Synnytyskertomuksia on moni tänne jo kirjoitellut, ja ajattelin että jospa minäkin sitten tekisin koosteen noista kahdesta... =) Molemmat kokemukset oikein positiivisia ja mielestäni helppojakin.
Ensimmäinen tyttäremme syntyi perätilan vuoksi suunnitellulla sektiolla viikolla 39+0, mua yritettiin kovasti painostaa alatiesynnytykseen, mutta ajatus oli todella pelottava. Viimeisin ultrannut lääkäri olikin sitten jo sitä mieltä, että vaikuttaa lapsen pään koko olevan jo aika rajoilla, että mahtuuko tulemaan pienen pepun jälkeen. Jumiin jäämisen riski oli aika suuri hänen mielestään. Siispä sektioaika varattiin.
Sektio itsessään oli tosiaan helppo homma, vaikka verenpaineeni laski välillä alas ja sain adrenaliinia etten olisi pyörtynyt. Itse leikkaus ei kestänyt kuin pari minuuttia, ja lapsi oli syntynyt (koko 3270g/48cm ja se pää oli 37cm). Sitten mut vaan kursittiin kokoon ja vauva oli sen aikaa miehen kanssa heräämössä. Sain siis vauvan rinnalle jo heräämöön ja pari tuntia siellä vietimme koko perhe. Ainoa miinus hommassa oli epiduraalitilaan tiputetun kipulääkkeen aiheuttama kamala kutina, jota kärsin pari päivää ennen kuin sain siirtyä muihin lääkkeisiin. Osastolla olimme 5 päivää, ja sitten kotiin buranan voimin. Sektiohaava parani nopeasti, vaikka 7. päivänä synnytyksestä neuvolamatkalla (helmikuussa) liukastuin ja yksi ommel pääsi ratkeamaan ja haava tulehtui toisesta reunasta hieman. Antibiooteilla siitä päästiin. Kaikin puolin mukava kokemus oli sektio, ei pahaa sanottavaa.
Toinen syntyi sitten rv. 40+0 pari päivää kestäneiden kivuliaiden ja suht säännöllisten supistusten jälkeen. Olin väsynyt, mutta kaikki meni silti hyvin. Sairaalassa ehdin olla 17 tuntia, ennen kuin pieni oli maailmassa. Avautumisvaihe meni hitaasti, ja kun viimein oltiin siinä vaiheessa, että kätilö ehdotti epiduraalia (että saisin hiukan levättyä ), oli mennyt jo kymmenisen tuntia sairaalassaoloaikaa... Epiduraali sitten hidastikin hommaa vielä lisää, toki se helpotti oloani, ja torkahtelinkin hieman, mutta sitten olikin laitettava hommaan lisää vauhtia oksitosiinitipalla. Tippa aloitettiin varovaisesti, koska takana oli mulla jo sektio, ja liian rankat supistukset olisivat kai voineet aiheuttaa kohdun arvessa vaikka repeytymän. Tai jotain. Tippaa lisäiltiin siis pikkuhiljaa, ja avautumisvaihe lähti etenemään mukavasti, joskin ei silti kovin nopeasti. 16 tuntia sairaalassa oltuani oltiin viimein siinä pisteessä, että pääsin ponnistamaan, mutta mulla ei vaan enää ollut siihen juurikaan voimia. Kipua ei ollut missään vaiheessa liikaa, ponnistusvaiheen alkaessa mua jopa nauratti, vaikka olin ihan umpipoikki. Ponnistinkin sitten melkein tunnin verran, ennen kuin pikkuinen pääsi käsi poskella maailmaan (kokoa 3865g/54cm ja pää taas sen 37cm). Välillä meinasi loppua usko kokonaan, ja vaikka ponnistinkin oikein, en oikein uskaltanut ponnistaa tarpeeksi kovaa. Mutta syntyihän se tyttö sieltä silti, eikä synnytys ollut mikään kamala juttu missään vaiheessa. Pahinta oli varmaankin migreeni, joka puhkesi samantien, kun ponnistus oli ohi. Repesin jonkun verran, ja kun kyselin, kuinka monta tikkiä tuli, mulle vastattiin vaan, että "älä sinä siitä huoli, kyllä tämä hoidellaan."
Kai niitä jonkin verran tosiaan sitten tuli, repeämä oli luokkaa I/II. Kuvittelin, että alatiesynnytyksestä toipuisi nopeammin kuin sektiosta, mutta mulla ilmeisesti tuo repeämä hidasti hommaa, samoin kuin liitoskivut, jotka tosiaankaan eivät loppuneet synnytyksessä... Kyllä siihen toipumiseen meni vähintään yhtä pitkä aika kuin sektiossakin. Jos ei nyt lasketa sektioarven tunnon palautumista.
Mutta oikeasti, mun mielestä kumpikaan synnytyksistä ei ollut kamala kokemus, päinvastoin! Ja olen valmis ihan kumpaan tahansa vielä uudelleenkin.
Huomasin muuten, että kuvittelin meneväni ultraan jo ensi viikolla, höh, sehän on vasta seuraavalla. Sekoilen täällä jo pahasti...
Bliss ja pikkuinen 10+3