HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

Tervetuloa nninaa! Rupesin tuossa ihmettelemään, että kukas tämä tämmönen nninaa on, kun ei ole esittelyä nähty ja sitten vasta hoksasin, että olin tänään ilmeisen paniikissa vähän hyppinyt viestien yli :D

Toivottavasti olen saanut muutenkin bongattua kaikki uudet tuonne etusivun listaan.

Nökösestä sen verran, että kävin vakoilemassa hänen käyneen viimeksi sivustolla 16.11. mutta hänellä ei ole foorumilla enää yhtään viestiä. Toivottavasti on päättynyt poistua vain peittääkseen kirjoituksensa eikä olisi sattunut mitään.

Keltakukka 28+4
 
Huoh, täällä mentiin sänkyyn unta hakemaan jo kympin aikaan mutta eipä tullut siitä yhtään mitään. Muksu pyörii ja hyörii kylkiluita tuuppien, joten eipä onnistu nukkuminen. Samapa oli sitten nousta ylös, jos toi pikkuinen hieman rauhoittuisi samalla.
 
Ai niin ja harkkasupistuksista piti sanomani. Eli täällä niitä on myös. Alusta asti ollut pieniä, mutta varmaa sen takia ku vauva ja maha kasvaa, ne tuntuu jotenki valtaisemmilta ja supparin aikana ei juuri taivuta, menen ihan kanki kaikkoseksi. Ei satu edelleenkään, mutta inhottavalle tuntuu. Pysähtyä pitää ja levähtää kunnes menee ohi.

Halibut
 
Huomenta mamit!

Tervetuloa mimmi83.

Linea negra Miulle ei ainakaan vielä oo ilmestyny. Eikä oo yhtään arpeekaan tullu vaikka en niin säännöllisesti oo rasvaillukkaan, sillon tällön suihkun jälkeen.

Tuli mieleen nninaa tuosta perhetyöntekijästä että miulla ei ainakaan semmosesta oo mitään neuvolassa puhuttu. Rakenne ultrassa kätilö kysy että haluunko tavata sairaalan omaa sosiaalityöntekijää kun yksin odotan, lähinnä keskustella miten jatkossa tulen yksin taloudellisesti pärjäämään ja miun mielestä se kuullosti ihan hyvältä idealta eli nään sen varmaan sitten kuhan meen synnytystapa-arvioon. Mistä tulikin mieleeni että onko muita ensikertalaisia menossa? Täällä ei sitä enää automaattisesti tehdä etes ensimmäistä odottaville mutta mie siihen pääsen jo pelkästään pituuteni takia koska olen alle 160cm.

Neuvolasta muutenkin että miun neuvolatäti ainakin on harmitellu sitä miksi noita perhevalmennuksia ei oo yksin odottaville. On kuulemma joskus joku ryhmä ollu mutta tällä hetkellä ei oo.

Doris87 ja Kössi 26+4
 
Tervetuloa mimmi83! :)

Yäh, joulu... Mä vaan en tykkää. On jo pari viikkoa potuttanu käydä kaupassa - se kaikki joulukrääsä on ollu jo lokakuun lopusta asti hyllyissä...

nninaa
Täällä on noita kramppeja kanssa pohkeissa ja jalkapohjissa siitä huolimatta, että syön magnesiumia - on tuon kalsiumin kans samassa napissa - tupla-annosta. Inhottavia ne on, onnekseni en oo viel yöllä niistä kärsiny...

Voi vitalis, kun tänään on taas työmotivaatio kohillaan... Ääni meinaa lähteä ja toi päänsärky ei ota loppuakseen. :( mieluiten ois jääny kotiin nukkumaan - huomenna varmaan jäätäväkin, kun pitäis siivota ja alottaa vauvan vaatteiden pyykkäys. Ja toki pitää laittaa ne Ikeasta tulevat kamppeetkin paikoilleen. :D
Vois huomiseks muutenkin keksiä jotain kivaa, meillä ois seurustelun vuosipäivä - 14 vuotta. Eli puolet mun elämästä. Lauantaina ois tarkotus lähteä Jyväskylään shoppailee loput tarvikkeet. :) samalla sit käydä moikkaamassa frendejä siellä.

Tirriäinen pistää välillä taas parastaan, möyrintä välillä sattuukin jopa. Vahva tapaus. :)

Olipas omanapaista tällä kertaa, mut kännykällä ei kauheasti pysty plaraamaan. Ei vaan aukee sivut työpaikan koneella. Outoa.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 28+0 notta POKS!
 
ÄH ja huh!

Synnytyksestä on ollu puhetta ja mulla on ihan kauheet paineet päästä sinne tapa-arvioon!!
Kun tuo vammaisuusepäily on niin ehdottomasti haluaisin sektion. Mulla on ollu syöksysynnytys periaatteessa viimesin ja kilon painavempi mitä alunperin ennustettiin. siinä olis kolme pääsyytä sille sektion haluamiselle, voin kyllä synnyttää ongelmitta normaalisti, mutta pelkään että vauva voi vaurioitua entisestään..

