Syyskuun suloisuudet 2013 *Maaliskuussa*

Eilien poksui 16+0

Hajuherkkyys löytyy!! Mitä erikoisemmat asiat.. Kuten jauhelihan paistossa tuleva haju, banaanin haju, myös kaikki hajuvedet ottaa nenään ja no melkein kaikki!
Liikkeet en tunne minäkään vielä :(
Vauvan juttuja en ole vielä mitään hommannut. Ens kuun lopulla vois ostaa jotakin :)

Onneksi yliopistossa on vähän vapaampaa opiskelu mutta nämä tentit! Lukenut olen yrittänyt no onnistuukin ehkä tunnin jonka jälkeen uni tulis erittäin hyvin!
Saas nähdä menikö eilinen edes läpi.. Tänään tarttis 12 raahautua luennolle ja sit olis vielä töitö 16 30-19.00. Pakko kerätä murun juttuihin vähän rahaa ja muutenkin kun tuo opintotuki ei ole kovin suuri!

Gilda ja Nipsku 16+2
 
Gildanen: täällä kans tuo jauhelihan paistosta tuleva käry inhottaa. Ja mä NIIN allekirjoitan tuon tenttiinlukemisasian.. mulla on enää ihan vikat jutut ennen valmistumista, mutta tenttikirjan kun ottaa käteen niin uni tulee satavarmasti puolentunnin sisään.. Lisäksi keskittymiskyky on kultakalan tasoa ja tuntuu ettei muistikaan pelaa niinku ennen!

Täällä tänään 14+0, ja maha kasvaa päivä päivältä ja paino jatkaa voimakkaassa noususuhdanteessa.. En tajua miten tuo paino nousee tällaista tahtia!! :( En syö mitään roskaruokaa, karkkia, leivonnaisia, keksejä tai mitään sellaista (en syö niitä muutenkaan), ihan normaalia ruokaa ja terveellisiä välipaloja. Ehkä vähän enemmän leipää+maitoa verrattuna normaaliin (ja appelsiineihin on himo) mutta hei haloo ei oo kiva ku joka kerta vaa´alle astuessa on tullu kilo lisää. Saa nähdä mitä neuvolas tänään sanotaan..

susu_v 14+0
 
Hajuaisti jotenkin herkempi täälläkin. Voimakkaat hajut ja mausteet ällöttää, ei kuitenkaan enää niin paljon kuin pahoinvoinnin aikana. Jotkut sanovat nuuhkivansa esim. huuhteluaineita, mä en ole voinut käyttää niitä rv 7 lähtien. :D En myöskään voi käyttää hiuksiin jätettävää hoitoainetta, hajuvettä tms. Dödöä pakko laittaa, vaikka sekin ottaa liikaa nenään.

Hankintoja ei olla tehty eikä varmaan tulekaan tehtyä ennen seuraavaa neuvolaa rv 18+0 (jossa kuulee viimein sydänäänet) tai rakenneultraa rv 21+0.

Mulle voisi päivittää lasketuksi ajaksi 16.9., kerta neuvolakin sen muutti tietoihinsa (tuli päivällä eteenpäin). :)

Empuuu rv 14+3
 
Moi! Ultrakuulumisia tännekin :) Kävin nt-ultrassa, ja laskettu siirtyy takasin 13.9. (Oli 24.9 ja viikkoja piti nyt viime ultran mukaan olla 13+1) Eli siinä varhaisultrassa missä kaikkien mukaan "ois jo pitäny näkyä" muutaki ku ruskuaispussi niin ei näkynyt alkiota ollenkaa.. Sillon on olluki ne viikot mitkä pitikin olla menkkojen mukaan. Kaikki oli hyvin ja niskaturvotus mitattiin, vaikka kätilö sano et näkyy heti silmään jo et ei oo paljon.. Eli mulle tuli entistä varmempi olo että kannattaa luottaa äidinvaistoon ja kattoo loppuun asti. :)

En muista nyt kuka vinkkas UK:n kauppoja, pitää kyllä vilkasta sieltä imetysliivejä.. Kiitos vinkistä :)

