Helmimasut 2009 - tammikuussa vol 2. -

apua, siis menin ihan shokkiin... niin siis makasin tossa sohvalla ja nousin ylös, niin haarus oli kostee, menin vessaan ja paperiin tuli peukalonpään kokonen klöntti vaaleaa limaa, sellanen kiinteäklöntti...voisko olla. Ja nyt mietin että tihkuttaako lapsivettäkin :eek: Hui, nyt pelästyin...siis vaikka tätähän minä olen odottanut. :D
 
Liialei miljoonasti onnea poitsusta :heart: :heart: Hienoa että kaikki kunnossa nyt!

Mua harmittaa, mun päivällinen viesti meni taivaan tuuliin, kun ei aukennut sivu ja oli sitten hukassa jo ennen sitä...

No ei kai siinä mitään... Kiitos Pixie uudesta sivusta!! :heart:
En kyllä muista mitä kommentoin mihinkin... :(

Mutta mietin sitä, että oletteko kovastikin tarkasti miettiny synnytystä etukäteen? Suunnitelmia jne.. Mulla päälimmäisenä mielessä, että HENGITÄ kun supistaa, kun tuppaa unohtumaan... Tässäkin vaiheessa jo... Saati sit kun sattuu ihan oikeasti... Toinen on LIIKU jos mahdollista.
Kivunlievityksestä olen aikaisemmin ilokaasua vetänyt ja saanur sen paraservikaalin molemmista... Epiduraali ja spinaali hirvittää ajatuksena, tunto häviää ja jalat ja jos se ponnistamisen tarvekin saattaa häipyä. Niin ei kiitos jos vain jotenkin selviän ilman. Vesiallas voisi olla kiva kokeilla, Hyvinkäälläkin sellainen on..
Niin joo muistan kin nyt, joku ihmetteli kun synnytyksestä neuvolassa ei olla puhuttu mitään... Ei meillläkään, sanaakaan eikä mitää synnytyssuunnitelmia tyrkytelty... Eikä meillä ole varsinaista valmennusta, vaan joku imetysluento, parisuhdeluento ja joku rentoutusjuttu oli ei niihin edes menty. Sairaalassa käytiin katsomassa joku poverpoint esitys ja luento, siel oli niit vaihtoehtoi si kivunlievitykses ja et millon kandee lähteä sairaalalle jne...

On hurjaa tuo remppaa ja muuttoa ja viimeisillään raskaana. Ei siis ainakaan ajan kulumis ongelmaa teillä Keltamo ja Haavemamma... :)

Seksitöntä on täällä ollut (Jouluna viimeksi :whistle: ) peräpukamat ja valtava vatsa, jotenkin kummallisen turvonnut alapää... Ei tosiaan ole käynyt mielessä... Eilen asiasta juteltiin. Ihana tuo mies.. Sanoi, että on vähä niinku vaistonnut tilanteen... Kerroin sit siitä kuuluisasta kolmannesta ässästä... Niin että jokin motiivi olisi tässä hiukan harrastaa peittojenkin heiluttelua... :whistle: :whistle: Taisi ilahtua, salaa mies... Mietittiin sitten synnytyksen jälkeistä aikaa... Onkos edelleen suositus, jälkitarkastuksen jälkeen, vai saakos sitä sitten kun siltä tuntuu, alkaa kokeilemaan? Onko 6vko jälkitarkastus ajankohta?

Nyt ruoanlaittoon. :wave:
 
Jospi juu hyvält kuulostaa. Tuo side ja talouspaperi kuulosti pätevält seuranta systeemilt!
Toivotaan, että tapahtuisi lisää viel....
Mulla ei limatulpasta muistikuvia nuiden aikasempien lasten kanssa...
 
Jospi: Ihan valmis se vaavi on jo näillä viikoilla, ole huoleti jos lähtee syntymää. (mäkin haluun jo jakaantua)
Seranzu: No meilläkin on ollut seksiä viimex jouluna ja mä kyllä voisin harrastaakin, mut toi mies ei vaan jotenkin oikeen oo niin innostunut. Mut kyllä mun kaverit ainakin on ennen jälkitarkastusta harrastaneet ja jos kaikki on meillä hyvin, ni mä ainakin aion ennen sitä (mieheltähän ei kysytä ;) ). Eilen se neuvolalääkäri sanoi, et jälkitarkistus on sit joskus 8-10 viikkoa synnytyksestä. Kyllä siinä vaiheessa on jo oltu ihan riittävän pitkään selibaatissa. Tulehdusriski kai siinä voi olla, mut sitten voi käyttää kondomia, ni ei ole riskistä tietoakaan.

