Lokakuun Lutuset *Elokuussa*

Chocolate Box Mäkin oon haaveillu että saisin aikaseks ruveta kutoon. Löytys kotoo tarvikkeetkin, mutta laiskuus. Haluaisin kutoo sellasen toukkapussin, ei ois ees vaikee. Vois olla ihana masuasukille sitten talvi aikaan.
Meillä lääkäri tekee kokoarvion normaalisti siinä vkolla 36-37. Käytössä sillä on sellanen vanha ultra, joten ihan kauheesti en luota. Ainakin yhellä tutulla heitti tulos melko paljon. Esikoisesta en ees muista että oli tehty mitään arvioo, mutta olinkin sillon toisella paikkakunnalla ja mulla oli sellanen venäläinen naislääkäri, joka sykeitten perusteella sano että varmasti tulee poiks, mutta tyttöhän sieltä kuitenkin tuli :D.
Voihan rähmä. Tänään reippaana tyhjäsin yhden kaapin joka pitää siirtää tulokkaan tavaroitten alta pois. No isännän kansa ruvettiin sitä sitten kellariin kantaan, niin kappas oli kellarin toisen puolen lattialla nilkkoihin asti vettä. Voin kertoo, että tuli melkonen hormooni itku siinä tirautettua. Menee sit sekin tila uudelleen remonttiin onneks se ei ollut valmis. HUOmenna soitto vakuutusyhtiöön.....Sillä lailla.
 
ninni12345: toi käsivaiva on tosi ilkeä. Mulla oli kaverilla juuri raskausaikana ja oli ihan pulassa kun oikea käsi.

(.): alkaa näköjään olla synnytys mielessä tai ainakin alitajunnassa. Katsoin toisenlaiset äidit ja siinä naiselle kävi niin, että 6. synnytys olikin tosi hidas vaikka kaikki aiemmat olivat olleet muutaman tunnin helppoja juttua. Mullahan nuo 2 edellistä ovat olleet tosi nopeita ja helppoja, ja olen vähän tuudittautunut siihen uskoon, että niin käy nytkin. Viime yön sitten olen unissani synnyttänyt tyyliin koko yön. Unessa oli vedet menneet (mulla ei todellakaan ikävä ole käynyt niin vaan joka krt jouduttu kalvot puhkaisemaan, kun ei vaan puhkea vaikka täysin auki) ja supistukset eivät alkaneet. Kauhea stressi unessa, että miksei ne ala vaikka kaikkea muka sairaalassa yritetettiin. Aamulla sitten alkoi mietityttämään entistä enemmän, että apua jos sitä tällä krt joutuukin sektioon tai jotain mikä olisi ihan pahin vaihtoehto mun mielestäni tmv. Voisiko joku kääntää kelloa kuukaudella eteenpäin, kiitos!!!
 
Tsaukkista!

Täällä kipujen ja vaivojen kans paininu, ei oo kovinkaa hohdokasta eloa siis nyt just.

Hankinnat on tehty ajat sit mitä on tarviittu, jotain vaatetta oon ostanu mut en montaa. Nyt sit aattelin urakaks ottaa isoäidin neliöistä tehdyt peitot molemmille muksuille omat. =) Koskaan en oo moisra tehny mut kerta se lienee ensimmäinenki, lahjotan sen sit jolleki jos ei oo mieleen. ;) paitsi reppu uupuu, toi mein baby björnin reppu on tosi huono selälle nii manducaa oon täs himoinnu. Oli lastentarvikkeessa 94e ! vinkkinä muilleki jotka kyseistä reppuu on himoinnu, :)

huomenna alkaa äippäloma, vihdoin. Olin pätkän tässä työttömänä kun ei rahallisesti kannattanu jäädä hoitovapaalle ja toisekseen mun mies on ollu isyyslomalla viis viikkoo, ei kai olis hoitovapaat eed onnistunu. Ei tullu työtarjouksia niinku ne meinas kelasta ja työkkäristä et mitäs jos joku kyselee mua töihin! :D Hah, olisin mä voinu mennäki ;P

