***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Täällä päin kaikki ok. Ei mitään uutta siis auringon alla, huomenna neuvolalääkärille juttelee tosiaan jos sais vähän lisää saikkuu.
Mä aattelin että olisin paljon enemmän huolissani nyt toisessa raskaudessa kun ekassa kun mukamas tietää paljon enemmän mitä voi mennä pieleen, mutta oonkin yllätyksekseni ottanut aika rennosti, joudun oikeen laskemaan jos joku kysyy että mitä sulla on viikkoja kun en oo noita "jämäpäiviä" laskenut hirveesti, nyt kun alko palstailee taas ahkerammin niin nyt täytyy olla vähän paremmin perässä :)
pää ei toimi nyt oikeen että mitään hirveen järjellistä tulisi kirjoitettua....


Hilipatuinen 14+2 kaiketi :D
 
vloppu hurahti jälleen. MIes töihin huomenna, ja me tytön kans koitetaan kehittää jotain ensviikolle. Mun siskot(3) olivat meillä vlopun. Mutta tasan viikon päästä on ultra!! Jee.
Masu olu turvoksis melkee koko ajan mut en tiedä oisko vähä kasvanut. vai mitäkä.

mutta lueskelen ajan kanssa teidän jutut kun menen nyt nukkumaan.
 
Tervehtimään tulin viikonlopun päätteeksi! :wave:

Enää kaksi yötä ultraan ja pääsen vihdoin näkemään kuka tuolla masussa oikein mellastaakaan! =) Liikkeitä tosiaan on nyt tuntunut jo reilun viikon verran, todella aikaisin tosiaan tällä kertaa tuntuu jo! Mulla on mitä ilmeisimmin erittäin herkkä tuntoaisti... Tai mistäs sitä koskaan tietää, jos vaikka raskaus olisikin jo luultua pidemmällä, alkuraskauden ultrassakaan kun en käynyt.

Pahoinvointi jatkuu, ja erityisesti iltaisin on ihan kammottava olo, tänään olen onneksi selvinnyt vähällä, ja olen vielä ihan tolpillani. :) Pitää vaan muistaa syödä (hedelmiä, tuoreita vihanneksia...) vähintään parin tunnin välein, ja juoda tolkuttomia määriä tuoremehua, kohta ovat hampaat mennyttä ja paino noussut sata kiloa... Vesi ei vaan mene alas millään, eikä moni muukaan juoma, teetäkään en enää juo kuin 1-2 kuppia päivässä, ennen meni kymmenenkin helposti.

Vaunugalluppia on näköjään ollut, meillä on kuopukselta vielä kirkkaanpunaiset Bugaboo Geckot hyvissä voimissa, ja olen niihin ollut tosi tyytyväinen. Ne menevät siis seuraavallekin taatusti. Ostin niihin juuri pari lisäosaakin perjantaina, nyt on kesäksi aurinkosuoja (ei siis päivänvarjo, joka meillä jo olikin, vaan sellainen koko vaunukopan peittävä uv-suoja"kuomu" ) ja adapterit kaukaloa varten. Aion tällä kertaa olla viisas ja ostan kaukaloksi mallin, jonka saa kiinnitettyä vaunurunkoon, kuopuksen kaukaloa oli ihan törkeän painava kantaa...

Syökö kukaan muu muuten jo maitohappobakteereita? Mä aloittelin pari viikkoa sitten Rela-pureskelutableteilla, kun vatsa tuntui olevan sekaisin, ja vauvan atopian ja allergioiden ehkäisemiseksikin niitä suositellaan. Nyt en kuitenkaan ole niitä kahteen aamuun ottanut, sillä tuntui, että se aikaisempi, satunnainen vatsan kupliminen ja turvotus, alkoi vaihtua jokapäiväiseen... Ilman maitohappobakteereita on olo ollut nyt huomattavasti mukavampi, joten epäilen, etteivät nuo Relat olleet mulle oikein soveliaita. Huomenna suuntaan apteekkiin ja otan kokeiluun Gefilus-kapselit, josko ne olisivat vatsalleni sopivampia. Meillä kun esikoisella kuitenkin on atooppinen iho ja allergioita ja astmaa löytyy lähisuvusta runsaasti...

