** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Täälläkin sairaalakassi odottaa pakkaamista. Jos kävis joku päivä ostamassa jonkun kirjan (tiedä sitten kykeneekö sitä lukemaan :D ) ja muita tarvikkeita. Samalla pitäis kai ostaa ekat vaipatkin.

Kävin neuvolassa ja sain ajan äippäpolille. Sikiö on poikittain perätilassa.

Pitänee jatkaa siivoamista, inspiraatio vaan puuttuu. Nykyään ei tosin tarvitse tehdä muutenkaan mitään, hikoilee kuin pieni possu jo muutenkin. :ashamed:

Tikru 34+6
 
Kiitos tsempeistä..Harmittaa vaan kun ite ei oikeen mitään pysty tekemään ja kaikki jää miehen vastuulle...

Sairaalakassista piti kans sen verran kommentoida, että tein listan mitä pakkaan, mutta en voi pakata ku ei sopivaa laukkua :LOL: Mun täytyy ettiä jostain se kassi jonka just haluan, hehehhe :LOL:
Vauvan kotiintulo-vaatteita tossa kattelin ja päätin, että käyn ostamassa sitä varten ihan uudet kuteet ;) Mulla kaikki nuo vauvan vaatteet käytettyjä ja vaikka suurin osa onkin kuin uusia ni haluan siis ihan vain turhuuttani käydä ostamassa uudet. Aattelin varmaa jotkut potkarit ja bodyn, koska tuleva mumma kutonut neulenutun joka laitetaan päällysvaatteeks :) Mutta valitappa tässä sitten rahapulaa ku ite törsään koko ajan olemattomia rahoja, puuh...
 
Heippa hei.
Tänään olis TJ 15 laskettuun aikaan, aika hurjaa. :) Neuvolakortissa tosin taitaa olla virhe. LA on 2.5, niin eikös vaan tänään poksu 38 eikä 37 kuten kortissa väitetään? Sairaalakassi on valmiina ja minä myös!Mulla on vaan semmonen olo, ettei vauvalla ole mikään kiire.
Lukemista oli hyvä olla mukana sairaalassa ainakin viimeksi, kun synnytys kesti pari vuorokautta ja epiduraalin jälkeen pystyi lukemaankin. Ja kyllä avautumisvaiheessa avauduin minä ainakin, miehelle ja kätilöllekkin! :ashamed:
Pää on ihan tyhjä ja unet jääneet johonkin.
Eli palaillaan. :wave:
 
Pikaseen vain, ä-polilla käyty. Kohdunsuu yhdelle sormelle jo auki (sisäsuu siis) ja pari senttiä kaulaa jäljellä. Sitähän se verinen limaklöntti siis meinas, että on paikat alkaneet kypsymään. Vauvalla painoa 2,4 kg, uus kontrolli kahden viikon päästä, jolloin mietitään käynnistysaikaa jo. Takana siis syöksysynnytyksiä (nopein 40min.) jonka vuoksi ei uskalleta antaa luonnollisesti lähtee käynnistymään. Lääkäri käski ottaa ihan levon kannalta, ettei alkais vielä käynnistyyn, kun on tuo raskausdiabetes mukana kuvioissa.

Tsemppiä kaikille mahakkaille ja varsinkin teille, joilla myös remppa/muutto tässä samalla. Meillä kanssa laajennus ja täysremppa menossa, ei tosin aiotakaan saada valmiiksi ennen vauvan syntymää, ei yksinkertaisesti ehditä.
Tammiska 34+1 :heart:
 
Joo, täällä nimenomaan kanssa lonksuu ja raksuu ja poksuu perse ja kaikki lantion luut, häntäluukin kipeä. Alapäätä vihloo ja samoiten sitä alamahaa. Eli kaikenlaista vaivaa löytyy. Myös puutumista ja turvottamista.

En tiedä onko tuo vauva perätilassa vaiko raivotarjonnassa, mutta huomenna terkka varmaan sen varmistaa ja pistää ä-polille lähetteen jos ei oo kääntyny. Toivottavasti olis...
 