F 36+1
 
onneksi olkoon liialei!! täällä alkaa viikot olla muillakin vähissä. Minulla kans sunnuntaina laskettu aika. Ei anna mitään merkkejä ulos tulosta. Mukavia nää synnytystarinat ja supistuskertomukset,voi vähän kuulostella itseään.

Mua lohdutettiin, että kun edellisestä synnytyksestä on seitsämän vuotta, niin olen kuin ensi synnyttäjä.. Jipii, ihan niin kuin ei muutenkin jo jännittäs.

mamma 39+5
 
Onnea liialei!! :flower:

jospi tsemppiä! hitsi mäkin haluisin jo eroon limatulpasta.

KYSsiläiset ja muutkin toki.. Ootteko saaneet neuvolasta paperilappusen missä kysytään haluaako osallistua keliakia tutkimukseen? tai siis et vauva osallistuu syntymän jälkeen. minä en viiti osallistua,en jaksa mitään ravitsemusneuvojia :ashamed:

calmette-rokote saako kenenkään muun vauva sen synnärillä? meille suositeltiin sitä, kun on tuo isä tuolta kaukaa, vaikka ei sinne nyt olla kyllä lähdössä reissaamaan,mut silti sano et voi olla ihan hyvä laitattaa kuitenkin.

l&m
 
yksi mahatautinen ilmottautuu... :/ tai mitä lienee tää onkaan, kun mahaa ja selkää särkee(mahaa ihan kuin yleensä mahataudissa,mut ei mun normi vattatautiin selkäsärky kuulu...), vessassa olen juossu "isommalla asialla" 4 krtaa 12h aikana ja kerran oksentanut. Aivan vetämätön olo, mikään ei mene suusta alas ja pystyssä olo huippaa... supistelikin tos päivällä tunnin verran n.4.min välein, mut sit laantui nekin, ja nyt harvakseltaan muutama tunnissa. tuntuuhan ne, mut en sanois kivuliaiksi. tulipa sairaalakassi pakattua ainakin varmuuden vuoksi. Mitään en o eilisillan jälkeen syönyt, eikä tee edes mieli vaik vähän nälän tunnetta onkin... aamulla ylimääräinen neuvola, raskausmyrkytyskontrolli, kun tota turvotustakin on.
nyt mentävä takas pitkäkseen, kun istuminenkin huippaa... vauva kyllä liikkuu normaalisti, et sinällään en o kovin huolestunut, oma olo vaan on kovin kurja! valivali tälläkertää :ashamed:

tatuka+peikko 37+2

ps.liialei ONNEA! :flower:
 
Onnea paljon Liialei! :flower:

Voi kun täälläkin tapahtuis jotain.. voin kans ilmoittautua pikkareiden kyttääjäks =) useampana päivänä ollut tosi vetistä valkovuotoo, muttei ainakaan limatulpalta vaikuta.. aikamoista kyttäämistä tää on, kun toivois jo niin jotain tapahtuvan :whistle: huomenna 36 rv täynnä niin pääsee ainakin sinne aluesairaalaan synnyttään jos lähtö tulis pian =) laitoin saunan päälle ja sit vois ehkä kokeilla sitä toista ässää jos olis vaikutusta :p
 
LIIALEI: PALJON ONNEA!

KÖ: ISO Hali koita jaksaa! Ja jos saat ees jotain pysymään sisällä! Ja jos alkaa heikottaa niin käy herkästi tiputuksessa jotta vaavi saa ruokaa.

