***Plussanneet Viilaajat 18***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkumyy28 ejk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haikkikselle kiitos kivoista runoista, me ei olla vielä ymmärrettävästi kummeja pyydetty, joten varmasti käytän jotain noista!

Tänään oli 2. neuvola ja kaikki hyvin. Painoa ei ole tullut kiloakaan, josta mies on ollut kovin huolissaan, mutta neuvolatäti ei. Hemoglobiinikin vain noussut viime kerrasta! Sydänäänet kuuluivat hyvin. Nyt alkaa olla jo aika rauhallinen olo, mahaa vaan tässä odotellessa. Millos teillä muilla alkoi näkyä masu?

Pilvi 13+1

Kiitokset onnitteluista kaikille! Meilläkin on kummit olemassa jo, mutta kivoja runoja lukea kuitenkin:)

Elo jatkuu rauhallisena, poika on tosi rauhallinen ja nukkuvainen edelleen. Mutta pienihän tuo vielä onkin, ehtii vielä näyttää todellisen karvansa:)

Tosiaan, älkää sitä synnytystä turhaan jännittäkö, vaikka se kestäisikin siinä on niin virran vietävänä että ei siinä ehdi kelloa vilkuilla. Omalta osaltani urakan teki turvalliseksi mahtavana tukena toiminut mieheni sekä Haikaranpesän upeat kätilöt. Ja vaikka unta oli alla vain tunti, ei siinä sillälailla väsy- hormonit pitävät huolen.

Lapsivesi meni tosiaan yöllä 0100 ja tunnin päästä supistuksia tuli 3-5min välein. Kuuntelin niitä aikani, siis vajaan tunnin, ja pidin kirjaa, sitten soitin uudestaan kättärille ja saimme luvan lähteä sinne. Taksi saatiin nopeasti ja matka oli ihan mukava. Perillä ensin tutkittavaksi ja supistus- ja ktg-käyriin, sitten synnytyssaliin. Saimme vielä sen ammeellisen salin kuten olimme toivoneet.

Supistukset jatkuivat säännöllisinä mutta aukeneminen oli aika hidasta: 04 aikaan 4 cm, ja 1030 6cm. Homma nopeutui onneksi, 1245 7cm ja tunti vielä niin 9cm. Ponnistuslupa heltisi kolmen aikaan, ja 10 minuutin kuluttua poika oli maailmassa:) Muutama tikki tuli, niistä ei ole ollut kiusaa ja sulavat itsekseen.

Kivunlievityksenä oli hieronta, kuuma suihku, amme ja ilokaasu, tässä järjestyksessä. Kaikista oli apua, ja koin että aina seuraavastakin supistuksesta selviän. Siispä voin sanoa, että oli tosi hieno kokemus ja taidan mennä toistekin:)

Alkaa olla monella lähellä jo, nauttikaa viimeisistäkin viikoista! Nopeasti se maha häviää ja sitä melkein tulee ikävä:) Vaikka toisaalta, on se ihan mukavaa nähdä taas omat varpaansa:)

PikkuMyylle... Mulla on aika kasa noita vaipatuksia. Koska ollaan niitä itse tehty ja ajateltu kaverin kanssa niillä kaikki tulevat vauvat vaipattaa. Mulla on ihan pieniä NB koon taskuvaippoja noin. 20 materiaalina fleece sisäpinta ja trikoo tai puuuvillakangas päälikankaana. Kuoria on varmaan 5 ja villahousuja 4 (2 pitkillä lahkeilla ja 2 lyhyillä), kuorista on kahdet itsetehdyt Pul-kankaasta ja loput ostettuja. Tuleva mummi on kutonut kaikki villahousut. Sitten olin vielä aatellut kokeilla harsoja, jos kerkiin kaikkien näiden vaippojen kanssa. Tästä lähdetään. S-koon vaipat odottaa kaverin kaapissa ja nyt ollaan tehty M-koon vaippoja, kun kaverin neiti on kasvanut niin isoiksi.

Lisäksi oon kaikki vanhat pyyhkeet laittanut palasiksi ja tehnyt niistä imuja vaippoihin, voi olla että imuja joutuu ostamaan jossain vaiheessa lisää... Mutta kokonaisuudessaan mulla on mennyt näihin vaippoihin rahaa joku 60 euro eli halvaksi on materiaalit tulleet, eli jos ei ihan istu niin jää varaa vaikka vaihtaa vaippamallia.