Bliss ja pikkuinen 11+5
 
Pikaseen tulin tuosta masun kasvusta kirjoittamaan :). Esikoista odottaessa, hän on toukokuun 08 lapsi eli "kuukautta jäljessä tuli se raskaus" tähän huhtikuiseen verrattuna ja silloin JOULUNA vasta kerrottiin miehen vanhemmille (olin siis about 20 viikolla) ja mahaa ei silloinkaan vielä huomannut, ellei tiennyt sitä varta vasten silläsilmällä tiirata.

En tiedä onko mamman painolla minkä verran tekoa tuossa ja mihin suuntaan.. jotkut tykkää sanoa, että laihoilla näkyy nopeammin, mutta itse lukeudun tuohon rimppanoiden kastiin (48kg) ja tosi myöhään alkoi massu näkymään.

Nyt tätä toista nuppusta odottaessa maha sitten pullottaa jo nyt (rv11) siihen malliin mitä silloin viikoilla 20+. Joten ei hätiä "masuttomat" mammat :) Siinä voi mennä aikaa tovikin ennenkuin massu näkyy ja silti kaikki on vallan mainiosti!
 
Bliss Mä en kans ole voinut juoda vettä ollenkaan kun poikaa ootin enkä nyt, mun pelastus siihen on ollut sitruunamehu, se semmoinen mitä myydään niissä ihan pienissä pulloissa. Muutama tippa sitä lasiin ja jääpaloja niin ei tuu haitallisia sokereita jne. kun muista mehuista ja voi juoda tarpeeks =) sitä en tiedä että kuinka paljon happamuus vaikuttaa hampaisiin...
 
Huomenta!

Pitäkää tytöt mulle nyt peukkuja, meen varttia vaille kymmenen ultraan kun eilen alko vuoto. Vuotoa ei tuu paljon, mutta tulee kuitenkin ja soitin neuvolaan niin pääsen sit heti käymään siellä ultrassa katsomassa onko kaikki okei....
:'(

 
Buamille peukut pystyssä! On siellä kaikki hyvin. :hug:

Masun kasvusta mulla on pieni pömppis tullut, mutta koska olen muutenkin niin älyttömän hoikka niin tuota pientä kasvua ei kyllä ulkopuoliset huomaa.
Mies eilen kommentoi että mun lantio on leventynyt. En ite ole sellaiseen kiinnittänyt minkäänlaista huomiota.

Hilipatuinen Mun tarttee varmaan kans testata tuota sun sitruunamehuvinkkiä. Mä en ole pystynyt juomaan mitään mehua, vettä yrittänyt pakottaa itteni litkimään, mutta ei tosiaankaan menis sekään alas. Ehkä tuo sitruuna vois olla pelastus tuon suhteen. Tosin pitää odottaa että tuo kurkku vähän paranee ennen kun alan mitään sitruunaa maistelemaan.

).( Tuo mun eilinen veren oksentaminen oli siis mitä ilmeisemmin kurkusta peräisin. Kurkku ollut sen oksentamisen jälkeen ihan kuin tulessa. Hankaloittaa entisestään tätä mun syömistä. :( Ja kun en pysty syömään niin päätä särkee ihan koko ajan ja sitten jos vähänkin saan jotain syötyä niin maha muuttuu tosi kipeäksi. Tuntuu sille että menisi sekaisin mutta ei kuitenkaan mene. On tosi mielenkiintoista tässä sitten arpoa että mitä uskaltaa tehdä. :(
Kovasti odotan nyt viikkoa 16 ja sitä että tää loppuis siinä vaiheessa niinkuin lääkärit mulle on koko ajan sanoneet. Parempi olis!

Tää väsymys on muuten jotain ihan hullua. Nukuin toissayönä sellaiset 12 tuntia, eilen otin kolmet päiväunet ja painuin yöunille kymmenen aikaan. En millään meinannut päästä tänä aamuna sängystä ylös. Olen ennenkin syksyisin ollut väsynyt, mutta että näin väsynyt. :D

Mutta mukavaa viikkoa kaikille!

- Hapsiainen ja herne 14+5
 
Toivotaan buam, että kyseessä on jotain ihan harmitonta. Peukut on pystyssä täälläkin.

