**TOUKOTAAPEROT2006**

  • Viestiketjun aloittaja *macadamia*
  • Ensimmäinen viesti
*macadamia*
7.5. sinttu&Tuukka (rv 38+4) 3560g/51cm
1kk 4520g/54cm
2kk 5770g/57cm
3kk 6300g/59,2cm
4kk 6930g/63,3cm
5kk 7300g/64,5cm
6kk 7700g/66,6cm
8kk 8230g/70cm
10kk 8570g/71,3cm
1v 8900g/73,5cm
1v2kk 9020g/77,1cm
1v6kk 9820g/80cm
2v 10700g/83cm/hattu 49cm

8.5. Sirppeli ja Emilia (rv38+6) 3110g/50cm
1kk 4140g/53cm
2kk 5000g/57,5cm
3kk 5510g/60cm
4kk 6100g/65cm
5kk 6620g/67,2cm
6kk 7050g/70cm
8kk 7800g/73,9cm
10kk 8150g/74,5cm
1v 9200g/77,5cm
1v5kk 10600g/80cm
1v6kk 10340g/85,4cm
2v 11200g/90,1cm


17.5 Antsukka & Ida(rv41+3) 3560g/52cm
1kk 4835g/55cm
2kk 5505g/58cm
3kk 6250g/61,5cm
4kk 7235g/63,5cm
5kk 7585g/64,5cm
6kk 8165g/66,5cm
8kk 8820g/69cm
10kk 9510g/72cm
1v 10200g/75cm
1v3kk 10885g/79cm
1v6kk 11359g/80,5cm

18.5 Lilli & Mikael (rv41+4) 3950g/53cm, pikkukakkosen la 6.8-08
3vko 4705g/55,5cm
2kk 6025g/61,5cm
3kk 6975g/63cm
4kk 8015g /66 cm
5kk 8500g/ 69cm
6kk 9240g/71cm
8kk 10515g/75,5cm
10kk 11015g/77cm
1v 11355g/80.6cm
1v6kk 12835g/88.1cm

19.5. macadamia & 'matami mimmi' (rv40+2) 4100g/52cm
1kk 4940g/55,5cm
2kk 6540g/59,6cm
3kk 7830g/63,6cm
4kk 8710g/68,5cm
5kk 9500g/69,5cm
6kk 10255g/71cm
8kk 10720g/75cm
10kk 10740g/77,5cm
1v 10960g/79,6cm
1v3kk 11710g/84,3cm
1v6kk 12600g/87cm
2v 13720g/91,5cm py 48,5cm

23.5. Satu & Jenna (rv 39+3) 3790g/50cm, pikkukakkosen la 27.5.2008
1kk 4450g/54cm
2kk 5650g/58,5cm
2,5 kk 6200g/60cm
4kk 7400g/63,5cm
5kk 8100g/65cm
6kk 8700g/67cm
8kk 9550g/70,5cm
9kk 10000g/71,5cm
10kk 10200g/73cm
11,5kk 10260g/76cm
1v 10200g/77cm
1v6kk 12kg/84cm
2v 13kg/87cm

23.5 Nasu1 ja tyty (rv39+4)3275g/48,5cm pikkukakkosen la 17.10.2008
1kk 3920g/53,8cm
2kk 4705g/57cm
3kk 5630g/60,4cm
4kk 5970g/ 61,8cm
5kk 6370g/ 63,2cm
7kk 7095g/ 66,3cm
9kk 8120g /70,5 cm
1v 8290g /73,5 cm
1v6kk 9300g/79,5cm
2v 10320g/84,1cm

26.5 Miia & Theo (rv 41+6) 3925g/53cm, pikkukakkosen la 20.6.08
1kk 5025g/57,9cm
2kk 6270g/61,5cm
3kk 7100g/65,5cm
4kk 8300g/68cm
5kk 9000g/71,5cm
6kk 9900g/73,2cm
8kk 10100g/76,5cm
10kk 10900g/79,2cm
1v 11,430kg/81,5cm
1,5v 12,1kg/87cm
1v11kk 13,5kg/92,5cm

28.5. VP & Essi (rv 40+2) 3620g/50cm, kakkosen la 22.10.2008
1kk 4690g/55cm
2kk 5480g/57,7 cm
3kk 5930g/61,5cm
4kk 6360g/64cm
5kk 6870g/64,9cm
6kk 7015g/ 65,5cm
8kk 7950g/69cm
1v 8515g/73,8cm
1v6kk 10550g/79,8cm

30.5. Miira & Severi(rv42) 3790g/51cm kakkosen la 30.9.08
1kk 4050g/57cm
2kk 5500g/60cm
3kk 6280g/64cm
4kk 6880g/65cm
5kk 7180g/67,5cm
6kk 7480g/68cm
9kk 8500/72cm
1v6kk 10235g/77,5cm
 
maca kopioi sadun viestin tänne uuteen ketjuun
Tomin yöunille saanti on helpottunut, kun olen huomannut että turha yrittää väkisin. Lisäksi vauvakeinun käyttöönotto on auttanut iltoja, ulkona olon lisäksi. Tomihan olisi vaikka koko illan tissillä, mutta olemme olleet nyt paljon iltaisinkin ulkona, kun ilmat ovat parantuneet. Vaunuissa iltaisin torkkuminen ei ole mitenkään vaikuttanut Tomin yöuniin. Nykyään tullaan sisälle n. kahdeksalta, kun Tomille ei enää uni maistu. Siinä sitten keikutaan pitkälti tissillä tuonne vähän yli kymmeneen. Sitten siirryn imettämään sänkyymme, jonne Tomi suht äkkiä nukahtaakin:) Alussahan tissiteltiin tuommoinen neljä tuntia ja aina herättiin, kun tissi tai tutti tippui suusta. Nyt en viitsi tuossa vaiheessa edes yrittää tuttia.

Me lähdetään tänään viikonloppureissulle asuntoautolla. Sunnitelmat ovat täysin auki lukuunottamatta suuntaa eli Itä-Suomea. Valitettavasti teistä kukaan ei asu sillä suunnalla. Ei päästä ketään moikkaamaan. Muutenkaan meillä ei ole yhtään tuttuja sillä seudulla. Tuskin käymme suuremmin mitään nähtävyyksiäkään ym. katsomassa. Paitsi jos sattuu matkalle jotain metsämessuja:) Viime kesänäkin käytiin vain pyörähtämässä Kuopiossa Puijolla. Muuten vaan ajeltiin itäänpäin ja takaisin. Turha tehdä mitään suunnitelmia noin lyhyelle ajalle. Pääasia että mies pääsee vähän irrottautumaan arkirutiineista. Minulle on tärkeintä päästä perheen kanssa viettämään yhteistä aikaa. Tehtiin sitten mitä tehtiin.

