HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

Kiitos kaikille. Tosiaan lääkäri kertoi, että tässä on kyse vain huonosta tuurista. Kumpikaan meistä ei käytä päihteitä tai alkoholia ja muutenkin ollaan oltu tarkkoja sen suhteen mitä saa ja mitä ei saa syödä/tehdä raskausaikana. Kummallakaan ei ole suvussa mitään synnynnäistä sydämen rakennevikaa, eli ei ole siitäkään kyse.
Suomessa tosiaan syntyy n. 60 000 lasta vuosittain ja viime vuonna tämänlaisia oli ollut sen 5kpl, eli todennäköisyys tällaiseen oli todella pieni. Alle 1% luokkaa. Mutta nyt, kun tämä yksi kerta on taustalla, niin seuraavassa raskaudessa riski on 2-3% luokkaa saada vastaavaa uudelleen. Pääsemme kuitenkin ensi kerralla Hyksiin ultrattavaksi jo 15-17 viikolla, jolloin pitäisi jo nähdä mikäli jotakin vakavaa on havaittavissa.
 
Jospa kirjoittaisin jotain iloista välillä: mun maha alkoi aamulla liikkua itsekseen :D Hassu tunne ja hassua kttoa kun se liikkuu :D :D Ensimmäisen raskauden hassuja tunteita =) Alkaa vissiin Mytty olla jo sen verran iso, että alkaa näkyä tän möhömahan läpikin noi liikkeet, voi tätä onnea :heart:
Heidukka ja mylläävä Mytty 23+5
 
  • Tykkää
Reactions: Bettis
(.)
Pikainen omanapainen päivitys.
Lääkärineuvola on käytynä ja koettuna. Ei onneksi nähnyt tarpeelliseksi jatkaa ehdotonta saikkua, jos vain jaksan itse käydä töissä. Huomenna siis yrittämään ainakin :) Hb 119, eli rautaa tarttis vissiin popsia vähän useamminkin. Toivottavasti ei maha hajoa ihan kokonaan siitä kun nytkin saa tapella ummetusta vastaan. Levolac ei todellakaan ole mun juttu, en kerrassaan saa sitä menemään kurkusta alas :x . SF-mitta 27, huhhuh. Ei kyllä sanonut mitään, mutta menee kyllä käyrien ulkopuolella. Onko muilla ollut tollaisia lukuja? Ihan yksi lapsi on kuitenkin ultrauksien perusteella tulossa. Kohdunkaulan tilanne normaali, ei mitään huolenaihetta sen suhteen :) Sykkeet vaihteli 150-160 välilllä, eikä pikkuinen tällä kertaa yrittänyt edes rikkoa läsnäolevien tärykalvoja potkimalla doppleria :D

Pikku yllätys 26+1 (huh, minne ne viikot oikein kuluu?)
 
Tigelle valtavasti voimia jatkaa eteenpäin. :hug: Oman lapsen menettäminen on varmasti raskainta mitä voin kuvitella, enkä tosiaan toivoisi sitä tapahtuvan kenellekään. Itkun keskeltä teille voimia toivottaa

Elsiliini ja pikkumies 22+5
 
Kyllä tämä Tigen suru vetää vieläkin vakavaksi. Tämä kun on sellainen asia, mikä olisi voinut tapahtua meille ihan kenelle tahansa. Mulla on tullut nyt monta kertaa mieleen se rakenneultra, kun meilläkin, niin kuin varmasti kaikilla, sitä sydäntä tuijotettiin hetken aikaa ihan hiljaa ennen kuin lääkäri totesti sen näyttävän normaalilta. Sitä on niin kamala nyt ajatella, että sieltä lääkärin suusta olisi voinut ihan yhtä hyvin tulla jotakin muutakin kuin "normaalilta näyttää". Mutta ei auta, tästä on nyt jatkettava eteenpäin ja toivottavasti tosiaan Tigen ja perheen elämä jatkuu positiivisissa merkeissä mahdollisimman pian <3

Sen verran minäkin nyt yritän siirtyä positiivisempiin aiheisiin (vaikka se tuntuukin jotenkin väärältä), että eilen sängyssä kysyin haluaako mies kuunnella kuuluuko vauvasta ääniä ja halusihan se. Mies pisti korvan vasten vatsaa ja se muksuhan mennä monotti kahdesti miestä suoraan poskeen ja mies oli aivan haltioissaan. Hän ei ole tuntenut kuin kahdesti aiemmin käteensä pari potkua.

