***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Lehdistä Mulle tulee vauva-lehti.. kovasti oon tykänny :)

Ylihuomenna olisi sitten nt-ultra! :) :heart: Olen tässä miettinyt, että kuinka kauan siellä yleensä menee? Ei sillä että mulla olisi kiire pois, mutta että kuinka kauan saa pikkuista ihastella..? :) Tampereelta olen siis, jos tämäkin on paikka kohtaista..
 
Heippa. Hengissä ollaan ja edelleen ilman nettiä, sapettaa suunnattomasti kun ois tänne tehny mieli niin monta kertaa kirjoitella. Näin puhelimen kautta se vaan on niin vaikeaa. No loppu viikosta lähden vanhempien luona käymään ja siellä saan olla netissä. Niin moneen juttuunkin olisin halunnu kommentoida. Mulla nt-ultra kesti niin kauan että sai kunnolla pientä katella. Näytti monesta kuvakulmasta normaalina ja 4D versiona. Ja aina selitti mitä missäki kuvakulmassa näkyi. Huomenna eka lääkärineuvola ja viikot poksuu. Toivottavasti saan netin nopeasti. Turhauttavaa. JääKyynel ja Tuittu 12+6
 
jastu Helsingissä Kätilöopistolla varataan ½h np-ultraan. :)

vauvalehdistä Meille ei tule mitään, mutta ties vaikka sitä jonkun tilais. Tai sitten käyn vaan kirjastossa lukemassa, se on ihan neuvolan vieressä.

Empuuu ja Tirppana rv10+6
 
Vauvalehdistä: Olin pitkän aikaa Vauva -lehden tilaaja tykkäsin siitä kovasti mutta sitten lapset kasvoi ja vaihdettiin Meidän Perhe -lehteen. Siinä on meille himpunverran enemmän lukemista.
Vauvassakin kun sitä taisi 3vuotta tulla niin alkoi jutut kiertämään.

Kohtukuolemasta: En ole onneksi joutunut itse kokemaan, serkkuni on ja esikoisen odotusryhmässä yksi kohtukuolema oli myös. Se kyllä kosketti, siitä ryhmästä oli tullut siinä vaiheessa jo niin tiivis että pienemmätkin takaiskut kosketti kaikkia, saatika sitten tämä kaikista ikävin tapahtuma.

Parinailtana olen taas joutunut oksentamaan, oma vika mitäs ahmin karkkia :headwall:

Mutta nyt hakemaan voittamaani lahjakorttia kuntosalille :D
 
Lehdistä. Mulle tulee Meidän perhe-lehti. Siinä on kohtuullisen paljon juttua leikki-ikäisiä koskien (omani siis huomenna 2v), mutta siinä ei kyllä ole vauva-ajalle paljoakaan. Vauva-aikoina mulle tuli Vauva-lehti ja se oli kyllä hyvä siihen aikaan. Mielestäni lehden voi tilata jo ennen vauvan syntymää (jos uskaltaa), sillä joistain asioista olisin itsekin mieluusti tiennyt jotain jo ennen kuin asiat tulivat sitten omalle kohdalle.

Meillä oli tänään esikoisen 2v hammastarkastus. Kaikki oli muutoin kunnossa, mutta tyttärellä on kireä ylähuulijänne ja syväpurenta. Syväpurenta saattaa korjaantua itsestään eikä sitä muutoinkaan lähdetä vielä oikomaan ennen pysyvien hampaiden tuloa, mutta tuo kireä huulijänne olisi ilmeisesti hyvä napsaista poikki, ns. vapauttaa. Sekin voi kuulemma katketa itsestään leikin tohinoissa, mutta mieluummin hallittu nipsaus puudutuksessa kuin hallitsematon tapaturmainen katkeaminen. Onko kellään muulla kokemusta noista asioista? Itseäni vähän hirvittää, mut totta on, että tytön etuhampaat ovat aika erillään ja ilmeisestihän tuosta voi olla haittaa puheen kehitykselle (lähinnä selvyydelle). Ilmeisestihän noita huuli- ja kielijänteitä katkotaan jonkin verran jo synnytyslaitoksella vastasyntyneiltä, mutta toisaalta joiltain ne korjataan vasta kouluiässä, jolloin pitää ehkä nukuttaa. Kokemuksia???