JOSPI: Hieno homma! Onnea tulevaan, toivottavasti ei tarvii kauaa oottaa! Mäki oon ihan kade! Ni ja mullahan se limatulppa (luulisin että oli sellanen, ois vartmaan pitäny ottaa kuva..) ni tuli maanantaina mut ei oo vaavia vielä. Ja kyl se sun vaavi on valmis jos se on sieltä tullakseen 37+5 on jo tosi hyvät viikot ei ees puhuta keskosesta enää ja jos ei oo mitään erikoista niin pääsette sitten ihan normisti kotiinkin! HALI!

CALMETTE: Meien vauvalle tulee tuberkoloosi rokote, ja koen sen ihan hyvänä koska kumminki tullaan vauvan kaa reissaa paljon Virossa missä tuberkoloosia on paljon verrattuna Suomeen. Siitä en oo ihan varma että tutkitaanko tääällä Lahdessa PKU, Jorvissa sekin ois tukittu. Ja ei oo ollu mitään puhetta täälläpäin keliakia tutkimuksesta, tosin en varmaa osallistuisi.

ON: Mua on supistellu taas eilisestä enemmän ja vähämmän koko ajan, aamulla oli jo ihan itku kurkussa, mut ovat sittemmin taas laantuneet. Ja siitä kun piti eilen niitä peittoja heilutella ni mies totesi sitten illalla suoraan että kyl hän tietää että ei oikeesti innosta vaan pelkän vaavin ulos savustamisen takii haluun ni ei kai se oo nyt sit niin päivän päälle et hän mielummin ny nukkis. ARGH!!! Vitsit ja kun mä koko illan yritin virittäytyä tunnelmaan, kun ei oikeesti hirveesti innosta! No nyt se on iteki jo sitä mieltä et ois kiva jos se vaavi tulis sielt viikonloppuna ni täksi päiväksi on sitten peitonheilutusta luvassa jos mua sitten vaan yhtään kiinnostaa, mutta yritän uhrautua ihmiskunnan rauhan puolesta jotta tän yhen saisi pihalle.

Huomaa vaan että alkaa olee taas pinna tosi lyhyt kun on paljon kipuja. Joka ikisestä pienestä ja siis ihan mitättömästä asiasta menee hermot ja toinen on sitten oi itkukohtaukset ilman mitään syytä saan aikaiseksi maailmanlopun itkut! Onneks on mies ihanan ymmärtäväinen jos ois viel sekin kusipää niin varmaan vaatisin itteeni hoitoon loppuajaksi psyk osatolle!

Kävin tänään neuvolassa, ja siellä oli sellanen vuoden 2006 Kaksplussan Odotus lehti, niin jäi vaan silmään että loppuraskaudessa kannattaa varata suklaata kaappiin ja jos alkaa pipo kiristää niin ottaa sieltä pari palaa ja imeskellä hiljakseen. Kun siitä tulee endorfiinejä jotka tuottaa hyvä oloa ja näin ollen kiukku vähänee. Käytiin siis kaupassa ostamassa monta karkkipussia ja paljon erillaisia suklaapatukoita!

NEUVOLA:
Paino + 1750 (eli kilon vähämmän kuin viimeksi, JEE)
Turvotus ++++
RR: 140/94 edelleen korkea
Pissi: --
SF: 37
RT
Syke n.150

Paniikki meinas tulla ku huomasin et nää sivut on jotenki meien osalta kadonnu,
KIITOS PIXIE!
Kyl sitä on sen verran addicti että itku ois päässy jos ei ois alkanu toimii!

Toukka & Vaavi 39+
 
Glow
Ja täällä taas. Melkein meniki hermo ku aiemmin yritin avata vanhan pinon vikaa sivuu eikä auennu :D

CALMETTE; mä yllätyin kun kysyttiin onko siihen tarvetta. Eipä multa 5v sitten kyselty mitään vaan se annettiin vauvalle "itsestäänselvyytenä". Just oli tosta rokotteesta yks aamu jossain aamusydämellä ohjelmassa pieni keskustelu!
Nyt sit päädyttii siihen neuvolassa, ettei vauva sitä tarvitse.

Ääk, mun lähin esimies jo soitti tänään et olenko päässy viel synnyttää :D ihanaa kun ne ajattelee mua siellä.
Mul ei oo todellakaa ikävä töitä, mut niitä kavereita vähän on. Olen siel pari kertaa käynykin aikani kuluksi.