Siskontyttö 6-vee näki viikonloppuna minulla Bola-korun ja hän totesi siitä, että "Ei se vauva tykkää tosta kilinästä." Mistä sitä tietää vaikka olisi oikeassakin :) Lisäksi hän piirteli huurtuneen vissypullon kylkeen "Tätin vauvan kuvan". Tyttö tuntuu muutenkin olevan hirmu kiinnostunut vauvasta ja odottaa kuin kuuta nousevaa sen syntymää. Pikkusiskonsa (4-vee) ei sen sijaan ole vielä yhtään tajunnut mitä tapahtuu ja eilenkin lähti puolustamaan, että "ei täti ole paksu, ei tuolla mitään vauvaa ole". Mahtaa tulla tälle pikkusiskolle muutenkin vielä shokki, kun siinä lattialla pyöriessään totesi, että "Äiti ei voikaan enää saada vauvoja, kun se sai jo meijät" ja heidän äitinsä eli siskoni on hyvinkin raskaana tällä hetkellä :D

Keltakukka 25+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Tigelle ja perheelle osanotto ja paljon voimia:hug:

En muista milloin viimeksi olen käynyt tänne jotain kirjoittamassa, vaikka lukea kyllä yritän teidän muiden juttuja! Muutto ja taas pahentunut pahoinvointi on vienyt kyllä veronsa minusta...
Rakenneultra oli ja vauvalla kaikki todella hyvin, niin ja tyttölupaus saatiin:heart:

Kelan lappuset saan tällä viikolla neuvolassa ja vakuutuskin pitää muistaa hakea. Vaunut käytiin osamassa ja niiden pitäisi tulla ennen joulua.Otettiin Emmaljungan city crossit ja siihen vaunukoppa valkoisella nahalla:heart:
Turvakaukaloksi ollaan ajateltu ostaa cybexin aton isofix-telakalla. Saksasta tilataan, saa 100€ halvemalla kuin Suomesta. Toppapukua olen tässä pähkäillyt, että oastanko 56cm vai 62cm vauvalle:headwall: Minkä kokoisia pukuja muut olette hankkineet/hankkimassa?

Charlott ja nöttönen 22+5
 
Tigelle ja hänen läheisilleen osanotto ja voimaa suruun :hug:

Vetää hiljaiseksi, itse rakenneultrassa hikoilin hetken kun sydäntä pitkään ultrailtiin, mutta kaikki taitaa meillä olla hyvin. Kiitollisuus on suuri ja samalla kiukuttaa epäreiluus ettei kaikille suoda samaa :'(

Jatkanpa sitten arkiasioilla kuitenkin...
Kela hakemukset tehty, päätöksiä odotellaan.
Supistukset jokapäiväistä "kauraa". Kohdun ulkosuu on auennut noin sentin mutta ei syytä suureen huoleen kuulemma uudelleensynnyttäjällä. Kontrolli kuitenkin äitipolilla joulukuun alussa ja yhteyttä saa ottaa jos tuntuu ettei kaikki ole hyvin.
Verensokerit löin jarrut pohjaan enkä suostunut menemään sokerirasitukseen, joten sain verensokerimittarin kotiin. Hiukkasen helpompaa itse mittailla, kun lähteä "kaivauttamaan" suonia labraan ;) Eka mittauspäivä näytti hyviä arvoja, en usko että syytä epäillä sokrutautia :headwall:
Hankinnat vauvaa varten alkaa olla suurin osa tavaroista jo, mitä nyt sängystä uupuu patja :D imetysliivit tarvii hommata, alkaa olla ahasta vanhoissa...

Aurinkoista päivää kaikille :)
 
Toi haalarin koon pähkäileminen on aina tosi arpapeliä. Riippuu haalarista, koot heittelee merkkien välillä tosi paljon ja riippuu sitten myös, et minkäkokonen vauva on. Itse kun tiedän, et pikkusia ovat niin ostaisin 56cm, se varmasti menis just ne muutamat talvikuukaudet. Mutta meniskö se sitten sillä nelikilosella? Jaa a.. Tuskin :) 56cm ostan kun oikein tulee kohdalle.

