*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Helmikuussa

Hohhoijaa, etsein tänään vanhat rintsikkani esiin, mallia loppuraskaus ja imetys, kun rupes niin kiristämään nuo tähän asti käyttämäni... kuppikoko H oli sitten se paras noista olemassaolevista, että tästä se taas lähtee :(

poks vaan 27+0!
 
Hiphei :wave: Köh köh.. joo on tällä pinolla päivittäjäkin, pahoittelut etten ole aikaisemmin sitä tehnyt! Pino siis päivitetty.

Meillä on ollut pojan kanssa flunssakierre, aina jompi kumpi kipeänä. Toivottavasti helpottais jo, kestäny sen kolmisen viikkoa. Samaan aikaan mies vielä palas sairaslomilta töihin ja täytyy sanoa, että näin iltasin on aika rikki.. selkä kipeä ja maha painaa.. Zzzz! :stick: :D

Tänään kävin neuvolassa: painoa tulee tappavan tasaseen tahtiin, kohdun korkeus nätisti keskikäyrillä, vauva möyrii ja hemppakin lähteny nousuun.

Jospa tästä innostuisi myös kerhopuolellekin taas kirjottelemaan..

- N ja Kaino (ylihuomenna 30+0! ainaki neuvola niin kait sanoi.. )
 
Tiudeliinille piti vaan tulla sanomaan, että mulla ei ekassa raskaudessa edes yritetty katsoa vauvan asentoa neuvolassa ennen kuin rv 29, jolloin poika oli jo raivotarjonnassa ja pysyikin kaikeksi onneksi tässä asennossa syntymäänsä asti. Tässä raskaudessakaan ei oo yritetty käsin kokeilla, ultrassa kaksi viikkoa sitten oli pää alaspäin, mutta tuolla on niin paljon tilaa vielä pienellä kääntyillä, että varmaan ehtii kiepsahtaa montakin kertaa. :)

Pääsinkin sitten Ison Omenan keikalle ihan yksinäni, kun anoppi tuli pojan kanssa päiväksi. Olin jo kokonaan unohtanut, miten kiva siellä on käydä! :) Tosi pikainen käynti oli, 1,5 h vaan ehdin pyörähtää, mutta täytyy sit mennä koko perheen kanssa pidemmäksi aikaa, kunhan vielä lämpenee lisää. Ja nyt on pakastin täynnä ruisleipää, mahtavaa!! :D
 
Haidih Mulle terkkari sano, että panadolia voi ottaa 3 kertaa päivässä kaksi kappaletta, eli sen 3 mg. Sanoi myös tosiaan, että kannattaa suosiolla ottaa 2 kerralla, ettei yhdestä oo mitään vaikutusta esim. päänsärkyyn.
Mä olen kyllä kahta ottanut kerralla, kun maha on ollut hirmu kipee. Onneks en oo joutunu ottaan kun kerran. Eihän sekään ole vauvalle hyväksi jos on koko ajan kipeä äiti ja jatkuvasti sattuu.

Miten muuten tuosta äitiysrahasta, maksetaanko siitä jotain veroa? Miten mulla mahtaa olla kun olen yrittäjä ja tulot tulee olemaan samat myös äitiysraha kaudella. Päätös tuli eilen, että sen saan. Oli vain tarkoitus jos saisi maksettu sillä sijaisen palkan, mutta jääköhän siitä käteen mitään? Isä pitää meillä koko vanheimpainrahakauden.
 
Aurinkoista päivää!

Tiudeliini Mulla ekan kerran ekassa raskaudessa tarjonta merkattu korttiin rv30+. Pysyi siinä koko loppuajan. Nythän vauvoilla on oikeasti vielä tilaa pyöriä moneenkin kertaan ympäri, joten ei vielä vähään aikaan merkitystä sillä missä asennossa nyt on.

Panadolista Tosiaan 3g on maksimivuorokausiannos eli 500mg tabletteja voi ottaa 6kpl/vrk ja kipuun kyllä kannattaa ottaa se 2 kerrallaan. Pätee tietysti kaikkeen parasetamoliin.

