Helmimasut 2009 ~Syyskuussa~

Glow
No nythän se flunssa iski ihan kunnolla. Eilen nousi kuume, kurkkukipu jne :snotty:

Caro Kuulostipa tutulle toi lääkäri. Meil on työterveydes yks mies lääkäri, joka tyyliin taputtaa selkään ja määrää lääkettä. Aina ja kaikille yhtä samaa tulehduskipulääkettä, oli vaiva mikä tahansa!! Sille en ole suostunu enää menemään ja ajan onki sit lopulta saanu jollekin toiselle. Tosin, nyt raskausaikana suosin terveyskeskusta. Sillä huomasin että työterveyslääkäri on vähän "kädetön" nyt kun oon raskaana ja sieltä ei ees tiedot mee neuvolaan. Terveyskeskuksessa oli eilen oikeen mukava nuori naislääkäri, todella ymmärtäväinen ja selitti mitä kaikkea raskaus voikaa tuoda tullessaan.


synnytykseen mukaan lähtee mies eli vauvan isä :)
Sanoin hänelle tos yks päivä, kun telkkarista tuli joku ohjelma missä oli synnytys, että "sä et sit tonne alapäähän kattele" Mies sanoi että "joohan, jos olen mukana, nii olen 100% mukana" juuuh :whistle:

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Tsemppiä Lillipille ultraan!

Päänsärkyä on ollut myös täällä. Yleensä on auttanut, kun juo vaan ihan tajuttoman määrän tai pyytää jotakuta hieromaan niskoja. Ajattelin mennä ihan hierojalle ensi viikolla, jos vielä jatkuu. Nyt on tosin ollut paljon viime viikkoa parempi jo. Sauvakävely auttaa myös. Sohvassa röhnöttäminen pahentaa...

Onko teillä kipua alavatsalla? Mulla on välillä tosi kipeä maha tosta ihan alhaalta, tuntuu ikävältä varsinkin istuessa. Voi olla varmaan vaan jotain mahan kasvamisesta johtuvaa kipua, mutta välillä on niin kovaa, että ei pysty istumaan ollenkaan. Ja siis kyseessä enemmänkin sellainen jomottava kipu, ei mikään reipäisevä. En tiedä miltä supistus tuntuu, mutta luulisin ettei oo sitä.

Synnytykseen tulee mun mukaan mies. Mä oon jo vannottanut sitä, ettei varmasti oo siihen aikaan missään työmatkalla eikä jätä mua yksin sinne. Sain pienen pelon aikaiseksi, kun katsoin sen Sairaalan Sykkeen ekan jakson, missä nainen oli ihan yksin siellä komeron näköisessä huoneessa synnyttämässä... En oo onneksi ainakaan vielä ehtinyt pelkäämään synnytystä muuten.

Maanantaina on rakenneultra meilläkin, jännää!

KÖ ja Pikku B 19+3
 
Synnytykseen mukaan lähtee lapsen iskä =) On ollut noi kaikki 3 synnytystä aina mukana ja raukka aina yhtä paniikissa vaikka mulla on ollut HELPOT synnytykset :heart: Yhdessä siellä aina nukuttu avautumisvaiheen ja sit ponnistusvaiheessa se pyörii kun väkkärä, eikä tiedä mitä tehdä :LOL: Noi lapset menee sit mun äidille siks aikaa hoitoon.


ONNEA KAIKILLE HYVIÄ ULTRAKUULUMISIA SAANEILLE :flower:
Itse odottelen ultraa, joka on 2 viikon päästä. Ja päätin, et sukupuolesta otetaan 100% selvää. Jos ei nyt ulrassa näy selvästi niin varaan sit 4d ajan :saint: Olen aika varma tyttöolostani, mutta viimeyönä näin unen, jossa meille syntyi pikkuinen poikavauva 7 viikkoa ennen laskettua-aikaa. Se oli 30cm pitkä :xmas: Eikä edes joutunut mihinkään lämpöhoitoon/happikaappiin....

Tänään taas viikot poksuu :eek: Mahakin on hieman alkanut pömpöttämään. Liikkeet tuntuu mahan päältä ja näkyy myös!

-kyrsä ja nappula 18+0
 
Yritetääs nyt uudestaan, kun eilen viesti katosi bittiavaruuteen... Flunssa iski tännekin, joten olen kotosalla tän päivän.