Kaavana ollaan käytetty MUMMUT kaavaa, mun mielestä se löytyy kestovaippainfon sivuilta tai sitten yhdistyksen sivuilta.

Tultiin juuri viimeisestä perhevalmennuksesta ennen synnytystä ja siellä oli 5viikkoa vanha esimerkkivauva, ja se oli muuten ihan mielettömän söpö=) ja pikkuinen. Eli meidän perhe on nyt valmiina synnytykseen, voiko sitä olla valmis. Sairaalakassille en ole vielä antanut ajatustakaan, oottelen vielä Kaalepin kääntymistä =) Ja meiltä matkaa sairaalaan on 5 km, eli eiköhän toi ukko pääse kotiin puuttivia hakemaankin.

Nyt noi salkkarit pyörii, pakko mennä....Niin ja Elviira kuulostaa hyvältä toi sun synnytys...=)
Joppuli

Pikaisesti: Eiköhän kaikki naiset oteta nyt asenteeksi että synnytys on helppoa kuin heinän teko! :) Mä oikeestaan jo enemmänkin odotan sitä mielenkiinnolla kuin pelkään. Nyt nukkumaan, aamulla olis hiusten leikkaus ja illalla valmennus, palataan"

Minä oon ihan unohtanut, että minun pitää synnyttämään tässä lähteäkään, tai että meille on edes tulossa vauva... Kun ei oo mitään ostettavaa tai puuhattavaa vauvajuttujen suhteen enää, eikä olokaan oo yhtään tukala tai synnytystä enteilevä (ainut vaiva noi turvotukset, eikä nekään niin hirveästi oloa kuitenkaan haittaa normaalisti), niin oon puuhannut vaan kaikkea muuta ja oikeasti meinaan unohtaa koko homman. Ihmeissäni vaan oon kun porukka kysyy, et millä mielellä oon menossa synnyttään... "siis minne, ai niin joo, se..." Mä oon niitä synnytyksiäkin niin paljo jo nähny ja kohtuullinen kivunsietokin on, ja toisaalta tiedän, ettei sitä hommaa voi etukäteen paljo suunnitella, niin ei tosiaan oo tullut paljon vatvottua. Perätilahommatkin oli niin pitkän aikaa vireillä, ettei silloin tullut sitäkään vähää mietittyä normisynnytyksiä. Ehtiihän tuota ihmettelemään sitten kun alkaa tulla jotain merkkiä siihen suuntaan, synnäri on kuitenkin tossa 500m:n päässä, niin ei paljon tartte etukäteen miettiä, heh. Kamatkin kulkee miehen mukana, jos ei satu olemaan mukana. :)

Huomiseks otan makkarin siivousprojun, tänään siivosin keittiön loppuun ja vessan. Siistiä, sanan varsinaisessa mielessä! ;)

-PuuhaInkku 36+3

Juu eihän sitä synnytystä pysty paljoa etukäteen miettimään, kun se tosiaan menee omaatahtiaan kuitenki. En vaan tiiä mikä mua jännittää siinä, en siis pelkää vaan jännitän jotain siinä mutta eiköhän se tästä.

Onpas Inkku ollut ahkera. Mä vaihtelin kukkiin vaan eilen multia ja vähän laitoin vielä vauvan tavaroita paikoilleen. Sain muuten sairaalakassinkin pakattua lauantaina. Meillä on jonkin verran matkaa tuonne synnärille ehkä jotain 25km, mutta äkkiähän sen hurauttaa autolla tai taxilla. Tänään vois yrittää kanssa tuon keittiön siivota :) sitä se kaipaakin ainiin ostinhan mä sinne uudet verhot eilen tai kankaan ja pitäis tässä ommella vielä ennen vaavin tuloa.

Ihanan talvista päivää viilajille. Täälläkin pitkästä aikaa talvi pikkupakkasella.

Prinressa ja Nöpö rv 35+2

Määpä taiankin tietää missä sä Inkku asut ;) Teillä on kyllä tosi lyhyt matka synnyttelemään...Tosin ei meilläkään oo kun joku 4-5 kilsaa, eli varmasti ehditään...

Mua ei -ainakaan vielä- jännitä se synnytys, vaikka kaikki sitä hirveesti kyselee ja koettaa pelotella kaikenmaailman kauhujutuilla...Mulla on semmonen olo, et en mä siihen voi paljon vaikuttaa, vaan asiat tulee tapahtumaan omalla painollaan ja mä vaan meen mukana ja teen niinku käsketään...saa sit nähä mikä on mieli kunhan tosipaikat koittaa ;) Mukavalle kuulosti tuo Elviiran synnytys, yksi semmonen tännekin -kiitos!

