Helmimasut 2009 ~Syyskuussa~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja labello
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sunnuntaita kaikille!!!

Täällä vointi taas mitä mainioin; flunssa helpottanut ihmeen nopeesti ja muutenkin tosi energinen olo.
Oiskohan nyt sitä pesänrakennusviettiä ilmassa; täällä oltu ihan supertehokkaita koko päivän... Autotalliin hommattu polttopuita koko talven varalle ja tulevan lastenhuoneen "röhnäkaapit" putsattu turhasta tavarasta. Samalla vaihdettu vähän huonekaluja jo siihen malliin mitä lastenhuoneessa tulee olemaan ja sieltä sitten tarpeettomia viety toiseen huoneeseen.
Pesin myös kaksi koneellista Pötkön vaatteita; osa uusina ostettuja ja osa kirpparilöytöjä. Niitä on tullut jo mummiltakin pari kassillista ;) . Siellä ne saavat sitten odotella kaapissa käyttäjäänsä. Pesin samalla kans sen käytettynä hommatun turvakaukalon+pehmusteet, onpahan sitten jo valmiina ettei tarvitse valtavan mahan kanssa vääristellä...
Eilen tein löytöjä; JYSKistä aika paksun vaahtomuovisen hoitoalustan vetoketjullisella pestävällä kernipäällisellä. Sopivasti vielä beigen sävyinenkin että sopii puiseen pöytään ja lastenhuoneen tulevaan väritykseen. Oli vielä 33% alessa, samaten löytyi ryömintä/makoilupeitto ja itkuhälytin (molemmat kans alessa, hälytin tosin citymarketista). En oo tainnut vielä mitään ostaa Pötkölle ns. täyshintaisena, osunut aina joku ale kohdalle :)

Mahasta mulle sanottiin jo töissäkin että onpa kasvanut.. Tosiaan on jo aika melkoinen. Potkuja tuntuu joka päivä ja varsinkin iltaisin alkaa hulabaloo =) Ihanaa kun saa varmistuksia aina tasaisin väliajoin että toinen on kunnossa tuolla masussa..

Häntäluu ja selkä täälläkin vaan vaivailee. Nyt parina päivänä myös nivuset kipeytyneet. Välistä tuntuu ihan kylkiin asti. Venymisen piikkiin olen laittanut.

Närästystä ollut jo reilun viikon selkeesti pahempana kuin aikaisemmin. Mulla ainakin auttanut se gefilus-tehojuoma (pikkupullo), oikeasti tuntuu rauhoittavan korventamista. Otan useesti illalla viimeseks ennen kuin meen nukkumaan.

Joku kyseli siitä nenäsuihkeen käytöstä; soittelin tossa alkuviikosta flunssaisena apteekin neuvontaan ja kyselin mitä vois raskaana käyttää, täti sanoi ettei mitään nenäsuihkeita koska supistavat verisuonia. Ainoastaan parasetamolia ja Vicks vaporub-salvaa saa käyttää...

Jaahas, jos vielä kävis koiran kanssa lenkillä ja sitten saunaan...

T.Rosinante 21+0 :wave:

Moips kaikille! :wave:

juustokakku hyytyy jääkaapissa, joten tässä hyvä väli vilkaista tännekin. :) On koko viikon ollut mieliteko juustokakusta,mutta yövuoro vienyt energiat niin, ettei oo jaksanut alkaa väsätä. Lisäksi olen kolmena pvnä ollut tädilläni tapetoimassa ja muuttoa tekemässä, joten on tuo aikakin ollut kintaalla. Tänään sit viimein... :p

Närästyksestä jotkut valittelivat, itsekin muutaman kerran olen kärsinyt,ja aina kun olin syönyt voileipää. Sittenpä tajusin kuoria kurkun, niin eipä ole vaivannut(koputtaa puuta...). Muistin sairaalan keittiöajoiltani(20v. sitten) että sappipotilaillekaan ei saanut missään tapauksessa antaa kuorimatonta kurkkua. Kannattaa kokeilla, toki moni muukin aine aiheuttaa närästystä, mutta näin on ainakin yksi vähemmän...