Äsken seisoin vajaa 2 tuntia luistelukentän reunalla :) Oon ihan yllättyny ton 5v:n innosta ja aika hyvin pysyy pystyssä jo. Tää on eka talvi kun luistelee. Mua vähä pelotti että se vaan hermostuu ku ei pysy pystyssä... Sisko luisteli pojan kanssa, vähä teki mieli mullaki mut enpä lähde tämän mahan kanssa!

Nyt on alkanu poikaki miettii että koskahan se vauva oikeen syntyy?syntyis jo! Eipä voi sanoo hälle ku että niinpä, todellaki, syntys jo!!

Olipas hyvä vinkki toi side/talouspaperi, lapsiveden tulemiseen.
Kuinka moni tunnustaa sen jo laittaneensa "varuiksi" ? :D
Mulla ei sitä valkkaria oo hirmusti tullu, paitsi joka aamu tälläviikolla ihme klöntti+vetistä jotain, loppupäivästä ei mitään tai sit jossainkohti todella vetistä "jotain". Että ei muuta ku sidettä housuun... heh hee

Tänään on ollu tosi kiristävä tunne tuol alapäässä, siinä missä se vaavin pää on. Ja nyt tuntuu ikävä paine tai joku semmonen siellä.

Nyt on ihan hirmu väsymys, vaikka nukuin pitkästä aikaa päikkärit tänään. Yö oli uneton jotenki, vaikkei edes koskenu minnekään :/

Päänsärystä on muutama täällä nyt maininnut. Mulla on ollu melko matalat verenpaineet, eikä päänsärkyä aikoihin. Tiistaina oli lääkäri ja verenpaine oli korkeampi kun mulla koskaan, olisko tää päänsärky vaivannu nyt noin 3 päivää :/ emmä muistanu siitä lääkärissä sanoa. Ehkä nyt pystyn elämään tän asian kanssa maantain neuvolaan asti, näkee sit noi paineet. Pissan ne otti lääkärikäynnillä ä-polilla, siinä ei kai ollu mitään kun ei ne sanoneet mitään!?
Ai saakeli että koskee nyt tonne alapäähänki! Pitänee mennä suihkuun.

Sitähän mun vielä piti kirjottaa...

SAUNA; ei mullakaan supistuksia saa aikaan, vaan hyvät yöunet saa saunan jälkeen! Ja helpottaa kaikinpuolin selkä ym. kipuihin.

Kotikonsteista, tissien/nännien hypistelyä kokeiltu, eilen sieltä alko tulee maitoa :D heh, mut ei se kyl mitään muuta sit aiheuttanu.
Akupainanta, pah, mä en mitään pisteitä löydä, en vaan ehkä osaa :LOL:
Ehkä mä unohdan kaikke nää "kikat" ja lepään vaan odotellen...

 
Liialei: :flower: SUURET Onnittelut pojasta!!!

Jospi: Onnea tulevaan jos oli limatulppa =)

tatuka: vois kuulostaa siltä, että enteilee lähtöä! B)

(.) Mulla on alkanut päätä särkeä tänään. ajattelinkin huomenna ohimennen kipaista neuvolan aulaan mittaan verenpaineet ja tsekkaan pissan, et onkos ne ihan kunnossa. Pitäs niitä synttäreitäkin laitella, mut en ole uskaltanut, sillä sit varmasti tää syntyis täältä. Vielä kun 2 päivää pysyis :whistle:

-kyrsä ja nappula 36+6
 
Seranzu : Mä kans kysyin kätilöltä kun synnärille oltiin tutustumassa tuota epiduraali- ja spinaalijuttua. Hirvitti ajatus että jalat menee tunnottomaksi mutta kätilö sanoi ettei mee kummassakaan!!? Kuulema samalla lailla jalat pelaa ja pystyy kävelemään. Mä oon kyllä aina luullut että ainakin spinaalissa menis tunto jaloista, mut niissä onkin vaan erona se että epiduraalin vaikutus alkaa vähän hitaammin kuin spinaalin, mutta taas kestää pidempään kuin spinaalissa..