Viikon päästä synnytystapa arvioon ja siel sit ratkee kentien miten tää toinen pienokainen syntyy... mua vaan jotenki hirvittää ku en oo päässy minkäänlaiseen päätökseen ite asiassa, molemmat tavat pelottaa ihan kuolettavan paljon. :/ mut jospa tää tästä ens viikon aikana sutvaantuis. Nyt oon ollu "lomalla" pienestä ukosta ja isommasta ukkelista, koirien kans siis yksinään kotosalla huomiseen yöhön saakka, sit tulee mies ja sunnuntaina haetaan poju. En uskaltanu jättää lastaki omaks hoidettavaks jos tarviiki lähtee polille tai jotain yhtäkkii näiden kipujen takia nii parempi oli laittaa hoitoon.. Harmi sinänsä mut tekee hyvää taas kaikille. :)

mamma saa vetää pizzaa iha omas rauhassa himas ;) jaksais vaan käydä hakemassa sen pizzan. :D

Huomenna poksuaa 35+0 ! ja äippis. ai kiva kiva. Alkaa tääki raskaushuvi olla loppu pikkuhiljaa, enää tää aika vaan hidastuu tästä. :D mut samase, viikot vähenee! ja tää mamma juhlii.

Jaksuja syksyyn ja loppu metreille! Uusäipälle voimia koitokseen ja tulevaan myös! Ei varmasti oo helppoo kolmen vauvan kans! :hug: :heart: :flower: mä jään odottelee kuulumisia vauva elämästä kolmen pienen kanssa, kiinnostaa kovin. :)

Addoda ja Snadi 34+5 ! :flower: :kiss:
 
Heipat kaikille,

Aika loppusuoralla ollaan kaikki. Kesä ohi ja syksy aluillaan. Vaivoja tuntuu olevan muillakin enemmän tai vähemmän. Voimia!
Minä olen edelleen hissukseen ottanut ja aina tarvittaessa levännyt. Ylihuomenna tulee 34 viikkoa täyteen. Ei enää estellä jos on syntyäkseen. Kanavaa on jäljellä 1,3 cm ja kohdunsuu kiinni. Maanantaina painoarvio vauvalla 2, kg. Vastasi viikkoja hyvin!
 
Aika tuntuu nyt kuluvan aika vauhdikkaasti. Eipä laskettuun aikaan ole enää paljoakaan! Rv 35+2 tänään. Huh.

Kovasti vaihtelevia käytäntöjä sairauslomien suhteen, selvästi. Itse olen kyllä ollut onnekas, etten ole tarvinnut. Ja nyt olen jo äitiysvapaallakin. Vaikka kovasti tässä töitä vielä on: kyntötyöt pellolla ja sadonkorjuuta puutarhassa, ja parina päivänä käyn ihan palkkatöissäkin vielä ä-vapaasta huolimatta.

Kävin ylimääräisessä labrassa reilu viikko sitten. Mainitsin kutinasta (jalat, kädet, vatsa), ja neuvola skarppina tahtoi rajata raskaushepatoosin pois laskuista. Ei onneksi ollut. Mikä lie allergia tuon kutinan takana, onneksi ei ole jatkuvaa.

Käytiin puolison kanssa synnytysvalmennuksessakin. Ihan asiallinen tiedonjakotilaisuus, kertoivat synnytyssairaalan käytännöistä ja synnytyksen kulusta. Minua alkoi jotenkin hermostuttamaan ei niinkään synnytys vaan lapsen hoito sairaalassa ollessa. Enhän minä osaa edes lasta pidellä. Pitääkö vauvalle tuoda vaatteita paljonkin mukana? Mitä vaatteita (tarvitseeko lokakuulla miten lämmintä? ulkohaalarin?)? Mitä pitää osata: imettää, pestä, vaihtaa vaippa...? Argh, olisi kai pitänyt kysellä enemmän.
 