Sohvi35: Mä ostin myös belly beltin, uudenveroisen fb kirppikseltä, maksoin siitä 6e :-D Mut siis pitäskö sen toimia jo nyt näillä viikoilla missä pyöritään? Mulla on iso vatta ollu yleensä mut en voi sitä bb:ä käyttää kun housut tippuu.. :-O

Ja olikohan susu_v joka kyseli hajuherkkyydestä? Mulla tekee roskikset pahaa, toki haisi tai ei mut se on ainut mikä saa joka päivä yökkimään! Tänään kuopuksella oli vaipasta ja yökkäreistä tullu ruikut läpi niin se haju sai yökkimään enkä pystyny vaihtaa vaippaa, mut muuten nyt ei oo ollu niinku tyttöjen odotusaikana.. Sillon hengitin töissäki vaan suun kautta kun pelkäsin kaikkien ihmisten hajuja, ja ylipäänsä kaikkea erikoista :-D Ja kaikki hajut tuntu voimakkaammilta kun ennen.

Voisko joku jokaehtii niin muokata mun lasketun tosiaan 13.9? En saa tällä puhelimella punaasta tekstiä sorry :)

RockMama ja tiitiäinen 14+5 <3
 
Viimeksi muokattu:
Eka neuvolalääkäri käyty, oli vähän jotenkin hömppä se lekuri, höpötti koko ajan jotain epämääräistä. Ihan lämminhenkinen ja mukava, mutta ei oikein antanu suunvuoroa :D

Kaikki oli hyvin alapäässä, ja jos oikein ymmärsin, kohdunkaula oli 3 cm, onkohan tuo kuinka yksilöllistä tuo pituus..? Kohtu kuulemma sileä eikä mitään "ylimääräistä", pikkutyyppi oli lääkärin sanoin "kotona" ja sydän jumpsutti kovasti. Painonnoususta en onneksi saanut valitusta, sanoivat sen olevan ihan normaalia ja hyvä merkki kun jotkut joutuu jopa tiputukseen ku ei saa syötyä..no joo sitä ongelmaa ei täällä ole :)

Oon tänään lukenu blogeja koskien lapsettomuutta, kohtukuolemia, keskenmenoja ym., ja välillä ahdistunut kaikesta mitä voi tapahtua.. pääasiassa oon kuitenkin syvästi kiitollinen ja onnellinen raskaudesta ja yritän ajatella, että kaikki menee hyvin <3

susu_v 14+0
 
Joo hajuherkkyyttä on tääläkin :x ärsyttävää, kun välistä mies ja pojatki haisee ihan ummehtuneelle :ashamed: töissä inhoan koko paikan hajua, niin voimakas löyhkä käy nenään ja välistä ällöttää p*skojen putsaaminen ja vaippojen vaihtelu niin ettei ennen oo ollu. Ei mun ennen oo pahaa tehnyt, mutta nyt kyl joskus ällöttää niin, että naamasta varmaan näkee :ashamed: Mulla oli aluksi kaikki pesuaineet ja hammastahna sellaisia ällöjä, mut vähän lievittynyt sen puolesta. Valkosipuli myös inhottaa, vaikka normaalisti syön sitä innolla :p hauskoja nää hajujutut :D

On kyllä muuten kokonaisuudessaan helpottanut huomattavasti alkuraskauteen verrattuna olotila. Tai ainakin se jatkuva väsymys on hiukan hellittänyt :D oon niin nauttinut, kun aamuisin herään pirteänä ja ennen kellonsoittoa. Iltaisin kyllä väsyttää, mutta se on jo paljon, kun aamulla jaksan herätä pirteänä enkä oo niin laiska väsynyt kuin pari viikkoa sitten. Täytyy nauttia tästä....luvassa kuitenkin väsymystä, viimestään loppuraskaudessa :whistle:

Aika on mennyt kyllä hurjan äkkiä. Ajatella osa täälä lähestyy puoliväliä....tuntuu niin hurjalta joku 17viikkoa :D ihanaa!!! Kesä tulee nopeesti ja sitten ollaankin jo syksyssä ja alkaa satelemaan vauvoja!! :heart:

Delila 14+2
 
Pauki Olisit ihan hyvin voinut pysyä listoilla, vaikka LA siirtyikin lokakuun puolelle!