Ihania siskontyttöjä keltakukalla Meillä 5v tyttönen ei isommin ole kiinnostunut, kyllä ajatuksesta ihan tykkää, muttei koskaan ole ollut mikään hoivaaja. 3v tyttö taas hoitaa nukkejaan ja barbejaan ja päivittäin pussailee, halailee ja kuuntelee vauvaa. Vauva kuulemma puhuu hänelle :heart: Pään laittaa aina vatsalle, paita on aina nostettava välistä pois, muuten ei kuule :)

Yllättävän vähän näitä loppu ajan ikäviä uutisia olemme saaneet, verrattuna siis siihen kuinka paljon alussa just meijän pinkassa oli keskenmenoja. Ei sillä, empä noin surullisia uutisia olisi toivonut yhtään kellekkään :(

Tarvis lähteä patja ostoksille. Ajattelin, että vaihdan esikoisen ja kuopuksen sänkyjä. Kuopuksella on ihan tavallinen jatkettava ja esikoisella ja keskimmäisellä isännän perintönä semmonen pieni kerrosänky. Jotka ovat siis erillään nyt. Saisi huomattavasti enemmän tilaa tyttöjen huoneeseen kun olisi vaan yhdellä seinällä sänky. :) Ja se jatkettava on aika paljon leveämpi kuin nää kerrossängyt.

Mukavaa alkavaa viikkoa :heart:

Äiti maa & Alli 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Heipat taas täältäkin

Pitkä aika kun on kirjotellu mutta juttuja aina välillä lueskeltu :)

Haalarista Meillä on se onni kun oma äitini on ompelija niin saa mittatilaustyönä sellasia vaatteita kuin haluaa ja tarvitsee. Lupasi ommella ainakin lämpimän haalarin ja potkareita.

isän osallisuus Ei olla tästä puhuttu mutta vahvasti veikkaan että on synnytyksessä läsnä ja muutenkin osallistuu niin paljon kuin vain pystyy. Nyt kun on jo alku järkytyksestä selvinnyt niin pystyy olemaan jo innoissaan :) Meille kun on vauva tulossa "yllärinä" niin miehellä meni aika pitkään sulatella asiaa.

Hankinnat tosiaan varavaunut ja pinnasänky sekä muutamia vaatteita on hankittuna. Oma vuoden 85 pakkaus on vielä tallella niin sieltä saa sitten lisää. Vaunuja ollaan katseltu ja taidettiin löytää sellaset mitkä meille toimii.

Neuvola on perjantaina ja sillon saa kelan paperit. Saatiin myös asunto joten päästään muuttamaan yhteen :) joukuussa olis tarkotus muuttaa. Harmittaa vaan se että ei keretä olemaan kahestaan saman katon alla kuin se muutama kuukausi ennen kuin meitä on sitten kolme. No onneksi edes se muutama kuukausi :)

Liikuta on vähän jäänyt kun aina kun lähden kävelemään, muutaman askeleen jälkeen alkaa oikealle alas vatsaan sattumaan. Sellanen viiltävä kipu joka tuntuu todella ilkeälle. Kävelyvauhdilla ei ole vaikutusta ja hetken kun huilaa niin kipu lähtee mutta taas muutaman askeleen jälkeen alkaa uudelleen. Kipu ei tunnu kyljessä vaan nimenomaan vatsassa. Tämä häiritsee huomattavasti kun esim. kaupassa käyntiin pitää varata ylimääräistä aikaa kun ei voi vaan kävellä vaan pitää huilia aina välillä.

Talvi iski viikonloppuna ja takin kanssa oli ongelmia. En omista yhtään talvitakkia joka menisi tämän vatsan kanssa kiinni. Piti pitää auki ja muutaman vieroksuvan katseen sainkin kun takki auki kävelin ja näytin eneminkin siltä että olisin todella lihava kuin että olisin raskaana.

lemmuli ja mörriäinen 23+2
 
J+
Kela hieman outoa. Lähetin jo 1,5 viikkoa sitten äitiysavustuksen hakemuksen (äitiyspakkaus) + raskaustodistukseni kelaan.
Tein viime viikon torstaina loput hakemukset. Vieläkin lukee netissä että asioita käsitellään. Sen sijaan lapsilisä on jo päätetty ja hyväksytty.