Halit kaikille oloonsa kypsyneille ja tuskaileville! Samassa junassa ollaan... Tänään taas ollu menkkajuilimista, poskiontelot on kipeet ja hampaita vihloo hulluna tän flunssan takia :( Yöllä heräilen närästykseen ja pissalle muutaman kerran, tuppaa oleen vähän zombi olo päivisin...

Kävin neuvolassa tänään. Verenpaineet ok, sf-mitta 30 cm ja tipahtanut keskikäyrälle sieltä yläkäyrän yläpuolelta -> kuulemma merkki että vauva on laskeutunut. Ja olihan se, kun th koitti, niin pää oli alhaalla mukavasti. Kysyin piruuttani, että millaseksi arvioi tällä hetkellä koon (kuopuksestahan th tiesi sen erittäin lähelle) ja sieltähän tuli, että 3100 g. Ihan sama, vaikka heittäiskin arvio, mutta nelikilostahan tuo tarkottaa kun painoa kertyy vielä kuukausi ellei taas ylikin, huaah!

Leivoin just kakun, huomenna juhlitaan esikon 4 v synttäreitä :) Hu tulee lapsikavereita, pääsiäisenä sit sukulaiset. Kivaa!

nepula 35+5
 
Harmi, kun niin monella tuntuu olevan vaivaa... :/ Muistan kyllä esikoisesta, kun oli painoa enemmän, oli turvotusta, oli jalkasärkyjä ja suonenvetoja. Ehkä siksi jaksan olla vielä melko positiivisin mielin, kun olo on siihen verrattuna aivan uskomattoman energinen. Tota mahan nostelua kylkeä kääntäessä joudun kyllä minäkin tekemään. Pissalla käyn ehkä kerran yössä ja vaikka heräänkin kuin kello aina 3-4 maissa, nautin silti "pitkistä" unista kun esikoinen ei enää ryömi viereen vaan saan nukkua melko rauhassa. :) Painoa tullut tosiaan nyt noin 15 kg, mutta omat housut (27 tuuman farkut) menee vieläkin päälle, samoin S-koon mekot (joita käytän siis tunikoina); toki ne farkut on niin epämukavat jo, etten niitä enää käytä. Pitää vaan välillä testata. ;) Reisissä ja takamuksessa on kyllä lisärasvaa, mutta pääasiassa rintoihin ja mahaan on kilot onneksi menneet. Ihanaa, ihanaa, kun ei ole sitä turvotusta! :)

Saliohjelmaa uusittiin, tänään taas spinniin. Jaksaa, jaksaa! ;)

Pesin justiinsa ekan satsin vauvanvaatteita - miten hitossa niitä on noin kauheesti kertynyt?! :eek: Siis ihan 56-senttisiä on niin kauhee läjä, ettei mitenkään ehditä käyttää niitä kaikkia! :LOL:

Täytyykin ruveta väsäämään miehen iPodiin biisilistaa synnytystä varten. Kirjaa en välttämättä ota mutta läppäri kyllä satavarmasti! :LOL:

Luomuvaimo 34+0
 
Mä alan kanssa olemaan ihan kypsä juuri sen takia kun ei saa öisin nukuttua. Tunnin välein pakko käydä vessassa ja jalat särkee ihan hulluna. Tosin olen paremmassa kunnossa kuin viidessä muussa raskaudessa juuri tuon liikunnan takia ja tänäänkin kävin tosi rivakan lenkin kun ei tuntunut yhtään pahalta ja päälle vielä 30min joogaa ja saunaa.
Kiloja on tullut 8kg. Ei näy turvotusta onneksi täälläkään,se on ikävää.
Meillä myös remonttia pihalla ja sisällä ja kyllä se hermoa kiristää. Kaksi huonetta odottaa tapettia/maalia ja yksi seinäkin pitäisi rakentaa mutta olen nyt halunnut keskittyä pihahommiin kun noita sisäremppoja saa sitten tehtyä muulloinkin.

