PLUSSANNEET VIILAAJAT 21

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkumyy28 ejk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jipii! Kelan sivuilla näkyi jo mun äippärahapäätös ja se on huomattavasti parempi kuin uskalsin toivookaan :) Kannatti siis olla viime vuonna melkeen kaikki viikonloput töissä...

Kohta sinne neuvolaan ja uimaan...

pikkumyy ja kirppu 26+6

Onnittelut Pikkumyy! :) Minulla ei edelleenkään näy mitään muuta kuin "asiakirja saapunut". Kauankohan tässä vielä menee...?

Eilen taisi olla minun viimeinen spinningtuntini vähään aikaan. En saa edes sykettä nousemaan enää, kun asento on vaan niin huono, jalat puutuvat ja vessahätä on mieletön. Ajattelin hyllyttää salikorttini toukokuun lopusta lähtien ja käydä siihen asti pumpissa. Vitsit kun ilmat nyt paranisivat niin pääsisi edes kävelemään! Ihan kuin olisi marraskuu, pimeää ja vettä tulee jo kuudetta kuukautta putkeen. Ei kiva.

Yksi kaukaisempi työkaveri alkoi aamulla kyselemään painonnousuani, kun kuulema olin "ennen niin pieni". Mikä siis tarkoittanee, että nykyisin olen norsu. :) No, siltä vähän tuntuukin. Ensi viikolla on neuvolalääkäri, sitten taas kuullaan totuus painonnoususta. Jaiks. Ja kohta pitäisi soitella taas uuteen neuvolaankin aikoja. Tulehan Pikkumyy kertomaan sitten tänne neuvolakuulumiset!

-Aava 26+5

Ompas täällä hiljaista, kun oltiin jo tiputtu toiselle sivulle! Misnku voisit jo tulla meiän vahvistukseksi tänne kirjottelemaan!

Neuvolassa käyty taas ja kaikki kunnossa. Painoo tullut lisää 560g viikossa (voi huokaus, kohta menee 10kg rikki), mikä oli th:n mielestä normaalia. Vauveli oli taas samalla tavalla perätilassa kuin rakenneultrassa, taitaa poitsu tykätä pyllyllään istumisesta! Painoarvio oli 1140g ja sf-mitta tällä kertaa 24cm, eli ihan normaalisti yläkäyrällä menee nyt (viimeks oli puoli senttiä enempi, mut sillon mittas th ja nyt mittas lääkäri). Ja muuten oli paikat vielä kiinteet ja kiinni, joten saan jatkaa uimista ja urheilua samaan malliin. Kivuttomista supisteluistakaan ei tartte välittää, paitsi jos rupee tulemaan enempi ja säännöllisin väliajoin niin sit pitää löysätä tahtia...

Et sä Aava varmasti mikään norsu oo, vaikka mulla on kyllä ihan samanlainen olo välillä... Ja pakkohan näitä kiloja on tulla et vauva kasvaa. Juttelin lääkärille pääsyä odotellessa yhden tosi hoikan äidin kanssa ja hän kertoi saaneensa +30 kiloo raskausaikana, mitä ei kyllä millään ois uskonut nyt kun hänen lapsensa oli 2v. Toivotaan että itelläkin lähtee sit yhtä helpolla pois.

Uimahallillakin tänään uskaltautui ensimmäinen ihminen onnittelemaan vauvasta ja kyseli laskettua aikaa :) Ihanaa että massu sentään näyttää vauvamassulle, eikä esim. vaan sille et oisin hirveesti lihonut...

Pitäis lähtee hakemaan postista se vaippapaketti ja imetystyyny -jee! Ja sit pitäis viedä olohuoneen matto pesulaan, kun koirat oli sit oikeen urakalla oksentaneet sille kun olivat yksin kotona :( Yök! Ihana ilta tulossa kun ovat molemmat mahataudissa...

pikkumyy ja kirppu 26+6

Hyvältä vaikuttaa nuo vaipat... vaikka täytyy myöntää et aluks oli vähän blondi olo noitten inserttien kanssa, mutta kyllä se siitä kun niitä vähän aikaa pyöritteli... Ja käytäntö varmaan opettaa sit vauvan kanssa.

Ja se imetystyynykin vaikuttaa ihan hyvältä...