Hajuherkkyys ei ole kivaa! Tuntuu välillä, että haistan jonkun pahanhajuisen jutun toiseen huoneeseen, kun muut eivät haista mitään... Välillä epäilen, että haju ois vaan tarttunut nenään kiinni :D Hajuherkkä olen muutenkin ja voimakkaat hajut tekevät melkein välittömästi päänsärkyä. Eli hajuvedet, hajusteelliset pyykinpesuaineet yms. on no go.

Briteistä varmaan tulee itsekin tilattua imetysliivejä. Ovat vielä edukkaampiakin!

Kirskis ja Namu 15+0 (joko näin pitkällä?!)
 
Nii vielä piti lisätä susu_v mun käsittääkseni toi kohdunkaulan pituus on se 3cm niin kauan, kunnes vauva laskeutuu ja se kohdunkaula alkaa lyhentyä ja synnytys lähenee :D kertokaa se viisaammat, jotka osaa asian kauniimmin kuvailla. Ja onkos se niin, että uudelleen synnyttäjillä voi olla 2cm alusta alkaenki....tai lyhentyä se kanava aiemmin...? en tiedä...mullakin merkkas lääkäri 3cm :D
 
Se kohdunkaula voi olla vähän pidempiki kun tuo 3 mut se on siis normaali pituus. Vissiin joku 3-4cm on aikalailla yleinen, mulla seurattiin ultralla kolmosta odottaes kohdunkaulaa ja oli 3,5. Ihan normaali ja synnytystä kohti lähtee pikkuhiljaa lyheneen ku vauva painaa.. :) Jos on kohdunkaulaa käsitelty jotenki (esim.sähkösilmukalla) ni seuraavat täällä ainaki varmuudeks jonku verran kun se voi lähteä jossai vaihees nopeemmin lyheneen kun raskaus etenee. :)
 
Kyselisin vähän teidän syljenerityksestä, ootteko huomanneet muutoksia?
Itsellä erittyy sylkeä ihan järkyttävän paljon, kokoajan joutuu nieleskelemään, jonka matkassa menee myös ilmaa.. Tuntuu että kokoajan pitäis röyhtäillä.
Ekaksi yhdistin tämän syljen lisääntymisen tupakoinnin lopettamiseen, kun tupakoidessani kun olin hiukan pitempään polttamatta, niin sylkeä erittyi normaalia enemmän. Ei kuitenkaan näin paljoa!! Lopetin tupakoinnin heti plussattuani, eli reippaat kaksi kuukautta oltu jo savuttomia, jee :)

Ja jos joku tietää jonkun keinon, millä saisi syljen eritystä rauhoitettua, niin vinkkejä otetaan vastaan!!!! :D

Piupiuu 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: mirvax
Ihanaa miten paljon tekstiä on tullut tänne! Kirjoittelen itse voinnin mukaan kun pahoinvointi ja väsymys vaivaa edelleenkin rv jo 16+2.
Noh viimeistään pahoinvoinnin lähtee kun on synnyttänyt:D
Hajuherkkyyttä on myös täällä! Vahvat mausteet saa oksentamaan. Töissä pitää kärsiä kun täällä niitä hajuja löytyykin! Kaikki ovat varmaan käyneet Np ultrassa, itellä jo kohta rakenne ultra! Aika menee välillä todella nopeasti. Kesää odottelen kovasti täällä näin suunnitelmissa on kesällä lähtö ulkomaille silloin on jo rv 28 joten lääkärintodistusta tarvitaan. Onko jollain myös matkasuunitelmia?

Moniq 16+2
 
Moikka!