Viikkoja on jo 20, enkä ole vieläkään kertonut töissä! Parina päivänä olen yrittänyt etsiä sopivaa hetkeä, mutta joko pomoja ei ole näkynyt tai ovat olleet niin superkiireisiä, etten ole viitsinyt sekoittaa pakkaa enää lisää. :p Kohta on kyllä pakko kertoa jo ihan työjärjestelyjenkin takia.

KoulutusG: Olen FM ja mies käynyt kauppakorkean. Ammattiani en viitsi täällä paljastaa, kun olen niin helposti tunnistettavissa siitä. B)

Vakuutus: En ole ajatellut ottaa tälläkään kertaa. Kaksi aiempaa ovat sairastelleet lähinnä perusflunssia, ja jos on jotain isompaa ollut (pari kertaa), niin ne ovat hoituneet hienosti Lastenklinikan hyvässä hoidossa. Allergiaa/astmaa ei ole suvussa.

Kössi 20+1
 
moi taas kaikille! netti oli poikki monta monituista päivää enkä oo päässy tänne. Alkoi jo olla vieroitusoireita :D

Liikkeet on alkanu tosi selvästi tuntua :heart:

Synnytykseen mukaan lähtee mies, vaavin isä. Mua pelottaa miehen puolesta, koska sillä tuntuu olevan aika vaaleanpunaiset kuvitelmat synnytyksestä. Eipä taida raukka tietää mitä kaikkea siellä voi roiskua ym... Kaipa ne sitten valmennuksessa kertoo? Minä oon kans sanonu, ettei sinne alapäähän sitten kurkita eikä räpsitä kuvia :LOL:

Kvart över, mulla oli välillä samanlaista jomottavaa kipua, mutta mulla oli myös supistuksia. Nyt niitä ei ole ollut, kun oon yrittäny ottaa vähän rauhallisemmin. Ootko huomannu liittyykö fyysiseen rasitukseen?

Ens tiistaina r-ultra, alkaa jo jännittämään. Niin ja ONNEA KAIKILLE HYVIÄ UUTISIA SAANEILLE :flower:

Mutta ei tällä kertaa tämän enempää, en muista mitä kaikkee mun pitikään kirjoitella B)

millla ja vaavi 19+3
 
Synnytykseen tulee mies, jos on alatiesynnytys, jos on sektio, niin ei kukaan, kun miehellä on verifobia :D . Toisaalta en edes tiedä vielä, että missä maassa synnytän! :eek: No, eiköhän se vauva sieltä ulos tulo, oli paikka mikä tahansa, ja pääsi mies mukaan tai ei. Työnsä vuoksi on kyllä melkoista sattuman kauppaa, jos ehtii mukaan synnytykseen =)

Seksistä: enpä olisi uskonut, mutta viime aikoina on vain parantunut entisestään! Meillä on ollut aina loistava seksuaalinen yhteys, mutta nyt on ollut ihan huippua joka ainoa kerta!

Vakuutuksesta ei hajuakaan, miehellä on ollut hyvä vakuutus työn puolesta, mutta tällä hetkellä emme edes tiedä, että missä maassa asumme synnytyksen aikoihin, työpaikasta puhumattakaan. :D

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 17+5 :heart:
 
Moi :wave: En oo tänne kirjotellu kun joskus ihan alkuraskaudessa viimeks, mutta nythän on jo puoliväli ohitettu, tai oikeastaan mulla se on tänään. En oo oikein tätä raskautta paljon ehtinyt "huomaamaankaan" kun ei oo mitään oireita sen alun pahoinvoinnin jälkeen, mahaakaan ei kauheesti vielä näy ja tekemistä noiden kahden isomman kanssa on niin paljon että on jääny tää raskaus vähän taka-alalle..

Eilen oli rakenneultra ja kaikki siellä ihan ok. Sukupuolta en kysyny ja ei ne aiemmin ainakaan oo suostunu kertookaan. Painoo oli vauvalla 336g eli vastas aika hyvin viikkoja.