Jatkanpas nyt kaksinpuhelua Pikkumyyn kanssa, kun meidän aktiiveilla taitaa olla kiirusta vaipanvaihtopuuhissa.

Minäkin kyllä hetken pyörittelin niitä inserttejä. Eikös se niin ole, että se pienempi oli vastasyntyneelle ja sitä voi tarvittaessa isommalla lapsella käyttää lisäimuna? Lähinnä noissa vaipoissa epäilyttää tällä hetkellä se, että koska vaikuttavat tosi käteviltä, niin olenko missannut jotain vai miksi kaikki eivät käytä noita? No joo. Kokemusta ei siis ole mistään vaipoista tätä ennen, joten ylläreitä on taatusti luvassa tällä(kin) saralla.

Vieläkö Pikkumyy unettomuus vaivaa? Minä olen nukkunut välillä tosi huonosti, viime yönä ehkä nelisen tuntia. Taitaa mennä työpäivä pilkkimiseksi. Valmistautuukohan kroppa sitten jo näin aikaisessa vaiheessa elämään pienen vauvan kanssa, vai olenkohan vaan stressaantunut? Töitä ja kaikkea muuta hässäkkää nimittäin olisi vaikka muille jakaa, vaikka kaikki odotusopukset kehottavat nyt lepäilemään. Miten sekin muka käytännössä onnistuu, kun mammaloman alkuun on huomenna tasan kuusi viikkoa, pitäisi muuttaa taas vaihteeksi ja työprojektit ovat lievästi sanottuna vaiheessa?! Huoh.

Tulipas valitus, anteeksi. :) Mites meidän vastaplussanneet voivat? Entä Haikkis ja Pilvi? Mitä kuuluu Monskun kakkoshaaveilulle?

-Aava 26+6

Huomenta...

Aavan kanssa linjoilla yhtäaikaa :D

Ihan hyvin täällä voidaan. Kovaa kiire pitää opinnoissa kiinni ettei ole kovin ehtinyt palsatailemaankaan. Hyvin minimaalista kuvotuksen tunnetta ja pari yökkäystä on ollut saldo pahoinvoinnin osalta, kyllä se vaan huolettaa kun sisko oksentaa sit senkin edestä. Voi kun vauva vaan vois hyvin!!! :)
Ens viikolla lääkäri ja ultra joten sinne asti pitää vielä kärvistellä ja odottaa.
Kuinka varhaisessa vaiheessa voi supistella?
Mun äiti kysyi että supisteleeko mulla kun mulla on noita tosi kivuliaita kramppeja ollut joinakin öinä..itsellä on vähän hankala sanoa kun ei ole kokemusta! ;)

Nyt lähden kaupungille shoppaileen..

-Nella, neuvolan kiekon mukaan rv 10+2-

Nella: ei ne varmaan oo supistuksia vielä. Mulla oli ekalla kolmanneksella tosi kipeitä kylki- ja mahapistoksia ja välillä jomotti kipeesti koko päivän vaan yhteen kohtaan. Kieltämättä sitä aina alkoi panikoida et mitähän tääkin on...Mut kaikki noi kuuluu asiaan, kun kohtu alkaa kasvaa...

Aava: unettomuus vaivaa edelleen. Viimeyökin meni taas pyörimiseksi, tosin tällä kertaa johtui osittain myös noista koiristakin kun sain vielä yölläkin siivota parit oksennukset... Mutta jatkuva yliväsynyt ja krapulainen olo vaivaa koko ajan...

Mäkin oon ymmärtänyt ne insertit samalla tavalla kuin sä. Tosin eilen tungin kokeeksi molemmat sisään ja sit mulla on muutama niitä bambulisäimuja myöskin...muhkee paketttihan siitä tuli, mut jos vauva vaikka pissaa tosi paljon niin saa kai sitä täytettä siinä tapauksessa ollakin... Mä luulen et osalla kestoilijoista on semmonen aate et halutaan päästä mahdollisimman halvalla,kun tuleehan noille vähän hintaa alussa kun ostaa, mut jospa ne kävis koko sen vaippailuajan. Ja kai ne sit ei ihan kaikille vauvoille sovi, falskaa tai jotain... Kokemusta ei tosiaan mullakaan oo, joten saa nähdä mikä se todellisuus sitten on noiden kanssa :) Mutta verrattuna siihen äitiyspakkauksen kestovaippaan tuntuu huomattavsti paremmlata, se oli mun mielestä tosi muovinen ja vähän kökkö...

