Helmimasut 2009 ~Syyskuussa~

Glow
Oujee, tänään tuli 26v täyteen :D
Kykenin flunssaltani karkki ja dvd ostoksille. Muodollisesti pätevä dvd-sarjaa siis katsomaan kohta! (+ joku hyvänoloinen ruotsalainen elokuva tarttui mukaan myös ) .

Sain hauskan horoskoopin "tänään synttäreitä viettäville", jossa luki että rapu ja vesimies rakastaa minua. Mieheni on rapu. Miehen sisko (mun hyvä kaveri) ja miehen isä on vesimiehiä. Kuin myös tuleva laspukainen on vesimies! =)

raskausarvet En rasvaillu hirveesti mahaani esikoista odottaessa. Yleensä saunan jälkeen, jos muistin. Arpia ei tullut yhtään. En ole nytkään hirveesti rasvaillut. Luulen kans et niitä tulee jos on tullakseen, eikä sille voi mitään. En ota niistä ressiä.

Mitenkäs nenäsuihkeen käyttö raskausaikana? Mä ostin Naso-ratiopharmin 1mg suihkeen eilen. Siinähän sit lukee tietysti että ei saa käyttää. Mutta mä laitoin sitä yöksi. Piti se nenän auki, mut en mä silti nukkunut.
Mitähän ne voi aiheuttaa?
Tuskin johtui siitä, mutta ihmeen paljon supisteli nukkumaan käydessä :/
 
Lauantaita! :wave:

raskausarvista: Mulle ei ole kenenkään aikana tullut ainuttakaan mutta olen aina sanonut tutuille, että jos tulis niin mitä niitä häpeilemään tms. olispahan muistona sitten =) ...niin enkä ole koskaan rasvaillut masua.

Potkuista: Tämä nyytti kyllä potkiskelee mutta sellaisia yksittäisiä muksaisuja, enkä sitä "lepatusta" ole tuntenut tässä raskaudessa ollenkaan (minkä kaikissa aiemmissa 4:ssä olen).Tiedä sitten vaikuttaisko istukan paikka, rauhallisempi muksu, sukupuoli vai mikä mutta on erilaista...välillä unohtaa olevansa raskaana kun ei ole niitä selviä merkkejä siitä.Ei ole sitä vatsassa riehumista :D , kamalia mielitekoja (kylmää makkaraa sinapin kera, juustonaksuja jne...) ..weird! :/

Mukavata päivänjatkoa ja hyviä oloja!!

T:Möökö ja rauhallinen pikkumuru 19+6 :heart:

Onnea Matma ja Lorelai!!! :flower: :flower:
 
Hyvää syntymäpäivää Lorelaille! :flower: :wave:

Täällä potkitaan jo tosi paljon, yöllä ei heti tuu uni silmään, kun mahassa myllerretään. Vaikka näyttääpä tuo hyvän asennon sitten jossain vaiheessa löytävän, ja nukkuukin aamuisin näemmä pitkään, kun potkuharkat alkavat vasta kymmenen jälkeen :D

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 17+6 :heart:
 
Menipäs tovi, kun luin viikon viestit. :) Kiitos Labello, että lisäsit minut listalle. En ehdi viikolla paljon surffailemaan, joten olen tällainen viikonloppuviestittelijä.

Hurjaa, kun niin monilla tuntuu olevan jo tosi paljon hankintoja takana. Olen ostanut neljä vaatekappaletta vauvalle - siinä kaikki tähän mennessä. Voi olla, että kohta ratkeaa - tiistaina on kauan odotettu rakenneultra. Haluamme tietää, kumpi sieltä on tulossa, sen jälkeen voisi alkaa mm. vaunuhankintoja miettimään tarkemmin. Lähipiirissä on tosin niin paljon pieniä, ettei meidän tarvitse kovin suuria hankintoja edes tehdä. Perjantaina oli neuvola, kaikki arvot onneksi kohdillaan ja syke kuului selkeänä, painonnousu tähän mennessä yhteensä 2 kiloa.

Täällä kyseltiin ammatteja ja taustoja. Minä 32-vee markkinoinnin ja myynnin asiantuntijatehtävissä, mies 37-vee ja konsultointialalla. Yhdessä oltu pian 7 vuotta, niistä 3 naimisissa.

