Syyskuun suloisuudet 2013 *Maaliskuussa*

Morot!Kiva muitakin uusia Pirkanmaalta ,Ois mukava tavata muita täältä päin,Huh mä odottelen sokerinrasitus ,huomenna illalla alkaa paasto ja iltaisin kun alkaa pahoinvointi muutenkin ,Toivon vaan ettei joutuisi veren sokeria mulle se on hankalaa :( ,Torstaina on eka neuvolalääkäri saa kuunella sydänäänet niin tietää kaikki ok ,kun vielä tässä vaiheessa ei tunne liikkeet..Hyviä Vointeja!

äitiys ja onni ja pätkis 14+3
 
Matkustamisesta: Esikkoa odottaessa meillä oli kaverin kanssa tarkoitus lähteä pääsiäiseksi reissuun tuonne Välimeren tienoille, viikot olis silloin jotain ehkä 25 luokkaa. No eikös mitä, rv23 oli lääkärintarkastus ja lekuri olikin sitä mieltä ettei suosittele enää lentämistä supistusten takia :O No siinä jäi sitten se reissu tekemättä, eniten harmitti kaverin puolesta! Sen takia en uskalla varata mitään reissua, mikä sisältää lentämistä....

Ihmisten kommentit: eipä ole tullut vielä kommentteja sukupuoleen liittyen. Esikko on tyttö joten varmasti joku luulee että toivotaan nyt poikaa. Meille on ihan yks hailee kumpi tulee, kunhan tulee!

Supistukset: tällä viikolla on alkanut tulemaan noita harkkareita. Höh... ei nyt vielä olisi tarvinut! Nyt yritän hokea itselleni, että nämä on ihan normaaleja - varsinkin kun toka lapsi. Täytyy ehkä ottaa vähän iisimmin jatkossa.

4D: ollaan päätetty mennä! Nyt on vaan kysymys koska... Tekis mieli mennä jo reilun viikon päästä. Haluaisin mahd pian tietää kehittyyhän papu normaalisti. Rakenneultra on reilun 3vk päästä. Toisaalta jos menisi myöhemmin, niin vauvasta näkisi paremmin piirteitä. Ei osaa päättää :O Mites muut?

Nöhvi 16+5
 
Heippati hei... täällä ollaan edelleen huonossa kunnossa. Oksettaa, oksennan ja väsyttää. Loppuko tää koskaan.??? Oltiin viikko sitten ultrassa ja kaikki ok!!
Jatkan tässä makaamista ja vessassa juoksentelemassa..

ANNA JA PUPU 13+1
 
Moikka kaikille, vieläkö mahtuu mukaan? :)

On ollut niin kiireinen alkuvuosi, etten ole kerennyt edes palstalla käydä. Esikoisen odotusaikana olin aktiivisesti mukana, ja nyt onkin taas pakko tulla kurkkaamaan, että kuinka kiva porukka tänne on tällä kertaa kertynyt. Lueskelinkin ketjut läpi ja heti tuli kotoinen olo. :) Fb-ryhmään laitan myös liittymispyynnön.

Eli alkuun hieman itsestäni; olen 21-vuotias toisen lapsen odottaja Lahdesta, eli synnärinä on PHKS. LA on 18.09, ja esikoinen on syntynyt 07/11. Ikäeroa sisaruksille tulee siis noin 2 vuotta ja 2 kuukautta. Taustalla on myös muutama alkuraskauden keskenmeno. Tällä kertaa alkuraskaus on sujunut hyvin samaan tapaan kuin esikoisesta, joten siitä syystä on hieman enemmän poikaolo. Saapa nähdä olenko aivan väärässä.

Raskausoireet ovat hieman helpottaneet, eli alun jatkuva pahoinvointi ja painava väsymys alkavat olla takanapäin. Liitoskipuja on sillointällöin. Nt-ultrassa kävimme kolme viikkoa sitten, ja siellä oli kaikki kunnossa. Rakenneultraa odotellaan jo kovasti, se on 29.4. Sukupuolta aiomme kysyä, jotta tiedämme sitten pitääkö vaatevarastoa päivittää tytölle sopivammaksi.