Tuosta VP:n mainitsemasta vauvanhoidon tasa-arvosta.. Huomasin tässä yhtenä päivänä, että mies ei ole vielä kertaakaan vaihtanut Tomille vaippaa. En ole huomannut edes pyytää. Meillä menee luonnostaan, että minä hoidan pääasiassa Tomia ja mies Jennaa. Tietysti minä vastaan Jennastakin suurimman osan aikaa, mutta silloin kun olen miehen kotona ollessa kiinni Tomissa, hoitaa mies Jennan.

Jahas, Jenna toi kirjoja luettavaksi... Niitä pitäisi nykyään lukea "koko ajan".
 
maca kopioi myös VP:n tekstin tänne uuteen ketjuun
Jeejee! Käytiin korvatarkastuksessa ja puhtaalta näytti =) Lähdetään siis reissuun ja nyt harmittaa jo valmiiksi, että mulla on tiistaina töitä =/ On siis pakko tulla kotiin, vaikka koko matkaseurueella olis muuten lomaa ja pappa olis halunnut vähän kiertää Suomea. Ehkäpä me lähdetään omalla porukalla vielä mökille, kun saan konsertit riuhtaistua.

Mies meni reippaana ajamaan nurmikkoa ja mun pitäis jaksaa tehdä lähtövalmisteluja eli pestä koneellinen pyykkiä ja siivoilla täällä. Kirppunen on "päiväunilla", mutta armoton pulputus tuolta yläkerrasta kuuluu... Toivottavasti nukahtaa.

Mulla oli eilen lääkärineuvola ja kaikki näyttäis olevan hyvin. Täällä sai TAAS ultrauksen ihan rutiinitoimenpiteenä. Nyt jo kolmesti ultrattu ja Essiä odottaessa käytiin vain kerran. Vieläköhän ne ultraa viimeiselläkin lääkärikäynnillä? Sillä saa ainakin varmistettua tarjonnan. Mun kätilöserkku just sanoi, miten paljon heille synnärille lähetetään vääriä perätiladiagnooseja vauvan kääntämisyritykseen. Ihan normaalit tk-lääkärit tarkistelee vauvojen asentoja ja tulos on sitten tämä. Samoja lyhyen uran tehneitä tk-lääkäreitä meilläkin on, mutta ultran kanssa saa olla sokea, ellei tajua miten päin vauva mahassa pötköttää. Essi oli jo näillä viikoilla paljon pää alaspäin, mutta tämä melskaa vielä miten sattuu. Toivonkin ettei kovin aikaisilla viikoilla juutu raivotarjontaan, kun se tietää mulle paljon hankalampaa oloa.

Meilläkin luetaan sikapaljon. Ja kirjoja on hankittu lähes kuukausittain. Mies marssii usein tilipäivänä kirjakauppaan ja ostaa kirjoja. Me ollaan ihan toivottomia kirjastonkäyttäjiä (ei ikinä muisteta palauttaa ja sitten maksellaan sakkoja) ja nythän kirjoille tulee lisää lukijoita, serkut ja sisarukset. Tuskin niitä liikaa voi olla...?

Taidanpa tarttua toimeen. Kipin kapin pyykkikone päälle, suihkuun, keittiö kuntoon... aina riittää tekemistä!
 
*Lilli**
Kiitos macadamia uudesta ketjusta!

Miklulle on nyt vihdoin tainnut iskostua päähän että omasta sängystä ei kannata enää sataatuhatta kertaa nousta kun hänet on sinne nukkumaan viety. Päiväunilla ei nyt viime aikoina ole noussut sieltä enää kertaakaan, yönunille mennessä pari kertaa tulee ovelle kuuhistelemaan. Paljon parempi verrattuna siihen puolentoista tunnin ravaamiseen mitä hän vielä hetki sitten harrasti...

Huomenna olisi ollut kavereiden häät, mutta taitaa reissu jäädä minun osaltani väliin. Vähänkö hatuttaa... En saa Miklua hoitoon mihinkään ja tässä vielä pohdin että tohdinko sitä mukaankaan ottaa. Eri asia jos mies olisi siinä auttamassa koko ajan, mutta hän on bestman joten joudun suoriutumaan sitten kaikesta yksin. Ruokailu sun muu, ei tule onnaamaan. Muutenkin on hermot ihan piukeana, joten ei reissu paljon houkuta tuon uhmakkaan kanssa. Kotonakin kun on ihan tarpeeksi vaikeeta. Jos itsellä olisi parempi fiilis niin ei siinä mitään olisikaan...

Tätä aggressiivisuutta on pakko purkaa tänään imuroimalla ja luuttuamalla lattiat :)

Hyvää viikonloppua!
 
Antsukkal
Tee sitä, tee tätä, tee sitä jne. Siis tekeminen ei varmaan koskan lopu. No pari viikkoa, ni sitte on enää tavaroiden paikoilleen laitto, jonka jälkeen asutaan kaukana kaikista, jolloin voidaan ihan rauhassa olla vaan.

Nyt tietty ollaan yritetty tavata kaikkia, jottei ihan äkkiä tulisi ikävä..

mut ruoka tuolla porisee, joten eipä taida olla aikaa istuksia. Ja eipä tässä sekasotkussa oikein ajatukset pyöri..
 
Nasu.
Heippa taas pitkästä aikaa.

Töissä sama hulina jatkuu ja sen vuoksi ei juuri jaksa kirjoitella. Sen verran olen koukussa että kuulumiset on pakko aina vilkaista :)

Jos teillä muilla rakastetaan lukemista niin meillä taas palapelejä. Melkis joka hetki mikä ollaan kotona niin neiti kasaa palapelejään. Muutaman palan palapelit menee jo heittämällä ja sellainen jossa on 28 palaa menee joten kuten. Yleensä tarvii vähän vihjettä mitä palaa seuraavaksi kandee etsiä mutta muuten aika hyvin pyörittelee ne paikoilleen.