Hilipatuinen, joo, mä olen myös tuota sitruunamehua käyttänyt, mutta siinäkin tosiaan on se sitruunahappo, mikä ei ole ihan sitä terveellisintä juttua hammaskiilteelle... Edellisissä raskauksissa tämän jo itsekin löysin, mutta sekään ei tosiaan ole se paras vaihtoehto... Olen yrittänyt siirtyä light-mehuihin ja -limsoihin (limsaa en muuten juurikaan juo), mutta se makeutusaineen maku tökkii ja pahasti. Huoh. Kai sitä on vaan juotava näitä mehuja, vaikka hampaat kärsiikin... :/ Bonaquan mustikka ja villivadelma meni sentään alkuvaiheessa hyvin alas, mutta nyt ei mene nekään.

Bliss ja pikkuinen 11+6, huomenna siis poksuu! =)
 
buam ja maleha tsempitykset ultriin! kyl siel hyvin menee =) tulkaahan heti ilmotteleen mitä näky =)

Bliss uskomattoman aikasin oot kyl liikkeitä alkanu tunteen :eek: tuuhan sit ultran jälkeen heti ilmotteleen et oliko viikot nyt oikeen vai ootko pitemmällä, mua ainaki kiinnostaa joko nuin aikasin voi liikkeet tuntuu :D (itse sitä odotellessa.. =) )

aamuyöllä oli vähän huono olo mut nyt taas aivan hyvä. masu turvotus on tosiaankin vähän laantunut, niin tais olla monella muullakin =) tasan viikko niin neuvola =)

ja boksboks poksuu, jo kaksnumeroisiin =)

 
marjutti86, tuntuu kyllä itsestäkin uskomattomalta, että liikkeitä on tuntunut tällä kertaa edellisiäkin aiemmin. Eilen juuri asiasta juttelin ystäväni kanssa, joka sai muutama kuukausi sitten toisen lapsensa. Hän oli kuulemma tuntenut toisesta liikkeet jo 10+ viikolla myös. Eli ei se ehkä sitten kuitenkaan ole ihan mahdotonta. Tosiaan, mullakin on nyt 3. raskaus, joten tunnistan jo nuo pienetkin muljahdukset ja tökkäisyt... :) Iltaisin on aina masussa meno päällä, ja nyt tosiaan tuntuu jo ihan useita liikkeitä illassa! Mutta huomisen jälkeen olen siis tässäkin asiassa taas viisaampi, katsotaan, onko se pieni vilpertti laskelmoitujen päivien kanssa samaa sarjaa, vaiko vaikka jo isompi...
 
buam Hyvä, että kaikki on ok!

Omaa napaa Ei taida maanantaiaamut olla mun juttu - oksensin varmaan neljäntenä maanantaina peräkkäin. Ensin töissä heti kun pääsin vessaan ja sitten vielä tuon takahuoneen roskikseen. :ashamed: Pelkkiä mahanesteitä.

Kiva sattuma - puhuttiin tuossa aamulla työkaverin kanssa vauvoista ja kysyin sitten häneltä, että onko vauvakuumetta. Noh, hän sitten sanoikin, että laskettu aika on maaliskuulla, on siis 18. viikolla. Paljastin samalla itsekin olevani raskaana. Ollaan tässä nyt vuoron aikana puhuttu kaikenlaista. =) Hänestä ei kyllä yhtään näy, että olisi raskaana.

Jaiks, huomenna ultraan heti aamusta.

rv11+6 :heart:
 
Onneksi buam ku selvisit säikähdyksellä! :)
malehalle tsempit ultraan.

Noista mahan kasvusta ja vauvan liikkeistä olitte jutelleet. Vaikka mulla nyt maha lähti kasvaan tosi aikasin ja on jo selvä vauvamaha, esikoiselta maha lähti kasvaan kunnolla varmaan vasta joskus rv 20. En kunnolla muista mutta noilla raskausviikoilla suurinpiirtein. Sama juttu liikkeissä, nyt tunsin ne kun rv 15 alkoi, esikoista odottaessa vasta viikkoja myöhemmin.
Tuo mahan kasvuhan on hyvin yksilöllistä ja voi riippua siitäkin, odottaako ensimmäistä vai kenties neljättä. Samoin esikoista odottava ei ehkä osaa tunnistaa vauvan liikkeitä yhtä aikaisin ku uudelleenodottaja.. nämähän nyt kaikki varmasti tiesikin. :)

| .) Kaikki ok. Väsyttää vaan.. no, tiedossa on kaikkea kivaa tälle viikolle et eiköhän sitä tästä piristy. Ja raskaudestahan tämä johtuu. Eli ei sen puoleen huolta.