Uskoisi ettei äitiyspakkauksen hyväksymiseen menisi sitäkään enemmän aikaa kun lapsilisän?
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Kela tykkää täälläkin märehtiä ja pyöritellä papereita kyllästymiseen asti. Mun papereiden käsittelyn viivästymiseen löytyi jopa syy, olivat HUKANNEET mun raskaustodistuksen....! Onneksi sain toisen originaalin haettua työnantajan luota, heille kun riittii ihan kopiokin siitä mutta kela vaatii aina alkuperäistä paperia leiman kera.
Onneksi laitoin hakemukset netistä sen lisäksi mitä laitoin toimistolla paperimuodossa, oli meinaa nekin paperit mystisesti "hävinneet" matkalla käsittelijälle. Tein kyllä valituksen asiasta, katsotaan mitä vastaavat.

(.)
Tänään on edessä paluu töihin. Lääkärin luvalla saan käydä ainakin kokeilemassa, miten toi työnteko onnistuu/ei onnistu. Saa nähdä miten naisen käy, montako tuntia kroppa kestää työn rasitusta. Ei tuo istumatyö oikein ole paras vaihtoehto raskaana olevalle, kun istuessa alkaa särkeä alaselkä ja lonkat aika ikävästi. Eikä työpisteestä ole asiaa poistua kuin vessaan/lakisääteisille tauoille,firma ei jousta tästä tuumaakaan... Kai raukkaparat luulevat, että se tulee kalliimmaksi kuin jatkuva sairastelu. Meidän pomot ei selkeesti ole matemaattisesti lahjakkaita :D
 
Mulle tuli tänään Kelalta oikein kirjeenä ilmoitus äitiyspakkauksen hakemuksen hyväksymisestä! Jos se kahden viikon päästä olis sit mulla hypisteltävänä! Ootko J+ kattonut Kelan nettisivuilta, että onko se sun hakemukses hyväksytty (eli käsitelty)? Mä kun laitoin hakemuksen menemään kaks viikkoa sitten, mutta isäntä vei raskaustodistuksen Kelaan vasta viime ke tai to ja perjantai illalla oli jo "omilla sivuilla" päätös äitiyspakkauksesta. Ja olipa Kela maksanut mulle matkakulutkin äitiyspolille omalla autolla kulkemisen kulujen mukaan :) , vaikka äitiyspolilta olivat kovaa sitä mieltä ettei mun kannata edes mitään korvauksia hakea, kun Kela ei kuulemma koskaan maksa kuin julkisilla kulkemista. Sainpas kuitenkin, ähäkutti! :LOL:


Mitähän täällä muuta puheltu.. Meillä joutuu tulokas varmaan olemaan alasti ensimmäiset viikot, kun äiti ei ole vieläkään ostanut vaatteen vaatetta. :LOL: Musta kun ne unisex vaatteet on NIIN tylsiä suurimmaksi osaksi! Kait sitä silti pian pitää jotain alkaa hankkia. Haalaria oon kanssa miettinyt pääni puhki ja nyt päätin etten osta varsinaista toppahaalaria ollenkaan valmiiksi. Mulla on kaukalopussi hankittuna ja sinne alle kun laittaa jonkun lämpimän mutta ohuemman haalarin, niin pääsee synnäriltä kotiin. Saa isovanhemmat sitten mennä ostamaan toiselle haalarin, kun tiedetään kumman väristä hankitaan :) Ensimmäisten viikkojen aikana kun ei varmaankaan kauheasti ole asiaa pihalle, jos on samanlainen talvi kuin männä vuosina.

(.) Liitoskivut jatkuvat ja pahenevat vaan koko ajan. Viikonloppuna olin jo lähdössä päivystykseen hakemaan Panacodia, kun en päässyt enää sohvalta ylös. Onneksi sunnuntain koko päivänen sängyssä makaaminen sitten auttoi ja taas sitä vaan ollaan töissä. Mutta jos tämä tällaisena jatkuu tai pahenee vielä, niin pakko kai sitä on sitten saikulle jäädä, lyhennettyyn työpäivään/osa-aikaiseen saikkuun(?) kun meillä ei oo mahdollisuutta.