Syljeneritys on kieltämättä lisääntynyt! (nyt kun sitä alkoi miettimään) mulla myös tupakanlopetus tässä samalla tapahtui ni voi kai johtua siitäkin :O

Hajuista, omalla kohalla on pakko niellä erilaisia hajuja koska olen ravintola-alalla mutta esimerkiksi raakasipuli oksettaa, tosin taas paistettu sipuli tuoksuu taas niin hyvältä etten tiedä mitä sen kanssa tekis :)

Rakenneultraan tuli aika ja sinne päästään sitten huhtikuun loppupuolella :) Jännittää jo nyt ja vielä vahvemmaksi on tullut tämä tyttöfiilis, johtunee kai siitä että mulla oli tismalleen samat oireet esikoisesta joka on tyttö.

Närästys pahenee ja salmiakkiin iski jälleen himo, hieman on vaikeuksia pidätellä ihteään, ettei mee annosmäärä liian suureksi :ashamed:
 
Tervehdys taas!

Mä olen huomannut kanssa tuon syljenerityksen lisääntyneen, mutta mulla kanssa tupakan lopetus takana. (Jo kolmannen kerran raskauden takia... esikoisesta olin 2v ilman ja tokasta reilu 1,5v, josko nyt pysyis lopullisesti irti?!)

Tänään oli lääkäri neuvola ja kaikki ok. Kohtu jo navan korkeudella! Saas nähdä mitä tästä raskaudesta tuleekaan... Molempien sydänäänet kuuluivat ja hienosti eripuolelta massua. Hb näytti 107, mutta th mittaa sen ekasta/tokasta veripisarasta, vaikka kuuluisi ottaa 4 tai 5. tipasta. Töissä viimeksi mittautin, niin oli 122.

Jes, väsymys alkaa hieman vähentyä!! Edelleen väsyttää aikalailla 24/7, mutta nyt pystyy jotenkuten taas toimimaan kun tässä muutama kk työpaivän jäkeen maattu sohvalla puoli kuolleena.

Niin juu, lääkäri tunsi muljahduksia dopplerin anturin alla kun kuunteli sydänääniä ja tietty joutui painamaan silloin tiiviisti anturia vatsaa vasten. :) Sanoi myös ettei ole ihme että liikkeet tuntuvat jo! Mutta tosiaan viissiin se on harvinaisempaa että näin ajoissa tuntuu edes uudelleen synnyttäjillä saatika 1. kertalaisilla, joten olkaa huoleti te kellä ei tunnu vielä liikkeet!

Miksa ja tuplakuplat 13+5
(laskettua aikaa ei siis siirretty aikaisemmaksi, en kyllä asiasta mitään kysellytkään...)
 
Viimeksi muokattu:
moniq: Tarkoitus olisi täälläkin tehdä kesällä joku pieni reissu jonnekin, kun vielä kahdestaan päästään :D Toki voinnin mukaan, mutta tuskin raskaus mitään estää, eihän se mikään sairaus ole. Ison mahan kans tietty jaksaminen/kuumuus voi haitata, mutta onhan Suomessakin kesällä kuuma. Ja joku 10-tuntinen lento vois olla aika piinaa.. Me ajateltiin jotain kaupunkilomaa ehkä kesäkuussa, jolloin masu ei oo ihan jättimäinen vielä. Minnepäin ootte lähdössä?

Ootteko kukaan vielä miettinyt synnytystä, vai tuntuuko liian kaukaiselta asialta? Mua hieman pelottaa koko asia enkä oo uskaltanut vielä paljon miettiä koko juttua..

susu_v 14+1
 
Jos sitä uskaltautuis mukaan ku oon rekisteröimättä tätä jo hetken seurannu :) En ihan ole perinnä näist miten tääl sivuil homma toimii mut koitan olla mokaamatta ainaki pahasti.
Täällä 22v 3 lapsen äiti. Esikoistyttö -08 kaksospojat -10 ja Neljännen LA 21.9. Tämän raskauden alku oli tuulimuna epäillyksen kautta vuotoon josta sanottiin et keskenmeno on alkamassa, mutta tää on vaan niin sitkeä tapaus että rv7 ultras näkyikin sykkivä sydän ja kaikki hyvin. Vuodonki syyki löytyi joka oli hematooma-alue alkion vieressä. 12.3 oli np-ultra ja siellä kaikki niin kuin pitiki, vilkas kaveri vilkutteli ja potki minkä kerkes :)
Täällä on tyttöolo, esikoisen alkuraskaus oli samallaista yökötystä ja outoja hajuja mitä kukaan muu ei haistanu, rinnatki ollu niin kipeet et kuhan ei oo vieraita ni kotona on pakko olla ilman ritsikoita! Mä en muistanu miten kamalaa se raskausväsymys on...Näitten pienimmäisten riiviöitten aamuherätys on siinä 6-8 välil ja mä en meinaa millää saada silmiä auki, saatan nukahtaa sohvalle istualtee...

