**TOUKOTAAPEROT06**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja macadamia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä meen ihan just tekemään pitsaa, mutta ihan pari sanaa sitä ennen. tuksulla on tässä kuukauden sisään ollut aikamoinen kehityspyrähdys motorisissa taidoissa - nuppipalapelit onnistuvat suitsait, palikkalaatikkon sujahtavat niin kolmiot kuin suorakulmiotkin entisten pelkkien pyöreiden palikoidan lisäksi, kiipeileminen on kehittynyt huimasti ja nyt vielä tää hyppiminen uusimpana taitona. onneksi myös puhe alkaa nyt kehittyä, vaikkakaan ei vielä montaa sanaa tule peräkkäin ;o)

eilen käytiin shoppailemassa joululahjoja tuukan kanssa. nyt on suurin osa hommattu, vain ne kinkkisimmät on jäljellä (=miehen ja tuukan lahjat).
no, oli mun pakko ostaa tuksulle "pikkujoululahjaksi" plaston mopo - en malttanut odottaa jouluun. tuukalla on niin kova hinku ajamaan, että pakkohan pojan on antaa toteuttaa itseään, heh heh!

ja nyt voitte mut lynkata samantien, huonon äidin ja verovarojen väärinkäyttäjän - mä voisin kyllä harkita tuukan hoitopaikan osa-aikaista pitämistä, jos meille siunaantuisi joskus toinen vauva. meillä kun ei ole tuota tukiverkostoa joka auttaisi, niin välillä on ollut raskasta jo pelkästään tuukan kanssa. suurin syy on tietty tuukan aikaiset aamuheräämiset. mutta eipä ole ketään, jolle voisi lapsen viedä että itse saisi nukkua. ei ole ketään kokkaamassa, jos ei itse jaksaisi. eikä tää ole sit mitään säälittävää ruikutusta, vaan ihan tosiasia. aika monella on tälläkin palstalla eri tilanne... sori vaan jos jonkun nyt suututin!

Mä vietin eilisen illan sängyn pohjalla päänsäryssä joten ei sekään niin hohdokasta ollut. En tajuu miksi aina viikonloppuisin saan kohtauksia.

Aika on mennyt siivillä enkä ole edes kerennyt kirjoittamaan. Toki olen teidän juttuja käynyt lukemassa. Hassua kuin joskus ihan arkipäivän jutuissa tulee mieleen et mitähän teille kuuluu jne vaikka koskaan ei olla edes livenä tavattu. Tuntuu et tiedän teistä jo enempi kuin joistain kavereista joita nykyään valitettavasti näkee harvemmin.

Tyttö hakee unta ja heti kun nukahtaa niin pitää ruveta taas tekemään jotain muuton eteen. Nyt on sellainen fiilis että kaikki joutava roskiin ja siksi aion todellakin käydä kaappien kimppuun seuraavaks. Joskus sitä on pihistely päällä ja säästää kaikkea turhaa ihan jos vaikka joskus tarviis mutta nyt lähtee kaikki surutta menemään. Osa toki kierrätykseen tai kirppikselle.

Juu voitte uskoa paljon tulee meikäläiseltä myötätuntoa vanhemmille joiden lapsi vie hoitopaikan kun itse ollaan kotona. PRKL. Soitin perjantaina meidän hoitopaikasta ja se sijaitsee sellaisen 4,5 km päässä meiltä. On siis ostettava toinen auto ihan vaan että saan lapsen hoitoon, julkiset ei kulje siihen suuntaan ja maksaiskin ihan sikana mennä julkisilla. Sitä en tiedä mitä tapahtuu jos en jostain syystä pidäkään tästä hoitajasta. Ilmeisesti ei ole vaihtoehtoa kuin tykätä. Sitäkään en tiedä mistä rahat revitään siihen toiseen autoon. Onneksi sain sen palkankorotuksen mutta toivotaan että mies saisi hyvän työn ja vielä päivätyön niin pärjättäs yhdellä autolla. Pitää laittaa tulevaan kuntaa postia että tekevät tilanteelle jotain. On kuulema ollut tontti ostettuna päiväkotia varten jo vuosia mutta asia ei etene. Toisekseen ovat suunnitelleet että nostaisivat yksityisenhoidontuen ympäristökuntien tasolle. Sekin auttaisi. Kunhan nyt jotain tekisivät asialle. Tiedättekö mä en jaksa enää edes stressata. Asioilla on tapana järjestyä mutta toivon tosiaan että järjestyis nopeesti. Mä en kestä tilannetta että en tiedä mitä tulee tapahtumaan. Olen sellainen varman päälle pelaaja. Sen vuoksi en voisi koskaan edes kuvitella itseäni keikkatyöläisenä, niin ku VP taas haaveilee.

Jotain piti vielä kommentoida jolleen mutta en muista ja nyt typyn huoneessa on suht hiljaista joten menen aloittamaan urakkaani ja aloitan sen ulkoota hakemalla grillin puhdistukseen.

Juu, mutta meillä onkin sellainen tilanne, että mun ei ihan välttämättä tartte tehdä töitä (siis rahan puolesta). Miehenkin tuloilla pärjättäis. Nyt kun oon töissä, mun tulot on ihanaa luksusta. Enkä mää voi olla tekemättä töitä...sehän on jo nähty. Huomasin juuri, että yksi kokonainen vuorokausi vapaalla tekee ihmeitä. Ihan huippu olo (vaikka vasta pari tuntia sitten tulinkin töistä...)! Mutta mikään stressaaja en ole. Lyhyenkin vapaan aikana osaan kyllä ottaa rennosti.

