*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Tammikuussa

Moi kaikille pitkästä aikaa:wave:

Mä olen sairastellut sitte oikein pitemmän kaavan mukaan... :(Eli reilu viikko sitte torstaina alkoi nousta kuume..ja sit perjantaina alkoi todella tukkoinen yskä ja kuumekin huiteli lähempänä 40. Tätä jatkui koko viikonlopun ja vihdoin maanantaina sain raahauduttua aamulla työterveyshuoltoon..Ja sen jälkeen kotiin selvisinkin vasta eilen illalla! Eli keuhkokuumehan mulla oli ja tulehdusarvot oli lähellä 140.
Jouduin sit sairaalaan osastolle...siellä suoraan laskimoon sain antibioottia 5 päivää. Eilen sit tulehdusarvot oli "enää" 75 joten uskalsivat päästää kotiin. Nyt sitte suun kautta antibiottia ja avaavaa lääkettä... Olo on kyllä edelleenkin tosi heikko, hyvä jos jaksaa pöytää pyyhkiä. Kuumetta ei onneks enää ole.
Vauvan tilanne mua tietty huolestutti kovasti ja sainkin äitiyspolilla käydä kontrollissa. Vauveli jaksaa onneksi hyvin ja on kasvanut oikein hyvin=)

No, nyt mennään päivä kerrallaan ja yritetään jaksaa pikkuhiljaa jotai touhuillakin.. Onneks mies on tosi hienosti huolehtinu lapsista ja kodinhoidosta, ei tarvinnu niitä asioita sairaalassa miettiä ollenkaan:heart:

Yritän jossain vaiheessa lukea teidän kirjoitukset, vielä en jaksa niin kauaa istua koneella..
-leena ja mustikka 24+4, kai..
 
Minulla iski eilen kauhea ahdistus meidän perheen toimeentulemisesta, enkä meinaa päästä siitä nyt yli :( . Ollaan suht pienituloisia miehen kanssa ja tulot vähenevät ennestään, kun minun palkkatulot jäävät pois ja tilalle tulee kelan tuet. Ei ole mitään toivoa jäädä vauvan kanssa kotihoidontuelle edes muutamaksi kuukaudeksi, kun se kotihoidon tuki ei kata läheskään puolia minun osuudestani lainanlyhennyksesta jne asumiskuluista. Tuntuu kauhealle antaa niin pieni lapsi päiväkotiin ja mennä töihin. Olenko ihan pöhkö... ? Muissa maissahan nämä tuet eivät ole sitäkään vähää mitä meillä. Olenhan tämän koko ajan vielä tiennyt.... Miten te muut olette järkeilleet teidän raha-asiat, kun lapsi tulee taloon ?
 
Leena77 Jaksamisia ja toivottavasti paranet pian! Varmaan kamalaa, olet ollut todella sairas. Onneksi vauvalla kaikki hyvin, yritä sinä nyt lepäillä:flower:

Sitruunasuu Meillä myös pojan syntyessä oli sama tilanne ja jouduin jäämään hyvin aikaisin sairaslomalle sairauspäivärahalle joka muutti suunnitelmia. Raha-asiat ahdistivat pitkään (oikeastaan aina) ja useita unettomia öitä vietimme miehen kanssa pohtien miten selviämme kaikista menoista. Myöhemmin mies jäi vielä työttömäksi yms ja rahasta on meillä aina ollut pulaa. Oikeastaan vasta nyt olen alkanut relaamaan raha-asioiden takia, olen huomannut että vaikka miten stressaamme, ei se auta tilannetta yhtään kun itse opiskelen ja mies duunari (tosin nyt olen yksin kun päätimme pitää taukoa). Olen huomannut että aina sitä jotenkin pärjää, eikä yksi lapsi kovin paljon kuluta jos laskee hankinnat tarkkaan. Vaipat ehkä suurin menoerä ja korvike jos imetys ei onnistu mutta kaikesta selviää :)
Onkohan mahdollista asuntolainan kanssa tehdä joku järjestely, maksaa hetken vaikka vain korkoja?
Eihän lasta ole pakko päiväkotiin lattaa, pph myös hyvä vaihtoehto varmasti ja onhan se hyvin yleistä että mennään hoitoon jo pienenä. Lapset tottuvat yllättävät hyvin ja varmasti hoitajat tekevät parhaansa ja hoitavat lasta yksilöllisesti iästä johtuen joten tuskin sekään huono vaihtoehto on.
En oikein osaa sanoa mitään, kehotan vain relaamaan ja luottamaan että asiat järjestyvät aina :) Nyt sinun ainakin pitäisi keskittyä vain itseesi ja vauvaan että jaksat :)