Ä-pakkaus, tuli mulle himppasen alle kuukaudessa, toosi hidasta oli täälläkin tuo palvelu. Äitiysrahapäätökset eivät tule ennen kuin hallitus päättää paljonko veroja niistäkin kerätään, lukee kelan etusivuilla. eli muistaakseni vasta joulukuun puolivälissä alkaa kela käsittelemään nuita.

kengu (ei muista viikkoja/päiviä =) )
 
Huomenia vaan.

Ja tervetuloo nninaalle, kyllä ne suonenvedot jaloissa on ihan yleinen raskaus"oire" ainaski loppupuoliskolla kuulema.

Tervetuloo myöski mimmi83!

Baby showereita mulle ehotti yks kaveri, että pitäsin ja kuttusin ketä haluan, mut en oo oikein osannu päättää. Innostuin asiasta sillon, kun puhetta hänen kans oli, mut en sit kuitenkaa tiiä... Oon välillä vähä tämmönen jahkailija, toisaalta tekis mieli pitää ne tuleville mummoille sekä isomummolle ja parille kaverille ihan senki takia, kun on päätetty olla pitämättä mitään nimiäisiäkään sen kummemmin, mut en sen enempää porukkaa halua ja en kyllä voi pyytää ketään tuomaan mitään syömisiä, jos minä ne ite järjestän, niin kyllähän minä sitte myös tarjoomiset hoijan:)

Synnytystapa-arviosta ei mulle oo neuvolassa puhuttu yhtään mitään, pitääki ensviikolla muistaa siitä kysyä.

Linea negra on näkynä mulla itseasiassa aika pitkään, mut se on niin ohut ja vaalee, että alkuun mietin vaan, että mikähän ihme rantu se tuoki on:stick: Kunnes sit jossain vaiheessa hoksasin, että eipä se mikään muukaan voi oikein olla:D

(.) Minä oisin päässy huomenna Tampereelle kaverin ja anopin mukaan, meneevät ostoksille ja ovat kaveripariskunnan luona yötä, mut päätin sit eilen olla lähtemättä. Siinä kun tulee autossa istumista kuitenki nelisen tuntia suuntaansa ja kun tämä minun nukkuminenki on aika levotonta, viime yönä kävin 3 kertaa vessassa ja muuten vaan asentoo vaihtamaan heräsin varmaan ainaki sen toiset 3 kertaa.

minä vaan -84 + juniori 29+5
 
Huomenet

Ja tervetuloa taas uusille! Kiva että 'viimetinkaankin' tulee vielä uusia palstailijoilta.

Suonenvetoa on täälläkin, tällä viikolla tullut vaiva. Ja inhottava sellainen! Minulla myös vaan öisin/aamulla herätessä ja pirun kivulias. Rupesin ottamaan magnesiumia ja kalkkia ja mies on vähän hieronut illalla, viime yönä ei onneksi ollut moista vaivaa. Polvitaipeissa näkyy myös suonia jotenkin paksumpina. Apua, en halua suonikohjuja! Onko ne jotenkin ehkäistävissä? Myös turvotusta on jaloissa täällä jonkun verran. Onko tukisukista jotain hyötyä kohjuihin/turvotukseen?

Iloisia uutisia! Tänään oli neuvolalääkäri ja hän oli sitä mieltä, että vähän turhaan hermostuttaneet kasvukontrolliasioilla, että näillä viikoilla on ihan normaalia, että sikiö on pienipainoinen ja heittelyä voi olla suuntaan jos toiseenkin, etenkin kun en itsekään ole kovin iso. Hänen mielestään vauva on tosi vilkas ja sydänäänet hienot. Mutta iloisin uutinen oli sf-mitta 26, jonka mukaan vauva on kivunnut viikossa -2-käyrältä 0-käyrälle! :heart: Oh, olen tosin helpottunut ja onnellinen!

Tunne-elämä aina vaan aika aallokkoista: tänä aamuna sain itkuraivarit miehelle kun hän oli vähän väsynyt ja kärttyinen aamiaisella. Yleensä ei syödä aamiasta yhdessä arkisin, kun nukun pidempään ja nyt kun syötiin, hermo meni samantien kun toinen ei osannut 'arvostaa' asiaa olemalla hyväntuulinen. No, mies on onneksi oppinut viime aikoina, että paras tapa lepyttää on tulla halimaan ja antaa suukko ja sitten mielipaha meneekin aika pian ohi. Hermoilin varmaan lääkäriäkin...

Myös painajaisia edelleen, onko muilla? Toissa yönä näin ensin unta, että vauva kuoli mahaan, sitten erottiin miehen kanssa ja kolmannessa unessa tiikeri raateli. Ja siinä välissä valvottiin tunti pari. Argh. Viime yö sujui onneksi katkoitta, heräsin vauvan potkuihin puoli seitsemän.
Tuulis ja rakas 27+5
 
Heippa pitkästä aikaa!