Tää yks oire mikä on muutamia viikkoja pyöriny tässä ja vahvistunu kokoajan on ihan epänormaali väsymys. Ei jaksais tehdä yhtään mitään ja kämppäkin alkaa näyttää vähän siltä... :whistle: No kai täällä on pakko alkaa vähän siivoilee, pitää vaan ensin keittää kaffeet :p

Brierhip 20+0
 
Millla, toi kipu liittyy enemmänkin sellaiseen, että jos pitää istua jonkin aikaa niin alkaa koskea. Sitten kun nousee siitä, niin ensin sattuu vähän aikaa enemmän, mutta sitten kun se alamaha on hetken aikaa ollut "suorana", kipu helpottaa... Ei siis varsinaisesti liity mihinkään rasitukseen. Miltä ne supistukset tuntui sulla? Siis oliko samantuntuista kun toi kipuilu..? En tiedä yhtään miltä supistus tuntuu, paitsi että maha kuulemma kovettuu.
 
Heippuli! B)

Lukemassa olen käynyt mut sitten aina noi muksut on häslänneet jotain ja häiriköineet tämän mamman netissä roikkumisaikaa (isommat siis kun pienemmät nukkuu ;) ), ettei ole ehtinyt kirjoittaa.

Meillä synnytykseen tulee miekkonen mukaan, niin kuin neljästi aiemminkin...tänään kyllä sanoi,että sillä olis 6-7.2 työreissu ja l-a on 8.2 .....parempi olla menemättä |O .
Onko jolla kulla tulossa joku muu kuin mies mukaan? :)
On muuten upea kokemus olla kaverin synnytyksessä mukana, sai itsekin hiukan erilaisen kuvan synnytyksestä!

Nyt vihdoin oon tehnyt päätöksen kaukalosta ja vaunuista (halleluuuujaahhhh!) ;) eli ostetaan Gracon kaukalo ja Brion tai emmaljungan yhdistelmät ja uutena ja piste :D .

Meillä on vakuutukset Pohjantähdestä ja just hommasin nyytille vakuutuksen.Meillä ei muilla oo näin ajoissa otettu, joten kokeillaanpa nyt sitten näin.

Nyt on mentävä ruuanlaittoon :)

Mukavaa päivänjatkoa!!! B)

T:Möökö ja muruliini 19+5 :heart:
 
Moi kaikille!

Mies tulee synnytykseen mukaan, ketään muuta en sinne suvaitsiskaan. Olen telkkarista katsonut synnytysohjelmia niin tuntuu oudolta, kun joihinkin kulttuureihin kuuluu, että koko suku (kärjistetysti) on paikalla, kun synnytät. Miehenkin oon ohjeistanut, ettei alapäähän saa mennä vahtaamaan. Raukka sais varmasti sellaset traumat, ettei tarttis beibelle odotella pikkusiskoa tai -veikkaa.

Meillä ei ole tarvinnut miettiä minkä merkkiset kaukalon ja vaunut hankitaan, koska saan siskolta heidän entiset. Niiden merkistäkään en ole tietoinen, pääasia on että sisko on pärjännyt niillä lastensa kanssa, joten enköhän minäkin.
Muutenkin on kiva, että saa siskoilta käytettyinä lastentarvikkeita. Ei mene niin paljoa rahaa tavaraan, jota tietää ettei tarvi kuin korkeintaan muutaman vuoden.

Mäkin olen nyt alkanut miettiä vakuutusta vauvalle. Yritän pähkäillä, tarvittaisko me sitä vai ei. Eihän sitä koskaan tiedä sattuuko vauva olemaan todella terve tapaus vai tulisiko vakuutus tarpeeseen. Itselläni ei ole mitään vakuutusta, mutta miehellä on sairasvakuutus, joka on kyllä ollut suht tarpeellinen.

Hieronnasta kysyin lääkäriltä neuvolassa, kun itselläkin kipeytyy niskat ja selkät herkästi, istumatyössä kun olen. Hän sanoi, että se on ok, että mies hellästi hieroo, mutta ammattilaisen hierontaa hän ei suosittele. Sanoi että hieronta pistää nesteitä liikkeelle, mikä ei ilmeisesti ole hyvä asia? Mies onkin sitten muutaman kerran hieronut niskoja, ja se on auttanut ihanasti päänsärkyyn, joka vaivaa nykyään aika usein.