Lilya ja murmeli 24+3
 
Sitruunasuu Meillä oli sellainen tilanne kun jäin kaksosista pois töistä että ensinnäkin jouduin jäämään melkein heti kohta raskauden alettua koska minulla oli heitä odottaessa hyperemesis gravidarum alusta asti sinne päälle 20 viikolle asti. Sitten olikin jo alkanut supparit todella ja kaksosistahan jäädään muutenkin saikulle jo "hyvissäajoin". Saikkuajan palkkaa mulle maksoi työnantaja 120pv ja kela samaan aikaan vielä vähän päälle sillä olin tehnyt niin ympäripyöreitä päiviä ja kovaa tienestiä. Sitten kun jäin pelkälle kelan saikkurahalle ennen äippälomaa niin sain kelalta pelkästään sen saman rahan per päivä. Äippäloman ajan sain siitä laskettua korotettua rahaa eli vielä kovempaa rahaa joka totta kai sitten sen jälkeen tipahti suht siihen mitä minun kuukausipalkka olisi ollut töissä.
Eli tuona aikana ei mainittavaa hätää ollut tuloista omalta kohdalta...,mutta mutta. Meillä puuttui kohtalo peliin ja mies sairastui vakavasti ja hän on ollut kohta vuoden poissa töistä ja välillä hänellä ei ole tullut pennin jeniä yhtään mistään. Nyt saa pientä kelan päivärahaa ja mikäli sairausloma maaliskuunlopusta vielä jatkuu niin ei saa enää sitäkään koska ensisijaisuusaika on täynnä.
No, nyt taasen minä en missään nimessä halunnut laittaa kaksosia loppuvuonna hoitoon kun hoitovapaa itseltä loppui vaikka tulot on mitä on. Toisaalta ei minulla ole vakipaikkaakaan mutta hain yhteen paikkaan ja olisin siihen päässyt mutta en vastaanottanut sitä hommaa sitten kuitenkaan kun mietin asiaa tarkemmin. Jäin siis kotihoidontuelle, ja meillä ei maksella mitään kuntalisää tms. Tällä hetkellä saan ansiosidonnaista ja kotihoidontukea (kotihoidontuen määrä vähennetään ansiosidonnaisesta) ja sitten taas huhtikuussa kun alkaa vanhempainvapaa niin alan minäkin saamaan taas paremmin rahaa kun saan samalla perusteella kuin kaksosistakin laskettua päivärahaa. Eli laskin tuossa että noin 1000e enemmän jää minulla sitten käteen kuussa kun "pääsen" taas takas vanhempain vapaalle.
Tiukkaa tekee, talolaina, kahdenauton lainan lyhennykset, sähkölaskut on kovia ja kaikki muu sälä, ja se että pitää kaikki hankkia aina tuplana vaikka käytettyjä koitetaan etsiä ensin aina niin silti rahan meno on kovaa varustehankinnoissa. Siihen päälle pari vanhempaa lasta ja heidän kulut, joskin vanhin asuu siellä omillaan, mutta hänellä taas on niin kova vuokra että ei riitä rahat opintolainasta siitä kuin puoleen aina kuussa niin sinnekin on elämiseen ja asumiseen annettava rahaa. Tuosta olenkin marissut miten epäoikeuden mukaisessa asemassa osa opiskelijoista tosiaan on. Toiset pääsee asuntolaan ja silti saa kaikki tuet yms. toisilla taas ei ole sitä mahdollisuutta koska koululla ei sellaisia ole ja samoilla tuilla on maksettava kallis asuminenkin :/
Osaa seuraavia lapsia vähän neuvoa paremmin opiskelupaikan valinnassa jatkossa paremmin tuossakin asiassa että tarkistetaan että koulunpuolelta löytyy asuntola tai opiskelija-asuntolat muuten mihin pääsis.
Jep, mutta minunkin pointti on että kyllä sitä jotenkin sitten aina kitkuttaa. Ja jos oikein kriisi tulee niin sitten vaan mars pankkiin ja pyytämään että lähtis pelkät korot lyhennykseen. Me ei olla käytetty vielä sitä korttia, kun koitettu ennemmin itse sitten vaikka syödä kynsiä kun alkaa lykkämään lainan maksua.
Mutta saas nähdä sitten kun maaliskuun loppu koittaa että miten miehen käy, voiko hän palata töihin vai ei. Sekin on vähän kaks piippunen juttu. Jos hän palaa töihin, se tietää enemmän rahaa mutta myöskin sitä että minä jään lasten kanssa keskenään ja hänen päivät venyy pitkälle kun työmatkaa on yhteensuuntaan aina se 120km niin jo siinä menee sitä aikaa ajella 240km päivässä kodin ja työpaikan väliä. Eli aamusta lähtee siinä 6 jälkeen ja illalla tulee siinä samoilla paikkeilla takas.

