Syyskuun suloisuudet 2013 *Maaliskuussa*

Kirskistoivottavasti kaikki menee hyvin! Oon kuullu kauhutarinoita tuosta toimeenpiteestä joten multa ku kysyttii että jos olis tarvetta ni mitä sitte,oli pakko vastat että ihan viimeisenä vaihtoehtona!

Mulla oli tuplarakaudessa tuo dopplerija yhes neuvola tädin kans todettii et ne pitäis kieltää lailla :D Sillä ku on vaikea saada oikeesti sen VAUVAN sydänääniä kuulumaan ja sit monet huolestuu turhaa ku ei saa. Ite käytin vissii pari kertaa ja annoin olla, tuplista ku ei myöskää alkuvaihees ikin tiiä kumpi siellä ny on et kuunteleeko koko aja viel samaa :D

Täällä Helsingissä on ollut viime päivät aivan mahtavat säät, toivottvasti nyt oikeesti se kevät tulis ja vois alkaa pukee lapsille hiuka vähemmä päälle. Nuo herrat ku ovat melkosia vastahakosia ton pukemisen kans, jokaisen vaatekappaleen jälkee juostaa karkuu ja äiti uhkailee, et lähtee sit ilma ni johan alkaa pukeminen-hetkeks. Kesää ja t-paita kelejä odotellen :heart:

Miehen kans ollaa alettuu miettii isompaa autoa. Meillä on ollu jo kerran 7 paikkanen ja kerran 6 paikkanen, mut tyhminä vaihettii farkkuu...No nyt tarttis taas mahtuu 4 lasta ja 2 aikuista+ 2 isoa koiraa kyytiin tarpee tullen..
Miehelle en oo ees uskaltanu kertoa et haaveilen ihan uusista vaunuista tälle kuopukselle, se repii varmaa hiukset päästä ku alkaa miettiä sitä rahanmenoa vaikka minähä kaikki laskut ja talous asiat muutenki hoidaan :cool:

Nyt kyllä iski kauhee kirppishimo joten pakko lähtee toho lähikirpparille pyörähtää, äitini tosin on jo ostanu ison kasan pikku vaatteita..Mutta eihä niitä koskaan voi olla liikaa, eihän? :rolleyes:

Makia ja nelonen 14+3
 
Neuvola suoritettu :) Ja kyllähän ne sydänäänet löyty,vaikkakin hieman hiljaiset. Voi olla että istukka on edessä, joten siksi ei liikkeetkään vielä tunnu... No, mutta tästä on taas hyvä jatkaa eteenpäin. Seuraavaksi onkin jo rakenne ultra 18.4 ja sitten toukokuussa taas neuvola. Eipä noita käyntejä liiaksi ole... :(

Mirka J. & AkuElma 16+5
 
Dopplerista mulla 14+0 äänet kuuluu jostain lonkkaluun korkeudelta ja aina vasemmalta puolelta, suoraan kun asetan dopplerin mahalle, alkaa kuulua pienen syke :) Alussa sykkeitä sai kunnolla etsiä. Kannattaa laittaa geeliä ihan reilusti ja hitaasti liikutella laitetta ja testailla eri kohdista, hyvinkin sivulta :)
Kun saat vaimeet sykkeet kuulumaan, niin kokeile kallistella laitetta eri suuntiin siinä kohdassa,missä kuuluu jotain. Tsemppiä etsintöihin!! :)
 
Iso kiitos tsempeistä!!! :heart:

Me nähtiin Namu tänään :heart: Siellä se masussa kelli, sydän sykki ja koko vastasi viikkoja. Lapsivesipunktio tehtiin ja eihän se niin paha toimenpide ole, mitä jotkut kauhukertomukset antavat ymmärtää! Mulla on joskus sattunut verikokeen ottaminenkin enemmän... Toki se neulanpisto sattui, mutta milloinpa neulanpisto ei sattuisi? Tosi nopeasti tekivät ja ei tosiaankaan kipua, kun ottivat näytettä. Tänään olen sitten ottanut rauhallisemmin, kun on paineentunnetta kohdussa ja tietty se keskenmenoriski on tossa punktiossa. Onneksi ei kuitenkaan mitään vuotoja.