Liikkeitä odotellaan täälläkin kovasti. Välillä luulen tuntevani jotain, mutta vielä en oo voinu olla varma, onko ne vauvan aiheuttamia vai ihan vain ilmaa. Olen monesti jo yrittänyt sanoa vaaville että saa alkaa potkimaan jo, että tiedän sitten, että kaikki on ok. Vielä ei ole uskonu. ;)

Mies tuli kotiin, joten pitää alkaa suunnittelemaan ruokapuolta. Voikaa hyvin mammat!

Virme ja beibe 17+0
 
Hieronnasta: Itse kävin viime raskaudessa hierojalla niin kauan kun pystyin mahallani makaamaan. Olisi hän istualleenkin hieronut, mutta en sit enää sinne saanut aikaseks mentyä. Nytkin pitäisi mennä kun toi pääkipu on niin jokapäiväistä. MUT EIKÖ OIKEESTI HIERONTAA SUOSITELLA RASKAANA OLEVALLE? :eek:

-kyrsä ja nappula 18+0
 
Heip!

Tulen tännekin pitkästä aikaa ilmoittautumaan, vaikka pahemmin mitään uutisoitavaa ei ole... Liikkeet tuntuu ja näkyy mahan päälle päivittäin. Iso huoli ja pelko on poissa ja siitä alkoikin se kauan odotettu energinen keskiraskaus. :D Eli olo on aivan mainio. Vähän niinkuin hyvässä nousuhumalassa, tekisi mieli vaan halailla kaikkia kun on niin mukavaa... ;) Mitään vaivoja ei ole ja mahakin on vielä niin pieni ettei ole tiellä, joten tanssitunneilla ja pumpissa käyn edelleen säännöllisesti.

Vähän sama juttu kuin Bierhipillä, tää raskaus menee vaan tässä sivussa, ei sitä oikein ees muista muuta ku sillon ku saa kunnon potkun. ;)

Hauskaa viikonloppua kaikille! :wave:

Hormonihumalainen Pixie ja Pikkiriikki 18+2
 
Mä oon käsittänyt tosta hieronnasta, että kunhan se hieroja tietää että on raskaana, ei siitä pitäisi olla mitään haittaa. Jonkin verranhan tietenkin kuona-aineet lähtee lihaksista liikkelle ja kulkeutuvat verenkierron mukana istukan läpi vauvaankin. Mutta mä oon ainakin käsittänyt, että sellainen hellempi käsittely olisi kyllä vain hyväksi? Voin tietty olla väärässäkin. Se oon kuullut, että esim. intialaista päähierontaa ei suositella just noide kuonien liikeellelähdön takia.

Tälläsen löysin aiheesta Helistimen sivuilta:

http://www.helistin.fi/?page=7905050&qid=7283350
 
Hieronnasta: Muuta en muista ku että jalkahierontaa ei ainaakaan taidettu suositella. Saattoi saada supistuksia aikaan.

Vauvavakuutuksesta: Oliko siinä taas joku viikkoraja milloin piti varata se jos halusi ilman rajotuksia? Esikoisella on Tapiolassa, mut enpä muista milloin se piti ottaa.
 
tänää käyty koko porukalla keminmaassa kaupassa ja sitten syömässä hesessä ;) sit tytin kummi tuli käymää ja samalla kun hän lähti ukko lähti töihin..

sen jälkeen pakkasin laukkuja valmiiksi (huomenna läetään heti aamupalan jälkeen ajamaan rovaniemelle, kun kaverimene ehuomenna naimisiin), sit muut pyykit kaappiin, imuroin sen jälkeen koko kämpän, syötiin välillä ruokaa.. kohta iltapallle, sitten salarit alkaa ja sitten pikkuhiljaa tyttö nukkumaan, ite vähä rentoutuun ja sitten itekin nukkuu..

meillä mies tulee synnytykseen jos vain pääsee..

t.pia, tytti 10/06, nökö 19+6 (huomenna puoliväli!!!!! :) )
 
Heippa mammat! :wave:

Matma onnea vanhenemisen johdosta! :flower:

Caro79 Hitto,mkiä lääkäri sulla!Jotkut on kyl niiiin taliaivoja!! :headwall: :kieh:

Liikunnasta En oo koskaan ollu mikään kauhee himoliikkuja ja varsinkin nyt ku oon voinnu huonosti ni o liikunta jäänny!Pojan kans sit tulee liikuttua ja vaunuteltua.

Rinnoista Ne o todella paisuneet ja kipeet! :whistle:

Sukupuolesta Tääl päin ei kuulemma kerrota kumpi on ja voi olla että halutaan pitää se salaisuutena!