Enie + Tou 25+1
 
Itse olen opiskellut ja jättänyt monta kertaa kesken.
Mies opiskelee, saa kelan tuet + opintolaina ja käy vakituisissa töissä 11e/tuntipalkka. Minä saan tällä hetkellä vaan asumistuen mutta tiistaina menen työvoimatoimistoon ja haen työharjotteluun työmarkkinatuella jonnekkin päiväkotiin tai sitten haen yhelle nuorten taidetyöapajalle 6 viikoksi. Asutaan 81 neliöisessä 600e juuri remontoidussa vuokrakämpässä ja autokaan ei ole mikään uusi, eikä tarvitsekkaan olla, mä tykkään vanhemmista autoista, mutta me ollaan hankkimassa tilavampaa autoa jossa on aika suht pienet kulut myös.
Meillä ei ole nyt muita menoja kuin oikeastaan vuokra, auton verot ja vakuutukset, sähkölasku, ruokamenot ja vaatetus.
Sitten kun vauva tulee niin menot tietty lisääntyy, mut en mä nyt niin oo sitä mieltä että ne vaipat kauheen kalliita on, koska kuitenkin yhessä säästöpaketissa voi olla vaippoja yli 60 vai mitä niitä nyt olikaa.
Vauvalle ollaan ostettu lähinnä kirppareilta kaikkea, pinnasänky saatiin käytettynä (ollut minulla, siskollani, serkullani ja äitilläni). Vaunut ja turvakaukalo tulee olemaan ne kalleimmat hankinnat meille, mutta vaunutkin saatiin 460€ hintaan (teutonian timmyt) ja siihen sisältyy sadesuoja ja kantokoppakin. Saatiin 2010 vuoden hinnastolla ja haetaan ne helmikuussa. Turvakaukalo, Gracon Logico S, 179€ jalustan kanssa motonetistä.
 
Heippa!

Ihanaa, eilen illalla mieskin tunsi ekan kerra liikkeet..Aika myöhään ku viikkoja jo 23+6..

Pistettäiskös tänne listaa, että mitä kaikkea tarvii hankkia esikoista varten tai vauvaa ylipäänsä? Et muistais ostaa kaikki valmiiks =)
 
Me hankittiin esikkoa varten tietty
-vaatteita (50cm olivat pieniä heti synnyttyä),
-vaunut, turvakaukalo, sitteri (meillä osottautui pakolliseksi hankinnaksi),
-pinnis,
-rintareppu (turhis kun vauva ei viihtynyt, tällä kertaa ajattelin kokeilla liinaa tai paremman merkkistä rintareppua sillä helpottais tosi paljon)
-vaippoja valmiiksi mutta ei paljon 2-4kg etteivät jää käyttämättä kuten meillä kävi kun hankittiin liikaa.
-Rintapumppu (meillä normi sähkötön ja kamala homma oli pumpatessa),
-harsoja,
-muovitettua froteeta,
-tuttipulloja ja korviketta varmuuden vuoksi,
-rintakumit myös varmuuden vuoksi,
-tutti tai pari jos haluaa,
-cuplatonta (meillä piti hankkia ilmavaivojen takia mutta hankittiin se tosin vasta jälkikäteen, ei mikään pakollinen tosiaan),
-desinfiointiainetta ja vanulappuja napatynkää varten,
-tumppuja tai pikkuisia sukkia niin että riittää käsiinkin kun pienellä saattaa olla pitkät kynnet eikä saa heti leikata ja mielellään ohuita kesävauvalle,
-kesävauvan ohuita hattuja että helteelläkään ei hikoa sillä korvat tulee suojata,
-hyttysverkko vaunuihin jos ei tule mukana,
-liivinsuojia itselle heti kotiutumiseen ja mahdollisimman suuria vaippamaisia siteitä (niitä kamalimpia ja noloimpia rättejä)
-Kokoa suuremmat imetysliivit kuin mitä yleensä käytät
-Kaalia (Sain tämän vinkin synnärin kätilöltä, itselläni oli ekat päivät rinnat niin arat ja kuumottavat että kaalinlehdet rintsikoissa auttoivat ja helpottavat alkavaa rintatulehdustakin
-rumia pikkareita:D (itse en ollut uusinut alusvaatevarastoa ja kuvittelin että pikkuiset hipsterit riittäisivät mutta minun oli pakko kotiutuessa ottaa käyttöön jotkut rumat ja käytännölliset)

Tässä ekana mieleen tulleet ehdottomat tarpeet vastasyntyneelle, voi olla paljon turhaakin monille enkä sano että tässä olisi kaikki juuri jokaiselle ehdotonta mutta mun oma kokemus siis :)

Lilya ja murmeli 24+3
 
Sitruunasuu meillä oli ja on vähän edelleen huolta kanssa taloudesta. Rankimmassa tilanteessa (lomautukset, sairaslomat, mun kelan tuet) asunnosta maksettiin vaan korkoja, että sellanenkin vaihtoehto kyllä on. Sain sitten kyllä ite myös säästettyä äippärahasta kotihoidontukijaksoa varten jonkin verran, että sille pystyin jäämään. Mutta tosiaan sul on vielä vuosi aikaa äippärahan loppumiseen, älä kauheasti stressaa äläkä sittenkään kun se päättyy. Toki asioita pitää järjestellä, mut ne järjestyvät sitten niin kun on tarkoitus =)

Mitähän meillä pitäis olla vauvaa (toisen lapsen näkökulmasta kait enemmän, osa tarvikkeista jäänyt esikoiselta) varten... hmm..

