***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Heissan taasen :). Metsämörrinvaimo: Minulla kans sama tilanne, ei huvita ei JAKSA tehdä oikein mitään. Sohva oikein huutaa sisuksiinsa! Yleensä en ole laisinkaan tämmöinen, leivon tai neulon tai siivoan tai JOTAIN. Uaah, toivottavsti tämä menee pian ohi, en ollenkaan tykkää itsestäni tämmöisenä!

Synnytyksestä vielä pari sanaa: Vaikka minulla olikin aika rankka synnytys niin verta ei minusta tullut juuri nimeksikään.. VAIKKA luin papereista jälkeen päin, että verenhukkaa oli vähän normaalista enempi. Poikasta kätilö hiukka paperiin pyyhkäisi synnytyksen jälkeen ja tosi vähän oli siinäkään mitään. Odotin tuon touhun olevan PALJON verisempää touhua :D ! Että se oli ihan iloinen yllätys! Jälkivuotokin hiipui tosi nopsaan ja niukkaa vuotoa kesti 2-3 viikkoa, mutta TOSI niukkaa. Ihan vain päivän pari käytin isompia siteitä kotona, sitten kelpasi ihan normiohkaset siteet.

HUOLETTAA, HUOLETTAA, HUOLETTAA. Jotenkin jännään tosi kovasti parin viikon kuluttua VASTA olevaa ultraa ja lääkärineuvolaa.. löytyykö siellä syke vai ei. Dopplerilla en kotona ole saanut kuuluviin kuin oman sykkeeni. Viikkoja nyt kuitenkin jo 10+. VAIKKA niinhän tuoosa doplerissa kerrotaan, että vasta, oliko se 13 + viikoilta... mutta jostain sen huolen vaan aina repii! Vaikka puoliväkisin. :D

Hyviä vointeja mammaset ja mukavaa sunnuntaita!
 
Sunnuntaita naiset!

Kela maksaa tosiaan korotettuna vähän aikaa äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa. Kaksi vuotta sitten asia oli jo niin. Tuosta tulikin mieleen, että täytynee käydä katsomassa minkä verran minulle viimeksi on maksettu ko rahoja. Olen ollut kotona esikoisen kanssa, joten käsittääkseni saman mukaan tulee tälläkin kertaa raha.

Ensiviikolla neuvola ja jospa siellä kuunneltaisi sydänäänetkin. Ultrassa kuitenkin jo nähty, että elämää on. Olen edelleen tosi yllättynyt siitä, että pääsen uuteen ultraan parin viikon päästä kun viikkoja oli vähemmän kun kuukautisen mukaan laskettuna. Nyt kun raha on kunnilla tiukassa, olisi ollut todennäköistä toisenlainen käytäntö. Mutta hyvä näin!

Nyt kakkavaipan vaihtoon ja sitten ulos lenkille (toivottavasti lapsi sammuu sillä reissulla).

Donu ja Pikkuinen 10+6
 
Istukasta. Kätilö kysyi multa synnytyksen jälkeen, haluanko nähdä istukan ja halusin. Kuvittelin sen olevan ihan erinäköinen, kuin mitä se on. En mä sitä mitenkään tarkkailemaan jäänyt, kunhan pikaisesti vilkaisin, minkä näköinen "elämänpuu" se on. Eli mun mielestä istukkaa ei ainakaan kannata kauhistella. En mä sitä kyllä talteen ottais silti. Luin joskus, että jossain kulttuureissa on tapana haudata istukka omalle pihalle talteen tms... Jotain rajaa sentään.... =)
 
huh ku olitte taas kirjotelleet..
nyt ei kyllä aika, eikä jaksaminen riitä kaikkia lukemaan.. :/

päänsärystä mulla on särkeny nyt varmaan reilun viikon verran lähes päivittäin päätä, niin että on kyl joutunu ottaa parasetamolia oloa helpottaan.. särky on alkanu oikeestaan heti aamusta ja yleensä lääkkeestä huolimatta jatkunu pitkälle iltapäivään saakka.. :( inhottavaa, oikein sellasta jyskyttävää ohimokipua.. :p

valkovuotoa tulee täälläki ihan reilusti, välillä kirkkaampaa ja ohuempaa, välillä kellertävämpää ja paksumpaa.. yäh.. :x pikkuhousunsuojaa saanu kyl käyttää..