Vaakuutus Pojal meil on Tapiolasta ja vauval otetaan kans

rakenneultra Mul on se 20+2

Päänsärystä mul on välil kovaakin,monta päivää kestävä päänsärky,mut se johtuu mun niskoista

synnytyksestä Mies,vaavin iskä tulee mukaan!

Omaa napaa: Mul on nyt jonkun aikaa ylämaha poltellu,voskohan johtua närästyksestä!Onko muil sellasta ylämahan polttelua?
Eilen Iitu-Einari piti aikamoiset bileet masus,kun söin minttusuklaata!! :LOL: Taitaa tulla isäänsä! :LOL:

Rasvaatteko muuten masujanne? Mä en viime raskaudessa kauheesti mahaa rasvaillu ja ei kuitenkaan tullu raskausarpia! Oon tosi huono rasvailemaan itteäni! :ashamed:

Nyt sohvalle makoilemaan ja kattomaan salkkareita!

tyypin äippä ja Iitu-Einari 19+4
 
Raskausarvista: olen kysynyt asiaa 3 ihotautilääkäriltä (2 suomalaista ja yksi italialainen) ja 2 gynekologilta (yksi suomalainen ja yksi italialainen), ja kaikki vahvistivat sen, mitä lukee raskauskirjassani: raskausarvet ovat hormonaalisia, eikä niitä voi estää millään rasvoilla. Rasvaaminen kyllä voi tuntua mukavalta, onhan se miellyttävää, että iho on pehmeä, mutta ei edes kalliilla kreemilä saa niitä estettyä, niitä tulee, jos on tullakseen. Omassa perheessäni ei ole koskaan rasvattu muulla kuin ihan perusvoiteella, mutta eipä ole raskausarpia tullut. Itse käytän ihan normaalia kosteusvoidetta, mutta luotan geeneihin ;) Ainakaan ei ollut pahoinvointia niin kuin ei äidillänikään, eikä siis pitäisi tulla myöskään arpia/suonikohjuja. No, toivotaan parasta :whistle:
 
vakuutusta ei ole mietittykään vielä, ekalla ei ollut,joten voi olla ettei tällekään tule otettua.

synnyttämään lähtee todennäköisesti mun kaveri :heart: esikoisesta oli mukana mun äiti.

rasvaillut en ole sen kummemmin. Tähän mahaan ei kyllä varmaan arpia mahdu yhtään enempää,on koko alue rintojen alta häpyyn ja kylkiin asti täys. korkeintaan vähän saattavat levitä. syviäkin ovat kun mitkäkin kraaterit. nyt tuntuu vaan et mahaa kutittaa jatkuvasti ja taitaa johtua et nuo tuolta alhaalta venyy taas koko komeuteensa..ainakin selvästi punasemmiksi ovat muuttuneet,oli jo ehtinyt vaalentua..

päätä ja selkää särkee päivittäin taas. panadol ei auta yhtään,niskat jumissa,eikä kukaan hiero ees:(

rinnat alkaa olla "normaalit" :D eli sellaset ku ennen ekaa raskautta, reilu B. eiköhän se sinne D.hen asti taas nouse,mut ei kyllä tarvis aahan asti tippua enää :whistle: Mut liivikauppaan pitäis lähtee ku ehdin tuon koon jo hävittään.

rakenneultra ois tiistaina rv20+2 :) en millään malttas oottaa!
käin tänään mammuttimarkkinoilla ja kivan näkösiä bodeja oli siellä, huomasin vaan,etten osannu mennä tyttöjen puolelle olllenkaan katteleen,on niin vahva poikaolo :D harmi et nuo alet loppuu ennen ultraa :whistle:
ai jo ja löysin kivan takin sieltä myös,mihin mahdun vielä jonkun aikaa ja toivottavasti sit ens keväänä taas :D

labello ja mytty 19+5
 
Ny on rakenneultra sitte takana... Kaikki oli ok ja vielä kaupan päälle tosi mukava ja ihana lääkäri. Toivotteli onnea loppupuoliskolle ja sanoi, että nähdään sitten seuraavan kerran synnyttämässä. Tarkensi vielä, että jos kaikki menee hyvin, seuraava sairaalareissu on synnytys. Muutoin riittää normaali nlaseuranta.