- vaatteita (50cm olikin tarpeelliset, vauva niin pieni, 56cm piti jopa käydä hankkimassa lisää)
- turvakaukalo
- vaunut/rattaat, mietinnässä vielä riittääkö noi yhden vai pitäiskö olla kaksosten versiot
- kantoliina, esikoiselta jäänyt myös manduca
- pinnis pistetään varmaan sivuvaunuksi
- vaipat, kestoja sekä varmuudeksi paketti pieniä kertiksiä
- lipaston päälle hoitotaso ja joku nopsasti levitettävä hoitoalustasysteemi, että esikoinenkin voi olla mukana touhussa eikä kitisemässä kun ei näe mitä tapahtuu
- kylpyamme + pari pyyhettä
- lakanoita
- pyllypyyhkeitä
- iso (hoito)laukku, pari vaipatettavaa
- harsoja
- desinfointiaine + vanupuikot
- kosteuspyyhkeitä
- kynsisakset
- harja
- varmuudeksi jotain perusrasvaa tai öljyä, lipolotion oli ihan ok
.......katotaan jos joltain tulis jotain vinkkejä lisää :p

Itselle synnytyksen jälkeen :cool:

- isoja siteitä joko synnäriltä tai kaupasta, jos ei muuten niin yöksi
- kestositeitä, hautuu meikäläisellä niin helposti
- muutamat isot alkkarit ja parit kivat uudet piristykseksi (koska itellä levähtää lantio)
- imetysliivejä tai hyviä liivejä muuten vaan
- pari piristävää vaatetta muutenkin
- ummetuksen hoito ennen ja jälkeen synnytyksen
- vähäsen ruokaa pakastimeen (lihapullia, pizzapaloja, kastiketta) ..mies kun ei pahemmin kokkaile ja jos itse ei heti jaksa
.....mul on omalla kohdalla ehkä tärkeintä se, että mieli pysyy suht korkealla. Viimeks kun kävi niin huonosti, että oli henkisestikin raskasta. Huomas kyllä, että kuinka tärkeä se oma kuntokin on vauvan hoidossa ja nyt myös esikoisen. Jospa noi muutamat satsaukset auttais vähän siinäkin.

Varmaan keksis jotain muutakin vielä :D

- N ja Kaino 27+2
 
Leena77 oletpa ollut tosi kipeä, toiv. vointi nyt paranisi ja heikotukset kaikkoasi! Tsemppiä myös kaikille muuten kipuileville!

Täällähän on tosi hyviä tarvikelistoja, kiitos hyvistä vinkeistä! Tässähän alkaa jo miettiä omaa listaa. Mulle ei tule esikoisen ajalta mieleen mieleen montaakaan lisättävää asiaa. Ehkä bepanthen tai vastaava voide (ellei jo ollut mainittu) jos menee rinnat ihan ruvelle imetyksen alussa.. näin ainakin mulla, kun vauvalla huono imuote. Maidonkerääjänkin mies kävi ostamassa heti alussa ja toi mulle sairaalaan, kun imettäessä toisesta rinnasta tuli reippaanlaisesti maitoa. Imetysliivejä olin hankkinut, mutta parit niistä oli auttamattomasti liian pienet kun maito nousi, vaikka kasvuvaraa piti olla. Hoitajakin sairaalassa vähän naureskeli että kannattais hankkia isommat liivit.. muista jo aikaisemmin listatuista rintapumppu (Avent Isis oli mulla) ja tuttipullot osoittautuivat tarpeellisiksi.

Vauvalle olis ehkä ollut tarpeen muutama 50 cm vaate, kun tyttö oli niin siro ettei kaikki isommat vaatteet istuneet hyvin, esim jalat meni koko ajan 62 cm potkupuvun lahkeista vartalo-osan puolelle ihan kippuralle. Olin ostanut myös kuumemittarin ja panadol-suppoja, mutta niitä ei tarvittu pitkään aikaan eikä pientä vauvaa kaiketi lääkitäkkään itse vaan viedään lääkäriin jos kuume tulee. Maitohappobakteeri-tippoja ja cuplatonia sen sijaan hankin ja annoin vauvalle ihan pienenä, mutta en huomannut että ne olis auttanut mahavaivoihin..