).) omissa oloissa ei muutoksia.. satunnaisia alamahanipistelyjä/jomotteluja, ei muuta.. mä kans odottelen kovasti jo niitä ensimmäisiä liikkeitä, ovat kuin pienen pienien ilmakuplien poksahteluja.. :) :heart:
soittelen varmaan ens viikolla neukkulaan et josko pääsis sit vaikka viikon päästä käymään näytillä et kurkattais että kaikki edelleen kunnossa.. pelko taas yrittäny nostaa päätään ku olotki on ollu nyt niin seesteiset.. :/


kellis ja masukki 12+6
, huomenna poksuu.. :)
 
Buam hienoa et äänet kuulu, tuo doppler on varmasti aivan mainio vehje, mullekkin olis aivan omiaan.. =)

oireet on laimentunu mut masussa tuntus ainakin olevan elämää, iltasin turpoaa siihen malliin. ja paineen tunnetta myös on välillä lähinnä iltasin tuon turvotuksen yhteydessä.

kovasti odottelen viikon päästä olevaa ultraa, ihana päästä näkeen vauva, kuhan vaan kaikki olis kunnossa. sit pääsen kertoon vanhemmille ja sisaruksille! =)

marjutti ja masuvauva 8+4
 
Marylene, mullakin on ollut jo useamman viikon ajan lähes päivittäin päänsärkyä. Tosi inhottavaa. Kysy ihmeessä saikkua, jos töissä käyt! Mä poden päänsärkyä kotiäitinä ja yritän selvitä parhaani mukaan...

Piipa rv 11+5
 
Marylene, saikkua vaan! Ja jaksamista, päänsärky on todella ikävä vaiva. :hug:

Jäkivuodosta, istukasta.. Kätilö näytti istukkaa ja olihan se jännä nähä minkälainen se oli. Kunhan nyt vilkaisin, semmonen "möhkäle" se oli. :)
Itse synnytyksessä en verta ees oikeestaan nähnyt, sit ku ylös nousin ja menin suihkuun ni kyllähän sitä lorahteli.. ja parina eka päivänä vuoto oli tosi runsasta, mukana oli isoja hyytymiä. Mut siellä synnyttäneiden osastollahan on niitä ihania isoja vaippoja + verkkoalushousuja, jotka on loistavia ku vähä verta tiputtelee! :LOL:
Ja onhan siellä sänkyynkin erikseen kaikenmaailman suojia.
Mua tuo runsas vuoto ei säikäyttänyt, se oli siinä tilanteessa niin luonnollista ja asiaan kuuluvaa. Se nyt oli sit ärsyttävää ku se pikkunen vuoto kesti sen kolmisen viikkoa, ylikin, kyllä siinä jo ois tehny mieli olla ilman siteitä ja pikkuhousunsuojia.

| .) Ihan hyvä olo, mitä nyt vähän meinaa väsyttää. Maha ottanu taas kasvupyrähdyksen. Kumarrellessa se on jo hiukan tiellä. Että tästä se taas alkaa... :)
Oon myös nyt muutamana iltana nukkumaan mennessä selällään maatessa tuntenut pienen kohouman jommalla kummalla puolella mahaa. Näin oli esikoista odottaessakin. Että siirtyykö se pikkunen masussa paikasta toiseen.. Varsinaisia potkuja en tietystikään vielä tunne.

syysmama & muru 13+3 :heart:
 
Jälkivuodosta: Mulla on kahdesta ensimmäisestä kestänyt n.6vkoa yhteensä, toki sen parin ensimmäisen päivän jälkeen vain normaalia kuukautisvuotoon verrattavaa.
Viimeisestä kesti lyhemmän ajan, tämä mielestäni perustuu pitkälti homeopatiaan. Otin päivittäin muutaman napin Arnicaa ja kyllä se mun mielestä helpotti synnytyksestä palautumista.

Samaten noita homeopaattisia lääkkeitä otin ennen synnytystä rv 37 lähtien (naisjuurta, en muista mikä se oli "viralliselta" nimeltään ). Sain ostaa niitä yhdeltä kätilöltä jonka luona kävin vyöhyketerapiassa.
Sanoi että monella on auttanut avautumisvaiheseen siten että on avautunut huomaamattomammin jopa 6cm ennenkuin on täytynyt synnärille lähteä.
Itselläni kohdunsuu oli auennut n. 4cm mutta otin pienen varaslähdön sairaalaan lähtemisen kanssa tämän viimeisen kohdalla kun edellistä kerkesin potemaan sairaalassa vajaan 2t ajattelin että nyt vähän kauemmin kiitos.