Piipa rv 11+6
 
:wave: hengissä ollaan... vauvalehdistä näköjään ootte puhunut, meille tuli sillo ku esikko syntyi ja lopetin sen ku ei sit ollu aikaa lukee jne. en tiedä tilaako sen uudelleen vai mitäkä tekis. JOskus innostun lukeen jotain ja joskus en niiku nyt on se kausi ettei jaksa lukee mitää oikee lehtii/kirjoi.

luvattu tälle viikolle räntää, katoin just et keskiviikko aamuna satais.mein neiti höpöttänyt et lunta tulee että hän tekee lumiukon :heart:

noh eipä tässä muuta kuin mukavaa alkanutta viikkoa kaikille
 
Lehdistä on tullut sekä kaksplus että vauva ja molemmat ihan mukavaa luettavaa. Kun on säästänyt vanhat lehdet ja lueskellut niitä myöhemmin uudestaan, on löytänyt "uutta ajankohtaista" asiaa. Toisen lehden tilaus loppuu piakkoin enkä aio sitä jatkaa.

Kohtukuolema vetää aina hiljaiseksi. Muistan miten tuskaiselta tuntui lukea erään palstan kautta läheiseksi tulleen äidin suru-uutiset juuri kun itse olin palannut laitokselta oman vauvan kanssa.... :'( On niin vaikea ymmärtää miksi, mutta eipä kai ihmisen ole tarkoitus kaikkeen syytä tietääkään...

Huomenna olisi neuvola. Vähän jännittää miten hempan laita mahtaa olla kun väsyttää niin vietävästi. Mutta huomennahan se jo selviää.

Miksi ihmeessä sitä tekeekin kaikkia kivoja löytöjä vaatekaupassa juuri silloin kun vatsan seutu kasvaa? Tänäänkin bongasin 5e:lla alunperin 55e:n housut ja vaikka tiedän etten niihin kauaa mahdu, olihan ne pakko ostaa. Niihin sitten laihdutetaan ties kuinka kauan kun tulokas tuolta mahasta pihalle putkahtaa... :LOL: Mutta löytyi sieltä aletangosta yhdet sellaisetkin trikoohousut, joita kehtaa ihmisten ilmoillakin pitää ja mahtuvat varmaan loppuun asti tai ainakin pitkälle. Ja yhden paidankin ostin, johon masu mahtuu kuukausikaupalla. Harvoin tulee itselle ostettua mitään, joten nyt on ihan hemmoteltu olo kun on käyttänyt 15e itseensä. :D

Donu ja Pikkuinen 11+0
 
HaP
Hei vaan kaikille!

Täällä oli kovasti juteltu synnytyksestä, mutta hyppäsin taas suoraan niiden juttujen ohi :D

Kumppanin läsnäolosta synnytyksessä: en tosiaankaan osaa selittää, miksi mulle on jotenki tosi outo ajatus, että mies tulis mukaan. Oon aina ollu samaa mieltä, vaikka toivoisin olevani eriä mieltä. Oon yrittäny ajatella asiaa siltä kantilta, että mies tulee ja se on hyvä, mutta ei toimi. Se vaan tuntuu vieraalta. Enkä siis haluaisi ketään muutakaan mukaan. Mies on kyllä tosi kannustava ja ihana, mutta en vaan.. Oonki miettinyt, et voiskohan tällaseen asiaan saada jotain terapiaa :LOL: Kuitenkin mies haluaisi mukaan ja se olisi hänelle erittäin tärkeää. Toivottavasti jokin muutos tapahtuu kevääseen mennessä :whistle:

Lehdistä mulle ei tuu mitään, mutta töissä oon tykänny lukea Meidän perhe-lehteä.

on: Väsymys alkaa olla jo piinaavaa. Varsinkin on vaikeaa olla yöt töissä. Ja viikonloppujen vapaa-aika menee nukkuessa. Tyhmä kysymys, mutta voiko tähän väsymykseen saada saikkua? Mua pelottaa, että nukahdan vielä joku yö töissä. Viime viikolla oli jo tosi lähellä. Nyt väsymys on kuitenkin rajumpaa. Muuten ei mitään uutta. Nyt rv 9+5, ei enää pitkästi kaksinumeroisiin viikkoihin :)
 
Huomenta!