Nannaliina 34+3
 
Tervehdys taas!

Mä olen niin laiska ja saamaton, että olen käynyt lueskelemassa kuulumisa, mutta en ole saanut aikaiseksi mitään kirjoittaa.

Oli eilen neuvola ja sain taas miehen mukaan. Ihanaa! Pikkuisella on kaikki oikein loistavasti, mutta äidillä olo on ihan kamala. Verenpaine oli ihan normaali ja sf-mitta 34cm. Pikkusydän pompotteli 136 vauhdilla. Sanoinkin miehelle, että jos on tuohon uskomista, massussa asustaa pikkuruinen poika! Yhden työkaverin kanssa nimittäin juteltiin, että tytöillä on useasti paljon nopeampi syke kun pojilla. No eihän se aina ole ihan niin ;) Mutta koska tuo ukkokulta nyt lähti mukaan, hän ilmoitti, että tulee ensi viikollakin! Mikähän nyt on iskenyt? Vai onkohan nyt vasta tajunnut, että oikeesti siellä on joku ja se joku tulee pian meille asumaan, joten siihen voisi vaikka vähän tutustua ennakkoon. :)

Muuten täällä kans kipuillaan oikein makeasti. Liitoskivut on jotain ihan kamalaa ja välillä tulee muutama kipeä supparikin. Selkää juilii myös aika kovasti. Pikkuruinen siellä saa koko kropan harjoittelemaan h-hetkeä kivuliaasti. Terkkari sanoikin, että koska viikot on näin pitkällä (tänään 36+5) saa pikkuinen jo tulla jos on tullakseen. Mies jo hätääntyi ja vaati kantamaan puhelinta koko ajan mukana, myös vessaan :LOL: Rauhoittelin ja sanoin, että koska olen tehnyt tämän jo kaksi kertaa, tiedän miltä ihan tosihetken supparit tuntuu!!!

Mutta unettomuudesta kärsin minäkin. Sunnuntaina katsottiin niitä hemmetin vaalituloksia yötä myöten ja olin aivan rättiväsy, mutta heräsin taas kolmen aikoihin ihan pirteänä! Samoin eilen meni nukkumaanmeno taas puolilleöin ja herätys kolmen aikaan :headwall:

Siis nyt täytyy ottaa pikkupäikkärit! Palataan!!!!:wave:
 
Pikaiset päivitykset, palailen sitten paremmalla ajalla tarkemmin. Kävin neuvolassa ja ennen sitä olin hyvällä tuulella mutta nyt lähinnä mielessä pieni pelko :( Vauva on nyt kahden viikon aikana kääntynyt (mun huomaamatta) jossain vaiheessa perätilaan... Eli lähete äitipolille missä sitä ilmeisesti ensi viikolla yritetään kääntää ja jos ei onnistu niin sitten suunniteltu sektio. Täytyy sanoa että olen todella pettynyt jos tuohon sektioon joutuu koska koko ajan on ollut mielessä alatiesynnytys. Mutta eipä tälle mitään voi :( Onko teillä kokemuksia käännöistä, onnistuuko ne yleensäkään ja ovatko kivuliaita tai muuten vaarallisia? Leenalla muistaakseni oli edessä?
Kokemuksia odotellen
Nelli ja itsepäinen Kultahippu 34+1
 
Hip hei tännekin pitkästä aikaan!!!!!!!

Oon ollu nii väsyny ja kaikkee, etten oo mitää jaksanu kirjotel, lukenut oon kyl päivittäin teijän juttuja!!!!!