syysmama& muru rv 14+4
 
Liikkeitä ei kyllä pitäisi olla mahdollista tuntea jollain 10+ viikolla :eek: Se ei ole fysiologisesti mahdollista. Alkiohan on juuri muuttunut sikiöksi ja sillä on niin paljon tilaa siellä lapsivedessä että mikään kohta ei oikein osu sikiökalvoihin. Mutta olen ennenkin lukenut juttuja joissa äiti kivenkovaan väittää tunteneensa liikkeitä.. Oli sitten uudelleensynnyttäjä tai ei niin minä en usko että ne liikkeet on olleet vauvasta johtuvia mutta tämä on siis minun mielipiteeni.

Sen sijaan jollain 13+ viikolla joka sekin on varhainen viikko voi noita liikkeitä varmaan jo tunteakin. Varsinkin uudelleensynnyttäjä osaa etsiä liikkeitä jo. Mun täytyy kyllä sanoa että mä olen jo viikkoja tuntenut mukaliikkeitä (nimitän niitä näin) sillä uskon niiden oikeasti olevan suolen toiminnasta johtuvia. Selkeä ilmakupla jos tulee niin pyörrän sanani heti =)

 
ihanaa buam että kaikki kunnossa!

ja malehallaki oli kivoja ultrakuulumisia! :)

liikkeistä ja mahan kasvusta minäkään en henk.koht usko että 10-11 viikolla voisi vielä liikkeitä tuntea..
itse olin aivan ällikällä lyöty kun tässä raskaudessa aloin tuntemaan liikkeitä jo 13+1, kun esikoisesta tunsin varmuudella vasta 17-18 viikoilla, mutta niin niitä vaan on tuntunut nyt lähes päivittäin ja tuntuvat ihan erilaisilta kun ne ennakoivat "kuplat", joten pakko kai se on uskoa.. :) :heart:

vauvamasua mulla ei ole iltaturvottelua lukuunottamatta, esikoisestakin masu alkoi näkyä vasta siinä 18-20 viikon tienoilla, silloin vatsanpeitteitä oli vähän ohuemmasti kun nyt, mutta luulen että noille viikoille voin hyvinkin ihan rauhallisin mielin masun kasvua odotella, mulla tuohon masun esiintulemiseen vaikuttaa myös se että mulla on kohtu jyrkästi taakse kallellaan, joten masukki ottaa tilaa ensin selkä/sisäpuolelta ennen kuin masu työntyy vasta ulos.. :)

mulla on ollu tänäänki mielessä että mitenkähän sitä sitten kahden kanssa pärjää, tuo meidän esikoinen 3v kun tuntuu nyt olevan aivan mahdottomassa uhmaiässä.. :p tämä aamupäivä oli aivan kamala, toivottavasti herää tuolta päikkäreiltä vähän paremmalla päällä.. :p

).) soittelin tänään neuvolaan ja sain huomiselle aamulla heti "tarkistusajan" :) pääsen kurkkaan että pikkuisella vielä kaikki kunnossa.. :heart: vaikka liikkeitäkin olen tuntenut, ne ovat kuitenkin vielä niin hentoisia ja vähäisiä (1-2 pienen pientä muksahdusta päivässä) että en uskalla pelkästään niiden varaan laskea.. täällä on kyllä niin ihana ku pääsee näytille jos vähäkään huolettaa.. :)
arvellutti vähän kun oma terveydenhoitaja on vielä lomalla, mutta tämä sijainen vaikutti oikein mukavalta, sanoikin että tämä aika on vielä niin hankalaa kun ei vielä varmaksi liikkeitä tunne ja sanoi että tule toki niin kurkataan masukkia niin sillähän siitä huolesta selviää.. :) :heart:
kovin ymmärtäväisiä ja empaattisia ovat tuolla neuvolassa olleet kun kuitenkin kaksi kmää takana.. :/

joten huomiseen..