Täällä pelottaa synnytys tuon helsingissä alkavan naistenklinikan rempan takia, kättärillä oon edellisil kerroil ollu, mutta kiva jos on tuo pahin ruuhka silloin kun pitäis ite lähteä synnyttämään..Kun neuvolassa tuosta tulevasta ruuhkasta kerto ni minähä tietty näin painajaista että synnytin omassa kylppärissä lasten isän avustamana. Pelottaa vaan se, että kun edelliset synnytykset ollu nopeita : esikoinen 4h45min ekoista supistuksista lähti homma heti säännöllisesti käyntiin, tuplista meni vedet klo 10 aamulla, olivat perätilas ni mentii ambulanssilla sairaalaan ja 11jälkeen alko supistukset mutta olinki jo 5senttii auki...vähä enne yhtä tuli kiire leikkaukseen ku oli viimene hetki päättää ponnistanko perätilassa vai leikataanko. Eli 3h ja pojat meinas puskee pihalle :O Kotoa ajaa kättärile tai naistenklinikalle 20min, mutta jos ohjaavat esim jorviin ni en oo ikinä ees käyny siellä :D
 
Nyt on meilläkin np-ultra takana ja kaikki oli loistavasti, turvotus oli 0,6mm eli ei nimeksikään :) päiviäkin sain muutaman lisää eli rv13+3 nyt ja la 23.9 mutta eipä tuolla nyt niin ole merkitystä muutamalla päivällä.

Kirjoittelen paremmalla ajalla taas enemmän :)
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Heippa kaverit! :wave:

Tulin vähän kuulumisia rustailemaan. Viimeksi kun avauduin vain pissaongelmista ja kirvelyistä. Se vaiva on taas vähän helpannut ja tänään kävin labrassa antamassa pissanäytteen, että vois sitten poissulkea VTI:n mahdollisuuden.

Makialle tervetulotoivotukset ja kaikkea hyvää raskauteesi. :)
Metis, mulla on sama ongelma ton salmiakin kanssa. Rakastan sitä muutenkin ja nyt raskauden aikana himo on kymmenkertaistunut. Kiva..koita siinä sitten syödä maltillisesti. :)

hajuherkkyydestä, sitä oli lähinnä alussa. Kanan hajun kun haiston niin se oli välittömästi pönttöä halailemaan. Enää en siihen reagoi niin rajusti, mutta kanan haju etoo edelleen. Yöks. Samoin hiuslakka ja kuivashampoo, heti tulee yökkörefleksit. :D

runsas valkovuoto, onko muilla? Mä huomaan että varsinkin liikkuessa, esimerkiksi lenkin jälkeen on pöksyihin sitä valahtanut ja kunnolla. Tiedä sitten..

rakenneultraan tuli täälläkin kutsu melkein heti np-ultran jälkeen. 16.5. olisi sitten se päivä. Odotan jo niin!

Hassua kun välillä on sellainen olo että onko sitä raskaana ollenkaan..Kun tuntuu ettei masu kasva (on se vähän söpösti pyöristynyt, mutta sitä vaan niin odottaa että se kasvaisi kunnolla..) ja välillä kun on vaan muuten niin hyvä olo, että miettii tapahtuuko tuolla masussa mitään. Mutta kaipa siellä kuitenkin tapahtuu. :)

Aurinkoisia ja ihania päiviä kaikille! :heart:

serenade 12+5
 
Hei taas.. Tänään neuvolas käyty.. Kaikki oli ok. Laskettu päivä pidettiin samana mikä alunperin menkkojen mukaan on ollu, joten se on 12.9 eikä 13.9 niinku eilen ilmootin täällä jo.. Mennään nyt sitte sen mukaan vaikkei se nyt enää muuttunu ku päivän mut kuitenki. :) Neuvolan ja sairaalan koneet on täällä jotenki päivän erolla, sen takia siellä ultra näytti eri laskettua..