ON: liitoskipja ollut jonkun verran, samoin supistuksia ja vihlontoja, muttei mitään häiritseviä. Kysymys: pystyttekö te tekemään vielä ihan kunnon kävelylenkkejä ,tai harrastamaan liikuntaa? Mulla tulee supistuksia ja ikävä paineentunne kun kävelen ja ei oikein lyhyehkötkään kävelylenkit maistuisi, vaikka muuten olis kiva ulkoilla enemmän nyt kun aurinkokin näyttäytyy taas. Esikoisen raskaudessa kävelylenkit kiellettiin rv 29 kun kohdusuu oli pehmeä ja hiukan auki.

Calypso ja muru 24+4
 
Viimeksi muokattu:
Calypso: Mun ei tee enää mieli oikein kävellä, ainakaan pitkään... Heti alkavat supistukset ja olo on ikävä. Eilenkin oli niin nättiä ja kiva kävellä, mutta loppumatkasta piti edetä niin hitaasti, ettei mitään järkeä. Mua ei pahemmin supistele kotosalla, mutta heti alkaa, kun kävelee, ihan minne vain, bussipysäkillekin. Seisominen sen sijaan on ok. Päivän, jolloin on kävellyt paljon, jälkeen tuntuu myös nivusissa tosi epämiellyttävältä. Mulla tää on eka lapsi, niin en tiedä, mikä on supistusten normaali määrä. Mutta itsestä tuntuu siltä, ettei huvita enää tehdä kävelyreissuja. Harmittaa vaan se, että kuinka kunto sitten laskeekaan!!

Kysymys Manducasta! Mikä on paras, vai onko kaikille paikkansa: Manduca, tavallinen rintareppu, kantoliina? Tuntuu, että monet, jotka vaikka huuto.netissä myyvät Manducaa, ovat säilyttäneet sitä lähinnä käyttämättä kaapissa.

MaiMei 25+0 :)
 
Muakin kiinnostaa tuo Manduca! Piti ihan googlata, en ole ennen kuullutkaan mutta vaikuttaa hyvältä.

Kävelylenkit jäivät täällä jo aika aikaisessa vaiheessa suppareiden takia, tämä siis toinen raskaus mulla. Ekalla kerralla supparit olivat selvästi kivuttomampia ja niihin riitti pieni lepäily katupenkeillä välillä. Liitoskivut myös sanovat oman sanansa, pienikin kävely tekee musta ihan linkuttavan kipuilijan :/

Lilya ja murmeli 24+4
 
Manduca (tai muu kantoreppu) on tosi näppärä! Meillä ei ole kyllä jäänyt kaapin perälle =) muoks. Käytämme siis lähinnä pidemmillä matkoilla. Menin esim. esikoinen selässäni lapsimessuille =) Ja joskus käyn postissa tai muita asioita kaupungilla hoitamassa.

Sit meillä on rintareppu. Sillä ei kyllä jaksa kantaa yhtään isompaa lasta. On niin epäergonominen. Meillä se on käytössä lähinnä, jos tarvii laittaa poika lyhyelle matkalle pikaisesti kyytiin. Esim. kun kävelemme autolle ja en ota matkiksia mukaan.

Kantoliina on kans pop! Sitä käytän kyllä yleensä vaan sisällä.. Toivottavasti tähän tulee muutos. Mutta tarkoitan siis, että se on kuin toinen paita päällä. Ei mitään solkia niin kuin Manducassa tai rintarepussa. Tosi mukava käyttää ja saa monella tavalla sidottua.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos noista hankintalistoista, mulla alkaakin olee jo kaikkee aikalailla, jotain juttuja tietty puuttuu vielä. Äitiyspakkauksesta tulee olemaan paljon apua.

Mies tunsi eilen ensimmäiset kunnon liikkeet kun kosketti mun mahaa :). Olin tosi ilonen.
Mulla on kauheita selkävaivoja ja vaikeeta yöllä kääntyä sängyssä, tai paljon raskaampaa kuin normaalisti. Tiistaina on perhevalmennusta ja aiheena: synnytys ja synnytyasennot yms.
Mä meen tiistaina myös käymään kelalla viemässä noi hakemukset ja kyselen vähän juttuja miehen kanssa.

Tiia ja toukka 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Lilya ja Nöösi noista tarvikelistoista, esikoisen odottajalle tuollaiset ovat kullanarvoisia... :)

Liikunnasta, täällä on vielä hyvä tilanne että oma kroppa tuntuu edelleen omalta ja mitään isompia vaivoja ei ole eli pystyn vielä hyvin harrastamaan liikuntaa.

Noista Manduca/rintareppu-vertailuista niin mua myös kiinnostaa että kumpi olisi parempi Manduca vai BabyBjörnin rintareppu? Plussia ja miinuksia? Pitääpäs katsoa huuto.netistä noita käytettyjä, ei viitsisi uutena ostaa kun ovat aika kalliita eli kiitti Maimei vinkistä. Mulla ei muutenkaan ole uutena "pakko saada" muuta kuin vaunut. En tiedä miksi mutta jotenkin vaunut tuntuu sellaiselta että ne on kiva olla uudet :)

Leenalle paranemisia!

