyskuun lopulla kun viikkoja 27. Sitten pääsee taas ultrailemaan vauvelia. Esikoisesta kävin tuossa toisessa lääkärineuvolassa vasta rv 30, mutta liekkö muutamalla viikolla merkitystä.


Sanle ja tonttu 21+5
 
Mulla sokerirasitus 31.8. viikot olis silloin 24+1, puhui neuvolassa että viikolla 26 pitäis tehdä, mut labrassa taas olis jo ens viikoksi antanut jos olis sopinut.

Hakemukset saatu eilen, niitä täyttelen ja huomenna pitäis mennä kelaan kyselemään kun yli vuoden olen ollut töistä pois saikulla ja vähän epäselvää mitä kohtia niistä täytellään.
Työpaikalle käskivät toimittaa lapun jossa äippäloma alkaa, mut sellasta saanut, pelkän raskaustodistuksen, no sen kiikutan ja saa kelvata.

Sykkeet 150-160 vaavilla, hemppa 121 ja kohdunpohjankorkeus 21cm. rautaa saa aloitella jos pahalta tuntuu, aloitin taas uudestaan ladyvita plussaa kun jäänyt syömättä.
Torstaina supistusten takia meen lääkärille kohdunkaulan tarkastukseen, nää kun ei ota loppuakseen ja en pääse oikein mihinkään enää käymään kun aina vaan kipuja ja supistuksia. Ottaa päähän..

Pojalla alkoi tänään koulu, tais minua jännittää enemmän, tippa linssissä jätin iloisen pojan sinne, miun pikku koululainen..

meemee ja stella di natale 22+2
 
Mie olin jotenkin ihan sekaisin näissä viikoissa :D Miulla on nyt 24+5 eikä mitään 25 tai 26 kuten olin tuolla jo aikasemmin laittanut. :D

Eilen oli nla, ja sain sen paperin kelaan postitettavaks ja täytän kelan sivuilla itse ne hakemukset.
Verenpaine oli 106/96
Painoa tullut viikossa +450g
sf-mitta 22,5
hemppari 110

Nyt lähden muksujen kanssa ulos =)

nedee ja poitsuli 24+5
 
Hei te kaikki joilla on ollu ennen aikaisia suppareita!!!!

Mulla esikon odotus meni mallikkaasti ilman juuri minkäänlaisia vaivoja(lucky me) :)
Nyt Eilen illalla levossa ihan kipuja alamahalla ja välillä sivuilla. Maha ei menny kovaksi, mutta en muista että esikon aikaan synnytyksessäkään olisi mennyt??? Kävellessä sit kyllä voi kovotella. Ajattelin huomiseen seurata ja soitella sit neuvolaan, mutt nietiskelin tosiaan, et voivatko olla supistuksia?

Annmarii 24 POKS POKS :heart:
 
annmarii en osaa sanoa ovatko suppareita, mutta luulisin että se on mahdollista, tai että jotenkin niihin liittyvät. Minulla on suppareita ollut reilu 10 vkoa jo, ja kaikenmaailman alavatsakipuja, ja myös paljon tuossa sivulla. Tosin minulla nuo supparit erottaa kyllä noista kivuista. Minulla kivut luultavasti paikkojen venymistä. En usko että ovat mitään vaarallisia, joten älä huoli! Kannattaa toki soitella neuvolaan jos huolettaa, saat mielenrauhan.

Täällä miehen isyyspakkaus on nyt valmis, "kelakirjettä" myöten. :D Nyt vaan odottelen milloin saan äippäpakkauksen että voin miehelle antaa hänen pakkauksen.
Pää on edelleen kipeä ja lämpöäkin vielä, sais jo mennä pois!

Pööpötti ja Masukki 24+2 :heart:
 
pööpöti, mitäs sä sinne pakkaukseen laitoit? Ja minkälaiseen pakkaukseen?

annmarii, kannattaahan se tietty neukalle soitella, jos mieltä vaivaa. Mul kans ollu supistuksia viikolta 16 alkaen, vatsa menee kovaksi ja tavallaan nippailee. Ihan kuin puutuis. Ei sille löydy edes sanoja.. Mut ilkeältä tuntuu..

Ainiin, miten mä en siis ollenkaan osaa tajuta nyt, et miten ne raskauskolmannekset menee?
 
POKS :xmas:


Eilen ekaa kertaa tonttu piti mua kirjamellisesti hereillä klo21-24...siis joka kerta ku sain unesta kiinni niin tontulla alkas jumppatunti :kieh: :D :heart: ...
Mulla neukka nyt klo8, saan kelalle sen raskaustodistuksen, laitoin jo netin kautte kaikki muut paprut.
 
Kuulostaa siltä, että kaikki muut joutuu/pääsee tähän sokerirasitukseen, mut mä en :eek: Neuvolassa vaan sanottiin et ei tarvii käydä, ei selitellyt sen kummemmin. Eikä mulle kyllä ikinä sitä ole tehty..

Mulla oli eka äitiyspoli käynti viime perjantaina, kaikki oli (vielä ainakin) hyvin ja kasvultaan vauva vastasi viikkoja. Oli tosi mukava lääkärikin, jopa kysyi et kiinnostaako tietää sukupuoli, kun ennestään meillä oli vaan kätilön veikkaus asiasta. Selvästi on tyttö tulossa :heart:
Seuraava käynti kolmen viikon päästä, nyt jo odotan kauhulla sitä, kun esikoisen kohdalla niillä viikoilla jouduin sairaalaan jo jäämään. Mites sitten jos niin käy, miten esikko tulee toimeen monta viikkoa ilman äitiä, kuka kuljettaa eskariin kun isällään niin hankalat työvuorot ym. Myönnetään, voisin kyllä ajatella positiivisemminkin, että kaikkihan voi olla ihan hyvin sitten :ashamed: Mutta varaudun aina pahimpaan!

Asiasta kolmanteen, jokos olette miettineet nimeä tulevalle vauvalle? Tietenkään ei kertoa tarvii, kiinnostaa vaan onko kukaan vielä ajatellut niin pitkälle? Mulla jo muutama kiva nimi mielessä :)

takhisis & pikkuinen 24+5
 
takhisis Meillä alkaisi tytölle olla nimi mielessä, mutta pojalle lyö pää tyhjää! Joten toivon tyttöä, niin ei tarvitse pojalle nimeä pähkiä :D. Ei vaan, eiköhän se pojallekin kiva nimi löydy, jos tarpeen on.
 
takhisis tääl tehdään sokerirasitus vain jos on tarvetta, mä luulen etten tälläkään kertaa siihen joudu.
MEillä on yks nimi valmiina, mutta sehän voi tuo ertunimi muuttua jos se ei olekkaan yhtään sennäkönen..

Terkalla käyty, kurkku on tulehtunu, karvassa on jotai vikaa mutta ei tulehtunu oo, kehkosta kuuluu lepatus, syö särkylääkettä, juo ja ime astmapiippua. tuu takas jos ei olo helpota. Yöllä katos ääni, kuulostan koomiselta.
 
huomenta päivää! täällä käyty sokerirasituksessa ja ei ollu kamalaa. oli hiilihapotettuu litkuu max ½litraa mitä piti juoda. täällä rasitetaan tällä hetkellä kaikki 25 vuotiaat ja yli. tekee samal jotain tutkimusta aiheesta. väsyttää turkasen paljon. tekis mieli mennä päikkäreille... mut nyt ei ehdi...
 
Mä en myöskään 'pääse' sokerirasitukseen...tampereella bmi-raja siihen on tietääkseni 30, omani oli alle 20 ennen raskautta. Mutta pitääpä kai olla vaan tyytyväinen, ettei tarvi mennä :LOL: tsemppiä kaikille, joilla se on edessä :)
 

Yhteistyössä