Voinnista: Raskausaika on ollut aika raskasta fyysisesti. Vältyin oksentelulta, mutta kuvotusta riitti viikolle 17 asti. Sen jälkeen iski päänsärky voimallisesti, panadol zapp on ollut käsiveskan vakiovaruste viime viikkoina. Samoin närästystä on ollut jonkin verran. Liikunta on jäänyt lyhyisiin kävelylenkkeihin koiran kanssa, mutta toiveissa on käydä uiskentelemassa jos ja kun virta vähän lisääntyy. Väsymys on ollut hillitön, mutta kaikki arvot on kuitenkin kohdillaan, hemoglobiini jopa parantunut alkumittauksista. Kaikkia vaivoja on kuitenkin helpompi kestää, kun tietää, mistä se johtuu. =)

Liikkeistä: Olen tuntenut jotain heikkoja merkkejä, mutten tosiaankaan mitään voimallisia potkuja. Siksi odotinkin niin kovin perjantain neuvolaa, että sai kuulla sydänäänet. Nyt vaan odotetaan tiistain rakenneultraa vielä pari päivää!

Mukavaa viikonloppua toivottelee Nigella ja vauveli 19+3 :)
 
iltaa kaikille! :wave:

Nyt on pakko vähän valittaa! :whistle: Siis tää närästys on sitten TUSKALLISTA! :kieh: :headwall: Mikään ei auta! ylämahaa polttelee niin että!!

Oltiin tänään silakkamarkkinoilla ja vähän shoppailemassa!Tuntuu että olen nyt jo aikamoinen valas! :LOL: Kävely on aika hidasta!!Heti jos menee vähän lujempaa,niin rupee mahasta tuntumaan! Jep,siinä oli se valitusvirsi! :LOL:

Mies tunsi tänään ekaa kertaa vauvan liikkeet! :heart: Kun hän aamulla pisti korvan masun päälle,niin sieltä se tyyppi monotti korvaan! :LOL: :heart: Mies oli ihan onnessaan!!

Nyt saunaan! :wave:

Tyypin äippä ja Iitu-Einari 19+5
 
Iltaa!

Mä nyt vaan valitan, jos vaikka olo paranis. Mulla on nyt sekä henkisesti, että fyysisesti ollut toooosi raskasta 2 päivää.
Eilen alkoi alaselkä vihlomaan oikealta puolelta, niin, että säteili jalkaan ja en pysty kunnolla kävelemään. Tänään sama jatkuu ja ei särkylääkkeetkään helpota kun hetkeks ja niitäkin pitää ottaa tupla-annos. Jos maanantaihin sinnittelisi niin tarvitsisi päivystyksessä montaa tuntia jonotella...
Ja tännään on lapsilla ollut ihan hirveä päivä. Vaikka kuinka olen koittanut olla läsnä niin silti ne tekee kaiken pahan. Mä olen pedannut meidän sängyn 3 kertaa ja enää en edes viitsi, kuopus repii sen kokoajan auki ja petauspatjoja myöten heittää kaikki lattialle. Tappelevat kokoajan. Aamulla oltiin mun äidin luona ja sielläkin ne pisti ihan kauheat härdellit pystyyn. Mä koitan komentaa ja ne juoksee karkuun kun tietää, etten pysty juoksemaan perässä selkäni takia. Mies ollut vaihteeksi taas koko päivän töissä. Olen ollut ihan hermoromahduksen partaalla koko päivän. Toi 6v:kin on taantunut 2 vuotiaan tasolle taas tänään...

Noi potkutkin kun tulee pahimpien selkäkipujen aikana niin ne oikeesti jo sattuu. Ei tuu kyllä mitään jos tää on tätä koko raskausajan...

-valivali-Kyrsä ja nappula 18+1
 
lorelai onnea! :flower:

KYRSÄ :hug:

Miten musta alkaa tuntua,että aina kun kirjotan niin pelkää valitusta tulee.. :ashamed: Tänään ollu ihme vihlomisia vasempaan mahan puoliskoon. Vähän kun liitoskipuja,mut mulla ne tuntunu yleensä ihan eri paikassa. Oisko niitä sit kuitenkin,jaa-a. Inhottavia joka tapauksessa. Sit oon huomannu,et mulle tulee aina kaupassa paha olo, tuntuu ettei saa tarpeeks happee vaan joutuu hengitteleen tosi syvään,sit se menee ohi kun pääsee ulos ja sit rupee tuleen niitä harkkari suppareita siihen samaan syssyyn. hassua..