Semmonen on vähän ärsyttänyt kun aika moni on sanonut kuultuaan et aion kestoilla, että:voihan sitä yrittää mut ei sitä vauvan kanssa jaksa pestä niin paljon pyykkiä jne... Ärsyttävää lannistamista! Ja konehan ne pyykit pesee enkä minä...

Aavalle jaksamista! Koetahan levätä, vaikka sulla tuntuukin olevan tosi monta rautaa tulessa tällä hetkellä.

Nellalle ja Minskulle tsemppiä piinapäiviin...Kyllä se ultraan pääsy sit palkitsee odotuksen :)

Mikäs on Haikkiksen vointi? Entäs Pilvi?

pikkumyy ja kirppu 27+0 (taas uusi viikko kasassa!)

Voi kumpa olisikin vauva kainalossa jo, mutta ei kuitenkaan. Olen kyllä hyvin toiveikas josko lähipäivinä kun niin kovasti noita supistuksia tulee ja tänään aikaisin aamulla olen aika vakuuttunut siitä että limatulppa irtosi.. nyt vaan odotellaan mihinpäin tämä tästä lähtee.. alkaa jo niin harmittaa kun sitten kun ehtii innostua supistuksista niin ne häviävät kuin taikaiskusta.. no, päivä kerrallaan. :)

Täällä ollaan, kiitos kyselyistä!
Haikkiksellakin tosiaan lähenee laskettu aika. Saas nähdä sitten milloin katoat linjoilta. Joppulikin on jo äiti!

Mulla on kovasti vedellyt mahaa ja ollut viikonloppuna muutama kivulias supistuskin. Tosiaan olin lääkärissä ja oli varsin huolestunut tilanteesta. Kaikki kuitenkin kunnossa ja vauva heitti ruudussa heti kuperkeikkaa, mutta rauhallisemmin pitää nyt töissä ottaa. Eli ei enää ylitöitä jatkuvasti... Hyi minua!

Te ootte jo paljon kirjoitellu vaipoista, toki niiden aika on monella niin paljon lähempänä, kun itelle se on vielä niin kaukaista... Tosin mun täytyy myöntää, että en ole ajatellut noita kestovaippoja ollenkaan. Jotenkin mielikuva vauvan kanssa olemisesta on niin rankka, etten siihen lisähaastetta kaipaa, mutta onhan ihan mahdollista, että vielä mieli muuttuu tai vauva ei olekaan ihan niin "kamala" kuin olen kuvitellut!

Voikaahan paksusti!
Pilvi 18+4

Haikkikselle tsemppiä! Jospa se synnytys kohta käynnistyis kun kerrat limaptulppakin tuli jo...

Ja Pilvi ottaa nyt ihan rauhallisesti! Et kuitenkaan vielä joutunut sairaslomalle supistelujen takia?

Mulla on tylsääääää......

Pikaisesti...

En tiedä oonko kiittäny onnitteluista kun tuntuu että tää viikko on menny jossain huuruissa...

Kohta lähdetään kättärilel nöpöä kattomaan ja päästään kylvettämään. Aamulla hoitaja puheli vähän että katsotaan sitä kotiinlähtöä vähän tänään. Varmaan vaan että milloin se tapahtuu. Sitä kovasti odotellaan. Eilen oli ekaa kertaa tissillä ja sekin sujui niin hyvin, ekalla kerralla sai jopa 45ml. Yökin on mennyt hyvin.

Nyt täytyy rientää kun tikkien poistoon oon menossa ja sieltä suuntaamme loppu päiväx kättärille.

Prinressa ja Nöpö 7päivää

Taitaa Haikkiskin sitten kohta kadota linjoilta. ;) Tsemppiä!

Tosiaan, iisisti Pilvi! Sanoiko lääkäri mitään sairauslomasta? Jotenkin kuvittelin, että kipeät supistukset tarkoittavat aina pakkohuilia. Koska sinulla on rakenneultra? Aiotteko kysyä sukupuolen?