Tuosta "keikkatyöstä", että mun kohdalla se tarkoittais sirpaleisia tuloja. Todennäköisesti mulla olis töitä siellä täällä viikottain ja sitten jotain koulutuksia ja luennointia. Mutta kesälomat on hankalia... Nyt kun on vakkaripäivätyö, saan palkan myös lomilta.

Minä kyllä ymmärrän Sintun ja muidenkin hoitoavun tarpeen, mutta en silti hyväksy sitä, että kunnat antavat edes mahdollisuutta hoitopaikkaan, jos toinen vanhempi on kotona. Sairasloma tai mielenterveys-/päihdeongelmat on asia erikseen. Samaan aikaan meilläkin tehdään töissä ihan järkyttäviä leikkauksia resursseista ja samassa paperissa lukee, ettei laatu saa kärsiä. Anteeksi mitä?! Tottakai laatu kärsii, jos opetuksen määrää leikataan, ryhmäkokoja kasvatetaan jne. Ja sitten verovaroja "väärinkäytetään" jollain toisella sektorilla. Tyhmää! Eilen keskusteltiinkin miehen kanssa mun polttavasta halusta osallistua kunnallispolitiikkaan. Seuraavissa vaaleissa olisi tarkoitus hyökätä ehdolle. Katsotaan, miten tytön käy =)

Meillä ei vielä ole tuo liikkuminen niin helppoa, ainakaan puhumiseen verrattuna. Mutta paraneehan se koko ajan. Ei tartte jarrusukkienkaan kanssa olla niin tarkkana enää.

Essillä oli tänään ihan mieletön känkkäränkkäpäivä. Kaikki kiukutti. Mentiin pulkkamäkeen, eikä mistään tullut mitään ja ulkoilu päättyi lopulta siihen, että oli pakko laittaa huutava lapsi makaamaan pulkkaan ja vetää se kotiin. Istumaan ei suostunut, eikä kävelemään, eikä syliinkään. Oltiin mun äitillä syömässä koko porukka ja siellä ei sitten totellut yhtään mitään. Kun minä menin töihin, niin oli sitten jatkanut kiukkuilua isälleen...

Nyt taidan mennä takaisin sohvalle =) Kohta onkin jo huominen.

nyt ei oikein mene mun jakeluun - että jos mä olisin alkoholisti, niin olisiko mun jotenkin yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää hakea hoitopaikkaa lapselle, kuin nyt kun olen raitis? kannattaisiko mun siis alkaa ryyppäämään?
eikös se ole verorahojen väärinkäyttöä jos mikä, kun pultsarit hakevat kaiken toimeentulonsa sossusta??? kyllä mä mieluummin suon verorahojeni kulutettavan lasten päivähoitoon kuin spurgujen viinoihin ja asumiseen.

mä en jaksa asiasta nyt jauhaa, mutta melko kapea-alaisesti jotkut tähän asiaan suhtautuvat... niin kauan kuin hoitopaikat ovat laillisesti saatavilla vaikka vanhempi olisi kotona, on siitä ihan turha ketään syyllistää.

tukkelilla oli taas huono yö. hän pomppi ylhäällä pitkin yötä ja aamulla oli niin väsynyt, että nukahti itkien mun syliin seiskan jälkeen..... nukkui tunnin ja sit vein hänet hoitoon. sanoin, että jos ihan itkuksi menee, niin soittavat että mä lähden sit töistä pois. voi, kun saisi nuo tukkelin yöt sujumaan ;o/

nyt töihin ja tullijuttuihin tutustumaan.

Voi Sinttu, melkoista yösouvia teillä taasen, lähetän sulle virtuaalisia jaksamissäteitä!! Mitenhän Tukka jaksaa hoidossa, voi pientä! Ja mitä tohon päivähoitoasiaan tulee niin kukin tekee omat ratkaisut, laki on mikä on. Kuten kerroin jo aiemmin niin ite en kyllä veisi vanhempaa lasta hoitoon jos ite oisin kotona mut Mimmihän nyt ei mikään vaikea tapaus oo joten mieli vois olla toinen jos ois kovin raskasta...:-| Tiän et yhen kaverin esikoinen kyllä jatkaa osapäiväsenä tarhassa jos/kun sisarus syntyy, on sen verta raskaaksi äitiyden kokenut tämä ihminen.. Lisäks yhen kaverin muksu on kokopäiväsesti päikyssä vaiks mamma makoilee työttömänä kotona.. (onhan nuita, mut mikäpä mä oon tuomitseen, voi sitä olla eri mieltä muttei ystävyys siihen kaadu ;-)

Mimmi on menny nytte vähä aiemmin nukkuun, pe-la jo klo21(!) ja eilen heräsin klo10..(ei tietoa miten kauan Mimmi oli ollu jo hereillä, tuskin nyt 13h oli nukkunu..) Ulkoiltiin hyvä tovi mut uni ei tullut kun vasta neljän jälkeen iltapäivällä. Sit oli pakko olla julma ja herättää kesken unien et yöunille nukahtaminen ei siirtys taas johki puoleenyöhön.. Ai ni, kun yritin laittaa päiväunille ni hoki vaan 'potalle, potalle' ja käviki pisulla, mokoma on keksiny tollasen viivytystaktiikan! :-X Neiti saa nostettua housut ite ylös, ajattelinki tässä et tarvii varmaan mennä ostaan neidille pikkareita.;) (vaippoja ei kotona sisällä juurikaan enää käytetä) Saapa nähä kauanko tää vaihe kestää, voihan se olla et ollaan kuiteskin vielä vaipoissa vielä vuodenkin päästä ainakin ulkoillessa ja yöunien aikana.. Niin ja pitäähän sitä testata niitä villiksiä jotka eilen sain valmiiks ;-D Ja nyt katkes ajatus joten..