Repeämisestä: edelleen, suosittelen niitä lämpökääreitä välilihalla ponnistamisen aikana, tästä kolmannesta ei tullut edes nihraumaa kun niitä kätilö välilihalla piti. Tämänkin vinkin muuten sain tuolta jo aikaisemmin mainitulta kätilöltä. En ollut öljyillyt taikka venytellyt etukäteen.

Mutta, taitaapi olla iltapalan aika..

Nähdään ystävät!
 
Alkuperäinen kirjoittaja syysmama:
Mut siellä synnyttäneiden osastollahan on niitä ihania isoja vaippoja + verkkoalushousuja, jotka on loistavia ku vähä verta tiputtelee! :LOL:
Tämäkin näyttää vaihtelevan sairaaloittain, meillä on ihan normaalit maxi kokoa olevat pikkupöksyt ja normaalit siteet, tosin ultramaxhyber imukykyä olevia yösiteitä. Toimii hyvin neki.

Omia alkkareita ei missään nimessä kannata ottaa mukaan.
 
Joo ne vaipat oli kyllä ihan extra-isoja, Oysissa ehkä sellaset leveydeltään 10-15cm ja pituudeltaan 40cm, paksuutta en edes muista. Ja noita vaippoja piti mun ainakin laittaa kaksi kerralla, silleen peräkkäin. Joo ja ne hassut verkkoalkkarit oli kans käytössä. Ei sitä kannata omiaan sotkea siellä. Kotiin lähtöä varten tietty pitää olla jotkut alkkarit matkassa.
 
Tietääkö kukaan muuten lymfaterapiasta / -hieronnasta? Senhän pitäisi kai poistaa nestekertymiä ja turvotusta, mutta pitääkö paikkansa tai onko joku käynyt? Ajattelin, jos kokeilis tässä raskauden aikana, kun mulla jää jo nyt rumat painaumat sukista joka ilta. :(
 
Mä jo niiiiiin luulin et tää pahoinvointi ois väistymässä, kun on ollu suht hyvä olo pari päivää, eikä juurikaan oksentamista ole ollu.
No en oo oksentanu nytkään, mut siis yökkimistä ja just sitä lämmintä sylkeä tulee paljon suuhun ja siitä tiedän et kohta oksentaa...mut saanu nieleskellä koko ajan, et saa nähdä....

voi ällötys!!!
 
Morjens Huhtikuiset!! Minäkin vähitellen uskaltaudun mukaan, kun viime viikolla ultrassa löytyi sikiö(alkio?) ja syke. Laskettu aika siis 25.4.10, eli tänään rv 10+0. Takana keskenmeno viime kesäkuulta n. 8.rv.
Isosiskoiksi toivottavasti pääsevät kohta 9-vuotiaat tyttäreni ja -veljiksi tulevan isän 9- ja 6-vuotiaat pojat. Parin vkon päästä nt-ultra, eli vielä täytyy pidätellä iloa vielä hetki jos toinenkin..
 
Huomenta!

Näköjään nää aikaset aamuherätykset ei passaa sitten ollenkaan mun pahoinvoinnille. Tää olo on taas jotain ihan hirveetä. Ja just kesken tän kirjotuksenki piti käydä oksentamassa...puolet meni sit vessan lattialle kun tuli vähän kiire....
Taidan sit jutella siellä neuvolassa tästä pahoinvoinnista ja siitä et jäisinkö taas kotiin. Mut positiivista tässä on se että tietää varmasti että siellä on kaikki kunnossa, kun on ollu pari päivää ihan suht hyvä ja nyt taas oksennetaan, koska jos ei olis, niin ei taitais tuo oksentaminen tulla takasin =)

Eli vihdoin ja viimein minäkin pääsen sinne neuvolaan!!!!

buam 9+5
 
Huomenta täältäkin!

On tullut taas sen verran juttua, että en muista enää kuka on kirjoittanut mitäkin. :ashamed:

Täällä on viikonlopusta selvitty jotenkuten, pahoinvointi iski perjantaina sitten uudestaan taas voimakkaasti ja perjantai iltapäivä ja ilta meni kokonaan oksentaessa. Lauantaina oli vähän parempi päivä mutta eilinen sitten yökkäiltiin taas.

Tänä aamuna mietin taas kaksi kertaa että lähdenkö yrittämään töihin vai soitanko suosiolla saikkua, mutta ei antanut luonne periksi vaan raahasin itteni töihin. Kokeillaan miten käy. Vielä en ole oksentanut mutta etoo kyllä.