Äitiyspäivärahasta maksetaan veroa. Yrittäjän rahasta ei mulla mitään tietoa. Mut normirahasta veroprosentin mukaan, kuitenkin niin, että se on vähintään 20%. Eli vaikka veroprosentti on pienempi kuin tuo 20% niin silti se 20 siitä maksetaan. Kökköä.

Omaa napaa: Eilen käyty 4D-ultrassa. Kaikki oli oikein hienosti. Painoarvio oli 1160g. Lääkäri-Bruno ihasteli moneen kertaan vauvan pyöreitä poskia, heh. Mulle pääasia oli, että sydän oli ok virtauksineen ja napanuoran syke vastasi vauvan sykettä: istukka siis toimii hienosti. Ja että mitään poikkeavaa ei löytynyt. Tämäkään ei takaa tervettä vauvaa, mutta hyvä, että näillä näkymin kaikki hyvin. Rakenneultran tyttölupaus oli nyt "satavarma tyttö". Nähtiin taas itsekin. Tosin eipä tuokaan ihan täysin varmaa voi olla sikäli mikäli legendoihin on uskominen. Helpotti taas kummasti mieltä kun näki vauvalla olevan kaikki hyvin. Raivotarjonnassa tyttö on ainakin tällä hetkellä, aavistelin niin itsekin kun peppu tuntuu tunkevan tuossa oikealla ylhäällä. Saa nähdä viihtyykö siinä vai kääntyileekö vielä kovastikin.
Ja tänään oli lääkärineuvola, ensimmäinen tässä raskaudessa. Kaikki hyvin. Pyysin terkkaria tsekkaamaan vielä hb:n kun viimeksi oli laskenut 144 ->114. Nyt on rauta tepsinyt ja hb noussut takaisin 144. En ole ihan joka päivä pystynyt sitä Obsidania ottamaan kun kovettaa mulla mahaa niin hirveästi, mutta näköjään on tuokin riittänyt. Suositteli kuitenkin pyrkimään siihen päivittäin, vähintään joka toinen päivä. Sf-mitta oli 28cm, mutta lääkäri totesi itsekin mittaavansa vähän reilusti (miksi ihmeessä??). Joo, esikoisesta ollut tuo mitta rv30+. Jep!

Nyt kouluun! Mukavaa päivää kaikille! Ja flunssailijoille paranemisia!!

-Catalia ja HyaSintti 27+0
 
Joo näin se sanoi mullekin terkkarista puhelimessa tosta Panadolin annostuksesta. Olo tosin on sellainen, että tuntuu ettei sekään riittäisi. Eilen huomasin kyllä, että pelkkä yksi 500mg Panadol ei auta mihinkään. Huomenna soitan terkkariin uudelleen jos olo ei ole parantunut, sunnuntaina kun olis työvuorokin ja se sanoi eilen että kolme päivää voi kuumetta seurailla kotona. Se mikä tässä on hassua, niin eilen illalla kun "vapautin" nää tissini tissiliiveistä, ne oli arat ja aivan sairaan isot, ja eilen illalla ja tänään on koskenut toiseen rintaan ihan vietävästi. Ihan niinkuin olis tän kuumejutun aikana turvonneet tissit ihan kamalaksi. Onhan ne siis turvonneet olleet raskauden alusta asti, mutta nyt on jotenkin maksimaalisen turvonneet!

Haidih ja tyllerö 26+2 (voi vitsit, mäkin haluisin et olis jo 30+0 niinkuin Nöösillä :D )
 
Äippärahan verotuksesta, mä olen aina tehnyt muutosverokortin, jolloin verotus on pienempi kuin se 20% (ja tuleeko siihen se pakollinen +2% vielä päälle...). Nytkin juuri toimitin Kelalle uuden muutosverokortin, jolloin vero on 14,5%. Yrittäjien verotuksesta en tiiä minäkään mitään.