En eilen kyenny kirjotteleen mitään, kävin kyllä lukemassa kirjotukset mutta oli niin huono olo, että pelkkä kirjottamisen ajatteleminenki oli liian ylivoimasta. Oli kyllä eilen taas niiiiiin huono olla, koko ilta meni kyllä sohvalla maatessa ja koittaessa jotain saada suuhun. Mieski varmaan katto ko otin vähän tuota, ja tuota ja josko tuo maistuis, no ei.....ällö!

Mut joo, neuvolassa tosiaan eilen ja paljon lippuja ja lappuja ja kirjasia+ se dvd. Sydänäänet kuulu ja katottiin sit vielä ultrallakin ja siellähän se poksutti menemään ja liikuskeli. Eli siellä kaikki ok. 2 viikon päästä on sitten np-ultra oysissa. Sitä odotellessa. Sitten täällä meillä onkin seuraava neuvola 14-15 viikoilla joka on lääkärineuvola. Onneksi tietää et meillä on kiva neuvolalääkäri.
Mutta jännää oli kyllä käydä neuvolassa, ja paljon oli uutta tietoa.
Tänään ois pitäny mennä tenttiin, vaan en oo eilen pystyny mitään lukemaan tai tekemään ni jää kyllä tältä päivältä kouluun meno.
Hitsi ku niin väsyttää, ja heräsin vielä ilman syytä....tai no, en, siihen pahaan oloon heräsin...

Mut nyt jos menis pötkötteleen vaik sohvalle....

buam 9+6
 
Lehdistä mulle tulee vauva-lehti. Oon kyllä ollut ihan tyytyväinen, mutta kuten joku jo sanoikin niin kun se tarpeeksi kauan tulee niin samat jutut alkavat siellä kiertämään. Eli eikähän tää tilaus lopu jossain vaiheessa.

HaP voihan sun mieli vielä muuttua kun raskaus etenee. Olo alkaa olemaan niin tukala, ettei ilman kumppania pärjää ;) . Itse en haluaisi evätä mieheltä mahdollisuutta nähdä lastaan heti ensihetkistä lähtien. Äiti kuitenkin kantaa lasta sen reilu 9kk ja mies on kuitenkin odotusajan se ulkopuolinen henkilö syntymään asti. Omasta mielestäni on kyllä hyvä, jos synnytyksessä on mukana joku tuttu ja turvallinen henkilö, joku joka voi pitää sun "puolia" kun itse voi olla niin väsynyt/kipeä/sekaisin.

Itsellä tuntuu masu melkein kadonneen :whistle: . Tähän asti on iltaisin ollut kauhea turvotus päällä, mutta eilen ei ollut. Eilinen oli myös vähän parempi huonon olon suhteen. Ehkä tää elämä alkaa jälleen voittamaan =). Toissapäivänä ja eilen kyllä sai vähän taas säikähtää kun paperiin jäi punaista (ei kunnon verta). Kävin tayssissa muissa asioissa, ja ajattelin että käydäänpä siellä naistentautien ja synnytyksen päivystyksessä. Sinne ei muuten pääse suoraan kävelemällä, jos viikkoja on alle 20, vaan tk:n (acutan) puolelle ois eka pitänyt mennä, ja siellä perusterveydenhuollon lääkäri ois tutkinut (ei oo ilmeisesti ultraa käytössä) ja laittanut sitten lähetteen jos tarvis on. Ei huvittanut mennä istuskelemaan tuntikausiksi, vaan päätin lähteä kotiin, koska noita vuoteluja on ollut aiemminkin. Jos ois alkanut vuotamaan enenmmän niin sitten kyllä oisin mennyt sinne. onneksi :heart: - äänet kuuluivat kotona hyvin, joten en usko että kovin pahasti on asiat.