Mun kirjoittelu on jääny ihan täysin, oon kyllä käyny lueskelemassa ahkerasti. Tuntuu että töissä on nyt niin kauhea kiire ettei muuta juuri ehdi ajatella, ja sit vielä ostettiin asunto ja sinne täytyy suunnitella pientä pintaremonttia (luojan kiitos mun ei tarvi sit enää itse remontointiin osallistua, mies luvannut hoitaa sen homman).

Mut näin niinku raskauden suhteen täällä kaikki paremmin ku hyvin. Oon voinu tosi hyvin ja siitä saa kyllä olla tosi kiitollinen kun lueskelee täältäkin millaisia tilanteita teillä joillain on. Voimia kovasti kaikille joilla jotain ongelmaa on ilmennyt, toivotaan että vauvat pysyy vielä mahassa pitkään :)

Joitakin harjoitussupistuksia on ollu, mutta niihin ei liity mitään kipua ja tulee usein töissä kun on ensin joutunut juoksemaan pää kolmantena jalkana edes takaisin ja sit ku vihdoin pääsee hetkeksi istahtamaan niin maha vetää kovaksi. Alkuraskauden jatkuva väsymys tuntuu myös palailleen kun tossa jossain vaiheessa se oli poissa ihan useamman viikon, nyt voisin taas nukkua vaikka vuorokauden ympäri jos vaan olis mahdollista.. Ja noista suonenvedoista oli puhetta, niin mä koin elämäni ensimmäisen suonenvedon viime yönä ja teki kyllä kipeetä! Toivottavasti ei tule jokaöiseksi... Mut vauva liikkuu kovasti ja odotan kyllä jo valtavasti että pian saa oman pikku tuhisijan ihan syliin saakka :)

Äitiyspakkauksen tulo on täälläkin kestänyt tosi kauan! Hakemuksen laitoin 30.10. ja vasta eilen oli tullu nettiin että hakemus ratkaistu, et parin viikon kuluessa nyt sit pitäis se pakkaus tulla postiin. Mut eihän tässä nyt toisaalta mikään kiire sen kanssa ole. Ei me olla vielä muutenkaan juuri tehty mitään hankintoja, ollu olevinaan jotenkin niin kiirettä molemmilla ettei oo yhtä aikaa ehditty mitään lastentarvikeliikkeitä kiertelemään. Vaatteita on saatu sukulaisilta ja kavereilta, lisäksi mun äiti on ahkerasti kiertänyt kirppareita, on tuo tuleva mummo kyllä niin suloisen innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta. Kaukalopussi on saatu lainaan, samoin rintapumppu. Ensisängyksi meillä on semmonen rottinkisänky jossa minäkin oon aikoinani nukkunu, ja sitteri on ostettu käytettynä. Muuta ei vielä juurikaan ole, jospa tässä parin viikon sisään ehtis vähän kiertelemään ja kattelemaan mitä kaikkea onkaan tarjolla :)

Neuvolalääkärissä kävin viime viikolla (rv 26+3) ja siellä oli kaikki kunnossa. Kohdunsuulla oli kaikki niinku pitääkin. Verenpaineet on koko ajan olleet kunnossa, samoin pissa puhdas. Painoa mulle on tullut raskautta edeltävästä painosta yhteensä vähän vajaa 5kg. Sf-mitta oli 23,5 eli suunnilleen keskikäyrän tuntumassa, ehkä pikkasen sen alapuolella. Vauvalle saatiin painoarviota 800g mikä sekin on ehkä aavistuksen alakanttiin, mitat vastasi noin 25+3 eli viikkoa vähemmän ku mitä viikkoja on. Mut lääkäri ei ollu asiasta huolissaan, enkä kyllä minäkään. Tyyppi oli siellä vielä ihan miten sattuu, aivan poikittain niin että pää oli tuolla mun oikeassa kyljessä ylhäällä ja kintut sit vastaavasti alhaalla vasemmalla, ja näin vähän osasin arvellakin potkujen perusteella. Mut on se vaan aina yhtä ihanaa nähdä miten se pieni sydän sykkii ja kädet ja jalat sätkii menemään :)

Vauvakutsuistakin oli ollut puhetta. Mulle muutama läheinen ystävä järjesti kutsut viime viikolla, tuli kyllä ihan täytenä yllätyksenä! Tiesin tapaavani paria kaveria, mutta että ne kaikki oli tulleet paikalle ja vielä mun siskokin oli siellä, oli kyllä tosi mahtavaa :) Olivat leiponeet herkkuja ja sit tehneet vaippakakun mihin oli sit piiloteltu kaikkia pieniä lahjoja vauvalle (ainakin tutti, tuttinauha, tuttipullo, pari kirjaa, pehmolelu, bola-koru).

Hepa_ 27+5
 
Tuuliannaliina,
Suonikohjut on perinnöllinen juttu ja niitä ei oikein voi estää... Mulla on ne kans geeneissä ja huomaan että pohkeessa on ainakin yksi suoni, josta kehkeytyy kohju. Grr. Turvotukseen kyllä auttaa tukisukat ja jalatkaan ei väsy niin paljoa, jos seisaaltaan joutuu olemaan pitkään. Ite en oo kyl käyttäny ku lentäessä noita tukisukkia.