Kiitos Joppulille vaippavinkeistä! Sormet syyhyäis jo ompelemaan,mut pitää nyt ensin oottaa miten paljon niitä vaippoja saadaan siltä kaverilta...

Täällä tuiskuttaa taas ja -10 astetta pakkasta...Onneks ei tartte kävellä, kun lähetään taas iltapäivällä uimaan...

pikkumyy ja kirppu 21+5

Lämpimät onnittelut Elviiralle poikavauvasta!!! Jaska olikin jo kauan odotellut koska saa poikaseuraa äitien ja tyttärien valloittamaan viilaajaporukkaan!

Jaska on nyt 7kk ja 6kk mittauksissa strategiset mitat olivat 67,5cm ja 8440g. Keskikäyrillä mennään, kuten on menty 1kk lähtien Jaskan otettua kunnon kasvuspurtti ekan kuukauden aikana, syntymäpaino kun oli vain 2770g.

Tämän ikäistä ja kokoista lapsosta ei oikein voi enää sanoa vauvaksi. Jaskakin tuntui lähinnä jättiläiseltä kun hänet makuutettiin helmikuun alussa syntyneen 3kg serkkupoikansa viereen. Vielä kokoero on hurja, mutta se tasoittuu todella nopeasti. Ei sitä tajunnutkaan miten nopeasti oma lapsi kasvaa, vauva-aika kestää todella vähän aikaa, joten Elviira ja pian synnyttävät kanssasisaret; ottakaahan kaikki irti ajasta, se on niin ainutlaatuista.

Monsku, sinä olet tämän ryhmän perustaja-kantaäitinä juuri oikea henkilö perustamaan vauvan hoito -puolelle meille "tapaamis"paikan.

Vielä lopuksi, voin täten ilmoittaa ensimmäisestä viilajalasten kihlautumisesta ;-) Villi kosi Jaskaa karkauspäivänä, joten me äidit alamme vähitellen järkkäämään häitä, joita tanssitaan v. 2025 :-)

Mukavaa odotusaikaa viilaajasiskoille.

Joanna & Jaska

Ihanaa häät tulossa ;D! Sinne varmaan sitten putkahtaa kutsu meille kaikille?

Elviiran synnytys kuulosti aika leppoisalta. Ei se kesto pelkästään tosiaankaan mitään kerro. Mulla oli eka synnytys kestoltaan 14h ja toka 11h ja kumpikin omasta mielestäni ihan helppoja, etenkin tämä toinen.

Inkku mä olisinkin sitten voinut teille poiketa vaikka kaffelle sillon synnyttäessäni, kun sinne ylämäkeen käytiin erinäiset kerrat marssimassa suppareiden perässä :D.

Monsku, pistä ketju pystyyn niin minä kurvaan sinne heti. Ewan kuulumisia olisi muuten kiva kanssa saada...

Kiva kuulla teistä vauvautuneista välillä. Vai häät on tulossa, kutsua odotellessa :)

Elviiran synnytys kuulostaa joo helpolta :)
Muutenkin mun kavereilla on viime aikoina ollu tosi helppoja ja nopeita synnytyksiä. Ponnistus kestänyt n.10min jen. Semmoisen minäkin haluan, noh mutta kun ei siihen oikein voi vaikuttaa :)

Ulkona on ihana talvinen ilma mutta kylmä, joten siirsin uloslähtemistä kun palelluin jo tuohon roskien vienti reissulle.. :)

Prinressa

Wau, Viilaajahäät! :D Vai ostiko Jaska mekkokangasta. :) Eurokankaassa on kuulema retrotrikoita tarjouksessa. ;)

En mä oo tänään saanukaan oikein mitään aikaiseksi, koneellisen pyykkiä vaan. Jos tiskais vielä, ja jättäis vaatekaapit huomiselle. Tää päivä menikin sukuloidessa ja sit katoin jonku 6 jaksoa Lostia. :D Nauhoitin ne viime syksyltä, kun en silloin ehtinyt katsomaan oikein mitään, nyt pitää jo saada vähän tilaa boksiin, heh.

-Inkku, 36+4, kohta ollaan täysaikaisia :)

Mukavaa kuulla sinustakin JOanna, tehän ootte aikamoisia kun olette jo häitäkin suunnitelleet =)

Töissä koululaiset vievät musta viimeisetkin mehut ennen loman alkua... tänään tappelivat nyrkit pystyssä ja joutui oikein miettimään että mitens tohon tilanteeseen mennään väliin... Vähän säikäytti, mutta onneksi tilanne rauhoittui. Mutta kyllä otti mua päähän kun eivät osaa olla ihmisiksi.