Mä oon miettiny kyllä vähä synnytystä, mutta en tee mitään erityisiä suunnitelmia sen suhteen.. Katon sitte paikanpäällä miltä tuntuu. :)

RockMama ja neljäs pikkumurunen 15+0
 
Fujin jaksamista! Saanko udella, että miten keskenmenosi todettiin? Toivottavasti kuitenkin pian elämä helpottaisi ja saisit uuden plussan. :)
En ole tätä ketjua kyennyt käydä lukemassa, mutta siis np-ultrassa viikolla 13 asia todettiin. Mitään ennakko-oireita asiasta ei ollut eikä kumpikaan meistä missään vaiheessa osannut asiaa ajatella, joten järkytys oli melkoinen. Vauva oli siis kuollut n. viikolla 9, mikä teki asian vieläkin kamalammaksi.

Mutta ensi kertaa odotellessa. Toivotaan, että se koittaa pian.
 
Viimeksi muokattu:
Osanotto kaikille menetyksen kokeneille :'(

Itse ilmoittaudun mukaan uutena, hieman vielä salamyhkäisenä kun tätä asiaa on tarkoitus piilotella vielä joku tovi sukulaisilta ja tuttavilta :) Meillä takana kohta 5 vuoden odotus ja hoidoista alkunsa saanut tämä pieni ihme siis. Molemmille ensimmäinen kuitenkin kyseessä.

En halua vielä nimeäni tuolle odottajien listalle ;)

Mutta sen verran haluan udella, että onko kellään kokemusta, kuinka pitkälle hyvällä tuurilla on asiaa mahdollista salailla? ;)

Stina & elämänvalo 15+
 
  • Tykkää
Reactions: henttonen
Huh, toinen ripuli-oksennustauti viikon sisään hoidettu, aletaan taas olla elävien kirjoissa. En ymmärrä mistä mä näitä tauteja saan! Ristus sentään.

Synnytystä en oo miettiny kauheesti, yritän olla avoimin mielin sitten kun se päivä koittaa, enkä tsemppaa itseäni kauheeseen paniikkiin niinku yleensä teen :D Esim. tuo pistäminen/verikokeet, ei koskaan ennen otettu ja silti pelkäsin kun ruttoa vaikka todellisuus oliki jotain muuta..

Töissä joutunu/saanut vaihtamaan mammapöksyt jalkaan, kaikilla mukavampi olla kun nappi ei pureudu tonne "läskien" lomaan. Kohta saaki varmaan ruveta kattelemaan parempaa työpaitaa, kun nuo meidän kauluspaidat ei jousta yhtään.

BeiBei&Ipana 13+1

Ps. mitennää mun viikot menee niiiin hitaasti..
 
Mä olen jo miettinyt synnytystä useampaan kertaankin ja tämä monikkoraskaus on saanut mut jopa pelkäämään tulevaa synnytystä! Kaikkein eniten pelkään sektioon joutumista, mutta myös perätila synnytystä ja mietityttää miten jaksaa ponnistusvaihe x2! :/ Takana kaksi oikein unelma synnytystä, ilman suurempia repeämisiä ja istumaankin olen kyennyt jo heti synnytys salissa. Molempien ponnistus vaiheet ollut synnytksen kamalampia vaiheita, mutta nekin olleet suht nopeita kun molemmat alta 10min kestoltaan. ( Poitsu oli reilu 4200g syntyessään, tyttö 1kg pienempi) Kait tämä uusi tilanne vaan pistää mietityttämään?!

Mua muuten houkuttelis käydä tässä joskus rv 15+ tsekkaamassa näkyykö jo sukupuolet... Muita? ;)

Miksa ja tuplakuplat 13+6
 

Yhteistyössä