Kengu,
Hyvä tietää että taas kerran noi Kelan omat säädöt on syynä tuohon viivästymiseen. Oletettavasti ollaan pikalistalla, et päätökset tulee sit asap kun verotushommat selviää. :)

Kun en noista krampeista yöaikaan kärsi niin iskiaskipua on nyt pariin otteeseen ollu... Raivostuttavaa, kun muutenkin tarttis sitä unta niin herää sit joko vessaan tai tuohon iskiaskipuun. Hmph. Eli se alkuraskaudesta tuttu väsyneisyys on tullu tännekin. Onneks ei ihan niin pahana, mutta huomaa, ettei jaksa yhtä hyvin kuin vaikka kk sitten.

Nyt vähän leipää ja jogurttia naamariin. Jokohan äiti ja isä kohta kotiutuis Tampereelta? Pääsis ehkä sit ite päänsärkyineen ja väsymyksineen kotiin lepäämään. :)
 
Minä kävin eilen hakemassa tukisukat, saa nähdä, miten auttaa. Terveyskirjaston sivuilla sanotaan, että niistä voisi olla vähän apua suonikohjuihinkin, vaikka pitkälle perinnöllisiä ovatkin.

Äitiyspakkauksen hakeneet, huomasin kelan sivuilta tiedotteen, että pyyhe (tai siis sen vihreä kanttaus) voipi laskea väriä. Eli kannattaa pestä erillään ja jos laskee väriä, niin voipi palautella, niin saa uuden.

Suonenvetoja oli mulla jo kesällä reisissä! Satunnaisesti on ollut ennen raskautta pohkeissa, mutta nämä reisikivut olivat inhottavia. Sieltä lähtien olen syönyt magnesiumia. Meni tosi pitkään ennen kuin loppuivat, en tiedä auttoiko magnesium viiveellä vai aika.

Baby showeria odotan. Pientä paljastusta on tullut, että sellainen on tiedossa, mutta en tiedä milloin ja ketkä kaikki pääsevät. Ihanaa, että ympäri Suomen asuvat kaverit tulevat tänne!

Synnytystapa-arviosta ei ole ollut mitään puhetta, mutta kerta tuo mukula on jo alaspäin raivotarjonnassa, niin toivoisin kovasti, että ihan alakautta tulisikin ulos. Hassua oli minusta se, että se vauvan pää on niin hyvin tuolla lantiossa "piilossa", että th:kaan ei sitä sieltä tuntenut. Sanoi vaan, että kertoo siitä, että on hyvä lantio. (Miten lantio voi olla huono? :D)

Minua väsyttää ihan tajuttomasti. Varmaan enemmän kuin alkuraskaudesta. 10-11 tuntia yöllä ei riitä, vaan päiväunet olen nukkunut nyt joka päivä. Ja nolo myöntää, että nukun hävyttömän hyvin. En herää kertaakaan yöllä vessaan (jotenkin poika ei nyt vaan paina rakkoa, päivisinkään ei tarttee enää ravata niin kuin joku viikko sitten) ja kylkeä kääntäessä toki herään sekunniksi, mutta nukahdan samoin tein. Ainoastaan käsien takia valvon välillä vähän aikaa, jos koskee/kuumottaa tosi paljon, mutta ei mitään tuntien valvomisia niidenkään kanssa.

Äiti maa, sullahan unohtui hakea se rokotus. Jos oikein nätisti kysyy, niin kai sen voisi saada, vaikka virallinen päivä menikin jo. Mä veikkaan, että niitä rokotuksia jää taas yli ja joutuvat heittämään loput menemään...

/P-L 30+2
 
Hei kaikille!

Koitan nyt alkaa kirjoitella tänne aktiivisemmin.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, vai mitä. :)

Tervetuloa nninaalle ja mimmi83:lle :flower:

Sain vihdoin ja viimein äitiysrahapäätöksen tai verkosta vasta tiedon katsoin, eilen oli päätös tehty. (hakemukset tosin vein Kelaan vasta 31.10) Äitiyslomani alkaa 27.12 joten muutaman viikon, kun vielä jaksaisi töissä pakertaa niin sitten pääsen joululomalle ja sen jälkeen äitiyslomalle.. jaksaa, jaksaa!! =)

Äitiyspakkauksen sain pari viikkoa sitten. Päätös oli tehty 6.11 ja 9.11 sain paketin postista hakea, olipas ne vaatteet suloisen pieniä. Toppahaalari oli positiivinen yllätys, pieni ja söpö. :heart:

Tukisukat on ollu mulla melkein alusta asti käytössä. Ovat minusta aivan mahtavat, ei turpoa nilkat/jalat, kun minäkin päivät pitkät olen paljon liikekannalla. Suosittelen!