Tällä kertaa on ollut jotenkin todella vaikeaa uskoa raskautta todeksi, ja edes riskiviikkojen poksuttua en uskaltanut rentoutua. Pikku hiljaa alan kuitenkin uskoa, että meille on ihan oikeasti tulossa vauva. Esikoinen ja uusi työ ovat pitäneet kiireisinä, joten en ole niin paljon (kuin esikoista odottaessa) kerennyt raskautta vielä fiilistelläkään. Eiköhän tämä pikkuhiljaa pyöristyvä vatsakin auta tajuamaan asian laidan. :)

Jatkan paremmalla ajalla, esikoinen kaipailee seuraa. ;) Hauskaa että täällä on muitakin lahtelaisia, ja mukavaa päästä seuraamaan myös näin montaa kaksosodotusta!

Madde rv 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: Metkutin
Tervetuloa joukkoon. Kiva saada lisää Lahtelaisia :) meillä vielä LA aikas peräkkäin. Mulla 19.9, ties vaikka nähtäs synnärillä :D

Joka päivä on vaan pakko kuunnella pikkuisen sydänääniä että varmasti tietää että masussa joku majailee.. On se vaan niin rauhottavan kuuloista kuunnella pientä jumpsutusta joka on siinä 150-160 välillä :) Oisko sykkeiden perusteella jopa tyttö? :D nooh sen näkee sit viimeistään syksyllä..


Metku 14+3
 
Moi taas kaikille ja tervetuloa uusille!

MadDee taidan tietää sut (et tiedä mua :D)! Mutta tosi kivaa, että löytyy lahtelaisia muitakin, toivottavasti osuis synnärille jonkun kanssa samaan aikaan, niin ehkä juttukin luistais tällä kertaa paremmin. Viimeksi oli aika yksinäistä, kun ei oikein sattunut sopivia huonekavereita. :)

hirveästi tullut juttua tänne, ja yritinkin kaiken kahlata läpi, mutta ehkä tällä kertaa vain päivitän omat kuulumiset. :)

Eli kiirettä on pitänyt, uudet hommat on pitäny tosi kiireisinä, eikä oo kirjoittelemaan ehtinyt. Pahoinvointi on onneksi nyt väistynyt niin, että vain muutamia ruokia täytyy välttää. Aika napakoita suppareita on tullut, ja oon alkanut harkita pitäisikö sitä lähteä näytille, mutta kun ovat levossa aina helpottaneet, niin vielä en oo lähtenyt.

Töissä en oo enää pystynyt piilottelemaan mun masua ja yks työkaveri jopa kysyi että kuinka paljon yli mä oon puolenvälin. :O No onhan tota turvotusta, mutta ei mun maha nyt NIIN iso oo.

Emma-Ria 15+4
 
Tervetuloa uudet odottajat! :flower: Kyllä tänne joukkoon mahtuu!

Tuosta matkustelusta vielä... Olen ollut matkailualalla töissä muutaman vuoden ennen esikoisen saamista ja mulle ei ole tullut eteen ensimmäistäkään asiakasta, jolla olisi ollut vaikeuksia matkustaa raskaana! Yllättäviä kokemuksia monella, mutta ainahan joukkoon mahtuu niitä huonojakin kokemuksia. Mä kyllä mielellään matkustaisin, mutta tuskin mun kroppa jaksais sitä enää isoilla viikoilla.

ON En ole ihan varma, mutta ehkä saattanut tuntea jotain pieniä muljahduksia. Toivottavasti ei ole vain mielikuvituksen tuotetta!

Kirskis ja Namu 15+4
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Moikka taas tännekin!

Uusille tervetuloa. :) Meitä onkin jo melkoinen sakki!