Tulin juuri sokerirasituksesta, olipas piece of cake! Tankkasin itteni eilen illalla niin ähkyyn, ettei aamulla ollut edes nälkä ja hyvin pärjäsin 10.30 asti, jolloin pääsin syömään. Se sokerilitku maistu ihan vadelmalimpparilta, meni alas ihan hujauksessa :) Sitten vaan toivotaan, ettei tuloksissa oo mitään RD:sta kertovaa...

nepula 27+1
 
Moi kaikki,

Uskomatonta että joillakin alkaa olla jo 30 rv mittarissa, lähenee lähenee polttaa polttaa :)

Tiudeliini mulla oli vauva edell. raskaudessa raivotarjonnassa n. rv 30 ja ilmeisesti pysyikin siinä aina raskauden loppuun saakka.

Täällä on ollut jonkin verran juttua supistuksistakin. Mulla tulee niitä paljon jos kävelen vähänkään, ja sen jälkeen voi koko loppu päivä mennä mahankiristelyjen merkeissä ja tekis mieli vaan maata kyljellään. Rauhallisesti on tullut otettua, eihän tässä ole enää kuin muutama kuukausi ja sitten pääsee taas toivon mukaan liikkeelle paremmin (jos siis synnytyksestä toipuminen menee ok, edellisellä kierroksella vähän takkusi sekin)

Maha on ykskaks kasvanut jotenkin tosi paljon ja luulisin että painoa on kuukaudessa tullut n. 2 kg. Tällä viikolla piti olla neuvolakin mutta siirtyi ensi viikkoon sairaustapauksen vuoksi. Tuntuu olevan muutenkin mahatautia ja flunssaa kiitettävästi liikkeellä töissä ja esikoisen hoitopaikassa. Pikaista paranemista kaikille kärvistelijöille!

Calypso ja muru 27+0
 
Viimeksi muokattu:
nepula HÄH?? Mulle on vaan aina sanottu, että se on joka tapauksessa vähintään se 20%. Mun oma veroprosentti on jotain 10% luokkaa kun olen opiskelija ja teen satunnaisesti keikkaa. Ja tuo hemmetin 20% on aina pitänyt siitä äippärahasta maksaa. Nyt haluan kyllä tietää mistä mun kannattaa kysyä? Verotoimistostako? Pitäiskö mun sitä kysyä missä vaiheessa? Päätöshän mulle on jo tehty ja maksupäivät tiedossa eli voinko jo nyt sitä kysellä? Olipa hyvä, että tuli puheeksi tämä!

EDIT. Soitinpa verotoimistoon ja niin vaan kävi, että KELAlle lähtee muutosverokortti, jossa on 11%. Voi hemmetti että mua raivostuttaa kun olen ollut ihan väärässä uskossa!! Luin uudestaan sen äippärahapäätöksen ja edelleen sen perusteella en olisi lähtenyt muutosverokorttia pyytämään. Kiitos siis suuresti nepulalle kun toit tietämyksesi asiasta. On meinaa vähän eri maksaa minimipäivärahasta 11% tai 20% veroa!! *murinaa*
 
Viimeksi muokattu:
Mihin se verokortti toimitetaan? Kelaan? Koksa?
Yrittäjänähän minä maksan ennakkoveroa, joten verokortti on ns. ollut turha. Toimitankohan minä sitten ihan normaalisti verokorttini sinne? Eikö täällä ole ketään muuta yrittäjää?
 
Catalia Muutosverokortti Kelaan niin pidättävät sen mukaan. Jos lasketaan että 10% vero riittää niin se siitä myös menee eikä mikään 20%

ON: Pikku miestä käyty taas tänään moikkaamassa ja painoarvio oli 1174g :)
Kolmen viikon päästä sitten taas.

Enie + Tou 27+5
 
Catalia, hyvä että asia selvis! Eihän näistä Kelan byrokratioista hullukaan ota selvää, mäkin luulin aikoinaan, että kun niiden papereissa lukee se 20%, niin se menee... joku kokeneempi mulle sitten asiaa valotti ja onneksi sen vero% saa tosiaan alhasemmaksi!

haaveilija87, mäkin olin tänään sok.rasituksessa enkä kyllä mitään tuloksia saanut! Onko tääkin näin paikkakuntakohtasta? Saitko ne siis suoraan sieltä labrasta vai neuvolastako? Mä kun kysyin asiasta, niin toimittavat neuvolaan tulokset ja kattoo sit millon niistä mulle ilmotellaan... toki jos narahdin testissä, niin luulis et pikimmiten!
 