Synnytystapa-arviointi on mulla jo sovittuna ja se on 7.1 (rv 35+4)


Sirel ja :heart: iltatähtönen 29+6
 
Viimeksi muokattu:
Lääkärissä käyty ja töissä tässä ollaan, vaikka paikat olivat pehmenneet. Mutta kaulaa jäljellä ultraamalla 50mm että.. No oli juuri niin yhden tekevä reissu kuin epäilinkin. Toki uusi lääkäriaika 2 vko:n päähän, katsotaan että mitä on tapahtunut. Influenssarokotteen sain samalla, meillä ainakin tk:ssa on kuulemma reilusti vielä rokotetta jäljellä, että mieskin saisi ilmaiseksi jos vaan jossain vaiheessa ehtisi siellä käydä. Eli Äiti maan kannattaa soittaa neuvolaan, eiköhän sen sieltä saa vieläkin. :) Toki ollaan jopa eri maakunnassa, mutta eiköhän se rokote oo tavallaan sulle tilattu, niin.. Hemppa oli mulla noussut yllättäen 115:sta 138:aan. Enkä oo enää yli kuukauteen syönyt rautaakaan, kun niistä mikään ei sopinut mulle. Painokin oli vaan noussut, vaikka syön oikeasti tod. paljon vähemmän kuin ennen raskautta ja herkuttelekaan en yhtään sen kummemmin. Ei voi tajuta! Kai tää liikkumattomuus sitten vaikuttaa niin paljon. Ja verenpaineethan meni mulla seurantaan, kun olivat taas sitä 130/85 luokkaa. Kuulemma vakavasti pitää nyt ottaa. Hitto, mulla on muutenkin paineet aina tuota luokkaa, oon raskaana tai en! :mad:

Mä oon nyt alkanut vahvasti harkita tukisukkia löysinkin sitten yhden blogin kautta sellaiset jotka haluan. Ovat pikkasen kivemman näköiset kuin normit ja ainakin blogin kirjoittaja kehui hyviksi!

Rintapumppu on edelleen hankkimatta. Kaikki lapselliset kaverit ovat sanoneet sen olevan hankinnoissa aikaslailla tärkeysjärjestyksen kärkipäässä. En vaan osaa päättää millainen sen pitäisi olla, kun käyttökokemusta ei kerran ole. Pähkäilen jopa ihan perusjuttujen kuten manuaalisen ja sähkö-/patterikäyttöisen välillä. Ja sitten kun niitä malleja ja merkkejäkin tuntuu olevan vaikka mitä. Apua ummikolle,kiitos! Isoja summia ei siihen viitsisi sijoittaa, jos vaikka en sitten sitä tarvitsisikaan. Ja käytettynä en jotenkaan saata sitä ostaa, jotenkin vaikka sen olisi desinfioinut 10 kertaa niin ajatuskin ällöttää.. Toinen mitä en käytettynä voi ajatellakaan, on imetysliivit.

Nyt alkaa pikku hiljaa meidänkin lapselle kertymään vaatteita, kun niitä nettikirppiksiltä ostelen. Pitäisi lähteä jonnekkin isommalle paikkakunnalle ostoksille, josko siellä ihan normikirppareillakin olisi jotain kunnollista myynnissä. Täällä pikkupaikkakunnilla kun ongelmana tuntuu olevan joko törkeä hinta laatuun nähden tai sitten valikoimaa ei vaan ole. Onko esim. Seinäjoella/Tampereella/ Jyväskylässä/Porissa sellaisia kirppiksiä missä kannattaisi käydä? Noihin kaikkiin kun olisi tarkoitus kroppansa raahata vielä ennen joulua, jos nyt ei sitten tule 2 vkon päästä huonoja uutisia lääkärikäynniltä ja joudu vuodelepoon. Pitänee ottaa rankka kierros silloin joulukuun ensimmäisen viikon alkupuolella niin saa ainakin tärkeimmät asiat hoidettua..! :D Töitähän mulla on joka tapauksessa enää sen 7 päivää!

Niin, kantorepusta vielä. Minkä merkkinen kannatta hankkia? Manducaa olen alustavasti ajatellut. Ja kannattaako siihen hommata sellainen suoja lapselle? Kun kantotakkia en halua..

Ei tällä päänsäryllä nyt saa enempää kiskottua tuolta aivoista :LOL: Mutta muuten nää sivut toimivat taas normaalisti! :)

Keisha ja Jumppis 28+0 *POKS*
 
Suonenvedot On mulla ainakin hyvin tavallinen raskausoire. Kunhan muistaa illalla laittaa pitkät villasukat/säärystimet niin eipä vetele. :)

Närästys Lievenä on alkanut nyt olemaan tääläkin. Mutta lasillisella maitoa sen saa kuriin. Toivottavasti ei tosta pahenisi enempää. Aika inha tunne.

Kantoreppu Mulla oli manduca ja se on kyllä hyvä. Ehdimpä sen vaan myymään kun olin pitkään siinä uskossa, et 3 lasta riittää. Kuopus on toukokuun lapsi niin mulla ei ollu siihen kyllä mitään suojaa, enkä nytkään varmaan osta koska aluksi nyt vauvan kans liikuta juur mihinkään ja pian alkaakin kevät koittamaan. Tuskin talvella tulee kanniskeltua.

Rintapumpusta en osaa sanoa. En ainakaan manuaalisella oo saanu koskaan niin, et se vauvalle riittäs mihinkään. Lähinnä se on ollut pelastus sitten imetyksen lopussa.

