Onnea
minä vaan -84! :flower:
Me tosiaan päästiin jo sunnuntai-iltana kotiin. Ollaan tämä viikko vielä vauvan kans päivät kaksistaan. Ens viikolla esikoinen jää kokonaan pois hoidosta ja mies isyyslomalle.
Toi pikkumuksu on niiiiin helppo! Ainakin vielä.
Nukkuu ja syö. Hän kun on vielä niin pieni niin pitää vähänväliä syöttää. Sille ei vissiin kerkee nälkä tullakaan ku se pitää ihan herätellä. Vaipanvaihdolla herää. Ja sit kattelee suurilla silmillään. On kyllä niin samannäköinen kuin siskonsa vauvana.
Mulla ois ollu perjantaille neuvola-aika, mut soitin eilen ja sanoin että mä kävin jo synnyttää!
Mun aika vaihtui sit kotikäynniksi. Pääsee neiti puntarille ja äitiä jännittää.
Maito nousi kunnolla sunnuntai-iltana ja voi jestas näitä meijereitä! Ihan valtavat pallot.
Mun kuppikoko tällä hetkellä olis 75
H! Ennen raskautta 70E... Sain näihinkin jo pari uutta raskausarpee. Maitoa tulee reilusti. Pakko tyhjätä välillä pumppaamalla kun ei tuo vielä näin paljoo syö. Mietin että pitäisköhän rueta rintamaidonluovuttajaksi?!
Ja sit jos kokeilisin rustata
synnytyskertomusta. Kellonajat on noin...
Eli lähdettiin synnärille ke-to välisenä yönä säännöllisten vielä suht kivuttomien suppareiden takia. Kohdunsuulla tilanne sama kuin edellisellä reissulla. Auki 3cm, paksua reunaa (toinen kätilö laski sen vielä kanavaksi) jäljellä.
Sen yön, torstai päivän ja seuraavankin yön supisteli säännöllisen epäsäännöllisesti. Panadoli ja kuuma suihku jumppapallon kans auttoi hyvin. Aina kun supistusten väli ylitti 10 minuuttia, aloitettiin synnytyksen keston lasku alusta. Välillä tuli tunnin, välillä 3min välein. Supistukset sa sen verran aikaiseksi että kohdunsuu avautui vajaaseen kuuteen senttiin ja se paksu reuna oli edelleen.
Perjantaiaamuna lääkäri oli sitä mieltä että ilman vauvaa en kotiin lähde. Klo 8 alkoi taas supistella tiheemmin, 3-6min välein. Klo 9 lääkäri puhkaisi kalvot ja 9.20 alkoi supistuset olla jo aika napakoita. 9.40 menin jumppapallon kans kuumaan suihkuun. Kuuma vesi lievitti kipua aika hyvin vielä tässä vaiheessa.
Klo 10 alkoi tehdä jo todella kipeää. Tulin suihkusta ja aloin hengitellä ilokaasua supistuksiin. Auttoi viemään terävimmän kivun supistukselta kun vaan aloitti hyvissä ajoin hengittelemään. Kohdunsuu auki 6cm, mutta nyt oli paksu reuna/kanava hävinnyt. Toiveenahan mulla oli lääkkeetön synnytys, mutta kun alkoi sattua niin pirusti niin pyysin spinaalia. Tilattiin anestesialääkäri ja spinaalipuudutuksen sain klo 10.30. Spinaalin laitto ei tuntunut hyttysen pistoa enempää ja alkoi vaikuttaa samantien. Kaikki kivut hävisi!
Klo 10.45 auki 8cm. Laitettiin varulta oksitosiinitippa että kerkeen synnyttää puudutuksen aikana. Supistukset tuntui vain paineena, etenkin peräpäässä kun muksu laskeutui kunnolla.
Klo 11 auki 9cm. Klo 11.15 tuntui ihan siltä että nyt se tulee. Olinkin auki 10cm ja sain alkaa ponnistamaan. Edelleenkään ei yhtään kipuja. Ponnistin kyljellään, sängyn pääty vähän kohotettuna. Yks supistus meni vähän hukkaan kun ponnistaessa rupesin vaan nauramaan ku kätilö sanoi että tulokkaalla on paljon tummaa tukkaa!
Muutama supistus ja pitkiä ponnistuksia, niin 7 minuutin ponnistuksen jälkeen tyttö oli ulkona ja alkoi parkua! Mies alkoi nauraa ja minä itkin.
Pari pientä limakalvonirhaumaa ja yksi tikki saldona todella helposta ja ihanasta synnytyksestä. Tyttökin sai täydet 10 pistettä. Mies alkoi samantien suunnittelemaan seuraava synnytystä ja kyllä mäkin kätilölle sanoin, että oli niin helppo, että tulen vielä uudestaan.
Avautumisvaihe: 3h 16min Ponnistus: 7min ja Jälkeiset: 9min
Istukka oli jo kalkkeutunut ja kätilö tuumasi että oli jo neidin aika tullakin pois.
Tässäpä tämä noin niinkuin suurinpiirtein.
Spinaalia voin lämpimästi suositella etenkin uudelleensynnyttäjille. Vaikutushan siinä kestää sen pari tuntia. Kopsaan saman vielä tuonne face-ryhmään.
Pink ja Neiti S 4vrk