Omaannapaan ei uutta, kasvanut taitaa olla masu, ainakin päätellen exän kommentista,kun poikaa haki lätkäreeneihin. "Mitä pallo?", hän tyypilliseen tapaansa väläytti :laugh: .
Liikkeitä tosiaan päivittäin jonkinlaisia, välillä enemmän, välillä vähemmän... Mahan päältä ei vielä juuri tunnu, pitsi jos väiski vaeltaa puolelta toiselle, niin itse sen kädellä tunnen, mies ei vielä ole osunut paikalle otolliseen aikaan... :D

Hankintoja on tullut tehtyä joitain, mm. carenen sitterin ja matkasängyn löysin kirpparilta, yht.30e, kumpikaan ei uutta häpeä, varsinkin sitteri on hienossa kunnossa, eikä matkasängyssäkään ole kuin hienoista värjäytymää parissa muoviosassa, käytön kannalta harmitonta... Vaunuistakin on 99%sti kaupat tulossa, emmaljunga ceroxit duolift pussilla, puna-harmaat,-07 malli. 350e käytettynä. :) :)

Rakenneultra ois ens torstaina, jännittää vähän että onhan kaikki kunnossa, mutta kai sitä aina on pieni jännitys loppuun saakka siitä asiasta...

Nyt tää lähtee nauttimaan juustokakusta ja uusien idols"lahjakkuuksien" esityksistä...(voi sitä naurun ja myötähäpeän määrää :laugh: )

tatuka+väiski 18+5

Ilmoitus vain että hengissä ollaan, nettiä ei ollut vähään aikaan, muutin uuteen asuntoon ja ollut hyvin vaikea viimeiset neljä viikkoa yhden ystäväni takia, joka nyt siis entinen ystävä.
Painoa oli tullut 3,6kg mikä hyvä minun ruholle :D Napsun syke 140... Hmm.... :D kovasti odottelen pääsyä rakenneultraan, alle pari viikkoa vielä... Napsu on kova napsuttelemaan vatsanahkaa kyllä, ei meinaa uni tulla jos sil on sembalot päällä :laugh:
Nyt en ole jaksanut kaikkea lukea mutta synnytystä paljon miettinyt, en tiedä kuka tulee minun mukaan kun äiti ei pysty ja en ole vielä siskolta kysynyt kun haluan kasvotusten kysyä ja ensi kuussa EHKÄ näemme. Täytyy miettiä pyytäisikö sitten doulan. Mutta tällä hetkellä kaikki hyvin ja haluaisin jo pienen kultani syliini ja kotiin :heart:

absa ja napsu 17+5

Jolie: oletan, ettet ole USA:n kansalainen. Nimittäin USA:n tulliviranomaisilla on oikeus käännyttää pois samantien raskaana oleva nainen siinä tapauksessa, että he epäilevät tämän synnyttävän USA:n maaperällä. Tämä johtuu kahdesta syystä, a) kaikki USA:n maaperällä syntyneet saavat automaattisesti USA:n kansalaisuuden, ja sitähän ei hevillä haluta antaa ja b) vakuutuksen vuoksi. USA:ssa myös suurin osa kansalaisista joutuu maksamaan kaikki sairauskulut itse, ja tietyt työpaikat ovat äärimmäisen haluttuja juuri siksi, että työnantaja antaa myös sairausvakuutuksen, jotka muuten maksavat USA:ssa maltaita.

Siksi USA:an raskaana matkustavalla täytyy olla mukanaan a) englanninkielinen todistus raskauden kestosta ja lausunto siitä, ettei mikään saa olettamaan, että voisit synnyttää ennenaikaisesti b) ihanteellista olisi esittää sellainen vakuutussopimus, joka korvaa myös synnytyskulut, C) paluulippu, jossa paluupäivämäärä selvästi ennen LA:ta.

Paljon riippuu tullimiehestä ja siitä, kuinka pitkällä näytät olevan, mutta koska usa:n viranomaiset käännyttävät ihan oikeasti naisia pois, ainakin tuo enkunkielinen lekuritodistus on must!