Maha liikkuu koko ajan, eilen illalla näytti ihan siltä kuin joku olisi hyppinyt sillä. Meni edes takaisin kuin pomppulinna! :LOL: Mies luuli mun tekevän sitä itse jollainlailla..! Mutta selvästi toisella on nyt jo pikkasen vähemmän tilaa tuolla tai sitten se tekee vain äidille kiusaa, kun välillä selvästi painetaan päätä tai jotain läpi mahan. Tuntuu aikas inhottavalle, varsinkin kun se on tuolla alamahalla!! Mutta hyvä se on että toinen liikkuu, muuten tulisi varmaankin paniikki!

Mahan kokohan mulla on ilmeisesti hyvinkin suuri, kun vähän väliä kysytään että koska jään äitiyslomalle. Joo tammikuussa alkaa... Ja siitä sitten seuraavat kommentit ovat melkein järjestään, että ootko nyt ihan varma ettei siellä ole useampaa?! Joo, oon siitäkin varma, kun ollaan nyt kaiken kaikkiaan ultrattu 6 kertaa- 2x alkuraskauden ultra, np-ultra, neuvolalääkärikin ultrasi, äitiyspolin lääkärikäynnin ultra ja vielä rakenneultra siihen. Ehkä sieltä olisi jossain vaiheessa huomattu jos niitä olisi useampia!

Ihana loskakeli pihalla! YÖK! Mutta kyllä se talvi tulee, eikös?! :)

Keisha ja Jumppis 24+5 (hui, onko se jo noinkin paljon!)
 
Tige otan osaa.. Itku tuli mullekkin kun luin. Jaksamisia koko perheelle. :hug: :heart:

Tulin vain pikaisesti päivittämään ja kyselemään:

Elikkäs, mitä mieltä olette tästä Product Detail | H&M FI H&M:n matkustuspussista? Meneeköhän se turvakaukaloon? Tai mikä lämpöpussi turvakaukaloon kannattaa ostaa?

Meillä autossa isofix -järjestelmä, niin tietääkö joku mistä saisi hyvän ja tietysti halvan kaukalon?

Kiitos avustuksista!!

Perjantaina neuvolaan. Tulen sitten kertomaan kuulumisia :)

Veti vähän hiljaiseksi toi Tigen teksti, niin en osaa, enkä edes muista mitä muuta piti laittaa.

Bettis ja rakas 26+3
 
Bettis Mulla kävi tuo pussi kotona hipelöitävänä ja tuntui ihan OK:lta- ainakin omiin näppeihin... :p Mutta musta toi vetoketjusysteemi jolla saa jalat erilleen ei ollut kauhean tiivis, siis sinne haaroväliin jäi musta ihan kunnon kokoinen kolo. Toki Hennesin vaatteet ja tuotteet tuntien, eri kappaleissa saattaa vetoketjut mennä erilailla. Itse menisin liikkeeseen testailemaan! Mä itse tilasin Ozbabysta Eisbärchenin kaukalopussin (oli silloin alessa), jonka oon aatellut menevän vaunuissakin makuupussina ensi kevään ajan...
 
Bettis Mä luulen, et se riippuu autosta mikä istuin siihen sitten käy. Autonvalmistajan sivuilta varmaan löytyy enemmän tietoa.

Kyllä tuokin varmaan ihan asiansa ajaa, tonne ehkä melkein on laitettava tumput oikein jos on kylmä, kun on kerran erilliset hihat, eikä noi tumppuosat kuitenkaan ihan tiiviitä ole. Eisbärchen pussia myy aika monet nettikaupat ja käytettynäkin sitä paljon myydään esim huutonetissä :) Sen rataspussista olen tykännyt hurjasti joten en usko, että tuo kaukaloon kuuluva ihan susi olisi :)

Huh huh, taas oikea vauhtipäivä. Mies lähti aamulla autolla, vei esikoisen ja meni sitten hallille joten meidän loppujen piti apostolin kyydillä kulkea kerhoon ja takasin, ei juuri ollut liukasta! : / Sitten käytiin kääntämässä kotona ja keskimmäinen kerhoon ja esikoista hakemaan, tässä vaiheessa onneks oli jo auto, mies sai mennä töihin pyörällä :D Sit kävin vielä lasten kanssa kaupassa.. Ja ostimpa sitten 350g grillikylkeä, se oli lapsena mun herkkua ja täytyy myöntää, et olihan se kyllä hyvää :p