Mukavaa viikkoa kaikille!!! :-)

Kiitti, Macadamia, sympatiasta ja siitä ettet sano nettiystävyyttä irti vaikka ollaankin osin eri mieltä tuosta hoitojutusta ;o)
voi olla, että mäkin olisin eri mieltä jos tukkeli nukkuisi yönsä hyvin ja itse tuntisin olevani voimaintunnossa - mutta ei voi tietää, tilanne kun on mikä on. (no, melko todennäköisestihän ei toista muksua tule, joten ei tarvi tarvi tätä asiaa pähkäillä.....)
ja perimää saan kaiketi syyttää tuosta aamukukkuilusta, koska tukkeli on ihan kuin äippänsä taaperona ;o) millähän ilveellä mun äiti on aikanaan jaksanut kahden kakaran kanssa (mulla ja isosiskolla ikäeroa 5pv vajaa vuosi), kun oli vielä karja hoidettavana. mun isä on metsuri, joten hän lähti aamulla metsähommiin ja äidille jäi karjanhoito (lypsäminen ym..)............. ei tää yhteiskunta ole mun äitiäkään oikein kohdellut, koska vasta kun hän jäi eläkkeelle, alkoi hän saamaan omaa rahaa (edes muutaman satasen kuussa). toistakymmentä vuotta hän oli tavallaan tämän yhteiskunnan ulkopuolella saamatta penniäkään/senttiäkään mistään. häntä ei huolittu työttömyyskortistoonkaan, koska hänet luettiin yrittäjäksi. ihan outoa, koska äidillä ei ole omaisuutta lainkaan, vaan pellot ja metsät on isän nimissä (mun vanhemmat ei ole edes naimisissa)............ uskotte varmaan, että äiti oli onnessaan kun pääsi vanhuuseläkkeelle!

äh, taas mä hairahduin sivuraiteille jutuissani.

Mimmillä meneekin hienosti tuon kuivaksiopettelun kanssa.
tuukalta jos ottaa vaipan pois, niin hän käy usein lirauttamassa jonnekin matolle... potta on edelleen vain leikkikalu, eikä siihen vahingossakaan istuta.
no, kaikki aikanaan.

happy monday ;o)

Miklukin tykkää hirmuisesti leikkiä sen pallon kanssa mihin saa palikat sisään, ja hän saa ne kaikki ilman apua sinne pistettyä. Sitten meillä on myös toinen sellainen leijonan näköinen palikkahommeli, se on vähän vaikeampi. Mutta niin sinne Miklu saa nuolen ja t-kirjaimen muotoiset palikatkin :) Hän on kyllä niin paljon viettänyt aikaa niiden kanssa että ihmekös jos osaa :)

Minä en kyllä osaa ottaa kantaa tuohon hoitopaikkakysymykseen. Itse en Miklua hoitoon pistäisi jos itse olisin kotona vauvan kanssa, mutta ymmärrän kyllä heitä jotka esikoisen hoitoon pistävät. Enkä tuomitse ketään.

Miklulla oli pieni flunssanpoikanen torstaina, jo neljäs kerta peräkkäin kun meni yhdessä päivässä ohi... Hän oli kyllä niin tukkoinen koko torstain että ajattelin että tästä ei varmana viikossakaan selvitä. Niin Miklu silti vaan yllättää :)

Meillä olisi neuvola kolmen jälkeen, Miklukin kävi kiltisti tuntia aiemmin päiväunille. Jospa hän kestäisi paremmin mittaukset ja rokotukset kun ei ole väsy. Miklu nimittäin huutaa neuvolassa aina kuin syötävä, punnituksen ja mittauksen ajan :)

Hyvää alkavaa viikkoa!

Ida meni unille ja mä lähen kohta taas koulhommiin. Asioista voi tosiaan olla eri mieltä jopa kasvatuksessa ja sitli olla hyviä ystäviä. niinku Macakin sanoi.

Meilläkin on menny toi pisuttelu nyt parisen päivää niin, ettei pissaa oo olleskaan ollu vaipassa. Jos oikein muistan ni perjantaina on tullu vaippaan pissa. Ja Ida kyllä ilmottaa halunsa potalle. Meilläki on kyl välillä tota viivätystaktiikkaa, ku tietty Ida on ymmärtäny, et kakkaa hokiessa pääsee potalle. Aika usein meil tulee laitettua vaippa varuiksi vaikkei enää ihan niin suurilla täytteillä ku ennen.

Eilen vaihteeks oli migreeni. En ymmärrä miks sitä just nyt tulee niin usein. Ja ku ne kohtaukset on pahentunu ihan hirmusti, ni niitä alkaa jo pelätä ja tiettyhän ne siitä yltyy vaan. Mut nyt meen kattoon, et joko pitäs mennä vai vieläkö ehin hetkeksi sohvalle pötkölle...

Jatketaan nyt vielä hetki, kun meni herneet nenään. Anteeksi, että ilmaisen kantani kiertelemättä. Ongelmaperheiden lapset otetaan hoitoon lastensuojelullisista syistä. Puoliväkisin, ei vanhempien toiveesta. Perhe on jatkuvan valvonnan alla ja elleivät pärjää tai lapset oireilevat rajusti, käytetään apuna tukiperheitä tai viimeistä mahdollisuutta -huostaanottoa. En minä alkoholisteja ala paapomaan, mutta lapsista pitää huolehtia. Aivan varmasti ymmärrän vanhempien väsymyksen ja hoitoavun tarpeen, mutta yhteiskunnan varojen käytön pitää olla tarkkaan harkittua. Niin kauan kuin tuo päivähoitomahdollisuus on käytettävissä, sitä tietysti saa käyttää.