labello ja mytty 19+6 :p
 
Iltaa neidot,

onnea synttärisankarille :flower:

Rasvaamisesta Mä ostin bebesistä raskausöljyä jolla rasvailen mahaa ja reisiä/ takamusta. Raskausarpia tulee varmaan siltikin, koska mulle tuli niitä jo teini-ikäisenä, jotka ovat sittemmin kyllä jo hävinneet, mutta taipumus ilmeisimmin on olemassa. Tuo öljy on kuitenkin ihanan tuntuista ja tuoksuista :)

Jaksuja niille keillä on raskasta :hug:

Mä olen siivonnut ja puuhastellut kaikenlaista. Olenko lie minäkin raskauden energisimmässä vaiheessa, paljon mahdollista :) Huomenna on eka asunnon näyttö. Mies on mökillä joten mulla on ollut omaa mukavaa aikaa. Eilen olin bodybalancessa ja en voinu olla virnistelemättä kun se jumppaope näytti mulle erilaiset 'vauvamasu' liikkeet kuin muille :)
Tänään luulin meneväni steppiin, mutta se olikin latinobickkiä, mukavaa sekin, mutta ai että tämä suomalainen vartalo on pökkelö moiseen jytään :D

Selkäkivusta Mua kans juili selkään torstain jumpan jäljiltä, mutta venyttelyt ja nämä köykäsemmät liikkumiset on vienyt juilimiset mennessään, huh!

Vatsalihasliikkeistä
Tietääkö joku kuinka kauan niitä saa tehdä normaalisti?

Hyvää yötä!

haavemamma ja nökerö 20+3 ( koska 5 minuuttia sunnuntain puolella jo )
 
Pikaisesti käyn kommentoimassa...

KYRSÄ ja Sinituuli: En halua pelotella, mutta jos selkäkipu alkaa säteillä jalkaan niin siitä kannattaa kyllä ottaa yhteyttä lääkärille. Voi olla joku hermo nikamien välissä painunut tms. Mun veljen vaimo joutui käydä 2 kertaa selkäleikkauksessa kun sillä oli just joku sellainen hermo-juttu ja meinas sitten loppuunsa halvautua koko alakroppa, jalkapohjasta puolet jäi pysyvästi tunnottomaksi. Ja se siis alkoi tuollaisella kivun säteilyllä selästä jalkaan rankan laihdutuksen päätteeksi.

Ultrassa käyneille onnittelut! Juorutkaahan nyt muutkin että kumpaa on veikattu ultrassa... Mä en ole vieläkään ostanut ultraveikkauksesta huolimatta poika-vaatteita. Odotan kun on kuukauden päästä vielä kontrolli-ultra ja kysyn mitä siellä silloin näkyy :D Sit uskallan jo ostaa sinistä jos vieläkin näyttää pojalta :)

Mitään en ole vielä ostanut tälle uudelle. Tuplavaunut edelleen mielen päällä.

Potkuja tuntuu edelleen päivittäin ja tuntuvat jo ulospäinkin.

Selkää vihloo oikealta puolelta täälläkin.

Nyt en muista oliko muuta kommentoitavaa, mutta palaamisiin kuitenkin paremmalla aikaa taas!

Aply rv 20+5(?)
 
huomenta kaikille

selkäkivusta mä kävin fysioterapeutilla, kun mulla on kanssa alaselkä kipeä ja vetää vasemman pakaran jumiin, välillä heijastuu jalkaan asti, se kertoi näiden kipujen olevan yleisiä raskaana olevilla kun suoliluu tms) joka on tuolla alaselässä venyy raskauden edetessä, mä sain tosi hyvät jumppaohjeet ja tukivyön matkaani, ja se sanoi että kannattaa lähinnä voimistaa lihakSIA EI VENYTELLÄ koska se venytys voi vaan lisätä kipua, kun kipu johtuu paikkojen venymisestä... sellaista neuvottiin mulle...

synnytyksestä mulla mukaan tulee jompikumpi siskoista taikka mieluiten molemmat, riippuen siitä saako kaksi tulla ja koska se lapsi päättää syntyä.. minun lapsellani kun siis on se "lahjaisä" eli vauva saanut helsingin vauvaklinikalla alkunsa... kiva kuitenkin jotta siskot tulossa tueksi ja turvaksi.. =)

liikkeistä päivän aikana pariin otteeseen joskus useamminkin tulee sellainen potku sarja kun pirpana tuolta masusta moikkaa äitiä, niinkuin nyt parhaillaan, taisi mansikkakeitto herättää hänet :heart: =)

rakenneultra täällä se on siis ensi viikolla ja mä en ole vieläkään päättänyt kysynkö sukupuolta, eihän se edes välttis näy, joten varmaan sitten sillä mennään et siellä sen sitten näkee jos näkee...