Eilen käytiin eka kertaa järvessä uimassa tai en minä tarennut kuin kahlata mutta neiti siellä ui ja nyt sitten on flunssa. Ihan kiva.

Meillä neitin uusi sänky on kasattu ja pitäs vielä putsailla se. Se on siis käytettynä meille tuotu eli pitää pestä ja sitten mies vähän paikkailee kolhuja piiloon. Ajateltiin viikon päästä ottaa se käyttöön kun mummo tulee meille ja voivat sitten harjoitella päikkäreitäkin uudessa sängyssä ja toivon mukaan neiti olisi suostuvainen että sänky jää pysyvästi omaan huoneeseen. Mies nimittäin nukkuu lähes joka yö sohvalla kun ei osaa nukkua tuon unissaan puhujan kanssa. Enää ei ole saanut öisiä raivareita tai itkukohtauksia mutta muuten elämöi tosi paljon. Viime yö tosin oli itkuinen sen takii kun oli tulossa kipeeks. Nyt väsyttää muakin ihan sikana. Lähden kohta nukkuun mutta ensin teen pikarieskaa.

Typyllä ei ole enää paljon hoitopäivä jäljellä kun mummo hoitaa kolme päivää ja sitten miehen sisko haluaisi tulla hoitamaan ainakin jossain välissä ja miehen lomakin alkaa elokuun toka viikko. Eli maksimissaan kolme viikkoa vaikka nämä hoitajat jostain syystä estyisivät tulemaan. Mulla on viisi viikkoa töitä ja sitten alkaa mun loma!!

VP mietti miten päin vauva pötköttää ja en ole varma mutta tänään kävi melkoinen kipeä muljahdus mahassa aamulla ja menin ihan kaksin kerroin kun teki niin häijyä. Maha pullistui toiselta puolelta oikein kunnolla eli vois olla että siellä käännyttiin lähtöasemiin. Typy oli näillä viikoilla jo alaspäin mutta tästä en oikein tiedä. Tuskin ainakaan ennen tätä päivää kun on niin kauheesti mahassa melskannut. Taidankin muuten mennä nyt ottamaan ekan kunnon mahakuvan muistoksi. Sit vois aina välillä ottaa kuvia ja vois vertailla omaksi ilokseen edelliseen raskauteen.
 
*macadamia*
Heipsan. Mulla taas on niin vähän tekemistä et suorastaan ärsyttää.

Olin la ekaa kertaan 3vuoden tauon jälkeen ihan oikeesti kaupungilla bilettämässä. (edellisen viikonlopun mökkibileitä ei lasketa, heh.) Oli ihanaa kun pääsi tanssimaan hyvän musan tahtiin. Olin fillarilla liikenteessä ja se oli varmaan hyvä päätös kun ei tullu jalat kipeeks kaikesta tanssimisesta huolimatta kun pyöräilin sit kotiin yöllä. Mimmi heräsi kun tulin ja halusi viereen... Mä menin suihkuun ja kun tulin suihkusta niin sano Mimmi et 'Tuu äiti tänne mun viereen'. Oli vissiin maannu hereillä ja oottanu mua. Niin ja tietty oli riskannu hoitajalle(kin) nukkumaan mennessä... Sit hetken päästä himpulalla oli nälkä. 9 aikaan heräs kummityttöni 5v joka oli myös meillä. Pistin likoille telkun päälle ja torkuin ite vielä jonkin aikaa. Kyllä oli eilen väsy eikä ajatus kulkenu yhtää!

Mitähän muuta mun pitikään kirjoittaa....
 
sinttu.
heissan taas monen päivän tauon jälkeen

meillä talo hiljeni taas eilen normaalirytmiin, kun siskon perhe suunnisti täältä saariselälle. jo olikin touhua monta päivää... olihan serkkupojista tuukalle seuraa, mutta toisaalta eivät pojat oikein ymmärtäneet, ettei tuukka vielä osaa leikkiä kovin "hienostuneita" hiekkaleikkejä tms, joten olivat helposti työntämässä tuukkaa pois sotkemasta ja häiritsemästä. onneksi tukkeli osaa pitää puolensa melko tehokkaasti ;o)

käytiin me lasten jazzeillakin yhtenä päivänä, kun menossa oli juuri muskari. arvasin heti mennessä, että katastrofihan siitä tulee, mutta mentiin kumminkin kaverin ja hänen poikansa seuraksi. no, heti kun päästiin sinne lavalle, niin tuukka alkoi juosta ympäri lavaa ihan päättömänä. välillä kävi huutamassa lavan reunalla "MINÄ OLEN TÄÄLLÄÄÄÄ, JABADABADUU" ja jatkoi taas juoksua. soitinkopasta hän nappasi marakassit ja hakkasi niillä rumpuja niin että kumisi. muut lapset istuivat kiltisti lattialla ja napsuttelivat soittimiaan, joten tuukka "hieman" erottui joukosta........ lopulta mä katsoin viisaammaksi napata pojan kainaloon ja laskeutua lavalta (kolmisen metriä maanpinnasta). että tällainen adhd-tapaus meillä kasvaa ;)

koetan vielä kirjoitella paremmalla ajalla. mä toivon jo hartaasti että tuukan hoitopaikka aukeaisi pian, niin arki helpottuisi. työssä käyminen tuukan kanssa vetää hermot liian kireään......
 
VP..
Minkäs ikäisille tuo muskari oli suunnattu? Ja miten rauhallinen tunnelma oltiin onnistuttu luomaan? Ei tartte kyllä olla yhtään huolissaan mistään ylivilkkaudesta, jos parivuotias ei osaa istua paikoillaan... Meillä hyvä musiikki ilmaistaan AINA liikkuen.

Mun piti oikein tarkistaa tuo raivotarjonta-asia ja kyllä vain, Essi oli viikolla 25 pää alaspäin! Välillä tämäkin tököttää pylly pystyssä ja sen todella tuntee. Mutta onneksi ei ole vielä jumahtanut kiinni kallostaan =) Nyt on lomareissun ajan pysynyt hyvin kohdun yläosastossa ja mun olo on ollut helppo, eikä oo juuri supistellutkaan menomatkan jälkeen.