Pääsiäissunnuntaina mennään miehen vanhemmille syömään. Jos tunnen vielä liikkeitä ennen sitä, niin varmaan kerrotaan vauvasta heille. Jos en tunne, niin sitten odotellaan vielä. :D

Liikkeitä on kyllä tuntunut nyt reilun viikon aikana 3 tai 4 kertaa lähes 100% varmasti. Miehen vanhemmat ja sisarukset ovat tulossa poikamme 3-vuotissynttäreille kolmen viikon kuluttua, joten viimeistään siellä kerrotaan, tai sitten seuraavan neuvolan jälkeen tai vasta ultran... :whistle: Omille vanhemmilleni ja sisaruksilleni ajattelin kertoa rakenneultran jälkeen, jos saisi samalla sukupuolen tietoon ja kertoisi myös sen heille.

Piti töissä laittaa uudet työhousut tilaukseen, kun nämä alkaa olla aika tiukat. Eilen pidin kotona housuja, jotka olivat vielä pari viikkoa sitten hyvät, mutta nyt aivan liian tiukat. Joten kai se maha kasvaa, vaikka ei siltä tunnu/näytä. :)

Laitanpa vielä tähän saman mahakuvan kuin Facebookin ryhmään. Omaa möhöä tuo lähinnä on. Aamulla kohtu tuntuu erottuvan muusta vatsasta (makuuasennossa vain). Ja jos oikein kokeilin, niin korkein kohta olisi vähän lantioluiden yläpuolella. Mulla ilmeisesti taaskepäin kohtu kallellaan, saas nähdä millloin pullahtaa. :)



T-Y-L-S-Ä työviikko edessä, vapaita odotellessa...

Empuuu rv 15+0 (ei oikein osaa keksiä mitään nimeä vauvalle)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Tervetuloa mukaan uudet!

(.) Olo ollut hyvä (paitsi älytön päänsärky kokoajan), paino noussut kyllä liikaa nyt jo 6kg :x toisaalta oma lähtöpaino on tosi alhainen...

Liikkeitä on tuntunut päivittäin, joinain päivinä enemmän joinain vähemmän.
Rakenneultrassa kysytään sukupuolta jos se nyt näkyy :heart: , 4D ultraan ajattelin kyllä mennä tälläkin kertaa:) Onko muita 4d-ultraan menijöitä?:attn: Jos niin millä viiikoilla?

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
17+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Täällä ei meinaa perässä pysyä :D Kivasti uutta porukkaa ja vilkasta keskustelua :)

Luen päivittäin teidän jutut mut harvoin kerkeää jäädä sit enää kirjottamaan :D


Matka aihe on mulle myös tuttu ja edellises raskaudes meinas käydä samoin ku muutamalle muulle et olin turkissa rv21 niin eivät siellä päässä meinanneet laskea kotiin :) Mulla ei ollu edes sitä raskaustodistusta kun ei neuvolassa suostun sitä noil viikoil kirjottaa kun ei kuulemma tarvi (niinku ei pitäis tarvitakkaan). Neuvolakortilla onneks selvisin :) Hyvin uskaltaisin reissailla raskaana olles jos vaan fyysinen terveys sen sallii eikä oo esim. supistuksii paljon tai muuta. Ruuan kanssa järki mukana ja pullovettä juomaksi.


Synnytystä On myös tullut mietittyä enemmän ja vähemmän :) kaks edellistä ollut epäsäännöllisiä ja omat ongelmat niissä.

Liikkeet Tuntuu jo selvästi :heart:

Mut nyt taas joutuu jatkaa hommia :) Aurinkoisia odotuspäiviä kaikille!