Kirskis ja Namu 15+6
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Heip immeiset!
Laittakaahan muutki niitä masukuvia niin päästään fiilistelemään ;D

Taas olen vaipunut koomaan... Eiks just tän ajan raskaudesta pitäs olla sitä energistä??? Hyvä kun jaksaa töiden jälkeen hepat ruokkia, blääh! Ja nukkumassa pitää olla viimestään ysiltä.

Mirka J. & AkuElma 16+6 (huomenna)
 
Kiitos kaikille dopplervinkkejä laittaneille! Löysin kuin löysinkin sydänäänet! Doppler näyttää herättävän aika vastakkaisia reaktioita. Itsekin olin sitä mieltä että en sitä hanki. Pelkäsin juurikin sitä että menen paniikkiin jos en löydäkään sykettä, mikä on ihan mahdollista. Nyt kuitenkin olen tilanteessa jossa joudun työni vuoksi kertomaan raskaudesta aika laajasti ja halusin sitä ennen varmistua että pieni on edes elossa. Täällä Helsingissä, tai ainakaan omassa neuvolassani, ei pääse ylimääräisille kuuntelukerroillekaan. Olen ihan tyytyväinen nyt kuitenkin hankintaan, en usko että tulen doppleria kovin usein käyttämään ja ainakin vielä pää pysyy kylmänä ja ymmärrän ettei äänet aina löydy, varsinkaan kotikonstein, vaikka kaikki olisi hyvin.

Sen sijaan enemmän olen huolissani tuosta toputteluvuodosta jota mulla on ajoittain esiintynyt. Ekan kerran alkoi rv8 tai 9 jolloin todettiin hematooma. Sitten tiputtelu alkoi uudestaan rv12 ja taas eilen rv14+5. Päätin mennä yksityiselle tsekkaamaan tilanteen, jo siksikin että pääsiäisenä oli tarkoitus urheilla ja haluan tietää mitä kannattaa ja voi tehdä. Toivotaan että pienellä on kaikki hyvin tiputtelusta huolimatta!
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
syysbeibi Tääl meil itäisessä helsingissä on neuvolassa sellane huone missä voi käydä mittaa verenpaineen ja kuunella sydänääniä jos huolettaa :O Oon käsittäny et siel voi pikasesti käydä ja joku kenellä aikaa tulee käymään siinä. Ovessa luki lapussa jotain tuohon suuntaan.
Mulla oli alussa rv6 hematooma joka aiheutti runsaan vuodon, onko sulla tsekkattu sen jälkee että onko vuotanu kokonaa pois? Ehkä ihan hyvä käydä kattomas ku sehän vuotaa ittestää pois, mikä kuitenki aina saa huolestumaan että onko normaalia :)
 
Moikka! Tänään poksuu 15+0! Toisaalta aika menee huimaa vauhtia, toisaalta taas matelee.. :)

Vointi on edelleen hyvä, vähän alavatsassa vihlovia särkyjä, onkohan ne niitä kohdun kasvukipuja..? Moni puhuu myös liitoskivuista, miltä ne tuntuu? Ja missä? Sellainenkin oire on ilmaantunut, että lantionseutuni puutuu kummallisesti. Kun nukun kylkiasennossa, herään siihen että lantio on puuduksissa ja joudun kääntymään toiselle kyljelle. Vatsallani en pysty enää nukkumaan kun masu painaa ikävästi.

Metis, ihana masu! :) Pitäis itsekin jaksaa kuvata, kun ehtii..

Mulla tunteet heittelee hirmuisista onnellisuudenpuuskista sellaiseen oloon, että kyllästyttää kaikki raskauteen liittyvä.. :D Välillä tuntuu ettei muuta päässä pyörikään, niin välillä oon niin kyllästynyt omiin ajatuksiini.

susu_v 15+0
 
Liitoskivut tuntuu häpyluussa ja tarkemmin häpyliitoksessa (on rustoa) joka ilmeisesti hormonien vaikutuksesta alkaa venymään ja paukkumaan ja aiheuttaa kipuja.Tällä kertaa kipuja on tuntunut myös istuinluissa, nivusissa tai jossakin sielläpäin, lähempänä peppua kuitenkin. :D

Ja nuo liitoskivut tuntuu siltä aivan kuin tuosta häpyluusta roikkuisi 10kg paino narun päässä. :D Tai että se liitos on repeämässä. Välillä joutuu purra hampaita yhteen kyyneleet silmissä, kun kävely vaan sattuu niin paljon.