rasvaamisesta mä rasvaan ihoa 1-3 krt viikossa apteekin rasvoilla, reisissä on jo vähän arpia, mutta masussa ei vielä. mulla on tietty tuota ylipainoa jo ennestään, että iho joutuu koville aivan varmasti.

lorelaille vielä onnittelut eilisen johdosta ja kyrsälle kilttejä lapsia tälle päivälle.. =)

mutta nyt hetkeksi pötköttelemään ja sitten lenkille.. :wave:

jennuli 18+6
 
Lorelai: Onnea!! :flower:

Selkäkivut piinaa täälläkin varsinkin silloin jos olen liikkeellä kauan (kuten eilen shoppailukierroksella) tai jos istun esim tietokoneen edessä kauan putkeen. Kävely alkaa muistuttaa jo ankkatyyliä, mutta minkäs teet. Täytyy nyt yrittää vaan sinnitellä tämän kanssa jotenkin...

Synnytykseen tulee mies mukaan, jos vain uskaltaa :) Se ei pysty edes katsomaan telkasta synnytyksiä eli voi olla kova paikka. Mut haluaisin kyllä hänet mukaan ja saa kyllä luvan tulla! Siitä ei neuvotella :saint: Mulle muuten tuli eka kertaa tällä viikolla pientä paniikkia synnytyksestä ja siitä kuinka siitä selviän... Ja kestänkö mitenkään niitä kipuja :ashamed: Pelottaako ketään muuta synnytys jo tässä vaiheessa?

Täällä ollaan nyt sitten sairaslomalla ultraan asti, eli ens viikko kokonaan ja seuraavasta viikosta maanantai. Mulla on töissä niin yrjö-olo ihan koko ajan, et ei pysy mikään sisällä. Meidän töissä on kyllä TODELLA huono sisäilma, että ei-raskaana-olevatkin valittelee kaikennäköisistä oireista, kuten kuvotuksesta ja silmäoireista, joten sitä asiaa on nyt alettu selvittelemään ihan työterveydenkin kanssa. Tuli itselle vähän sellainen fiilis, et mitenhän pahaa tuo oikeasti tekee vauvallekin, jos siellä leijailee jotain myrkkyä vaikka. Joten aion olla nyt hyvällä omalla tunnolla poissa töistä tuon ensi viikon, koska sitten en kestä jos tuo aiheuttaisi jotain vauvan terveydelle :kieh: :kieh:

Liikkeitä tuntuu jotain pientä, mutta ei mitään suurempaa potkua. Enkä ole muutenkaan ihan varma, et onko kyseessä ilmankierto, elohiiri tai jokin muu :D Olen vaan päätellyt, et vauva siellä potkuttelee :heart:

Aurinkoista sunnuntaita kaikille :hug:

Niisku ja mötkö 19+2
 
Huomenta ja hyvää sunnuntaita! :wave:

Iitu-Einari on ollut tänään erityisen vauhdikas! On jopa säikäyttänyt äidin pariin otteeseen! :LOL:
Huh,kun väsyttää! |O Tänään sain sentään nukkua puoli seiskaan,yleensä poitsu herättää n.5.30-6.00! :whistle: Mites te muut,nukutteko hyvin öitänne ja mihin aikaan yleensä heräätte? Mä kyl yleensä nukun yön ihan hyvin,alkuraskaudes heräsin pariinkin otteeseen enkä saannu vähään aikaa unta!