Se ois sit torstaina taas yks ylimääränen lääkärireissu kummien "kohtausten!" takia!!! Viimeks semmonen iski sunnuntaina kesken kauppareissun... ei pysty mitään tekee ku yhteen kohtaan mahast polttaa nii et luulee kuolevans! Ei pysty hengittää ees kunnol, mistää muust puhumattakaan!!! Hiuka noloa oli kaupas puuskuttaa ja yrittää selviytyy... ja koko ajan samalla supisteli nii et ei paljoo taukoja ollu!!! Tämmösii "kohtauksii" nyt kolmisen viikko noin suurin piirteinn tullu... kestää kerrallaan 1-3 tuntii ja missään muus asennos ei pystyis oleen ku selällään maaten!!!!! Että tämmöstä täällä.... Ja joku viel väittää ettei muka raskaus oo sairaus... ;)

Ja edelleen tosiaan supistelee supistelee supistelee.... selkä hajoo ja iskias vaivaa... öisin hikoilen ku pien eläin ja nukkumisest tietookaan!!! :/

Eilen neuvolassa: paineet hyvät, pissa puhdas, hemppa 123 (JEE)!!! ja sf-mitta 31,5!!! Painoo tulee kohisten ja armoton turvotus koko ajan! Nyt jo painoo tullu 14kg :(

mama ja "tahvo" 34+3
 
Tänään käyty neuvolassa ja terkkarille kerroin vähän kaikista raskausoireista ja se sanoi, että tuskin pääsen ihan laskettuun aikaan asti. Voi kuulema syntyä jo parin viikon päästä :O.
Raivotarjonnassa kuitenkin on ja siihen jumiutunut :D.

Oma äitini sanoi, että mun maha on laskeutunu jo ja hänellä kesti siitä enää n. 3 viikkoa synnytykseen.

Syntymäpainoksi arvioi 3,5-3,7 kiloa.

Tiia ja toukka 34+6 :) <3.
 
Nelli79 Mulla ens vkolla myöskin edessä vauvan kääntöyritys jos ei ennen sitä nyt itsekseen käänny. Asento vaihtelee tosin poikkitilasta perätilaan. Muakin pelottaa kääntäminen, eikä sitä auta yhtään ylihysteerinen neuvolanterkka, joka ehdottomasti sitä mieltä, että ei antaisi yrittää sitä, etenkään kun mulla istukka edessä. No, en ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, vauvalla vko aikaa kääntyillä vielä suuntaan jos toiseen. Luin että akupunktiolla ollaan saatu hyvät tulokset kääntämisen suhteen, ja ajattelinkin kysyä sitä vaihtoehtoa kun ensi vkolla menen sairaalaan jos edelleenkin "väärässä" asennossa, meidän sairaalassa kun on synnrillä muutoinkin noita akuhoitoja saatavilla, kenties sitäkin...Kuulemma käntmisen ei kuulu sattua, ja se tehdään hyvin valvotuissa olosuhteissa ammattilasten toimesta, mutta kyllä tosiaan itseänikin asia aikalailla mietityttää. Yksi sektio takana, ja olisin kovasti toivonut kokevani alatie synnytyksen.

Neuvola eilen takana, huoh, painoa tullut + 1 kg/vko(no joo, viimeksi oli tippunut sen kg kahdessa vkossa, ja turvotus ilmestynyt kunnolla tänne, jalat usein kaksinkertaiset :/ )...Vielä ollaan 400 g lähtöpainon alle:D..mutta tuskinpa tällä menolla kauaa. Hb taas laskusuunnassa, 94, vetelen jo sellaisia määriä rautaa, että lisääkkään ei voi, joten toivon vaan, että lähtisi nousuun. Huomenna viimeinen neuvolalääkäri, tosin meillä tulee tk:hon naistentautien erikoislääkäri, koska jonoa kertynyt näistä äitineuvola asiakkaista niin paljon, niin hänelle nyt laitettu kaikki oman alansa asiakkaat. Ihan kiva saada tietää onko näistä vajaa pari vkoa jatkuneista supistuksista ollut mitään vaikutusta mihinkään.

JA & Nöpsy 34+6
 
mama-84: Saako udella missä kohtaa vatsaa kipukohtaukset tuntuu? Tuli vaan mieleen kun itsellä raskausaikana ilmenneet sappikivet aiheuttaa rintojen alle ylävatsalle karseita kipukohtauksia. Jotakuinkin kestoltaan samanlaisia kuin sulla.