Poppeliini 10+2
 
Ihana kun noita neuvoloita jossain sentään on, itestä välillä tuntuu ettei oikein tiedä missä mennään... Onhan tämä toki jo toinen raskaus, mutta silti. Eka neuvola oli rv6+6 ja seuraavan saa kuulemma varata kun on rv20+

-Toivotaan rv13+5
 
katyana päänsärky on yleistä näillä viikoilla, johtuu ihan puhtaasti hormooneista, näin ainaki oon lukenu.. mul oli hb viimeks 125 joka on tosi hyvä mulle, joten siitä ei johdu.. :/

poppeliini mullaki turvotus on alkanu hellittään, iltasin on yleensä ollu kamala pallo tuo maha, mut nyt ollu ihan normaali.. mä luulen et se alun turvotus kuuluuki hävitä jossain vaiheessa ja sit vasta alkaa se oikee vauvamasu kasvaan.. :)


oon ehkä kuvitellu, mut joissain asennoissa oon tuntenu pienenpienenpieniä kuplia.. voi toki olla että ovat ilmavaivojaki, joita niitäki kyl ollu, mut aika näyttää vahvistuuko nuo sit loppupeleissä liikkeiksi.. jotenki tuntuu uskomattomalta et vielä tuntus.. esikoisesta tunsin n. rv 17-18 ekat varmat kuplat, ehkä 16 viikolta asti olin ollu pienessä epätietoisuudessa, mut noista myöhemmistä ei sit voinu olla epäilystäkää.. :)
 
Huomenta!

Täällä olotila parempi...kävin eilen neuvolas mittauttaa verenpaineen joka heitteli aika kovasti...lisäksi kun mulla tuo sydän hakkasi tosi kovaa ja tuntu et henki ei kulje kunnolla...niin se ilmeisesti johtuu siitä kun tää toukka alkaa kasvaa niin veren plasmapitoisuus kohoaa niin paljon niin onhan tuo sydämellekin raskaampaa...ei mulla kyllä muistaakseni aikasemmin tällasta oo ollu... sit oli vielä kahteen otteeseen päänsärkyä eilen et tuntu ettei jaksa mitn. otin 1,5h päikkärit lasten kans niin hiukan helpotti. :)

Näköjään tääkin raskaus on ihan erilainen kun nuo kaksi edellistä.

Poppeliini oli kirjottanu et maha hävinny...niin mullakin. taitaa tosiaan tuo inhottava turvotus lähtee ja tilalle toivottavasti tulee pian se ihana vauvamassu :heart:

lehdistä mulle tulee Meidän perhe-lehti. on tullu joskus myös kaksplus ja vauvalehti mut eipä niitä kovin kerkee lukeen...

Nasum. +¤ 10+4
 
Heippa. Tänään oli eka lääkärineuvola. Kaikki oli ok. Vähän vaan säikäytti, kun pienen sydänääniä ei meinannu löytyä. Ehdin jo ajattelemaan vaikka mitä, mut onneks ne sitten löyty :heart: Taaksepäin kallistunut kohtu ja kun vielä siinä pöydällä makas niin yhtälö oli valmis. Jos ei ääniä olis löytyny niin olis kuulemma tänään ottanu ultraan. Tuolla neuvolassa ei pysty kuuntelemaan kun sydänäänet. Tänään poksuu viikotkin :heart: JääKyynel ja Tuittu *poks* 13+0
 
*Poks* 12+0, vihdoinkin!

Poppeliini: mullakin tuntuu maha kadonneen. Tai no kyllä se siellä on, mutta sellainen pinkeä, turvonnut ja paineentuntoinen masu on poissa. Siksi välillä jo mietin, onko siellä masussa enää mitään elämää. No mut perjantaina se selviää, kun on se np-ultra.

Kellopeliappelsiini: Minäkin olen tuntenut noita kuplia muutaman kerran enkä tiedä, ovatko pieniä liikkeitä vai ilmavaivoja tms. Esikoisesta tunsin kuplat ekan kerran rv 14, mut en silloin tiennyt niiden olevan mahdollisesti liikkeitä. Kunnon liikkeitä aloin sit tuntea muistaakseni rv 17.