Onko kenelläkään kokemuksia rautatabuista mitkä eivät aiheuttaisi ummetusta? Mulle neuvolantäti määräsi alentuneeseen hemoglobiiniin rautamehua mutta sen hinta oli marketissa 15 euroa niin ajattelin että ehkä jotkut tabletit olisi halvempia... Lisäksi neuvolasaldona oli kehotus hieman nostaa verenpainetta, nyt oli 95/52 joka aiheuttaa välillä huimausta eli luvallista salmiakin syöntiä luvassa ;)

Nelli ja Kultahippu 23+0
 
Hei kaikille! Kiva kun löysin tämän ketjun =) Samanlaisia ajatuksia pyörinyt täälläkin ja ei näillä raskausjuttuilla viitsi koko ajan kavereita 'rasittaa'.

Meillä LA 19.5, tosin oikeasti ollaan 4 päivää pidemmällä (myös ultran mukaan) eli taisi just alkaa viikko 25 ja synnyttämään olen menossa Lohjalle ja se taisi olla LS. Sukupuolesta ei tietoa... ensin oli poikaolo, mutta ultrassa ei värkkejä näkynyt ja kätilön veikkaus on 70% varmuudella tyttö ja se sekoittikin sitten kaikki tuntemukset eli siis jää nähtäväksi =)

Meille on tulossa esikoinen, joten kaikki tarvikkeet on hankittava. Eniten mua stressasi vaunut, kun niitäkin on joka lähtöön ja joka hintaluokassa. Yritä nyt sitten siinä valita itselle sopiva kärry. Onneksi vuosi sitten lapsen saanut ystävä jolla on lähtökohtaisesti samat realiteetit (koiraa, maastoa yms) suositteli vaunuja ja viime viikolla meille sitten hankittiin Teutonian vaunut. Huh, ainakin peli on nyt tarvikesaralla avattu ;-)

Maha on aikasta iso ja kiloja on tullut reilu 7kg ja HB on laskenut tuonne 109 tasolle ja säännöllinen raudan syönti nosti sen jopa 110 tasolle. No, eipä ainakaan laskenut. Mullakin kävelylenkit aiheuttaa alamahassa ikävää tunnetta ja itse sanoisin niiden olevan jonkinlaisia supistuksia, mutta neuvolan täti katsoi mua kun hullua kun yritin selittää asiaa ja kysyä onko ne mahdollisesti jotain harjoitussupistuksia... ehkä vain käytin väärää termiä?

Kai tässä sitä synnytystäkin täytyy alkaa ajattelemaan. Ilokseni neuvolassa kerrottiin että siellä järjestetään synnytysvalmennus huhtikuussa. Lisäksi olen menossa 2,5 tunnin 'luomuluennolle' ensi sunnuntaina (ja ihme kyllä mies lupautui juuri tulemaan mukaan...=)). Ei mulla ole mitään aikeita ilman kipulääkkeitä hommaa hoitaa, mutta kiinnostaa myös toinen lähestyminen asiaan ja ehkä siinä samalla oppii jotain.

Miiku 25+0
 
Vaunuista: mä oon kuullu monilta, että ei oo oikein hyvät ne semmoset vaunut missä on pienet kääntyvät pyörät edessä, esim. tuollaiset Vaunula.fi - Lastentarvikkeita suoraan maahantuojalta! tai vaan yks pyörä edessä, ei oo kuulema kovin hyvät talvella ja maastossa, koska ei kulje kunnolla eteenpäin.

Emmaljungan duo edget mä olisin kovasti halunu, mutta ne on niin aivan sairaan kalliit ja sitten ajateltiin myös vaunujen kokoja ja painoa, niin ei päädytty emmoihin.
Päädyttiin noihin Teutonian Timmyihin.
Ne Timmythän on oikeesti kuulema tarkoitettu rattaiksi, mutta kun niissä saa sen selkänojan ihan makuuasentoon niin siihen menee kantokoppa, me otettiin siihen vaunupakettiin mukaan Brion kantokoppa. Sille tuolla Juniorit -liikkeessä nauroivat kun eivät ole siellä Teutonian tehtaalla varmaan tajunneet sitä, että niihin vaunuihin menee vaunukoppa. Monet on tätä yhdistelmää käyttäny ja kehunu paljon, painavat vaan 12 kiloa.
 
leena, tsemppiä sulle ja paranemisia, tiedän tunteen...

Sen verran nousin sängyn pohjalta, että merkkailen olevani hengissä... Aamulla iski TAAS vatsatauti ja kuume, tää ois jo kolmas 2 VIIKON SISÄÄN!! Menin tk:n päivystykseenkin ja huomenna uudestaan, koska labra oli jo kiinni ja nyt selvitetään veri ym kokein kunnolla, mikä mua vaivaa. Aamulla lensi yrjö jo ennen aamupalaa, kuume nousi 12 jälkeen ja on yhä päällä :( Mä oon ihan loppu!!
 