Nyt pitää kipittää äkkiä hakemaan Essi tarhasta ja laittaa perheelle ruoka. Jännitys tiivistyy meidän perheen suunnitelmien suhteen. Kääk!

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! Erityisesti Sintulle. Ei minulla ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.

Täällä vaivaa pää edelleen. Huomaan päänsäryn olevan osaksi henkistä eli mietin koko ajan voi ei rupeeko koskemaan ja siitä se sitten alkaa. Nyt vähän tosin jo helpottaa kun miettii näitä töitä välillä :)

Tuosta hoitojutusta vielä sen verran että minulle ei olisi tuon taivaallisen väliä kenenkä lapset on hoidossa jos niitä paikkoja olisi riittämiin. Se että mä joudun taistelemaan että saan lapseni hoitoon jotta pääsen töihin ja joudun vielä hommamaan auton sen vuoksi, kiristää pikkuisen hermoja. Voisi siis pientä kartoitusta tehdä vaikka kesken vuoden siitä hoidon tarpeesta. No, tarpeitakin on erilaisia mutta mutta... Meillä on kans sama tilanne että ketään läheistä ei asu lähellä joten yksin tässä mennään tai siis kaksin. Saa nähdä kuin sitten käy jaksamisen kun toinen lapsi joskus toivottavasti tulee. Ajattelen aina että jos mummoni on kasvattanut 7 lasta ja pyörittänyt maatilaa siinä samassa niin jo se on kumma etten selviäisi. Raskasta se varmasti aluksi on mutta hoitoon en kuitenkaan typyä laittas sen vuoksi.

No nyt muistan mitä mun piti kommentoida; Nasu, tuo teidän hoitojuttu on kyllä niin argh!! Sympatiat teille kyllä ihan kympillä!! Että vielä toisen auton joudutte hommaamaan, huoh! (onhan se mullakin aina 'tuli perseen alla' et joudunko kauempana olevaan työpisteeseen töihin, osaa kyllä arvostaa tätä arjen _sujuvuutta_ nyt kun bussilla huristan sen n.10min tänne..)

Särkyvapaata päivänjatkoo..

Kiitos vaan myötätunnosta. Sitäkin välillä kaipaa ;) Mun piti kertoo et olisin eilen laittanut teille hyppyvideon tuleen kun kerrankin oisin muistanut / kerennyt mutta palvelin ei toiminut. Tosin tiedostokin oli varmaan ylisuuri. Pitää kuvata jokin pienempi pätkä ja kokeilla sitä. On muuten ollut aivan mieletön ikävä tinttiä tänään. Viikonloput on niin luksusta kun saa olla tytön kanssa. Koita Lilli nauttia joka hetkestä vaikka se ei aina siltä tunnukaan! Parempaa ei mielestäni ole kuin oman lapsen kehityksen seuraaminen ja maailman ihmettely yhdessä.

niinhän siinä kävi, että kesken päivän hoitopaikasta soittivat että tuukalla on 38,8 kuumetta... tiedä sitten, johtuuko ainakin osittain hampaista, joita pukkaa nyt kerralla 6kpl. alhaalla onkin sitten täysi rivistö, kunhan tulevat kunnolla läpi...

joo, myöntää täytyy että hetken näin punaista VP:n kommenteista, mutta se meni ohi. meillä on nyt kaiken hulinan päätteksi tyttökoiran juoksuaika, joten tää huusholli on totaalisen kaaoksessa ;o) koeta siinä nyt yöt nukkua, kun tuukka viipeltää pitkin taloa, mies narskuttaa hampaita, isompi koira kuorsaa ja pienempi pumppailee sängyn alla ja näkee äänekkäitä unia.............. mulla on näitä huonon unen kausia aika ajoin, mutta eiköhän tääkin joskus ohi mene. en siis meinaa saada enää unta, jos kesken yön herään..

kyllä mäkin Nasun ärsytyksen ymmärrän täysin ja otan osaa kinkkiseen tilanteeseen! se on pitkälti aina se oma tilanne, joka määrittelee oman suhtautumisen asioihin. onhan tuukka mun rakkain ihmiseni ja päivääkään en vaihtaisi äitydestä pois, mutta olen silti usein todella uuvuksissa ja kaipaisin sitä apua. yhtään yötä en ole tuukan luota ollut pois ja iltahoidossakin tuksu on ollut yhden kerran koko pienen elämänsä aikana. ei sitä oikein viitsi pakollakaan hoitajaa hankkia - jos ei ketään kiinnosta niin ei kiinnosta...

no, se minusta taas! mä taidan jatkaa vähän työhommia, kun piti kesken päivän lähteä pois. onneksi (??) voi työsähköpostia käyttää kotonakin.
tuukka nukkuu ;o)

Heipä hei... olipas sitä juttua taas kertynyt parissa päivässä ihan hirmuisesti. Tuntu äsken että olis vaikka mitä sanottavaa, mutta ku kirjoittamaan alkaa niin pää on ihan tyhjä, höh... Hoitopaikka keskusteluun sen verran vain, että ite pitäisin Empun kotona jos kakkonenkin joskus ilmestyy kuvioihin. Täytyisi olla tosi hyvä syy, että toisin tekisin. Onhan se kuiten lapselle tärkeää tuntea kuuluvansa tasapuolisesti perheeseen, vaikka uusi vauva "valtaisikin" hetkellisesti kodin ja vanhempien ajatukset. Tuolloinhan se on lapsen kannalta tärkeää saada tuntea itsensä yhtä toivotuksi ja rakkaaksi kuin uusi tulokaskin. Mutta ymmärrän kyllä väsymyksen ja hoidontarpeen monestakin syystä, meitä kun on niin monta perhettä kuin on lapsiakin, ja kaikilla oma tilanteensa. Kaikki on niin tapauskohtaista ettei voi yleistää...

Neiti nukahti ite omaan sänkyyn, jee... Kuume meni ohi lauantaihin mennessä. Ruoka ei maistunu koko viikonloppuna (mammaa olis vaan halunnu juoda koko ajan). No, nyt jo pikkuhiljaa maistuu muukin. Emppu hoksasi eilen ekaa kertaa että joo- täältä sängystähän voi kiivetä yli ja TÖMPS, ja teputeputepu... sieltä se neiti juosta teputti ja naureskeli. Eli meillä tod. näk. uuden tavallisen sängyn hankinta edessä ettei tartte pelätä, josko joku päivä tuleekin väärin päin sieltä sängystään pois.

Me ei olla kauheasti aateltu joululahjoihin panostaa... ostetaan Empun serkuille varmaan jotain pientä. Lauantaina kyselinkin että mitäs pojille (toinen kohta 2v ja toinen kohta 1v) vois antaa lahjaksi, ja tultiin siihen tulokseen että vaikka jotain käyttövaatetta, collegeasua ym. pientä. Ei mitään lelukrääsää, ku sitä tulee muutenkin. Joten eiköhän tässä selvitä aika pienellä budjetilla.

Lauantaina olin siellä pikkujouluissa.. olipas se vaan mukavaa olla pitkästä aikaa ihan huoletta juhlimassa ja kyllä kivaa olikin. Baarijatkoille en kuiten jaksanu lähteä eikä kyllä yhtään kaduttanu. Töissä meinaa välillä olla vähän pää tyhjänä, kaipaisin jo kipeästi lomaa. Mutta enköhän tuota vielä jaksa kuukauden päivät, sitten saan pitää kahen viikon loman joulun aikaan, IHANAAAA...

Mut nyt täytyy taas lähtä nukkumatin maille että jaksaa aamulla ajoissa ylös.
Haleja ja jaksuja kaikille... Sintullekin oikein erikoisjaksut Tuukan kanssa.

Hieman hymyilytti kun luin tuota vilkkaiden lasten ketjua. Jotenkin samaistan meidät samaan kastiin vaikka ei typy ihan kauhean villi olekaan. Edelleenkään meillä ei jaksa leikkiä mitään palikka juttuja kauan vaan mieluummin kiipeää tai muuten viipottaa menemään. Meillä ei siis onnistu palikoiden laitto kovinkaan hyvin ja esim palapelit ei onnistu laisinkaan. Kiipeily on taas onnistuu vähän liiankin kanssa ja muutenkin liikunta. Vaatteet on toinen mihin jaksaa keskittyä ja on tosi kiinnostunut. Nyt osaa laittaa sukat, housut, kengät, hanskat, pipon ja ulkohaalarin puoliksi. Paidat ja bodyt on hankalia ja käsien laitto ei vielä onnistu. Riisuminen onnistuu yhtälailla mutta siinäkin paidat teettää hankaluuksi käsien osalta. Eilenkin viipotti yhtäkkiä pelkkä body päällä kun se bodyn alaosa oli auki eli sai vaipankin nakattua menemään.

Hoitoasista jos vielä jankutan niin voin sanoa että vaikka meillä sukulaiset on kaukana niin kuitenkin tulevat varmasti paikalle jos apua oikeasti tarvitaan. Eivät tietysti pääse akuuttiin hätään auttamaan mutta esimerkiksi viikonloppuisin ja tulevat vielä enempi kuin mielellään. Äitini on hoitanut typyä ainakin kahdesti yön yli + ne kolme päivää kun oltiin Budapestissä ja anoppi on hoitanut monasti silleen pienempiä pätkiä. Molemmat mummut heräävät aamulla hoitamaan jotta me saadaan miehen kanssa nukkua jos ovat meillä yökylässä eli en vois sanoa etteikö apua saatais. Tähän arjen rumbaan vaan eivät pysty osallistumaan. Nyt voisin välillä kaivata lisäapuja kun mies on raksalla ja minä hoidan yksin kodin, tytön, ruoan laiton ja kaupassa käynnin sekä koiran lenkit. Ei meinaa tunnit riittää vuorokaudessa kun haluan kuitenkin illat olla tytön kanssa sen hetken kun keritään ja kaiken muun mahdollisen hoidan muutoin. Eilen kävin ruokkiksella kaupassa ja tänään varmaan alan vääntämään ruokaa joskus yhdeksän aikaan. Koiran lenkki on ainoa pakollinen paha mikä tehdään heti kun päästään kotiin. Onneksi kotitöitä voidaan tehdä tytön kanssa yhdessä ja tämä meidän neiti kun rakastaa vaatteita niin esim pyykkien laitto onnistuu mainiosti yhdessä. Rakastaa kun saa laittaa likaiset koneeseen ja sitten puhtaat kuivumaan. Omilla nuken rattaillaan kärräilee sitten puhtaita kaappiin. Äitin tarvii vaan auttaa välissä joko ottamalla lähetyksiä vastaan tai laittamalla niitä liikkeelle :) Mies kirosi yksi päivä kun pyysin tuomaan itselleni pikkarit kun mun sukat, rintsikat ja pikkarit on kaikki samassa läjässä. Sanoin että no can do kun meidän tintti vastaa kaappiin laitosta ja äiti ei henno ahkeraa ahertajaa kieltää. Se on ainoa hylly johon ylettyy joten kaikki menee sinne.

**TOUKOTAAPEROT06**
7.5. sinttu&Tuukka (rv 38+4) 3560g/51cm
1kk 4520g/54cm
2kk 5770g/57cm
3kk 6300g/59,2cm
4kk 6930g/63,3cm
5kk 7300g/64,5cm
6kk 7700g/66,6cm
8kk 8230g/70cm
10kk 8570g/71,3cm
1v 8900g/73,5cm
1v2kk 9020g/77,1cm
1v6kk 9820g/80cm

8.5. Sirppeli ja Emilia (rv38+6) 3110g/50cm
1kk 4140g/53cm
2kk 5000g/57,5cm
3kk 5510g/60cm
4kk 6100g/65cm
5kk 6620g/67,2cm
6kk 7050g/70cm
8kk 7800g/73,9cm
10kk 8150g/74,5cm
1v 9200g/77,5cm
1v5kk 10600g/80cm
1v6kk 10340g/85,4cm

17.5 Antsukka & Ida(rv41+3) 3560g/52cm
1kk 4835g/55cm
2kk 5505g/58cm
3kk 6250g/61,5cm
4kk 7235g/63,5cm
5kk 7585g/64,5cm
6kk 8165g/66,5cm
8kk 8820g/69cm
10kk 9510g/72cm
1v 10200g/75cm

18.5 Lilli & Mikael (rv41+4) 3950g/53cm
3vko 4705g/55,5cm
2kk 6025g/61,5cm
3kk 6975g/63cm
4kk 8015g /66 cm
5kk 8500g/ 69cm
6kk 9240g/71cm
8kk 10515g/75,5cm
10kk 11015g/77cm
1v 11355g/80.6cm
1v6kk 12835g/88.1cm

19.5. macadamia & 'matami mimmi' (rv40+2) 4100g/52cm
1kk 4940g/55,5cm
2kk 6540g/59,6cm
3kk 7830g/63,6cm
4kk 8710g/68,5cm
5kk 9500g/69,5cm
6kk 10255g/71cm
8kk 10720g/75cm
10kk 10740g/77,5cm
1v 10960g/79,6cm
1v3kk 11710g/84,3cm

23.5. Satu & Jenna (rv 39+3) 3790g/50cm
1kk 4450g/54cm
2kk 5650g/58,5cm
2,5 kk 6200g/60cm
4kk 7400g/63,5cm
5kk 8100g/65cm
6kk 8700g/67cm
8kk 9550g/70,5cm
9kk 10000g/71,5cm
10kk 10200g/73cm
11,5kk 10260g/76cm
1v 10200g/77cm

23.5 Nasu1 ja tyty (rv39+4)3275g/48,5cm
1kk 3920g/53,8cm
2kk 4705g/57cm
3kk 5630g/60,4cm
4kk 5970g/ 61,8cm
5kk 6370g/ 63,2cm
7kk 7095g/ 66,3cm
9kk 8120g /70,5 cm
1v 8290g /73,5 cm

26.5 Miia & Theo (rv 41+6) 3925g/53cm
1kk 5025g/57,9cm
2kk 6270g/61,5cm
3kk 7100g/65,5cm
4kk 8300g/68cm
5kk 9000g/71,5cm
6kk 9900g/73,2cm
8kk 10100g/76,5cm
10kk 10900g/79,2cm
1v 11,430kg/81,5cm

26.5 Julietta & Naukumaija-poika (rv 40+2), 4070 g/52 cm
vk 7 5975 g/59,5 cm
2 kk 20 pv 6860g/64,5 cm
3 kk 20 pv 7920 g/66,5 cm
5 kk 8800 g/69 cm
8kk 9900g/75cm
1 v 11250 g/81 cm

28.5. VP & Essi (rv 40+2) 3620g/50cm
1kk 4690g/55cm
2kk 5480g/57,7 cm
3kk 5930g/61,5cm
4kk 6360g/64cm
5kk 6870g/64,9cm
6kk 7015g/ 65,5cm
8kk 7950g/69cm
1v 8515g/73,8cm

30.5. Miira & Poitsu (rv42) 3790g/51cm
1kk 4050g/57cm
2kk 5500g/60cm
3kk 6280g/64cm
4kk 6880g/65cm
5kk 7180g/67,5cm
6kk 7480g/68cm
9kk 8500/72cm

Tulin pikaseen lisäämään nuo Miklun uudet mitat. Poika on kasvanut hirmuisesti puolen vuoden aikana. En kyllä noin paljoa olisi osannut veikata pituuteen lisää, vaikka vaatteita onkin mennyt pieniksi tuon mukaisesti.... :)

Eipä siellä muuta ihmeellistä, rokotus tuli ja olisi Miklu saanut samalla sen influenssarokotuksenkin mutta jätin sen kuitenkin ottamatta.

Nasu, yritän kyllä nauttia kotona olosta täysin siemauksin, ja kyllähän minä nautinkin :) Saan nähdä koko ajan kun Miklu opettelee puhumaan ja kehittyy muutenkin.
Eihän tämäkään aina ruusuilla tanssimista ole, rahatilanne on tiukka ym. Kieltämättä tekee välillä mieli lähteä töihin takaisin... :) Varmaankin ensi syksynä palaan takasin töihin ellei pikkukakkonen ilmoita tulostaan ennemmin, ja ellen pääse opiskelemaan.
Nasulle tosiaankin sympatiat tuon hoitopaikkajutun kanssa, miten se voikin noin hankalaksi mennä :/

Täytyy rientää taas, Miklulla menee hermot legojen kanssa :)

kiitos, Sirppeli ja VP ;o)
te olette kyllä kaikki niin ihania ja solidaarisia - ja on hienoa huomata, että mahtuu tähän meidänkin ryhmään eriäviä mielipiteitä sulassa sovussa!!!

huih kuinka Miklu on pitkä!!! ihan "miehen" kokoinen jo ;o)

et sä mitään jankuta, Nasu! tuo hoitoasia on sellainen, että siitä riittäisi juttua vaikka kuinka paljon. meillä tilanne on sillai erilainen, että mun äiti ja isä eivät ole osoittaneet mitään kiinnostusta tuukan hoitamiseen ja esim. hirvestys menee heilahtaen tuukan ohi isän arvojärjestyksessä :( toisia isovanhempia tuukalla ei ole.
tuukan sisaruksilla on puolestaan niin omat elämät ja molemmat painavat hommia niin paljon, ettei siihen pikkuveli juurikaan mahdu.....

tämä päivä on ollut tosi kiva. tuukka heratti siinä ennen viitta ja seitsemältä olin jo imuroinut koko huushollin alakertaa myöten. tuukka oli kovasti mukava touhussa..
käytiin sit kaupassakin ja leikittiin legoilla ja autoilla. sit naapuri tuli kahville ja juteltiin syntyjä syviä. ja tunti sitten tuksu kurvahti unille ;o)

oon käyttänyt tuksun uniajan tehokkaasti hyväksi ja lähettänyt sähköposteja työn puitteissa sekä maksanut jotain eläkemaksuja.. nyt vois vaikka syödä jotain....
täytyy sanoa, että töiden tekeminen kotona on melko hankalaa tuukan ollessa hereillä. esim. opiskelu ei kyllä multa taitais onnistua lainkaan.

Ihana kuva Idasta!!!!!!!!! ja ihanan paljon lunta ;o)

Saahan täällä kertoa mielipiteensä asioista ja märehtiä huoliaan! Mä luen aina kaikki teidän jutut ja vaikken aina muista kommentoida niin hengessä mukana ollaan. Mä joskus vähän häpeilen kun kirjotan tänne niin paljon mut hyppikää yli jos ette jaksa/ehdi lukea...;-D Kaipaan välillä kovasti juttuseuraa ja varsinkin typsykän asioista on kiva jutella jonkun kanssa... Toki mulla on muitakin kavereita mut kaikki eivät asu täällä / ovat vuorotöissä tms hankalammin kiinni saatavissa.

Miklu on kyllä iso poika (en tarkota negatiivisessa vaan positiivisessa mielessä ;-). En usko et Mimmillä tota pituutta ihan niin paljon on, huomenna se selviää.(mut luulenpa et Mimmi on >90cm pitkä 2v.) Ostin alkusyksystä 98cm kurikset ja katoin et tarvii hommata jo 104 sadeasu (oli tarjouksessa 9,90e semmonen vaaleenpunamusta) ku sadetakki on 92cm ja naftihan se on..ja nuissa kuriksissa lahkeen mittaa ei oo mitenkään paljoa.. Toisaalta esim Lassietecin vk-haalari on 92cm ja reilu (mut sitä on pidetty tää syksy ja luultavasti kevätkin vielä menee sillä samalla). Koot vaihtelee. Joo-o, ainaista päänvaivaa nuista vaatteista ja kengistä! ;-O

Olikohan se eilen kun niin hehkutin mten sujuu pottailut; öh, 'pääsin' sitte illalla siivoon kekoja lattioilta kun Mimmi otti vaipan (mitä sovittelin ku sain just tehtyä sen) ite pois ja pöräytti... Sit nukkumaan mennessä keekoili siinä viä nakuna sängyllä ku yhtäkkiä luisu sillai reunaa pitkin pois ja pissi lattialle! (argh mut toisaalta jotain ajatusta siinä vissiin oli ettei sänkyyn pissiny, heh) Juu et eilen viuhu Tolupullo ja päälle viä käsidesi.. Ja nyt mää lopetan enneko kyllästýtte ja lupaan etten tänään enää kirjota ;-D

Päivän kuulumiset täältäkin. Tein pitkän työpäivän tänään ja oikeestaan koko loppuviikko on ihan kamalaa aherrusta. Onneksi mies on vielä kotona...ja ens viikko onkin pelkkää löysäilyä =)

Essi on varmaan edelleen pieni ikäisekseen. Vaikka kyllä meillä 92cm haalareita käytetään. Sisävaatteet on pääasiassa 86cm. Mummu ja kummitäti olivat tänään käymässä ja me ollaan miehen kanssa päästy vähän helpommalla. Jostain syystä on ollut vähän känkkäränkkää ilmassa muutaman päivän. Hampaita kyllä pukkaa oikein urakalla ja ehkä sen takia päikkärit on katkonaisia ja väsy saa pahalle tuulelle.

Kirjoittelemassa ja lukemassahan täällä käydään. Ei mua oo koskaan vaivannut, että joku kirjoittaa paljon ja usein. Ennemmin sellainen sillointällöin moikkailu ihmetyttää.

Alkaa nämä meidän lapset olla sen ikäisiä, ettei niiden kanssa voi enää opiskella tai tehdä töitä, ellei suostu omia yöuniaan uhraamaan.

Pitää alkaa nauttia saunanraikkaasta olosta ja hetken levosta. hyvää yötä!

Me tullaan koon puolesta edelleen jonon hännillä. Vaatteista menee 80cm ihan kepeesti ja haalaritkin on 80cm. Hieman mietin tuota talvihaalarin kokoa et meneeköhän vielä keväällä kun on aika naftin kokoinen mutta se 86cm oli valtavan suuri. Toivotaan että menee edes pahimmat pakkaset. Perjantaina on meidän neuvola ja sitten selviää tämän hetken mitat.

Meillä ollaan tänään kotona kun en oikein tiennyt mikä tyttöä vaivaa. Muutamat yöt meillä on mennyt heikosti ja eilen tyttö oli kitissyt ihan hirveesti hoidossa ja kun mä saavuin paikalla rupes huutaan ihan kunnolla. Ei mitään muuta kuin kitissyt tai karjunut ja kuuden aikaan meinas nukahtaa pystyyn. Laitoin sit yöunille ja nukkui aamulla kasiin asti. Yö oli vähän levoton mutta ei niin paha kuin aiemmin tai sitten se ei tuntunut niin pahalta koska tyttö nukkui vieressä ja ei tarvinnut joka kerta nousta itse ylös. Soitin aamulla töihin että en tiedä mikä on mutta hoitoon en lastani vie koska ei todella ole normia että nukutaan 14 tunnin unet jollei ole kipeä. Tänään on kyl ollut ihan oma itsensä, ehkä hieman herkemmin kiukustunut mutta noin muuten. Hampaita taitaa tulla toinen kulmuri perään et en tiedä sekö kiukuttaa vai mikä on. Hieman on räkäinen ja pientä yskää mutta ei se koskaan ole tälleen vaikuttanut ja kuumetta ei ole. Hoidossakin oli kuulema kesken unien itkeskellyt mutta oli kuitenkin nukkunut pari tuntia päivällä.

Mua ei kans koskaan ole haitannut kun kirjoitetaan paljon. Minusta on kiva lukea :) ja kirjoittaa...

Äsken ruvettiin syömään ja sanoin että lue kirjaa niin äiti laittaa ruoan pöytään. Käänsin selkäni ja kun käännyin taas katsomaan niin typytsi istui omassa syöttärissään. Oli ilmeisesti pöydän kautta mennyt siihen istumaan. Melkoinen apina.

Pari tuntia harjoiteltiin ilman vaippaa ja jatkuvaa potalla käyntiä mutta ilman tulosta. Huomasin äsken merkkejä että voi tulla kakka mutta ei suostunut pottaan tekemään vaan muka lähti kesken pottailun leikkimään kylppärin nurkkaan ja sinnehän se pökäle pölähti. Voi miten tää on niin hankalaa. Tänään jo ajattelin et jospa saatais tulosta kun oikein pinnisteli niin sai pierun aikaiseksi mutta siihen se sitten jäikin. Niin ja kun sanoin et mennään potalle niin lähti oikein tomerasti ja innoissaan marssimaan ja syykin selvisi kun päästiin sinne asti. Neitillä oli paperia kädessään ja innoissaan muka hetken pinnisteli ja sitten aina pyyhittiin. Kaiken se matkii ;)

Nyt laitoin jo päkkäreille mutta ei se kovin uniselta kuulosta kun laulelee tuolla. Minä taidan ottaa kaiken ilon irti kun se joskus nukahtaa ja siivoan taas kaappeja muutoa ajatellen. Sitä ennen taitaa olla pakko mennä siivoamaan kakkajäljet kylppäristä...

just joo, kirjoitin tänne jo pitkät pätkät kun kone yht'äkkiä kadotti kaikki! perskules!!

mä kans tykkään lukea teidän juttuja - mitä pidempiä, sen parempi!!!

tuksu kans kiipeää pöydän kautta omaan syöttötuoliin. käy aikas kätevästi ;o)
vaikka onkin pieni kaveri, niin ulottuvuus on joskus melkoinen.

tuukka taas touhusi viime yönä - kantoi meidän sänkyyn ensin sellaisen ison maissi-magneetin, sitten jonkun ihme kädensijan (en tajua mistä se on) ja viimeiseksi vielä kaksi ilmapalloa. vähän aikaa aina pyöri niiden kanssa sängyssä, mutta kun ei tuomiset saaneet toivottua reaktiota, niin meni ja haki isälleen sukat ja paidan kaapista ja tökkäsi ne naamaan kiinni - ylös sieltä!! normaaliin aikaan siis noustiin, eli viideltä. riehuminen sitä ennen kesti ehkä tunnin (ainakin klo 4 katsoin kello, kun tuukka eka kerran tuli meidän väliin..)

mä olin "taas" eilen punttiksella (toista kertaa) ja rehkin itseni ihan naatiksi. mutta tekipä hyvää!! olis vaan kiva, jos olis joku kaveri. siellä mä eilenkin rehkin miesten keskellä keskenäni... täytyisi vielä hankkia kotiin jumppakeppi, niin saisi telkkua katsellessa vähän harjoittaa vyötäröä ;o)
tähtäimessä ensi kesäksi bikinikroppa.......................................................

Mä oon taas menossa kouluun kohta, mut pikasesti tulin kattoon kuulumisia. Idalle me ostettiin kanssa 80 puku, ku 86 oli niin järkyttävän iso ja muutenkin on hankalaa liikkua toppavaatteissa. Housut on 74 vielä ja just ajattelin, et pitäis muutamat kasikymppiset ostaa, ku 86 on niin julmetun isoja. Jotkut paidat menee 86, mut yhestä ysikymppisestä paidasat pitää käänää hihoja varmaa reilu viis senttii :/ Eli Ida on kai kans siel pienimpien vaatteiden käyttäjissä..

Joo mut nyt pakkaamaan koulukamat ja innokkaana kouluun opinnäytetyötä väsäämään :)

**TOUKOTAAPEROT06**
7.5. sinttu&Tuukka (rv 38+4) 3560g/51cm
1kk 4520g/54cm
2kk 5770g/57cm
3kk 6300g/59,2cm
4kk 6930g/63,3cm
5kk 7300g/64,5cm
6kk 7700g/66,6cm
8kk 8230g/70cm
10kk 8570g/71,3cm
1v 8900g/73,5cm
1v2kk 9020g/77,1cm