Pikkuinen vastasi kooltaan juuri viikkoja (20+4) ja painoarvioksi sanoi 370 g. Sukupuoltakin utelin, sanoi että näkyvyys on erittäin hyvä ja "pitäisin tätä XXXXX". En voi valitettavasti kertoa sitä täällä, kun haluamme säilyttää sen tiedon mieheni ja minun tietona. =) (ja täällä kun käy sukulaisiani lukemassa)

Hieronnasta: Kysyin jo alkuraskaudessa neuvolassa, että voiko käydä. Terv.hoitaja jopa suositteli, mutta kuten joku aiemmin jo kirjoitteli, pitää raskaudesta mainita hierojalle. Itse kun mainitsin, hieroja sanoi jättävänsä alaselän hieronnan alkuraskaudessa... Käski myös tarkkailla hieronnan jälkeen, että aiheuttaako supisteluja... ja käski juoda vielä enemmän kuin normaalisti hieronnan jälkeen...

Synnytykseen tulee mukaan mieheni. Aikaisemmin, kun hävitin koko tekstin, kirjoitin gallupvastausta juuri meistä: taidamme olla porukan nestorit, mitä tulee avioliittoon. Meillä kun tulee kohta 15 vuotta avioliittoa täyteen. Ja avio-onni kukoista :LOL: ... (kun väliin vähän riitelee, on sovinnon teon jälkeen taas mukavaa....) (nytkin muuten ajattelin mennä sohvalle yöksi ennen kuin siippa saapu kotiin - tapeltiin tuossa koko iltapäivä :LOL: )

ja nyt pyykit kuivumaan ja sohvalle nukkumaan (=odottamaan, että mies tulisi pyytämään kainaloonsa :LOL: )

Öitä! toivottelee lillip ja pikkuinen 20+4
 
Hei vaan kaikille!

Rakenneultra kuulumisia... Tänään siis oli ja kaikki oli pienellä hyvin. :heart: Rakenteet kohdallaan ja mittojen mukaan aikaa vastaava vauveli siellä oli. Kätilö katteli tarkkaan varsinkin sydämen ja aivot. Sukupuolikin saatiin melko varmasti tietää. Kätilö sanoi, että melko varmasti pystyy sanomaan, mutta eihän sitä koskaan 100% varmasti. Vauveli oli tosi vilkas ja virkeä eikä malttanu pysyä paikoillaan. Köllötteli pää tuolla alhaalla mun lantiossa ja selkä minun masua päin. Eli potki suoraan minun selkään. :D Siksi en oo liikkeitä tuntenu vielä. Vauvan paino oli 317g, mutta kaikki muut mitat meni täysin ohi eikä niitä kirjoitettu mulle minnekkään.

Synnytykseen mukaan tulee ehdottomasti tuo tuleva isukki. :D

Pääkipu mullakin ollut riesana. Veden juonti auttaa jonkun verran. Panadolia oon kaksi ottanut kerralla ja auttaa useimmiten, muttei aina. Ne on ne hormonit. =)

Tinttu rv 20+3
 
Raskausarvista: Esikoisesta ei tullut yhtään kappaletta. Kuorin ihon aina saunan yhteydessä ja saunan ajaksi laitoin hunajaa... Ja perusvoidetta meni myös aikamoinen määrä. En tehnyt tätä kyllä arpien pelossa vaan siksi että mulla on tosi kuiva iho ja se kutisi! Tuskin se ihon hoitaminen vaikutti raskausarpiasiaan, nehän tosiaan ovat hormonaalisia. Aika kumma juttu silti, että monella ne hormonit hypähtävät ihan loppuraskaudessa niin että arvet syntyvät. Silloin kun maha on suurimmillaan.

Synnytykseen: Tulee mies mukaan. Avautumisvaihe kesti esikosta niiiiin kauan et olis ollut tosi tylsää yksin. Ponnistusvaiheeseen aion sanoa et ei ole pakko olla paikalla jos tekee pahaa. En mä siinä tohinassa kuitenkaan ees huomaa et kuka siellä huoneessa on. ;)

Parisuhdegalluppiin: Kymmenen vuotta yhteiseloa tulee täyteen ens vuonna. Siitä kuusi vuotta kihloissa ja kolme aviossa. :heart:
 

Yhteistyössä