Mitä ruokaan tulee, ovat ravintolat varsin turvallisia. Mutta NYCissähän usein haetaan ruuat ihanista deli-paikoista, ja niissä kannattaa valkata tarkkaan. Eli ei outoja kastikkeita, vihannekset hyvin kypsennettyjä, samoin liha. Ja hot dogeja kannattaa välttää, niissä on listeriariski, samoin kaikissa pirtelöissä ja pehmiksissä.

Muuten oikein hyvää matkaa näin etukäteen, NYC on lempikaupunkini koko maailmassa, I Love NYC :heart:

Itse en valitettavasti pääse Floridaan lapsipuolia tapaamaan näin raskausaikana juuri siksi, että kuljen stand by -lipuilla, joissa ei ole paluupäivämäärää, eikä minulla ole vakuutustodistusta, vaikka itse vakuutus onkin. Mutta varsinkin Miamissa ollaan tosi tarkkoja näistä asioista, kun sitä kautta tunkee niin paljon immigrantteja. :/

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 18+0 :heart:

ensimmäisenä..

onneksi olkoon synttäri sankareille ja ultrakuulumisista!!

tervetuloa kaikille uusille täältäkin päin!!

meillä on rovaniemellä häissä käyty ja kaikki meni suht koht hyvin. tytin kaa oli yhtä huutoa lauantai ilta.. nukkumassa/sängyssä oli jo 21.30, mutta nukahti vasta joskus 23.30.. en tiiä mikä siinä oli..
tänää tutiin kotiin, tytti nukku koko ajo matkan rollosta kotiin, mutta oli jo 21.00 nukkumassa kilttinä tyttönä omassa sängyssä..

päänsärky pikkuhiljaa helpottaa, mutta jos ens viikolla uusii niin sitten soittaa taas neuvolaan ja siellä katotaan ja mietitään mitä sitten seuraavana ja sitä sitten aletaan tutkiman paremmin..

selkää särkee ja väsyttää.. mahallaan on vaikee olla ja kun tuo tytti on vielä sellainen että välillä istuu mun mahan päällä niin tuntuu melko pahalta jo. ei pysty myöskään enää kauheena nosteleen tuota tyttöä, mutta onneksi ei kauheena ees tartte enää. ukolla ens viikko aamuvuoroo (n. 7.00-16.00) saa sitten rentoutuu..

mut nyt meen kattoo bb:tä ja sen jälkeen pehkuihin.. väsyttää

t.pia, tytti 10/06, nökö 20+1 (jippii puoli väli ylitetty)

Huh, kuinka paljon tekstiä taas tullut.. :)

synnytyksestä mies tulee mukaan ja ei toistaseksi ainakaan vielä
jännitä. Kyllä se syntyy sieltä sitten aikanaan jotenkin..

parisuhteesta me ollaan oltu yhdessä 12 vuotta ja
siitä naimisissa 5 vuotta. Minä 30-v lähihoitaja ja mies 32-v
yrittäjä.

raskausarvista ei ole tullut vielä, ei tullut ollenkaan ekassa
raskaudessakaan. Sillon tällön rasvailen saunan jälkeen kaakaovoilla.

Liitoskipuja oli ekassa raskaudessa. Nyt on alkanu lanneselkä-
lonkan alueella tuntua ikävältä, ei välillä meinaa päästä kävelemään.
Että kuukaus aiemmin alkoi nyt tässä raskaudessa.

Liikuntaa en juuri ole nyttemmin harrastanut, mammajoogassa
käyn kerta viikkoon. Rataskävelyllä tytön kanssa joka päivä jotka tosin
kummasti lyhentyneet..

Oma olo on väsynyt, tekis vaan mieli maata ja nukkua..
Yöt saan nukuttua kuitenkin ihan hyvin, joskus lonkkiin koskee ja
pitää viritellä tyynyjä tueksi.