Tänään on sitten ne esikoisen 2v synttärit. Pitäis jaksaa vähän siivota ja tehdä minikakku, kun tänään tulee mun vanhemmat käymään synttärikahvilla. Ei siinä muuten mitään, mutta tämä kauhea päänsärky ei vaan ota loppuakseen! Varmaan pari viikkoa on ollut jo putkeen sellanen tosi inhottava jomotus takaraivolla. :( Ajattelin jo varata aikaa hierojalle, jos mun niskat on vaan niin jumissa, ettei tämä lähde millään pois.

Nyt ulkoilemaan. Esikoinen oli tänään niin ihana, että nukkui puoli kymmenestä illalla aamu yhdeksään saakka - meillä todella harvinaista näin pitkät yöunet! =)
 
Neuvolalääkärillä käyty. Sydänääniä piti urakalla etsiä ja tuli jo paha olo. Mutta sitten kuului junan jyske ja oli kuulemma tosi hyvä ääni näille viikoille. Sitten taas vauva karkasi ja jumputusta yritettiin etsiä. Mutta lääkäri sanoi että kaikki hyvin ja kuuluihan tuo jyske vaikkakin vähän aikaa vain ja etsiä piti. Mulla pitäisi olla takaseinämässä istukka eli sekään ei kyllä vaimenna ääniä. Hieman jäi huolestuttamaan vaikka järki sanoo että eihän se merkkaa mitään jos vauva karkaa dopplerilta :/

Eli samanlainen kokemus kuin Jääkyyneleellä.

Seuraava neuvola on 4 viikon päästä jo! Ja seuraava lääkärineuvola noin rv 26-27.

Ja sikainfluenssarokotetta suositeltiin kovasti.

 
Kaipa tässä on koukkuunnuttu kaksplussaan kun piti nytkin käydä kurkkaamassa mitä olette kirjoitelleet. :whistle:

Piipa 75 kuulostaa ihan luksukselta tuollaiset yöunet! Onnittelen! :hug: Toivottavasti meillekin alkaa vähitellen rantautua sellaisia öitä ja miten ihanaa olisi kun eivät olisi harvinaisuus ensi keväänä. :D
 
Lehdistä on ollut puhetta, on mulla aikoinaan tullut Kaksplus ja Vauvakin (ei yhtä aikaa) ja molemmat oli ihan hyviä. Onhan niissäkin jotain juttua jo odottavillekin? Ja nykyäänhän on kai joku Odotus -lehti, josta ei ole kokemusta, sitä ei ollut vielä silloin kun nämä lehdet kiinnosti =) Kolmatta odottaessa en enää jaksanut kiinnostua tilaamaan, enkä nytkään, jotain ilmaisnumeroja voin ottaa jos saa :D MeidänPerhe meille tulee, mutta siinä tosiaan on enemmän juttua vähän isompien lasten vanhemmille (osa käsittelee jo murkkujakin).

Neuvolasta ihan käsittämätöntä että jossain on neuvolat niin harvoin :eek: Mä kävin eka rv 10+ ja seuraava on rv 15. Sitten ainakin verikokeissa mun pitää käydä kuukauden välein, joten olisko neuvolakin?

Turvotuksen katoaminen havaittu täälläkin :wave: Tai ei se nyt kokonaan ole kadonnut, mutta ainakin rauhoittunut! Ja tämä on tuttua edellisiltäkin, että ihan normaalia että alkuturvotus häviää ja sitten se oikea vauvamasu alkaa sieltä puskea :heart:

Jaksuja kaikille päänsärkyisille ja panoinvoiville :hug:

stoppis ja OivaIines 13+0 vau :D
 
Piti vielä sanoa että lääkärineuvolan yhteydessä on myös ihan tavallinen neuvolakäynti. Eli ensin tätsän luona ja sieltä lääkärin huoneeseen. Musta kerran kuukaudessa on ihan riittävä määrä neukkua tässä vaiheessa.
 