Väsymystä ilmassa tääläkin, en tiedä tarvisko sit jotain rautalisää ehkä hakea. Ihan silmät ristissä saa kulkea ja olihan se hemppaa kuukauden aikana kuitenkin aika paljon laskenu. No, täytyy katsoa.

Painajaisia on aina väliin. Jos uni koskaa synnytystä niin se ei todellakaan ole mikään onnellinen perhetapahtuma ollut. Aina niissä jotenkin on huonosti käynyt. Joka yö näitä kyllä ei ole. Viime yönä seikkailin kovasti, mutta uni ei ollut mitenkään painajainen.

Turvotusta nada. Mutta, mutta miltäs siis ne suonikohjut sit aluks näyttää? Tosin mulle on ihan sama tuleeko vai ei, kintut jokatapauksessa on niin hirveen näköset et sortsit ja lyhyet mekot on niin nounou. Tosin et eikös ne sitten oo kipeitäkin? En en mä niitä kyllä kaipaakaan : /

Raskausarvet & linea negra Ei oo arpia, mahaa rasvailin sillon rv14-18 kun dopleria tuli käytettyä, muuten en oo rasvaillu ollenkaan. Linea negra mulla edelleen on haaleana tissien alta napaan. Pojalla se oli tumma ja koko mahan pituinen :)

Huono lantio :D ei kai kellään ole huono lantio, mutta synnytyspuuhissa leveä lantio on parempi kuin kapea. Pikkuruisilla naisilla voi lantiokin olla niin pikkinen ettei sieltä yksinkertasesti mahdu vauva pihalle. Eipä oo täälä sitä ongelmaa, kuulemma "täydellinen" synnyttäjän lantio, eli leveä :D

Viivi Mä tilasin homeen poisto setin samaisena päivänä ja eilen jo tuli txt et paketti tuli! Älyttömän nopeaa toimintaa :) Ja kyllä, ne lähti pois. Täytyy ne vielä pestä ihan extra hyvin ettei iihin jäisi sitten mitään jäämiä. Sitten suihkuttaa se esto aina, ettei enää tulisi ja ostaa rengas suojat ja säilyttää ne SISÄETEISESSÄ. Tai no, nytkin ne on keittiössä mihin ne mahtuu paljon paremmin.

(.) Joo, mä soitan huomenna nla:aan ja kysyn siitä piikistä :) Kohta saisi ruveta lämmitteleen saunaa ja niin pois päin. Tulis nyt sitä lunta! |O


Äiti maa & Alli 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
ila
Moikka mammat! :) Ja tervetuloa kaikille uusille!

Ai luoja, että osaa ihmistä väsyttää! Tulis jo lunta ja joulu, niin sais vähän jotain valoa tähän pimeyteen. Mutta jotain super hyvääkin kuuluu: löysin huuto.netistä Brion mustan pinnasängyn käytettynä 20€:lla. Jes jes jes <3 Sitten olisikin vaunuja lukuunottamatta kaikki hommattuna. Huikeeta!

Amore: Nyt kun mainitsit ripsipidennyksistä ja kulmien värjäämisestä, niin onhan nyt munkin sitten ihan pakko käydä hakemassa itelleni räpsyttimet ja nätit kulmat ennen synnärille menoa! :D

Liikkeistä: Täällä alkaa ainakin joka ilta just ennen nukkumaanmenoa ja aamuyöstä joskus viiden maissa ihan hirveet jumpat mahassa :D Toivottavasti näistä ei voisi päätellä vielä mitään vauvan unirytmistä, koska jos voi niin.... apua :D Tunnetteko te selkeästi vauvanne valveillaolo- ja unijaksot?

Lantiosta mulle lääkäri kommentoi kai ensimmäisessä tarkastuksessa että "no täältä mahtuu ainakin lapsi hyvin tulemaan!". Aha :D Kai mulla on sitten se kuuluisa "synnyttäjän lantio".

Pesänrakennusvietti: Siivoiluttaako teitä muita? Ite häärään täällä kämpässä hullunaan rätin ja Domestoksen kanssa ja puunaan ja desinfioin kaikkea mahollista. En ole myöskään imuroinut varmaan elämässäni niin paljoa kuin viimeisen kuukauden aikana. Hirveesti tekisi mieli jo sisustaa makuuhuonettakin uusiksi vauvaa ja sen hoitoa ajatellen, mutta miehen mielestä on liian aikaista vielä. Höh.

Äitiyspakkaus & KELA: Paperit viety Kelaan jo kuukausi takaperin, mutta pakkaus on Kelan sivujen mukaan tilattu vasta viikko sitten. Ja se paketti ei tosiaan vieläkään ole minulla. Hidasta, niin kovin hidasta toimintaa...