Mutta ne liikkeet joita ei VIELÄKÄÄN tunnu, alan olla jo huolissani.
Viikon päästä vasta neuvola.. mieleen hiipii että onko kaikki
sittenkään hyvin.
Mitenkäs te joilla istukka etuseinässä nykysessä tai
edellisissä raskauksissa, niin milloin on liikkeitä tuntunut
siis että vaikuttaako se sijainti asiaan?
Tää on jotenkin tosi turhauttavaa odotella kun toinen kumminkin tulossa
ja aina sanotaan että uudelleensynnyttäjä tuntee liikkeet
aikasemmin ja esikostakin tuntu jo rv17+0..

Että semmosta. Vointeja mammat!

iitukka ja helmi 18+1

iitukka mulla istukka nyt etuseinämässä ja se todella vaimentaa liikkeiden tuntemista. Ekasta tuntui joskus rv 17, toisesta rv 15, nytkin tuntui aika aikasin jotain, mutta välillä saattaa mennä vieläkin monta päivää, että ei juuri mitään tunnu! Tai siis tuntuu, mutta ei selviä potkuja.
Edellisissä oli siellä takaseinässä, eli musta ainakin on tosi huomattava ero! Nyt rv 19+6.

Täällä sitä sit valvotaan, ihan pirteä olo! Että ihmisen pitää olla tyhmä!!!! Meillä kävi vieras tuossa illalla ja meillä molemmilla mulla ja miehellä tuo kahvi vaikuttaa yöuniin! Ei olis vara enää 16.00 jälkeen illalla juoda, nii yhet vetäs pari mukillista kahvia vieraan seuraks tuossa 19.00 aikaan! :kieh: Ja mies on aamulla lähössä 5 aikaan töihin! Eiköhän tuonkin asian vois jo uskoa ku sen kuitenkin tietää, mutta ei varmaan koskaan opi! |O

Iitukka, älä huoli liikkeistä! Mun kahdella kaverilla on parhaillaan istukat etuseinässä, toinen tunsi liikkeet 21+ ja toinen 22+. Kummatkin odottavat ensimmäistä, mutta sulla on kuitenkin vielä puoliväli edessä. Eiköhän kaikki oo kunnossa! :)

Parisuhteesta, me ollaan oltu yhdessä kohta 4 vuotta. Aika nuori pari ollaan siis kai täällä joihinkin verrattuna :D Mä oon 29 ja mies 28. Itellä on vielä opiskelut vähän kesken ja käyn osa-aikatöissä. Mies valmistui keväällä yliopistosta ja on töissä.

Nyt mennään rakenneultraan, hui jännää! :wave:

KÖ ja PikkuB 19+6

Maanantaita,

mikähän siinä on että maanantait alkaa aina kuin hautajausten jälkeen :/ ..vaikka kaikki on oikein hienosti, takana hyvä viikko kaikinpuolin, mutta silti, byää :'(
Viimeviikko oli ehkä koko raskauden energisin, sain käytyä liikkumassa harvase päivä ja jaksoin vielä puuhastella kotijuttujakin, jatkoa samanlaisille toivotaan.

Parina viimesenä yönä olen heränny aamuyöstä vessaan ja sen jälkeen ei ole uni tahtonut tulla. Eilen illalla myös todella vihlovaa kipua oikealla ihan alavatsassa, mikä lie...

Neuvola iltapäivästä.

NYC:iin olen aina halunnu mennä, keväällä pitikin, mutt avaihdoimme sen rennompaan Turkin matkaan, koska tiesimme että mökkiprojekti vie kesälomalta mehut ja ihmisen on levättäväkin. Nykissä ei varmaan malta olla paikoillaan kun on iin paljon nähtävää ettei viikko riitä muutenkaan. No saas nähdä milloin haaveni toteutuu.

Mukavaa viikkoa!

haavemamma ja nökerö 20+4

Iitukka Mulla on istukka etuseinämässä ja oon nyt tuntenu ihan satunnaisia liikkeitä harvakseltaan. Nekin aina makuulla ja yleensä niin että oon pitäny kättä vatsan päällä. Voi tietysti olla että en osaa niitä muuten rekisteröidä kun esikoista odotan. Kaverini, jolla on myös istukka edessä, tunsi liikkeitä viikolla 20+. Eli ei varmasti mitään syytä huoleen.