huomenta päivää.. pelästyin eilen kauheesti kun ennen nukkumaanmenoa oli vessassa ja pyyhkiessä jäi iihan iiihan iiihan iiihan iihan vähän tippa verta paperiin.. Kuunneltiin sit sydän äänet ja sain nukuttua kun kuului ihan normaalisti.. sitten viellä tänään taas kuunneltiin aamulla.. ja siellähän se pieni jumputti menemään ja piti jumpatuokionkin..kesti hetki löytää kun etsin alhaalta.. ja se olikin sitten melkein navankohdalla.. ONKO NORMAALIA? :O
ehkä 2-4cm alempana..
Nyt kuitenkin pelästyin että mistä se veri tuli? huoh.. otan nyt kyllä mahd.rennosti kun eilen oltiin katsomassa ihan muutenvain vaunuja ja yhdissä vaunuissa oli kauhen kireät jarrut ja tuntui ihan masussa saakka kun sitä yritin saada ylös.. siis sitä jarrua.. sen jälkeen olikin outo olo mahassa.. :/ mutta meni ohi aika pian..

viisviikkoa niin on rakenneultra.. kauhean pitkä aika.. huoh..
Niin ja olen miettinyt sitä myös kun kerran luin jostain lehdestä että joku nainen oli mennyt ultraan ja oltiinn hguomattu että lapsivesi oli mennyt.. ja pieni sitten todella kuoli.. niin mietin että miltä se tuntuu kun lapsi vesi menee.. vai voiko sen olla huomaamatta.. on mullakin outoja pelkoja..

Mulla on jostain syystä aina illalla kauhea vessahätä.. vaikka olisin käynyt just vessassa niin tuntuis että rakko ei tyhjenny kokonaan ja pitää mennä uudelleen..

anteeksi kauhea vuodatus..

tiitu ja kultakimpale rv.14+4
 
Heips laittelin tossa yv:tä jo buamille, ja esittelenpä nyt itseni. Eli täällä viidettä odotellaan kolmen km:n jälkeen ja viimonen tuli 5+6 jonka jälkeen ei sitten menkkoja tullutkaan =)
Viime viikolla keskiviikkona oli lääkärineuvola ja ei kuullu sydänääniä ja minä oli pari päivää ihan paniikissa. Onneks perjantaina oli np-ultra ja siellä se vauveli oli hengissä.

Tosi stressaavaa ollu tämä odotusaika kun keskimmäinen km oli vasta viikolla 12+5 tai vauva vastas sitä kokoa kun elottoman masusta löydettiin :'(

Nyt odotellaan vain että alkais liikkeet tuntua. Neljännestä tunsin rv 14 että viikon päästä vois vaikka jo tuntea =)

mother4 rv13+4
 
Hap : Uskon että mielesi muuttuu raskauden aikana.
Minulle kävi niin. Ensin en olis halunnut miestäni synnytykseen enkä voinut kuvitellakkaan et mieheni olis ollu läsnä esim.ultrassa joka tehtiin alakautta tai lääkärissä jossa ronkittiin alapäätä. Se oli jotenko noloa... tai jotenki vaan vastenmielistä! Mieheni on toki värkkini nähny mut jotenki ajatus siitä että olen perse levällään mieheni edessä kun joku muu minua ronkkii ni ei miellyttäny lainkaan! Raskauden kuluessa kuitenki ajatus siitä et mies lähtee synnytykseen alkoi tuntumaan luonnoliseslta. Ja mieheni oli sitten synnytyksessä mutta sen paikka oli tiiviisti pääpuolella. :LOL:

Jihaa, kohta pääsen neuvolaan.
Vkoja 11 +1
 
Paljon puhuttu päänsärky vaivaa myös täällä.. :( muutaman päivän jo vaivannut.. ja väsymys samaten vaan kulkee mukana.. on kieltämättä helpottanut siitä mitä on jossain välissä ollut mut kyl kauhistuttaa mennä tänään pitkästä aikaa töihin.. toista viikkoa olen ollut vain kotona ja tänään olisi töitä 15-22.. huoh..
Huomenna se ultra sitten! <3 :) ilmoilen ultrakuulumisia, toivottavasti hyviä sellaisia sitten huomenna :)

Jastu 11+3
 

Yhteistyössä