Nyt vattan viereen pötkölle :wave:

Äiti maa & Alli 26+3
 
Heipähei pitkästä aikaa! Varmaan pari viikkoa ehti taas vierähtää, jotenkin kauhean kiireistä ollut muka... ;) Nyt onkin melkoinen lukeminen näissä teidän kirjoituksissanne, hiukan jo selailin, mutta todellakaan kaikkea en ole ehtinyt lukea.

Tige, voi kamala! Voimia tuhannesti!!! Tuo on kyllä yksi kauheimmista asioista mitä vanhempana voi kohdata! Ei se tee menetystä yhtään vähäisemmäksi, ettei vauva ehtinyt täysiaikaiseksi. :'( :hug:

Mä sain viimein aikaiseksi varata ajan toiseen sokerirasitukseen, pari viikkoa tässä enää olisi ollutkaan aikaa sinne mennä. Perjantaina siis pääsen taas juomaan sokerilitkua ja vuodattamaan vertani. Ottavat samalla vasta-aineet toksoplasmoosista, joita ei ainakaan ennen turkinmatkaa löytynyt, toivottavasti ei edelleenkään. Ensi viikolla sitten taas neuvolaan, edellisestä käynnistä onkin jo kuukausi vierähtänyt. Jotenkin tuntuu, että täällä Raisiossa uudelleensynnyttäjäkin käy neuvolassa paljon useammin kuin Turussa, siellä kolmosen kanssa hyvä, että neuvolaa edes näin, vaikka mulla oli rd-diagnoosikin... Tai ehkä musta vaan tuntuu siltä, aika kun tuntuu tässä neljännessä raskaudessa kuluvan muutenkin tosi hurjaa vauhtia.

Vieläkään en ole saanut aikaiseksi hankkia talvitakkia, venyttänyt vaan normaalin takkini äärimmilleen... Pakko se on kyllä käydä hakemassa, sillä eipä ole kovin miellyttävää kireässä takissa kulkea, eikä se kohta kyllä mene kiinnikään enää millään. Vauvalle sen sijaan alkaa olla vaatetta jo niin paljon, että pitänee alkaa miettiä kannattaisiko osa 62 cm:n bodyista laittaa kiertoon jo samantien... 56 kokoa on hieman maltillisemmin, mutta taatusti riittävästi. Olenpa hamstrannut jo kasan 68, 74 ja jopa 80 cm:n vaatettakin, hullu kun olen. ;) Pinnasänky sen sijaan on edelleen hankkimatta, samoin turvakaukalo telakoineen, niitä metsästelen nyt huutiksesta ja fb-kirppiksiltä, livekirppiksiltäkin niitä katsellut, mutta tarjonta ei ole ollut valtaisaa ja mähän olen ronkeli. ;)

Närästys alkaa olla joka öinen riesa, joskin häiritsee se elämää päivisinkin jonkin verran. Lantion löystymisestä johtuvat kivut ovat myös tosi kurjia, liikkeelle lähtö ihan mistä tahansa asennosta tekee kipeää, enkä pysty enää kävelemään kuin lyhyitä matkoja. Lisänä sitten vielä ihan perus liitoskivutkin... Lisäksi yskä on vaivannut monta viikkoa, varsinkin öisin. Ilmeisesti olisi aika hakeutua lääkäriin. Toisinaan sitä kovin toivoisi, että mummilat olisivat vähän lähempänä kuin toisella puolella Suomea, vaan itsepä olen paikkani valinnut...

Huomenna sitten poksuu taas!
Bliss ja poikanen 25+6
 
Nökönen Minulla ei ole kyllä mitään kokemusta tuommoisesta enkä tunne ketään kellä olisi. Mutta toivotanpa nyt kuitenkin tsemppiä siihen vuodelepoon ja toivotaan, että vatsan asukas tosiaan pysyisi vatsassa ainakin sinne 32 viikolle. Kuulostaa kyllä tosi hurjalle tuo juttu! Hienoa, että osaat suhtautua noin rauhallisesti.
 

Yhteistyössä