Tässäpä vielä linkkiä Häpyliitoksen kivut (symfyysikivut) raskauden aikana :: Terveyskirjasto
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa olis aikaa kommentoida, muuten olen täällä käynyt vaan lukemassa sitten helmikuun lopun!

Me oltiin siis miehen kotona Roomassa lomalla reilu viikko esikoisen kanssa ja kävin siellä omalla gynellä myöskin samalla.

Saatiin kunnon säikäytys kun otettiin ne normi-verikokeetkin ja kun mulla ei ole aikaisemmin ollut suojaa vihurirokkoa vastaan (testattu viimeksi täällä Hollannissa alkuraskaudessa), nyt muka yhtäkkiä oli vasta-aineet kohonneet! JA pojalla oli just ennen sitä kuumetta ja ihottumaa.. Meinasin kyllä mennä huolesta sekaisin kun uusintaverikoke tehtiin taas täällä Hollannissa ja tuloksia jouduin odottamaan melkein viikon! Onneksi oli väärä hälytys, eli Rooman labrassa on tapahtunut joku virhe.

Sukupuoli saatiin tietää jo 12+ viikolla kun kävin täällä nt ultrassa. Kysyin siltä lekurilta voisko se tehdä villin veikkauksen ja hän ensin vähän vastusteltuaan sanoi, että näyttää pojalta. Sitten Italiassa pari viikkoa myöhemmin gyne sanoi heti, että toinen poika tulossa, hahaha.. Eli kai se aika selvää oli jo kun ei epäröinyt hetkeäkään.
Itsehän olin kallistunut tyttöolon puolelle kun olo on niin eri kuin viimeksi (ja salaa toivoin pientä tyttöä), mutta näköjään mun oloilla mitään merkitystä ollutkaan :D

No, tuleepahan kaikille säästetyille vaatteille heti käyttöä :) Ja on tuo meidän poika vaan niin ihana, että ei haittaa jos ja kun toinen moinen tulee lisää :heart:
Poika siis täytti vuoden nyt maaliskuun alussa.

Ai niin, meillä siis nt oli 2.3mm mutta verikokeen kanssa yhdessä tulleet tulokset kertoivat, että riski Downiin olis n 1: 4500 ja niihin muihin ihantoooooooodella pieni. Eli hyvältä näyttää.

Mullakin on muuten ihan törkeän kokoinen maha jo, jotenkin muistelin, että se olis tullut paaaljon myöhemmin edellisessä raskaudessa, nyt pompsahti jo 11. viikolla. :whistle:

On tullut myöskin painoa lisää ihan eri tavalla kuin viimeksi! Taisin edellisessä raskaudessa kerryttää jotain 5kg vaan 20. viikkoon mennessä ja nyt on tässä vaiheessa tullut 8kg tai jotain! Huh huh.
Tosin minäkin lopetin tupakoinnin ja sen sijaan tekee mieli puputtaa jotain ihan koko ajan.

Sharona ja piipero 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Sohvi35 laitoin yv. :)

Mä jotenki niin toivon ettei tässä raskaudessa alkais mitkää vaivat ennen loppupuolta.. Edellinen oli kaksosraskaus ni vaivat tosiaanki alko jo siinä ku plussa testin teki : / Oksentelua 12viikkoa päivittäin, harjotussupistuksia reippaasti ennen puoltaväliä joiden takia sit joutu jäämää töistä pois ku alko paikatki reagoimaan. Liitoskivut <3 Miksi sitä unohtaa miten kauheeta raskaus voi olla enne ku on taas paksuna? :D

Tietääkö teillä jo kaikki lähipiirissä raskaudesta? Mä en ainakaa pystyis enään salaamaan ku tuo maha näkyy jo niin selkeesti. Oon joka raskaude jälkee päässy melein takas siihe pyykkilauta vatsaa ja tää nyt on jotain iha muuta jo ku pikkupömppis jonka vois pistää roskaruuan syyksi :cool:
 
Meillä tietää raskaudesta vasta mun sisko ja kaveri sekä mies kertonut muutamalle kaverilleen. En vaan halua kertoa vielä muille, kun pelottaa onko koko vauvaa edes tulossa. : / Ei näy vielä niin hyvin pysyy omana tietona.