Kasenja: periaatteessa et tarvisi sairaalassa, kun vaan ne millä kotiin lähdet, mutta... Mä olen aina vauvalla käyttänyt omia, ensimmäisinä päivinä tulee otettua vauvasta kuitenkin tosi paljon kuvia, niin on kiva, että on näteissä ns oman näköisissä vaatteissa. Yksi mitä kanssa ei musta sairaalassa ole, niin ne pikkupussukat käsiin mitä vastasyntyneenä käytetään, kun ei kynsiä saa aluksi leikata ja helposti raapivat sitten omat kasvonsa ja äidin tissin imetyspuuhissa. Kyllä ne sairaalassa auttavat, jos pyydät. Itselle ja miehellä vauvojen hoito on ollut niin tuttua ettei apua ole kaivannut, mutta kannattaa vaan pyytää, jos tuntuu että tarvitsee. Esimerkiksi imetysasentojen kanssa, omien ja vauvan. Muuten sulla on hartiat tosi jumissa alkuun, kun kropan asento muuttuu mahan kadottua ja imetyksen alettua. Ja nännit voi tulla tosi kipeäksi, jos vauvalla väärä imemisote. Mietit tuota haalari asiaa: on hankala tietää kuinka kylmää/kuumaa tulee olemaan vauvan synnyttyä. Yksi mikä on tosi kätevä, on hankkia turvakaukaloon ns fleece-pussi eli tulee kaukalon pohjalle, vyöt siitä läpi ja vauva vaan siihen. Sitä on sitten helppo pitää auki/kiinni riippuen lämpötilasta eikä mene hukkaan koon puolesta kun voi käyttää koko kaukalon käyttöajan. Toppapussukka turvakaukaloon talvivauvalla musta ihan paras, autoon mentäessä vaan kiinni ja auton lämmettyä voi aukaista vetoketjua, sama kauppaan/kotiin saapuessa niin ei vauva turhaan herää kuumaan/kylmään/riisumiseen ym.

(.) valmistautuminen imetykseen pitäisi aloittaa. Lansinohia saa sairaalasta, kun ne nännit tulee kipeäksi, mutta viimeksi aloitin kotona aamuin illoin rasvauksen pari viikkoa ennen synnytystä ja nännit vahvistui niin paljon ettei tullut kipeäksi/mennyt rikki ollenkaan.
 
Kaikki tarvittava neuvotaan sairaalassa ja sen jälkeen neuvolassa, älä stressaa. Katso vain että saatte rauhassa opetella ja ettei koko ajan ole huoneessa vieraita häiritsemässä. Täällä on ainakin tullut tunnin vierailuajat nimenomaan tämän takia. Esikoinen syntyi helmikuussa, häneltä on tallella 56 fleecepuku ja toppahaalari, katson sitten minkälainen talvi tulee ja haen kirpparilta/ kaupasta mitä tarvii. Ja se ei haittaa jos sairaalaan ei muista ottaa kaikkea, jos kyseessä on ensimmäinen lapsi, olette luultavasti ainakin pari päivää siellä ja mies voi hakea puuttuvat tavarat. Me mentiin esikoisen kanssa suoraan sairaalasta paikalliseen Prismaan hakemaan hoitoalusta, vaippoja ja muuta. En halunnut kaikkea kotiin valmiiksi, mitä jos jotain olisikin sattunut? Ja synnytys käynnistyi viimeksi 37+4 ja tyttö suostui tulemaan ulos 38+3....
 
Riks rak 35+0 viel hetken aikaa. Ja eka äippäloma päivä takana. :) ja viimonen ns oma vapaa, mies tullee yön aikana kotio ja laps haetaan huomenna. :) ihana saada koko kööri kasaan taas. :) ens viikolla mennäänki sit joka suuntaan... Neljälle päivälle menoa tai viidelle. Onneks viikonloppu rauhotellaa koti oloihin ku arkeen paluu on sit seuraavalla viikolla ku miekkosel alkaa työt taas vähäks aikaa ennen uusia isi vapait. :)
Kasenja: sitä lansinohia ei oo joka sairaalassa, ainaki meil oli jotai weledan tissi rasvaa ja soli iha huonoo ja sai vauvanki hylkii tissii. Rohkeesti vaan pyydät apuja siellä. :) ei kukaan voi olettaa et osaat kaiken
Jo heti, vaikka se äiti ote tuli mulle yks kaks ku vaan tajusin et Tunnin nostelu ja imetys sai mut tuntemaan itteni jO äidiks ja taitavaks senmoseksi. Kaikilla lienee olevan se tatsi tohon lasten hoitoon verissä. :)

Addo ja snadi
 
Ihanaa, kun ensimmäisillä alkaa jo äitiyslomat! Itsellä vielä pitäisi käydä 10 päivää töissä..