Vaipoista vielä, tarkoitin lähinnä kestovaipat vs. kertikset, eli jos nuo kestot ovat niin helpot kuin miltä vaikuttavat, miksi useammat eivät käytä kestoja. Kai siinä sitten on se sopivuuskysymyskin, eihän se kivaa ole jos kaikki kama tulee vaipasta läpi. Tein viime viikolla pientä laskutoimitusta kustannuksista ja tulin siihen tulokseen, että kertiksethän maksavat aivan älyttömästi vuositasolla! Koko ajan tässä oppii uutta. Täytyy toivoa, että kestoilu onnistuu. Ja jos ei niin sitten ei.

Mä oon kans nähnyt jotain kustannusarvioita ja kyllä nuo kestot tulee aivan älyttömän paljon halvemmiksi, vaikka kertaostona ehkä aluksi tuntuukin paljolta.Mua vaivaa kertiksissä eniten se jätemäärä. Siitäkin oon jonkin tilaston jossain nähnyt, montako tonnia vaippajätettä yhden vauvan vaipattamisesta tulee...Se oli paljon se...

Mä tarkotin noita meiän tilaamia yhden koon taskuvaippoja verrattuina muihin kestoihin...Tuntuu joka kestovaippatyypillä olevan kannattajansa, tai sit se tosiaan on niin että kaikille vauvoille ei noi yhden koon vaipat sovi ja täytyy kokeilla muitakin...

Sen verran mukavuudenhalunen ihminen oon (ja haluun et mieskin pääsee helpolla vaipanvaihdosta, kun se ei aluksi ollut ihan niin intona kestoilusta), että kattelin aluksi noita AIO-vaippojakin, mutta niitä ois sit pitänyt aina hankkia lisää kun vauva kasvaa, joten noi yhdenkoon vaipat tuntuis järkevimmiltä...

Ja saanhan mä vielä kaverilta sen säkillisen niitä kuori- ym. muita kestovaippoja, joten varmaan niitäkin tulee käytettyä...

Ihania uutisia Prinressalla jos Nöpö pääsee jo kohta kotiin :)

Sen verran vielä noista kestoista et noi bumit ja aiot on varmaan helpoimpia kestoja, mut jotkut sit varmaan kokee nekin hankalaksi, saatikka sit harsot+villikset/kuoret...
Ja tuleehan siitä sitä vaippapyykkiä,mut mä en pidä pesukoneen täyttöö ja tyhjennystä mitenkään ylivoimasena kotityönä. Mutta kukin tavallaan...

Ei tullut sairauslomaa, mutta jos kivuliaita supistuksia vielä tulee tai siis jatkuvat, niin sitten tulee kyllä saikkuakin. Nyt siis yritetään ensin sillä, että rauhoitan tahtia, enkä tee liikaa töitä ja vältän stressiä.. Helpommin sanottu kuin tehty työn luonteen vuoksi, mutta erittäin tosissani kyllä tämän ohjeen nyt otin.

Mäkin olen joskus lukenut tuon vaippapinojutun, että siis se on kuitekin mieletön määrä jätettä jo viikossa, mitä yhden vauvan vaipoista tulee. Se kyllä panee miettimään näitä kestovaihtoehtoja...

Prinressa pääsee kylvettämään pientä ja kohta kylvetät sitä kotona ennen kuin huomaatkaan. Ihanaa, että vauva pääsee pian kotiin!

Joo, jätemäärä minuakin kauhistuttaa noissa kertiksissä. Ja jotkut ostavat siihen päälle vaipparoskiksen, joka pakkaa vaipat vielä muoviin hajuhaittojen ehkäisemiseksi. Kuulostaa aika hurjalta, mutta tietysti jokainen tavallaan.

Eikä mikään ihme, että töissä on kiire kun notkun netissä vaan. Voi itku sentään, mutta kun kotona ei pääse... Nyt kiinnostaisi tietää missä vauvan liikkeet tuntuvat, jos se on raivotarjonnassa. Anyone? Olin nimittäin bongaavinani pienen kantapään tuosta pallean seutuvilta ja rupesin miettimään miten päin se vauveli nyt oleileekaan. Kuitenkin liikeitä tuntuu myös kyljissä ja ihan alhaallakin, mutta ihan kuin potkut tulisivat tuohon pallean/kylkiluiden tienoille.

Nyt niitä töitä. :)

Heipä hei!