Tyypin äippä ja Iitu-Einari 19+6
 
Tosta synnytyksestä vielä...Mua hiukan ain välillä jänskättää se,koska esikko syntyi sektiol,eli olen periaatteessa eka synnyttäjä! Miestäkin vähän jännittää,hän tosa just joku päivä sano että melkeen ois helpompi jos syntyis sektiol!Joo,kelle se sit ois! :kieh: Ei se sektiokaan herkkua oo! :/
Oon muuten ite nähny kolme erilaista synnytystä,kun olin harjottelemas synnäril.Olin sillo 19v,eli siit on jonkun verran aikaa! :whistle: Eka oli ns.tavallinen,toine imukuppi ja kolmas perätilasynnytys! Sillon ajattelin,että ei koskaan!! :LOL:

Tyypin äippä ja Iitu-Einari 19+6
 
masukuva uuden uutukainen profiilissa puolivälin kunniaksi :heart:

synnytys jänskättää ihan eritavalla kun ekasta,jota en osannu oikeestaan jännittää ollenkaan kun ei tiennyt mitä tuleman pitää. Nyt kyllä vähän hirvittää, mut eiköhän siitä selvitä :)

nukkumisesta minä nukun ihan hyvin, nyt ainakin kun iskias vähän helpottanut ja tuo selkä kipu keskittyy tasasesti koko alaselkään. En vaan meinaa malttaa mennä illalla nukkumaan ennen 24, niin sit oon aina väsyny, poika herää viimestään 8.

labello ja mytty 20+0 :heart:
 
Ably: Neuvolassa juttelin selkäkivusta. Terveydenhoitaja sanoi sen mahdollisesti jatkuvan koko loppu raskauden (jos ei olis loppunu, ainakin toistaiseksi, olisin mennyt lääkärille) ja kuulemma monet joutuvat turvautumaan keppien apuun. Käski vaan varata enemmän aikaa menemisiin jos vaikka jalka rupeaa lähtemään alta. Et näin. Tuo olisikin tosi helppoa työtä ajatellen.


Synnytyspeloista. Kävin viime raskauden aikana pelkopolilla ja meinaan nytkin mennä. Toisen lapsen synnytys oli vähemmän positiivinen kokemus joten viimeksi oli ehkä aihettakin. Nyt menen siksi kun huomasin, että kohtelu oli paljon parempaa koko sairaala-ajan kun heillä oli merkinnät pölilla käynnistä. Myös kaikki puudutukset ym hoitui hienosti, kun ne olivat heille etukäteen jo selvät. Pelkopolilta he kävivät katsomassa meitä osastolla ja kysylivät synnytyksesn jättämistä tuntemuksista. Et suosittelen pelkopolia kyllä kaikille jotka jännittävät/pelkäävät synnyttämistä.

Sinituuli ja salamatkustaja 18+2
 
Raskausarpia ei ole ainakaan edellisissä raskauksissa tullut. Olen kyllä kova rasvailemaan, mutta ihan siitä syystä että ihoni kuivuu helposti.

Haavemamma: Luin jostain, että viimeistään puolenvälin tienoilla pitäisi perinteiset vatsalihasliikkeet jättää. Niistä ei ole hyötyäkään, kun vatsalihakset siirtyvät sivuun mahan tieltä. Syviä vatsalihaksia voi toki edelleen vahvistaa. Itse en ole kyllä moneen viikkoon enää jaksanut vatsiksia tehdä, jotenkin on tuntunut vaan turhalta. :D

Synnytyksessä mua jännittää eniten se, kerkeänkö sairaalaan, ei niinkään se kuka tulee mukaan jos tulee. Tietty toivoisin, ettei ihan yksin tarvitsisi salissa olla. Jos kätilöt sattuu olemaan kiireisiä, käy pian niin että pusken vaavin yksin ulos. :whistle:

Aply: Hih, mä en uskalla täällä juoruta tyttö/poika-arviosta. Jotenkin itseä arveluttaa "tuudittautua" kauheasti siihen, mitä ultrassa sanottiin, koska tosiaan varmuutta ei ole. Sitten jos synnytyssalissa kuuleekin, että arvio meni pieleen, niin miten siihen osaa suhtautuakaan. :p

Flunssa jatkuu, mutta masukuva oli silti pakko näpätä äsken. =) Profiili ei suostunut päivittymään, joten laitan linkkinä. Nyt on maha jo selkeästi pullahtanut esiin, jos esim. vertaa kolmen viikon takaiseen. http://www.aijaa.com/v.php?i=2769334.jpg

Mies tarjoutui käymään apteekissa, jos tarviin jotain. Mutta ei kait raskaana ollessa oikein mitään flunssalääkkeitä voi ottaa. Panadolia on kaapissa ja mustaherukkamehua, enköhän niillä pärjäile.