Calmetterokotusta ei anneta enää automaattisesti ainakaan eteläsuomessa, siis ellei oo suvussa tai tuttavapiirissä tuberkuloosia. Rokotteesta tullut jotain rajuja reaktioita joten annetaan vain todellisessa altistumisvaarassa oleville.

(.) : Heräsin viime yönä ihme huonoon oloon ja mahakipuun. Liittyi mun mielestä supistukseen, meni kuitenkin aika pian ohi. Ehdin kyllä jo ajatella että nytkö se lähtö tulee.. Saas nähdä miten menee ensi yö.

Mulla on vähän morkkis karkinsyömisestä... :ashamed:
 
Glow
Pakko kommentoida nopsasti tuosta epiduraalista. Ei mulla menny jaloista tunto ja ponnistusvaiheessaki kyllä tuntoa paikoissa oli, ei meinaan tuntunu kivalle yhtään pusata vauvaa ulos, mutta varmaan se epiduraali kuitenki lievitti kipua koska en muista että olis koskenu mitenkään minnekään, muuta kun se vauvan ulostulo. Tämä siis esikoista synnyttäessä... Nyt on viel vähä auki mitä haluan. Mietin et jos tää toinen tuleeki vauhdikkaammin, ehdinkö saada epiduraalia?!
 
labello me ollan kysiin menossa ja kysyttiin kyllä haluuko osallistua siihen keliakia tutkimukseen! Ei mekään osallistuta...

epiduraalista oli myös puhetta, mä olen sen 2 kertaa saanut ja kummallakin kerralla on mennyt jalat. Eli sen jälkeen sit ollaan maattu siinä kivikovalla synnytyspöydällä. :|
Eli viimeseen asti yritän pärjätä ilman epiduraalia.

 
Onnea Liialei! :flower: Onneksi teillä kaikki nyt hyvin.
Jospille onnea tulevaan, jos nyt oli limatulppa.

Mä en vielä kauhean aktiivisesti ole tuota pikkuista koittanut savustaa ulos, kun en tosiaan ainakaan vielä ole kyllästynyt tähän raskaana olemiseen. Ja peittojen heiluttelu meillä on jäänyt koko raskausaikana tosi vähille. Ja olo alkaa olla niin iso ja kömpelö, että nyt ei ainakaan huvita pätkääkään. Kai sitä täytyy sitten kokeilla, jos uhkaa käynnistykseen saakka mennä tämä raskaus.
Mullakin sauna vaan rentouttaa ja vie pois selkäkivut, joten sen en usko auttavan synnytyksen käynnistyksessä lainkaan.
Liikkuessa tulee supistuksia tavallista enemmän ja kipeämpinä, tänäänkin lenkillä tuntui välillä, että vauva tulee justiinsa pihalle. Joten meille tulee varmaan tosi siisti koti siinä vaiheessa kun alan kyllästyä raskauteen. =)

T: Kuume& pikkuinen 36+6
 
Ei täällä vielä ole mitään kummempia tapahtunut mahdollisen synnytyksen käynnistymisen suhteen. Ainoastaa alaselkä tuntuu jäykältä, eli kivistää ja sit normaalia voimakkaampia kivuttomia kovotuksia. Mutta muuten niin tuskin vielä hetkeen minnekkään lähdetään.

Epiduraalista olen kuullut monia versioita, joten olen päättänyt että mennään sen mukaan mitä ehotteleevat siellä ja mikä tuntuu silloin parhaimmalta :)

Kohta alkais teho-osasto, olisi sitten taas tunniksi ohjelmaa...nyt tuntuu taas niin tylsältä. :whistle:

:wave: Jospi taas...
 
Ei tuo sauna täälläkään mitään supistuksia aiheuta. Rentouttaa vaa ja tulee hyvät unet. :D
Peittoja on täälläkin heiluteltu, mut ei mitään oo tapahtunut. Yhen ainoon kerran oon saanu tosi kovan supistuksen, mut siitäkin on aikaa ties kuinka monta kymment viikkoo sit.
Mie en noist puudutuksista ymmärrä yhtää mitää (vaik netist oon koittan niit kattoo), ni oon päättän et otan kaikki maholliset ja niin paljo ku vaa saa :p
Voisin itsekkin ilmoittautua tuohon vessapaperin kyttäykseen. B)
Huomenna sitten onkin kauppa-, siivous- ja sauna päivä.. :)
Äkkiä meni taas viikko, vast oli maanantai.. :whistle:
Mut nyt tonne telkun ääreen takasin.