Manduca ja rintareppu ja liina liinalla en tehnyt yhtään mitään. Rintareppu oli tosihyvä kun pienelle vauvalle, mutta manducahan menee tosi isolle lapselle asti. Tosin jos sisällä haluaa kantaa vauvaa lähellä niin minä ainakin käytin rintareppua. manducassa on niin rankat kiinnityshommat että on kuin olisi kattotyöntekijä turvavaljaissa sen kanssa :)
Mutta se on tosiaan ehdottoman hyvä ollut esim. luontopolulla jne...mennessä. Ei sille jokapäivä käyttöä ole ollut mutta on kuitenkin. Ja sitähän voi pitää edessä, takana ja sivussa.
Jälleenmyyntiarvo on myös hyvä. Baby björn rintareppuja saa kirpparilta alta 20e tosi hyvä kuntoisia.

Tiudeliini Minusta emmaljungat ei ole painavia :) Just tuossa viikonloppuna ihmettelin että miten voikaan olla emmaljugan tuplavaunut niin kepeät että ne heittää vaikka yhdellä kädellä auton perään. Puhumattakaan nuista emmaljungista mitkä tälle tulokkaalle on. En kyllä tiedä miten kevyitä markkinoilla on mutta meillä täällä on sellaiset tiet että pitää olla jytäkät vaunut kun mennään kuin pellossa :D
Olen minä toki muitakin vaunuja kokeillut mutta en huomannut kauheasti eroja painoissa. Ehkä Orat oli jotenkin jäykät ja painavat mikä jäi mieleen.

ON: Täällä oli eilen "kivaa". Supistuksia tuli reilun tunnin ajan 5-10min välein ja tosi napakkana välillä niin että tippa oli linssissä kivun kanssa...ja ottaen huomioon ettei ole ihan alin kipukynnys minulla niin ne oli oikeasti kovia. Sitten ne alkoi rauhoittua ja siitä lähtien onkin ollut välillä kohtalaisia supistuksia ja maha, selkä ja alapää kipeänä.
Tänään kävin kaupassa ja se oli virhe teko. Siellä hyllyjen välissä ähisin ja puhisin supistusten kanssa sitten.
Mutta jospa tämä tästä.

Enie + Tou 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Tiudeliini nuo kääntyvät etupyörät voi joissakin malleissa olla hepposta tekoa, esim. juuri tuollaiset parin sadan euron vaunut niin en suosittelis, niillä ei todennäkösesti tee mitään edes siihen asti että saa ratasosan käyttöön. Tai tämä kokemus omalla tuttavallani on. Mutta sitten taas on pienillä etupyörillä hyvinkin ketteriä ja käytännöllisiä vaunuja, vaikka täytyy tunnustaa että itselläkin vähän jännittää noiden Nitrojen kätevyys talvella vaikka tuttava suositteli ja sanoi että hyvin kulkee talvellakin. Mutta meillä ratkaisi tuo vaunujen keveys ja ketteryys :) Ja ilmeisesti sekin vaikuttaa että kuinka pienet ne etupyörät on.

Täälläkin meinaa lenssua pukata, eiku teetä lipittämään :)

Diipeli ja justiina 23+6 :heart: (tekonimi vaihtu :D )
 
Enie: Ne vaunut mitkä me haetaan parin viikon päästä, niin on ulkoa todella pienen kokoset mutta sisältä kuulema ihan samanlaiset kun monissa muissa vaunuissa. Ne mitat tekee siitä aika pienet, en nyt muista tarkalleen mutta aika näppärät ne oli :D. Mun mielestä emmaljungat näytti kauheen raskailta verrattuna timmyihin, mutta en nyt lähe sen tarkemmin arvioimaan, mutta luotan kyllä siihen että ihan varmasti ovat emmat paremmat laadultaan kuin teutoniat, mutta käytössähän senkin näkee.

Diipeli: Voi olla, mä en uskaltanu hankkia sellasia vaunuja, missä on pienet pyörät, ku täällä kaupungissa ei pidetä talvella todellakaan huolta teistä :( ja maalla sitten tullaan myös olemaan sillon tällön, ihan kauheen kuntosia nuo tiet aina täällä talvella ku eivät auraa kunnolla, siis kyseessähän on Jyväskylä..........
 
Kantovälineet: eka tosiaan kannattaa miettiä mitä siltä kantovälineeltä haluaa. Kun on kriteereitä listattu, niin sitten vaan ostoksille.