Hei hyvä huomio tuo verokortti asia, täytyy itsekin hoitaa asia kuntoon. Maksoin ekalla kerralla sen 20%. En huomannut oliko puhetta saako ylimääräisen maksetun sitten veronpalautuksena.


Supisteluista, nyt viikon supistellut päivittäin paljon, vetää mahan ihan kireäksi varsinkin iltaisin. ihan mitään tekemättä alkaa ja saattaa jatkua monta minuuttia kunnes hellittää ja sitten muksu alkaa potkimaan. Eli vielä kuukauden takaiset reippaat kävelylenkit on historiaa nyt. Puoli tuntia taapertaen on sopiva määrä. Uimassa olen käynyt ja se on ollut helppoa! Ei paljoa maha paina vedessä, ja noin puoli tuntia pystyy hyvin uimaan ennenkuin alkaa miedot supistukset. Nyt vaan kunnon tauko mukaan ja toiset puoli tuntia päälle. Mahtava uida kun ulkona paukkupakkaset ja uimahalliin paistaa aurinko sisään kirkkaasti kun yksi seinä on pelkkää lasia.

Sokerirasituksessa kävin minäkin. Mulla meni täysin kivuttomast ja nopeasti ohii. Se juoma meni hyvin alas, ja väliajat luin tiiviisti lehtiä aulassa. mitä nyt pienen mustelman sain kyynärvarteen. Tulokset oli normaalit, ei diabetestä. Tsemppiä Haavelijalle ruokavalio hoitoon (sillä ne kai nykyään hoitaa? ennen taisi ollakalorirajat?).

Herkkuja menee nykyään päivittäin: suklaata, mokkapalaa, jäätelöä jne. on aivan pakko saada joka päivä herkkua, ja omasta mielestä ansaitsen sen todellakin! Kyllä elämästä nautitaan!

Synnytyksestä itsellä mielessä synnytys päivittäin. En halua mennä mielikuvissani liian pitkälle, mutta tiettyä epävarmuutta on alkanut ilmetä. Mitä jos? Mitä jos kaikki ei menekään hienosti. Hyvin nopeasti tämän jälkeen on vain pakko todeta että sen näkee sitten miten se menee ja sen mukaan on sitten elettävä. Ja siitä päivä sitten jatkuu normaalia rataa. Luulen että on täysin normaalia miettiä näitä asioita näin kun raskaus kääntyy loppupuolelle. Kerroin tästä neuvolassa tuuraajalle ja se meni ihan "paniikkiin" : saatko nukuttua öisin jne. Tuli heti semmoinen olo että ois parempi ollu olla sanomatta mitään..

Huh, toivottavasti pääsette muut helpomalla harjoitus supistuksien suhteen!

mustajuuri 28+0
 
mustajuuri Jos haet muutosverokortin niin mikäli siinä sinulle tulee pienempi veroprosentti kuin tuo 20% niin se sinun "ylimääräinen" maksamasi vero tasataan siinä sitä uutta veroprosenttia laskettaessa. Eli ei jää mihinkään veronpalautukseen. Tosiin sanoen, siinä kysytään maksetut palkat, etuudet jne...ja niistä suoritettu ennakonpidätys niin sen kautta tasaa sen.
Toisaalta taas, Kelan rahat on korkeamman verotuksen piirissä kuin esim. palkat, niin voi olla että joillekin ei tuo 20% edes riitä.
 
Siis on tää tosi kummallista. Aiheistanne poiketen mä vieläkin ihmettelen näitä mun tissejäni, jotka on sen yhden kuumeisen päivän aikana turvonneet pari-kolme kuppikokoa, ja on edelleen tosi aristavat. Mä ihan jo mietin et voiko raskaana olla rintatulehdusta ( ? ) Oon menossa kohta lääkäriin vihdoin ja viimein, kolmen päivän kuumeen seurailun jälkeen, mutta varmaan nauraa mut pihalle jos menen tissejäni ihmettelemään sille ja kertomaan epäilyksestäni, mutta on tää niin outoa, ikinä ei ole ollut vastaavaa.
 