Kössi 20+3
 
Glow
Kiitoksia, nyt oon jo tosi vanha :D

Moni on kirjotellu selkäkivuista. Allekirjoitan ne. Mulla säteilee oikeaan jalkaan. Lääkärit ei suuremmin siihen huomioo oo kiinnittäny, sanonu vaan että "kuuluu raskauteen" tai "iskias". Mä aloin jo epäillä et mulla on joku tulehus tai joku "jumissa" tuossa oikealla pakaran/alaselän kohalla, kun on tietty paikka, mikä aina kätellessä kipeytyy+ se toinen jalka.
Sitte on se toisenlainen kipu mikä tulee istuessa... ei oo helppoo... B)
Mut onneks meidät kaikki palkitaan pikku nyytillä :heart:
Oma "nyytti" oli eilen melkoisen vilkas, tai sitten vaan tuntui entistä enemmän liikettä, koska olin miltei kokopäivän paikallani tän flunssan takia.
Tulee kyllä jo kunnon "tönäisyjä" aina ne naurattaa mua.

Mä heräsin tai nousin tänään vasta 11 maissa. Huonosti nukuttu yö... se flunssa...
en uskaltanu illalla sitä nenäsuihketta ottaa, kun on kielletty, pitäis löytää joku sallittu.
Normaalisti meillä poitsu herättää joskus 7-8 maissa. Töihinhän tässä ei paljoo oo viimeaikoina tarvinu heräillä. Poika on silti ollu tossa hoitotätin ja kavereidenkans pihalla (meil on päivähoito naapurissa) ja syömässäki välil hoidossa.
Saikulla viel ens viikko. Sit ois 9 työpäivää ennen LOMAA!
 
Ihania masukuvia teillä.Minäkin taidan illalla napsauttaa :heart:
Käytiin tuossa jyväskylässa heittämässä yhden yön juna-hotelli reissu lasten ja mummon kanssa. Kyllä se väsyttää tommosen reissun jälkeen. Lapset sanoo et kivaa oli, mutta molemmat niin flunssaisia ja kiukkusia olleet, et oksat pois. Hauskinta oli, kun rupesin huojnetta maksamaan, ja ja kukkarosta sitten puuttui pankkikortti! Jee, onneks oli mummo maksumiehenä mukana, olis ollu muuten katastrofi eessä=)
Mahasta:Mulla ainakin alkaa maha olla todenteolla edessä, siis jokapaikassa. Kyykystä ei meinaa päästä enää ylös ja kävelykin on vaappuvaa, heh.
Synnytys: Meillä mukaan synnyttämään saattaa lähteä kuka vaan. ekassa se oli mies, tokassa äiti. Nyt mies on vähän lupaillut, mutta katsotaan nyt. Äiti kun on lähdössä reissuun, just silloin helmikuun alussa. Katsotaan miten asiat lutviutuu. Mulle on nääs sama kuka siellä on,joten voi olla joku kaverikin sitte, se joka parhaiten joutaa sitten=)
Aamuisia töihinlähtöjä jo jostain syystä odotellen..
JAANA JA Aino rv 20+4
 
Heips!
synnytyksestä Mua ainakin jännittää jo nyt kovasti vaikka kolmas lapsonen jo tulossa...ekasta ei oikein tienny mitä odottaa, tokasta jo ties ja nyt kolmas jännittää ku aikasemmat synnytykset olleet pitkiä, että onko tämäkin joku hirmuinen maratoni! Mukaan tulee mies niinku aikasemmillakin kerroilla!
raskausarpia ei ole vielä tullut, mutta mulla on niitä jo ennenstään ja ainakin vahvistuvat kovasti loppuvaiheessa, painoa ei ole vielä tullut yhtään lisää, eli ollaan vielä -2 kg lähtöpainosta =) Eikä tarvis välttämättä tullakkaan ku tuota entistäkin löytyy :whistle:
Mullakin välillä tuo selkä hieman vihottelee, varsinkin paikallaan seisominen on ihan hirveetä ja pidempi istuminen! Mutta toivottavasti ei tästä pahene.
Liitoskipuja toivottavasti ei tuliskaan, viimeks alko jossain rv 28 ja jatkui synnytykseen asti, nivuset ja häpyluu oli ihan pahimmat, ei pystyny yölläkään oikein nukkumaan missään asennossa ku aina vihloi, ekasta ei olukkaan ku pari viikkoa ennen synnytystä!

Rattaita/ vaunuja olen netistä katellut ja olen kallistumassa noihin Ora Jovi Land tuplarattaisiin, ne sais netin kautta tilattuakin hyvin.

Nyt taitas olla päikkäreiden paikka, pienempi nukkuu ja isompi halus kattoo filmin ja isäntä touhuaa jotain tuon auton kans. :wave: rv 19+6 :eek: menee tää äkkiä!
 
Sunnuntaita!

Masennuin kuska asunnon näytössämme ei käynyt ensimmäistäkään ihmistä!!! :eek: No onpahan koti puunattu viimesen päälle. Nyt on hyvä odotella vieraita, aamupvällä kävi likkakaveri ja iltapäivällä tulee mun isä ja muita lähisukulaisia 4 kpl. Mukavaa, koska nähdään aniharvoin!

Olin tunnin sauvakävelyn ja ilma on tosi ihana edelleen =)

Liikkeistä luulenpa että eilen illalla sain 2 kunnon potkua ja kyllä hymyilytti :D

Kössillä ja Labellolla ihanat mahat. Mulla on filmauspäivä vasta ens sunnutai..

haavemamma ja nökerö 20+3
 
Minäkin usein lueskelen kuulumisianne, mutta itse vähemmän kirjoitan. Meitä on PALJON!

Vointi on ollut hyvä, ja raskaus edennyt ongelmitta. Väsymys alkaa helpottamaan, ja iltaisin jaksan jopa katsoa joskus elokuvankin nukahtamatta... Maha on suuri, ja vauvan potkut tuntuvat sisäisesti ja ulkoisesti. Hauskaa huomata, miten se pikkuinen välillä nukkuu, sitten usein syönnin jälkeen herää monottelemaan. Joitakin supistuksia tullut, mutta yksittäisiä ja kivuttomia ovat. Kädelläkin kun koettaa vatsaa, tuntee, että kohtu kovettuu samalla.

Rakenneultrassa vauva voi hyvin ja kaikki rakenteet olivat normaalit. Oli niin ihanaa nähdä oma vauva. Sukupuolensa piti kyllä tiukasti salassa, mutta oikeastaan hyvä niin.

Urheilua harrastan, mutta muutoksia on pitänyt tehdä jumpaan varsinkin. Steppitunneilla askellan, en enää hypi. Syke nousee herkemmin ja pidän sen alle 150. Myös polvennostot tuntuvat jo hankalilta, kun polvi tömähtää mahaan, ei kiva. Koetin sitten silleen sivuille nostaa, mutta näytin balettitunnilla olevalta norsulta. Vatsalihaksista joku kyseli: Vinoja ja syviä vatsalihaksia saa tehdä, mutta suoria ei, eikä myöskään staattisia harjoituksia. Muutenkin lihaskunnon ylläpitäminen on nyt tärkeää, että ryhti säilyisi mahdollisimman normaalina isonevasta mahasta huolimatta, ja selkäkipujakin sillä voi hoitaa tai ennaltaehkäistä. Ja voi auttaa jaksamaan synnytyksen paremmin. Yksi lääkäri sanoi minulle, ettei kannata "liikaa" tässä vaiheessa enää treenata lantionpohjalihaksia, sillä synnytyksessä on eduksi, jos ei ole paikat supertiukassa kunnossa. Jonkin verran voi niitä treenata, ja etenkin synnytyksen jälkeen taas. Lenkillä huomaan, että hengästyn paljon helpommin kuin ennen raskautta.

Kysymys Lento-emolle tai muille asiasta tietäville: Matkustan Yhdysvaltoihin raskausviikolla 25. Joskus kauan aikaa sitten kyselin jollain toisella palstalla, mutta en enää muista... Onkohan Yhdysvalloissa jotain, erityistä, jota raskaana olevan kannattaa huomioida? Amerikkalaisilla vauvanettisivuilla varoitellaan amerikkalaiseen tyyliin lähes kaikesta ruuasta. Lähinnä New Yorkissa ja lähistöllä oleillaan.

Synnytystä huomaan pohtivani jo paljonkin. Te, jotka pelkäätte: Minusta on ihan ymmärrettävää pelätä synnytystä, ja olisi outoa, jos se ei pelottaisi. Tuntuhan se rajulta sellainen paketti puristaa itsestään ulos... Mutta hyvä, jos asiaa voi pohtia ja elää jo etukäteen, puhua ystävien ja ammattilaistenkin kanssa. Itse välttelen kauhutarinoiden kuuntelua. Yleensähän kaikki menee hyvin ja se on luonnollinen tapahtuma. Kätilöt haluavat auttaa ja lievittää kipua, ja tietävät, mitä tekevät muutenkin (erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Minulla mies tulee synnytykseen.

Tunteet ailahtelevat välillä kovastikin, vaikka suurimmaksi osaksi olen todella onnellinen. Suhdekin joutuu jotenkin koetukselle ihan selvästi, mutta huomaan jo nyt tämän odotuksen lujittaneen suhdettamme ja lähentäneen meitä entisestään. Itse huomaan nyt tosiaan, mitä se tarkoittaa, kun esm. kirjoissa puhutaan siitä, miten raskaana oleva nainen ikään kuin kääntyy sisäänpäin ja ajatukset pyörivät raskaudessa...

Kaikille hyvää vointia ja onnea raskauden etenemiselle!

Jolie 20+5
 
hyvää sunnuntaita kaikille!

ja onnittelut vanhentuneelle :flower: :heart:

synnytys; mies tulee mukaan kuten aina ja se ei suuremmin jännitä, lähinnä se keritäänkö laitokselle.Mutta kerran matkalle synnyttäneenä tiedän miten siitäkin selviydytään B)

selkäkivuista; mulla on kahdessa raskaudessa vaivannut iskias joka säteili alaselästä aina takareittä pitkin alaspäin.jalka välillä petti altakin, eli se on tosi tuskaisaa.Nyt koputellen puuta ei ole ollut kahteen viimeiseen.

raskausarvista; kuulun niihin joilla vatsat ja tisut on kuin pakanamaan kartta :/ ei kiva, mutta ei mulla auta rasvat tai mitkään, ne vaan repee vaikka istuisin rasvasaavissa :whistle:

liikkeistä; tänään isikin tunsi etuseinämässä istukan takaa ekat potkut, se on aina se suuri hetki.

urheilusta; olen juossut ja liikkunut ihan loppu metreille saakka, vähän seuraillut pulsseja ettei vallan tao koko aikaa yli 160.samoin vatsoja olen tehnyt ihan loppuun asti tokikaan en suoria.samoin puntilla olen käynyt, teen mitä jaksan ja pystyn tosin pienemmissä sarjoissa. Mutta synnytykset ja palautuminen niistä on onnistunut hyvin kun peruskunto on kohdallaan.

raskauden julkistamisesta; vihdoin sain pidettyä "julkistamistilaisuuden" töissä kaikille.Hassua kun eivät ollet hokanneet..Joku sanoi vaan viime viikolla kattoneensa että on tainnut vähän lihoa.. :eek: juu, sixbag on nykyään tynnyri :LOL: :kieh: ja saman tien alkoi se armoton hössötys, älä tee sitä ja älä mene sinne ja tänne..Ihanan huolehtivaisia.Toiset harmitteli että vielä viime viikolla laittoivat mut niin raskaisiin hommiin, mua nauratti ja sanoin että olisin sanonut jollen olisi kyennyt.

Keskiraskaus; mulla ei energiaa ole ollut kuin toooosi pieniä siivuina. :p Tää tyyppi imee mun voimat, en mä vaan jaksa..Pojilta olen ollut ihan hehkeenä ja villinä touhuamassa vaikka mitä, nyt ihan unta vaan..

omaa napaa; joo, masu kasvaa ja kaikki ok. Tänään olin juoksemassa ja hyvältä tuntui kunnes lorahti..Pakko tarkistaa metsän siimeksessä tilanne, mitä oli..Mutta pikkuisen valkovuotoa sitten tuli, luulin jo vaikka mikskä..
Eilen ekat supistelutkin todettu, ei kipeet mutta kuitenkin.Se siitä raskaasta työviikosta sitten palkaksi.
Mä oon aivan raato, aivan vitivalkoinen ja heikko olo.sitten viikonloput saan huilata ja jaksan taas paremmin.Työ kai sitten laittaa vähän liian koville.Kyllä lääkäri kyselikin joko haluan rauhoittaa mutta silloin sanoin jaksavani, mutta silloin ei supistellut vielä..Joo, ja vaikka tyttöä lupaili ultra silti jotenkin hassu olo..En vielä luota satasella, odotan kyllä seuraavan ultran ja katsotaan tilanne uudelleen.

Hei, mun täytyy lähteä luottamustoimiini, mutta kivaa alkavaa viikkoa.Mulla huomenna taas viikot paukkuu..

sini

korjailin kirjotushäröjä
 

Yhteistyössä