Meillä on kaikki nuo 3 perusjutskaa. Rinkka puuttuu vielä :D En oo osannu päättää mikä on kivoin... Ja niin kuin aiemmin kerroin, käytän niitä eri tarkoituksiin. Ja tosiaan ainakin rintareppuja ja joitain liinoja saa käytettynä tosi edullisesti, niin ei sijoituskaan oo taloutta täysin kaatava. Eikä saa sekoittaa rintareppua ja kantoreppua, jotkut noviisit meinaan sekoittaa ja nehän on aivan eri asia ;) Niin kuin varmaan hinnastakin voi päätellä :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille! Ilmoittautuisin mukaan, jos vielä laskette. :) Oon seuraillut keskusteluja jo tosi pitkään, ja nyt on alkanut tulla sellainen vakoilija-fiilis, että päätin ilmoittaa olemassaolostani.

Meille siis toinen tulossa, lasketuksi voisi laitta ultran antaman eli 30.5.2011. Nyt siis viikkoja 23+ jotain (en pysy enää mukana), mutta meillä on vasta huomenna ns. rakenneultra, koska saimme vakuutuksen tänään. Asumme siis Yhdysvalloissa koko perhe. Ei olla vielä päätetty, haluammeko edes kysyä sukupuolta, tällä hetkellä tuntuu siltä että ei kysyttäisi. Katsotaan nyt, on ollut niin kauheasti vaikeuksia päättää nimiä, että sukupuolen tietäminen varmaan helpottaisi hommaa...

Vaunuasioihin en sen tarkemmin osaa kommentoida, koska pojalle ostettiin aikoinaan (nyt 2-vuotias) kirppikseltä käytettyinä sellaset romuvaunut, ja saatiin myöhemmin matkarattaat serkulta ilmaiseksi. Ne sitten hajosivat, ja ostimme viime kesänä Phil & Tedsin rattaat, joihin saadaan vauva ja taapero peräkanaa istumaan/makaamaan. Eipä noi nyt ihan täydelliset ole, jarru on tosi jäykkä, selkänojaa on vaikea kaataa varovasti lasta herättämättä jne. Toivon, että tuplarattaina osoittavat parhaat puolensa, ainakin kaikki mun kaverit ovat tykänneet tosi paljon.

Liikunnasta olitte myös viime aikoina jutelleet. Mulla on kaikeksi onneksi molemmat raskaudet (oli tosin yksi keskenmeno välissä) olleet tosi helppoja, ja olen pystynyt harrastamaan liikuntaa lähes normaalisti. Juoksun olen jättänyt pois, mutta spinnissä käyn kerran viikossa, ja pyrin käymään uimassakin silloin tällöin. Lisäksi kävellään pojan kanssa niin paljon kuin kelit sallii. Ei oo siis juuri mitään vaivoja, en ole edes oksentanut missään raskaudessa kertaakaan. Selkää on alkanut vähän särkeä, ja kumartelu ja kurottelu tuntuu vähän ikäviltä, ja nilkkoja särkee toisinaan, mutta ei mitään ihmeempiä.

Maha peittää jo varpaat näkyvistä. Hassua, miten jonain päivänä maha tuntuu jättiläismäiseltä, mut sitten seuraavana päivän tuntuu, ettei se ole kasvanut tarpeeksi... :D

Ja niin juu, synnytyssairaalaksi voi laittaa ihan vaan ulkomailla. Meen täällä synnyttämään birth centeriin eli sellaiseen "pehmeiden arvojen" sairaalaan, vähän niin kuin Tammisaaren suljettu yksikkö oli. Tosin tässä paikassa ei käynnistetä tai nopeuteta synnytyksiä oksitosiinilla eikä anneta epiduraaleja, mutta enpä mä niitä haluakaan. Toinen luomusynnytys siis toiveissa. :) (Tai no, ilman epiduraalia tai muita kipulääkkeitä meni eka kerta, muilla tavoin synnytykseen kyllä puututtiin ihan turhaan, eli ei ehkä virallisesti ihan luomu ollut.)

Ai niin, ja vahva poikaolo on ollut alusta asti, tosin moni muu epäilee tyttöä. Jääpi sitten varmaan synnytykseen asti jännitettäväksi. :)
 
Ai niin, tuohon kanto-aiheeseen halusin vielä sen verran kommentoida, että meillä ei oikeastaan ollut mitään käytössä moneen kuukauteen. Mulla oli kyllä liina, mutta opettelin sitomaan sen vasta tosi myöhään. Heti kyllä tykkäsin siitä kauheasti! Varsinkin lentomatkoilla se on ollut tosi kätevä. :) Meillä oli myös rintareppu, mutta se oli vissiin aika romu (vaikka olikin Baby Björn), käytettynä ostettiin. Ei tukenut selkää tai harteita yhtään, ja vauvan pää kanssa vähän roikkui. Liinassa paino jakautui paremmin, mikä oli tosi tärkeetä kun meidän poika oli/on isokokoinen ikäisekseen (10 kg rikki jo 6-kuisena). Onneksi oppi kävelemään melko aikaisin. ;)
 

Yhteistyössä