Haidih Minulla on ollut jo raskausaikana rintatulehdus kaksosia odottaessa. Oli yhä päällä kun syntyivät ja tuli ihan sitä kokkareista maitoa ensin ulos ja ai että teki kipeää :(
Joten eivät naura sinua ulos vaan ehdottomasti kannattaa mainita asiasta.
 
Hyvää helmikuuta täältäkin, kun en aikasemmin oo ehtinyt kirjoitteleen!
Tervetuloa Luomuvaimo joukkoon, jos en aikasemmin jo sinua tervehtinyt! :wave:

Haidih: Hyvä, että lähdit lääkäriin. Toi kuulosti niin rintatulehdukselta. Oisin aikasemmin jo asiaa kommentoinut, jos olisin vaan ehtinyt. Mun käsittääkseni rintatulehdus voi tulla jo raskauaikana. Pikaista paranemista!

On tullut luettua kaikki jutut kyllä ja jotain piti kommentoidakin, mut en muista nyt mitä, joten kommentoin myöhemmin. Ihania masukuvia! :heart: Itellä maha on kasvanut tässä raskaudessa paljon nopeammin kuin edellisessä ja kommentitkin ovat olleet sen mukaisia.

ON: Istukkakontrolli oli tällä viikolla. Kaikki näytti olevan hyvin. Painoarvio oli 945g ja sf 24. Ensiviikolla ois sitten sokerirasitus taas. Oon yrittäny karpata, mutta yritykseksi on jäänyt, kun tekee taas niin mieli makeeta. En tiedä, pystyykö sokerirasituksessa "huijaamaan" olemalla syömättä hiilareita useamman päivän ennen rasitusta? Jokatapauksessa ois hyvä saada tää syöpöttely kuriin, kun painoakin on tullu ihan hirveesti lähiaikoina. Mutta mitä muutakaan tässä tekee, kun ei oikein uloskaan pääse pakkasten takia ja esikoinen sairastaa?

TUUtikki ja PIKKUhärkä 26+1
 
Ei se lääkäri sitä rintatulehdukseksi laittanut, kun ei ollut selvää punoittavaa kohtaa tms. Mutta nyt sitten illan puolella on jatkuvasti uusi kohta yöpaidasta märkä, eli maitoa on alkanut herumaan huolella! Onhan tuota jo tullut, mutta tän illan aikana paita on kastunut niin monesta kohtaa ja isosti että huh. Liekö sitten tuo kuumeilu sun muu saanut maitoa jotenkin nousemaan enemmän tms, ja jotenkinhan niiden isojen täysien tissien pitää purkautuakin :D Sain sairaslomaa viikon ja eipä tosta nyt oikein ottanut selvää mikä on, puheli kovasti influenssasta ja kirjoitti saikkutodistukseen keuhkoputkentulehdus...
 
Huomenta ihanat kanssa odottajat!

Jotenkin kamalan vaikeeta hyväksyä tätä rd-diagnoosia ja tuntuu jotenkin tosi nololta...
Mutta päätin nyt alkaa taistelemaan sitä vastaan! Eli kirjaan kaiken sovitusti ylös ja syön terveellisesti, karsin ylimääräiset sokerit ja hiilarit pois, mutta annan luvan myös välillä herkutella...Tosin nekin kirjataan sitten ylös!

Eilen aloitin kirjaamisen kellonaikoineen ja sitte kaikki mittaukset ylös. Onhan siinä hommaa, mutta toisaalta mielenkiintosta nähä miten ne sokerit heittelee. Eilen ei ollu kertaakaan lähelläkää rajoja vaan oli hyvän mittaa alapuolella. Hyvä niin!

Eli mittaan 3krt/vko ja niinä päivinä 4-6krt. Pitäis pyrkiä päivän aikana syömään yht.5krt.

Muuten neuvolasta sain hyviä uutisia. Paino oli kolmessa viikossa noussut vain 800g, sain siitä kehuja :D Edes jotain positiivista ja sitten verenpaineet oli ekan kerran raskauden aikana ihanteelliset, 118/80, jes!