Vauvajuhlat / Baby shower: Olen itse ollut mukana järjestämässä vauvajuhlia kahdelle eri kaverilleni, joten jos en itse saa juhlia, niin olen kyllä kiukkuinen kuin ampiainen! :D Olisi tosin hirveän kiva jos tänne ei rynnistäisi ihmisiä ihan täysin yllärinä, jos vaikka kämppä on ihan sotkussa ja ite olen kotona pyjamassa ja tukka pystyssä :x

Rintapumppu löytyy täältäkin, kun kerta kaverilta semmoisen sain. Perhevalmennuksen imetys-osiosta jäi jotenkin semmoinen fiilis, että rintoja pumppaamalla saisi jotenkin sotkettua normaalin maidon tulon rytmin :O Enkö tajunnut oikein, vai mitähän ihmettä? Milloin niitä tissejä sitten pitää pumppailla? Ei tajua.

Laittakaa hei lisää mahakuvia :) Kiva katsella miten muiden mahat kasvaa. Itse yritän nyt viikonloppuna varata aikaa ton mun rakkaan (=järjestelmäkamera) kanssa leikkimiseen ja pitää pienet kuvaussessiot! Onko muuten kellään muulla napa pullahtanut ulos? :D

ila + pieni sammakko 27+1
(pitäisi kirjoittaa useammin, niin ei tulisi aina hirveitä romaaneja)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Mullakaan ei oo mitään haisua tuosta synnytystapa-arviosta. Maanantaina tosin soittavat sieltä äitiyspolilta noita omia sokerimittauksia ja sen jälkeen varmaan oon taas hieman fiksumpi. Mut eiköhän se tosiaan ole siinä vikojen viikkojen aikana. :)

Hyvä, kun Keisha mainitsit tuon rintapumpun niin tajuan minäkin sen ostaa lauantaina Jyskälästä. :D Ja eipä oo muuten tietoa noista hyvistä lastenvaatekirppareista Jyväskylässä - oon jotenkin ihan ulalla niistä, vaikka 8 vuotta siellä asuinkin. Me käydään viikonloppuna suosiolla vaan Lastentarvikkeessa Ahjokadulla ja sit suuntaan keskustaan PoPille ja varmaan name it pitää kans tsekata. :) Nyt siis pitää muistaa vielä amme ja rintapumppu, petivaatteet (tyyny+peitto), lakanoita jne. Sitten vaatteita tietysti jonkin verran.

Linea negraa ei täällä näy vieläkään, mutta osasin odottaakin, ettei sitä tule. Äiteellä kun ei kummastakaan sitä tullut niin tuskin ilmaantuu mullekaan. :) Arpia kyllä on tullut, edelleen sellaiseen ympyräiseen muotoon. :D Oikeastikaan mua ei haittaa niin yhtään noi raskausarvet, ne on omalla tavallaan hienoja "taisteluvammoja". :)

ila mä kyllä huomaan noi valveillaolot ja unirytmin tirriäisestä hyvinkin - aika samanmoisella rytmillä elänyt jo tovin. :) Valveilla ollessaan reagoi helposti esimerkiksi siihen, kun laulan ja unessa ollessaan ei tapahdu mitään. Liikehdintä on melkoista hereillä ollessa - välillä tuntuu (ja näyttää :D ) että maha heiluu kuin viimeistä päivää. :LOL: Napa on edelleen "normaali" - mulla on tosi syvä napa, että ei pitäisi pullahtaa ulos - isäntää se hirvittäis, kuulemma kauheinta mitä tietää, jos napa pullahtaa ulos. :D

Ja toiveesta tältä päivältä masukuvatus, rv28+0


Hitsi, kun tehtiinkin hyvää ruokaa miehen kanssa - feta-tomaatti-pekoni täytteinen lihamureke ja pottumuussia. Nam. Oon vieläkin ihan täynnä, onneks kohta saunaan.
Huomenna vapaapäivä, jonka pyhitän täysin sille, että nukun ensin hyvin ja pitkään - sitten otan imuroiden ja pyykkään noita vauvanvaatteita. :heart: Siivousintoa on täälläkin jostain tullut, kuuluu selkeesti tähän pesänrakennusvimmaan... muutenhan en juuri siivoile, imuriin ei jaksa välttämättä koskea kuin kerran kuussa, joskus jopa kahdesti. :D
 
J+
Mahdollinen limatulppa tuli/meni tänään illalla. Sellaista vaaleahkoa räkämäistä klimppiä. Ehkä noin euron kolikon kokoinen. Normaalisti en ihmettelisi tätä. Uskoisin sen olevan räkämäistä valkovuotoa muuten mutta...

Eilen siivosin hieman reippaammin, pyyhin lattialistat jakaikkea mikä mieleen tulikaan. Huomenna meillä suoritetaan sokeritoukka myrkytys. Joten pakko siivota, pyyhkiä paikkoja sillä myrkyn pitää antaa ainakin viikon olla ennenkun seuraavan kerran voi imuroida.
Heti aamulla alkoi supistelut, kivuttomat kuitenkin mutta hyvin tiheään. Nukuin koko päivän miehen kanssa enkä raaskinut sen enempää nousta. Vasta iltapäivällä nousin puuhastelemaan ja kappas.. Taas vatsa pinkeä ja suvisteli. Jo makkarista keittiöön ruuanlaittoon sai aikaan niitä.