Oli ihanaa päästä töiden jälkeen uimaan ja saada ajatukset irti duunista. Kaaleppi piti yöllä sellaista menoa, että ei millään meinannut rauhoittua, siinä meni tunti ihmetellessä, että mikäs meidän neitiä vaivaa. Toivottavasti antaa ensi yönä nukkua.

Myy kerropas sitten et millaisia vaipatuksia sait... mä oon aikalailla hurahtanut tohon vaippamaailmaan. Nyt pitäis varmaan ruveta pikkuhiljaa kokeilemaan kantoliinan sitomista, ennen kuin toinen on maailmassa. Ja siivoomaan, vaikka tiedä nyt et onko siinä järkeä jos ne tota kattoa tulee poraamaan auki lähiaikoina. Nyt ei oo mitään kuulunut...

Nyt meen sohvalle takaisin pötköttää..................Huomisiin

Mitäs särkylääkettä sitä sai raskaana ollessa ottaa? Panadol? Kärsin nyt jo toista päivää aivan armottomasta päänsärystä... Yhtään nappia ei oo tähän mennessä koko raskausaikana tarvinnu ottaa, mut nyt tuntuu siltä et pää halkee ja on pakko lähtee apotekkiin :(

Varmaankin tää päätauti johtuu väsymyksestä,kun on taas menny pari yötä valvoessa...huokaus...

Ja vauvastakin on vaihteeksi ollut vähän huoli,kun tuntuu että liikkeitä on tuntunut aika vähänlaisesti ja harvoin...Onneksi sentään jotain potkua välillä on tullut ennen kuin pahin paniikki on iskenyt. Missälie asennossa köllineekään sit tuolla masussa,kun mulla on se istukkakin etuseinällä niin ilmeisesti se nyt vaimentaa aika tehokkaasti noita liikkeitä...

Tulipas vaan valitusta...toivottavasti muilla on parempi päivä! Täällä ois ihana auringonpaistekin ja vaan vähän pakkasta ja mulla tekis mieli mennä tänäänkin sinne uimaan, mut väsyttää kyllä niin kovasti että annan itelleni luvan lusmuilla vaan...

pikkumyy 21+6

Joo, parasetamolia voi käyttää. Toivottavasti ei tuu sama vaiva kun mulla, mulla meni nenä ihan tukkoon noilla viikoilla ja on edelleen, ja sen seurauksena päähän on koskenut siitä asti... Onneks sentään aika harvoin tarttee ihan särkylääkettä.

Jättis on taas pari päivää puuhaillut kovasti mahassa, on vissiin kääntänyt selkänsä toiseen suuntaan ja potkii vaihteeksi toiseen kylkeen. Pää on kuitenkin onneksi edelleen alaspäin. :) Tuntuu, että se alkaa suunnistaa pikkuhiljaa alaspäin, mutta ei oo vielä yhtään laskeutunut kuitenkaan.

Sain muuten kuitenkin eilen siivottua ne vaatekaapit, aloin puuhailemaan niitten kanssa klo 11 illalla, kun ei tullut unta kun mietin vaan kaappeja. :) Mulla on joku hirveä siivoustarve, en saa mielenrauhaa ennen kuin on paikat järkässä. Aamulla ekana mietin, et mitähän tänään siivois ja illalla viimeisenä pohdin mitä jäi tekemättä tai mitä teen huomenna... tosi tervettä. :) Aamulla on onneks nakit niin turpeat ja kipeät, että pitää muutama tunti istua telkun ääressä katsoen saippuaa, ennen kuin pysyy mikään räpylöissä, heh.

-Inkku 36+5

Inkku, meillä päin olisi "muutamia" muuttolaatikoita purkamatta. Että jos sulta hommat loppuu... :)

Tänään oli neuvola ja uuden paikan myötä uusi täti. Tosi mukava tyyppi, mutta eipä mitään ihmeellistä taaskaan. Kokeet otetaan ja kysymyksiin vastataan mutta that's it. Kuten epäilinkin, rautakuuri kehoitettiin aloittamaan välittömästi. Saas nähdä miten vatsa kestää. Tosin ihan sama kestääkö vai ei, kunhan vaan olo paranisi. Viimeiset pari viikkoa olen kulkenut koko ajan pahenevassa koomassa. Painoa oli tullut lisää järkyttävä määrä, melkein neljä kiloa viidessä viikossa. Täti lohdutteli, että se on verimäärän ja nesteen lisääntymistä jne., ihan normaalia eikä saa miettiä sitä liikaa. Helpommin sanottu kuin tehty... Kohdunpohjan korkeus on yläkäyrällä, 20 cm.