Astre ja pikkuinen 16+6
 
Ei tunnu liikkeitä täällä ei :( Yhä vaan vainoharhaisemmaksi tulen... Mies kyllä oli eilen tuntevinaan jonkun muljahduksen pitäessään kättään mun mahan päällä. No huomista neuvolaa täällä odotetaan kuin kuuta nousevaa :)

Mirka J. & AkuElma 16+4
 
Kauhistuin aamulla kun kävin vaa'alla +3kg jo! Esikoisesta tosin tuli se +16 ja turvotus kyl näkyi kasvoissakin.. Tuplista tuli +11kg, eikä mitään turvotuksia vaikka olin viimesilläni +30 helteillä..Tää jotenki vahvistaa mun tyttöoloa entisestää..
No toivottavasti 10.5 saa tietää kun on tuo toinen ultra :)
Neuvola 8.4 sitä täällä oottelen, koko ajan jotenki vainoharhnen olo tuon alun takia..

Liikkeitä olen tuntenut pari kertaa omasta mielestä, mutta en uskalla vielä luottaa että ne varmasti oli niitä :)

Makia ja nelonen 14+2
 
Sain tänään dopplerin kaverilta. Heti piti testata kuuluuko mitään ja kuuluihan sieltä molemmilla puolilla kiivaat tykytykset :) Oireita kun ei ole, eikä oikein ulospäin hahmota vielä mitään, niin mieltä rauhoittaa kuulla, että matkassa hipposet on. Liikkeitäkään en ole tuntenut vaikka kovasti olen kuullosellutkin... Jospa niitä kohta alkaisi tuntumaan ;)

Painoa on tullut noin kilo, mikä miun mielestä on ihan ok tässä vaiheessa. Vielä niitä ehtii tulla... Ei kauheesti tartteis tulla koko aikana, mut tulkoon se mikä on tullakseen.

Seuraava neuvola on viikon päästä tiistaina ja sitten perjantaina pääsen taas ultraan. Mies ei sinne pääse, mut paikan mukaan varasi miun äiti. Se on ihan hupsu mummo jo vaikkei kunnolla ole asiaa edes sisäistänyt.

Wiitahepo hippoineen 14+5
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
mulla oli tänhään neuvola 17+6 paineet 117/58 verensokeri 6.2 1h syömisestä, HB 142 painoa tullu koko raskausaikana 300g sf mittaki otetiin nyt ekan kerran ja oli 18cm :O ounouuuu! meni siis heti yläkäyrän yläpuolelle :D salamatkustaja nsykkeet oli 160 ja kauhea potkiminen ja dopperia pakoon menoa. kaikki ol isiis hyvin. paitti pissassa prot 1+ lla.. seuraillaan siis.

mie oisin halunnu 4D ultraan, täällä lähin ois Oulussa ja son liian kaukana. harmittaa kyllä ihan kauheasti :( rovaniemellä on tehty ennen 2 paikkaa mutta ei enää, sieltä toiseta paikaa sanovat vaan että tekevät LKS ssä niitä nyt ja soitin ja kysyin. ei tee, vain jos on terveydellisesti tarvetta. mie oisin siihen niiiiiiiiin halunnu mennä.
 
uusille jälleen tervetuloa :D on meitä ihana joukko jo kasassa :) Miten mahtavaa onkin sitten lueskella niitä syntyneitä ilmoituksia, kun satelee tulemaan syksyllä ;)

Hoh hoijakkaa kyllä ihmiset vaan osaa antaa kaikenlaisia kommentteja :kieh: saadaan siis monet "nauttia" niistä varmaan vielä monta kuukautta |O eniten mua ärsyttää, kun sanotaan ihan hymyssä suin: TULIS NYT TYTTÖ TEILLE/TYTTÖÄ TE OOTTE HALUNNU YRITTÄÄ! :headwall: sama se oli jo kolmannen pojan odotusaikana, sain kuulla useammalta taholta tuota virttä, että tutuksi on käynyt :saint: ärsyttää kylläkin suunnattomasti.

liikkeitä oon yrittänyt tunnustella joka ilta :D ei mitään sekeitä, mutta joskus kun pysähtyy paikoilleen niin vähän niinku tuntuis pientä kutinaa. En vaan voi olla varma onko hipaiseva vaate tai ilmavaiva :D mutta kovasti niitä oikeita tuntemuksia jo kaipailee. Ihanaa, kun moni jo tuntee liikkeet. Ja hurjaa miten osalla lähenee jo puoliväli :)