Ja tää maku suussa, jos tuota ällömakua ei olisi niin ei varmastikaan oksettais koko aikaa. Millä ihmeellä tuon maun saisi suusta pois?!?! Syömisen jälkeen on ihan pieni hetki jolloin suussa ei maistu pahalle mutta sitten se taas tulee. Yök!

Soitin äsken hammaslääkäriin ja varasin suuhygienistille ajan. Ensimmäinen käynti onkin ilmainen, tarkastetaan hampaat ja keskustellaan odottavan äidin hammashoidosta sekä sitten vauvan hammashoidosta. Vähän kuulemma sellainen neuvolakäyntiä vastaava käynti. Ihan hyvä varmaan tarkastuttaa hampaat tämän rajun oksentelun jälkeen. Tuskin kamalan hyvää tämä on tehnyt hampaille. Onneksi tuo aika meni vasta marraskuun lopulle niin ehkä silloin pahoinvointi olisi muisto vain.

Mutta nyt yritän aloitella työt. Pakko yrittää syödä koko ajan niin saisi tuon maun pysymään poissa suusta.

- Hapsiainen ja herne 13+5
 
mä oon täällä kauhusta kankeana.. :ashamed: :| |O
Mul on ihan ihme olo..sydän naputtaa tosi kovaa ja tuntuu heti ihan ihmeesti kurkkuun asti...outoo...en oikeen osaa selittää...ei edellisissä oo tällasta ollu :eek: en oikeen tiiä mitä tekis...pitäsköhän mun soittaa jonnekin ja kysästä vai onko teil muilla ollu vastaavaa ja mikä diagnoosi? a-puva ....
 
Huomenia!

Nyt on ollut semmoinen kausi, että ei oikein ole mitään raportoitavaa tänne. Ultra olisi ens viikolla, jospa sen jälkeen on edelleen hyviä uutisia. :heart:

Tänään aamu alkoi oksentamisella ja jatkui työmatkan jälkeen bussipysäkillä samoten. :ashamed: Jospa ei enää tänään, mun pitää tänään olla reilu tunti ihan yksin tässä enkä pääse vessaan.

Oikein hyvää alkanutta viikkoa, huhtikuiset! :wave:

Empuuu ja Tirppana rv10+6
 
Buam Mulle tulee vauvalehti ja se oli kyllä aivan hirvee juttu siitä kohtukuolemasta. :( Mieheni on sen Janin entinen työkaveri. Vahvoilta ihmisiltä vaikuttivat! Itse en varmaan ikinä selviäis sellaisesta.. Ja itkemättä en sitä pystynyt lukemaan. :( Kenenkään ei pitäis joutua kokeen tollasta!

Kellopeliappelsiini ja Marylene Voisiko tuo teidän päänsärky johtua alhaisesta hemoglobiinista?

).( Tänään sain varattua ultra-ajan, ja sainkin sen jo aikasemmin kun ajattelin.. Keskiviikkona pääsen ekaa kertaa näkemään pikkuisen, ihanaa! =) :heart: Ja saa varmuudet (toivottavasti) myös viikoista! Olo on nyt mitä mainioin ja leivoinkin äsken marjapiirakan! :p

Katyana & Väpä <3 10+4
 
Tuolla oli keskustelua Vauva-lehden artikkelista, siitä tuli vaan mieleeni, että kuinka monelle teille tulee joku vauva-aiheinen lehti? Olen itse miettinyt jonkun lehden tilaamista, mutta onko se vielä aikaista? Onko niissä jo tässä vaiheessa odottavalle mitään lukemisen arvoista? Kyselen tyhmiä, mutta ei näitä voi tietää. :D

Mun veljen perhe on joutunut kokemaan tuon kohtukuoleman. Aivan järkyttävä tapaus. Vieläkin tulee kyynel silmiin kun mietin sitä ja jotenkin on pinttynyt silmiini se kuva kun veljeni kantaa pientä arkkua sylissään. Kyseessä oli heidän esikoinen. Tuon jälkeen meni muutama vuosi ennenkuin uskalsivat yrittää uudestaan. Nyt heillä 8 -vuotias tyttönen.
Heillä olisi ollut enää viikko laskettuun aikaa kun pieni oli menehtynyt. :(
Siksi ehkä minäkin pelkään niin kovin tuota että saan tämän pienen hengissä maailmaan asti.


 

Yhteistyössä