Meille tuli eilen tuplarattaat, ostin carenan double swingit. Pitkään olen niitä etsinyt ja lopulta sellaiset tuli myyntiin vähän yli 100 km päähän. Parilla kympillä saatiin niille kotiinkuljetus, oli huippu myyjät. Rattaissa oli mukana vauvalle kova koppa. Hyvältä vaikuttavat, just ja just mahtuivat sisälle ulko-ovesta. Onhan ne tosi ison tuntuiset yksösrattaiden jälkeen, mutta jospa niihin tottuisi!

Ostin tällä viikolla nettikirppikseltä h&m:n toppapussin kokoa 50/56. Jospa se nyt jonkin aikaa mahtuisi. Vielä pitäisi ostaa joku talvihattu ja tumppuja. Sittempä meillä olisi kaikki tarvittava kasassa! Tosin meinasin eilen seota h&m:llä ja lindexillä, kun siellä olisi ollut kaikkea pientä ja söpöä :D

Hain tällä viikolla esikoiselle leikkikouluun paikkaa, se olisi 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerta. Saa nähä miten sinne on jonoa, että pääseekö ollenkaan. Seurakunnalla olisi kerhoa 1 1/2 tuntia viikossa. Näihinhän pääsee vasta, kun on kolme vuotias eli meillä ensi vuoden alusta.

Tuulia84 ja rv 33+1
 
no niin, äitiysloma alkoi täälläkin, ihana fiilis! Nyt vain pesemään vaatteita, siivoilemaan kaappeihin tilaa ym. Vaatekartoitus täytyy tehdä samalla. Olen saanut ihan pikkuisia vaatteita melko paljon, joten olen yrittänyt pitää itseni kurissa lastenvaateosastoilla :) Toki joitakin ihanuuksia on täytynyt ostaa! Te joilla jo useampi lapsi niin oletteko tilanneet vaatteita netistä? Jos niin mistä? Mä tilasin muutaman mekon ja vauvaviltin Gap:n nettikaupasta kun siellä oli kesäale.

Cubula 34+5
 
Kasenja jonkinlainen fleece voisi olla hyvä. Mä tilasin Reiman newborn-malliston Oulu-makuupussin. Kantsii hommata sellainen, jossa hihansuut saa käännettyä tumpuiksi. Niin, ja hatun tarviit lokakuussa.
Vauvaa ei tarvii osata hoitaa sairaalassa, kyllä ne opettaa miten vauvaa pidellään etc. Ja sitten tekemällä oppii. Kun vauva kiljuu tai kakkaa, ei siinä auta kuin toimia :).
Cubula mä tykkään paljon mm. Alexandalexa.com, marksandspencer.com, blaa.fi ja fi.babyshop.com.

Omaa napaa. Täällä taas osastolla. Tulin jo eilen, vaikka sektio on vasta ylihuomenna. Supistukset ovat alkaneet kipeytyä niin, etten enää uskaltanut olla kotona, kun kohdunsuukin on 3cm auki. Täältä sitten lähdetään seuraavan kerran ulos vasta, kun vauvat ovat syntyneet. Ihanaa, että tää reilu 4kkn vuodelepohelvetti on kohta ohi!

Uusiäippä ja jäbät x3 34+1
 
Isosti tsemppiä uusiäippä ylihuomiselle! :heart: Hurjaa, että niin näitä vauvoja alkaa syntyä!

Itselläkin ollut paljon synnytys mielessä. Ihan malttamattomana odottaa jo, vaikka saisi se täysiaikaisuus koittaa ensin. Sen jälkeen oon kyllä valmis synnyttämään mikä päivä tahansa!
Eilen koko illan tuli tiuhaan supistuksia, mutta suurin osa kivuttomia, vaikkakin ikävän tuntuisia. Joukossa oli kipeitä ja polttelevia, mutta en jaksa uskoa niidenkään olevan merkki yhtään mistään. Eiköhän tää kaveri ole itsepäinen ja synny vasta lokakuun puolivälissä. :kieh:

senya ja vili 35+4
 
Täällä kanssa synnytys pyörii mielessä. Syyskuun 16 selviää onko kaveri vielä perätilassa ja viime synnytyksestä jäi niin pahat pelot että sektio on ollut mielessä enemmän. Kaikki puhuu miten toinen tulee nopeasti. Ottaako riski että tällä kertaa lääkitys saadaan oikein ja homma on nopeasti ohi vai vaatia sektio? Mitä jos käy pahin mahdollinen ja taas valvon kipujen kanssa viikon ja olen niin poikki ja väsynyt että en jaksa hoitaa vauvaa?
 