Oli onnistunut reissu, mutta (erityisesti Maca) mentiin taas sellaista vauhtia paikasta toiseen, ettei ohjelmaan mahtunut oikein mitään ylimääräistä. Särkänniemessäkin pyörähdettiin vain eläinpuistossa ja Delfinaariossa, laitteisiin ei olisi ehtinyt. Molemmat yöt oltiin papan ystävillä ja Essi hurmasi yleisönsä 8) Saatiin olla tosi ylpeitä kasvatuksen tuloksista. Neiti on niin hyväntuulinen ja hyväkäytöksinen. "Kiitos, Ei kiitos, Anteeksi, Saisinko, Voisitko..." Eikä kiukkua edes väsyneenä tai nälkäisenä juuri ollenkaan. Yhtä ystävää nähtiin pikaisesti kahvilla ja tavattiin tuore tyttöystäväkin. Tuli vain enemmän ikävä, kun niin nopsaan tavattiin.

Voi hiivatti noita sänkyjuttuja! Meillä alkaa olla kiire totuttaa Essi tavalliseen sänkyyn... Tosin tää tulevakin vauva pääsee mun ja miehen viereen eka kuukausiksi, ellei ole ihan tavaton yöeläjä. Essille oon jo kertonut, että Paketti nukkuu sitten äitin ja isin kanssa, eikä neiti ollut moksiskaan: "Essillä on oma huone." Mitä isommaksi mun maha käy, sitä tärkeämpi pikkuveli on Essille: "Essistä tulee sitten isosisko, kun Paketti syntyy." Haluaa käydä pussailemassa pikkuveljeä eli mun mahaa <3 Toivottavasti vauva on sen verran helppo tapaus, että mulla riittää energiaa Essillekin. Essi oli nimittäin alkuun aika rankka tapaus... mutta ehkä tämän kanssa osaa ottaa muutenkin rennommin ja väsymys PAKOTTAA ajoissa nukkumaan. Parisuhde on onneksi hyvällä mallilla ja kestää muutaman kuukauden "eronkin". Seksielämä ei imetysaikana ollut kovin hehkeää. Toivottavasti miehen hermot kestää taas. Viehän ne lapset toisaalta mehut isästäkin.

Antsukalle roppakaupalla voimia muuttoon! Harmittaa varmasti, kun läheiset jää kauas =/

Huomiseen!
 
sinttu.
no siellä muskarissa tuntui olevan kaikenikäisiä lapsia, oli tuukkaa vanhempia ja sitten noita reilun vuoden ikäisiä. ei tainnut olla kuitenkaan toista tuollaista 2v energiapommia...
tuukkakin on tosi kohtelias ja hyväkäytöksinen esim. ruokailuissa, kiittää aina ja kysyy saako ottaa jotain pöydästä. muuten onkin vallan villi tapaus..

biisivalikoima tuukalla on nyt kasvanut parilla kappaleella, nyt menee muumien ja ihhahhaan lisäksi pienen pieni veturi (alusta loppuun!), pikku kakkosen posti-laulu ja postimies pate ;o) lisäksi tuukka usein lausuu itsekseen hoidossa oppimaansa "kuka saa, kuka saa, lorupussiin kuukistaa, tillintallintompsis"...

täällä sataa. on tainnut sataa koko yön, koska maailma on täynnä vesilätäköitä. täytynee uskaltaa tuukan kanssa tuonne sateeseen vähän happea haukkaamaan, ettei vallan tulla mökkihöperöiksi. kuulemisiin!!
 
Nasu.
Hohhoijaa, täälä ollaan kipeitä ja väsyneitä. Viime yö meni oikeastaan typyn itkiessä ja välillä raivotessa. Tänään käydään näyttämässä varuiksi korvat ja sitten saan ainakin lapun töihin. Tuntuu huijari ololta olla kotona, jos ei ole lappua vaikka lapsi oikeasti onkin sairas. Pari päivää saadaan olla ilman todistusta mutta saan sen nyt samalla reissulla. Yskä kuulostaa aika pahalta ja nenä vuotaa. Itselläkin alkaa tulemaan vähän oireita flunssasta. Nyt neiti haluaa äitin sykkiin joten pitää mennä.
 
*macadamia*
VP: juu, arvasin et oli kiirus aikataulu.

Nasu: paranemisia teille! Äläkä yhtää pode syyllisyyttä ettet oo töissä!

Nyt muistankin mitä mun piti eilen kirjoittaa; jouduin la irottamaan ja pesemään Mimmin rattaiden päällisen (se olikin vähän hankalaa se irroitus ja se selkänoja tuli mukana ->käsinpesu kylppärin lattialla...:/) kun niihin kaatui maitoa. Liekö päällinen vieläkään täysin kuiva... No, anyway, menin siis suihkuun ja samalla pesin sen päällisen, eli mulla meni hieman kauemmin siellä. Sillä välin Mimmi oli pistänyt kummityttöni kanssa ranttaliksi ja olivat murustelleet sipsejä (joita kummitytöllä on aina 'eväänä') pitkin olkkarin lattiaa, Mimmin huonetta ja leluja oli huiskin haiskin ympäriinsä. Hetken siinä neideille mekastin asiasta.. Vanhempi väitti et Mimmi vaan oli sotkenu, heko-heko... No, eipä tuossa sinänsä mitään erikoista ollut.

Että mua rasittaa olla täällä kun ei ole juurikaan tekemistä! Kotona sen sijaan ois vaikka mitä... Perjantai mulla onkin vapaa mut siihen on monta päivää. Just nyt ois hyvä vimma ja vire siivoilla ja puuhailla kotona kun sataakin tolleen mut pah, täällä kökin ja kyllästyn.
 
*macadamia*
Sitä vaan viä et Mimmiin on alkanu kans pureen se et aina ipanan karjuessa 'käskyjään' mulle sanon et pyydä nätisti niin sit osaa sanoa; 'Antaisitko maitoa'. Vauvoista on hillittömän kiinnostunu, erästäkin pikkuista olisi aina nostelemasssa kun silmä välttää.. Mimmi ei osaa mitään lauluja kokonaan vaan vain osia joita sitten yhdistelee sujuvasti... ;-)
 
Satu.
Itä-Suomen reissu tehty ja tämän päiväisistä vieraista "päästy eroon". Kaveri kävi Jennan ikäsen ja pari vuotta vanhemman tyttönsä kanssa kattoos Tomia. Edellisestä näkemisestä oli puoli vuotta, joten leikit ei oikein menny yksiin. Edes kaverin vanhempi tyttö ei enää muistanu Jennaa:(

Reissu meni ihan "kivasti". Mitä ny voi kuvitella ton ikästen kanssa asuntoautossa:) Mulla oli oikein huono omatunto, ku tehtiin niin pitkä reissu. Ei varmaan hyväx Tomille istua tai siis puolix maata turvakaukalossa kolmen päivän ajan yhteensä 1000 km. Mut ku me päätettiin käydä oikein Uukuniemellä asti, mistä miehen mummo on lähtösin. Joutunu muinoin lähteen sieltä evakkoon ja koti on jääny kolme kilsaa rajan väärälle puolelle. Käytiin kattoon Suomen puolelta järven yli sen kotiseutuja. Lisäx käytiin Punkaharjulla Lusto-metsämuseossa, harjualueella ja Kesämaassa. Kesämaa on tommonen tenavien melskaamispaikka. Mut ei meiän tenavien ikäsille. Ainoassa altaassa Jennan jalat ei yltäny pohjaan ja muut jutut oli isommille. Pallomeressäki typy meinas vajota kokonaan pallojen alle. Onnex olin vieressä, että ehin vetämään ajoissa kädestä ylös. Mut pitihän sielä käydä, et tyttö pääsi "uimaan". Se ku ei kaivannu reissulta muuta ku jätskiä ja uimista. Tuumas ekan jätskinsä jälkeen, et nyt lähetään Jennan kotiin. Näköjään valitsin viisaasti, ku vein typyn lämmitettyyn veteen, ettei käyny ku Nasun typyn. Nasun typylle vaan tervehtymisiä!

Voi voi, ku sataa. Mut jes, huomennahan alkaa ne helteet:) Sen ku näkis..

Lauantaina on sitte ne kaverin tytön ristiäiset, missä ollaan kummeja. Kastetilaisuus pidetään kirkossa ja kahvit juodaan niillä kotona. Empä ookka koskaan ollu ristiäisissä kirkossa. Huomenna pitäis ottaa asiax ja käydä ostaas kummilahja.

Empä muista oonko tota lukemisasiaa kommentoinu vielä aikasemmin, mut meillä se on kyl in. Lukea pitää niin yöunille kuin päiväunille mennessä, potalla, Tomia imettäessä ym. Taidan muuten luovuttaa taas pottahommissa. Oiskohan taas kolmisen viikkoa yritetty. Meiän sohva alkaa olla tällä vauhilla entinen mun hermojen rinnalla. Meitsi ku koittaa pitää typyä siis vaipoitta, mut se on pikkusen hankalaa toisen inhotessa pottaa. Eli ei koskaan sano ku on hätä. Mun pitää vaan "kellottaa". Siinä on useemmat pissat tullu meiän "uusille", eli kax vuotta vanhoille, sohville. Kohtahan ne jo haisee siihen malliin, et joudutaan ostaa uudet. Olkoot sitte vaipalla, jos se potta on niin kamala asia. Harmi vaan jos ne helteet alkaa. Olkoot sitte vaikka ulkona ilman vaippaa... Mut nyt pysytään yöt omassa sängyssä. Jotain positiivistaki:)
 
sinttu.
7.5. sinttu&Tuukka (rv 38+4) 3560g/51cm
1kk 4520g/54cm
2kk 5770g/57cm
3kk 6300g/59,2cm
4kk 6930g/63,3cm
5kk 7300g/64,5cm
6kk 7700g/66,6cm
8kk 8230g/70cm
10kk 8570g/71,3cm
1v 8900g/73,5cm
1v2kk 9020g/77,1cm
1v6kk 9820g/80cm
2v 10700g/83cm/hattu 49cm

8.5. Sirppeli ja Emilia (rv38+6) 3110g/50cm
1kk 4140g/53cm
2kk 5000g/57,5cm
3kk 5510g/60cm
4kk 6100g/65cm
5kk 6620g/67,2cm
6kk 7050g/70cm
8kk 7800g/73,9cm
10kk 8150g/74,5cm
1v 9200g/77,5cm
1v5kk 10600g/80cm
1v6kk 10340g/85,4cm
2v 11200g/90,1cm


17.5 Antsukka & Ida(rv41+3) 3560g/52cm
1kk 4835g/55cm
2kk 5505g/58cm
3kk 6250g/61,5cm
4kk 7235g/63,5cm
5kk 7585g/64,5cm
6kk 8165g/66,5cm
8kk 8820g/69cm
10kk 9510g/72cm
1v 10200g/75cm
1v3kk 10885g/79cm
1v6kk 11359g/80,5cm

18.5 Lilli & Mikael (rv41+4) 3950g/53cm, pikkukakkosen la 6.8-08
3vko 4705g/55,5cm
2kk 6025g/61,5cm
3kk 6975g/63cm
4kk 8015g /66 cm
5kk 8500g/ 69cm
6kk 9240g/71cm
8kk 10515g/75,5cm
10kk 11015g/77cm
1v 11355g/80.6cm
1v6kk 12835g/88.1cm
2v 13100g/93 cm

19.5. macadamia & 'matami mimmi' (rv40+2) 4100g/52cm
1kk 4940g/55,5cm
2kk 6540g/59,6cm
3kk 7830g/63,6cm
4kk 8710g/68,5cm
5kk 9500g/69,5cm
6kk 10255g/71cm
8kk 10720g/75cm
10kk 10740g/77,5cm
1v 10960g/79,6cm
1v3kk 11710g/84,3cm
1v6kk 12600g/87cm
2v 13720g/91,5cm py 48,5cm

23.5. Satu & Jenna (rv 39+3) 3790g/50cm, pikkukakkosen la 27.5.2008
1kk 4450g/54cm
2kk 5650g/58,5cm
2,5 kk 6200g/60cm
4kk 7400g/63,5cm
5kk 8100g/65cm
6kk 8700g/67cm
8kk 9550g/70,5cm
9kk 10000g/71,5cm
10kk 10200g/73cm
11,5kk 10260g/76cm
1v 10200g/77cm
1v6kk 12kg/84cm
2v 13kg/87cm

23.5 Nasu1 ja tyty (rv39+4)3275g/48,5cm pikkukakkosen la 17.10.2008
1kk 3920g/53,8cm
2kk 4705g/57cm
3kk 5630g/60,4cm
4kk 5970g/ 61,8cm
5kk 6370g/ 63,2cm
7kk 7095g/ 66,3cm
9kk 8120g /70,5 cm
1v 8290g /73,5 cm
1v6kk 9300g/79,5cm
2v 10320g/84,1cm

26.5 Miia & Theo (rv 41+6) 3925g/53cm, pikkukakkosen la 20.6.08
1kk 5025g/57,9cm
2kk 6270g/61,5cm
3kk 7100g/65,5cm
4kk 8300g/68cm
5kk 9000g/71,5cm
6kk 9900g/73,2cm
8kk 10100g/76,5cm
10kk 10900g/79,2cm
1v 11,430kg/81,5cm
1,5v 12,1kg/87cm
1v11kk 13,5kg/92,5cm

28.5. VP & Essi (rv 40+2) 3620g/50cm, kakkosen la 22.10.2008
1kk 4690g/55cm
2kk 5480g/57,7 cm
3kk 5930g/61,5cm
4kk 6360g/64cm
5kk 6870g/64,9cm
6kk 7015g/ 65,5cm
8kk 7950g/69cm
1v 8515g/73,8cm
1v6kk 10550g/79,8cm
2v 11450g/85,5cm

30.5. Miira & Severi(rv42) 3790g/51cm kakkosen la 30.9.08
1kk 4050g/57cm
2kk 5500g/60cm
3kk 6280g/64cm
4kk 6880g/65cm
5kk 7180g/67,5cm
6kk 7480g/68cm
9kk 8500/72cm
1v6kk 10235g/77,5cm

tää lienee kuitenkin meidän viimeisin "mittalista" ;)
pakko oli käydä kaivelemassa...

mies teki tänään tuukan leikkimökkiin sängyn. huomenna laitetaan sinne patja ja tyynyt yms., niin saa tukkeli siellä pötkötellä jos haluaa...

Sadulle tsemppiä - kyllä se Jenna sen vaipan pois jättää, kun on valmis. pienihän teidän neiti on vielä, joten kiirettä ei ole sen suhteen.
Tuukka pissasi viikonloppuna eka kertaa lattialle - ja vielä vessassa. tuota kertaa lukuunottamatta herra ilmoittaa aina hädästään ja vahinkoja ei ole tullut, ei edes päikkäreillä enää. kovasti poika haluaisi mennä yöunillekin ilman vaippaa, mutta siihen en ole vielä suostunut, vaikka pissan määrä yövaipassa onkin viime aikoina vähentynyt reippaasti.

sillä katastrofaalisella muskarireissulla muuten tavattiin kirjurinluodon kesäasukki "viksu mustavaris", jolle tuukka uskaltautui sanomaan siipipäivää ;o) seuraavana päivänä tuo samainen lintu olikin sitten hirmuisen pelottava, eikä sitä uskallettu mennä lähellekään...

jahas, tarttis kohta mennä kantamaan sohvia autotalliin. saatiin pari sohvaa tuukan isoveljeltä ja nyt tarvis valita, mistä kahdesta luovutaan (kuutta sohvaa ei tähän huusholliin mahdu)...
 
Nasu.
Nyt sitten ollaan kotona vielä torstaikin. Korvat puhtaat ja muutenkaan ei mitään erikoista mutta on tuo sen verran räkäinen että kirjoitti saikkua kunnolla. Ihan kiva mullekin :) Päikkärit tekee terää. Hieman on huono omatunto kun mulla on vielä kahden työkaverin lomatuuraukset sekä omat työt ja nyt ne tekee joku muu, mutta niin olen tehnyt minäkin jo monta viikkoa toisten tuurauksia että nyt on toisten vuoro pärjätä muutama päivä ilman minua.

Satu: kyllä ne vaipat sitten jää pois kun aika on kypsä. Muistat varmaan minun ja Sintun ahdingon vielä hetki sitten mutta sitten kaikki tapahtui lähes yhdessä yössä. Meillä ollaan päiväkuivia mutta aina ei muista ilmoittaa hädästään ajoissa ja vähän saattaa lirahtaa. Viime viikolla meillä oli se pisuvahinko autossa ja jouduttiin peseen koko istuin. En muista kirjoitinko siitä mutta silloinhan samalla reissulla neiti katosi citymarketissa ja minä olin jo hätää kärsimässä, kun tyttöä ei näkynyt. Sieltä toiselta puolelta valtavaa kauppaa sitten löysin neitokaisen. Niin ja vaipoista olin kirjoittamassa että päikyillä on vaippa mutta yleensä se on kuiva. Yöllä kuivempi kuin ennen mutta ei kuiva.

Ajatus vähän pomppii kun ei olla juuri nukuttu. Nyt iltapuurolle jos tuon tinttanan saisi ajoissa nukkuun kun viime yön oikeastaan valvoi kokonaan.
 
VP..
Aletaan olla tasoissa Nasun ja Sintun kanssa =) Meilläkin on vaippa vielä yöllä ja varalta usein myös päikkäreillä. Tänä aamuna yövaippa oli - ihme kyllä - kuiva, mutta nukkumaan mentiinkin vasta puoliltaöin... Essillä on vähän huono tapa kakata housuun, kun ei malta keskeyttää leikkejään. Havahtuu vasta, kun ensimmäinen papana on jo housussa.

Nasun suhtautuminen työhön alkaa kuulostaa terveemmältä =) Varmasti säästyy paremmin lääkekuureilta, kun parantelee tavallisen flunssankin kaikessa rauhassa. Eikä raskaana olevalle mammalle ole mitenkään tavatonta ottaa päikkäreitä. Kyllä minäkin lepään aina kun mahdollista. Meilläkin röhittiin vähän eilen, mutta nyt neiti nukkuu ihan rauhassa, eikä ole valitellut korviaan. Toivon ja rukoilen, että me säästyttäisiin tulehduksilta... Vauvakin tulee, eikä ole yhtään kiva jos Essin vaivat jatkuu, kun vauvakin varmasti vie voimia.

Mulla olis pitkästä aikaa konsertti huomenna... Ja syksyn työt alkaa myös vähän painaa päälle. Eipä mulla onneksi paljoa ole, sen verran että pysyy mieli virkeänä. Jospa miehen työkomennuksestakin alkaisi pikkuhiljaa tipahdella tietoa, kun Eurooppa taas kohta käynnistyy lomien jäljiltä.

Mun olo on ihan nuijittu matkustamisen jäljiltä ja päätäkin meinaa särkeä. Alhainen verenpaine tekee olon vähän heikoksi =/ Alapaineet huitelee alle kuudenkympin, vaikka muilla perheenjäsenillä on aina ollut liian korkeita paineita... Mistähän minut on tehty?! Kirjoitellaanpa huomenna taas lisää. Mulla tuntuu olevan joku kirjoitusripuli, kun olin pari päivää pois linjoilta =D
 
*macadamia*
Mimmi on yökuiva silloin tällöin, vähintään 1-2 yötä / vko. Tänä aamuna huomasin et oli pikku tiraus tullut vaippaan kun imuja oioin. Samalla katoin et mitä sinistä Mimmin pepussa on....kävi illalla pöntöllä ilman 'valtaistuintaan' ja olin laittanu uuden wc-raikastimen josta oli Mimmin kökkiessä tarttunut sitten vähän väriä. Kauheaa myrkkyä se varmaan on eikä meinannut lähteä pois.. Tuli myös yöllä taas viereen ja aamulla herätessäni huomasin et ipana nukkui jalat reunan yli ;-D.

Eilen pirpana myös keksi et sakset on kiva lelu ja teki reiän housuihinsa kun silmä vältti. On hoksannut ajat sitten et voi hakee tuolin ja sillä kiivetä hakemaan mitä haluaa. Tarvii harkita täytyykö laittaa sakset, neulat jne ompelutykötarpeet lukkojen taakse! Mulla itse asiassa on lukollinen kaappi olkkarissa (hirvittävän ruma sellainen mut tarpeen mun ompelurojuille ja ilmaseks saatu...) mut se et järkkäilisin kaiken paikoilleen, oijoi, on niin paljon muutakin tekemistä.

Hyvä et Nasu saa levätä (tai levätä ja levätä ipanan kaa) kotona. Äläkä ny oo noin tunnollinen ku sulla on kerta lapsi kipeenä)

Sinttu: juu, voipi olla etten saanut kaivettua oikeeta listaa. ;)
 
Nasu.
Viime yö meni jo paremmin ja pari kertaa herättiin. Nyt kipeenä on taas hoksinut että tahtoa saa helpommin läpi ja yrittää vaikka mitä. Viime yönä raivosi mulle että haluaa mun tyynyn ja mun paikalle nukkuun. No en uskalla lasta laittaa reunan puolella ja voi tavaton sitä mielen ilmaisua mikä siitä syntyi. Tunnin raivosi vaatien vaikka mitä ja sitten meni hermot. Ärjäisin että nyt käyn juomassa vettä ja kun tulen takas et pihahdakaan vaan rupeat kiltisti nukkumaan. Tulin takas sänkyyn niin toinen kikatteli onnellisena "tulitkin takasi". Säikähti ilmeisesti että lähdin tosissani. Sitten kyllä nukahti ja nukuttiin ainakin viisi tuntia putkeen, kunnes taas vaati jotain mutta nukahti kun hyssyttelin pyllystä ja sit nukuttiin kasiin asti. Mäkin lähden kohta nukkuun mutta pakko alkaa taas totuttamaan neitiä normaali juttuihin eli omaan sänkyyn nukkumiseen ja yksin nukahtamiseen. Piru miten helposti ne oppiikin vaatimaan palveluja ja viereen nukkumisia, hyssytyksiä yms. Meillä ei myöskään enää halua pukea itse tai saati syödä. Typyhän osaa vallan mainiosti pukea kaikki vaatteet jos vain haluaa mutta nykyään ei halua enää tehdä yhtään mitään. Ajattelin ruokailun kanssa kohta ottaa kovan linjan eli jos ei syö niin sitten pöydästä pois. Syöttämään ei ruveta jos itse kerran osaa. Vaateiden kanssa autan mutta yhtään ei temppuilla kun niitä puetaan. Kerran viipotti karkuun kun yritin laittaa vaatteita ja sanoin heipat ja lähdin koiran kanssa kaksin lenkille. Isälleen sitten raivosi kun ei päässyt mukaan mutta ei tarvinnut kahta kertaa pyytää kun tulin takas että laita vaatteet niin mennään ulos.

Eikä mulla enää ole huono omatunto kun on lääkärin lappu kotona olemisesta. Sitä ei vaan viitsisi mennä turhaan hakemaan kun ei pakosti tartte ja sitten on sellainen huijari olo kun ei ole kuin oma sana että lapsi on kipeä. Nyt on jo terveempi ja odottelen josko huomenna olisi sitä hellettä ja mekin voitais nauttia suomen kesästä. Ei varmaan kuitenkaan uimalla ;) On muuten ollut tosi paska kesä ja meidän piha ei ole edistynyt lainkaan kun mies haluaa ensin maalata talon ja tehdä terassin. Joka hemmetin päivä tulee vettä taivaalta ja maalus ei edisty ja sitten ei edisty terassikaan ja pihanlaitto nyt sitten kaikkein vähiten. Ärsyttää!

Sintullahan on sohvia ja vielä vara mistä valita :) Meillä on yksi joka on ihan ok mutta toisaalta haluisin pehmeämmän ja pienemmän ja sitten mies voisi ostaa sen haaveilemansa lepotuolinkin. Nyt tulee liian ahdas olohuone jos sen tuonne kantaa.
 
VP..
Me ostettiin pari vuotta sitten oikea unelmien sohva ja ollaan edelleen supertyytyväisiä. Ei kiitos meille jättiläisille mitään pehmeää! Selkä hajoaa.

On se kesä ensi vuonnakin. Ja Nasulla paljon pitemmät vapaat. On ihanan levollinen olo, kun töitä on tosissaan vasta 1,5 vuoden päästä... Ja sittenkin alkaa todennäköisesti tosi pehmeästi, eli 3x 75min opetusta/vko. Eiköhän tuon juuri jaksa ;) Tietty jos ulkomaankomennus venyy, niin sitten venyy mun perhevapaatkin. Eikä kyllä haittaa yhtään! Toimeentulo on kuitenkin turvattu miehen palkalla.

Mies tuolla lukee Essin kanssa ja mun pitäis pikkuhiljaa vääntäytyä töihin. Ääh! Onneksi huomiselta alkaa taas reilun viikon putki vapaata =) Sitten pari päivää töitä ja sitten taas pitkät vapaat. Mies tosi lähtee töihin, eli oon Essi-vastuussa, mutta kyllä tämä silti lomalta tuntuu. Jospa elokuulle tulis vielä ne helteetkin...

Hiphei ja hoplaa! Pyykkikone tekee töitä ja minä kipaisen käymään koululla ja sitten illaksi musisoimaan =) Kivaa päivää kaikille!
 