Mutta semmosia! Kelan paperitkin sain täytettyä ja palkanlaskija laittoi ne eteenpäin. Vielä tarttis tehä selvitys opintotuen liikamaksusta ku perivät multa nyt 1000e. Ja siihen otettu yhen kuun tulot huomioon jollon en enää koulussa ollut. Eihän se summa kokonaan häviä, mut kun edes pienenis.

Asuntoa etitään koko ajan kovin, muttei sopivaa löydy. Apuva! Nyt ku asutaa kaksiossa, mutta makkari sen verran pieni, ettei pinnasänky sinne mahu :confused: Kohta tulee kiire!
 
Mitäs muuten ootte mieltä siitä, että päteekö raskaana ollessa sama juttu kuin ei-raskaana, että jos on sairas eikä pysty syömään niin on tärkeää että juo paljon? En ole kunnolla syönyt 3-4 päivään, mutta pyrkinyt juomaan kovasti. Ruoka ei maistu, makuaisti on vääristynyt ja ruoasta tulee huono olo. Pitäiskö mun yrittää väkisin niinkuin se nuori lääkäri sanoi? Musta oli tyhmää, kun sanoin etten pysty syömään, niin se kysyi jotenkin halveksuvasti että "Ai mikset?" Ihan niinkuin se ei itse olis koskaan ollut kipeenä. En kehtaa enää rimputella päivystykseen, onks jollain tästä tietoa tai kokemusta?

Tänään on melko samanlainen päivä kuin eilen, ei ole kuumetta eikä silleen kuumeinen olokaan, mutta koko kropan särky ei ole poistunut. Sattuu kävellessä alaselkään kun astun vasemmalla jalalla, ja päässä heittää ja sattuu. Kylkiluita kolottaa. Valivali, uliuli :D

Haidih ja tyllerö 26+4
 
Haidih Pätee raskaana sama homma juomisen kanssa. Näin ainakin minulle on sanottu ja itsellä oli jo nesteytys määräys kun oksensin kaksosista oksensin kaiken sinne yli 20 viikolle asti.

ON: Eilen taas supisteli kunnolla, ja vei kyllä kaikki voimat jotenkin. Ihmeellinen olo tuli kyllä.
En ole synnytyksen jälkeenkään ollut niin voimaton koskaan. Mikä lienee sitten imi mehut.

Enie + Tou 28+0 POKS!
 
Enie: :D Joo, hehheh, huijatapa tosiaan! Tajusin iteki, kuinka hölmösti kirjotin vasta jälkeenpäin. Pohdintani vain siis perustu siihen, että saisko karppaamalla sokeriresistanssin korjattua, jos se on vaan vähän vinksallaan. Ei sen niin väliä, kun rasitukseen mennään nyt jokatapuksessa. Sittenpähän selviää.

Haaveilija87:
Myötätuntoni! :hug: Kait noi mun aikasemmat hölmöt pohdintani on jonkinlaista valmentautumista tulevaan. Mulla, kun on jo ollu raskausdiabetes edellisessä raskaudessa. Eihän se ruokavalion seuraaminen nyt oikeasti niin kamalaa ole, kun tietää, että siinä on oma ja pienen terveys kyseessä. Jotenkin vaan nyt munkin mieli harittaa vastaan tervettä ruokavaliota ja tekee mieli syödä kaikkea kiellettyä tonneittain. ;) Kyllä se tästä, viikot vähenee kuitenkin koko ajan.

TUUtikki + PIKKUhärkä 26+2
 
TUUtikiks :D No sen mitä itse olen rampannut siellä käydä toista kymmentä kertaa elämäni aikana niin ei ole auttanut VHH pohjalla :kieh:

Mulla kans oli ekassa raskaudessa, kolmannessa ja tässä tuo raskaus ajan diabetes insuliini hoitoisena. Eli elimistölle liian suuri rasite raskaus minun kohdalla.

Jos voi syödä sen 3-4 tunnin välein niin ainakaan itsellä ei tee mieli nameja.
Mutta kuten eilenkään ei ollut mahdollisuutta syödä niin ruokana oli fazerin sinistä ja turkinpippureita huuhdeltuna pepsimaxilla alas niin ei siinä kauheasti kyllä säännöllistä ole syönti :)
 

Yhteistyössä