Kasenja, älä huoli, kyllä se vauvan hoito luonnistuu ja apuja saa tarvittaessa. Ite en ollu paljon vauvoja nähnykään, kun sain esikoisen. Ehkä yhden kerran olin oikesti vaan pitäny pientä vauvaa sylissä :D Kuitenkin, kun sen oman sain, niin sen käsittely ja hoito tuntui luonnistuvan kuin itsestään ja helposti (ja ihmettelin sitä silloin). Toki siellä silloin sairaalassa kaikki näytettiin kädestä pitäen, kun sanoin heti, etten oo ikinä vauvaa hoitanu. On se jossain sisäänrakennettuna se homma kaiketi =)
Mä en oo sairaalaan ottanu vauvalle omia vaatteita. Pyykkiä isossa perheessä muutenkin ihan tarpeeksi, niin osaa nauttia siitä, kun saa siellä pitää lainavaatteita ;) (itellä kans, imetysliivit on ainoita, mitä siellä käytin omia) Tietenkin sitten ne kotiinlähtöä varten olevat vaatteet on isäntä sit ottanu mukaan kun on meitä tullu hakemaan kotiin sieltä. Oon pakannu kassiin kotiin valmiiksi ja kassin turvakaukaloon, niin siitä sitten ollu miehelle helppo napata mukaan :D

Kirpparikierrokselta kotiuduin äsken. Löyty sellanen pieni kaukalopussi, toppaversio. Meillä la onkin vasta lokakuun lopussa, niin voi olla hyvinkin kylmää jo sitten heti. Sit löysin muutamat kestovaipat, mitä voi sitten testailla. Tiedän kyllä, et intoa mulla ei riitä täysin kestoilla ainakaan, mutta jos kotona päivisin sitten välillä niitä käyttelis. Isäntäkin on sanonu, et hän ei sitten tollasia ala laitteleen :LOL: Lisäksi vielä muutama söpö pikku vaate, vaikka tarvetta ei tosiaan olisi ja kivan näköinen imetyspaita. Kaverilta sain samalla reissulla rintapumpun ja äitiyssammarit. Kyllä sitä tavaraa kertyy kaiken aikaa...

Uusiäippä, onnea tulevaan! Alkaa olla kyllä jo tosi lähellä =)


Elli ja Nilleliini 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Uusäippä: onnea ja tsemppiä ylihuomiseen, hurjaa että ensimmäiset vauvat syntyy jo! Onko teille annettu mitään arviota kuinka kauan sairaalassa joudutte olemaan, oletuksella että vauvoilla kaikki hengitys ym pelittää hyvin alusta asti?

Muutama pvä niin meilläkin vauva täysaikainen, mutta aiemmat kaikki syntyneet ihan lasketun ajan tietämissä, joten eiköhän tämäkin. Kärsimättömänä luonteena nämä viimeiset viikot niin tuskaisia odottaa millainen vauva siellä masussa on.
 
Uusäippä78 - tsemppiä! Kyllä jännittää teidän puolesta. Hienosti lapsukaiset pysyneet kohdussa tänne asti, varmaan kaikki menee loppuun asti hyvin nyt sektiossa.

Kiitos kaikille vinkeistä ja kokemuksista sairaalaan tarvittavien vaatteiden yms tarvikkeiden osalta! Pitääkin miehen kanssa katsella valmiiksi valikoima. Ja pitää oikeasti ilmoittaa sitten hoitajille heti, että saavat neuvoa ihan kaiken ensikertalaiselle. Minä nyt kuitenkin vasta muutama vuosi sitten miehen houkuttelemana hyväksyin, että lasta voisi yrittää. Yli 30v ehdin olla varma, ettei minulle lapsia tule, joten en ole ollut yhtään kiinnostunutkaan oppimaan hoidosta mitään. Nyt sitten kohta nelikymppisenä joudun googlaamaan, minkänäköinen vaate on "potkupuku". Mutta eiköhän se käytäntö ja lapsi itse ole aika tehokas opetaja.

Rv 35+4...
 

Yhteistyössä