Tähän pinoon tulee tosi paljon tekstiä, mutta yritän pysyä perässä mukana :)

Parisuhteesta Me ollaan oltu yhdessä reilu 2 vuotta, siitä reilu puol vuotta naimisissa. Kummatkin lähentelee kolmeakymppiä.

Synnytyksestä Mies tulee mukaan, ainakin näin on suunniteltu. Itse olen myös huomannut pohtivani synnytystä aika ajoin ja siinä on kyllä pelkoakin mukana. Tosin oon yrittäny työntää vielä ne "synnytysajatukset" pois mielestä, tällä hetkellä odotan ensisijaisesti hiukan hermoillen rakenneultraa joka on ensi viikolla.

Raskausarvista Ei oo vielä tullut, mutta luulen että tulee johtuen siitä että teini-iässä niitä tuli. Oletan siis että iho on sen tyyppinen että niitä vaan tulee. Rasvaan kyllä tuhdilla rasvalla koko kroppaa jo ihan kuivan ihon takia, mutta saas nähdä..

Täällä on näköjään monella muullakin selkävaivoja :( Mulla on alaselkä jatkuvasti kipeenä, varsinkin oikealta puolelta. Istumatyö ei auta siinä kyllä yhtään.. Pitäis soittaa ja varata aika fysioterapeutille jos siitä ois apua.. täällä kun pääsee raskausaikana ilmaiseksi fysioterapeutille.

Aurinkoista viikkoa kaikille!

t. Jonniina 18+5

Rakenneultra takana ja ei ollu epäilystäkään kumpi on tulossa...POIKA siellä esitteli vehkeitään :laugh: Oli tosi liikkuvainen ku ei malttanu olla juurikaan paikallaan. Ihan selvästi isäänsä tullu ku koko ajan pitää olla johonki menossa :laugh:

pirppis ja kompura 19+1

liikkeistä:
mulla siis ensimmäiset liikkeet esikoista oottaessa tuntui siinä viikon 18 paikkeilla, ukko tunsi ne siinä puolenvälin tietämillä, istukka oli takaseinässä. tässä toisessa ensimmäiset liikkeet tunsin 16+1, ja ukko parin päivän päästä siitä tunsi ne kanssa. tässä raskaudessa istukka on etuseinässä.

raskausarvista:
ensimmäisessä raskaudessa ei tullut, tai jos tuli niin niitä ei hoksannut, rintoihin tuli jonkin verran ja viime raskaudessa mulla vielä päivää ennen tytön syntymää neuvolassa sanottiin, että on sulla niin kaunis maha, kun ei arven arpea näy.. enkä ole tähänkään raskauteen alkanut mahaa rasvaileen, niitä tulee jos niitä tulee

liikunnasta:
olen ollut nelisen vuotta sitten suurikin liikunnan harrastaja, reenasin 4-6 kertaa viikossa yleisurheilu, mutta on se sitten jäänyt kun 2004 muutin toiselle paikkakunnalle, täällä ei sitten kauheena oo harrastettu mitään, mutta kävelyllä koitan käydä melkein joka päivä, jos vain on mahdollista.

painosta:
mulla oli viime neuvolaan noussu lähtöpainosta kilon paino, ja nyt kun eilen kävin kotona puntarilla,olisi viikon aikana tullut reilut 2kiloa lisää. tästä hoksaa että vielä on tuota edellisen synnytyksen jälkeistä masennusta ilmassa, koska mieleni tummui ihan kokonaan, olen koko elämäni olut huolissani painosta, koska en ole koskaan tykännyt itsestäni. tämäkin painon nousu vaan johtuu kun on tullut mässäiltyää, mutta silti masentaa ihan kauheena, en halua että painoni nousee yhtään. pakkohan sen on,. mutta en vaan haluais..

mulla tuntuu että päänsärky tulisi takaisin.. olin 2 päivää panadol kuurilla ja siitä vielä 2 päivää söin buranaa, mutta tuntuu että ei nekään sitten auttanut. en tiiä mikä tähän oikein auttaa.. juon omasta mielestäni melko hyvin vettä. aina on puolenlitran motti keittiön pöydällä ja sitä pitää kyllä päivän aikaan täyttää useampaankin otteeseen.. mutta häätyy nyt kattoa pari päivää, jos ei päänsärky lähe pois niin eikun taas soittamaan neuvolaan ja sitten miettimään, että mitäs nyt tehdään sitten ja varmaan aletaan tutkimaan vähä tarkemmin mistä tuo voisi johtua..

t.pia, tytti 10/06, nökö 20+2

Ei oo tullu paljon kirjoteltua tänne mut kirjottelenpa nyt neuvolakuulumisia..:)

Tänään oli neuvola. Vauvan liikkeet tuntui selvästi sillon parisen viikkoa sitten mutta sitten ne lakkasi tuntumasta melkein kokonaan, vieläkään ei tunnu kuin pikkupotku sillontällöin. Äskenkin oli aika hiljainen ultrassa. Vauvan koko kyllä vastasi viikkoja.
Laittoi kuitenkin lähetteen äitiyspolille..seuraava aika mulla olis sinne 20.10 mutta saa nähdä ottavatko jo aikaisemmin ja tarkastavat ettei taas ole virtauksissa jotain hämminkiä jo nyt. Liikkeet kun on vähentyneet edellisissä raskauksissa juuri sen takia että virtaukset on huonontuneet... Mutta vauva on kyllä vielä sen verran pieni että voi olla vaan sillai tuolla masussa että liikkeet ei selvästi tunnu. Valkuainen oli heikolla plussalla äsken.
Toivottavasti pääsis käymään siel äitiyspolilla pian niin saisi itsekkin rauhan kun tietäisi että kaikki ok.

Rv 19+0 :heart:

pirppikselle onnea POIKALUPAUKSESTA!!

mutzi81 toivottavasti pääset pian tsekkaamaan tilanteen äitipolille,saatpahan mielenrauhan :) ja toki toivotaan että kaikki on kunnossa!

pitää tulla vielä myöhemmin päivitteleen loput ultrassa käyneet... :whistle:
mä jännään sit huomenna. kieltämättä nyt jo on perhosia mahassa. Toisaalta ärsyttää kun kaikki vaan kysyy,että "koskas tiedät onko tyttö vai poika?", tai siis jotenkin,kun eihän se nyt ole tietenkään se rakenneultran pääasia olenkaan,sehän on vaan extraa jos sen saa tietää.

nousin väärälläjalalla.
labello ja mytty 20+1

Moikka!

Sain nukkua/nukuttua tänäänki normaalia pitempään. Vähän höntti olo...
Aamukahvit vasta join, normaalisti pihalla ollaan tähän aikaan tai töissä.

Flunssa vähän jo helpottaa.
Mietin että lähdenkö käymään Prismassa. Ostin 3 viikkoa sitten sieltä kivan lyhdyn pihalle. Eikös se menny rikki lauantaina :( siis nostin sitä pöydältä siirtääkseni, niin pohja jäi pöydälle ja lasit lähti paikoiltaan irti. Jokseenkin huonosti liimattu. Näppäränä ihmisenä voisi ostaa pikaliimaa ja korjata itse, mutta ärsyttää tuommoinen... Sitäpaitsi, meillä ei ole liimaa joten sitä pitäisi kuitenkin lähteä ostamaan joten samalla menen ja kysyn saisinko uuden lyhdyn. Lasit säilyi ehjänä! Kuittikin oli tallessa, vaikken yleensä säästä.

Samalla voisin käydä ostamassa patjan vauvan sänkyyn ja kattelemassa hoitopöytiä. Aloin harkitsemaan sitä sängyn päälle laitettavaa hoitotasoa. Meillä ei ole makkarissa liikaa tilaa... Yksi lipasto on, sinne saisi vauvan vaatteet (jotka nyt valtaa jo 2 hyllyä pojan vaatekaapista ) . Tyhmä ajatus kuitenkin tulee mieleen, mitä jos se taso tipahtaa siitä sänkyyn vauvan päälle :whistle:

Jee, nyt voi jo sanoa, että ensiviikolla on kauan odotettu ultra!!

Eilen innostuin tutkimaan pojan aikasta odotus neuvolakorttiani :)
Supistusten takia oon rampannu lääkärissä ja koksissa useammanki kerran. Silloin ne aiheutti ilmeisesti sen että rv 28 oli kohdunsuu pehmeä ja rv 36 siinä on jo merkintä kohdassa "auki" jotain cm...
Siks vähän pelkään että nyt käy sama. Vaikkakin lapsi pysy mahassa rv 39+6 asti. Sillon vaan supistukset alko paljon myöhemmin kuin nyt. Noh, onneksi on se ultra. Kattooko ne siellä sen kohdunkaulan/suun tilanteen "automaattisesti" ?

Onko kellään tietoo, onko voiko normaali ruumiinlämpö olla raskausaikana hivenen korkeampi kuin normaalisti?

Kiitos nenäsumute tiedosta. Lopetin heti alkuunsa sen käytön. Sisko toi eilen sitä vicks salvaa. Höyryhengittelin sitä ja laitoin vähän rintaan. Oli parempi vähän parempi yö.
Netistä löyty tieto että sentään tota salvaa voi käyttää. Sitähän lapsena aina käytettiin :)

Odotan ihan tohkeissani että tuttava tulee hakemaan meidän makkarista tv tason ja telkkarin pois! Sillä, tilalle saan vauvan sängyn (joka on nyt evakossa pojan huoneessa) ja muutenki makkarin vähän uuteen järjestykseen.

Sehän pamahti tänään rv 20+0 !!!
:heart:

Noista nenäsumutteista flunssan yhteydessä vielä, eli mä käytin Nasolinin miedointa suihketta pari kertaa tuossa pari viikkoa sitten kun henki ei kulkenut ollenkaan. Ja siis tuon virallisen terveyskirjaston tiedon perusteella, tässä linkki http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04579 Apteekeissahan niitä ei suositella, kuten ei mitään lääkkeitä, mutta myös kätilö sanoi, että noita sumutteita voi tarvittaessa käyttää jos tilanne vaatii. Ja tässä vielä yliopiston apteekin ohjeistus raskaana oleville flunssaisille:
Raskauden aikainen flunssan hoito

Raskauden aikana lääkkeiden käyttöä tulee välttää. Flunssan oireenmukaiseen hoitoon voi kuitenkin raskauden aikana tilapäisesti käyttää joitain valmisteita.

Särkyä ja kuumetta voi lievittää parasetamolia sisältävillä valmisteilla. Korkea kuume (yli 38,5 °C ) voi olla haitallista sikiölle ja kuumeen jatkuessa on syytä mennä lääkäriin.

Nenän tukkoisuuteen voi käyttää limakalvoja supistavia nenätippoja ja -suihkeita. Ksylometatsoliinia, kuten Nasolin ® ja Otrivin ®, sisältäviä valmisteita ei tule käyttää yli 10 vuorokautta yhtäjaksoisesti eikä annostusohjetta saa ylittää.

Yskänlääkkeistä voi raskauden aikana tilapäisesti käyttää yskänärsytystä hillitseviä Resilar ®- mikstuuraa sekä yskänärsytystä hillitsevää ja liman eritystä edistävää Recipect ®-mikstuuraa.

C-vitamiinia voi raskauden aikana käyttää annostusohjeiden mukaisesti. Sinkkiä ja auringonhattu- uutetta ei suositella käytettäväksi flunssan hoitoon raskauden aikana.

Näiden perusteella siis itse käytin hieman nenäsumutetta, koska ei sekään voi olla hyväksi, että äiti ei saa happea. Kukin tietysti tekee tavallaan ja pikaista paranemista kaikille flunssan piinaamille :hug:

Niisku ja mötkö 19+3

Pinja87: Nyt on pakko kommentoida tuota paino asiaa. Minulla myös viime viikolla aivan kamala masennus kun painoa oli tullut alle kahden viikon aikana 2,5 kiloa. Enemmän kuin koko raskausaikana siihen mennessä. Olen myös aina ollut tarkka painostani ja tämä raskauden aikainen painonnousu kauhistuttaa. Ymmärrän että sitä on pakko tulla, mutta silti sitä on välillä vaikea hyväksyä. Järkeilin tuon nopean painon nousun niin, että tässä vaiheessa on vauvalla iso kasvupyrähdys, koska vatsakin on kasvanut parin viikon aikana tosi paljon. Miten sulla?

synnytyksestä: mielessä on aika paljon ja usein. Käyn äitiysjoogassa ja lisäksi olen lainannut kirjastosta sellaisen synnytä rentoutuneena cd:n. Olen sen tyylinen ihminen, että mun täytyy valmistautua uusiin tilanteisiin kunnolla. Ymmärrän etten voi synnytyksen kulkuun mitenkään vaikuttaa, mutta se että koen tekeväni asian eteen jotain, pitää pelkoni kurissa. Olen ollut siskon synnytyksessä 10 vuotta sitten mukana ja synnytys oli tosi vaikea. Luulin että mulle olisi jäänyt pahemmat traumat tuosta kuin oikeasti jäi. Kai se aika kultaa muistot
=) Miehen on tarkoitus tulla mukaan ja välillä tuntuu että miestä jännittää enemmän kuin mua.

Hankinnoista: Vasta vaatteet valmiina (suurin osa siskolta saatuja). Kaikki muut hankinnat vasta kaupassa. Uusi pesukone ja kuivausrumpu käytiin viime viikolla ostamassa. Kai tuotakin voi vauvahankinnaksi kutsua =) Rakenneultra tämän viikon torstaina. Ehkä sen jälkeen uskaltaa suurempiin ostoksiin ryhtyä.

Liikkeistä
: Vauva liikkuu masussa paljon ja eilen isäkin tunsi ensimmäisen kerran liikkeet.

Kukka80 + masuonni 20+2

iitukka: Tuskinpa kannattaa olla huolissaan, vaikkei liikkeitä vielä tunnu. Mulla on istukka takaseinässä ja liikkeet siis pitäisi tuntua paremmin. No, nyt on rv 20+5 ja eilen illalla tunsin ekat liikkeet, kun olin makuuasennossa. Eli ei se kaikilla silloinkaan aikaisin liikkeet tunnu, vaikka istukka olisi takaseinässä, joten sulla tuskin on huolta! =)

Närästyksestä: Muakin närästää!! :( Nyt puolivälin paikkeilla on alkanut enempi närästää. Pitänee käydä rennietä ostamassa apteekista. Se oli kait semmonen mitä sai käyttää raskausaikana.

Tosiaan, eilen illalla sitten vihdoin ja viimein tunsin ekat vauvelin liikkeet! :heart: Oltiin nukkumaan rupeamassa miehen kanssa, niin eiköhän alkanut masussa tapahtua. Ihania potkuja tuntui tuonne alas vatsaan. Tänä aamunakin tuntui, muttei ihan niin selvästi. Saipahan tuo tuleva isukkikin potkun suoraan korvaan. =)

Mä en tosiaan taida tänne uskaltaa meidän vauvelin sukupuolta paljastaa (ainakaan vielä), kun muutamat mun tutut tietää, että kirjoittelen tänne niin saattavat vielä tunnistaa.

Tinttu & potkiskelija rv 20+5

Soittelivat mulle aikaa sieltä äitiyspolilta..7.10 sain ajan..no aikaistuihan se parisen viikkoa. Toivottavasti kaikki on sit kunnossa. Inhottava odotella sinne asti!

Hankinnoista: Me hankittiin vauvelille sellanen pyörillä oleva kehto.:) Ihana söpö. :D Vaatteita on hirmusesti jäänyt kahdelta lapselta mutta uusiakin pikkuhiljaa ostellaan. Vaunuja käytiin kans kattomassa uusia. ne ostetaan sit vähän lähempänä.:)

Rv 19+0 :heart:

Yhteistyössä