Äippäpolilla käyty ja eipä mitään uutta. Kohdunsuu ei ole vielä "kypsä", joten annetaan sen vaan kypsyä rauhassa, joten jollei vedet mene, niin ei nyt ihan lähipäivinä ole synnytystä odotettavissa.. Vauvanpää on vaan jo niin alhaalla, että ihmetellä täytyy mitä tapahtuu :) no, iloinen odotus jatkuu päikkäreiden merkeissä :) ulkona olis ihan ilma, mut kävin jo aamulla ulkoilemassa ja siivoustakin olis viel tänään suunnitteilla.

Aava: raivotarjonnasta en osaa sanoa mitään,mutta tälleen perätilassa mä tunnen paljon potkuja (tai kädenheilutuksia?) alavatsalla ja kummallakin sivulla (navasta alaspäin) ja usein tuntuu myös siltä että vauva potkii rakkoa, varsinkin jos on jo valmiiksi vähän pissahätä. Pää on jossain tuossa ylävatsalla ja siitä ei tunne mitään. Ja eilen se lääkäri sano et sitä ei välttämättä itse huomaa jos vauva kääntyy pää alaspäin, mutta sit pitäis alkaa tuntua potkuja kylkiluitten suunnalla...

Nöpö voi ehkä päästä lauantaina kotilomalle yöksi ja ens viikolle suunnitteilla jo kotiutumista. Nöpö nautti myös kylvystä, siellä se kölli ja potkiskeli kovasti.

Prinressa

Hiljaista on edelleen...

Prinressalla ihana viikonloppu tulossa jos saatte Nöpön yöksi kotio :) Onnea vielä kerran!

Kävin aamulenkillä eläinlääkärin kautta rokottamassa koirat ja mäyris sai pallinpoistotuomion... Ukkelilla on piilokives, joten tulee vähän isompi operaatio kuin mitä se normaalisti ois. Onneks nyt on aikaa kotona hoidella koiruuksia ja hyvä hoitaa tämäkin alta pois ennen kuin vauva syntyy...

pikkumyy ja kirppu 27+1

Ihanaa Prinressa, että Nöpö pääsee käymään kotona! Ja kotiutumistakin luvassa, siitä se vauva-arki sitten alkaa. :)

Voi Pikkumyyn mäyristä. Mitähän koiranne tykkäävät vauvelista sitten aikanaan? Ystäväni vanhempien mäyris pelkää ihan hirveästi hänen kahdeksankuukautista lastaan. Mutta tuo koira on muutenkin vähän ujo.

Täällä jatkuu uupumus. Nukuin aamulla pommiin ja vaikka työaika nyt ei ole minulla niin justiinsa, niin harmitti hirveästi. En ehdi tänään jäämään ylitöihin kun olen menossa kaverini valmistujaisiin, joten se on sitten kotitöitä huomenna. :( Minulla on yksi projekti tosi kriittisessä vaiheessa ja nyt on vaan pakko jaksaa. Kuusi viikkoa lomaan!

Tilasin muuten vauvalle sitterin! Ja kohta päästään viimein uuteen kotiin ja voi alkaa jo harkita vaunujenkin hommaamista. Tuntuu, että kaikki tärkeimmät hankinnat on vielä pahasti vaiheessa.

-Aava 27+0

Aava: Mä luulen että meidän sakemanni ottaa vauvan oikein onnellisena vastaan, kun tykkää yleensäkin kaikista lapsista ihan hirveesti. Mäyriksen puolesta voi tulla hieman mustasukkaisuutta, se kun on maailman hellyydenkipein sylikoira (lue pilalle hemmoteltu)...Sukulaisten lapsiin mäyris suhtautuu terveen epäluuloisesti,välttelee enempi ja saattaa mennä esim.lipaston alle piiloon nukkumaan... Meillä täytyy siis olla silmät selässäkin kunhan vauva alkaa liikkumaan, ettei mene häiritsemään nukkuvaa koiraa. Sakemanni taas valitsee nukkumapaikkansa sieltä missä on lapsia, se oikein haluaa että sen päällä nujutaan :)

Jostain luin et jo sairaalasta voi tuoda pissivaippoja kotiin koirille haisteltavaksi ja kun vauva kylvetetään sairaalassa niin sen pyyhkeen vois kans tuoda kotiin ja antaa sen päältä koiralle ruokaa tai jotain herkkua, että koira yhdistäisi lapsen hajun hyvään mielleyhtymään jo ennen kuin tapaavat ensi kerran...

Aavalle jaksamista!