Tänne ei mitään ihmeempiä. Nautin tästä hyvästä olosta. Kahvikin maistuu töissä aamuisin :p kotona en välitä keittää, ellei ole vieraita. Mutta tää on niin mahtavaa, kun pystyy syömään ja juomaan ällöämättä ;) vaikken tosin oksennellut, mutta se etominenkin alkoi käydä raskaaksi. Nyt on onneksi ollut pari viikkoa energinen olo ja ruoka maistuu :p pelkään et toi ruoka maistuu liianki hyvin.....painoa tullut joka raskaudessa aina lähemmäs 20kiloa :(

Taas päästy uuteen viikkoon, tänään 15+0 :heart:
 
Moi täältäkin! Minäkin tilasin kotidopplerin lopulta, kun alkoi jotenkin tämä oireettomuus tuottaa epävarmuutta. Tänään sitä sitten heti testasin, mutta EN SAANUT sydänääniä kuulumaan :( Olen siis viikolla 14+, joten käsittääkseni pitäisi kuulua. Mistä kohtaa niitä pitäisi etsiä, edelleenkö ihan alhaalta? Kuulin kyllä jotain, mutta oletan että se oli istukka, koska piti sitä sellaista viuhviuh -ääntä mitä täällä on kuvailtu. Välillä näytöllä vilahteli jotain lukuja, myös sellaisia, jotka olisi voineet viitata sikiön sydämenlyönteihin (150), mutta mitään en kuullut. Harmittaa! Jos joku osaa antaa hyviä vinkkeä tähän niin niitä otetaan ilolla vastaan!
 
Empuuu Laitahan kuva uudestaan! :)

syysbeibi Kotidopplerista en tiedä, koska en sellaista omista. Noilla muksuillahan on nyt siellä paljon tilaa temmeltää, joten voi olla, että vain karkailee siitä alta :) Millon sulla on seuraava neuvola? Jos huolestuttaa, niin soittaisin sinne ja tilaisin ylimääräisen ajan.

4D-ultraan en ole erikseen menossa. Olen kuullut, että äitipolilla olisi sellainen ylellisyys ja sinnehän se minun nokka huomenna suuntaa... Huomenna siis punktio edessä ja toistaiseksi mieli on rauhallinen. Aamulla varmaan tärisen jännityksestä! Pitäkäähän tsemppiä!

Kirskis ja Namu 15+5
 
Kirskis, tsemppiä huomiseen! Kerrothan sitten miten meni ja oliko operaatio epämiellyttävä? Jotenkin inha ajatus piikki vatsanpeitteiden läpi, niin kiinnostaa oliko se niin kamalaa kuin voisi kuvitella..

4D-ultraan ei ole meillä mitään hinkua, meille varmaan riittää ihan rakenneultra ellei tässä mieli vielä muutu.

Meilläkään ei ole kotidoppleria, jossain vaiheessa harkitsin sen ostoa mutta sain hillittyä itseni. Yritän pitää mielen rauhallisena ja luottavaisena..jos kotidoppleri olis niin en varmaan pystyis pitää näppejä siitä erossa vaan joka päivä pitäis kuunnella enkä halua koukuttua siihen! :D

Masu tuntuu kasvaneen hurjasti viimeisen parin viikon aikana! Minulla on suht lyhyt selkä, ja ihmetyttää välillä kun jossain lukee että kohtu olis nyt n. 8cm navan alapuolella..pyh oikein, kyllä mulla kohtu on jo melkein napaan asti, sen tuntee selvästi selällä maaten. Mulla tosin kylkiluiden ja suoliluiden väliin ei jää montaakaan senttiä tilaa.. saa nähdä millainen superpallo tästä mahasta tulee. Pitkäselkäisillä on siinä mielessä helpompaa kun masulla on pystysuunnassa enemmän tilaa kasvaa :) Kovin yksilöllistä näemmä..