Nyt olis menossa rv 15+2 kaiketi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa päivää kaikille!

Juu tuosta dopplerista sen verran, että tosiaan siitä löytyy niin monta mielipidettä kun on käyttäjiäkin :) itse pidän kyseisestä vempaimesta..

Kun kyseessä on ensimmäinen lapseni ja kaikki jotenkin niin uutta ja jännää niin olen suunnitellut meneväni tuonne ensi kuussa järjestettäviin Lapsimessuihin.
Lapsimessut 26. - 28.4.2013 Siellä odottaville äideille oikeen oma ohjelmansa ym :) Mieskin oli innoissaan lähössä mukaan.. Onko muita jotka suunnittelee sinne menoa?

Metku 14+6
 
Makia, onpa hienoa, että teidän suunnalta löytyy tuollainen palvelu neuvolasta! Olisipa meilläkin! No mutta ultrassa kaikki hyvin. Ei enää hematoomaa, vaan vuoto johtuu kohdunsuulla olevasta istukasta. On kuulemma aika tyypillistä näillä viikoilla ja nousee siitä todennäköisesti (toivottavasti) raskauden edetessä. Huh huh, kylläpä huojensi.

Lääkäri antoi myös 99% arvion sukupuolesta, mutta jääköön vielä salaisuudeksi kunnes tarkentuu.

Tästä on kiva aloittaa pääsiäisloma! Kivaa pääsiäistä kaikille!
 
Mites teillä tuo painon nousu? Itselläni ei ole lähtenyt yhtään nousuun ja neuvolassa sanoi, että se meinaisi, sitä että paino olisi oikeasti "laskenut" ja kehotti syömään enemmän. Yritän koko ajan olla mussuttamassa edes leipää ja tuntuu, että olisi koko ajan jatkuva nälkä. Pahoinvointiakaan ei enään oikeastaan ole, mutta silti syöminen on ainoa ongelma tässä tai se, että kun ei maistu ja tuntuu, että joutuu olla koko ajan jotain syömässä. Eilen illalla söin vielä kaksi iso uuniperunaa ja paljon voita ja savusiikaa, kun nälkä ei tuntunut lähtevän millään. Sitten siitä parintunnin päästä tuntui taas, että kuolee nälkään, kun olisi pitänyt nukkumaan mennä.

Tässä sitä vaan pelkää, että vauvalle tulee nälkä, kun äiti ei syö tarpeeksi :/ Ruisleipää syön paljon ja hemoglobiinikin oli todennäköisesti sen ansiosta hyvä. Syön siis hyvin nälänpitävää ruokaa, mutta silti tuntuu, että eläisi jatkuvassa nälässä ja pelkää, että sillä on vaikutusta vauvaan :/.

Pitäisiköhän taas lähteä kauppaan täyttämään jääkaappia. Eilen ostin leipäpaketin ja kummasti näyttää olevan lopussa, vaikkei mies ole syönyt siitä vielä yhtään. Lapsi tosin vähän auttanut.

Mitäs tässä nyt valittamaan. Ulkona on ihanat ilmat ja kohta tulee kesä :)

Mona Lisa ja pikkuinen 13+4
 
Viimeksi muokattu:
Mona Lisa, ei kai tuo vielä mitenkään hälyyttävää ole, ettei paino ole noussut, kunhan ei oo laskenut kuitenkaan. Eikös se olisi ihan hyväkin, ettei ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana paino olisi noussut yhtään. Joten älä huoli, kyllä se siitä alkaa nousta ihan itsekseen jos vaan syöt normaalisti. Eri asia on jos on niin pahoinvoiva ettei saa mitään alas :$