Tyttö-nen & vaavi 36+6
 
Moikka taas!

Nyt ollaan palattu sairaalasta, vihdoinkin... Nopeasti vain tulen ilmoittelemaan, että poika syntyi 23.1. klo 22.14. :heart: :heart: Painoa oli 2835g ja pituutta 48 cm. Tulen tarkemmin kertomaan synnytyksestä ja ensipäivistä kunhan löydän hieman aikaa :) Kaikki on nyt hyvin, vaikka ensimmäiset päivät olivatkin vähän hankalia ja uusi perheenjäsen on sekoittanut täysin minun ja mieheni päät :D

Niisku ja poju 6 vrk :heart:
 
Liialei, lämpimät onnittelut :flower: :heart:

Terveisiä TYKS:n äippäpolilta :wave: Vastassa oli mukava kätilö ja kuiva ylilääkäri sekä opiskelija ihan pihalla eli ok vastaanotto ;) Maksa-arvot ok, ei kontrolloida polil enää ellei vastaamattomat sappihapot oo sit koholla. Ultras sappirakon eikä siellä mtn erityistä. Vauvakin ultrattiin: vettä norm, napanuoran virtaus norm, vauva ok. Tällä hetkellä painaa 2840g eli ennustaa laskettuun aikaan n.3800g kokoa. Ja mikä tylsää: kohdunsuulla tapahtunut EI MITÄÄN :kieh: no okei, pehmentynyt on mutta that`s it :kieh: Voi kiesus, tälläisilla supistuksilla EI MITÄÄN!! Juteltiin muuten kätilön kaa ett miks synnytys monasti käynnistyy yöllä...epäili kans rentoutumisen vaikuttavan... eli mammat, unohdetaan ässät ja muut ja keskitytään lepäilyyn :xmas:

Synnytystä kans "suunniteltiin" ku oli samal pelkopolikäynti, lupasivat mulle kaiken mahdollisen puudutuksen mitä voi antaa B) Epiduraalin tulen saamaan PUMPULLA eli sitä voi lisätä koko ajan eikä tarvii pelätä että yhtäkkii uutta annosta ei vois antaa (kuten viimeks kävi). Ja jos en ehdi epiduraalia saamaan vaan meen laitoksel "myöhäs", ni sit spinaali. Kalvojen reunat ja kohdunkaulakanavan lupasivat myös puuduttaa :D Katsotaan sit miten turraks saavat meikäläisen :D Edellinen traumaattinen synnytys oli tosiaan menny niin ett en ehtiny saamaan lisäannosta epiduraalia ku aukes yhtäkkii kokonaan, tuli viel vääräs tarjonnas nenä edel ja siis ilman kivunlievitystä. IHMEKÖS TUO JOS JÄI KIPU ELÄVÄNÄ MUISTOIHIN, ei oo tää kulunu 6v saanut tunnetta häipymään :eek:

Mitäs muuta.... synnärille pitäis mahtuu ku aika koittaa :) Lääkäri sanoi tyyliin ett turha sit haaveilla käynnistystä. Ensi synnyttäjät pääsee äippäpolille ku 10pv yli ja uudelleensynnyttäjät ku 42 viikkoo täynnä :eek: Öööööö, just. No, myöhemmin ku oltiin kätilön kaa kaksin käyrällä, hän sanoi ett tulet sitte herkästi näytille. Jos vähänki jotain on tapahtunu, niin avitetaan sit synnytys käyntiin :D Ja kun meillä matkaaki 60km niin kätilö sanoi ett lähteekä näytille heti ku vähänki siltä tuntuu =)

Lopuks muuten lääkäri taipui antamaan ajan äippäpolille vaik ekaks ei meinannu. Aika on 6.3. eli ku viikkoja 41.... eli viimeistään silloin synnytetään. No, onpahan joku takaraja tiedos :/ :ashamed:

Huh ku tuli sepostusta... nyt oman kullan kainaloon :heart:

UÄ ja Amanda 35+6
 

Yhteistyössä