Koko illan on vatsa supistellut, vähemmän ja joskus tiheämmin. Selässä tuntuu menkkamaista jomotusta. Eihän limatulpan mahdollinen meno tarkoita että heti synnytän mutta riski on olemassa :LOL:

Ja mulle kun ollaan naurettu sairaalakassin pakkaamisesta jo rv 29+5 ja siitä että tunnen saavani vauvan ennen laskettua päivää nyt tuntuu ainakin hyvältä. Ainakin hommat on hoidettu jos äkkilähtö tulisikin :)

Maitoa tulee rinnoista koko ajan, tihkuu tippoja. Tekisi kovasti mieli kyllä kokeilla rintapumppua. Mutta odottaa nyt!

Jo ennestään synnyttäneille millainen limatulppa teillä oli, ja miten tulpan meno vaikutti synnytykseen? Syntyikö lähipäivinä vai vasta viikkojen jälkeen?
 
J+ Kannattaiskohan sun soitella äitipolille / synnärille et tarkistaisivat tilanteen? Ja tosiaan jos supistaakin ni ei kannata testata rintapumppua.. se kun voi edesauttaa niitä suppareita ja synnytyksen käynnistystä.

Tsemppiä, ja toivottavasti pikkuinen ei ihan vielä ole tulossa.

Tervetuloa uusille! Ja paljon paljon voimia lepäileville!!!

Lukemassa olen käynyt mut jäänyt kommentointi vähän vähälle tässä työ/- ja perhearjen yhdistämisen tiimellyksessä.

Täällä alkaa masu jo hieman painaa ja töissä istuminen olemaan kyseenalaista.. ens to on lääkäri sokereiden takia, ja saapi nähdä jäänkö sit lepäilemään hetkeksi. Esikosta jouduin jo tässä vaiheessa saikulle, jolla olinkin sit loppuun saakka.

Napsuneiti 27+2
 
tervehdykset täältä muuttolaatikoiden keskeltä

aika samanlaisia oireita on muillakin kuin itsellä. painajaisia, unettomuutta, turvotusta ja suonenvetoja :) istuminen tekee myös tiukkaa.

onko muilla ollut pidätysvaikeuksia? lähinnä on ilkeä olla kun pitää mennä vessaan aivastamaan jottei housut kastu :D. ei sitä nyt koko rakollista tuu mutta ne muutama tippakin on inhottavia :(

täällä on tapeltu myös noiden vauvavakuutusten kanssa. ifistä haettiin kun muut vakuutukset siellä mutta he eivät sitä myöntäneet koska olen liian painava. eivät edes asettaneet mitään reunaehtoja tai pyytäneet lisäselvityksiä. nyt on sitten uus yritys Fennian ja Pohjolan kanssa. jännä miten eri firmoilla terveysselvitykset on erilaiset. ifillä kysyttiin ehkä 5 kysymystä ja toiseen firmaan täytin selvitystä kolme sivua. kysymykset myös on erilaisia.

vauvakutsuja tuskin tulee sillä ei mulla ole sellasia ystäviä jotka osais sellasia järjestää. tuntuu että jos naimisiin meen niin edes polttareita ei tule ellei itse asiasta mainitse. harmi sinänsä.

raskausarvista oli myös puhetta. niitä on tullut vähä sillä niitä on jo valmiiks :)


lemmuli ja mörriäinen 26+5
 
Hei!
Pikaisesti kirjoitan eli synnytystapa-arvio tulee kuulemma viikolla 36 täällä (Helsinki) ja siinä tapauksessa, jos aiemmassa synnytyksessä on ollut jotakin ongelmaa, esim. sektiolla synnyttäneet menevät automaattisesti arvioon. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään arvioita. Minä olen päättänyt puhua itselleni sektion, sillä en halua riskeerata lapsen terveyttä yrittämällä normaalia synnytystä. Olen puntaroinut molempien tapojen hyötyjä ja haittoja ja päätynyt siis sektioon. Vahvana "vaakakupissa" painaa lääkärin toteamus edellisessä synnytyksessä, että "lapsi ei olisi mahtunut alateitse". Tyttö oli siis "vain" 4100g ja hänen sydänäänensä heikkenivät siinä lopussa, kun sain ponnistaa, ja vaikka vedettiin imukupilla, ei tullut mitään tulosta, ja siksi meni hätäsektioon. Toki synnytyskin oli käynnistynyt jo 1,5vrk aiemmin. Ja toinen seikka on se, että minä sain nukutusaineista rytmihäiriön, joka tosin sitten levolla meni ohi. Sitä edellinen rytmihäiriö oli silloin, kun olin 26 vkolla raskaana ja sain noroviruksen, siis edellisessä raskaudessa. Sitten mentiinkin ambulanssilla sairaalaan tipassa ja oltiin koneessa kiinni. Mutta silloinkin sitten saatiin sydän tasaantumaan. Mulla on siis lääkäreitten mukaan "taipumusta kriisitilanteissa reagoida näin". Eli toivon sektiota, jotta pääsisin "helpommalla".
 

Yhteistyössä