Tällaista siis tänne. Ihanaa kun aurinko on paistanut koko päivän!

-Aava 21+5

Voi Inkkua keskellä yötä siivoillut kaappeja. Meillekkin saa tulla järjestelemään paikkoja. Sitä työtä riittäis.

On ollut joo ihana aurinkoinen päivä, kävin kävelemässäkin mutta tuuli oli aika kylmä ja naama meinas paleltua :( Mutta piti nauttia raittiista ilmasta kun huomiselle luvattu kurjaa ilmaa.

Prinressa rv 35+3

Inkku: kyllä mulla on se nenäkin tukossa :) Ja aika usein tulee verta nenästä niistäessä, eli hemppa on varmaan edelleenkin matalalla. Saa nähdä käskeekö neuvolan täti mutkin ens viikolla rautakuurille...

Aava: hienoa että kaikki on kunnossa... Mulla on ens ma neuvola ja jänskäilen vähän tota painonnousua, kun tuntuu että kiloja on nyt varmasti tullut aika paljon viime kerrasta. Meillä ei oo kotona vaakaa, joten saa siis tosiaan jännätä mitkä on lukemat... Ja mulla oli viimeks kohdunpohjan korkeus yläkäyrän yläpuolella, joten saa nähdä missä nyt mennään, kun sen verran iso tää masu on taas viime kertaan verrattuna. Saako kysyä paljonko sulla on paino noussu lähtöpainosta? Mulla oli viime kertaan mennessä vasta 3kg, mutta luulempa et nyt oon varmaan jo ainakin tuplannu sen ;) Ja silti tekis mieli syödä kaikkee hyvää! Hedelmien ja salaatin himon rinnalle on tullut hirmuinen suklaanhimo -aargh!

Eipä muuta, perjantaita odotellessa...kun sillon tulee uus Vauva-lehti ja Harry Potter :)

Heipä hei viilattaret!

Mulla on ollut hyvin energinen aamu; kaikki huonekasvit on vaihdettu uusiin multiin, rai-ruoho laitettu itämään, pyykkikone hurraa tuolla jo toista kierrosta.. ja mitähän vielä. :)
Omaa napaa ei mitään ihmeitä, mitä nyt kasvaa vauhdilla. sanokaas mulle mitä laitan tänään ruokaa?

Haikkis 33+2

Haikkiksella taitaa olla samat kuviot kuin mulla, tosin mä en pysty aamuisin enää tekee mitään muuta kuin näpyttelemään tietsikkaa tai telkun kaukosäädintä, hehheh.

(.) Parina päivänä on tuntunut keskellä alamahassa "jännältä", samalta kuin ennen tuntui kun käveli paljon, mutta nyt siis levossakin. Maha ei kyllä musta kovetu silloinkaan, että mene ja tiedä. Kovasti toivoisin, että se johtuisi siitä, että vauva alkaa laskeutumaan. Turvotusta tulee päivä päivältä enemmän, ihan karmea tilanne. Kohta pitää lähtä neuvolaan, odotan mielenkiinnolla montako kiloa on tullut painoa. Nilkkoihin jää illalla jo parhaimpiin kohtiin sentin syvyiset kuopat sukista, jotka ei puristaisi norsuakaan, ja jalkapöytiin voi painaa syviä sormenjälkiä.

Jaaha, pitää vissiin ruveta valmistautumaan keikkaan.

-Inkku + Jättis, joka olisi viimeistä päivää keskonen :)

Ekaa kertaa koko raskauden aikana mulle elkaa tulla kiintiö täyteen. Olin siis äsken neuvolassa, ja painoa on tullut vajaan 3 viikon aikana 5kg!!!! Siltä kyllä tosiaan näytänkin, otin äsken taas sukat jaloista ja hirveät kuopat nilkoissa. :( :( Terkkarikin katsoi heti mut nähtyään, että ohhoh, nyt on tyttö turvoksissa, kun ei silmiä kunnolla näe... :( Onneks ei oo paljon koulua, pari harkkaa vaan ens viikolla ja yksi tentti, en ilkeä liikkua enää ihmisten ilmoilla. :(