Hei muuten, mulla on tosi tyhmä kysymys johon en oo mistään löytänyt järkevää vastausta. Ehkä te, varsinkin jo synnyttäneet voisitte tietää vastauksen? Oon miettinyt, että voiko emättimen limakalvoissa olla joku sellainen "vika" mikä estää/hankaloittaa synnytystä? Niinkun rakenteellisesti. Vai venyykö ne kudokset kaikilla aina ja varmasti niin että vauva mahtuu tulemaan? Kun mulla on emättimen suulla tosi "riekaleista" kudosta/limakalvoa/mitä lie..luulisi sellaisten vaikeuttavan synnytystä jos vertaa sellaiseen emättimen suuhun mikä on sellainen siisti aukko vain.. äh tajuskohan kukaan mitä tarkoitan..? :ashamed: Gyne ei koskaan oo maininnu että olis jotenkin epänormaalia, mutta en oo kehdannu kysyäkään.

susu_v 14+5
 
Kannattaa susu_v kysyä seuraavassa lääkärin tarkastuksessa,ettei jää vaivaamaan. Mutta lohduttautua voi sillä että meitä on erilaisin vehkein varusteltuja synnyttäjiä, eikä yksikään lapsi ole sisään jäänyt ;)

Mulla alko kauheet kivut,eilen töissä. Kipu tuntuu selässä ja kyljessä, mutta niinku selkeesti tuolla sisäpuolella (ei siis liene lihaskipua). Kohtuko kasvaa vai voiko olla etten supistuksia enään tunnista (3. raskaus kuitenkin jo!)???

Jännään neuvolaa joka on jo ihan kohta. Iiks, äkkiä hepoille aamukauroja :O

Mirka J. & AkuElma 16+5
 
Kirskis Tsemppiä tälle päivälle! :) Voi olla että en kuvaa laita nyt uudestaan, kun ei siinä mitään näy ja on muutenkin taas niin epävarma olo koko raskaudesta että huh. Veristä vuotoa tullut viime vkl, eilen ja tänäänkin. :(
 
Syysbeibi mä ostin kanssa tähän raskauteen tuollaisen näytöllisen dopplerin ja siinä lukemat näyttää aika huuhaata.. välillä nopealla liikkeellä saa lukemia näyttöön, mutta välillä ihan paikallaankin näyttää lukemaa, joten siihen en itse ainakaan luota laisinkaan.

Istukan äänen erottaa hyvin kun se on tasainen ja voimakas viuh-viuh ja nopeus huomattavasti hiljaisempi kuin vauvan syke eli siinä 80krt/min tietämillä. Vauvan syke on sitten taas ihan todella nopea. Etsi kärsivällisesti jonkin verran navan alapuolelta aina häpyluuhun saakka välillä paikallaan pitäen ja välillä rauhallisesti liikuttaen. Myös anturin kaltevuus voi vaikuttaa kuulumiseen, joten sitäkin kannattaa hieman käännellä!

Miksa ja tuplakuplat 14+3
 
Kirskis, kovasti tsemppiä tähän päivään! :heart:

Tuosta dopplerista, itse tilasin Angel Sounds -dopplerin kun olin raskausviikolla 9 ja sen viikon lopussa sain ensimmäisen kerran äänet kuuluviin. Testailin melkein joka päivä, kunnes yhtenä päivänä en vain löytänyt niitä vaikka kuinka etsin. Noh, ultrassa kuitenkin näkyi vahva syke edelleen. Eli, mä oon vähän sitä mieltä et parempi elellä ilman doppleria. Onhan se tietysti kivakin kotona kuunnella sydänääniä, mutta aiheuttaa se kyllä paljon turhaa huoltakin jos niitä ei sieltä löydy. Tuokin aika halpis oli joten tiedä sitten.. Nyt se on jääny laatikkoon odottelemaan.. :)

serenade 13+3
 

Yhteistyössä