No oli mitä oli, kaikki ylimääräinen on näin raskausaikana superärsyttävää! Tsemppiä!
 
Perätilasta, mulla ei siitä ole kokemusta, mutta onko se jotenkin vaarallisempi synnytyksenä, kun en ite oo koskaan edes osannu pelätä koko asiaa? Siis onko itelle tai vauvalle enempi riskejä. Oon meinaan aatellu, että jos mulla ois vauva perätilassa, niin en edes haluais kääntöyritystä vaan synnyttäisin sen alateitse niinpäin.
 
Olen myös lueskellut näitä viestejä vaikka en ole itse paljoa ehtinyt kirjoitella. Kaikki on edelleen hyvin paitsi että tuo rauta-arvo on edelleen 106. Kävi välillä jo alle sadassa kun en uskaltanut syödä rautaa. Pistän joka ilta Klexanea ja jotenkin pelkäsin että rauta nostaisi liikaa arvoja. No eipä ole nostanut :D
Kävin tänään neuvolalääkärillä joka sanoi että kohdunsuu? vaimikäseoli on pienentynyt 3cmstä 1,5cmiin ja pehmentynyt... Luin jostain että se voisi ennakoida aikaisempaa synnytystä? Ainakin kiellettiin nostelut ja hypyt :D Tosin aloitin tänään ikkunanpesut kun ajattelin ettei sitten jää...
Onko teillä kokemusta noista mitoista, vai onko se ihan normaalia tässä vaiheessa? Painoarvioksi sain jo viime viikolla noin 3 kiloa...

rikupi ja Matias 35+2
 
Vauvan asennosta mullakin oli vauva vielä rv35-36 ties miten, mutta viimisellä lääkärikäynnillä tasan rv37 oli vauva sitten asettunut pää alaspäin. Älkää vielä siis "luopuko toivosta" tms, mul oli esikoisestakin sama juttu. Joidenkin masussa on vaan tilaa kääntyillä ja mulla ainakin on ollu molemmissa hyvin lapsivettä.

( .) Neuvola oli eilen, painoa tullut nyt 15kg.. lääh, puuh. Olisin toivonu että tuohon jää, mut taitaapa sitä vielä tulla. Vauva alhaalla muttei kiinnittynyt, sf-mittakin noussut nyt 36cm niinkuin ensimmäisessäkin. Siitä sitten laski 33cm eli maha lösähti alas ja vauva syntyi vähän yli viikon päästä. Varmaankin syntyy vasta vapun jälkeen, tuli sellanen olo.. Jotenkin tää menee niin samalla kaavalla kun ekakin. Noi mitatkin. On kyllä aikalailla tuskanen olo.

- N ja Kaino 38+4
 
Ja82 "kiva" kuulla että on kohtalotovereita. En tiedä miksi pelästyin tuosta perätilatuomiosta niin paljon ja tuntuu että nyt kun illalla olen oikein paneutunut asiaan googlettamalla ikävämpiä tarinoita niin pelko ei todellakaan ole haihtunut vaan lisääntynyt. Kiitos Nöösi tsemppauksesta, toivotaan että täälläkin kääntyisi itsestään. Ehdin jo kokeilla jotain kotikonstia kääntymiseen eli jotain jalat ylös seinää vasten ja siinä oleilua, no ei tepsinyt :D

Nepula, googlettamisen perusteella ensisynnyttäjille ei suositella perätilasynnytystä ja jos menee yli 4kg painoarvio niin olisi automaattisesti sektio. Synnytykseen liittyy enemmän riskejä kuin normaaliin rt-synnytykseen mutta en ole niistä sen kummemmin lukenut koska ajattelin että se on sektio sitten mulla anyway. Ja ennen päätöstä pääsee ilmeisesti magneettikuviin missä katsotaan voiko lapsi mahtua perätilassa lantiosta.