*macadamia*
Kiitos Nasulle kuvista! Ihana höpönpöppänä teillä. Voin vain kuvitella millainen se teidän pimpula oikein on, aina niin veikeät ilmeetkin ;-D. Ollaan muuten menossa sinne teillepäin sukulaisiin tossa elokuun alussa muttei taida onnistua teitä nähä ku mennään vaan 1-2 yöks ja vanha mummo eli mun mummo tulee mukaan. Mut päästään sentään kattoon yhtä pikkistä vauvaa <3. (jolle mun pitäis tehä vaippoja ja oonki tehny mut ne ei oo ihan onnistunu,argh)

Aijoo, mua niin huvittaa VP teidän Paketti -nimitys. Varsin hulvaton 'tekonimi'. ;-)

Mää en tiä ny oikein mitä tekisin Mimmin nukkumisasian kanssa. Kun toisaalta 'luolaäiti' minussa sanoo et anna sen nukkua vieressä ja toisaalta taas haluisin et neiti alkais nukahtaan itte omaan sänkyynsä ja ajoissa et sais ite vähä hengähtää illalla. No, saanhan mä hengähdettyä -niinkuin tein eilenkin- et havahdun kimulin vierestä siinä vähä ennen kymppiä et jaa, mun piti jotain tehäki = nyt on väsy...
 
VP..
Kiitos Nasulle!

Eipä olla itse keksitty nimeä pikkuveljelle =D Voin kyllä lämpimästi suositella lapsen siirtämistä omaan sänkyyn. Meillä alkoi kuin uusi elämä, kun Essi muutti omaan huoneeseen toukokuussa. Nyt nautitaan nämä viimeiset kuukaudet ennen Paketin syntymää. Ihmeen hyvin saan nukuttua viime raskauteen verrattuna. Varmaan osittain siksi, että kaikki kolotukset, supparit ja vessareissut tuntuu ihan luonnolliselta. Enkä Essin kanssa touhuillessa ehdi juuri kiinnittää huomiotakaan omaan itseeni. Nyt ei kyllä ole muutamaan päivään juuri supistellut. Tänään tais tulla yksi?

Säästyin yhdeltä ärsyttävältä mutkalta, kun täällä omalla työmaalla sain tekniikan pelaamaan kuin unelma =) Nyt ehtii vähän reenatakin ja sitten kotiin kittaamaan miehen kanssa kahvia. Nautin täysillä kotipuuhailusta, vaikka päänsärky vähän hidastaakin menoa.

Nyt nämä nakit pianolle tän näppiksen sijaan! Kirjoittelen taas huomenna lisää.
 
*Lilli**
Kiitos Nasu ihanista kuvista!

Muakin nauratti aika kovasti tuo Tuukan temppuilu, samoin VP:n vauvan työnimi Paketti :D

Kiva kuulla että Nasun tyttö ja Tuukkakin jatkavat pottailua mallikkaasti. Niin tekee Miklukin, pissavahinkoa en edes muista koska olisi viimeeksi tapahtunut. Kakkavahinko tapahtui silloin kun oltiin mahataudissa kaikki, Miklulle tuli ripulit housuun vaikka juuri oli pottaan kauheat vellit tehnyt. Hän säikähti tuota housuun kakkaamista aika lailla, mutta pian alkoi naurattamaan kun hän katseli kun äiti siivosi kakkaa lattialta :D
Hienosti Miklu osaa hätänsä ilmoittaa, silloin tällöin kysynkin häneltä pitääkö mennä potalle mutta vastaus on yleensä 'ei tarvii mennä potalle'.

Miklu on muuten keksinyt minulle uuden nimityksen Iso äiti, mistäköhän johtuu? :DD

Marisin viimeeksi niistä häistä kun en viitsi Miklun kanssa sinne lähteä. No lähdettiinpä kuitenkin, kun kaiken muun lisäksi alkoi kyrsimään jatkuva kotona olo :) Ihan kivaa oli, vaikka Miklun kanssa kahdestaan olinkin suurimman osan ajasta. Tai siis yksin häntä vahdin, kyllähän siellä juttuseuraa oli. Nätisti Miklu oli, söi hirveät määrät ruokaa ja nanna-aski pelasti loppuillan, niin suu korvissa Miklu oli sen saatuaan :)
Niin joo, kirkossa ihmisillä oli hauskaa kun Miklu höpötteli kovaan ääneen kaikenlaista... Mies oli tietysti hääparin kanssa siellä alttarilla ja siitähän Miklu innostui kun isin näki. Hän huuteli sieltä takaa että 'isi seisoo' ja muuta totuuksia :D Hänelle tuli sitten myös mieleen kirkon seinällä olevasta pyöreästä maalauksesta mökillä oleva tikkataulu, sen kun hän näki hän huusi 'isin tikkataulu'! Ja sieltä kirkon katosta kun roikkui se iso risti johon Jeesus oli ristiinnaulittu, Miklu osoitti sitä ja totesi 'isi nukkuu'... Onneksi Miklu tyytyi selitykseeni että ei se taida olla isi....
Tuo tikkataulukommentti varsinkin oli häävieraiden puheenaihe koko illan :)

 
Antsukkal
Käväsen joka ilta kattomassa kuulumiset, mut tuntuu etten jaksa kirjotella.

Tänään me vietiin mansikoita 5kg mummin pakkaseen, josta voidaan sitte talvella ottaa mukaan sillontällöin. Sitte me oltiin vaarilla keräämässä metsämansikoita ja ajamassa ruohoa. Lopuksi käytiin vielä uimarannalla ja ihan siellä vedessä asti. Me ollaan suunnattu uimaan lähes joka kerta, kun aurinko on porotanut. Nyttekin Ida on marissu koko viikon, että uimaan. Mut ei oo paljo tarennu 15 asteessa ja vesisateessa mennä rannalle.

Kuusi työpäivää jäljellä :) ja keittiö pakkaamatta. Loppuviikko meneekin siinä. Lauantaian meillä on läksiäiset..yhden kaverin kotia lainataan ja kutsuttu on kaikki tuttavat sun muut sukulaisista lähtien..mutta harva pääsee. Mutta eikö se niin mee, että pidot paranee, kun väki vähenee.

Jospa menisi kuikuilemaan mahtuuko tuonne suihkun puolelle jo..
 

Yhteistyössä