*ainiin, tänään poksuukin.. :)


kellis ja minivauski 14+0 ***POKS***
 
buam ja maleha onneksi molemmilla oli kaikki kunnossa =) :hug:

Masun pompsahtamisesta olette jutelleet... Esikoisesta mulla tuli masu esille vasta puolen välin paikkeilla, vaikka olin/olen hoikka (silloin olin vielä superhoikka :D )! Muista sitten on aina vaan aikaistunut tämä pullahtaminen... Eihän se kohtu varmaan yhtään sen isompi ole, mutta vatsan kannattimet aina löystyy vähän lisää ja näin ollen antavat sille masulle periksi aikaisemmin - kuvittelisin. Sen huomaa siitäkin, että selällään masu on pieni sievä kumpu, mutta kun nousee ylös, niin ei olekaan enää niin pieni ja sievä :whistle: Eli mulla ainakin on kannattimet jo aika venähtäneet...

Liikkeistä mä uskon että rv 12 eteenpäin voi olla mahdollista uudelleensynnyttäjän tuntea jotain, mutta ei ennen sitä. Mä tunsin esikoisesta rv 15-16, toisesta rv 13-14 ja nyt en kyllä muista miten tunsin kolmannesta :ashamed: Nyt on istukkakin etuseinässä, joten voi olla että saan jokusen viikon vielä odotella varmistusta...

stoppis 13+6 (uijui, huomenna taas kivempi luku tauluun!)
 
HaP
Hei pitkästä aikaa :wave:

Pidin vähän aikaa taukoa palstailusta. Sairastelin viime viikon ja olin jostain syystä ihan varma, että sikiö on lopettanut kasvunsa. En tiedä, mistä tuo johtui, mutta jätin sitte palstailun hetkeksi.

Onnea hyviä uutisia saaneille :)

Omaa napaa: Tänään oli lääkärineuvola. Ihan mukavan oloinen lääkäri. Nyt kävin myös uuden terkkarin luona, joka oli HUOMATTAVASTI kivempi kuin edellinen. Lääkäri kuunteli sydänäänet, jotka siis kuulin nyt ekaa kertaa :heart: Hienosti sykki. Vointi on muuten hyvä, mutta en tahdo pärjätä tämän väsymyksen kanssa. Väsyttää niin hirveästi, että silmät vain valuvat kiinni :| Nyt rv 10+4 (kohta 10+5).

Onko kukaan ollut sairaslomalla pelkän väsymyksen takia? Vai oletteko vaan sinnitelleet?
 
Luin juuri että Norjassa on terve vastasynnyttänyt nainen kuollut sikainfluenssaan. Juuri kun luuli että asia oli rauhoittunut.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1737850

Huomenna ultraan =)
 
HaP: kiva kuulla, että uusi terkkari oli mukavampi! :)

Kauhea tuo sikainfluenssajuttu! Voi, kun tietäisi, miten rokotteen kanssa olisi parasta tehdä. Vaikka se olisikin raskaana olevalle ihan turvallinen, niin entäs sikiö? Kukaanhan ei voi oikein luotettavasti arvioida sen vaikutuksia sikiöön (vai voiko?). Että onko niin, että sitten ensi vuoden aikana syntyykin normaalia enemmän osittain halvaantuneita vauvoja tai he sairastuvat myöhemmin herkemmin siihen Barrelin syndroomaan (en nyt muista koko sanahirviötä ).

Mulla tulee nykyisin todella, siis todella paljon jotain nestettä housuihin jatkuvasti. :/ Äskenkin piti käydä tarkistamassa, ettei se ole verta, mutta ihan vain nestettä. Ei edes näyttänyt valkovuodolta. Ärsyttävää, kun on housut märkänä koko ajan. Toivottavasti tuo ei ole mitään vakavaa, esim. lapsiveden tihkumista (mistä senkin voi tietää, jos sitä tihkuilee?)..

Meillä on mennyt esikoisen nukahtaminen illalla ihan mahdottomaksi! Saattaa mennä (tai siis meneekin) 1,5h, ennen kuin tyttö lopulta nukahtaa. Ja sitä ennen hän siis koko ajan tulee sängystään pois milloin minkäkin syyn varjolla ja itkee lohduttomasti koko ajan. Varmaan jotain mielikuvituksen heräämistä, pelkoja, painajaisia ja joku läheisyyskausi menneillään, mutta myönnän, että itselläni alkaa olla voimat jo aika vähissä. Itselläkin on tullu itku jo tuon urakan jälkeen lähes joka ilta. :'(

Piipa rv 13+0 *poks*
 

Yhteistyössä