Neuvolasta muuten niin sf-mitta oli hypännyt tuon perätilaan kääntymisen takia 28-->34cm ja ei ihme että on tuntunut tässä viime päivinä jotenkin tukalammalta olo ja närästystä on ollut myös. Miten muuten toi painon lisäys yleensä lasketaan kun puhutaan kiloista mitä on raskauden aikana tullut? Mä painoin 52kg ennen raskautta, 54 ekalla neuvolakäynnillä ja nyt on mittarissa 64kg. Neuvolatätsy puhui että 10kg:n lisäys on ihan normaalia niin siitä ajattelin että laskeeko ne sen aina tuosta ekasta neuvolakäynnin painosta?

Nöösi sulla taitaa olla jo pian aika lähellä h-hetket :) Jännittääkö erityisemmin?

Mama84, inhottavan kuuloisia noi sun kipukohtaukset, toivottavasti menevät ohi!

Kävin tänään etsimässä juhlavaatteita serkun kihlajaisiin ja voi elämä kun turhautti :D En meinannut millään tajuta että en voi katsoa ja kokeilla niitä mekkoja mitä "normaalisti" katselisin vaan pitää joko ottaa isompia kokoja tai keskittyä äippämallisiin mekkoihin. Muutaman kaupan sovituskoppipettymysten jälkeen lopetin niitten normaalityylin vaatteiden kokeilun... Lopulta sitten ostin kaksi mekkoa kokoa 42 (yleensä koko 36!) ja katson niistä fiksailemalla jomman kumman kekkereihin. Nyt osaa kyllä arvostaa millaista elämä oli ennen kun vaatteet sopi helposti päälle, vaikka silloinkin taisi joskus tuntua että ei löydä mitään hyvää kaupoista mutta silloin ei tiennyt että näinkin pahoja vaikeuksia voisi olla ;)

Nelli ja Kultahippu 34+1
 
Hellurei ja hellät tunteet..Tänne on iskenyt ihan hirvee turvotus..Siis sormet ja jalat ja varpaat, äääk! Torstaina täytyy kyllä neuvolassa muistaa sanoa..Mutta saan kyllä ihan itteeni syyttää. Kun todettiin se rd-niin meni monta viikkoa tiukalla ruokavaliolla, mutta sit sokerit tasapainottu ja mun paino ei oo noussu ni olen alkanu lipsuilemaan ja nyt sit on ihan kokonaa repsahtanu tää mun syöminen..Aaaarg...Ei oo enää ollu karppaamisesta tietoakaan..Ja ne herkut, ne herkut...jädeen olen ihan koukussa. Voi että mua ottaa päähän.
Ja äiti tuli tuomaan peräkärryjä ja ehotti heseä ni enhän mä mitää salaattia ottanut vaan kana-aterian...
Siis ihan itteeni saan syyttää mutta kui voi olla näin vaikeeta taas ottaa itteää niskasta kiinni..Varsinkin ku raskauden jälkeen pakko alkaa muutenkin tiputtaa kiloja ku niitä ihan liikaa. Painoa ei onneks ollu tullu viimeks kun sen 7kg, mutta torstaina saa taas uuden lukeman..Ja se stessaa..Mut kyllä nää turvotuksetkin ärsyttä ihan hirveesti..Kamalan näköstä ja jotkut kengät saa runnoa jalkaansa..
Semmosia, nyt nati nati.
 
Heippa!
Neukkukäynti oli eilen ja kaikki ok, tai no proteiinit oli yhellä plussalla mutta tod.näkösesti johtuu valkkarista. Sf-mitta ei ollu kasvanu yhtään edellisestä, oli vaan 31cm. Maha onkin tipahtanu alas.

Mutta mutta, uutta vaivaa pukkaa tänne nimittäin peräpukama!Ihan pirun kipiä ja rasittava vaiva! Toivottavasti lähtee pian pois, kauhia paine muutenki kävellessä.