Mulla tilanne on se, että paino nousee uhkaavasti, jopa puolen kilon viikkovauhtia.. Ja syön aika lailla samoin kuin ennenkin, ehkä vähän useammin on päivän aikana nälkä, mutta mitään roskaa en sisuksiini oo tunkenut. Vähän enemmän oon yrittänyt syödä maitotuotteita ja ruisleipää, hedelmiin ym. tuoreeseen on edelleen kova himo. Appelsiinit, nams! :heart:

susu_v 15+0
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
mulla on paino noussu 400g 18 viikon aikana :)

nettikauppa aukeaa tänä iltana, huh! viimiset kuvat otettu ja lisäilen para aikaa naamakirjan sivulle, josta toinen ompelija nakkoo ne verkkokauppaan :D

kävelylle tekis mieli mutta joka paikka ihan jäässä! yölä tuli vähän luntaki joten petollisen jäistä...
 
susu_v ja tinttaiita Tuo on aika jännää, miten toisilla kroppa reagoi eri tavoin :) Toisilla vaikeuksia pitää painoa kurissa, toisilla vaikea nostaa painoa. Itse olin siinä käsityksessä ennen, ettei painon tarvitsisi vielä edes nousta, mutta kummaksutti tuo, kun neuvolassa sanottiin toisin.
 
Joo, on tämä raskausaika vaan jännää aikaa. Ja niin yksilöllisiä kaikilla oireet, kolotukset ja muut. Sitä lukee netistä sitä ja tätä oiretta (mikä ei tietenkään oo aina ihan fiksua hommaa) ja sitten onkin ihan ymmällään, että oma kroppa toimii ihan omalla tavallaan :) Joten ollaan ylpeitä kasvavista kummuistamme ja suhtaudutaan hyväksyvästi oman kropan muutoksiin, oli ne sitten isompia tai pienempiä. Kai se naisen keho tietää mitä se tekee :popcorn:
 
Täälä on turvonnut maha, melkein kuin jalkapallon ois nielaissut |O en kyllä kuvata kehtaa, kohtu ei näin iso ole vielä...aamulla sen aina huomaa :D ilmaa kertyy vain päivän aikana törkeesti :kieh: sais kyllä rauhottua tällänen...ei kivaa sittenkun tuo mahakin kasvaa kunnolla palloksi, jos vielä turvottaa samaa rataa.

raskaudesta tietää meillä aika monet läheisimmät. Oon yrittänyt nyt kertoa kaikille parhaimmille kavereille ja muille läheisille keiden kanssa ollaan tekemisissä. Enpä oo enään salaillut asiaa.

painon nousu oli mullakin alkanut taas aika reippaasti :ashamed: en muista onko mulla aiemmissa raskauksissa näin ajois alkanu paino nousta, mut puolivälin jälkeen on kiloja tullut säännöllisesti. Oon ollut aina hyvä kerryttämään kiloja raskausaikana ja niinhän terkkariki sanoi, että mihis se tapa sitten olis jäänyt :LOL: imetys on onneks aina vienyt melkein kaikki kilot,jos ei lasketa paria mitkä jäänyt joka kerrasta :(
En jaksa kuitenkaan stressata painolla....ehtii sitten vauvan kans lenkkeillä ja kuntoilla, kun on sen aika ;)
Mies aina mulle motkottaa, että mitä mä stressaan painoasioilla raskaana ollessa, niin eikai täs tarvi huolissaan olla :LOL:

Se on kyllä totta, että kaikki me naiset ollaan niin yksilöllisiä asioiden kanssa, että ei kannata murehtia mistään. Nautitaan nyt vaan tästä ihanasta odotusajasta :D :heart: on tää vaan niin ainutkertaista!!
Mulla on taas tai jatkuu edelleen tää "raskaus on ihanaa" vaihe :) on niin mahtavaa, kun on energisempi olo mitä ekat 12viikkoa....on niin paljon parempi olo kaikin puolin. Ja suklaa maistuu taas :p
äh toki olis parempi, jos ei maistuis!!!! Tulee herkuteltua pian liian usein....:p

Delila 15+2
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75

Yhteistyössä