Sitten tämänhetkisiä olotiloja: tässä on nyt reilu puoli tuntia poltellu epämääräsesti ja kovetellu mahaa, ihan posket on punasena ja tässä kovasti koitan muistella tältäkö se sitten tuntuu x 100 ku ollaan tositoimissa :whistle: Vaan tosiaan oikeen mikään asento ei oo nyt hyvä, vauvaki kauhiana myllää tuolla ja itellä tuntuu että alamaha räjähtää..täytyy koittaa saada muuta ajateltavaa,tätäkö se nyt on loppuviikot :headwall:

Diipeli ja kultapieni 35+0 POKS!:heart:
 
Olipas muuten lähtö lähellä viimeyönä!!!! Siis nuo supistukset äity niin pahaksi että täällä kieriskelin miten päin sattuu ja yritin olla suihkussa ym. ja mietin jo että mihin ihmeeseen me poika viiään ku ei oo vielä ollu kenenkään kans ees puhetta :confused: No sitten nakkasin gramman parasetamolia nassuun ja pakotin itteni "nukkumaan" ku ajattelin että en millään jaksa alkaa synnyttään jos en ees vähän ehi torkahtaa, siittä se sitten pikkuhiljaa loiveni ja loiveni ja näköjään oon nukahtanu. Nyt on ihan semmonen hölmö olo että näinkö unta vai mitä ku se kipu oli jo ihan totista totta, ei mitään pikkukovetteluja, ku se supistusaalto tuli ni tuntu ettei saa henkiä :x

Mutta nyt on taas rauha maassa =) Kunhan ei jokayö ala tällai kypsytteleen.. Mutta viimeyönä taas mietin että mihin sitä on ittensä likoon laittanu,auts!
 
Mulla on yhtä vauvaa yritetty kääntää, ensin rv 37, sitten rv 38. Kummallakaan kerralla ei onnistunut. Vettä oli tosi vähän ja vauvan pylly oli jo niin alhaalla, ettei siksi kuulemma onnistunut. Käännösyritys ei sattunut. Lantio kuvattiin ja todettiin, että tilaa on peppu edelläkin syntyä ja vauva syntyikin sitten rv 39 (painoi 3990gr) Tosin tulikin jalkansa päällä istuen, mutta siitä huolimatta kaikki meni hyvin. Tää ei ollut meidän eka vauva, ensisynnyttäjillä varmaankiin sectio ensisijainen vaihtoehto, jos vauvaa ei saada kääntymään ja tietysti, jos on ahdas lantio, niin silloin ainoa vaihtoehto onkin sectio, kun tuo perätilassa syntyminen vaatii isomman tilan. Siihen perustuu ne riskitkin, että vauva ei sitten mahdukaan tulemaan.

Synnytys tapahtui sillain, että mulle laitettiin sängyn molemmin puolin jalkatuet, jonne jalat nostettiin, ihan kuin jossain gynegologisessa leikkauksessa ja lääkäri avusti vauvan ulos, ei siis kätilö, joka tosin oli paikalla ja oli siellä pari muutakin kätilöä ja neljä kandia, kun ne ei ollut ikinä nähnyt perätilasynnytystä. Arvatkaa vaan, pelästykö mies, kun se tuli paikalle ja sali oli aivan täynnä väkeä.

Yksi vauvoista (tämän perätilavauvan jälkeen syntynyt) on kääntynyt itsekseen, kun tein kuten neuvolantäti neuvoi, eli meni lattialla sohvan viereen selinmakuulle, nostin jalat sohvalle ja takapuolta sitten koholle. Vauvalle tulee näin tilaa kääntyä. Tässä asennossa en pystynyt ees kauaa olemaan, mutta sekin auttoi. Jos kyseessä on joku selvä syy, esim. vauvalla liian lyhyt napanuora tms. niin vauva ei kyllä silloin ala kääntyilemään, ei itsekseen eikä yritettynä.

Nyt pakko lopettaa koneella istuminen, tulee tosi huono olo nykyään, jos istuu kauan paikallaan. Vauva painaa varmaan jotain isoa suonta niin ettei veri pääse kiertään kunnolla.

Tammiska 34+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä